Blingbling

10 kommenttia

Koska samme henkilöautoon kunnolliset sähköisesti toimivat aurikosuojat nykyisten läppien tilalle ja kuskin sivulasiin samanlaisen?
Entä kuka viitsisi laittaa pyyhinsulkiin sisäisen lämmityksen, joka sulattaisi räntäsateen puurouttaman sulan.
Entä kuka muotoilisi tai pinnoittaisi vanteen sisäkehän jäätymättömäksi.
Kuka kehittelisi suoraperäisten autojen ilmavirtauksia, -tai edes kunnollisen pyyhkimen?
Näitä olis vaikka kuinka paljon...

  
  • Kuka laittaisi autoon tehdasasenteisena lisävarusteena lapsille sopivat ja turvalliset istuimet?

      
  • No Volvolla on ollut jo vuosia integroituja lastenistuimia takapenkille tarjolla.
    Ja sitten on ollut jo noin 15 vuotta (tai yli) kaikilla paikoilla turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet, jotka vieläkin puuttuu suurimmasta osasta keskihintaisistakin autoista. Näiden avulla autojen "heikoimmat", kuten lapset ja vanhukset voi säästyä pahoissa kolareissa pienemmillä vaurioilla ja äärimmillään tuo yhdistelmänä voi pelastaa hengen.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Kuka laittaisi autoon tehdasasenteisena lisävarusteena lapsille sopivat ja turvalliset istuimet?

    Eikös sulle sopivat löydy tuolta. Kiinnikkeet ovat takapenkillä jo vakiona:

    https://lehdet.mercedes-benz.fi/drivers-world/syksy-2017/lapsille

    Vai tarkoititko Volvon tavoin takaistuimeen integroituja isompien lasten korokeistuimia?

      
  • Tarkoitan integroituja istuimia 0 - noin 6-vuotiaille. Näitä ei tarjoa kukaan, vaikka esimerkiksi Volvo kovasti markkinoi perheystävällisyyttä ja turvallisuutta.

    Autojen takapenkkien suurin käyttäjäryhmä ovat lapset. On aika erikoista, että 100 tonnin autoon saa vaikka mitä vähemmän tarpeellisia härpäkkeitä seetripuupaneeleista ja tuoksutruutista alkaen, mutta ei istuimia tärkeimmälle käyttäjäkunnalle. Se siitä asiakaslähtöisyydestä.

    Tarvikeistuimet ovat toki ratkaisu, mutta eivät parhaalla tavalla toimiva sellainen. Jokainen tarvikelastenistuin asennetaan pehmeän takapenkin päälle. Lisäksi selkä menosuuntaan asennus kuluttaa hurjasti pituussuuntaista tilaa.

    Olen tätä nyt 16 vuotta testannut. Itse epäilen, että autotehtaat eivät viitsi tehdä lastenpenkkejä paitsi kaupallisista, mutta myös liability-syistä. Eikä näissä ole markkinoinnin 'sex appealia' nimeksikään.

    No, eipä autoihin saa asiallisia ajovalojakaan tehtaalta edes rahalla.

      
  • En noin yhtäkkiä löytänyt Volvon osalta, onko integroituja lastenistuimia korokeistuimia korvaamassa näissä uusissa malleissa, mutta tarjolla on jonkinlaista apua tähän aiheeseen https://www.volvocars.com/fi/own/turvaistuimet/volvo-turvaistuimet/turvaistuimet
    ...eli tuolla on automallikohtainen turvaistuinkonfiguraattori. Todennäköisesti jollain muullakin on heidän autoihinsa sovitettuja malleja tarjolla (?). Itse asian osalta heitän jokaisen merkin suhteen epäilykset siitä, osataanko tässä asiassa auttaa ja tiedetäänkö edes kertoa riittävästi eri istuinten sijoittamiseen ja ominaisuuksiin liittyen asiakkaille. Ehkä se Blingbling on myyjillä paremmin hallinnassa...

      
  • muokattu 29.03.2019 14:22

    @PiiJei kirjoitti:
    Tarkoitan integroituja istuimia 0 - noin 6-vuotiaille. Näitä ei tarjoa kukaan, vaikka esimerkiksi Volvo kovasti markkinoi perheystävällisyyttä ja turvallisuutta.

    OK, nyt tekee tiukkaa. En ole kuullut yhdenkään valmistajan tarjonneen integroitua turvaistuinta noin pienelle?

    Autojen takapenkkien suurin käyttäjäryhmä ovat lapset. On aika erikoista, että 100 tonnin autoon saa vaikka mitä vähemmän tarpeellisia härpäkkeitä seetripuupaneeleista ja tuoksutruutista alkaen, mutta ei istuimia tärkeimmälle käyttäjäkunnalle. Se siitä asiakaslähtöisyydestä.

    En oikein tiedä, kenelle nuo takapenkit suunnitellaan suuren varjon alleen jättävissä lähes 5-metrisissäkin autoissa, kun ei niissä lähelle 100 tonnin autoissa tunnu olevan persjalkaiselle aikuisellekaan sopivaa takapenkkiä?

    Syy taitaa olla muodin muuttuminen, joka pakotti tilaa tarvitsevat ensin farmariautoon ja sitten korkeaan maasturiin tai tila-autoon? Valmistaja myy mieluummin korkeampia autoja paremmalla katteella, minkä seurauksena nelioviset sedanit suunnitellaan enää vain kahdelle eläkeläiselle?

    No, eipä autoihin saa asiallisia ajovalojakaan tehtaalta edes rahalla.

    Tähän on sentään jotain apua luvassa. Mercedeksen W222 S-klassen Ultra High Beam LEDit riittäisivät minulle ilman lisävaloja. TM joutui lisäämään valokuvion raportointiin lisäsivun noin 100 metriä keskimääräistä isomman kaukovalon vuoksi. Eihän se hyville quad-xenoneille valokuviossa pärjää vieläkään, mutta mukautuvana on useimmille paljon käytännöllisempi.

      
  • Missä lehdessä nämä valot on testattu?

      
  • muokattu 30.03.2019 13:46

    @PiiJei kirjoitti:
    Missä lehdessä nämä valot on testattu?

    TM 18/2018, näköislehti tilaajille tuossa:
    https://vanha.tekniikanmaailma.fi/digilehti/18-2018-nakoislehti/26-130

    Kaukovalokuvion pituus suoraan auton edessä TM:n perinteisellä 5 luksin rajauksella 280 metrissä ja yli tien leveydeltä reilusti yli 200 metriä. Mersun tapaan manuaaliohjauksella saa täydet valot milloin vain, esimerkiksi mutkaiselle mökkitielle.

    Ihmettelen edelleen, mihin kalliimpaa laser-tekniikkaa oikeasti tarvitaan? Henkilöautokäytössä tuon tasoinen mukautuva matriisi-LED riittää jo aika monille ja raskaan vetäjän katolle sen saa tuplatuksi halvalla LEDeillä tai xenoneilla.

      
  • Onhan nämä Multibeam Ledit kelvollisen oloiset valot. Suomessa sisältyvät S-sarjan perushintaan, Saksassa parin tonnin lisävaruste. Samat saa muuten nykyään Eemeliinkin, hinnat alkaen 1674€.

    Tiedä sitten kuinka kirkkaat nämä käytännössä ovat. Omat, vähän vanhemman Eemelin, mukautuvat ledit näyttävät kyllä kohtuullisen pitkälle, mutta valokeila on pitkillä liian himmeä. Mietin apukaukovaloja, mutta niiden asentaminen näihin on kovin haasteellista.

      
  • muokattu 01.04.2019 21:52

    W205 Ceetä olen ajanut talvella ja pidin kyllä adaptoituvien valojen toiminnasta, mutta kuten sanotkin, kaukovalo ei vaan riitä.

    Toivon näiden valojen suosiota uusien tilaajille, koska käytettynä kalliitkaan varusteet eivät maksa juuri mitään.

    Jos sinun W212 on facelift versio LED-valoilla, se tarkoittaa että et saa sekä valonvaihtoautomatiikkaa että lisävaloja toimimaan yhtä aikaa, koska auton automatiikka ei tietenkään osaa segmentoida X-Vision Genesiksen valokuviota.

    Mutta CAN-M8 High Beam kontrolleri kyllä osaa tunnistaa ohjaamon väylältä kaukovalokomennon, joten valot saa kyllä päälle kohtuuvaivalla. Kun laittaa releen ohjaukselke lisäkytkimen, on käyttö varsin helppoa, eikä edes valovalikkon asetuksiin tarvitse koskea. Valokytkin automaatilla ja lisävalot katkaisimesta pimeäksi, ja auto toimii omilla valoillaan täysautomaatisesti. Kun valoa tarvitaan lisää, napsautetaan auton valokytkin pakkovaloasentoon, joka samalla ohittaa auyomatiikan. Sitten vain lisävalopaneli katkaisimesta päälle ja valojen vaihto viiksestä perinnetyyliin. Ammattilaisilla on asennusohjeet jo tiedossa nyt kun pioneerityö on tehty.

    Tuo X-Vision Genesis ei ole halvin paneli, mutta se on laadukas. Pienin saatavissa oleva 600 versio ei pärjää valotehossa vetäjän kattovalopatterille, mutta alan osaajilla valokuvio on esimerkillisen tasainen ja toimii hyvin uudehkon auton kohtuullisen hyvien valojen apuna, koska matala ja leveä valokuvio ei LED-panelien perisynnin tavoin tee kirkasta valopalloa nokan eteen vaan lentää matalana hallittuna laakana lähivalojen ylitse kaukovalon avuksi. Xenonautossa voi valita auton omien valojen polttimot samassa värilämpötilassa, jolloin tuulilasin läpi tulee vaikutelma kuin ei olisi lisävaloja lainkaan, vaan 250-metrinen tasainen ja leveä kaukovalo. NBB Alpha Xenonien ylenpalttisuus katosi, mutta nyt auton keulaan ylettyy pesuharjalla, eivätkä vastaatulijat vaadi lähivaloja kilometrin päässä.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit