Lediajovalot kestävyys

17 kommenttia

Yllättävän paljon tulee vastaan yksisilmäisiä ledivaloja. Tänäänkin 15 km/15 min matkalla tuli vastaa kaksi, toinen rekan keulalla ja toinen henkilöauton keulalla. Yhtään yksisilmäistä halogeenia ei tullut vastaan. Onkohan tekniikka vielä keskeneräistä. Lienee ainakin kallista korjata, tuskin saa takuuseen, ellei ihan hetikohta uudessa autossa simahda. Onko kokemuksia?

  
  • Itse en tietääkseni ole nähnyt palaneita ledivaloja, eikä ainkaan omista autoistani ole yhtään lediä palanut. Siinä suhteessa tekniikka on valovuosia edellä halogeenejä, joita sai vaihdella vähän väliä, jos johdotukset olivat kunnossa.

      
  • muokattu 04.12.2018 22:23

    Valopuoliautot on niin vahoja ettei niissä ole alkuperäisiä ledejä

      
  • muokattu 05.12.2018 12:47

    Oletko Rapro varma, että kyse on tosiaan pimeistä tehtaan asentamista LEDeistä, eikä jälkiasennuksista tai kylmän värilämpötilan xenoneista?

    Valaisinten varaosahintoja ohjaavat kaupalliset tekijät enemmän kuin tekniikka. Tyypillisesti vakuutusyhtiön laskuun vaihdettavat valaisimet osaavat olla varsin kalliita tekniikasta riippumatta. Omankin autoni xenonvaloon ei tonni riitä uuteen varaosaan, jos tulee kivi lampun lasiin. Jos kilahtaa, niin osien hankintapaikka on ebay.de.

      
  • muokattu 05.12.2018 19:16

    Olen ollut tekemisissä ledien kanssa 70-luvun lopulta lähtien enkä vielä ole nähnyt yhtään rikkinäistä lediä. Rikkinäisiä liittimiä on kylläkin ollut... Kyllä ledit, teholedit mukaan lukien, päihittävät luotettavuudessa hehkulamput (joita halogeenitkin ovat) mennen tullen.

      
  • Minun W211 tuhosi mittarivaloista ledin tai useampia alle 100 tuhannen kilometrin. Lediksi paljastui vasta, kun pyysin merkkihuoltoa vaihtamaan polttimon. Ei sitten vaihto onnistunut pelkällä uuden diodin tinaamisella.
    Kalliiksi olisi kuulemma tullut. En kysynyt olisiko koko mittaripaneli pitänyt vaihtaa. Jätin seuraavan omistajan harkintaan.

    Viikolla tuli vastaan puutavararekka, jolla toinen päiväajovalo oli osittain pimeänä. Muodosta päättelin tehdasasenteiseksi ledivaloksi.

    Minäkin olen ledien kanssa ollut tekemisissä 70-luvulta alkaen ja rikkoutuneita vaihdellut joskus paljonkin. Jännitteellähän ne yleensä oli tuhottu. Alijännitteellä kestää hehkulamppukin todella pitkään.

    E27 hehkulamppuja korvaavia ledejä on testikäytössä ollut muutaman vuoden. Heikoimmillaan kesto on ollut n. 600 tuntia. Tässäkin tuntuu hinta ja laatu kulkevan käsi kädessä. Testi jatkuu...

      
  • W211 onkin kuuluisa LED-valojensa juotos- ja ohjainlaitevioistaan. Seuraapa W211 jarruvaloja liikenteessä.

    Kuten tatl jo kertoikin, yhtään oikein mitoitettu LED on lähes ikuinen, mutta sitä syöttävä piiri ei välttämättä ole.

      
  • Mitoituskysymyshän tuo kestävyys on kuten muissakin komponenteissa ja laitteissa. Ja tietenkin materiaali vaikuttaa. Lähelle äärirajoja mitoitettu ledi ei välttämättä kummoisia aikoja kestä. Tällaisia tapaa valaistustekniikassa, kun pyritään ottamaan komponentista kaikki irti. Sitten esitteessä luvattu 20 th putoaakin alle tuhannen. Halvalla ei hyvää saa.

    Minulla on edelleen aktiivikäytössä lähes 40 vuotta vanhoja mittalaitteita. Hyvin niissä pelittävät LCD-näytöt ja ledit.

    Mittarivalaistus oli vain yksi syy luopua tuosta Mesestä.

      
  • muokattu 07.12.2018 18:09

    Kyllä sen erottaa, mitkä valot nokalla on, halogeeni, ksenon, vai LED.
    Omassa autossa on vain takavalot LEDeillä, ajovaloina vielä halogeenit. Takavalot ovat ainakin vielä kunnossa, vaikka joissain autoissa näkee osan takaledeistäkin olevan pimeänä.

      
  • Taitaa ledivalojen heikko kohta olla huonot kondensaattorit, joita käytetään 240 V:n vaihtovirran muuttamiseen tasavirraksi - mutta eipä tuollaista käytetä autoissa.

      
  • muokattu 10.12.2018 01:38

    Tämä on asia mikä itseäkin on kiinnostanut. Onhan noida ledivikaisia näkynyt useita liikenteessä. Useimmiten takavalot ovat kokonaan tai osittain pimeinä. Jokunen uudehko bemari on tullut vastaan, joista on luukun puoleinen lamppu sammunut ja esimerkiksi w212 faceliftatuista menee takavalot kaikista. Ne yksinkertaisesti hiipuvat silmissä kunnes hiljalleen sammuvat. 10-vuotiata passatteja on myös näkynyt, missä takaledit ovat menemässä. Jotain etuledejä olen kyllä myös nähnyt pimeänä yksittäisissä merkeissä.

    Kiinnotaisi tosiaan, että voiko tätä "hienoa" tekniikkaa korjata vai onko ainoa vaihtoehto ostaa uusi umpio? Meinaan tuhat kertaa mielummin vaihdan Halogeenia kuin ostan uutta umpiota. En ole yhtään varma onko tekniikka tässä mielessä ns. mennyt eteenpäin jos noita ei voi korjata.

    Katsastuksen arvosteluperusteissa taisi olla niin, että 2/3 pitää ledeistä palaa, jotta valo katsotaan "palavaksi".

    En mä nyt tiedä, että pitääkö halogeeneja olla vaihtamassa "vähän väliä" jos ne 30-50 tkm yleensä kestävät. Vaihtoon menee asiallisesti suunnitelluissa autoissa minuutti per puoli.

      
  • @furesis kirjoitti:
    Tämä on asia mikä itseäkin on kiinnostanut. Onhan noida ledivikaisia näkynyt useita liikenteessä. Useimmiten takavalot ovat kokonaan tai osittain pimeinä. Jokunen uudehko bemari on tullut vastaan, joista on luukun puoleinen lamppu sammunut ja esimerkiksi w212 faceliftatuista menee takavalot kaikista. Ne yksinkertaisesti hiipuvat silmissä kunnes hiljalleen sammuvat. 10-vuotiata passatteja on myös näkynyt, missä takaledit ovat menemässä. Jotain etuledejä olen kyllä myös nähnyt pimeänä yksittäisissä merkeissä.

    Kiinnotaisi tosiaan, että voiko tätä "hienoa" tekniikkaa korjata vai onko ainoa vaihtoehto ostaa uusi umpio? Meinaan tuhat kertaa mielummin vaihdan Halogeenia kuin ostan uutta umpiota. En ole yhtään varma onko tekniikka tässä mielessä ns. mennyt eteenpäin jos noita ei voi korjata.

    Katsastuksen arvosteluperusteissa taisi olla niin, että 2/3 pitää ledeistä palaa, jotta valo katsotaan "palavaksi".

    En mä nyt tiedä, että pitääkö halogeeneja olla vaihtamassa "vähän väliä" jos ne 30-50 tkm yleensä kestävät. Vaihtoon menee asiallisesti suunnitelluissa autoissa minuutti per puoli.

    Eipä oo ittellä W212.n takavalot hiipuneet.Mitä tulee ledeihin sinällänsä niin aikanaan vaihdoin kaikki parkki/sisävalot ledeihin.Ehtinyt käydä jo useamman kerran katsastuksessa.Nyt viimeisessä,tuli merkintä:parkkivalot edessä ei hväksytä,korjattava kuukauden kuluessa.Siis parkkivalot?
    Ketähän ne häikäisee ? Hurraa pääsemme vanhaan hyvään byrokratia
    katsastusaikaan.

      
  • @furesis kirjoitti:
    w212 faceliftatuista menee takavalot kaikista. Kiinnotaisi tosiaan, että voiko tätä "hienoa" tekniikkaa korjata vai onko ainoa vaihtoehto ostaa uusi umpio?

    Tuttu ilmiö. Valmistusmenetelmästä johtuen takavalon avaamisen ennuste on huono, mutta onneksi merkkikerhon sivuilta löytyy apu huoltoluukun porauksen mitoitukselle.

    Tyypillinen LED-ongelma, jolla ei ole mitään tekemistä LEDin kanssa, vaan sitä syöttävän piirilevyn.

    Meinaan tuhat kertaa mielummin vaihdan Halogeenia kuin ostan uutta umpiota. En ole yhtään varma onko tekniikka tässä mielessä ns. mennyt eteenpäin jos noita ei voi korjata.

    Oikein suunniteltuja ei tarvikaan. Tietokoneohjattuja LED valoja en ole vaihtanut omaani vielä yhtään, vaikka tiimaa on takana sen verran, että ajovalojen xenonpolttimoita on kolmas setti menossa, kun en aja yli 100.000 km samoilla polttimoilla.

    En mä nyt tiedä, että pitääkö halogeeneja olla vaihtamassa "vähän väliä" jos ne 30-50 tkm yleensä kestävät. Vaihtoon menee asiallisesti suunnitelluissa autoissa minuutti per puoli.

    Tässä olisi tosiaan monilla valmistajilla parantamisen paikka. Ymmärrän, ettei LED valaisinta suunnitella "polttimon" vaihdolle, mutta vaihdettavien polttimoiden rakenteissa ei vaihto saa olla ongelma.

      
  • muokattu 14.12.2018 17:08

    @hannu545 kirjoitti:
    Eipä oo ittellä W212.n takavalot hiipuneet.

    Onko sinulla tuo alkuperäinen Salmiakkikeula kuten minullakin? Bruno Saccon monumentissa LED valot näyttävät toimivan varsin luotettavasti. Ongelmia on ilmennyt uudemman version putkimallisissa takavaloissa, mikä ei ole LED-tekniikan ongelma, vaan huonon toteutuksen.

    Nyt viimeisessä,tuli merkintä:parkkivalot edessä ei hväksytä,korjattava kuukauden kuluessa.Siis parkkivalot?

    Onko autossasi halogeenivalot ja sisemmät salmiakit kaukovaloina, vai mikä systeemi tämä hehkulankapolttimoilla tehty parkkivalo on?

    Vai puhutaanko nyt ihan ensimmäisistä vuosimalleista ja varusteluversiosta, jossa ei ole "lätkämaila" LED-päivävaloja alhaalla?

    BTW, tarkistithan niiden LED-parkkien toimintalämpötilan? LED ei lämpene kovin paljon, mutta joissain pienitehoisissakin tarvike-LEDeissä jännitteenalennuselektroniikan tiedetään kärventäneen W204 pre-facelift parkkivalon kannan.

      
  • @Rapro kirjoitti:
    Yllättävän paljon tulee vastaan yksisilmäisiä ledivaloja. Tänäänkin 15 km/15 min matkalla tuli vastaa kaksi, toinen rekan keulalla ja toinen henkilöauton keulalla. Yhtään yksisilmäistä halogeenia ei tullut vastaan. Onkohan tekniikka vielä keskeneräistä. Lienee ainakin kallista korjata, tuskin saa takuuseen, ellei ihan hetikohta uudessa autossa simahda. Onko kokemuksia?

      
  • Tuliko merkki;vuosimalli myös selväksi?

      
  • muokattu 15.12.2018 10:03

    Sen mäkin olen käsittänyt, että vika ei ole ledeissä itsessään tietenkään koskaan, vaan ympärillä olevassa tekniikassa. TM voisikin tehdä "tee se itse" jutun tämän päivän ledivalo korjaamismenetelmistä.

    Tavallaan harmittaa, että tulevaisuudessa autojen harrastaminen/entisöinti on vaikeaa tai mahdonta. Nyt ei ole mitään ongelmaa pitää hengissä 31v Toyotaa, mutta veikkaan, että jos nyt ostaisin uuden Camryn, niin sen hengissä pitäminen ja leimasta läpi saaminen voi olla vaikeata 30v päästä. Jos siitä alkaa zippaamaan yksikkö ja moduuli toinen toisensa perään, joiden valmistaminen on lopetettu, niin minkäs teet.

    Kantaako mersulla valmistaja mitään vastuuta noista valoista jos takuu on ylittynyt? Uusi umpio maksaa jotain 400-500 luokkaa kuulemani mukaan, mikä on luonnollisesti mersun tarjoama korjaus.

      
  • muokattu 16.12.2018 01:24

    Ei ole mitään käsitystä mahdollisista korjauskampanjoista, kun ongelma ei koske omaa autoa?

    Siistejä käytettyjä alkuperäisiä näyttää saavan satasen pinnasta alkaen per palanen, tai tarvikkeena kaikki neljä osaa uutena yhteensä 370 €. Keskimmäisten palojen vaihto vaatii takaluukun verhoilun pois edestä, mutta ei tuo mikään erikoinen temppu ole vaihtaa itsekin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit