Volvon Four-C ilmajousituksen toiminta, toimiiko peräpään tasonsäätäjänä samoin kuin Nivomat?

9 kommenttia

Onko kellään kokemusta Volvon ilmajousitetusta autosta vaunun veturina tai painavalla lastilla varustettuna eli toimiiko samoin kuin Nivomat, joka pitää perän samalla korkeudella vaikka takalaatikossa olisi 300 kg tavaraa?
Olen valitsemassa uutta asuntovaunun veturia ja tuo tasonsäätö olisi melko suotavaa, koska nykyisen auton Nivomat on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi paitsi vaunua vedettäessä niin myös raskaasti kuormattuna.

  
  • muokattu 03.02.2019 13:35

    @JuhaL kirjoitti:
    Onko kellään kokemusta Volvon ilmajousitetusta autosta vaunun veturina tai painavalla lastilla varustettuna eli toimiiko samoin kuin Nivomat, joka pitää perän samalla korkeudella vaikka takalaatikossa olisi 300 kg tavaraa?
    Olen valitsemassa uutta asuntovaunun veturia ja tuo tasonsäätö olisi melko suotavaa, koska nykyisen auton Nivomat on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi paitsi vaunua vedettäessä niin myös raskaasti kuormattuna.

    Ajan XC90T8:lla, jossa ilmajousitus on lisävarusteena, XC60T8:ssa se on vakiona.

    Tason säätö pitää maavaran vakiona ja suuremmissa nopeuksissa se taitaa laskea sen 25mm alaspäin (muistaakseni, eihän sitä ajaessa huomaa, mutta taisi manuaaleissa olla maininta).

    Volvon puoliautomaattinen vetokoukku on viimeisen päälle mukava. Parempi ei voisi olla, ellei sitten ole täysautomaattinen. Nappia painamalla koukku retkahtaa alustan alta esiin, sen voi vaikka kengän kärjellä nostaa loksauttaa lukitusasentoon. Ja uudelleen nappia painamalla koukku irtoaa lukituksesta ja sopivan voimakkaasti jalalla polkaisemalla koukun saa heilautettua alustan alle lukitukseen pois näkyvistä. Ja sähköpistorasia on kätevästi koukun kyljessä kiinni eli se liikkuu koukun mukana esiin/piioon. Edellisessä autossani oli irrotettava vetokoukku. Kiva sekin, mutta todella paljon hankalampi eri tilanteissa. Mm. kun koirat oli lastattu kyytiin ja vasta sitten muisti, että koukku on vielä säilytystilassa tavaratilan vanerin alla. Premiumia Volvossa ainakin vetokoukku.

    Ilmajousituksen tasonsäädössä pienen pieni miinus, ettei tason säätöön ole manuaaliohjauspainikkeita ajon aikana. Jos haluaa nostaa alustaa ylös sen 50mm, pitää valita Off-Road ajotila, joka sitten käynnistää polttomoottorin, koska neliveto käyttää etupyörissä poltto- ja takapyörissä sähkömoottoria.

    Autoa lastatessa perää voi laskea 50mm alas normaalikorkeudesta tavaratilan napista painamalla. Ei kuulosta paljolta, mutta kyllä siinä on pieni havaittava ero, onko auto normikorossa vai perä alempana.

    Asuntovaunua en vedä, mutta melko painavaksi lastattua peräkärryä (kuormatila 1,5m x 3,5m) ajoittain ja pari kertaa vuodessa n. 1500kg vene+traileri -kuormaa. Ei valittamista auton vetokyvyssä noilla kuormilla ainakaan.

    Lisäys:

    Kysymyksestä ei ilmene, oletko hankkimassa vetoautoa uutena vai käytettynä, mutta yksi juttu vielä, mikä on ihan ehdottoman hieno ominaisuus ainakin uuteen autoon saatavissa:

    Kamerassa on lintuperspektiivikuva, joka siis näyttää auton ympäristöä ylhäältä katsottuna ja sen avulla karkea lähestyminen vaunuun on helppoa. Sitten voi täpätä näytöltä auton peräpeiliä ja avata takakameran, josta voi ottaa vielä lähennetyn kuvan vetokoukun nuppiin. Ei voisi olla helpompaa poimia vaunua kyytiin.

      
  • muokattu 03.02.2019 14:03

    Volvon Nivomaticista on kokemusta puolisen miljoonaa km, mutta ilmajousituksesta ei Volvossa, joten sen puolen arvioni ei ole merkkikohtainen.

    Jos olet ollut tyytyväinen Nivomaticeihin, ilmajousitus on vielä parempi suuremman kantavuutensa vuoksi. Ei se Volvon perä nimittäin oikeasti vaaterissa pysy enää 300 kg tavarakuormalla. Painuu, mutta vähemmän kuin pelkin rautajousin. Ilmajousien kantavuus on suurempi mukavuudesta tinkimättä.

    Ilmajousien hinta on ainakin Mersulla ollut ehtaa Nivomatic luokkaa, eli tonnin per nurkka sitten kun jousipalkeita alkaa mennä parinsadantuhannen jälkeen, mutta aika usein myös Nivot vaihtuvat hajotessaan samasta syystä tavallisiin kaasuvaimentimiin. Arnottilta saa nykyään ainakin Mersuun kohtuuhintaisia laadukkaita jousipalkeita tarvikeosanakin, joten kannattaa tarkistaa tuo vaihtoehto myös Volvon ilmajousien ja kompressorin osalta sitten kun niitä tarvii.

    Mutta onko Volvon Four-C tosiaan ilmajousitus eikä säädettävät iskunvaimentimet?

      
  • muokattu 03.02.2019 15:42

    Kiitos kommenteista, helpottavat paljon valintaani. Four-C on todellakin vain säädettävät iskunvaimentimet, jotka ainakin uuteen V90-autoon saa vain yhdessä takapään ilmajousituksen kanssa.
    Uuden V90 auton koeajon perusteella nuo 360 asteen kamerat tulevat hankintalistalle, kulmia on hieman vaikea hahmottaa ilman ja autotallissakaan ei liikaa ole ylimääräistä tilaa, joten sinne ajaessakin on hyötyä. Puhumattakaan vaunun kanssa ahtaissa paikoissa pakittamista/kääntymistä.

      
  • @JuhaL kirjoitti:
    Kiitos kommenteista, helpottavat paljon valintaani. Four-C on todellakin vain säädettävät iskunvaimentimet, jotka ainakin uuteen V90-autoon saa vain yhdessä takapään ilmajousituksen kanssa.
    Uuden V90 auton koeajon perusteella nuo 360 asteen kamerat tulevat hankintalistalle, kulmia on hieman vaikea hahmottaa ilman ja autotallissakaan ei liikaa ole ylimääräistä tilaa, joten sinne ajaessakin on hyötyä. Puhumattakaan vaunun kanssa ahtaissa paikoissa pakittamista/kääntymistä.

    Joo, kirjoitin epätarkasti, enkä toisekseen Nivomaticia tunnekaan. Kyllähän XC90T8:ssa on ilmajousitus + Four-C -iskunvaimennus. Olen kuvitellut, että tasonsäätö yleensäkin on vain ilmajousituksen kanssa.

    Minä en kyllä koe oikein mitään hyötyä 360 kamerasta vaunun pakittamisessa. Ja ahtaaseen tilaan ajaessa 360 kamerasta on minun mielestä melkein enemmän haittaa kuin hyötyä. Kun joku este on kameran lähellä, niin siitä kasvaa helposti pilvenpiirtäjä. Mutta esim. parkkiruutuun ajaessa näkee hyvin ruudun maalaukset ja viereisissä ruuduissa olevat autot. Samaten ruudusta pois pakittaessa näkee hyvin ympärilleen. Ihan lähellä auton kylkiä olevat esteet näkyvät välillä tosi hämäävästi.

      
  • Volvosta ei ole kokemusta - ja muutenkin menee ilmajousituksen ulkopuolelle, mutta kun selkeästi "veturia" ollaan hankkimassa, niin ihan siltä varalta että jostain syystä liikkeessä ehdotetaan, että vetokoukku voidaan lisätä jälkeenpäin (ei siis tehdas asennuksena - ainakin joskus menneinä vuosina tiedän näin menetellyn), niin sellainen juttu joka ainakin bemarien tapauksessa kannattaa huomioida on se, että tehdasasenteinen vetokoukku sisältää muutakin kuin sen koukun ja johtosarjan. Tehdasvarusteena hankitun koukun asennukseen sisältyy isompi moottorinjäähdytin (400W -> 600W), sekä järjestelmän ohjelmoiminen vetokoukulle (sis mm. vaihteisto-ohjelma perävaunun ollessa kytkettynä sekä muiden mahdollisten järjestelmien toiminnallisuuden muutos - näistä mainittakoon esim. navigaattorin toiminta, eli ainakin omassa yksilössäni [vm.2014 530xd - F11] navigaattoriin jo syötetyn kohteen saapumisaika muuttuu kun perävaunupistokkeen kytkee kiinni, eli normaalisti arvioitu saapumisaika menee myöhemmäksi kun tiedetään, että kyseissä maassa perävaunua hinattaessa suurin sallittu nopeus on 80km/h) . En toki väitä etteikö noita saisi jälkeenpäinkin asennettua/ohjelmoitua, mutta ihan vinkiksi vaan - ja uskaltaisin väittää että Volvon tapauksessakin näitä muutoksia on.
    Ja kyllä se kamerajärjestelmä on ihan kiva - ainakin peruutettaessa kärryä koukkuun :-)

    ...ja nyt kun ovat muuttamassa tuota nopeusrajoitusta koskien kevytperävaunua, niin ei se navisofta varmaan mistään voi tietää onko kyseessä jarrullinen vaiko jarruton - mutta allekirjoittanutta tuo ei koske kun olen hävittänyt kaikki jarruttomat kärryt.

      
  • Hyviä huomioita ZeimZei. Sellaistakin on joillakin automerkeillä ollut, että myydään koukku jälkiasennettuna asiakkaalle, niin saadaan parempi kate! Kaikki auton ostajat ei vaan ole ymmärtänyt näitä tehtaalla asennettuihin koukkuihin liittyviä lisäjuttuja. Jokunen vuosi sitten oli ainakin esillä, että joissakin autoissa jälkiasennettujen koukkujen osalta auton peräkärryn ajonvakautus ei toimi lainkaan. Osa tosiaankin tarjoaa (kuten BMW) sellaisia lisäyksiä/hienouksia tehdaskoukun mukana, että tässä asiassa on asiakkaan syytä olla skarppina.

      
  • Miten tuo perävaunun vakautus toimii? Omassakin on kuulemma moinen, mutta en vaan ole hoksannut mitä se tekee?

    Nivomatic on ainakin Volvon, Mersun ja Roverin vanhaa kansanperinnettä. Vakiota jäykempien rautajousien sijasta lisätään kantavuutta mukavammin ala- ja yläsilmukkansa välisen nimellismitan ylläpitämään pyrkivällä hydropneumaattisesti säätyvällä iskunvaimentimella, joka käyttää jousituksen pumppausliikettä nostaakseen vaimentimen painetta jos perä painuu liian syvälle.

    Asennus on helppoa, vaimennin irti ja toinen tilalle, mutta se vaimennin maksaa paljon, eikä sen kantavuus riitä täyteen pakatun Merikontin alla. Mutta vetokoukuttomassa sedanissa ihan loistava vehje.

      
  • Onneksi ei ole laajempaa kokemusta tositilanteissa näistä perävaunun huomioivista ESC:stä,. Tiedossa on, ettei sekään pysty ihmeisiin, jos kuskilla ei ole järki mukana. Kun auton ESC huomaa perävaunun kytketyn, pitäisi toiminnan muuttua pykälän pari holhoavammaksi. Todennäköisesti yhtään kokeneempi ja ennakoiva kuljettaja ei huomaa tämmöistä muutosta lainkaan. Jarrullisen kärryn kanssa tätä on tullut testattua (ei yleisellä tiellä). Toimii aika hyvin, koska ajonvakautus suitsii autoa ja samalla kun se ei päästä autoa luistoihin, se vaikuttaa aisajarruun ja siten tappaa samalla luistot ja vauhtia pois- näin ainakin melko pienissä vauhdeissa. Jarruttoman kärryn kanssa (jotka lähes poikkeuksetta kesärenkailla) ei vaikutusta juuri ole. Tai veikkaan, jos kärry oikeasti karkaa reiluun sivuluistoon maantienopeudella uraisella talvitiellä, ei ajonvakautus välttämättä ymmärrä tehdä oikeita asioita?? Joissain autoissa kuulemma todella pienetkin kärryn heittelyt saattaa aiheuttaa ESC:n merkkivalon ilmoituksia.

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    Onneksi ei ole laajempaa kokemusta tositilanteissa näistä perävaunun huomioivista ESC:stä,. Tiedossa on, ettei sekään pysty ihmeisiin, jos kuskilla ei ole järki mukana. Kun auton ESC huomaa perävaunun kytketyn, pitäisi toiminnan muuttua pykälän pari holhoavammaksi. Todennäköisesti yhtään kokeneempi ja ennakoiva kuljettaja ei huomaa tämmöistä muutosta lainkaan. Jarrullisen kärryn kanssa tätä on tullut testattua (ei yleisellä tiellä). Toimii aika hyvin, koska ajonvakautus suitsii autoa ja samalla kun se ei päästä autoa luistoihin, se vaikuttaa aisajarruun ja siten tappaa samalla luistot ja vauhtia pois- näin ainakin melko pienissä vauhdeissa. Jarruttoman kärryn kanssa (jotka lähes poikkeuksetta kesärenkailla) ei vaikutusta juuri ole. Tai veikkaan, jos kärry oikeasti karkaa reiluun sivuluistoon maantienopeudella uraisella talvitiellä, ei ajonvakautus välttämättä ymmärrä tehdä oikeita asioita?? Joissain autoissa kuulemma todella pienetkin kärryn heittelyt saattaa aiheuttaa ESC:n merkkivalon ilmoituksia.

    Minä olen vetänyt kärryjä sekä Jeep GC:llä, Discolla ja XC90T8:lla, joissa kaikissa oli vaunun vakautus, enkä ole huomannut, että vakautus olisi joenkin puuttunut ajoon. Mutta kerran olen melkein onnistunut seilaamaan ulos tieltä liian takapainoiseksi lastatun kärryn kanssa iman vakautusta olevalla kevytperäisellä takavetoisella ajopelillä ja ihan kesäkelissä. Olen aina välillä muistellut tuota läheltä piti -tilannetta ja voin kuvitella, että siinä vakautus olisi hyvinkin saattanut estää ennalta koko heijaamisen, siis ainakin varoittanut. Tietysti kuski olisi voinut estää vielä tehokkaammin jo lastausvaiheessa....

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit