Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

425 kommenttia
13468915
  • muokattu 13.04.2019 18:42

    Taitaa sulla olla jo ymmärryksessä suurtakin vikaa kun kuvittelet edelleenkin ammattitaidottoman nettisurffauslinkkien voimalla käyvän "keskustelua". Konan toimitukset on yli 50 viikkoa, ei sitä ole olemassa tänä vuonna, oliko liian vaikea asia ymmärtää herra sähköautofanaatikon? Sitä ei ole fyysisesti juurikaan toimitettu asiakkaille - oliko liian vaikea asia ymmärtää? Kyllähän sinun kuitenkin jossain määrin pitäis osata lukea?

    Nyt oli sulla pää levinnyt jo sen verran ettet osannu enää edes kirjottaa ja alustaa pointtiasi, vaan pistää pelkän nettilinkin keskustelufoorumille kertomatta että mitä ajat takaa - et luultavasti tiennyt enää itsekkään, näinhän keskustelut aina menee sähköuskovaisten kanssa että ne sekoaa omissa konsepteissaan eikä tiedä enää itsekkään mitä viestiä halusivat yrittää kertoa varsinkin kun heidän puheensa on niin ristiriidassa keskenään eri asioitten suhteen. Jäätkö ensi viikolla sairaslomalle? =)

      
  • muokattu 13.04.2019 19:41

    @perussuomalainen kirjoitti:

    Taitaa sulla olla jo ymmärryksessä suurtakin vikaa kun kuvittelet edelleenkin ammattitaidottoman nettisurffauslinkkien voimalla käyvän "keskustelua". Konan toimitukset on yli 50 viikkoa, ei sitä ole olemassa tänä vuonna, oliko liian vaikea asia ymmärtää herra sähköautofanaatikon? Sitä ei ole fyysisesti juurikaan toimitettu asiakkaille - oliko liian vaikea asia ymmärtää? Kyllähän sinun kuitenkin jossain määrin pitäis osata lukea?

    Nyt oli sulla pää levinnyt jo sen verran ettet osannu enää edes kirjottaa ja alustaa pointtiasi, vaan pistää pelkän nettilinkin keskustelufoorumille kertomatta että mitä ajat takaa - et luultavasti tiennyt enää itsekkään, näinhän keskustelut aina menee sähköuskovaisten kanssa että ne sekoaa omissa konsepteissaan eikä tiedä enää itsekkään mitä viestiä halusivat yrittää kertoa varsinkin kun heidän puheensa on niin ristiriidassa keskenään eri asioitten suhteen. Jäätkö ensi viikolla sairaslomalle? =)

    Kiitos kommenteista, ei ole mahdollista tällä foorumilla auttaa fossiili uskovaista enempää.

    ps. Sähköauton tulevaisuus ei ole riippuvainen minun terveydentilasta.
    Enkä käy töissä, ne hommat hoitaa nykyään pörssi.

      
  • muokattu 15.04.2019 19:27

    @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    Taitaa sulla olla jo ymmärryksessä suurtakin vikaa kun kuvittelet edelleenkin ammattitaidottoman nettisurffauslinkkien voimalla käyvän "keskustelua". Konan toimitukset on yli 50 viikkoa, ei sitä ole olemassa tänä vuonna, oliko liian vaikea asia ymmärtää herra sähköautofanaatikon? Sitä ei ole fyysisesti juurikaan toimitettu asiakkaille - oliko liian vaikea asia ymmärtää? Kyllähän sinun kuitenkin jossain määrin pitäis osata lukea?

    Nyt oli sulla pää levinnyt jo sen verran ettet osannu enää edes kirjottaa ja alustaa pointtiasi, vaan pistää pelkän nettilinkin keskustelufoorumille kertomatta että mitä ajat takaa - et luultavasti tiennyt enää itsekkään, näinhän keskustelut aina menee sähköuskovaisten kanssa että ne sekoaa omissa konsepteissaan eikä tiedä enää itsekkään mitä viestiä halusivat yrittää kertoa varsinkin kun heidän puheensa on niin ristiriidassa keskenään eri asioitten suhteen. Jäätkö ensi viikolla sairaslomalle? =)

    Kiitos kommenteista, ei ole mahdollista tällä foorumilla auttaa fossiili uskovaista enempää.

    ps. Sähköauton tulevaisuus ei ole riippuvainen minun terveydentilasta.
    Enkä käy töissä, ne hommat hoitaa nykyään pörssi.

    Etkö parempaa pysty kuin sähistä fossiiliuskovaisesta? Ajan uusiutuvalla dieselillä kiitos vain ja seuraava arkiauto on biokaasuauto, aja sinä sillä Hyundai Konallasi ensi vuonna ja lataa siihen fossiilista uraanisähköäsi ja valehtele ajavasi puhtaasti, tai mahdollisesti tankkaat Hanasaaren kivihiilisähköä ja kongon lapsityövoimalla tehdyllä akustolla. =)

    Ei tuolla lukutaidottomuudella, missään pörssien lähellä pyöritä, se on aivan varma. Eikä sinun tietämys sähköautoista vakuuta, valmiit listat olisi ollu netissä että mitä sähköautoja olisi ollut myynnissä tällä hetkellä, niitäkään et löytänyt, mitä luultavemminkin välttelit listan postausta koska kaikki näkee siitä että sähköautot ei ole kehittyny 9:ssä vuodessa muuten kuin:

    Hintalapusta on otettu 2000€ pois alkuperäisestä 40 000€ hinnasta. Ajomatka on muuttunut surkuhupaisasta Akua Ankka-hauskaan 200km. Yhtään uutta autoluokkaa ei ole pystytty avaamaan, City-maasturitkin siirtyi Suomessa ensi vuoteen, on tarjolla vain tuplahintasia pieniä kaupunkiautoja, D-segmentin autot loistaa poissaolollaan, vetokoukkukelposet, farmarit, nelivedot 7-9 paikkaset jne..40 000€ hinnan piti tippua 9:ssä vuodessa - ei tippunut kuin 2000€. Se olis ollut kehitystä jos C-segmentin alkuperäisen 40 000€ hintalapun olisi saanut nykyään esim. 25 000€, mutta ei saa. Sähköautot on vain sähköuskovaisten horinoita. On tullut vain elämästä vieraantuneille todellisuuspakosille jaguarin e-paceja ja Audin E-Troneja joilla ei tavan kansa liiku, mutta joita voi sihisevät käärmeet väittää "sähköautojen tuloa toden teolla" =)

    Tuo koominen yhdyssanavirhe "fossiili uskovainen" kyllä herättää epäilyksiä, ettet olisi joku ammattitaidoton autoalan hommissa? Olen nähny paljo kirjotustaidottomia sihisijöitä autoalalla jotka faktojen loppuessa soittaa vaan suutaan ja jakelee lisää huvittavia yhdyssanavirheitä. Jos on tarkotus mua sättiä niin opettelisit edes kirjottamaan sitten haluamasi termin millä sihistä.

    Sihistelimisiin!

      
  • muokattu 15.04.2019 21:28

    Rauhoitu perussuomalainen, sillä millä minä ajan tai sinä ajat tai minun kirjoitusvirheillä ei ole mitään tekoa sähköauton tulevaisuuden kanssa. Mäntämoottoria ei pelasteta jätekasan energiatuotannolla.
    ps. Pörssiä pyöritellään osakkeilla, eikä se estä lukihäiriöisen toimintaa.
    Eikä silläkään ole keskustelunkannalta merkitystä mikä on vahva kielialue.

      
  • Volkswagen astuu uuteen aikakauteen

    2020: Konserni tuo markkinoille 50 uutta sähköautomallia.
    Nyt sähköajoneuvoja valmistetaan kolmessa tehtaassa. Vuonna 2020 luku nousee yhdeksään, ja vuonna 2022 jo vähintään 16 tehdasta valmistaa sähköajoneuvoja.
    Konserni investoi vuoteen 2022 mennessä 34 miljardia euroa tulevaisuuden teknologioihin.
    Vuonna 2018 investoinnit nousevat 6,6 miljardiin euroon.
    Lähde: Volkswagen

      
  • _Quu siinä sinulle pari yhdyssana esimerkkiä pientalokolmivaihevaihtovirtakilowattituntimittarimaksu, ammattikorkeakoulukokeiluhanke. Näissä kompuroi yksi jos toinenkin, kukaan ei ole täydellinen. Perussuomalainen kirjoittaa virheetöntä tekstiä nopealla tahdilla, siitä voi jokainen ottaa mallia oikeinkirjoitukseen.

      
  • Öljyn tarjonnan ennustetaan niukkenevan jo lähitulevaisuudessa, mutta maakaasua ja hiiltä riittää maaperässä jopa sadoiksi vuosiksi. Jos ilmaston lämpeneminen halutaan pitää aisoissa, fossiilisten polttoaineiden jäljellä olevat varannot pitäisi kuitenkin jättää lähes kokonaisuudessaan maan poveen.[3] Fossiilisten polttoaineiden päästöjen on lähdettävä globaalisti laskuun 2020 mennessä, jotta Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet voidaan saavuttaa.

      
  • Palataan otsikkoon:
    Polttomoottorien myynninkieltorajaan ei Suomen kannata lähteä mukaan, kun ei ole tiedossa millä aikajanalla tulee korvaavaa kalustoa yleiseen kansanautoluokkaan.
    Polttomoottorit sulaa markkinoilta luonnostaan kun parempaa tarjotaan tilalle.
    Mainittakoon suomenkielenopettajille ettei minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään polttomoottoreita vastaan.

      1
  • @_Quu kirjoitti:
    Rauhoitu perussuomalainen, sillä millä minä ajan tai sinä ajat tai minun kirjoitusvirheillä ei ole mitään tekoa sähköauton tulevaisuuden kanssa. Mäntämoottoria ei pelasteta jätekasan energiatuotannolla.
    ps. Pörssiä pyöritellään osakkeilla, eikä se estä lukihäiriöisen toimintaa.
    Eikä silläkään ole keskustelunkannalta merkitystä mikä on vahva kielialue.

    Taas viljelet jotain oman mielikuvituksesi absoluutteja. Mäntämoottori ei ole missään vaiheessa ollut ongelmissakaan tai että sitä pitäisi "mistään pelastaa". Vaikutat tiedoiltasi hyvin puutteelliselta ja asennevikaselta kun et ole tutustunut metaanin tuotantoon ja metaanikalustoon tippaakaan vaan. Kaikki Suomen uusiutuvan energian polttoaineasiantuntijat nauraa sun hyvin alkeellisille "jätekasa" -sanoille. Millä sairaalla mielikuvituksella edes keksit että jossain on jotain jätekasoja? Mitä ne sinun mielikuvituksesi tuotteet sisältää? Kerrohan omin sanoin että saahaan vähän lisää kahvitaukoviihdettä.

      
  • muokattu 17.04.2019 07:58

    @_Quu kirjoitti:
    Rauhoitu perussuomalainen, sillä millä minä ajan tai sinä ajat tai minun kirjoitusvirheillä ei ole mitään tekoa sähköauton tulevaisuuden kanssa. Mäntämoottoria ei pelasteta jätekasan energiatuotannolla.
    ps. Pörssiä pyöritellään osakkeilla, eikä se estä lukihäiriöisen toimintaa.
    Eikä silläkään ole keskustelunkannalta merkitystä mikä on vahva kielialue.

    Mitä sä taas jankutat? Johan sulle pistettiin sähköautojen uskonnon pääkallonpaikalta kritiikki kun VAG Group on pettänyt hehkutuslupauksensa.
    Pistänkö mä nyt samat linkit uudelleen tähän ketjuun vai missä sulla on oikeasti ongelma?

    Unohdit parissa viikossa asian ja palasit jankuttamaan mystillisiä 50:tä sähköautomallia. Et taida olla kyllä olla ihan terveen kirjoissa kun 2 viikkoa meni ja unohdit jo totuuden asiaan.

    Kaiken lisäksi näytät kirjotustaidottomuuden lisäksi olevan lukutaidoton kun volkkari ei itse ole koskaan 50:tä sähköautoa luvannut, vain sähköistettyjä "electric vehicle" -termillä varustettuja autoja, esim. 48v itselataavia hybrideitä joilla ei ole mitään tekemistä akkusähköautojen kanssa. Keksit siis omasta päästä jo autonvalmistajienkin sanomisia villillä mielikuvituksellasi.

    Sinunhan piti muuten lähteä tästä topicista kun uhosit. Miksi palasit takaisin?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    _Quu siinä sinulle pari yhdyssana esimerkkiä pientalokolmivaihevaihtovirtakilowattituntimittarimaksu, ammattikorkeakoulukokeiluhanke. Näissä kompuroi yksi jos toinenkin, kukaan ei ole täydellinen. Perussuomalainen kirjoittaa virheetöntä tekstiä nopealla tahdilla, siitä voi jokainen ottaa mallia oikeinkirjoitukseen.

    Kyllä se jotain kertoo ihmisestä että millaseen kirjalliseen tuotokseen henkilö kykeen, että mitä ajukopan lohkoja siellä henkilö osaa aktivoida ja milä tavalla ja kuinka monimuotosesti ja alati kiinnostavasti. ;-)

      
  • Biopolttoaineita luokitellaan yleensä sukupolvittain: ensimmäisen sukupolven biopolttoaineissa käytetään tavallisesti elintarviketuotantoon soveltuvia raaka-aineita, kuten maissia tai sokeriruokoa. Toisen sukupolven polttoaineiden raaka-aineena käytetään pääasiassa jätettä, jossa on korkea lignoselluloosapitoisuus. Tällaisia ovat muun muassa hakkuujätteet ja puupurkutavara. Myös elintarviketeollisuuden jätteitä voidaan hyödyntää toisen sukupolven biopolttoaineeksi.

      
  • 13 uutta dieselautoa päästötestissä!

    https://www.is.fi/autot/art-2000006074897.html

      
  • @tracktest kirjoitti:
    13 uutta dieselautoa päästötestissä!

    https://www.is.fi/autot/art-2000006074897.html

    Nyt vaan pitäisi uuden eduskunnan ruveta miettimään, miten noista vanhoista
    saastediisseleistä päästäisiin eroon. Oma ehdotukseni tähän on että dieselverosta luovuttaisiin seuraavin ehdoin:
    euro6d - ei dieselveroa
    euro6 - dieselveron puolitus
    euro5 - dieselvero pysyy samana
    euro4 - dieselveron tuplaus
    euro3 ja vanhemmat - totaalikielto tai vaatimus ylimääräisen puhdistuslaitteiston asennuksesta jolla päästäisiin vähintään euro5 tasolle.

    ylimääräisen puhdistuslaitteiston asentaminen mahdollistaisi myös muissa euro-luokissa dieselveron kevennyksiin siinä suhteessa mihin päästöluokkaan järjestelmän asennuksen jälkeen päästäisiin.

    Katsastustoimintaan myös muutoksia päästömittauksiin, eli poistettaisiin järjetön savutusmittaus ja siirryttäisiin hiukkasmäärän mittauksiin savutusarvon sijasta (mm. Saksassa tämä otetaan käyttöön 2020). Pelkän typen oksidien mittaus sellaisenaan on aika hankalaa suorittaa, koska vaatii kuormitustilanteen (eikä nykyiset katsastustoimipaikkojen jarrudynot pysty tuota luotettavasti tekemään ts. vaatisi tehodynamometrit).

      
  • NHBNHB
    muokattu 17.04.2019 12:27

    Tuo on se sama ADAC:n testi, josta kohistiin jo pari kuukautta sitten. Tuo tulos jostain syystä antoi poikkeavia tuloksia. Vertailupohjaa voi hakea vaikka TM:n talvistetistä, jossa parin milligramman sijaan liikuttiin grammna ylä- ja alapuolella. Dieseleiden yllättävä puhdistautuminen on kaunis ajatus, mutta ihmeitä ei ole vieläkään tahpahtunut.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    13 uutta dieselautoa päästötestissä!

    https://www.is.fi/autot/art-2000006074897.html

    Nyt vaan pitäisi uuden eduskunnan ruveta miettimään, miten noista vanhoista
    saastediisseleistä päästäisiin eroon. Oma ehdotukseni tähän on että dieselverosta luovuttaisiin seuraavin ehdoin:
    euro6d - ei dieselveroa
    euro6 - dieselveron puolitus
    euro5 - dieselvero pysyy samana
    euro4 - dieselveron tuplaus
    euro3 ja vanhemmat - totaalikielto tai vaatimus ylimääräisen puhdistuslaitteiston asennuksesta jolla päästäisiin vähintään euro5 tasolle.

    Tavallaan hyvä, mutta en itse pidä siitä ajatuksesta että kohdistetaan kustannuksia vanhoihin eli halvempiin eli todennäköisesti / keskimäärin pienituloisempien ihmisten autoihin.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Biopolttoaineita luokitellaan yleensä sukupolvittain: ensimmäisen sukupolven biopolttoaineissa käytetään tavallisesti elintarviketuotantoon soveltuvia raaka-aineita, kuten maissia tai sokeriruokoa. Toisen sukupolven polttoaineiden raaka-aineena käytetään pääasiassa jätettä, jossa on korkea lignoselluloosapitoisuus. Tällaisia ovat muun muassa hakkuujätteet ja puupurkutavara. Myös elintarviketeollisuuden jätteitä voidaan hyödyntää toisen sukupolven biopolttoaineeksi.

    Ei liittyny metaaniautoihin kuin osittain joiden resurssit on riittävät. Joku ammattitaidoton luultavasti tuonkin asian sulle kertonu vähäisillä omilla tiedoillaan jostain kuvitelluissa biopolttoaineiden sukupolvista.

      
  • Biokaasun valmistus
    Biokaasun tuotanto tapahtuu ilmatiiviissä biokaasureaktoreissa, joissa mikrobit hajottavat eloperäistä ainetta hapettomissa olosuhteissa. Hajotuksen tuloksena syntyy runsaasti metaania sisältävää kaasua (raakabiokaasua) ja maanparannusaineena käytettävää käsittelyjäännettä.
    Gasumin markkinoima biokaasu tuotetaan Kouvolassa Kymen Bioenergian biokaasulaitoksella sekä Suomenojan vedenpuhdistamolla Espoossa. Kouvolassa bioaasun raaka-aineina käytetään Kouvolan alueen puhdistamolietettä, Kymenlaakson alueen biojätteitä ja säilörehua. Espoossa biokaasun raaka-aineena on puhdistamoliete. Molemmilla tuotantopaikoilla biokaasu jalostetaan ja puhdistetaan liikennekäyttöön soveltuvaksi ja pumpataan maakaasun jakeluverkkoon.
    Myös kaatopaikoilla syntyy biokaasua ja lainsäädäntö velvoittaa kunnat keräämään tuon kaasun talteen, sillä metaani on ilmakehään vapautuessaan 20 kertaa haitallisempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Kaatopaikkakaasu voidaan myös jalostaa liikennekäyttöön sopivaksi.

      
  • Ja perussuomalaisen versio biopolttoaineen tuotannosta on mikä?

      
  • muokattu 18.04.2019 07:22

    @_Quu kirjoitti:
    Ja perussuomalaisen versio biopolttoaineen tuotannosta on mikä?

    Minkä biopolttoaineen? Sinähän sihisit kuin käärme ettei "jätekasat" riitä, nyt googlailet aihetta vasta itse etkä siis tiennyt asiasta mitään? Taas sama laulu on askelten, sähköfanaatikot ei tiedä mistään muista asioista mitään eikä kunnolla sähköautoistakaan, siksi ne hehkuttaa uskonnollisesti sähköautoja kun kuvittelevat ettei muuten pärjättäisi.

    Mä sanoin jo että metaanin resurssit kyllä riittää.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Ja perussuomalaisen versio biopolttoaineen tuotannosta on mikä?

    Minkä biopolttoaineen? Sinähän sihisit kuin käärme ettei "jätekasat" riitä, nyt googlailet aihetta vasta itse etkä siis tiennyt asiasta mitään? Taas sama laulu on askelten, sähköfanaatikot ei tiedä mistään muista asioista mitään eikä kunnolla sähköautoistakaan, siksi ne hehkuttaa uskonnollisesti sähköautoja kun kuvittelevat ettei muuten pärjättäisi.

    Mä sanoin jo että metaanin resurssit kyllä riittää.

    Et siis tiedä juuri mitään biopolttoaineiden tuotannosta etkä tuotannon määristä.

      
  • Hallitus ehdottaa tuoreessa lakiluonnoksessa (siirryt toiseen palveluun), että biopolttoaineiden osuus liikenteen polttonesteissä nousisi nykyisestä noin 12 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

    Kyse on niin kutsutusta jakeluvelvoitteesta, jonka kiristäminen on kirjattu hallitusohjelmaan.

    Polttoainejakelijat St1, Abc-ketjun omistava SOK sekä Teboil varoittavat lakihankkeeseen liittyvissä lausunnoissa, että tavoite voi aiheuttaa valtavan lisälaskun bensan ja dieselin ostajille ensi vuosikymmenellä.

    – Meidän laskelmiemme mukaan vuotuinen hintalappu voisi olla jopa miljardi euroa vuonna 2030, sanoo St1:n yhteiskuntasuhdejohtaja Mika Aho.

    St1:n kallis lasku johtuu siitä, että hallituksen esitys nostaisi yksittäisen tuotteen, niin kutsutun vetykäsitellyn uusiutuvan dieselin (hvo), vuotuista tarvetta Suomessa jopa miljoonaan kuutioon.

    Kun yksi kuutio uusiutuvaa dieseliä maksaa tuhat euroa enemmän kuin fossiilinen diesel, päädytään miljardin euron lisäkustannukseen, Aho selittää.

    Pumpulla tämä tarkoittaisi sitä, että polttonesteet kallistuisivat keskimäärin 30 senttiä litralta – tosin vasta vuonna 2030.

      
  • muokattu 20.04.2019 16:37

    @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Ja perussuomalaisen versio biopolttoaineen tuotannosta on mikä?

    Minkä biopolttoaineen? Sinähän sihisit kuin käärme ettei "jätekasat" riitä, nyt googlailet aihetta vasta itse etkä siis tiennyt asiasta mitään? Taas sama laulu on askelten, sähköfanaatikot ei tiedä mistään muista asioista mitään eikä kunnolla sähköautoistakaan, siksi ne hehkuttaa uskonnollisesti sähköautoja kun kuvittelevat ettei muuten pärjättäisi.

    Mä sanoin jo että metaanin resurssit kyllä riittää.

    Et siis tiedä juuri mitään biopolttoaineiden tuotannosta etkä tuotannon määristä.

    Eläpä valehtele. Mene sinä vain kuvittelemaan jätekasojasi omaan psykoottisiiin kuvitelmiisi. Pelkät biojätteetkin riittäisi Suomessa miljoonaan metaaniautoon ja ne on vasta alku mitkä kannattaa ensin ottaa käyttöön - sitten on muut isot resurssit vielä päälle. Pitäisi sua kyllä äärimmäisen surkeana keskustelijana ja heikkona lukutaidoltaan, mitä tulee uutisiin ja nettilinkkeihin. Facebookissakin on kaikenmaailman liikenne ja bioryhmiä pilvin pimein missä on asiantuntijoita paikalla - lahjakkaasti et osaa niitäkään löytää mitä koko muu Suomi kyllä osaa. Miten voitkin olla noin yksinäisen kohtalon soturi? Höpisit jostain Applesta kanssa, olet tietotekniikkavammainen ja nykymaailman menosta jälkeenjäänyt, et vain tunnu pärjäävän.

    Huomaa hyvin kuinka suuria ongelmia on Quu:lla ymmärtää netissä olevia uutisia ja viestejä, sanoin metaaniauto niin Quu vaan jatkaa rummutustaan nestemäisistä biopolttoaineista. Oli liian vaikea vieras sana niin se vaan ignoorattiin kun ei muuhun kyetty. Quu:lla ei siis ole harmaintakaan aavistusta näistä asioista - tyypillinen sähköauto-uskovainen joka on pystynyt karttamaan tietämystä näihin päiviin asti kaikista asioista ja suojelemaan uskoaan.

      
  • Tuotanto
    Biokaasutekniikalla voidaan hyödyntää bakteerien luonnollista kykyä tuottaa orgaanisesta aineksesta metaania. Biokaasulaitoksessa luonnollinen prosessi toteutetaan hallitusti siten, että metaani saadaan talteen käytettäväksi uusiutuvana polttoaineena.
    Biokaasulaitoksilla on maailmassa jo pitkä historia. Tekniikka on tunnettu Kiinassa jo useita satoja vuosia ja Intiassakin 1800-luvulta asti. Suomessa ensimmäiset kokeilut biokaasun tuotannossa tehtiin 1900-luvun alussa.
    Suomessa biokaasua tuotetaan nykyään kaupunkien ja teollisuuden jätevedenpuhdistamojen biokaasulaitoksilla, eri kokoisilla yhteiskäsittelylaitoksilla sekä maatilojen biokaasulaitoksilla. Lisäksi biokaasua kerätään kaatopaikoilta biokaasupumppaamoilla. Katso Suomen biokaasulaitokset kartalta (Biokaasuyhdistys ry:n biokaasulaitoskartta). Biokaasun tuotanto vuonna 2018 oli noin 1 TWh (lähde Suomen Biokaasulaitosrekisteri).
    Biometaani on yhteisnimitys enimmäkseen metaanista koostuville ja biologisesta materiaalista tuotetuille kaasuille. Biokaasua voidaan tuottaa mädättämällä kaikesta orgaanisesta jätteestä paitsi puusta ja muusta paljon ligniiniä sisältävästä aineksesta. Puusta erotettu selluloosa on kuitenkin mahdollista mädättää. Biometaania voidaan tuottaa puuaineksesta termisellä kaasutuksella.

      
  • muokattu 21.04.2019 07:33

    Sähkömoottorissa kuluu vain laakerit mekaanisesti, mikä on tietysti huonoasia autokorjaamoille ja huollolle.
    Sähköautoon ei myöskään tarvitse paskaa tankata.

    Audi tarjoaa ensimmäisenä valmistajana jopa 150 kW:n tehoisen latausmahdollisuuden sarjatuotantoautoon.
    Akku: 95 kWh:n litiumioniakku
    Latausaika: 80 %:n varaustasoon nopeimmillaan 30 minuuttia
    Toimintamatka: 417 km (WLTP)

      
  • Audi e-Tron todellinen range 328 km. Eli yhen Hesan reissun pystyy tekemään vaikka Kotkasta.

    https://www.caradvice.com.au/743405/audi-e-tron-epa-range/

      
  • perussuomalainen:
    "Miten voitkin olla noin yksinäisen kohtalon soturi? Höpisit jostain Applesta kanssa, olet tietotekniikkavammainen ja nykymaailman menosta jälkeenjäänyt, et vain tunnu pärjäävän."

    Anna olla viimeinen kerta kun kohdistat tietämättömyytesi henkilöön.
    Olet jo tyylilläsi karkottanut kaikki keskustelukumppanisi.

      1
  • Nykyisten tarhaikäisen lasten lastenlapset käy aikanaan kouluretkellä museossa polttomoottoreita ihmettelemässä

      
  • Kansaa on peloteltu polttisten kiellolla aika paljon, viimeksi vaalien alla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit