Miksi diesel vero

39 kommenttia
2»
  • @Lukija42244 kirjoitti:
    Jos kaikki autoon ja autoiluun liittyvät verot poistettaisiin, pitäisi tulo- ja varallisuusveroa nostaa vaikkapa 8 prosenttiyksikköä jotta hyvinvointivaltiomme toimisi. Autoilu halpenisi, mutta rahat vähenisi. ⛔

    Itse asiassa verotusta tulisi kiristää ettei hyvinvointia rahoitettaisi velalla, eli yksityistaloudesta tutulla luottokortilla elämistä.

    Tai sitten pitäisi vähän tinkiä elintasosta ja pitää tulot menoja suurempina ettei korkomenoihin tuhlattaisi rahoja. Autoveron tuotto ei riitä Suomen velkojen koron maksuun.

    Sakkojen idea on vähentää jonkin asioiden tekemistä. Sama vaikutus on veroilla. Jossakin vaiheessa verotus vähentää kulutusta, eli alkaa haittaamaan elintasoa, ja siitä seuraa työttömyyttä - mistä puolestaan aiheutuu paineita kiristää verotusta.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Sähköauto ei tee läpilyöntiä Suomessa

    Loistavaa! Läpilyönti (=oikosulku) olisikin vaarallinen 😁

    Oman töpselipaikan omaavia löytyy varsin paljon, kunhan auton hinta on kakkos- tai kolmosauton ostajalle houkutteleva.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Lukija42244 kirjoitti:
    Jos kaikki autoon ja autoiluun liittyvät verot poistettaisiin, pitäisi tulo- ja varallisuusveroa nostaa vaikkapa 8 prosenttiyksikköä jotta hyvinvointivaltiomme toimisi. Autoilu halpenisi, mutta rahat vähenisi. ⛔

    Itse asiassa verotusta tulisi kiristää ettei hyvinvointia rahoitettaisi velalla, eli yksityistaloudesta tutulla luottokortilla elämistä.

    Suomessa mielestäsi autoilijat kuluttaa valtionvaroja enemmän kuin heiltä kerätään verotuloja, ja valtio joutuu kattamaan eron velalla.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Sähköauto ei tee läpilyöntiä Suomessa

    Loistavaa! Läpilyönti (=oikosulku) olisikin vaarallinen 😁

    Oman töpselipaikan omaavia löytyy varsin paljon, kunhan auton hinta on kakkos- tai kolmosauton ostajalle houkutteleva.

    Minä olen jo aikaisemmin sanonut että ostaisin ykkösautoksi e-Golfin jos olisi oma töpselipaikka. Kakkosauto meillä onkin Vehon hallissa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija42244 kirjoitti:
    Jos kaikki autoon ja autoiluun liittyvät verot poistettaisiin, pitäisi tulo- ja varallisuusveroa nostaa vaikkapa 8 prosenttiyksikköä jotta hyvinvointivaltiomme toimisi. Autoilu halpenisi, mutta rahat vähenisi. ⛔

    Itse asiassa verotusta tulisi kiristää ettei hyvinvointia rahoitettaisi velalla, eli yksityistaloudesta tutulla luottokortilla elämistä.

    Suomessa mielestäsi autoilijat kuluttaa valtionvaroja enemmän kuin heiltä kerätään verotuloja, ja valtio joutuu kattamaan eron velalla.

    "Mielestäsi" tarkoittaa tässä ns. sanojen laittamista toisen suuhun, eikä lopussa ollut edes kysymysmerkkiä. Keskustelu on laadukkaampaa kun jokainen saa itse vastata kirjoituksistaan.

    Suomessa valtio kuluttaa enemmän kuin tienaa. Menot ovat tuloja suuremmat, ja jossakin vaiheessa velkojen korot alentavat elintasoa - esimerkiksi mainittu autoveron tuotto ei riitä korkomenoihin.

    Hyvinvoinnissakin on tietty taso mihin on varaa, ja pitäisi vaan hyväksyä se ettei Suomesta sitten tullutkaan Nokian puhelinten avulla rikasta valtiota kuten Norjasta tuli öljyn myötä.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija42244 kirjoitti:
    Jos kaikki autoon ja autoiluun liittyvät verot poistettaisiin, pitäisi tulo- ja varallisuusveroa nostaa vaikkapa 8 prosenttiyksikköä jotta hyvinvointivaltiomme toimisi. Autoilu halpenisi, mutta rahat vähenisi. ⛔

    Itse asiassa verotusta tulisi kiristää ettei hyvinvointia rahoitettaisi velalla, eli yksityistaloudesta tutulla luottokortilla elämistä.

    Suomessa mielestäsi autoilijat kuluttaa valtionvaroja enemmän kuin heiltä kerätään verotuloja, ja valtio joutuu kattamaan eron velalla.

    "Mielestäsi" tarkoittaa tässä ns. sanojen laittamista toisen suuhun, eikä lopussa ollut edes kysymysmerkkiä. Keskustelu on laadukkaampaa kun jokainen saa itse vastata kirjoituksistaan.

    Suomessa valtio kuluttaa enemmän kuin tienaa. Menot ovat tuloja suuremmat, ja jossakin vaiheessa velkojen korot alentavat elintasoa - esimerkiksi mainittu autoveron tuotto ei riitä korkomenoihin.

    Mitä?? korkomenoja valtiolla on yksityisautoista.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija42244 kirjoitti:
    Jos kaikki autoon ja autoiluun liittyvät verot poistettaisiin, pitäisi tulo- ja varallisuusveroa nostaa vaikkapa 8 prosenttiyksikköä jotta hyvinvointivaltiomme toimisi. Autoilu halpenisi, mutta rahat vähenisi. ⛔

    Itse asiassa verotusta tulisi kiristää ettei hyvinvointia rahoitettaisi velalla, eli yksityistaloudesta tutulla luottokortilla elämistä.

    Suomessa mielestäsi autoilijat kuluttaa valtionvaroja enemmän kuin heiltä kerätään verotuloja, ja valtio joutuu kattamaan eron velalla.

    "Mielestäsi" tarkoittaa tässä ns. sanojen laittamista toisen suuhun, eikä lopussa ollut edes kysymysmerkkiä. Keskustelu on laadukkaampaa kun jokainen saa itse vastata kirjoituksistaan.

    Suomessa valtio kuluttaa enemmän kuin tienaa. Menot ovat tuloja suuremmat, ja jossakin vaiheessa velkojen korot alentavat elintasoa - esimerkiksi mainittu autoveron tuotto ei riitä korkomenoihin.

    Mitä?? korkomenoja valtiolla on yksityisautoista.

    Kiitos Quu. Ei vastauksesi naurattanut, mutta se muistutti siitä miten paljon voi mennä aikaa hukkaan
    jos osallistuu tämän tason keskusteluun - myös palstan ulkopuolisessa elämässä.

      
  • Suomella on hyvä etumatka uusiutuvan energian kehityksessä.
    Minä en tiedä paljon Norjan talous on öljynvarassa.
    Öljyvaltioiden talous tulee romahtamaan jos maailmanlaajuinen öljyn/hiilenkäytön alasajo tulee toteutumaan.

      
  • On tietysti vaikea arvella missä kehitysvaiheessa mentäisiin jos yksityistaloudet ja valtiot ei olisi velkaa ottaneet.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit