Toyota Camry on premiumia hintansa perusteella !

97 kommenttia
«134

Toyota Camryn hinnat lähtevät hieman alle 40.000 eurosta. Iltalehti menee niin pitkälle että katsoo Camryn sijoittuvan premium-autojen joukkoon hintansa perusteella.

Itse en pidä auton keulan muotoilusta, vai johtuuko tämä tottumisesta euroautojen muotoiluun.

Moottorivalikoima ei ainakaan ole liian laaja Suomessa.

"Camryn voimanlähteenä on aina 2,5-litrainen 218-hevosvoimainen bensiinimoottori ja sähkömoottori."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/75f55d14-b41f-4871-8650-051f77da0129_oa.shtml

  
  • Mitähän ne muut vastaavat ovat, joiden hintaan verrattuna Camryssa on preemio, eli lisähinta?

    Minusta Camry taas näyttää hyvältä, koska katon ja takaosan linjaus vaikuttaa Lexus GS:aa tilavammalta? En tosin ole edes nähnyt uutta Camrya livenä, joten en tiedä, jatkuuko sama vaikutelma auton sisällä?

    Takavetoisena Lexus ES olisi ilman muuta tarkistettavien listalla. Saattaa olla etuvetoisenakin, vaikka ei yhtä houkutteleva olekaan?

      
  • Hinnat varustetason mukaan.

    39 155,76 euroa (Active)
    42 253,25 euroa (Style)
    45 507,95 euroa (Premium)

      
  • Samaan tekniikkaan perustuvan Lexus ES:n hinnat alkavat reilun kymppitonnin korkeammalta ja päättyvät (ilman lisävarusteita) n. 70 000 euroon, joten preemiota en Camrystä ihan pikavilkaisulla löydä.

      
  • 740GLE
    Mitähän ne muut vastaavat ovat, joiden hintaan verrattuna Camryssa on preemio, eli lisähinta?

    Vaikea sanoa! Mitähän ne ovat sitten, joissa jo on laskettu maksettavan lisähintaa niinkuin oletuksena? Mikä niiden lisähinnan oletus-% on sitten ja mihin ne sitten vertautuvat?

    Vai oliko se niin premium elää jotakin omaa elämäänsä terminä? Eikös ne olleet vain joitakin yksittäisiä saksalaisia merkkejä, joiden sekaan ei muut mahdu, vaikka kriteereitä voisi olla muitakin kuin oletettu "lisähinta"?

      
  • Rönkkö taas sekoilee, ihan kuin hinta olisi joskus määritellyt mikä on premiumia ja mikä ei

      
  • Laatuluokkaan kuuluu muun muassa Skoda Superbkin, joten kyllä kai Camrykin tähän laatuluokkaan kuuluu.

    Aika outoa muuten se että Camryssä on vain yksi moottoriversio.

      
  • Olisitko halunnut 1,2 litraisen turbon käsivaihteisena?

    "2,5-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva Toyotan itselataava hybridijärjestelmä vauhdittaa isoa sedania 218 hevosvoimalla. 0–100 km/h taittuu 8,3 sekunnissa. NEDC-syklin mukainen korreloitu hiilidioksidiarvo on alkaen 98 g/km ja WLTP-syklillä mitattuna 116 g/km."

    https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ison-toyotan-paluu-camry-eurooppalaistuu-komeasti/

      
  • Rönkkö taas sekoilee, ihan kuin hinta olisi joskus määritellyt mikä on premiumia ja mikä ei
    Näin se minun sanastossani on aina ollut, koska olen oppinut tuntemaan preemion sen klassisessa merkityksessä lisähinnan synonyyminä jo ennen kuin automyyjät olivat edes maahantuojan koulutuksessa kuulleet koko sanaa.

    Myyn osakkeeni, jos joku maksaa preemiota, eli lisähinnan. Ostamaan pyrin ilman preemiota.

      
  • Camryn tapauksessa on vaikea nähdä preemiota ainakaan TM jutussa verratun Avensiksen vuoksi. Auton koko muuttuu sen verran selvästi ja voimanlinja vaihtuu Toyotan uusimpaan hybridivoimanlinjaan, että Avensis ei ole enää "vastaava tuote".

    Toyotan hybridivoimalinjaa vaivaa edelleen uusimmassakin versiossaan merkillinen tehohäviö, kun 177 hv + 120 hv yhdessä saavat kevyeen 1.6 tonniseen autoon vanhan nelosdieselin kiihtyvyyden. Minulle tuo riittää, vaikka numerot eivät taaskaan vertaudu muihin saman tehoisiin Toyotan eduksi. Toivotaan, että sentään kulutuslukemat ovat kohdillaan?

      
  • Aika outoa muuten se että Camryssä on vain yksi moottoriversio.
    Jos sinä toisit Camryjä Suomeen, mitä muita voimalinjaversioita pitäisit tuontiohjelmassasi, ja miksi?

      
  • Eiköhän verotus määrää, mitä moottorivaihtoehtoja kannattaa tuoda

    Ei ole Camryssa mitään 177+120 heppaa sillä suurin osa tuosta 120 hepasta tuotetaan generaattorin tuottamalla virralla ja tuota generaattoria taasen pyörittää tuo 177 heppainen polttomoottori.

      
  • ihan kuin hinta olisi joskus määritellyt mikä on premiumia ja mikä ei

    740GLE:
    Näin se minun sanastossani on aina ollut, koska olen oppinut tuntemaan preemion sen klassisessa merkityksessä lisähinnan synonyyminä jo ennen kuin automyyjät olivat edes maahantuojan koulutuksessa kuulleet koko sanaa

    Sillä nyt ei ole merkitystä tänä päivänä, missä olet oppinut ja mitä. Premium elää terminä jo omaa elämäänsä. Aivan kuten tuossa toisessa, Katukiven ketjussa myönteletkin.

    Lainaan sieltä myös tämän linkin:
    https://www.taloustaito.fi/vapaalla/Premium-jakaa-automaahantuojien-mielipiteita/

      
  • 740GLE:
    Camryn tapauksessa on vaikea nähdä preemiota ainakaan TM jutussa verratun Avensiksen vuoksi. Auton koko muuttuu sen verran selvästi ja voimanlinja vaihtuu Toyotan uusimpaan hybridivoimanlinjaan, että Avensis ei ole enää ”vastaava tuote”.

    Onko tuo käytännössä eri juttu kuin esim. se, että Volvo lopetti 70:nsä ja tilalle tuli S- ja V90? Isompihan siitä tuli, mikä on aivan nykykäytännön mukaista. Mitä ihmeellistä on voimalinjan vaihtumisessa? Jos mikä tahansa merkki päättää lopettaa ilmastoparannuksen nimissa vaikkapa dieselin valmistuksen ja vaihtaa bensapelitkin hybridiksi, niin eivät nekään sitten ole enää vissiin vastaavia tuotteita?

      
  • Mikä tässäkin voi aiheuttaa sekaannuksia? Camry on ollut jo useiden vuosikymmenien ajan määrätietoisesti Carinaa/Avensista ylemmässä luokassa. Keneltä tämä oikein on jäänyt huomaamatta?

      
  • "Mikä tässäkin voi aiheuttaa sekaannuksia?"

    Ainakin iltapäivälehdet joissa on otsikoitu "tässä on Avensiksen korvaaja!".

    Oikeastihan Avensiksen korvaa Corolla joka on jatkossa Avensiksen kokoinen. Corollan alle on tullut Yaris ja Aygo, ehkä myös CH-Rn voi luokitella sinne.

      
  • Kumppani: Mitä ihmeellistä on voimalinjan vaihtumisessa?
    Ei siinä mitään ihmeellistä ole, mutta kyse on vaan eri kokoisesta ja eri tekniikalla varustetusta autosta. Siksi niitä on ainakin minun vaikea pitää "vastaavina tuotteina".

    Ellei lisähinta kelpaa preemion selitykseksi, niin kerrotko sinä, mitä se sitten on?

      
  • ”Mikä tässäkin voi aiheuttaa sekaannuksia?”
    
    Ainakin iltapäivälehdet joissa on otsikoitu ”tässä on Avensiksen korvaaja!”.
    

    Kyllähän tuollaista lööppiä voi pitää ihan totuuden mukaisena. Avensis lopetettiin ja tilalle korvaavana mallina tuotiin isompi muissa maanosissa tarjottu Camry.

      
  • 740GLE:
    Ellei lisähinta kelpaa preemion selitykseksi, niin kerrotko sinä, mitä se sitten on?

    Puhutaan edelleen termistä premium. Ei preemio. Aivan kuten siellä toisessa keskustelussa.

      
  • M880
    Ainakin iltapäivälehdet joissa on otsikoitu ”tässä on Avensiksen korvaaja!”

    Siitäkin voi tietysti päätellä jotakin.

    Oikeastihan Avensiksen korvaa Corolla joka on jatkossa Avensiksen kokoinen.

    Ja edelleen analogiaa käyttäen: Ja kun Volvo 90:t korvaa 70:t, niin oikeasti 70:t korvaa 60-sarja, jotka on jatkossa 70:n kokoiset. Näin myös median mielestä, jollen nyt aivan väärin muista vastaavia kommentteja (vähän yhdisteltynä).

    740GLE:n mielestä kyse on Camryn osalta vain eri kokoisesta ja eri tekniikalla varustetusta autosta. Siksi niitä olisi vaikea pitää ”vastaavina tuotteina”. Kokoanalogia selviää tuossa edellä tavallaan. Tekniikalla hän tarkoitti moottoria, joka on aika keinotekoista mielestäni. Ehkä hän ei pidä Corollaakaan Auriksen seuraajana kun sitä ei saa dieselinä, on siis eri tekniikalla

      
  • Ei tämä kauheasti itseäni kiinnosta, mutta eihän Camry missään nimessä ole Avensiksen suora korvaaja, koska se on aina ollut Avensiksen yläpuolella. Se on sitten eri asia, että Suomessa Camrya ei ole myyty vuosikausiin. Jos Camryn ainoa moottorivaihtoehtokin on joku yli 200 hv hybridi, niin eihän sillä missään mielessä tavoitella perus Avensiksen ostajia.

    En nyt ihan pysynyt kartalla Kumppanin ajatuksista, mutta V90 ei ole suora korvaaja V70 mallille, vaan se on ihan Volvon omasta toimesta nostettu seiskakykymppistä "ylemmälle" tasolle. Oikeastaan Volvo ei ihan suoraan korvannut seiskakykppistä millään mallilla, mutta V60 on lähimpänä sitä ja varmasti siksi takapääkin muotoiltiin pystymmäksi, jotta V60 olisi oikeasti vaihtoehto V70:lle.

      
  • 740GLE:
    Ellei lisähinta kelpaa preemion selitykseksi, niin kerrotko sinä, mitä se sitten on?
    Kumppani: Puhutaan edelleen termistä premium. Ei preemio. Aivan kuten siellä toisessa keskustelussa.
    Selvennätkö? Onko preemio siis lisähinta vai ei?

    Mikä on preemion ja premiumin suhde, vai onko sellaista lainkaan?

    Mikä se premiumauto sitten on? Onko Camry, koska se on Avensista kalliimpi, vai?

      
  • NHB: Kyllähän tuollaista lööppiä voi pitää ihan totuuden mukaisena. Avensis lopetettiin ja tilalle korvaavana mallina tuotiin isompi muissa maanosissa tarjottu Camry.
    Suomalaisen asiakkaan kannaltahan Toyotan hinnastossa käy juuri noin. Myös Corollalla korvattu Auris katoaa ja jos uusi Supra tulee tarjolle myös Suomessa, niin on siinä Toyotan ostajalla ihmettelemistä!

    En ole kovin vahvoilla premiumkeskusteluissa, koska en ymmärrä muiden ihmisten enkä varsinkaan mainosmiesten logiikka. Mutta jos premiumauto olisi ihan pakko löytää, voisin ehdottaa Lexus ES:aa premium Camryna? Lisähintaa yli "vastaavan", whatever it means.

      
  • Camry ja Lexus ES ovat läheistä sukua, mutta kuitenkin eri auto. ESssä taisi akselivälikin olla pidempi.

    Ehdottaisin tähän parivertailuun VW T-Roc / Audi Q2 jotka ovat varsin tarkasti sama auto. T-Toc hinnat alkaen 24500 ja Q2 27300€. Varuste-eroja voi olla, en jaksanut syynätä.

    Äärimmäisin mieleen tuleva esimerkki on Toyota IQ / Aston Martin Cygnet joissa jälkimmäisen hinta oli yli kaksinkertainen. Sisustuksessa ja esimerkiksi maalipinnassa oli eroja.

      
  • 740GLE:
    Mikä on preemion ja premiumin suhde, vai onko sellaista lainkaan?

    Vaikka sinä kuinka yrität leikki pörssiosakegurua preemiosi kanssa, niin et voi olla välttynyt toisenlaisesta arvioista termille premium tällä palstalla. Ethän?

    Mikä se premiumauto sitten on?

    Sitä minäkin olen ihmetellyt usein.

    Siinä toisessa, Katukiven otsikolla Totuus Premium-haavelijoista (kirjoitusvirhe ei minun) aloittamassa keskustelussa mm. nimimerkki M880 kirjoittaa näin:

    Premium ja preemio ovat eri termejä, vaikka juuri on sama. Premium lienee tuote johon liitetään laatu, ylellisyys ja ”paremmuus”, ehkä myös se kalliimpi hinta.

    HybridRules toteaa siellä, että
    premium on tosiaan eriskummallinen käsite, mutta onko lisähinta kuitenkaan oikea kuvaus asialle. Lisähintahan tarkoittaisi, että samanlainen tuote olisi ostettavissa ns. oikealla hinnalla jostain, eli ilman sitä lisähintaa. Hyvä pointti.

    Hän kysyy myös yleisellä tasolla, että mistä muuten voisi tietää, että jossain tuotteessa on lisähintaa ja kuinka paljon sitä on. Samoin hän kirjoittaa että varmasti myyjät käyttävät premium-termiä vain yhtenä ostajan hämäämiskeinona muun myyntipuheen seassa

    Tuollaisia kuin yllä, sinä et nyt sitten ihmettele yhtään siinä toisessa osiossa? Siellä et yritä tehdä väkisin vääntöä itse preemio -sanasta, se näyttää olevan tämän osion vänkäys, vaikka sinulle rautalankaa vääntäisi. Toteatpahan siellä vain premium-käsitteestä että on kohtuuttoman paljon väärinkäytetty termi, jolla yritetään antaa ymmärtää paljon sellaista, mitä se ei ole.

    No mutta, sitähän minäkin olen ihmetellyt aina silloin tällöin! Enkä ole vastaväitteenä ottanut mukaan mitään preemiosta, koska kukaan ei markkinoi autoja sillä termillä. Eikä kyse ole ollut todellakaan vain hinnasta! Ymmärsitköhän nyt?

      
  • "Mutta jos premiumauto olisi ihan pakko löytää, voisin ehdottaa Lexus ES:aa premium Camryna? Lisähintaa yli ”vastaavan”, whatever it means.

    Minulle Toyota voisi olla premiumia. Arvostan luotettavuutta ja huoletonta omistamista. Kaksi milliä paksumpi pehmuste kojelaudan verhoilussa, Toyotan bulkkimalleista poikkeava katkaisija ja sen ääni ja näistä seuraava 50% lisähinta autolle ei tuo lisäarvoa minun elämääni, kun perusmallin panelit istuu siististi ja katkaisija toimii täsmällisesti.

      
  • Niin ei se Avensiksen korvaaja ole Corolla, farkku on samaa kokoluokkaa mutta ei muut mallit!

      
  • Paitsi että on sittenkin. Hatchback ei ole, mutta eipä Avensiksesta HBtä ollutkaan.

      
  • En ole väittänyt itseäni guruksi, vaan päinvastoin kaikki 7 salkkua yhteen vetävä excel kertoo selkeästi indeksisijoittajasta, jolla on harrastuksena myös suoria osakeomistuksia. Indeksin voittavia ylituottoja olen saanut lähinnä itsestäni riippumattomin syin, eli onnekkailla ajoituksilla ja yrityksiäni pois pörssistä ostaneiden rahamiesten maksamien preemioiden turvin.

    Preemion käsitteeni olen perustellut, ja hyväksyn helposti sen, että jollain muulla on eri tulkinta. Uteliaisuuttani kysyinkin mikä se tulkinta on, mutta Kumppanilla ei ollut kiinnostusta vastata, vaan hänelle riittää, kun saa olla muiden kanssa eri mieltä.

    Perustelin myös, miksi minä näen Camryn eri autona kuin Avensiksen, mutta jos Kumppanille kyse on samasta tuotteesta, silloin Camry on hänelle vain ylihintainen Avensis.

    Luulin aiemmin vitsiksi ajatusta, että jos näkee Aven ja Camryn samana autona, niin nyt on hyvä tilaisuus ostaa viimeisiä Avensiksia kun saa vielä halvalla ennen hinnan nousua.

      
  • 740GLE:
    Perustelin miksi minä näen Camryn eri autona kuin Avensiksen, mutta jos Kumppanille kyse on samasta tuotteesta, silloin Camry on hänelle vain ylihintainen Avensis

    Tarkoitat varmaan lisähintaista. Eli premium, jos kerran niin väität.

      
  • Kiitos korjauksesta. Lisähintainen tietenkin, kuten sanotkin.

    Lisähinta "muihin vastaaviin verrattuna" pätee tietenkin vain muiden vastaavien kesken verrattaessa.

    Koko termi on vähän turha autojen vertailussa, koska sille on vaikea löytää mitään konkreettista vertailupohjaa, vaikka mainoshenkilöt muuta väittävätkin. Minulla ole mitään ongelmaa sen suhteen, jos jonkun mielestä Camry tai ES on premiumauto, mutta tätä turhaa luokittelua enemmän kiinnostaa millaisia laitteita ne ovat, kun edellisestä tapaamisesta on paljon aikaa.

    Camry farkun kaksi takalasinpyyhintä oli aikanaan melko hieno ratkaisu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit