Tilanteita liikenteessä

104 kommenttia
124»
  • Tarkoitatko, että sinulla hermo petti?

      
  • Hermo (kärsivällisyys) petti.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Avaan ketjun, jossa voidaan tarkastella yksittäisiä tilanteita liikenteessä ja miten niissä kuuluisi toimia. Myös erikoisia liikennejärjestelyjä voidaan otta käsittelyyn tässä viestiketjussa.

    Ensimmäinen tapaus tulee moottoritieltä. Ohitan esim. rekkaa ajaen suurinta sallittua nopeutta. Ohituksen lopussa tullaan rampin kohdalle ja rampista liittyy auto moottoritielle. Tämä nostaa nopeutensa suurimpaan sallittuun, jolloin päädytään ajamaan samaa vauhtia rinnakkain. Vaihtoehoja on kaksi, toinen meistä muuttaa nopeuttaan niin, että voin vaihtaa oikealle kaistalle. Kumpikaan ei voi nopeuttaan nostaa, koska se johtaisi ylinopeuden käyttöön. Minun perässäni on toinen ohittaja, joten hidastaminen vasemmalla kaistalla tuntuu huonolta ajatukselta. Itse en ohittajan päätöksiin voi vaikuttaa. Miten toimitte a. ohittajana b. rampilta tulijana?

    a. ohitan selvästi ennen ramppia ja jätän turvavälin
    b. hidastan vauhtia kun tulen kolmion takaa ja liikennesäännön mukaisesti olen väistämisvelvollinen, aina. piste

      
  • A. Jos ramppi lähestyy ja ohitettava rekka on sopivalla etäisyydellä, joudut joko kiihdyttämään, jotta pääset rekasta ohi ennen ramppia. Vaihtoehtoisesti jää rekan perään ja ohitat vasta rampin jälkeen? Tuntuu epätodelliselta molemmat vaihtoehdot. Entä jos oikealla onkin useampi rekka ja noiden ohitus kestää yli kilometrin? Osaatko todella ennakoida niin, ettei ohituksen loppuvaihe osu rampin kohdalle?

    B. Kehen nähden olet väistämisvelvollinen, kun ohittaja on vasemmalla ja ohitettava jäänyt jo taakse?

      
  • @Herbert kirjoitti:
    A. Jos ramppi lähestyy ja ohitettava rekka on sopivalla etäisyydellä, joudut joko kiihdyttämään, jotta pääset rekasta ohi ennen ramppia. Vaihtoehtoisesti jää rekan perään ja ohitat vasta rampin jälkeen? Tuntuu epätodelliselta molemmat vaihtoehdot. Entä jos oikealla onkin useampi rekka ja noiden ohitus kestää yli kilometrin? Osaatko todella ennakoida niin, ettei ohituksen loppuvaihe osu rampin kohdalle?

    B. Kehen nähden olet väistämisvelvollinen, kun ohittaja on vasemmalla ja ohitettava jäänyt jo taakse?

    A. Nopeuden säädintä vaan tiukemmin lattiaan tai hölläät säädintä riippuen siitä kummalla tavalla turvaat parhaiten joustavan liikenteen etkä aiheuta toisille päänvaivaa. Keskinopeuden alentamista tai vallitsevaa nopeusrajoitusta ei kannata priorisoida kaikkein tärkeimmäksi asiaksi siinä tilanteessa. Ehtiihän sitä lasketella keskinopeuksia myöhemminkin. Mutta jos on poistumassa rampista, ei enää muutamaa kilometriä ennen ramppia kannata ohitella. Sinne vaan oikealle kaistalle muiden sekaan.

    B. Ennen kaikkea olet velvollinen väistämään onnettomuuden aiheuttamisen. Nopeuden säätimellä sovitat vauhdin muihin tiellä liikkujiin nähden sopivaksi ja eikun änkemään liikennevirran sekaan ennen kuin ramppi loppuu kesken. Eikä kannata jäädä hannaamaan rampin päähän. Jos on enemmän liikennettä, niin hannaamalla vasta vaikeaa onkin päästä mukaan virtaan ja häiritsee muita tiellä liikkujia. Silloin olet onnistunut liikenteessä, kun muut tuskin huomaavat sinun olevan siellä mukana ja solahdat liikennevirtaan juohevasti. Pilkuntarkka sääntöjen noudattaminen voi olla mieluummin uhka kuin mahdollisuus.

      
  • 5 § Moottoritielle ajo

    Ajoneuvon saa ajaa moottoritielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä ja moottoritieltä pois vain tien päättymiskohdasta tai käyttäen ajosuunnassa opastusmerkein osoitettua erkanemistietä.

    Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

    Moottoritieltä poistuvan kuljettajan on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle taikka ajokaistalle, joka on liikennemerkillä osoitettu poistuvalle liikenteelle. Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille.

      
  • Mitä en ymmärtänyt, kun en löydä kommenttisi asiayhteyttä keskusteluun?

      
  • muokattu 19.03.2019 18:51

    740 GLE mainitsi jossain keskustelussa termin "käsiala". Viime aikoina tuo on ollut mielessäni ollessani liikenteessä. Monesti juuri käsiala on se, millä voi ennakoida tilanteita jo kauan ennenkuin niitä sattuu. Tänään osui liikennevaloissa viereen sininen Golf. Oli siis kaksi kaistaa samaan suuntaan, minä oikealla, Golf vasemmalla ja molemmat paalupaikalla. Vähän ennen punaisten vaihtumista vihreiksi Golf alkoi liukua suojatielle. Mutta kun valojen vaihduttua tuo ei kiireellä ampaissutkaan liikkeelle, vahvistui käsitys epävarmasta käsialasta. Ja totta oli, risteyksen ylityskohdassa kaistat hiukan mutkittelee, jolloin Golf päätyi osittain minun kaistalleni. Tuossa vaiheessa jo osasin varoa kaveria, joten osuma ei ollut lähelläkään. Hetken kuluttua tuli terävä korjausliike ja kaveri löysi oman kaistansa. Seurasin tapahtumia viereisellä kaistalla takana. Seuraavaksi tuo laittoi vilkun vasemmalle, ryhmittyi oikealle ja kääntyi loivalla kaarella vasemmalle. Minä jatkoin suoraan.

    Sitä en tiedä, miksi käytös tuollaista oli, eikä se ole edes kiinnostavaa. Olennaista on se, miten pienistä eleistä tuollaisen käytöksen voi huomata ja siten ennakoida tulevat tilanteet. Tämä oli aika ääritapaus, yleensä kyse on paljon harmittomammista jutuista. Mutta ellei niihin reagoi, voi niistä kehittyä hyvinkin vakavia tilanteita. Käsiala. Se on asia, jolla tuo on helppo pukea sanoiksi. Kiitos!

      1
  • Etenkin vähintään kahden ajoneuvon ryhmänä liikkuessa edellä ajavan kartturin hyvä käsiala helpottaa perässä kenties itselleen oudossa paikassa liikkuvan ajamista edellä ajavan osoittaessa väistettävät kohteet ja käännökset hyvissä ajoin.

    Itselläkin juuri nämä käsialajutut triggaavat erilaisia valintoja toisen kuljettajan ajotavan havainnoinnin perusteella. Näin käy molemmin päin, joko hankkiudun kauemmas riskiksi tai pumppujalaksi kokemastani tai käytän hyväkseni sopivalla tavalla ajavaa "suunnistajaa".

    Ennakoiva ajotapa säästää omaa polttoainetta, kommunikoiva ajotapa säästää sen lisäksi myös muiden polttoainetta.

      
  • Pitää lisätä tuohon edellisen kommentin loppuun kaikkein oleellisin asia. Käsiala on asia, joka helpottaa toki asian pukemista sanoiksi, mutta etenkin ajatuksiksi. Se on kokonaisuus, jolla on suuri merkitys liikenteessä.

      
  • muokattu 17.05.2019 18:16

    Käsialasta tuli taas huikea esimerkki. Ohittelin moottoritiellä hitaampia suurinta sallittua ajaen, kun ohituksen aikana harmaata bemaria ajava kaveri sai minut kiinni. Hetken odoteltuaan tämä päätti, että minun pitää väistää ja ajoi aivan puskuriini kiinni. Koska ohitettavien jono oli harva, piipahdin oikealla päästämässä bemarin kuskin ohitseni. Kiirettä ei enää ollutkaan, vaan jäin pussiin, kun tuo jäi viereeni. Lopulta pääsi kuitenkin sen verran eteenpäin, että pääsin jatkamaan omalla tavoitenopeudellani.

    Seuraavassa hetkessä bemarin jarruvalot syttyivät, syynä vastaantullut poliisiauto. Aivan kuin se jostain 5-10 km/h ylinopeudella etenevästä vastaantulijasta motarilla olisi kiinnostunut. Voi tietysti olla, että kaverilla oli sakkoja sen verran pohjalla, että herkkyys poliisia kohtaan oli tavanomaista suurempi. Kuitenkin kaveri samalla vaihtoi nopeasti kaistaa aivan oikealla ajaneen eteen. Sakkoja voi kai saada vain ylinopeudesta.

    Poliisin mentyä vauhti taas kasvoi, mutta ohitustyyli säilyi. Pian vauhti taas tasaantui ja muutaman sadan metrin välein mentiinkin seuraavat 30 km.

    Kaikenlaisia ajatuksia taas herätti tuonkin kaverin käytös. Stressistäkin elämässä moni valittaa, joten kuinkahan suuri osa siitä on ihan itse hankittua ja josta voisi luopua ilman muita uhrauksia. Minulla tosin oli varsin viihdyttävä matka, kun tuota sirkusta sain aitiopaikalta seurata. Ilman tuollaisia kavereita matkat olisivat paljon yksitoikkoisempia. Sitä vaan en tajua, mikä saa ihmisen vapaaehtoisesti olemaan tuollaisen sirkuksen pelle.

      
  • Yksi tekijä voi olla se että joistakin työtehtävistä maksetaan niin hyvin että ajamisesta täysin epäkiinnostunut voi ostaa itselleen liian tehokkaan auton, sellaisen millä on hankala ajaa leppoisasti toisten tahdissa.

    Olet varmasti oikeassa siinä että poliisi antaa sakon ylinopeudesta tai rattijuopumuksesta, mutta ei puutu turvaetäisyyksistä ymmärtämättömyyteen ja/tai piittaamattomuuteen.

      
  • "Yksi tekijä voi olla se että joistakin työtehtävistä maksetaan niin hyvin että ajamisesta täysin epäkiinnostunut voi ostaa itselleen liian tehokkaan auton, sellaisen millä on hankala ajaa leppoisasti toisten tahdissa."

    Tuota en oikein ymmärrä. Millä tahansa vakioautolla voi mielestäni ajaa leppoisasti, kunhan valitsee sopivan vaihteen niin, että moottorin kierrosluku on suunnilleen suurimman vääntömomentin alueella.

      
  • Tehokkaalla autolla tulee helposti ajettua reippaammin kuin perusautolla - huomaan sen omasta ajostani ajoittain kun kiihtyvyys on hyvä kaikilla nopeusalueilla. Ja silloin voi unohtua että perusautoilijan normaaliajo ei ole kiusantekoa tai hidastelua, vaan ihan tavallista ajoa.

    Suurin vääntömomentti vaihtelee reilusti moottorista riippuen. Se voi olla 4400 kierrosta, tai 1500. Ensimmäisessä ollan tehoaluella kevyellä välityksellä, jälkimäisessä leppoisamman tehon seudulla ja raskaalla vaihteella.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit