Viritys

58 kommenttia
«1

Tyhmä ja lapsellinen kysymys: Miten ja kuinka paljon saa moottoripyöriä virittää? Ihan uteliaisuuttani kysyn. Eräs motoristi jonka pyörässä on vakiona muistaakseni 193 hevosvoimaa (jossain on laitettu että olisi n.180 hevosvoimaa, pyörä on ZX-12R), on laittanut pyöräänä yli 210 hevosvoimaa. Tai siis hän on laitattanut nämä lisähepat jossain "korjaamolla".

  
  • [quote title="24.11.2004 klo 14:02 Tuomas kirjoitti"]
    Tyhmä ja lapsellinen kysymys: Miten ja kuinka paljon saa moottoripyöriä virittää? Ihan uteliaisuuttani kysyn. Eräs motoristi jonka pyörässä on vakiona muistaakseni 193 hevosvoimaa (jossain on laitettu että olisi n.180 hevosvoimaa, pyörä on ZX-12R), on laittanut pyöräänä yli 210 hevosvoimaa. Tai siis hän on laitattanut nämä lisähepat jossain "korjaamolla".



    Mä haluun kanssa viedä pyörän sinne korjaamolle missä voi vaan 'laittaa' lisää hevosvoimia. Onko se kallistakin?

    12R:stä saa tuon 210hv helposti. Siis jos mittailee kampuratehoja - eli laskee takapyörätehosta häviöt yms. Tehomittaukset ovat sitten aina suuntaa antavia. Lakipykäliä en tiedä mutta uskoisin että ensimmäinen (kun laitetaan lisää tehoa ;) mitä tehdään on koko putken asennus. Tällöin katalysaattoria ei enää ole ja äänet nousevat. Muutoskatsastusta tuo vaatii ainakin teoriassa mutta aika harva näin tekee. Ruiskunohjausyksikkö vielä vaihtoon (PowerCommander, Yoshimuran boxi, Techlusion tms..) niin ollaan jo tehoissa mitä ilmoitit, riippuen edelleen puhutaanko takapyörä- vai kampuratehoista.

    Sitten tuo 193hv 12R:lle on RamAir-tehoa eli sitä taas ei voi kunnolla edes mitata. Eli kun vauhti on kova niin teho nousee, kutsutaan myös köyhän miehen turboksi. Vakiona 12R:ssä on tehoa takapyörällä n. 160hv. Yllä mainituilla kikkailuilla sitä on n. 180hv. Joillain jopa lähempänä 190hv riippuen penkistä, ilmasta, ajomäärästä, omistajan sukkien väristä jne...


    [Stormrider muokkasi tätä viestiä 24.11.2004 klo 15:53]
      
  • Kiitos vastauksesta. Kallista sen mun käsittääkseni, muistaisin että vähän liikaa maksoi. Siinä taisi mennä ainakin kuukauden tai parin palkka.
    Nämä laitteet missä mitataan tehot niin niissä vaihtelee tulokset. Eli minun käsittääkseni jossain laitteessa voi pyörällä olla tehoa 155hv ja toisessa vaikka 162hv.

      
  • Ei ole turbon voittanutta lisätehon hankinnassa... :wink:

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 13:45 -Jani- kirjoitti
    Ei ole turbon voittanutta lisätehon hankinnassa... :wink:

    Olen ainakin osittain samaa mieltä. Kun tuttavakin koittaa laittaa eri pikku konstein tehoa pyöräänsä ja maksaa aivan sairaan törkeitä hintoja. Sitten kumminkin tehoja on vain hieman yli 210 hevosvoimaa. Kyllä kai Turbottaminenkin maksaa mutta siinä saa vastinetta rahalle. Netistä on löytynyt kivoja 300-500 heppaisia turbopyöriä.
    Entäs ilokaasu onko se kova juttu? Ainakin Bike-lehdessä annettiin ymmärtää että kyllä se silläkin lähtee mutta turbo parempi ja kovempi (jos mä nyt ihan oikein muistan mitä siinä oli).

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 13:45 -Jani- kirjoitti
    Ei ole turbon voittanutta lisätehon hankinnassa... :wink:


    Tuo on totta. Sitten kun ottaa huomioon myös muita tekijöitä kuin teho, on yhtälö hieman monimutkaisempi. Tehon käytettävyys on merkittävä tekijä mikäli yritetään matkata mahdollisimman nopeasti ja homma korostuu mikäli tiessä on mutkia. Suorallahan sitä tehoa pystyy paremmin ammentamaan mutta keskellä mutkaa kaasun avaaminen onkin hieman kimuraisempi homma mikäli sitä tehoa todella siellä on. Ja sekun tulee usein uloskin melko brutaalisti.

      
  • Mitahan jarkea on ottaa kayttopyorasta kahta-kolmeasataa hevosvoimaa?

    Eihan sellaiselle vekottimelle ole minkaanlaista kayttoa normaalissa liikenteessa tai suomen teilla. Ratahommathan on sitten asia erikseen.

    Turbolla saadaan alyttomia huipputehonlisayksia tosi edullisesti, tama on totta. Mutta pyoraan taytyy laittaa aika paljon muutakin osaa kuin se turbo, jos meinaa etta se kestaa pitempaan kuin sen pyhattoman viikon. Ja se maksaa... Turbolla toteutettu viritys tuo lisaa huipputehoa, ja sen lisaaminen on helppoa. Mutta vaikeus alkaa siita, kun yritetaan saada se teho edes jotenkin kasiteltavalle kierrosalueelle. Siihen tarvitaan ammattitaitoa ja paljon rahaa.

    Miettikaapa moottoripyoraa jossa on kolme ja puolisataa hevosvoimaa ja jota pitaa kierrattaa kymppitonniin etta se jaksaa monkia liikkeelle... nolo liikennevaloissa.
    Huipputeho on jossain 10200 ja 12300 rpm:n valissa. Takarengas irtoaa heti tiesta. Ajomukavuus huipussaan. Mina jattaisin nama turbosysteemit tuonne kiihdytystantereille.

    Kaikista paras keino virittaa kulkuvalinetta on vaihtaa siihen isompi moottori.

      
  • Mutta eikö se ole kivaa kun pyörä keulii 250km/h:ssa. Huiputkin olisi siinä 350km/h:n paikkeilla. Varttimailikin voisi olla n.9 sekuntia...

      
  • Lainaus:
    30.11.2004 klo 09:36 Tuomas kirjoitti
    Mutta eikö se ole kivaa kun pyörä keulii 250km/h:ssa. Huiputkin olisi siinä 350km/h:n paikkeilla. Varttimailikin voisi olla n.9 sekuntia...


    Mistä tiedät? Oletko ajanut 250km/h prätkällä? Tai ylipäätään ajanut prätkällä? Ja huiput eivät olisi 350km/h paikkeilla! Oletko muuten harkinnut sitä mitä joku jo sulle ehdotti Autotekniikka -palstalla? :smile:

      
  • Lainaus:
    30.11.2004 klo 12:45 Stormrider kirjoitti
    Lainaus:
    30.11.2004 klo 09:36 Tuomas kirjoitti
    Mutta eikö se ole kivaa kun pyörä keulii 250km/h:ssa. Huiputkin olisi siinä 350km/h:n paikkeilla. Varttimailikin voisi olla n.9 sekuntia...



    Mistä tiedät? Oletko ajanut 250km/h prätkällä? Tai ylipäätään ajanut prätkällä? Ja huiput eivät olisi 350km/h paikkeilla!


    Prätkällä olen ajanut, mutta aika hiljaa. On sitä paitsi Turbobusia joiden huiput ovat yli 360km/h:kin. Sitä paitsi laitin sen Eikö se ole kivaa... On videonpätkiäkin joissa moottoripyörät keulivat ainakin 250km/h:n asti. Katupyörissäkin varttimaili on ollut 9 sekuntia, tietty "vähän" viritettynä. Kyllä turbolla saa kulkemaan... :smile:

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 30.11.2004 klo 12:54]
      
  • Lainaus:
    30.11.2004 klo 12:53 Tuomas kirjoitti
    Lainaus:
    30.11.2004 klo 12:45 Stormrider kirjoitti
    Lainaus:
    30.11.2004 klo 09:36 Tuomas kirjoitti
    Mutta eikö se ole kivaa kun pyörä keulii 250km/h:ssa. Huiputkin olisi siinä 350km/h:n paikkeilla. Varttimailikin voisi olla n.9 sekuntia...



    Mistä tiedät? Oletko ajanut 250km/h prätkällä? Tai ylipäätään ajanut prätkällä? Ja huiput eivät olisi 350km/h paikkeilla!

    Prätkällä olen ajanut, mutta aika hiljaa. On sitä paitsi Turbobusia joiden huiput ovat yli 360km/h:kin. Sitä paitsi laitin sen Eikö se ole kivaa... On videonpätkiäkin joissa moottoripyörät keulivat ainakin 250km/h:n asti. Katupyörissäkin varttimaili on ollut 9 sekuntia, tietty "vähän" viritettynä. Kyllä turbolla saa kulkemaan... :smile:


    Hiekkalaatikkokeskustelut jatkuu. Mun iskä vetää ihan sikalujaa ja on sairaan vahva....
    Laitoinkin että mistä tiedät että se on kivaa. Kyllä nykyisillä vakiovehkeilläkin voi keulia reilusti yli 200km/h - ei siihen tuota turboa välttämättä tarvita - ehkä taitoa enemmänkin. Esim. uudet tonniset (10R) kulkee 1. vaihteella yli 160km/h joten siitä voi päätellä ettei se keuliminen edes ole kovin helppoa alle 80km/h. Ymmärsin että tarkoitat että kun ajaa 250km/h ja siitä alkaa keulia. Ei varmaankaan mitään hauskaa vaan siinä uskoisin että saa olla aika tarkkana pidellessä sellaisia suitsia.

    Kiitos informatiivisesta loppukaneetista, nyt me sen tiedämme: "Kyllä turbolla saa kulkemaan"

      
  • Turbobusat oli pakko ottaa esille. Kun jotkut luulevat ihan tosissaan ettei maanteillä ole ajettu yli 250km/h. Harvat tietävät että jotkut turbopyörät keulivat 250km/h asti. Se että joku katupyörä kulkee 360km/h, saattaa olla joillekin pieni yllätys. Harvat vain ovat lukeneet noista turbopyöristä ja harvat tietävät kuinka kovia kulkuneuvoja kaduilla onkaan.

      
  • Lainaus:
    02.12.2004 klo 10:11 Tuomas kirjoitti
    Turbobusat oli pakko ottaa esille. Kun jotkut luulevat ihan tosissaan ettei maanteillä ole ajettu yli 250km/h. Harvat tietävät että jotkut turbopyörät keulivat 250km/h asti. Se että joku katupyörä kulkee 360km/h, saattaa olla joillekin pieni yllätys. Harvat vain ovat lukeneet noista turbopyöristä ja harvat tietävät kuinka kovia kulkuneuvoja kaduilla onkaan.


    Mites on tuon luetun ymmärtämisen kanssa?
    Siihen että keulii 250km/h asti ei edelleenkään tarvita turboa.
    "Turbopyörät menevät 360km/h", ensinnäkin Suomessakin on turbopyöriä mutta mikään niistä ei mene 360km/h. En tietä yhtään joka menee tai jolla olisi ajettu tuollaisia nopeuksia edes ulkomailla. Aika turha alkaa yleistämään. Ihan sama kuin sanoisi että nopein auto menee yli 1000km/h, luin ennätysten kirjasta.
    Nyt Tuomas vähän sitä itsekritiikkiä näihin keskusteluihin - minäkin yritän.

      
  • Lainaus:
    02.12.2004 klo 15:23 Stormrider kirjoitti
    [


    Mites on tuon luetun ymmärtämisen kanssa?
    Siihen että keulii 250km/h asti ei edelleenkään tarvita turboa.
    "Turbopyörät menevät 360km/h", ensinnäkin Suomessakin on turbopyöriä mutta mikään niistä ei mene 360km/h. En tietä yhtään joka menee tai jolla olisi ajettu tuollaisia nopeuksia edes ulkomailla. Aika turha alkaa yleistämään. Ihan sama kuin sanoisi että nopein auto menee yli 1000km/h, luin ennätysten kirjasta.
    Nyt Tuomas vähän sitä itsekritiikkiä näihin keskusteluihin - minäkin yritän.


    En oikein usko että markkinoiden kovimmat moottoripyörät ilman viritystä keulivat enää kahden sadan jälkeen. Netissä on ollut videonpätkiä moottoripyöristä jotka menee videolla yli 350km/h. Sitten eikö siellä Ruotsissakin joku mennyt poliisin tutkaan melkein 340km/h? Edelleen netissä oli joku videopätkä jonka olin löytänyt googlesta, jossa moottoripyörä joka meni selostuksen mukaan 372km/h. Itse en saanut avattua tätä.
    Eräällä "tosi läheisellä" tuttavan tuttavalla on kawa zx-12r piristetty" (itse asiassa toisellakin tutulla on tällainen, mutta hieman laimeampi versio) joka kulkee 330km/h. Eikä tässä ole edes turboa... Sitä paitsi Suomessahan on 500-heppainen moottoripyörä, olisikohan se vielä tällainen zx-12r.

      
  • Nämä ovat tosi juttuja jos lehtiin ja netin videon pätkiin on luottamista. Videon pätkiä voi tietysti jollakin tavalla muokata, mutta kyllä ne ainakin vaikuttivat erittäin aidoilta. En itse voi todistaa niitä sata varmaksi koska en itse en ole ollut paikalla.

      
  • Lainaus:
    02.12.2004 klo 15:32 Tuomas kirjoitti

    En oikein usko että markkinoiden kovimmat moottoripyörät ilman viritystä keulivat enää kahden sadan jälkeen. Netissä on ollut videonpätkiä moottoripyöristä jotka menee videolla yli 350km/h. Sitten eikö siellä Ruotsissakin joku mennyt poliisin tutkaan melkein 340km/h? Edelleen netissä oli joku videopätkä jonka olin löytänyt googlesta, jossa moottoripyörä joka meni selostuksen mukaan 372km/h. Itse en saanut avattua tätä.
    Eräällä "tosi läheisellä" tuttavan tuttavalla on kawa zx-12r piristetty" (itse asiassa toisellakin tutulla on tällainen, mutta hieman laimeampi versio) joka kulkee 330km/h. Eikä tässä ole edes turboa... Sitä paitsi Suomessahan on 500-heppainen moottoripyörä, olisikohan se vielä tällainen zx-12r.


    Ei tuo olekaan uskon asia. Ei vakiot keulikaan yli 200 vauhdeissa mutta jos aloitat keulimisen aiemmin niin keulan voi pitää ylhäällä reippaasti yli 200km/h vauhdin, jos osaa (itse en osaa).

    Sun tosi läheinen tuttava on puhunut p@skaa. Ei tasan varmasti mene ilman turboa, ilokaasuja tms. 330km/h. Mittariin tuon kyllä ottaa mutta se on TÄYSIN eri asia mikä vauhti oikeasti on. Oikea nopeus on aika tarkkaan 300km/h.
    Joo-o, Suomessa on 500-heppainen 12R. Mutta ei niitä tehoja siinä liikenteessä käytetä. Nyt Tuomas pliiiis, välillä jotain FAKTAA ja jos ei löydy niin ei aina tarvitse kirjoittaa ollenkaan.

    Ugh, olen puhunut. Tähän loppui osaltani tämä hiekkalaatikkokeskustelu.

      
  • Lainaus:
    03.12.2004 klo 09:31 Stormrider kirjoitti
    Lainaus:
    02.12.2004 klo 15:32 Tuomas kirjoitti



    Ei tuo olekaan uskon asia. Ei vakiot keulikaan yli 200 vauhdeissa mutta jos aloitat keulimisen aiemmin niin keulan voi pitää ylhäällä reippaasti yli 200km/h vauhdin, jos osaa (itse en osaa).

    Sun tosi läheinen tuttava on puhunut p@skaa. Ei tasan varmasti mene ilman turboa, ilokaasuja tms. 330km/h. Mittariin tuon kyllä ottaa mutta se on TÄYSIN eri asia mikä vauhti oikeasti on. Oikea nopeus on aika tarkkaan 300km/h.
    Mistä muuten tiedät ettei pyörä voi kulkea ilman turboja 330km/h? Hmm... Mitä tarkoittaa reippaasti yli 200km/h? Tuskin keula pystyssä voi mennä vakiolla 250km/h. Ehkä hieman yli 200km/h:ta.
    Joo-o, Suomessa on 500-heppainen 12R. Mutta ei niitä tehoja siinä liikenteessä käytetä. Nyt Tuomas pliiiis, välillä jotain FAKTAA ja jos ei löydy niin ei aina tarvitse kirjoittaa ollenkaan.

    Ugh, olen puhunut. Tähän loppui osaltani tämä hiekkalaatikkokeskustelu.


    On sillä 500-heppasella tietääkseni ajettu yleisillä teillä, laitonta? Tämä "tosi läheinen " (eli kaukainen), hänen pyörässään on ainakin 250 heppaa. Eiköhän se sillä voisi mennä ainakin melkein 320km/h. Busakin menee 180 hepalla 312km/h. Vakio ZX-12R menee noin 300km/h.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 03.12.2004 klo 11:54]
      
  • Todellakin mittarinopeudet ja todelliset nopeudet ovat 2 eri asiaa. Vakio busassa on 175 hv ilmoitettu teho. Sillä se ottaa hikisesti yli 300 km/h mittariin 115 kg:n kuljettajalla. Ottaa suunnilleen saman vitosella kuin kutosellakin. Kaks päällä (115 kg + 90 kg) ottaa mittariin 290-295. Todellisista nopeuksista ei tietoa. Olosuhteet vaikuttaa myös kulkuun merkittävästi, eli tuuli ja lämpötila. Kate on niin pirun pieni ettei sen suojaan tahdo sopia. Ja noissa nopeuksissa ilmanvastus on ratkaisevan tärkeä, nopeuden kaksikertaistuessa ilmanvastus x4. (Mä oon huono fysiikassa.) Kylmässä ilma on tiheempää, sillon menee huonommin (huiput) vaikka tehoa pitäis olla enemmän. (Seossuhteet tietty vaikuttaa, mut nyt puhutaan vakiopelistä.)

    Turbosta ei oo sanottavasti hyötyä varttimaililla meille taviksille jos on pro-ässillekään. Ykkösellä on hankala avata torvea kokonaan vakiollakaan, jos meinaa edetä tehokkaasti. Itse pidän turbovehkeitä jo vähän vaarallisina laitteina. En oo kokeillu, ehkä hyvä niin. Onks siinä jotain hienoo keulia yli 250:ssä? Varmaan on.

      
  • Niin on olemassa tietysti nuo mittarivirheet, esimerkiksi oliko se vähän vanhemmassa 900 kuutioisessa kyykky kawasakissa kun nopeusmittari näytti n.290km/h, todellinen nopeus oli "vain" 260km/h.
    Mielestäni tavalliselle kuskille sopii ihan hyvin vakiopyörä, koska eivät he (en todellakaan ainakaan minä) osaa käyttää edes vakion ominaisuuksia. Kiihdyttäessä voidaa keulia vahingossa ym. Kiihdytetään 10 sekunnin pyörä, n.12 sekunttiin. Turha sitä tietysti sitten on kai virittää. En tiedä.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 03.12.2004 klo 15:09]
      
  • Lainaus:
    03.12.2004 klo 11:51 Tuomas kirjoitti

    On sillä 500-heppasella tietääkseni ajettu yleisillä teillä, laitonta? Tämä "tosi läheinen " (eli kaukainen), hänen pyörässään on ainakin 250 heppaa. Eiköhän se sillä voisi mennä ainakin melkein 320km/h. Busakin menee 180 hepalla 312km/h. Vakio ZX-12R menee noin 300km/h.


    1. On sillä ajettu yleisillä teillä, mutta yleensä ahtopaineet pienemmät.
    2. Sun "tuttava" on kusettanut sua pahasti! Believe me.
    3. Kaikki menee ainakin melkein tosi lujaa luulisin kuitenkin mikäli siinä olisi turbo tai ainakin jotain laitettu koneeseen tai luulisin ainakin kun kuulin naapurin sedältä että piristystä on laitettu tankkiin...

    [Stormrider muokkasi tätä viestiä 03.12.2004 klo 16:13]
      
  • Voisi ajatella jos vakiopyörässä on 180 heppaa suunnilleen, kun siihen lisää vaikka noin 70 heppaa niin siinä olisi vaikka 250 heppaa. 180 hepalla se menee 300km/h, mutta mitähän se voisikaan mennä 250 hepalla, voisin kuvitella että kovempaa kuin 180-hepalla...
    Tietääkseni tuo 250 heppaa ei ole mikään ihme, eikä myöskään kovinkaan yleisiä mutta niitä on.
    Kyllä pyörään tulee todennäköisesti lisää tehoja jos sitä viritetään useita kertoja. Aina vaan kovemmaksi.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 06.12.2004 klo 10:19]
      
  • Lainaus:
    06.12.2004 klo 10:14 Tuomas kirjoitti
    Voisi ajatella jos vakiopyörässä on 180 heppaa suunnilleen, kun siihen lisää vaikka noin 70 heppaa niin siinä olisi vaikka 250 heppaa. 180 hepalla se menee 300km/h, mutta mitähän se voisikaan mennä 250 hepalla, voisin kuvitella että kovempaa kuin 180-hepalla...
    Tietääkseni tuo 250 heppaa ei ole mikään ihme, eikä myöskään kovinkaan yleisiä mutta niitä on.
    Kyllä pyörään tulee todennäköisesti lisää tehoja jos sitä viritetään useita kertoja. Aina vaan kovemmaksi.


    Sä pystyt kyllä aina ylittämään itsesi! Mä oon nauranut vedet silmissä tälle sun vastaukselle. Enkä kuulemma ole ainoa.

    Kerro mulle pliis miten sä "lisäät" (ilman ahtimia) yhteen maailman tehokkaimmista pyöristä yht'äkkiä 70hv? Tätä moottoria on suunnitellut ja testailleet sadat insinöörit ja sitten tulee joku Pärnäsen korjaamon rasvanäppi ja "laittaa" siihen 70hv? Ei kerpele! Kyllä tuommoiseen vähän saa lisää tehoa saastemääräyksiä ja melumääräyksiä kunnioittamatta mutta että 70hv....

    Onko siihen joku kaava että kun virittää niin siihen tulee X-määrä hevosvoimia? Ja sitten kun virittää toisen kerran niin siihen tulee 2X hevosvoimaa? Ja neljännellä kerralla siinä on jo 4X hevosvoimaa? Ja sitten kysyisin vielä että miten viritetään "kovemmaksi"? Mitä osia kovennetaan, katteita, kantta, jalkatappeja...?

      
  • "Kerro mulle pliis miten sä "lisäät" (ilman ahtimia) yhteen maailman tehokkaimmista pyöristä yht'äkkiä 70hv? Tätä moottoria on suunnitellut ja testailleet sadat insinöörit ja sitten tulee joku Pärnäsen korjaamon rasvanäppi ja "laittaa" siihen 70hv? Ei kerpele! Kyllä tuommoiseen vähän saa lisää tehoa saastemääräyksiä ja melumääräyksiä kunnioittamatta mutta että 70hv...."

    Sehän se, aina koneessa varaa on kiristää ja kyllä Pärnäisten korjaamon rasvanäppi jos on alan miehiä siihen pystyy. Pystyi siihen aikanaan "piki-Anttikin", vaikka oli itse oppinut moottorimies. Eri asia on kestääkö kone enää lisävirityksiä kun jo tehtaallakin ovat ruuvanneet.

    Jos kerran mittarissa pitää näkyä se 300 km/h, helpoin ja yksinkertaisin tapa on "virittää" mittari. Kyllä se varmaankin jo moloa nostattaa, mekaanisessa mittarissa vain hammaspyörien vaihto voimansiirron ulosotosta ja sitten tien päälle videokamera kouraan...

      
  • En ole jutellut tuttavani kanssa kovinkaan tarkkaan miten pyörään on lisätty tehoja. Minullahan on kaksi tuttavaa jolla on ZX-12R joista olen puhunut sangen sekavasti. Toinen pyörä on Suomessa laitettu siinä on on n.210hv(en ikinä muista, mikä se oikea määrä on), toisessa oli myös sen verran mutta siihen on lisätty lisää jälkeenpäin, ehkä Saksassa, koska siellä hän käy.
    ZX-12r:ssähän on vakiona ajossa 193 heppaa ja paikallaan 180 heppaa. Siinä on joku systeemi, voisiko joku kertoa mikä??? No joka tapauksessa n. 50-60 hepan lisäys ei ole mahdotonta. En tiedä miten kone kestää tuota...

      
  • Tämä toinen pyörä oli muuten eräässä Helsinkiläisessä "tehopenkissä" tehokkain moottoripyörä mitä ollaan mitattu sillä. Sillä "tehopenkillä" (tai mikä lie) on varmasti mitattu monia moottoripyöriä!! Tuskin sillä ollaan mitattu mitään "mopoja" ym. :smile:
    Itselläni ei ole moottoripyörää, enkä tiedä niistä paljoa. Täytyy muuten pyytää sitä tehomittaustodistusta niin tietää sen todellisen taustan! Kerron vain mitä olen kuullut, nämä henkilöt ovat voineet lioitella mutta eivät he valehtele. Jotain perää niitten jutuissa ainakin on.
    Netistä olen havainnut tällaisia tehokkaampiakin pyöriä, ilman turboa. Mutta en ole lukenut mistään pyörästä jossa ei olisi turboa, jossa olisi lähellekään 300 heppaa. Mutta turbolla on 250-500-heppasia pyöriä. Noiden hakemiseen on kyllä saanut kuluttaa aikaa ja aikaa että olen löytänyt.

      
  • Taas jatkan näitä hörhelöjuttuja... :wink: Paikallaan n.180 heppaa ja liikkeessä 193 heppaa. Se tulee vakiona olevalla Ram Airilla, jos olen oikein ymmärtänyt. Tässä n.210 heppaisessa Kawassa on tehari (aika hyvä, ymmärtääkseni) sekä powercommander lastu, muista virityksistä en tarkemmin tiedä. Jos 250 heppaisessa sitten on kovempi tehoputki, "kovemmat lastut", sekä muita virityksiä.

      
  • Lainaus:
    10.12.2004 klo 09:56 Tuomas kirjoitti
    Taas jatkan näitä hörhelöjuttuja... :wink: Paikallaan n.180 heppaa ja liikkeessä 193 heppaa. Se tulee vakiona olevalla Ram Airilla, jos olen oikein ymmärtänyt. Tässä n.210 heppaisessa Kawassa on tehari (aika hyvä, ymmärtääkseni) sekä powercommander lastu, muista virityksistä en tarkemmin tiedä. Jos 250 heppaisessa sitten on kovempi tehoputki, "kovemmat lastut", sekä muita virityksiä.


    Jos lukisit mitä sulle on aiemmin vastattu. Tämän ketjun toinen viesti: siellä on maininta tuosta RamAirista...

    Mun edesmenneessä 12R:ssä oli "kova" tehoputki (alkukäyrästöä myöden) ja "tosikova" lastu. Antoi penkissä 180hv takapyörältä. Vastaavilla modifikaatioilla (penkistä riippuen) olen nähnyt tehoja 178-185hv.

      
  • Lainaus:
    10.12.2004 klo 10:39 Stormrider kirjoitti
    [
    Mun edesmenneessä 12R:ssä oli "kova" tehoputki (alkukäyrästöä myöden) ja "tosikova" lastu. Antoi penkissä 180hv takapyörältä. Vastaavilla modifikaatioilla (penkistä riippuen) olen nähnyt tehoja 178-185hv.


    Onko sinulla oikeasti ollut tuollainen? Vai teetkö minulle kiusaa? Kuinka paljon sitten nuo tehopenkit voivat näyttää väärin? Bombers-lehdessä oli joskus noita mittauksia.
    En tiedä kehen luottaa kun minulle voi syöttää melkein mitä vaan moottoripyöristä... :confused:
    Sen kaveri millä on se 210hv 12R. Moottoripyörämies hänkin sanoi ettei tiedä että Suomessa oli (eiturbo eiNOS) pyörää jossa olisi 250hv.
    (tämä kaveri ei tiedä sitä tyyppiä jolla on mukamas 250-heppainen pyörä)

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 10.12.2004 klo 11:45]
      
  • Kiitos vaan että jaksatte keskustella asiasta joka on minulle epäselvä. Olen oppinut yhtä sun toista. Mutta vieläkin mulla on epäselvyyksiä. Suurin epäselvyys ketä uskoa ja pitäisikö luottaa nettitietoon (mitkä ovat luotettavia pyöräsivustoja mitkä ei) ja ym.
    Mikä on tehokkain ei NOS ei Turbo-pyörä minkä tiedätte?

      
  • "Mikä on tehokkain ei NOS ei Turbo-pyörä minkä tiedätte?"

    Jaa että mikä, tietysti NORTON!
    http://www.jpsnorton.com/racebikes.asp

    Vain 588 kuutioisena hakkaa mennen tullen 1200 kuutioiset!
    :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    10.12.2004 klo 22:35 puntari kirjoitti
    "Mikä on tehokkain ei NOS ei Turbo-pyörä minkä tiedätte?"

    Jaa että mikä, tietysti NORTON!
    http://www.jpsnorton.com/racebikes.asp

    Vain 588 kuutioisena hakkaa mennen tullen 1200 kuutioiset!
    :sunglasses:

    :smile: , kelpaisi mulle. 150hv:tä 600-kuutioisena, jos samaa tehosuhdetta voitaisiin käyttää 1200:ssa niin tehoa olisi n.300hv:tä.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 13.12.2004 klo 14:50]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit