Leveillä runflateilla uraista tietä onhan se paimennusta jos sitä niin haluaa kutsua mutta kuka helvetti käskee ajaa urissa. En oikein ymmärrä kuljettajia jotka ajavat urissa. Tuosta ylikorostetun tehostetusta ohjauksesta on itsellä kokemusta ei tosin BMW:llä. Ote ratista piti olla kuten autokoulussa opetettiin ja tiukka, pyörähtäähän ratti herkemmin läpi sormien jos ote on löysä. Tästä syystä tunnokkaampi ohjaus on parempi. Saahan tuohon sport-asetuksella tunnokkuutta jos normaaliasetus ei tunnu mielekkäältä. Talvikelissä sport-asetus on varmasti parempi, mutta kesäkelillä saattaa normaali asetus olla ihan hyvä. Tottumiskysymys näin tuon näen. Renkaiden leveydet ovat kasvaneet niin paljon, että tämä reilusti tehostettu ohjaus saattaa olla perusteltu. Onhan tuossa BMW 5-sarjassa tuo sport-asetus jolla saadaan tunnokkaampi ohjausvaste ei siis liene ongelma muuta kuin niille jotka eivät asetuksia tunne. Ohjekirjoista löytyy kaikki mitä kuljettaja tarvitsee, tutustumisen arvoisia sillä uusista autoista löytyy niin paljon hienouksia. Eipä niitä kertaistumalla kukaan ota haltuun.
Tuossa on tuo Teknavin teksti vaelteluineen, kitkarenkaista puhutaan jutussa.
"AJETTAVUUS
BMW:tä on perinteisesti pidetty ajajan autona. 5-sarja ei täysin vakuuta ajettavuudella talvisella kelillä kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille hieman parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuu hetkeksikään valvomasta auton linjaa."
Hyvin epämääräinen sepustus kuten olettaa sopii. Näitä epämääräisyyksiä voisi ammattitaitoinen toimittaja hieman avata, ei ole väärin kertoa asioita mitkä vaikuttavat ajokokemukseen. Olisi mukava kuulla koeajo joka on suoritettu hyvällä asfaltilla eikä aina siellä kaiken paskimalla uraisimmalla tiellä. Renkaat mitkä pyörivät alla olisi hyvä mainita, näin asiat selkeytyisivät huomattavasti. Onko tosiaan niin ettei uratonta tietä löydy, vai viedäänkö autot tarkoituksella sille uraisimmalle tielle ihan vaan piruuttaan. Jokainen joka on ajanut uutta kunnon pinnalla asfaltoitua tietä tietää miten hienoa on ajaa. Ajaminen on äänetöntä ja nautittavaa kuten sen pitäisi olla. Saksassa rahat käytetään teiden kunnossapitoon ja näin turvallisuus lisääntyy. Täällä meillä rahalle löytyy mitä hulluimpia kohteita kuten suola, jota ostetaan naapurimaasta ja sitä sitten ajetaan autokuortmittain tielle. Täällähän pitää olla kesäkeli ympäri vuoden, ja se myös toteutetaan suolavedenhän pitää lentää syyskuusta maaliskuun loppuun.
Bemari pitäisi koeajaa silkinsileällä ja mutkaisella tiellä etteivät ohjauksen ja alustan tai renkaiden ongelmat tule esiin. Tätä mieltä eräs uskovainen.
Onko tämä ote Tuulilasin testistä jotenkin ristiriidassa sen kanssa mitä olen kirjoittanut ?
"BMW toteuttaa tällä hetkellä asiakkaittensa toiveita. He eivät kuulemma halua tuntea ohjauspyörällä minkäänlaisia häiriövoimia -tässä on kieltämättä onnistuttu. Kääntöpuolena on se että ohjaustunto on menetetty siinä määrin, että luottamusta autoon ei synny. Kun tähän yhdistetään vielä se että Viitonen tuntuu kilpakumppaneitaan massiivisemmalta, on ajamisen ilo aika kaukana. Pitävällä mutkapätkällä voi todeta alustan toimivan oikein hyvin, mutta ohjaustunnon puute vesittää ajonautinnon."
Täällä mainittiin myös se että nyt vitosen ohjaus vastaa Mersun E-sarjan ohjausta. Ei oikein siltä vaikuta kun lukee Tuulilasin kuvailua Mersun ja Volvon ohjauksista.
"Tunnokkuus on sellainen asia, jota tässä autoluokassa pitää arvostaa. Siirtyessämme pienemmälle lumipäällysteiselle tielle paljastuivat autojen väliset erot heti. Mercedes tuntuu polveilevalla mutkatiellä kepeimmältä, vaikka todellisuudessa se on painavin. Muuttuvavälityksinen ohjaus on nopea ja kertoo erinomaisesti tien ja renkaan välisistä tapahtumista. Volvossakin on oikein hyvä ohjaustunto, vaikkakaan ihan Mercedeksen tarkkuuteen se ei yllä. Luotto kumpaankin kasvaa todella nopeasti."
Viimeinen oli matalamielisen joren kommentti. Ei kai se ole auton vika jos tie on kelvoton. Täällä joret ja muut urpot on totutettu paskoihin teihin, eihän silloin osaa eikä ymmärrä muuta edes vaatia.
Tuulilasi on ollut aina se lehti joka on ylistänyt autoja joita Suomessa kasataan niin nytkin. Tuon toimittelijakunnan intresseihin ei kuulu BMW:n ominaisuuksien arvostus tämä on ollut vuosikausia ikävä tosiasia.
@tracktest kirjoitti:
Tuulilasi on ollut aina se lehti joka on ylistänyt autoja joita Suomessa kasataan niin nytkin. Tuon toimittelijakunnan intresseihin ei kuulu BMW:n ominaisuuksien arvostus tämä on ollut vuosikausia ikävä tosiasia.
Moottori:
BMW 530i A xDrive Luxury Line
Huonoa: ohjaus, alustan nypytys, lisävarusteiden hinta.
@tracktest kirjoitti:
Tuulilasi on ollut aina se lehti joka on ylistänyt autoja joita Suomessa kasataan niin nytkin. Tuon toimittelijakunnan intresseihin ei kuulu BMW:n ominaisuuksien arvostus tämä on ollut vuosikausia ikävä tosiasia.
Ymmärtääköhän nimimerkki "tracktest" alkuunkaan, miltä nuo hänen epätoivoiset räpellyksensä vaikuttavat muiden lukijoiden silmissä?
Tuulilasi on ollut aina se lehti joka on ylistänyt autoja joita Suomessa kasataan niin nytkin. Tuon toimittelijakunnan intresseihin ei kuulu BMW:n ominaisuuksien arvostus, tämä on ollut vuosikausia ikävä tosiasia.
Jospa se perustuu ikävästi tosiasioihin sinun kehujesi kannalta?
Hyvin epämääräinen sepustus kuten olettaa sopii. Näitä epämääräisyyksiä voisi ammattitaitoinen toimittaja hieman avata. Ei ole väärin kertoa asioita mitkä vaikuttavat ajokokemukseen.
Tämä on aika tyypillistä toimittajatekstiä kyllä minusta: 5-sarja ei täysin vakuuta ajettavuudella talvisella kelillä kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille hieman parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuu hetkeksikään valvomasta auton linjaa.
Mitä asioita tuohon pitäisi avata lisää?
Tuolla tasolla kirjoitettua tekstiä sinä lainaat tänne välittömästi, jos se sattuu olemaan BMW-kehua ja aivan yhtä epämääräisesti sepustettuna, jos sikseen tulee. Ilman kummempia syväanalyysejä Ja kuten vaikka mainostekstille sopii olettaa ja jota yhtä lailla lainaat.
Sinulta tulisi viivana lainaus "viksulta toimittajalta", jos hän olisi kirjoittanut näin: 5-sarja vakuuttaa täysin ajettavuudella talvisella kelillä, kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin tunnokas ja sopivasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille vielä parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto ei vaeltele omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuisi hetkeksikään valvomasta auton linjaa..
Tuollaisenaan olisi sinusta varmasti täysin käypä arviointi, ilman epämääräisyyden häiväkään!
Olisi mukava kuulla koeajo joka on suoritettu hyvällä asfaltilla eikä aina siellä kaiken paskimalla uraisimmalla tiellä.
Ehkä ne kehutekstit sitten on sellaisella hyvällä asfaltilla koettua? Mutta ne, kuten mainoksetkin maalaavat aina isolla pensselillä mielikuvia, joita sitten lukijoiden toivotaan nielevän.
@▫️ kirjoitti:
Sen takia tuohon Bemariin on laitettu tunnoton ja etäinen ohjaus, koska kiinalaiset ja jenkit eivät välttämättä halua hyvää ohjausvastetta. Päämarkkinat ovat näillä alueilla.
Totta. Eivät ne ole sitä vahingossa tuollaiseksi säätäneet.
Tässä näkyy jännittävä ero autojen ja moottoripyörien suunnittelufilosofioissa. Pientä rata-ajo-ominaisuuksien pohjalta valintojaan tekevää vähemmistöä lukuunottamatta auton mukavuus ja paremmuus tarkoittaa yleensä etäisempää ohjaustuntumaa ja pompöösimpää koria pehmeillä jousilla.
Kun moottoripyörästä lähdetään tekemään entistä parempaa, siihenkin toki lisätään koneteoa, mutta samalla vaihdetaan aiempaa kalliimpia alustan osia ja käännetään kullanvärisiä avaruusmetalleilla pinnoitettuja teleskooppiputkia väärin päin, että ns. upside down haarukkaputkien liikkuva osa on se kevyempi sisäputki. Kaikin tavoin haetaan siis entistä herkempää ja tarkempaa ajettavuutta, jonka kuljettaja myös tuntee sormissaan.
Kun tavallisesta autosta tehdään parempi, siitä tulee etäisempi, mutta kun tavispyörää parannetaan, siitä tulee tarkempi ja herkempi ajettava. Ei tietenkään sattumaa, vaan kuvastaa sitä, mitä ostajien arvellaan olevan hakemassa.
Kumppani: "5-sarja vakuuttaa täysin ajettavuudella talvisella kelillä, kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin tunnokas ja sopivasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille vielä parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto ei vaeltele omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuisi hetkeksikään valvomasta auton linjaa.."
Jos kerran vitossarjan etäinen ohjaus on ohjauksen parantamista, niin miksi Tuulilasi ei tästä maininnut, vaan lehti päinvastoin arvioi auton ajettavuudeltaan huonoimmaksi nimenomaan ohjauksen perusteella ?
Koppalakki on niin paljon mielekkäämpää nostaa BMW tikun nokkaan kuin vaikka mainitsemasi Nissan. Päin valopylvästä ajettu Toyota on vain auto, mutta samassa tilanteessa oleva BMW uutisoidaan näin.
Salaisuus tuolle BMW:n vitossarjan ohjaukselle on se, että valtaosa tuollaisen auton ostajista ei yksinkertaisesti välitä hyvästä ohjaustuntumasta. BMW-puristit taas välittävät hyvästä ohjaustuntumasta. Näin kai se menee.
Mihin on totuttu muutos vaikka tässä tapauksessa ylikorostetun tehostettuun ohjaukseen aiheuttaa ns paskamyrskyn, vaikka sport-asetuksella ohjausvaste on taas tunnokas. Tämä menee luihin ja ytimiin kun kyseessä on tunteita herättävä merkki BMW.
Koppalakki noita järjettömiä ohituksia tekee muutkin merkit päivittäin mutta BMW ylittää aina takuuvarmasti uutiskynnyksen. Mielestäni tämän päivän koheltajat ajaa useimmiten Skodalla. Harvoin isot BMW:t koheltavat liikenteessä eikä siellä isot MB:it ja Auditkaan kohella juuri lainkaan.
Tuossa vielä mitä Moottori kirjoitti neliveto Seat Atecasta, ehkä tämä valaisee asiaa.
"Ajettavuus kunnossa
Seat Atecan ajettavuus on luontevaa. Ohjaus on riittävän nopea ja sopivasti muttei liiaksi tehostettu. Kuski saa tienpinnasta ja renkaiden käytöksestä hyvän näppituntuman.
Ohjaus myös palauttaa nöyrästi, eikä auto jää vaeltelemaan vaan pysyy valitulla ajolinjalla. Näillä eväin auto on miellyttävä matkakumppani pidemmilläkin taipaleilla, sillä autoa ei tarvitse ylen määrin paimentaa pysymään valitulla ajolinjalla."
Mukavuuden ja ajettavuuden välille on vaikea saada tasapainoista asetusta siksi asetukselle saisi olla vaihtoehtoja kaikki kolme normaali asetus sport-asetus ja supersport-asetus. Ehkä BMW 5-sarja sitten saisi täydellisen ohjausvasteen hyväksynnän tuskin siinä enää pahimmatkaan viholliset löytäisivät purnattavaa. BMW M5 on aina ollut sellainen että näitä horinoita ei kukaan tohdi ilmoille päästellä nolaamatta itseään.
@▫️ kirjoitti:
valtaosa tuollaisen auton ostajista ei yksinkertaisesti välitä hyvästä ohjaustuntumasta.
Aivan. Mutta millainen se yleisesti hyväksytty hyvä ohjaustuntuma on?
Se on selvää, että tunteja ratin takana istuvalle on epämiellyttävää, jos jokaisessa kaarteessa joutuu väkisin pakottamaan vastaan hangoittelevan auton kääntymään, joten valtatien kaarteeseen kääntymään suunnatun auton pitää luonnollisesti jatkaa nöyrästi pyydettyä kaartosädettä, kunnes toisin määrätään, vai kuinka?
Hyvän ohjauksen tunnusmerkistö ei taida olla kaikille ihan sama.
Täysin tunnottomia auton ohjauksia on ainakin seuraavissa autoissa.
Volvo S60 ensimmäinen sukupolvi
uusi Nissan X-Trail jossa täysin tunnottoman ohjauksen lisäksi erittäin karkea dieselin käyntiääni
Leveillä runflateilla uraista tietä onhan se paimennusta jos sitä niin haluaa kutsua mutta kuka helvetti käskee ajaa urissa. En oikein ymmärrä kuljettajia jotka ajavat urissa. Tuosta ylikorostetun tehostetusta ohjauksesta on itsellä kokemusta ei tosin BMW:llä. Ote ratista piti olla kuten autokoulussa opetettiin ja tiukka, pyörähtäähän ratti herkemmin läpi sormien jos ote on löysä. Tästä syystä tunnokkaampi ohjaus on parempi. Saahan tuohon sport-asetuksella tunnokkuutta jos normaaliasetus ei tunnu mielekkäältä. Talvikelissä sport-asetus on varmasti parempi, mutta kesäkelillä saattaa normaali asetus olla ihan hyvä. Tottumiskysymys näin tuon näen. Renkaiden leveydet ovat kasvaneet niin paljon, että tämä reilusti tehostettu ohjaus saattaa olla perusteltu. Onhan tuossa BMW 5-sarjassa tuo sport-asetus jolla saadaan tunnokkaampi ohjausvaste ei siis liene ongelma muuta kuin niille jotka eivät asetuksia tunne. Ohjekirjoista löytyy kaikki mitä kuljettaja tarvitsee, tutustumisen arvoisia sillä uusista autoista löytyy niin paljon hienouksia. Eipä niitä kertaistumalla kukaan ota haltuun.
Tuossa on tuo Teknavin teksti vaelteluineen, kitkarenkaista puhutaan jutussa.
"AJETTAVUUS
BMW:tä on perinteisesti pidetty ajajan autona. 5-sarja ei täysin vakuuta ajettavuudella talvisella kelillä kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille hieman parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuu hetkeksikään valvomasta auton linjaa."
Hyvin epämääräinen sepustus kuten olettaa sopii. Näitä epämääräisyyksiä voisi ammattitaitoinen toimittaja hieman avata, ei ole väärin kertoa asioita mitkä vaikuttavat ajokokemukseen. Olisi mukava kuulla koeajo joka on suoritettu hyvällä asfaltilla eikä aina siellä kaiken paskimalla uraisimmalla tiellä. Renkaat mitkä pyörivät alla olisi hyvä mainita, näin asiat selkeytyisivät huomattavasti. Onko tosiaan niin ettei uratonta tietä löydy, vai viedäänkö autot tarkoituksella sille uraisimmalle tielle ihan vaan piruuttaan. Jokainen joka on ajanut uutta kunnon pinnalla asfaltoitua tietä tietää miten hienoa on ajaa. Ajaminen on äänetöntä ja nautittavaa kuten sen pitäisi olla. Saksassa rahat käytetään teiden kunnossapitoon ja näin turvallisuus lisääntyy. Täällä meillä rahalle löytyy mitä hulluimpia kohteita kuten suola, jota ostetaan naapurimaasta ja sitä sitten ajetaan autokuortmittain tielle. Täällähän pitää olla kesäkeli ympäri vuoden, ja se myös toteutetaan suolavedenhän pitää lentää syyskuusta maaliskuun loppuun.
Bemari pitäisi koeajaa silkinsileällä ja mutkaisella tiellä etteivät ohjauksen ja alustan tai renkaiden ongelmat tule esiin. Tätä mieltä eräs uskovainen.
Onko tämä ote Tuulilasin testistä jotenkin ristiriidassa sen kanssa mitä olen kirjoittanut ?
"BMW toteuttaa tällä hetkellä asiakkaittensa toiveita. He eivät kuulemma halua tuntea ohjauspyörällä minkäänlaisia häiriövoimia -tässä on kieltämättä onnistuttu. Kääntöpuolena on se että ohjaustunto on menetetty siinä määrin, että luottamusta autoon ei synny. Kun tähän yhdistetään vielä se että Viitonen tuntuu kilpakumppaneitaan massiivisemmalta, on ajamisen ilo aika kaukana. Pitävällä mutkapätkällä voi todeta alustan toimivan oikein hyvin, mutta ohjaustunnon puute vesittää ajonautinnon."
Täällä mainittiin myös se että nyt vitosen ohjaus vastaa Mersun E-sarjan ohjausta. Ei oikein siltä vaikuta kun lukee Tuulilasin kuvailua Mersun ja Volvon ohjauksista.
"Tunnokkuus on sellainen asia, jota tässä autoluokassa pitää arvostaa. Siirtyessämme pienemmälle lumipäällysteiselle tielle paljastuivat autojen väliset erot heti. Mercedes tuntuu polveilevalla mutkatiellä kepeimmältä, vaikka todellisuudessa se on painavin. Muuttuvavälityksinen ohjaus on nopea ja kertoo erinomaisesti tien ja renkaan välisistä tapahtumista. Volvossakin on oikein hyvä ohjaustunto, vaikkakaan ihan Mercedeksen tarkkuuteen se ei yllä. Luotto kumpaankin kasvaa todella nopeasti."
Viimeinen oli matalamielisen joren kommentti. Ei kai se ole auton vika jos tie on kelvoton. Täällä joret ja muut urpot on totutettu paskoihin teihin, eihän silloin osaa eikä ymmärrä muuta edes vaatia.
Tuulilasi on ollut aina se lehti joka on ylistänyt autoja joita Suomessa kasataan niin nytkin. Tuon toimittelijakunnan intresseihin ei kuulu BMW:n ominaisuuksien arvostus tämä on ollut vuosikausia ikävä tosiasia.
Mun mielestä (keinoeläimen) nahka on mukavampaa kojelaudan, kuin penkin päällisenä.
Moottori:
BMW 530i A xDrive Luxury Line
Huonoa: ohjaus, alustan nypytys, lisävarusteiden hinta.
Ymmärtääköhän nimimerkki "tracktest" alkuunkaan, miltä nuo hänen epätoivoiset räpellyksensä vaikuttavat muiden lukijoiden silmissä?
Koreileva on saanut päästään puristettua setsemän tyhjänpäiväistä kommenttia.
Olet siis vielä johdossa!
Kai tuolta seitsemän löytyy menit siis juuri yhdellä ohi!
tracktest:
Jospa se perustuu ikävästi tosiasioihin sinun kehujesi kannalta?
Tämä on aika tyypillistä toimittajatekstiä kyllä minusta:
5-sarja ei täysin vakuuta ajettavuudella talvisella kelillä kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille hieman parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuu hetkeksikään valvomasta auton linjaa.
Mitä asioita tuohon pitäisi avata lisää?
Tuolla tasolla kirjoitettua tekstiä sinä lainaat tänne välittömästi, jos se sattuu olemaan BMW-kehua ja aivan yhtä epämääräisesti sepustettuna, jos sikseen tulee. Ilman kummempia syväanalyysejä Ja kuten vaikka mainostekstille sopii olettaa ja jota yhtä lailla lainaat.
Sinulta tulisi viivana lainaus "viksulta toimittajalta", jos hän olisi kirjoittanut näin:
5-sarja vakuuttaa täysin ajettavuudella talvisella kelillä, kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin tunnokas ja sopivasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille vielä parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto ei vaeltele omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuisi hetkeksikään valvomasta auton linjaa..
Tuollaisenaan olisi sinusta varmasti täysin käypä arviointi, ilman epämääräisyyden häiväkään!
Ehkä ne kehutekstit sitten on sellaisella hyvällä asfaltilla koettua? Mutta ne, kuten mainoksetkin maalaavat aina isolla pensselillä mielikuvia, joita sitten lukijoiden toivotaan nielevän.
Onko se tien vika, jos auto ei pysy mukana?
Totta. Eivät ne ole sitä vahingossa tuollaiseksi säätäneet.
Tässä näkyy jännittävä ero autojen ja moottoripyörien suunnittelufilosofioissa. Pientä rata-ajo-ominaisuuksien pohjalta valintojaan tekevää vähemmistöä lukuunottamatta auton mukavuus ja paremmuus tarkoittaa yleensä etäisempää ohjaustuntumaa ja pompöösimpää koria pehmeillä jousilla.
Kun moottoripyörästä lähdetään tekemään entistä parempaa, siihenkin toki lisätään koneteoa, mutta samalla vaihdetaan aiempaa kalliimpia alustan osia ja käännetään kullanvärisiä avaruusmetalleilla pinnoitettuja teleskooppiputkia väärin päin, että ns. upside down haarukkaputkien liikkuva osa on se kevyempi sisäputki. Kaikin tavoin haetaan siis entistä herkempää ja tarkempaa ajettavuutta, jonka kuljettaja myös tuntee sormissaan.
Kun tavallisesta autosta tehdään parempi, siitä tulee etäisempi, mutta kun tavispyörää parannetaan, siitä tulee tarkempi ja herkempi ajettava. Ei tietenkään sattumaa, vaan kuvastaa sitä, mitä ostajien arvellaan olevan hakemassa.
Kumppani: "5-sarja vakuuttaa täysin ajettavuudella talvisella kelillä, kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin tunnokas ja sopivasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille vielä parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto ei vaeltele omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuisi hetkeksikään valvomasta auton linjaa.."
Loistava analyysi ei mitään lisättävää. 👌
Jos kerran vitossarjan etäinen ohjaus on ohjauksen parantamista, niin miksi Tuulilasi ei tästä maininnut, vaan lehti päinvastoin arvioi auton ajettavuudeltaan huonoimmaksi nimenomaan ohjauksen perusteella ?
Koppalakki on niin paljon mielekkäämpää nostaa BMW tikun nokkaan kuin vaikka mainitsemasi Nissan. Päin valopylvästä ajettu Toyota on vain auto, mutta samassa tilanteessa oleva BMW uutisoidaan näin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006004452.html
Tässä mainittiin kanssa BMW.
(Puhuin Nissan X-Trailista koska tässä autossa on tunnottomuus viritetty huippuunsa.)
https://www.is.fi/autot/art-2000005701678.html
Salaisuus tuolle BMW:n vitossarjan ohjaukselle on se, että valtaosa tuollaisen auton ostajista ei yksinkertaisesti välitä hyvästä ohjaustuntumasta. BMW-puristit taas välittävät hyvästä ohjaustuntumasta. Näin kai se menee.
Mihin on totuttu muutos vaikka tässä tapauksessa ylikorostetun tehostettuun ohjaukseen aiheuttaa ns paskamyrskyn, vaikka sport-asetuksella ohjausvaste on taas tunnokas. Tämä menee luihin ja ytimiin kun kyseessä on tunteita herättävä merkki BMW.
Koppalakki noita järjettömiä ohituksia tekee muutkin merkit päivittäin mutta BMW ylittää aina takuuvarmasti uutiskynnyksen. Mielestäni tämän päivän koheltajat ajaa useimmiten Skodalla. Harvoin isot BMW:t koheltavat liikenteessä eikä siellä isot MB:it ja Auditkaan kohella juuri lainkaan.
Tunnokkuus paranee hieman Sport-asetuksella, näin ovat testaajat todenneet.
Teknavin plussat ja miinukset X-Trailista. Omasta mielestäni tämäm auton ohjaus oli pilattu tunnottomuudella.
TYKKÄSIMME
Muotoilusta
Tiloista
Käytännöllisyydestä
EMME TYKÄNNEET
Moottorin äänekkyydestä
Ohjauksen tunnottomuudesta
Ilmeisesti täytyisi olla vielä ohjausvasteen supersport-asetus loppuisi tämänkaltaiset keskustelut kuin seinään.
Tuossa vielä mitä Moottori kirjoitti neliveto Seat Atecasta, ehkä tämä valaisee asiaa.
"Ajettavuus kunnossa
Seat Atecan ajettavuus on luontevaa. Ohjaus on riittävän nopea ja sopivasti muttei liiaksi tehostettu. Kuski saa tienpinnasta ja renkaiden käytöksestä hyvän näppituntuman.
Ohjaus myös palauttaa nöyrästi, eikä auto jää vaeltelemaan vaan pysyy valitulla ajolinjalla. Näillä eväin auto on miellyttävä matkakumppani pidemmilläkin taipaleilla, sillä autoa ei tarvitse ylen määrin paimentaa pysymään valitulla ajolinjalla."
Mukavuuden ja ajettavuuden välille on vaikea saada tasapainoista asetusta siksi asetukselle saisi olla vaihtoehtoja kaikki kolme normaali asetus sport-asetus ja supersport-asetus. Ehkä BMW 5-sarja sitten saisi täydellisen ohjausvasteen hyväksynnän tuskin siinä enää pahimmatkaan viholliset löytäisivät purnattavaa. BMW M5 on aina ollut sellainen että näitä horinoita ei kukaan tohdi ilmoille päästellä nolaamatta itseään.
Aivan. Mutta millainen se yleisesti hyväksytty hyvä ohjaustuntuma on?
Se on selvää, että tunteja ratin takana istuvalle on epämiellyttävää, jos jokaisessa kaarteessa joutuu väkisin pakottamaan vastaan hangoittelevan auton kääntymään, joten valtatien kaarteeseen kääntymään suunnatun auton pitää luonnollisesti jatkaa nöyrästi pyydettyä kaartosädettä, kunnes toisin määrätään, vai kuinka?
Hyvän ohjauksen tunnusmerkistö ei taida olla kaikille ihan sama.