Opel Amperan 80 kilometrin toimintamatka ja huokea hankintahinta

19 kommenttia
muokattu 18.03.2019 10:15

Kuulemma Opel Amperaa tuodaan paljon Suomeen. Sähkörange on 80 km ja lisäksi on vielä 35 litran tankki.

Hankintahinta jää 15.000 euroon jos tuo ulkomailta.

Lisäksi ulkonäkö on ihan siisti.

Tosin ei koko autoa löydy Ruotsin bytbil.comista esimerkiksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000006032155.html

  
  • Blocket.se (ruotsin tori.fi) oli yksi Chevrolet Volt, joka on sama auto. Hintapyyntö juuri tuon 15keur

      1
  • Amperan/Voltin markkinatilanne on melko outo. Nettiauto.comissa on myytävänä yhteensä 65 autoa, kun taas Mobile.de näyttää 62 yksilöä melkoisesti isoimmilta markkinoilta.

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=19000&makeModelVariant1.modelId=28&makeModelVariant2.makeId=5600&makeModelVariant2.modelId=19&maxPowerAsArray=KW&minPowerAsArray=KW&scopeId=C&sfmr=false

    Mallien myyntihän ei uutena missään vaiheessa lähtenyt GM:n toivomalla tavalla lentoon.
    Onkohan Ampera ollut Ruotsissa ollenkaan myynnissä?

      
  • Itsekin vilkaisin joitakin Ruotsin ja Saksan sivustoja ja hämmentävän vähän niitä Saksassakin on tarjolla. Autoscout24-sivuston kovin hintapyyntö 2014-mallisesta - tosin erittäin vähän ajetusta - yksilöstä oli 34.900 Euroa! Ruotsista en löytänyt yhtäkään, eli paljonko on paljon?

      
  • Kun ranskalaiset ostivat Opelin, niin Ampera taisi kompastua siihen. Muistan lukeneeni, että täyssähköversion tuontia Suomeen ei aloitettukaan sen tähden vaikka suunnitelmissa oli.

      
  • Ampera ja Ampera-e ovat täysin eri autot. Hybridin eli Amperan tuotanto on kaiketi loppunut jo 2016. Täyssähkö Ampera-e tuli markkinoille samana vuonna.

    Ja nimenomaan Ampera-e on kaupan yhteydessä kiistan aiheena.

    https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/autokauppa-kaduttaa-psa-vaatii-takaisin-puolta-opel-rahoista/

      
  • muokattu 07.04.2019 17:44

    Amperan ja BMW i3 idea sähköisestä voimalinjasta pienellä polttomoottorilla avustettuna on ihan toimiva ja Amperalla on halpana käytännöllisenä sähköautona suosijansa.

    Vaikka malli on jo vanha, sen ohjaamo tekee yhä tavallista polttista ajavalle Wau-efektin. Ajamisestakaan en osaa antaa moitteita, jos etuvetoinen muuten sopii omaan ajotapaan.

    Vähän vanhempiinkin Volvoihin ja Mersuihin verratessa huomaa selvästi halpaan autoon asennetun kalliin voimalinjan ristiriidan, eli melua on enemmän kuin toivoisi ja vaivatonta suorituskykyä vähemmän kuin toivoisi, mutta molemmat ovat tietenkin jonkin verran vertailukohteestakin riippuvia arvostuskysymyksiä.

    Tilat kuin coupessa, mikä ei päältä katsoen edes yllätä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Amperan ja BMW i3 idea sähköisestä voimalinjasta pienellä polttomoottorilla avustettuna on ihan toimiva ja Amperalla on halpana käytännöllisenä sähköautona suosijansa.

    Vaikka malli on jo vanha, sen ohjaamo tekee yhä tavallista polttista ajavalle Wau-efektin. Ajamisestakaan en osaa antaa moitteita, jos etuvetoinen muuten sopii omaan ajotapaan.

    Vähän vanhempiinkin Volvoihin ja Mersuihin verratessa huomaa selvästi halpaan autoon asennetun kalliin voimalinjan ristiriidan, eli melua on enemmän kuin toivoisi ja vaivatonta suorituskykyä vähemmän kuin toivoisi, mutta molemmat ovat tietenkin jonkin verran vertailukohteestakin riippuvia arvostuskysymyksiä.

    Tilat kuin coupessa, mikä ei päältä katsoen edes yllätä.

    Kävitkö siis koeajamassa Amperan?

      
  • Tuttavan auton koeajosta raportoin. Tottahan siihen piti käydä tutustumassa, kun yksi rohkelikko hommasi tuommoisen sähkövispilän.

    Kaveri tuotti Keski-Euroopasta omansa selvästi alle tuon arvioidun 15.000 €:n, ja sillä hinnalla sai tätä Amperaa halvempaan aiempaan E-sarjalaiseensa verrattuna vähän karun ja tiloiltaan pienemmän, mutta käsittääkseni ihan toimivan ja varsin taloudellisen auton.

      
  • Uusin TM hybridien talviautotesti osoitti, että nuo käytetyt Amperat ja Voltit ovat edelleen kulutukseltaan samantasoisia kuin uudet testissä nyt olleet hybridit. Ranget eivät ole uusissa konversioissa parantuneet eikä polttoaineenkulutus ole käytännössä pienentynyt. Se ihmetyttää.

      1
  • @Harri121 kirjoitti:
    Uusin TM hybridien talviautotesti osoitti, että nuo käytetyt Amperat ja Voltit ovat edelleen kulutukseltaan samantasoisia kuin uudet testissä nyt olleet hybridit. Ranget eivät ole uusissa konversioissa parantuneet eikä polttoaineenkulutus ole käytännössä pienentynyt. Se ihmetyttää.

    Veikkaan että tähän syynä on se, että nyt on monella valmistajalla menossa plugareidensa ensimmäinen sukupolvi.

    Vielä merkittävämpänä syynä pidän että 50g/100km taisi olla joku haamuraja, ja se täyttyy näillä nykyisillä rangeilla. Päästötavoitteet "saavutetaan" nykyisillä rangeilla, joten ei kannata laittaa enempää akkuja. Samasta aiheesta vähemmän kyyninen tulkinta on että akkujen koko on sovitettu keskinääräisiin ajosuoritteisiin.

      1
  • muokattu 19.02.2021 09:45

    Itse pidän tuota Volttia todella hienon näköisenä. Itse tutkiskelin tuollaista aikoinaan, ja totesin että perheen silloisilla ajoprofiileilla se olisi vienyt yhtä paljon bensiiniä kuin tavallinen bensa-auto - ja sähkön päälle.

    @740 GLE kirjoitti:
    eli melua on enemmän kuin toivoisi ja vaivatonta suorituskykyä vähemmän kuin toivoisi.

    Nimeäpä joku hybridi, joka kiihtyy sähköllä nopeammin kuin tuo. Sanoisin, ettei ihan tavallisista hintaluokista sellaista nykyäänkään löydy.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Nimeäpä joku hybridi, joka kiihtyy sähköllä nopeammin kuin tuo. Sanoisin, ettei ihan tavallisista hintaluokista sellaista nykyäänkään löydy.

    No enkä nimeä, kun minun mittatikkuni on E-sarjalainen, johon verrattuna Ampera on hieman tahmeasti liikkuva rämisevä peltipurkki.

    Amperan voimalinjasta ei ole moittimista ja se oli edellä aikaansa. Pidän monista Opelin korimalleista mutta Ampera ei ole yksi niistä.

      
  • Ampera osoittaa sen, että Suomen autoja ostavaa kansaa vedetään höplästä tänä päivänä ihan kympillä.

    Amperan suoritusarvot osoittavat, että nyt myydään kansalle vanhaa tekniikkaa täydellä hinnalla. Ampera teki kaiken jo 10v sitten yhtä hyvin kuin tänään myytävät hybridit. Range taitaa olla Amperassa vaan pitempi ja auto tilavampi...

    Ainoa ominaisuus on latausaika, jossa uudemmat ovat nopeampia. Sekin vain teholaturien ansiosta. Ja se taas lyhentää uudemmissa akuston kestoikää.

      1
  • Tai sitten autonvalmistajat kusettaa koko Eurooppaa kun hybridien ranget jää puoleen Amperan sähkörangesta 80 km.

    Suomalainen kai pikkasen hyötyy autoveron myötä, vaikka hybriditekniikka lisäisikin auton verotonta hintaa.

      
  • Uuden houkutus on siinä että se on vähän vanhaa parempi ja tässä sähkörange on se millä uudesta tehdään vanhaa parempi. Hieman lisää toimintamatkaa sähköllä siinä sitä on houkutinta. Tarkkaan mietitty asia ei sen kummempaa kehitystä. Sähköllä ajoa kasvattamalla saadaan myyjälle valttikortit käteen kun asiakas astuu myymälään sisään.

      
  • @Harri121 kirjoitti:
    Ampera osoittaa sen, että Suomen autoja ostavaa kansaa vedetään höplästä tänä päivänä ihan kympillä.

    Amperan suoritusarvot osoittavat, että nyt myydään kansalle vanhaa tekniikkaa täydellä hinnalla. Ampera teki kaiken jo 10v sitten yhtä hyvin kuin tänään myytävät hybridit. Range taitaa olla Amperassa vaan pitempi ja auto tilavampi...

    Ainoa ominaisuus on latausaika, jossa uudemmat ovat nopeampia. Sekin vain teholaturien ansiosta. Ja se taas lyhentää uudemmissa akuston kestoikää.

    Eikö tuon Amperan suorituskyky ole aika maltillinen? Eikö Ampera myös lämmittä aina käyttämällä polttomoottoria? Mikä on muuten Amperan polttoaineen kulutus? TM:n käyttötestissä se ainakin kulutti paljon enemmän kuin mihin itse olen hybridin kanssa tottunut. Bensaa TM sai Amperalla palamaan sen verran, että hyvin tehdyn hydridin pitäisi pärjätä tuolla bensa määrällä ilman ulkopuolista sähköäkin.

      
  • muokattu 21.02.2021 07:46

    @NHB kirjoitti:

    @Harri121 kirjoitti:
    Ampera osoittaa sen, että Suomen autoja ostavaa kansaa vedetään höplästä tänä päivänä ihan kympillä.

    Amperan suoritusarvot osoittavat, että nyt myydään kansalle vanhaa tekniikkaa täydellä hinnalla. Ampera teki kaiken jo 10v sitten yhtä hyvin kuin tänään myytävät hybridit. Range taitaa olla Amperassa vaan pitempi ja auto tilavampi...

    Ainoa ominaisuus on latausaika, jossa uudemmat ovat nopeampia. Sekin vain teholaturien ansiosta. Ja se taas lyhentää uudemmissa akuston kestoikää.

    Eikö tuon Amperan suorituskyky ole aika maltillinen? Eikö Ampera myös lämmittä aina käyttämällä polttomoottoria? Mikä on muuten Amperan polttoaineen kulutus? TM:n käyttötestissä se ainakin kulutti paljon enemmän kuin mihin itse olen hybridin kanssa tottunut. Bensaa TM sai Amperalla palamaan sen verran, että hyvin tehdyn hydridin pitäisi pärjätä tuolla bensa määrällä ilman ulkopuolista sähköäkin.

    Ei sen suorituskyvyssä ole muuta "ihmeellistä" kuin se, että se kiihtyy suunnilleen yhtä nopeasti pelkällä sähköllä kuin muutenkin - reilu 10 s 0-100. Harva uusi hybridi kiihtyy yhtä nopeasti pelkällä sähköllä, mutta muuten paljon nopeammin. Toinen juttu on se, että se on aika epätaloudellinen jos ajaa tyhjällä akulla.

      
  • @Harri121 kirjoitti:
    Ampera osoittaa sen, että Suomen autoja ostavaa kansaa vedetään höplästä tänä päivänä ihan kympillä.

    Amperan suoritusarvot osoittavat, että nyt myydään kansalle vanhaa tekniikkaa täydellä hinnalla. Ampera teki kaiken jo 10v sitten yhtä hyvin kuin tänään myytävät hybridit. Range taitaa olla Amperassa vaan pitempi ja auto tilavampi...

    Ampera oli todella edellä aikaansa ja käytetyt pian 10-vuotiaat yksilöt osoittavat myös toteutuksen toimivan. Kaiken muu allekirjoitan, mutta myös Amperan takapenkillä istuneena ja peräkonttiin vilkaisseena sitä tilaan en Amperasta löytänyt. Tilat eivät ole Amperan vahvuus.

      
  • Ampera oli muuten edistyksellinen peli, mutta akku tyhjänä hybridinä se ei ole järin taloudellinen. Sama toki pätee suurimpaan osaan tämän päivän ladattavista hybrideistä, akku ladattuna mennään parhaimillaan pelkällä sähköllä kymmeniä kilometrejä, mutta akku tyhjänä kulutus on suurempi kuin vastaava polttis. Ongelma on siis polttomoottoriteknologia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit