Robottiautot lumessa ja tuiskussa

5 kommenttia

Asiantuntijat tai pikemminkin huuhaa-lobbarit puhuvat suurella varmuudella kuinka itsestäänkulkevat robottiautot ovat jo todellisuutta. Epäilen että nykyisilla talviteillä ja kaduilla ne eivät osaa suunnistaa mihinkään.

  
  • Vaikeata toi touhu näyttää olevan ihmisillekin.

      
  • Kuskia paremminhan se auto sumun ja lumituiskun läpi näkee kun valitaan tarkoitukseen sopivat tutkat.

      
  • Aika vaikea on tutkien avulla löytää näillä talvikeleillä useimmille vapaa-ajan asunnoille. Myöskään en usko että ohjauspyörätön auto osaa ajaa nykyisiin ostoskeskuksiin ja pysäköidä sen sinne.

      
  • Työn puolesta mallinnan näitä "konenäkölaitteita" ja autotutkia. Voin sanoa että ongelma ei ole nähdä tarkasti ympäristöä vaan tehdä eri tilanteissa oikea tulkinta miten autoa olisi ohjattava. Dataa saadaan jo käsiteltyä riittävän nopeasti, mutta kestää aikaa ohjelmoida järjestelmä siten että mahdollisimman moni skenario on mallinnettu riittävän oikein. Lisäksi tarvitaan esim. neuroverkkopohjainen malli ei-ohjelmoituja tilanteita varten joka osaa arvioida tilanteita ilman tarkkoja esiohjelmoituja sääntöjä. Tätä dataa kerää esim. Google:n autot maailmalla, ja lisäksi dataa saadaan simuloiduista ympäristöistä jossa antureille syötetään tilanteita joissa esim. tielle on tippunut valkoinen paperi tai valkoinen betoniharkko, näitä kun ei pysty ajamalla testaamaan. Tekoälyn olisi siis oltava riittävän fiksu jotta ajaminen olisi turvallista.

    Mikään yksittäinen anturijärjestelmä ei ole hyvä yksistään, stereokamera on yliveto hyvällä säällä, LIDAR on paras pimeällä ja tutkat täydentää näitä kahta. LIDAR on vielä niin kallis että niitä ei käytetä kuin testiajoneuvoissa. Käytännössä siis raudan puolesta itseajava auto on jo mahdollista (parempaa dataa kuin ihmisen keräämänä), mutta jälleen kerran softapuoli tökkii, tekoäly vaatii vielä tekemistä...mutta se kehittyy ajankanssa...

      
  • muokattu 10.02.2019 23:19

    Mikäs juttu tämä on.? Tesla seuraa ajouria jollei kaistamerkintöjä näy ?

    "Tienpintojen lumipeite voi puolestaan häivyttää ajoradan keskiviivan näkyvistä. Kallosen mukaan autoon ohjelmoitu kaistavahti sopeutuu tilanteeseen.

    ”Mikäli kaistamerkintöjä ei näy, auto seuraa ajouria. Pieni ongelma on, jos ne ovat selvästi lähempänä vasenta reunaa. Silloin ollaan hyvin lähellä rinnakkaiskaistaa ajavia autoja”, Kallonen kertoo.

    Kuljettajan tukijärjestelmä reagoi tilanteeseen korjausliikkeellä.

    ”Auto tekee siirtymän, hidastaa vauhtia ja päästää rinnakkaisella kaistalla ajavan auton ohitseen”, Kallonen kertoo. "

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/teslamies-nayttaa-videolla-miten-kolmisen-tonnia-painava-sahkoauto-parjaa-suomen-talvessa-lammittimet-pysyvat-paalla-ja-poppikone-soi-tallaisissa-asioissa-en-aio-saastella/b40f2cd5-a351-46ab-9c98-6d4a371455da?ref=iltalehti:2425&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.6574706.1374757418.1549467223-1479213727.1549467223

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit