Ensimmäinen malli oli kaksi kammioinen ilmajäähdytteinen kone, se kärsi erityiseti jäähdytysongelmista hitaassa ajoissa. Vasta vesijäähdytyksen myötä moottorin luotettavuus parani huomattavasti. Kilparadalla ilmajäähdytteinen kulki, osat vain pakkas sulamaan koneen sisuksiin. Eräs suomalainen Formula sarjaa kiertänyt ratakuski kertoi että "niistä lähti eläimellinen ääni ja kulkevat aivan mielettömästi. Vesijäähdytyksen myötä 588 kuutioinen Norton F1 hakkas mennen tullen 1200 kuutioiset japanilaiset.
Myös Suomessa 1991 yksi Nortonin kisakoneista kävi kiertämässä Kouvolan formula 750 kisassa. Nykyään keräilypyörä, omistajayhtiö Norton holding company ajautui 1994 konkurssiin ja valmistusoikeudet myytiin Kanadaan. Suunnitelmissa oli tuoda uusia Nortoneita markkinoille mm. V8 koneella http://www.mcdeng.co.uk/html/melling.html . Nemes http://www.motobykz.co.uk/Bike_tests/Norton_Nemesis.htm legendaarinen Norton Manx nelisylinterisenä ja Nirvana valtavalla V2 moottorilla http://www.motorcycledaily.com/norton.html. Moottorit suunnitteli ja rakensi F1 spesialisti Al Melling Englannista. Valitettavasti hanke kaatui kun yhtiön johto paljastui huijariporukaksi ja Al Melling oli myös vaarassa menettää protonsa USA:han.
Ja FJ1200 on myöskin ollut poliisipyöränä.
muistelen että joskus taka vuosina motokussia oli
1400cm en muista tarkaleen sitä
Onneksi uusi TM ratkoi näitä ongelmia!
"Onko poliisilla muita pyöriä kuin CBR XX ja bemaria? Mites ne kulkevat?"
Englannin poliisilla oli 1980-1995 588 kuutioisia wankel Nortoneita poliisimoottoripyörinä.
http://www.monito.com/wankel/norton.html
Ensimmäinen malli oli kaksi kammioinen ilmajäähdytteinen kone, se kärsi erityiseti jäähdytysongelmista hitaassa ajoissa. Vasta vesijäähdytyksen myötä moottorin luotettavuus parani huomattavasti. Kilparadalla ilmajäähdytteinen kulki, osat vain pakkas sulamaan koneen sisuksiin. Eräs suomalainen Formula sarjaa kiertänyt ratakuski kertoi että "niistä lähti eläimellinen ääni ja kulkevat aivan mielettömästi. Vesijäähdytyksen myötä 588 kuutioinen Norton F1 hakkas mennen tullen 1200 kuutioiset japanilaiset.
Ohessa lisää... http://www.jpsnorton.com/start.asp
Myös Suomessa 1991 yksi Nortonin kisakoneista kävi kiertämässä Kouvolan formula 750 kisassa. Nykyään keräilypyörä, omistajayhtiö Norton holding company ajautui 1994 konkurssiin ja valmistusoikeudet myytiin Kanadaan. Suunnitelmissa oli tuoda uusia Nortoneita markkinoille mm. V8 koneella http://www.mcdeng.co.uk/html/melling.html . Nemes http://www.motobykz.co.uk/Bike_tests/Norton_Nemesis.htm
legendaarinen Norton Manx nelisylinterisenä ja Nirvana valtavalla V2 moottorilla
http://www.motorcycledaily.com/norton.html.
Moottorit suunnitteli ja rakensi F1 spesialisti Al Melling Englannista. Valitettavasti hanke kaatui kun yhtiön johto paljastui huijariporukaksi ja Al Melling oli myös vaarassa menettää protonsa USA:han.
http://www.motorbyte.com/norton/images/new_norton.htm