Nastarenkaat verolle.

436 kommenttia
1910111315
  • muokattu 07.12.2018 10:23

    @740 GLE kirjoitti:
    Suhtaudun suolaan kuten sinä nastarenkaan ääneen. Turhaa luonnon pilaamista.

    Esitin itselleni vuosia sitten kysymyksen, ja noudatin sen jälkeen itselleni antamaani vastausta: Kumpaan pystyt itse vaikuttamaan?

      
  • Nokian HKPL 9 SUV 235/55-19" oli alla viime talvikauden. Mutta voiko edes olettaa, että 98% kilometreistä lumetonta ja jäätöntä tietä ( josta suurin osa asfaltia) ajetut nastat olisivat muuta kuin lyttyyn kuluneita.

    Tänään raskaanpuoleista kärryä sähkökäytöllä vetäessä (eli takavetoisena) lumisohjoisella mutkatiellä, luistoneston merkkivalo välähti mutaman kerran. Joustavaa nopeuden valintaa taas noudatin ja tällä kertaa se tarkoitti n. 50km/h kuudenkympin alueella. Ei tuntunut kotoisalta ajella "turvallisesti rajoitusnopeutta" vaan tilannenopeus kelin ja liikennetilanteen mukaan tuntui ihan itse mietittynä sopivalta. Kun en nopeustiedettä ymmärrä enkä siinä ajellessa googlestakaan neuvoa löytänyt, niin nyt oli pakko näin yhden ratin takaa asioita katsoa.

    Mutta kitkat pelittivät ihan hyvin, ei ainakaan yhtään huonommin kuin mitä olen tottunut talvisin nastarenkailta odottamaan.

      
  • Tientukko!

      
  • Kyllä vaan tänään olin joustavasti tientukko. Ja aivan tietoisesti. Tai ei minun perässä eikä edellä ajanut kukaan eikä ollut kuin pari vastaantulijaakaan. Mutta rajoitusnopeuteen nähden tientukko mikä tientukko. Kyllä ainakin Ekin pitäisi kiittää ellen sitten alentanut keskinopeutta liikaa ja tulee harmeja matemaattisten kaavojen kanssa. Jos näin on käynyt ja Eki moittii, niin seuraavalla reissulla yritän nelivedolla niin, että kärry liiratessaan pyyhkii ojan pohjia. En lupaa kyllä sitovasti tätä, mutta yrittää voin.

      
  • muokattu 08.12.2018 21:29

    @HybridRules kirjoitti:
    Kun en nopeustiedettä ymmärrä enkä siinä ajellessa googlestakaan neuvoa löytänyt, niin nyt oli pakko näin yhden ratin takaa asioita katsoa.

    Minusta oli erinomainen ratkaisu sinulta keskittyä ratin takana ajamiseen googlettamisen sijaan! Järki taisi voittaa.

      
  • Mistä Kumppani päätteli, että keskityin ajamiseen googlettamisen sijasta? Enhän sanonut mitään sellaista. Vai sanoinko rivien välissä jotain, mitä en itse hoksaa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mistä Kumppani päätteli, että keskityin ajamiseen googlettamisen sijasta? Enhän sanonut mitään sellaista. Vai sanoinko rivien välissä jotain, mitä en itse hoksaa?

    Olin väärässä. Et siis keskittynyt ajamiseen. Voi huokaus sun kanssasi....

      
  • Kuulepas Kumppani, en minä sanonut, etten keskittynyt ajamiseen, vai sanoinko? Et kai taas lukenut rivien välistä jotain omaa tulkintaasi?

      
  • muokattu 09.12.2018 12:21

    @HybridRules kirjoitti:
    Kuulepas Kumppani, en minä sanonut, etten keskittynyt ajamiseen, vai sanoinko? Et kai taas lukenut rivien välistä jotain omaa tulkintaasi?

    Kuulepas HybridRules, kaiken sen ajan mitä käytät googlettamiseen ajaessasi, on pois ajamiseen keskittymisestä. Ei tuon ymmärtäminen vaadi kuin arkijärkeä, ei mitään tulkintaa edes riviesi välistä.

      
  • muokattu 09.12.2018 14:16

    @Karrette kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Suhtaudun suolaan kuten sinä nastarenkaan ääneen. Turhaa luonnon pilaamista.

    Esitin itselleni vuosia sitten kysymyksen, ja noudatin sen jälkeen itselleni antamaani vastausta: Kumpaan pystyt itse vaikuttamaan?

    Rengasvalintaani tietenkin. Tosin yhden yksilön valinta ei vaikuta havaittavasti liikenteen meluun eikä tien kulumiseen, joten jokaisen kannattaa valita omaan käyttöönsä parhaiten sopivat renkaat.

    Tienpitäjän reagoidessa eri kuljettajien valintoihin havaitasn sitren tien kuluvan nastarenkaiden ja suolan yhteisvaikutuksesta. Molemmat vaikuttavat kulumiseen merkittävästi ja molemmat vielä tehistavat toistensa vaikutusta, joten rehellinen ihminen ei voi laittaa tien kulumista yhden tekijän syyksi.

      
  • 740: "Tosin yhden yksilön valinta ei vaikuta havaittavasti liikenteen meluun eikä tien kulumiseen, joten jokaisen kannattaa valita omaan käyttöönsä parhaiten sopivat renkaat."

    Liikenne koostuu yksilöistä, ja vain harva voi vaikuttaa naapurinsa rengasvalintaan.
    Poikkeuksena tässä on firmat jossa toimistotyöntekijä valitsee työntekijöilleen renkaat, niissä yksilö ei ehkä aina voi kovin paljoa vaikuttaa rengasvalintaan.

    "..rehellinen ihminen ei voi laittaa tien kulumista yhden tekijän syyksi."

    Itse näen suolan aiheuttamat vauriot ja nastojen piikkaamat pitkittäiset urat kahtena eri asiana.

    Kun nastat otetaan lokakuun alussa käyttöön alkaa likaa ja harmaata pölyä esiintymään eri tavoin kuin ennen niitä. Joutuuhan auton kesälläkin pesemään joskus, mutta silloin ei tarvitse käyttää kuin pesusientä.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    740: "Tosin yhden yksilön valinta ei vaikuta havaittavasti liikenteen meluun eikä tien kulumiseen, joten jokaisen kannattaa valita omaan käyttöönsä parhaiten sopivat renkaat."

    Liikenne koostuu yksilöistä, ja vain harva voi vaikuttaa naapurinsa rengasvalintaan.
    Poikkeuksena tässä on firmat jossa toimistotyöntekijä valitsee työntekijöilleen renkaat, niissä yksilö ei ehkä aina voi kovin paljoa vaikuttaa rengasvalintaan.

    "..rehellinen ihminen ei voi laittaa tien kulumista yhden tekijän syyksi."

    Itse näen suolan aiheuttamat vauriot ja nastojen piikkaamat pitkittäiset urat kahtena eri asiana.

    Kun nastat otetaan lokakuun alussa käyttöön alkaa likaa ja harmaata pölyä esiintymään eri tavoin kuin ennen niitä. Joutuuhan auton kesälläkin pesemään joskus, mutta silloin ei tarvitse käyttää kuin pesusientä.

    Olisi kiva tietää karretten liikkuma reviiri kun siellä on niin uraiset tiet.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kuulepas Kumppani, en minä sanonut, etten keskittynyt ajamiseen, vai sanoinko? Et kai taas lukenut rivien välistä jotain omaa tulkintaasi?

    Kuulepas HybridRules, kaiken sen ajan mitä käytät googlettamiseen ajaessasi, on pois ajamiseen keskittymisestä. Ei tuon ymmärtäminen vaadi kuin arkijärkeä, ei mitään tulkintaa edes riviesi välistä.

    Enhän minä ajaessa tietenkään googleta. Miksi niin luulet?

      
  • muokattu 10.12.2018 11:45

    @Karrette kirjoitti:
    Itse näen suolan aiheuttamat vauriot ja nastojen piikkaamat pitkittäiset urat kahtena eri asiana.

    Näkemyksestäsi huolimatta tien kuluminen ja kura ovat molempien yhteisvaikutusta.

    Kun nastat otetaan lokakuun alussa käyttöön alkaa likaa ja harmaata pölyä esiintymään eri tavoin kuin ennen niitä.

    Jätän sinut käännyttämään muita sinulle sopiviin rengasvalintoihin. Minä jatkan tutustumista tarjolla olevaan rengasvalikoimaan omaan käyttööni sopivaa talvirengasta etsien.

    Toivottavasti arvostat vähentynyttä kuran määrää nyt kun minäkin ajan kitkarenkailla?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Itse näen suolan aiheuttamat vauriot ja nastojen piikkaamat pitkittäiset urat kahtena eri asiana.

    Näkemyksestäsi huolimatta tien kuluminen ja kura ovat molempien yhteisvaikutusta.

    Kun nastat otetaan lokakuun alussa käyttöön alkaa likaa ja harmaata pölyä esiintymään eri tavoin kuin ennen niitä.

    Jätän sinut käännyttämään muita sinulle sopiviin rengasvalintoihin. Minä jatkan tutustumista tarjolla olevaan rengasvalikoimaan omaan käyttööni sopivaa talvirengasta etsien.

    Toivottavasti arvostat vähentynyttä kuran määrää nyt kun minäkin ajan kitkarenkailla?

    Tien kuluminen ja kura/pöly alkoi pääkaupunkiseudulla vaikka suolausta on esiintynyt hyvin vähän tänä talvena. Muistaakseni olen sanonut että rengasvalinta tulisi tehdä sen mukaan missä ajelee; ja pääkaupunkiseudulla ei ole vielä omalle kohdalle osunut ´nastapäiviä´ tänä vuonna.

    Käännyttäminen kuulostaa hauskalta. Mahtaako tätä palstaa lukea kovinkaan moni osallistujien lisäksi. Kyllähän vastaavaa lähetystyötä tehdään myös nastojen puolesta, tai sitten se on vain keskustelua.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Enhän minä ajaessa tietenkään googleta. Miksi niin luulet?

    Koska sinä kirjoitat niin, höhh!

    Kun en nopeustiedettä ymmärrä enkä siinä ajellessa googlestakaan neuvoa löytänyt, niin nyt oli pakko näin yhden ratin takaa asioita katsoa

    Minusta tuo on ihan selvää suomea sinulta

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Enhän minä ajaessa tietenkään googleta. Miksi niin luulet?

    Koska sinä kirjoitat niin, höhh!

    Kun en nopeustiedettä ymmärrä enkä siinä ajellessa googlestakaan neuvoa löytänyt, niin nyt oli pakko näin yhden ratin takaa asioita katsoa

    Minusta tuo on ihan selvää suomea sinulta

    Juu, en löytänyt, kun en etsinyt. Piti keskittyä ajamiseen.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Itse näen suolan aiheuttamat vauriot ja nastojen piikkaamat pitkittäiset urat kahtena eri asiana.

    Näkemyksestäsi huolimatta tien kuluminen ja kura ovat molempien yhteisvaikutusta.

    Kun nastat otetaan lokakuun alussa käyttöön alkaa likaa ja harmaata pölyä esiintymään eri tavoin kuin ennen niitä.

    Jätän sinut käännyttämään muita sinulle sopiviin rengasvalintoihin. Minä jatkan tutustumista tarjolla olevaan rengasvalikoimaan omaan käyttööni sopivaa talvirengasta etsien.

    Toivottavasti arvostat vähentynyttä kuran määrää nyt kun minäkin ajan kitkarenkailla?

    Tien kuluminen ja kura/pöly alkoi pääkaupunkiseudulla vaikka suolausta on esiintynyt hyvin vähän tänä talvena. Muistaakseni olen sanonut että rengasvalinta tulisi tehdä sen mukaan missä ajelee; ja pääkaupunkiseudulla ei ole vielä omalle kohdalle osunut ´nastapäiviä´ tänä vuonna.

    Käännyttäminen kuulostaa hauskalta. Mahtaako tätä palstaa lukea kovinkaan moni osallistujien lisäksi. Kyllähän vastaavaa lähetystyötä tehdään myös nastojen puolesta, tai sitten se on vain keskustelua.

    Kun minä päädyin kokeilemaan kitkarenkaita, suurin vaikuttava tekijä oli kokemukset muutaman vuoden ajalta täkäläisestä talvikelistä. Lunta enempi vähempi ja jäisiä tienpintoja vielä harvemmin. Vianorin ja Nokian Renkaiden nettisivuilla varoiteltiin, että nastat mieluummin kuin kitkat täällä etelässä, koska lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin pitkin talvea. Enpä tiedä, toistaiseksi kitkoilla on mennyt ok, mutta kerran oli mökkitieltä maantielle tullessa lievä kelkkaefekti risteyksessä, mutta eihän nastoillakaan voi jäisessä risteyksessä mennä kuin kesäkelissä.

    Minä ajattelin enempi egoloogisesti kuin ekologisesti kitkat ottaessani. Riipi ajaa nastoilla jatkuvasti asfaltilla sekä melun että nastojen kulumisen takia. Karrette ja monet muut kitkoja käyttäneet saivat hälvennettyä viimeisen Vianorin ja Nokian Renkaiden manaaman peikon sen verran, että päätin kokeilla, miten kitkoilla pärjään. En koe, että olisin tullut käännytetyksi. Eikös se ollut niin, että itselle pitää antaa tilaisuus kokeilla hyviä ideoita.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Itse näen suolan aiheuttamat vauriot ja nastojen piikkaamat pitkittäiset urat kahtena eri asiana.

    Näkemyksestäsi huolimatta tien kuluminen ja kura ovat molempien yhteisvaikutusta.

    Kun nastat otetaan lokakuun alussa käyttöön alkaa likaa ja harmaata pölyä esiintymään eri tavoin kuin ennen niitä.

    Jätän sinut käännyttämään muita sinulle sopiviin rengasvalintoihin. Minä jatkan tutustumista tarjolla olevaan rengasvalikoimaan omaan käyttööni sopivaa talvirengasta etsien.

    Toivottavasti arvostat vähentynyttä kuran määrää nyt kun minäkin ajan kitkarenkailla?

    Tien kuluminen ja kura/pöly alkoi pääkaupunkiseudulla vaikka suolausta on esiintynyt hyvin vähän tänä talvena. Muistaakseni olen sanonut että rengasvalinta tulisi tehdä sen mukaan missä ajelee; ja pääkaupunkiseudulla ei ole vielä omalle kohdalle osunut ´nastapäiviä´ tänä vuonna.

    Käännyttäminen kuulostaa hauskalta. Mahtaako tätä palstaa lukea kovinkaan moni osallistujien lisäksi. Kyllähän vastaavaa lähetystyötä tehdään myös nastojen puolesta, tai sitten se on vain keskustelua.

    Kun minä päädyin kokeilemaan kitkarenkaita, suurin vaikuttava tekijä oli kokemukset muutaman vuoden ajalta täkäläisestä talvikelistä. Lunta enempi vähempi ja jäisiä tienpintoja vielä harvemmin. Vianorin ja Nokian Renkaiden nettisivuilla varoiteltiin, että nastat mieluummin kuin kitkat täällä etelässä, koska lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin pitkin talvea. Enpä tiedä, toistaiseksi kitkoilla on mennyt ok, mutta kerran oli mökkitieltä maantielle tullessa lievä kelkkaefekti risteyksessä, mutta eihän nastoillakaan voi jäisessä risteyksessä mennä kuin kesäkelissä.

    Minä ajattelin enempi egoloogisesti kuin ekologisesti kitkat ottaessani. Riipi ajaa nastoilla jatkuvasti asfaltilla sekä melun että nastojen kulumisen takia. Karrette ja monet muut kitkoja käyttäneet saivat hälvennettyä viimeisen Vianorin ja Nokian Renkaiden manaaman peikon sen verran, että päätin kokeilla, miten kitkoilla pärjään. En koe, että olisin tullut käännytetyksi. Eikös se ollut niin, että itselle pitää antaa tilaisuus kokeilla hyviä ideoita.

    Tuli vaan mieleen ketjun otsikosta, että ei minun mielestäni nastarenkaita pidä verolle panna. Onhan niillä kiistattomat etunsa liukkaalla kelillä.

      
  • muokattu 14.12.2018 09:30

    @HybridRules kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Itse näen suolan aiheuttamat vauriot ja nastojen piikkaamat pitkittäiset urat kahtena eri asiana.

    Näkemyksestäsi huolimatta tien kuluminen ja kura ovat molempien yhteisvaikutusta.

    Kun nastat otetaan lokakuun alussa käyttöön alkaa likaa ja harmaata pölyä esiintymään eri tavoin kuin ennen niitä.

    Jätän sinut käännyttämään muita sinulle sopiviin rengasvalintoihin. Minä jatkan tutustumista tarjolla olevaan rengasvalikoimaan omaan käyttööni sopivaa talvirengasta etsien.

    Toivottavasti arvostat vähentynyttä kuran määrää nyt kun minäkin ajan kitkarenkailla?

    Tien kuluminen ja kura/pöly alkoi pääkaupunkiseudulla vaikka suolausta on esiintynyt hyvin vähän tänä talvena. Muistaakseni olen sanonut että rengasvalinta tulisi tehdä sen mukaan missä ajelee; ja pääkaupunkiseudulla ei ole vielä omalle kohdalle osunut ´nastapäiviä´ tänä vuonna.

    Käännyttäminen kuulostaa hauskalta. Mahtaako tätä palstaa lukea kovinkaan moni osallistujien lisäksi. Kyllähän vastaavaa lähetystyötä tehdään myös nastojen puolesta, tai sitten se on vain keskustelua.

    Kun minä päädyin kokeilemaan kitkarenkaita, suurin vaikuttava tekijä oli kokemukset muutaman vuoden ajalta täkäläisestä talvikelistä. Lunta enempi vähempi ja jäisiä tienpintoja vielä harvemmin. Vianorin ja Nokian Renkaiden nettisivuilla varoiteltiin, että nastat mieluummin kuin kitkat täällä etelässä, koska lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin pitkin talvea. Enpä tiedä, toistaiseksi kitkoilla on mennyt ok, mutta kerran oli mökkitieltä maantielle tullessa lievä kelkkaefekti risteyksessä, mutta eihän nastoillakaan voi jäisessä risteyksessä mennä kuin kesäkelissä.

    Minä ajattelin enempi egoloogisesti kuin ekologisesti kitkat ottaessani. Riipi ajaa nastoilla jatkuvasti asfaltilla sekä melun että nastojen kulumisen takia. Karrette ja monet muut kitkoja käyttäneet saivat hälvennettyä viimeisen Vianorin ja Nokian Renkaiden manaaman peikon sen verran, että päätin kokeilla, miten kitkoilla pärjään. En koe, että olisin tullut käännytetyksi. Eikös se ollut niin, että itselle pitää antaa tilaisuus kokeilla hyviä ideoita.

    Tuli vaan mieleen ketjun otsikosta, että ei minun mielestäni nastarenkaita pidä verolle panna. Onhan niillä kiistattomat etunsa liukkaalla kelillä.

    Taustalla on norjalaisten motivointikeino herättää ihmiset ajattelemaan ekologisemmin, eli huomioimaan hengitysilman laatu.

    https://www.oslo.kommune.no/english/street-transport-and-parking/studded-tyre-fee/

    Jo aika kauan sitten asia huomattiin ongelmaksi, mutta mitään ei ole tehty jos ei oteta huomioon että uudessa tieliikennnelaissa on julkaistu liikennemerkki millä kielletään nastojen käyttö.

    http://www.nasta.fi

      
  • ContiIce 2 oli ostoslistalla ensi talveksi nykyisten kitkarenkaiden jälkeen, mutta jos tuo ContiIce 3 saadaan kauppaan, niin päivitän tilaukseni siihen:

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuminasta-tuo-renkaaseen-lisaa-pitoa-ja-vahemman-melua-nain-suomessa-kehitetty-nasta-toimii/5250cb55-5bf1-481a-ab83-59ffa7f161be

    Odotan mielenkiinnolla TM:n kokemuksia Kontiaisen kuminastaversiosta?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    ContiIce 2 oli ostoslistalla ensi talveksi nykyisten kitkarenkaiden jälkeen, mutta jos tuo ContiIce 3 saadaan kauppaan, niin päivitän tilaukseni siihen:

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuminasta-tuo-renkaaseen-lisaa-pitoa-ja-vahemman-melua-nain-suomessa-kehitetty-nasta-toimii/5250cb55-5bf1-481a-ab83-59ffa7f161be

    Odotan mielenkiinnolla TM:n kokemuksia Kontiaisen kuminastaversiosta?

    Mielenkiintoinen nastaviritys, mutta Rautiainen pisti vähän muunneltua totuutta. Gislaved valmisti, olisko ollut jo 80-luvulla, nastarenkaita liimatuilla nastoilla, minullakin oli sellaiset 99 Saabissa. Muistaakseni Continental osti Gislavedinkin aikoinaan.

      
  • Oli taas tavallisesta talvikelistä tehty ihan tarpeettoman liukas. Kolme astetta pakkasta ja kevyt lumiharso paljaan näköisten ajourien päällä, eli talvikeli mitä parhaimmillaan, eikä edes suolaa haittoina, kun sää ei sitä tosiaankaan tarvitse.

    Mutta kun nastoja ei ole, niin jo kevyt moottorijarrutus 60 rajoitettuun tietyön kiertotien mutkaan tullessa kääntää auton luistoon. En pystynyt ajamaan edes voimalinjan neutraloiden (ei vetoa, ei hidastusta) enkä taikinamaisen pehmein käsin valtatien mitoituksella tehtyjä 60 rajoitettuja kaarteita rajoitusnopeudella luistelematta.

    Oikealla talvirenkaalla tuokin on niin helppo keli, ettei sitä edes huomaa liukkaaksi. Kyllä testivoittajakitkoillakin pärjää, kun ajaa niin hitaasti kuin huonot renkaat edellyttävät. Kelin vuoksi hidastamisen ymmärrän, mutta nyt ei ollut kyse siitä, vaan jouduin taas kerran hidastamaan huonojen renkaiden vuoksi.

    Kuka ostaa ensi kesänä erittäin varovasti ajetut 205/60/16 kokoiset testivoittajakitkarenkaat (Continental) joko vanteineen tai ilman? Minun autooni tulee ensi talveksi ContiIce, joko 2 tai 3.

      
  • En taida ostaa, kun on niin tottunut ContiIce 2 pitoon. Tuo 3 on sitten niillä Tikkakosken kumirunkoisilla nastoilla varustettu. Jos saadut tiedot pitää paikkaansa, on se melun ja pidon suhteen selkeä 1. rengas. Tuo 2:kin on melko hiljainen uudella pienemmällä nastalla ja jos runko on sama (siis tukeva), ei ole vaihtoehtoja painavaan autoon. Ja pitäisi kaiken lisäksi kuluttaa teitäkin vähemmän. Enkä siis omista Contia myyvää rengasliikettä enkä Contin osakkeita.

    Ps. Suomessa päällystetään vain 1500 km teitä 2019. Yhtä vähän viimeksi vuonna 1960. Uria ja reikiä tulee riittämään...

      
  • Vahvistan Inspektorin kommentin. Kontiainen on edellisestä takavetoisesta tuttu. Uutena hetken aikaa meluisa, mutta puoli talvea ajettua alkavat harvemmin Mersun kyydissä istuvat arvioida äänen perusteella kitkarenkaaksi.

    Lisäksi perheessä eri autoissa pyörivien Hankookin, Nokian ja Contin talvirenkaiden perusteella näyttää siltä, että uutena hyvien Noksun ja Hankookin upottaessa nastansa kumiin kanta edellä, ContiIce pysyy piikkirenkaana myös kuluneena.

    Kitkarenkaallakin pärjää kyllä, mutta liukasta keliä on hyvää nastarengasta useammin, välillä myös silloin kun nastarenkailla ajava kuvaa talvikeliä helpoksi.

      
  • Eiköhän se ole siinä tilastoituna kerrankin ilman nokian renkaiden lobbausta. Eiköhän tämä teiden ja tästä asiasta jauhaminen saisi jo loppua.

    https://yle.fi/uutiset/3-10689503

      1
  • @Hank_80 kirjoitti:

    Eiköhän se ole siinä tilastoituna kerrankin ilman nokian renkaiden lobbausta. Eiköhän tämä teiden ja tästä asiasta jauhaminen saisi jo loppua. https://yle.fi/uutiset/3-10689503

    Kriittiinen artikkelin lukija bongaa tekstistä myös tämän:

    "Jouko Lahti esittääkin, että kuolemaan johtaneet onnettomuudet analysoitaisiin tapauskohtaisesti. Siinä on epävarmuustekijä, jos katsellaan pelkästään tilastollisesti. Sieltä jää selkeitä huomioita tekemättä kuten esimerkiksi se, kuinka monella ajonvakautus on ollut käytössä. Se voisi selittää paljonkin näitä tapauksia.

    Tilastollisen tarkastelun lisäksi pitäisi arvioida, millainen merkitys renkaisiin liittyvillä puutteilla oli kussakin tapauksessa. Näin voitaisiin tehdä päätelmiä rengastyyppien ja onnettomuuksien välisestä yhteydestä. Lahti on ehdottanut Traficomille, että talvirengasvalintojen vaikutuksista niin liikenneturvallisuuteen kuin ilmanlaatuun, meluun ja teiden ylläpitoon tehtäisiin laajempi yhteiskunnallinen analyysi.

    Sen perusteella tehtäisiin sitten johtopäätöksiä, pitäisikö kitkarenkaiden käyttöä suositella selkeämmin uudempiin ajonvakautuksella varustettuihin henkilöautoihin"

    Ja tämänkin: "Parempaa tutkimusta ei ole tulossa"

      
  • Ihan oman kokemuksen perusteella nyt ensimmäisen kitkarenkailla ajetun talven jälkeen sanon, että jatkossa aina talvet kitkarenkailla ja hyväkuntoisilla sellaisilla. Tämä talvi viime syksyn testivoittajilla. Jos oma autosi luikastelee, höllää kaasua ja nauti hiljaisista rengasäänistä eli äänistä joita ei kuulu. Äläkä etsi pidon rajaa, vaan ajele rauhallisesti ja joustavasti suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan. Varo peltipoliiseja, niiltä saa tiketin herkästi ihan vahingossakin.

      1
  • muokattu 17.03.2019 17:32

    Kaksi asiaa mistä en luovu, nastarenkaat ja mikäs se toinen olikaan?

    https://screenshotscdn.firefoxusercontent.com/images/708bd58b-d1e1-4504-96b7-4a9a781b48cf.png

      
  • Lounais-Suomessa on ollut ihan hyvä talvi kitkoilla ajeluun. Nyt kun vielä selviäisi tämän paljaan ja märän asfalttikauden hengissä ennen kesärenkaiden vaihtoa. Viittaan tällä uudessa kesärengas testissä olleeseen osioon, missä oli ajettu kokeet kuluneilla renkailla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit