Ikuinen valitus nopeuksista.

221 kommenttia
1234568»
  • Helsingin sisääntuloväylien nopeusrajoituksia pitäisi alentaa laajemmalta alueelta että kaupunki pystyisi ottamaan liikenteen vastaan joustavammin, nyt painetaan jarrulevyt punaisina ensimmäisten liikennevalojen jopa kilometrien pituisten jonojen jatkoksi ajamaan kaikkein saastuttavinta ajoa, muutama metri kerrallaan.

      
  • Uutiset ovat kertoneet uusista nopeuskameroista, jotka mittaavat kauempaa, ja joiden pitäisi vähentää ylinopeutta ajavien kuljettajien äkkijarrutuksia.

    Arvelen, että ne eivät vähennä äkkijarrutuksia vaan voivat lisätä niitä.

    Kun ylinopeutta ajava autoilija näkee vanhanaikaisen kamerapöntön, hänellä on aikaa hidastaa. Jarruttamista ei tarvita. Riittää, kun vähentää kaasua ja antaa auton nopeuden laskea. Kameran kohdalla nopeutta ei ole enää liikaa.

    Kun ylinopeutta ajava autoilija näkee uudenlaisen kamerapöntön, hän on välittömässä sakotusvaarassa. Hänen ainoa mahdollisuutensa pelastua sakolta, mikäli pönttö on vielä tutkan kantaman ulkopuolella, on nopeuden mahdollisimman pikainen alentaminen eli täysjarrutus.

    Joten se sitä "jarruttelun loppumisesta".

    Navigaattoriin pitäisi saada sataprosenttisen luotettava pönttöhälytin, joka ilmoittaisi kamerasta riittävän ajoissa. Se ehkä vähentäisi jarruttelua.

    Millähän tekniikalla uudet pömpelit toimivat? Onko niissä radioaalloilla toimiva tutka vain jonkinlainen infrapuna tms. tutka. Vai onko niissä mittaetsinkameroiden tyyppinen kahden linssin etäisyysmittari, joka mittaa etäisyyksiä lähestyvään ajoneuvoon ja tietokoneen avulla laskee niistä nopeuden.

      
  • Toisin sanoen lakia pitää muuttaa että kameravalvonta pitää muuttaa näkymättömäksi, niin kamera paalupalvonnasta päästään eroon.

      
  • SO2001: "Navigaattoriin pitäisi saada sataprosenttisen luotettava pönttöhälytin, joka ilmoittaisi kamerasta riittävän ajoissa."

    Eihän ongelma ole kamerat vaan ylinopeudet eli miksi pitäisi hälyttää pöntöistä.

    Jos nopeusrajoitusten havaitseminen on vaikeaa niin siihen löytyy apua vaikkapa puhelimen Herestä. Se ilmoittaa, jos vauhtisi on ylinopeuden puolella.

    Ja eiköhän pian ala liikenteessä olla enemmän autoja, joiden suurin nopeus säätyy rajoituksen mukaan. Niillä on "kerrannaisvaikutus" muihinkin autoihin, joten liikenne sujuu tasaisemmalla vauhdilla ja juohevammin.

      
  • Quu:
    Toisin sanoen lakia pitää muuttaa ja kameravalvonta pitää muuttaa näkymättömäksi, niin kamerapalvonnasta päästään eroon.

    Tottakai, eihän nyt kuskin pidä ajotapojaan muuttaa! Eihän?

    Ole huoleti SO2001, kohta pääset olemaan automaattiautojen kyydissä, jotka osaavat puolestasi huolehtia matkanopeudesta, kun se ei sinulta tunnu sujuvan.

      
  • Jospa se kuski vaihtaisi ajotapoja koko tieosuudella, eikä vaan kamera anturin kohdalla! Juuhan?

      
  • Taas mennään..

    Kyllä nopeusrajoitukset ovat turhan alhaiset monilla tieosuuksilla. Ylinopeudet ja sen mukana kameravälähdykset tai jarruttelut vähenisivät, kun nopeusrajoituksia nostettaisiin niillä teillä. Olisi yksinkertainen tapa vähentää ylinopeuksia, mutta huonona puolena tietysti olisi valtion tulojen väheneminen siltä osin.

      
  • No nyt tuli kansainvälinen läpimuro ylinopeuksien vähentämiseen, nostetaan rimaa, niin harvempi ylittää sen.
    Hyvää päivää ja näkemiin.

      
  • Tuosta jarruttelusta vielä. Mitä haittaa siitä on? Jos ajat rajoituksen mukaan, et voi roikkua ylinopeudella ajavan jarruttelijan perässä. Muussa tapauksessa pitää pitää mutenkin riittävää etäisyyttä, jolloin se kyllä syö jarruttelusta aiheutuvan haitarin.

    Vai onko kyse Hybridin mainitsemasta asiasta eli halusta ajaa lujempaa. SO2001:n kohdalla vahvasti sitä epäilen, koska googlen mainosikkunoihinkin tulee kiinnostuksen kohteena olevien tehokkaiden autojen mainoksia.

      
  • HybridRules:
    Taas mennään...

    ...korvienväliasioihin. Totta.

    Kyllä nopeusrajoitukset ovat turhan alhaiset monilla tieosuuksilla.

    Joissakin tapauksissa samaa mieltä (Oheisjuttuna olleesta tietyömaarajoituksista etenkin). Monissa tapauksissa spekulointi on turhaa ja kliseistä. Ja jos sellaisen kirjoittelussa pysytään, niin kohta nekin korotetut nopeudet unohtuisivat ja tuntuisivat vuorostaan turhan alhaisilta. Uskotko itsekään muuta?

    Ylinopeudet ja sen mukana kameravälähdykset tai jarruttelut vähenisivät, kun nopeusrajoituksia nostettaisiin niillä teillä.

    Minun ei silti ole tarvinnut itse miettiä noita välähtely- tai jarrutteluasioita tuolla tasolla. Sinulle vissiin kovinkin tuttua oman ajosi suhteen?
    Ai niin, sinullehan jopa 10-20% ylinopeus oli pientä.

      
    1. Vaarallinen väistely vähenee

    Laskelmoivat väistöt vastaantulevien kaistalle vähenevät, koska maassa kulkevan silmukan kiertäminen ei enää auta kaahailijaa. Uudet peltipoliisit mittaavat ajonopeuksia tutkatekniikalla jopa 150 metrin päästä. Vanhatkin peltipoliisit kuitenkin pysyvät entisillä paikoillaan. Ne on todettu toimintavarmoiksi.
    3. Turha kaasuttelu ja jarruttelu historiaan

    Ajonopeuksia voidaan seurata pidemmältä matkalta kuin aikaisemmin. Tavalliselle autoilijalle vaikutukset ovat pieniä. Tempoileva ajaminen kuitenkin todennäköisesti vähenee: käytännössä siis äkkinäinen jarruttelu ennen tolppaa ja reipas kaasuttelu heti tolpan jälkeen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit