Kierroslukumittari

4 kommenttia

Osaako joku kertoa, miksi useimmissa autoissa moottorin kierroslukumittari on kojelaudassa nostettu niin tärkeään osaan, että sen pitää olla samankokoinen nopeusmittarin kanssa. Itse en koe tarvitsevani sen näyttämää tietoa mihinkään. Moottorin äänestä voi kyllä päätellä onko vaihde väärin valittu. Joissakin autoissa myös ajotietokone neuvoo tässä asiassa.

  
  • @InsAmk50 kirjoitti:
    Osaako joku kertoa, miksi useimmissa autoissa moottorin kierroslukumittari on kojelaudassa nostettu niin tärkeään osaan, että sen pitää olla samankokoinen nopeusmittarin kanssa. Itse en koe tarvitsevani sen näyttämää tietoa mihinkään. Moottorin äänestä voi kyllä päätellä onko vaihde väärin valittu. Joissakin autoissa myös ajotietokone neuvoo tässä asiassa.

    Useimmille se on vain mittari missä viisari liikkuu edestakaisin, ei sen enempää. Mutta mikäli osaa käyttää kierroslukumittaria on se kätevä apuväline vaikkei siinä olekaan samanlaisia eri värisiä taloudellisuusalueita kuin kuorma-autoissa.

    Moottorin äänikään ei kerro jokaiselle kaikkea, ja siksi ilmaisin vaihteen vaihdolle on pakollinen vuosimallista 2014, tai oliko se 2015.

      
  • muokattu 15.12.2018 16:52

    Nopeusmittariin verraten ei kierroslukumittaria yhtä paljoa tarvitse, mutta ei se hyödytönkään ole. Esimerkiksi kun ajaa hiljaista vauhtia, vaikka 50-70 km/h suurehkolla vaihteella, vitosella, tai kutosella, tai nelosellakin, ei moottorin ääntä kuule. Toisinaan alkaa tuumailla mikähän vaihde mulla on päällä. Kierroslukumittari kertoo heti onko sopivat kierrokset vauhtiin nähden. Vaihteenilmaisinvalon, eli vaihtovalon kanssa olen usein eri mieltä, mikä on sopiva vaihde.
    Myös vähän reippaammissa kiihdytyksissä tulee vilkaistua kuinka korkealle kierrokset nostaa ennen suuremmalle vaihtamista.
    Ja on se muutoinkin "ihan kiva"

      
  • Muotiasia se on ennen kaikkea. Jos se olisi vain tarpeen vaatima varuste, sitä ei olisi automaattivaihteisissa, ainakaan sellaisissa automalleissa joita ei edes saa manuaalivaihteisina.

      
  • Oman autoni käyntinopeusmittari on vain kellon kokoinen, eli selvästi nopeusmittaria pienempi.

    En hoksaa, kuinka käyntinopeusmittarin tarve riippuisi voimansiirrosta? Minusta mittarin tarve riippuu täysin siitä, käyttääkö kuljettaja sitä vaihdetta valitessaan vai ei.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit