Latauspaikkoja on enemmän kuin tarpeeksi

83 kommenttia
2
  • muokattu 18.04.2019 07:45

    @_Quu kirjoitti:
    https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-electric/

    Sähköauto on asia, joka on ollut viime aikoina paljonkin autoilevan kansanosan huulilla. Epäilykset ovat kovat, ja onpa olemassa henkilöitä, jotka näyttävät ottaneen sähköauton vastustamisen elämäntehtäväkseen.
    Jos ja kun huoltoaseman baarissa keskustelu kääntyy ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon, vaihtavat he nyrpeänaamaisina pöytää.

    Eläpä kuule taas valehtele. Ei sähköautojen vastustajia ole olemassakaan paitsi teidän vihapuhujien omissa sairaissa mielikuvituksissa. Ei kai se ihmekkään ole että porukka vaihtaa pöytää kun ei jaksa taas yhden sähköuskovaisen valheita, ja saattavat jo valmiiksi ajaa MyDieselillä tai biokaasulla. Sähköautoahan ei mielletä usein suomessa ympäristöautoksi fossiilisähkön, kongon ja ja moottorissa käytettävien jalometallien takia - ehkäpä siksi?!

    Se että porukka realistisesti kritisoi sähköautoja niiden puutteellisuuksien takia, ei ole niitten vastustamista, mutta sähköuskovaisethan on perinteisesti hyvin vähäisellä älyllä varustettuja niin tuskin ymmärtävät tälläistä asiaa.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-electric/

    Sähköauto on asia, joka on ollut viime aikoina paljonkin autoilevan kansanosan huulilla. Epäilykset ovat kovat, ja onpa olemassa henkilöitä, jotka näyttävät ottaneen sähköauton vastustamisen elämäntehtäväkseen.
    Jos ja kun huoltoaseman baarissa keskustelu kääntyy ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon, vaihtavat he nyrpeänaamaisina pöytää.

    Eläpä kuule taas valehtele. Ei sähköautojen vastustajia ole olemassakaan paitsi teidän vihapuhujien omissa sairaissa mielikuvituksissa. Ei kai se ihmekkään ole että porukka vaihtaa pöytää kun ei jaksa taas yhden sähköuskovaisen valheita, ja saattavat jo valmiiksi ajaa MyDieselillä tai biokaasulla. Sähköautoahan ei mielletä usein suomessa ympäristöautoksi fossiilisähkön, kongon ja ja moottorissa käytettävien jalometallien takia - ehkäpä siksi?!

    Se että porukka realistisesti kritisoi sähköautoja niiden puutteellisuuksien takia, ei ole niitten vastustamista, mutta sähköuskovaisethan on perinteisesti hyvin vähäisellä älyllä varustettuja niin tuskin ymmärtävät tälläistä asiaa.

    Mietipä tuo uskovaisuusjuttu uudelleen, pilkka kilahtaa omaan nilkkaasi.
    Kaukonäköisyys autoiluntulevaisuuteen ei ole uskontoa.
    Kyllä jokainen autoalaa seurannut tietää autotehtaiden vahvan panostuksen sähköautoihin.
    Kysyntä Euroopassa ylittää jo nykyiset tuotantomäärät, ja latausverkkoihin panostetaan miljardeja kansainvälisesti.

      
  • muokattu 18.04.2019 14:25

    @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-electric/

    Sähköauto on asia, joka on ollut viime aikoina paljonkin autoilevan kansanosan huulilla. Epäilykset ovat kovat, ja onpa olemassa henkilöitä, jotka näyttävät ottaneen sähköauton vastustamisen elämäntehtäväkseen.
    Jos ja kun huoltoaseman baarissa keskustelu kääntyy ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon, vaihtavat he nyrpeänaamaisina pöytää.

    Eläpä kuule taas valehtele. Ei sähköautojen vastustajia ole olemassakaan paitsi teidän vihapuhujien omissa sairaissa mielikuvituksissa. Ei kai se ihmekkään ole että porukka vaihtaa pöytää kun ei jaksa taas yhden sähköuskovaisen valheita, ja saattavat jo valmiiksi ajaa MyDieselillä tai biokaasulla. Sähköautoahan ei mielletä usein suomessa ympäristöautoksi fossiilisähkön, kongon ja ja moottorissa käytettävien jalometallien takia - ehkäpä siksi?!

    Se että porukka realistisesti kritisoi sähköautoja niiden puutteellisuuksien takia, ei ole niitten vastustamista, mutta sähköuskovaisethan on perinteisesti hyvin vähäisellä älyllä varustettuja niin tuskin ymmärtävät tälläistä asiaa.

    Mietipä tuo uskovaisuusjuttu uudelleen, pilkka kilahtaa omaan nilkkaasi.
    Kaukonäköisyys autoiluntulevaisuuteen ei ole uskontoa.
    Kyllä jokainen autoalaa seurannut tietää autotehtaiden vahvan panostuksen sähköautoihin.
    Kysyntä Euroopassa ylittää jo nykyiset tuotantomäärät, ja latausverkkoihin panostetaan miljardeja kansainvälisesti.

    Kunnon uskonnollista paatosta taas ilman ainuttakaan faktaa. Sähkö tulee - Jeesus elää! Autoala panostaa! Jne...Voi kristus taas oikeasti miten synkissä vesissä nää sähköuskovaiset vaeltaa.

    Viimeksi sentän yritit jollain väärinluetuilla nettilinkeillä todistaa jeesuk....siis sähköautojen tulosta, nyt et enää yrittänyt sitäkään vaan pelkkää julistusta ja absoluutin hokemista.

    Jätitkö kaukonäkösyyden ensi vuoteen, 10:n vuoden päähän vai 100:n vuoden päähän että sinulla on takaovi aina valmiina "minähän sanoin tarkotin justiin tuota olin oikeassa"? - kuten teillä patologisilla uskovaisilla on tapana?

    Huomaa hyvin miten lukutaidotonta porukkaa sähköuskovaiset on kun kaikki sähköautoja kritisoivat artikkelit ei mene tajuntaan tai autovalmistajien hypeä vastaan olevat realistiset kommentit, kuten että VAG Group ei aio tuoda pieniä halpoja sähköautoja koska niillä ei voi tehdä voittoa, Hyundai tekee tappiota sähköautoilla jne...Poimitaan vain nämä uskonnolliset hurmosartikkelit Jeesuk...siis sähköautojen tulosta kun mielen protektionismi suojelee kaikelta pahalta ja muunlaisilta uutisilta ettei usko murru.

      
  • muokattu 18.04.2019 15:11

    Olisi kiinnostavaa tietää millä muilla keinoin kuin hybrideillä, lataushybrideillä ja sähköautoilla onnistutaan saavuttamaan tuo EU:n päästötavoite 95 grammaa per vuosi 2021. Tai onnistutaan pääsemään sitä lähelle.

    Tuo vuoden 2021 päästötavoite muuten vaihtelee merkkikohtaisesti, niin että esimerkiksi Jaguar Land Roverille sallitaan aika korkeat päästöt verrattuna muihin automerkkeihin.

    Ja kun mennään eteenpäin 2020 - lukua, niin päästöjen pitää vielä reilusti alentua tuosta vuoden 2021 lukemasta 95 grammaa. Se on nimittäin niin että jolleivät päästöt alene määrätyllä tavalla niin autonvalmistajat joutuvat maksamaan huimia sakkosummia. Esimerkiksi VW-konsernia uhkaa 1,4 miljardin sakko vuonna 2021. Kai se on fiksumpaa yrittää alentaa päästöjä sähkön avulla kuin maksaa huimia miljardisakkoja, nuo rahathan menevät kuin kankkulan kaivoon.

      
  • muokattu 18.04.2019 16:29

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-electric/

    Sähköauto on asia, joka on ollut viime aikoina paljonkin autoilevan kansanosan huulilla. Epäilykset ovat kovat, ja onpa olemassa henkilöitä, jotka näyttävät ottaneen sähköauton vastustamisen elämäntehtäväkseen.
    Jos ja kun huoltoaseman baarissa keskustelu kääntyy ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon, vaihtavat he nyrpeänaamaisina pöytää.

    Eläpä kuule taas valehtele. Ei sähköautojen vastustajia ole olemassakaan paitsi teidän vihapuhujien omissa sairaissa mielikuvituksissa. Ei kai se ihmekkään ole että porukka vaihtaa pöytää kun ei jaksa taas yhden sähköuskovaisen valheita, ja saattavat jo valmiiksi ajaa MyDieselillä tai biokaasulla. Sähköautoahan ei mielletä usein suomessa ympäristöautoksi fossiilisähkön, kongon ja ja moottorissa käytettävien jalometallien takia - ehkäpä siksi?!

    Se että porukka realistisesti kritisoi sähköautoja niiden puutteellisuuksien takia, ei ole niitten vastustamista, mutta sähköuskovaisethan on perinteisesti hyvin vähäisellä älyllä varustettuja niin tuskin ymmärtävät tälläistä asiaa.

    Mietipä tuo uskovaisuusjuttu uudelleen, pilkka kilahtaa omaan nilkkaasi.
    Kaukonäköisyys autoiluntulevaisuuteen ei ole uskontoa.
    Kyllä jokainen autoalaa seurannut tietää autotehtaiden vahvan panostuksen sähköautoihin.
    Kysyntä Euroopassa ylittää jo nykyiset tuotantomäärät, ja latausverkkoihin panostetaan miljardeja kansainvälisesti.

    Kunnon uskonnollista paatosta taas ilman ainuttakaan faktaa. Sähkö tulee - Jeesus elää! Autoala panostaa! Jne...Voi kristus taas oikeasti miten synkissä vesissä nää sähköuskovaiset vaeltaa.

    Viimeksi sentän yritit jollain väärinluetuilla nettilinkeillä todistaa jeesuk....siis sähköautojen tulosta, nyt et enää yrittänyt sitäkään vaan pelkkää julistusta ja absoluutin hokemista.

    Jätitkö kaukonäkösyyden ensi vuoteen, 10:n vuoden päähän vai 100:n vuoden päähän että sinulla on takaovi aina valmiina "minähän sanoin tarkotin justiin tuota olin oikeassa"? - kuten teillä patologisilla uskovaisilla on tapana?

    Huomaa hyvin miten lukutaidotonta porukkaa sähköuskovaiset on kun kaikki sähköautoja kritisoivat artikkelit ei mene tajuntaan tai autovalmistajien hypeä vastaan olevat realistiset kommentit, kuten että VAG Group ei aio tuoda pieniä halpoja sähköautoja koska niillä ei voi tehdä voittoa, Hyundai tekee tappiota sähköautoilla jne...Poimitaan vain nämä uskonnolliset hurmosartikkelit Jeesuk...siis sähköautojen tulosta kun mielen protektionismi suojelee kaikelta pahalta ja muunlaisilta uutisilta ettei usko murru.

    Sulla ei ole kaikki muumit kotona, faktaa sähköautoista on kaikissa alanlehdissä. Taitaa olla mennyt biokaasut päähän. Ota raikasta happea, ja siivoa tekstisi törkeästä asiantuntijoiden halveeraavasta arvostelusta.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    sähkörangea ei voi käytännössä ajaa kilometrilleen pois vaan aina täytyy pitää mielessä, missä saa ladattua.

    Tässäkin mielessä sähkäri on siis polttiksen kaltainen. 740 GLE:n tankin voin ajaa tyhjäksi vain nähdäkseni kuinka kauas tankillisella pääsee. Käyttöautollani en todellakaan lähde kokeilemaan mitä tapahtuu kun enimmillään 1800 barin ruiskutuspaineella toimiva pumppu tai suutin haukkaa tyhjää 😮😬

    On vielä matkaa siihen, että täyssähkö auto olisi auto muiden joukossa niin, että sellaisen valinta perustuisi muihin asioihin kuin, että käyttövoimana on sähkö.

    On vielä matkaa siihen, kun sedan, farkku, katumaasturi, pakettiauto olisi auto muiden joukossa. Miksi ihmeessä yhden valinnan pitäisi sopia kaikille? Jo nykyisten sähköautojen sopivuus kotilatauksen omaaville kahden auton perheille on vain ostohinnasta kiinni.

    Sinun käyttötilanteesi lienee yksi viimeisistä sähköistettävistä. Jopa pitkä vakioreitti on helpompi kuin pitkä ja vaihteleva ja tilantarpeesi rajaa pois suuren osan päälyä ison näköisiäkin vaihtoehtoja.

    Itse asiassa, mitä ne XC90 tilat tarjoavat muut vaihtoehdot ovat, käyttövoimasta riippumatta?

    Polttomoottoriauton ajosäde yhdellä tankkauksella ei ole kovinkaan kiinnostava asia. Täyssähköauton ajosäde kertalatauksella on kiinnostava asia. Jos sanotaan sähkösäteen olevan valmistajan ilmoituksen mukaan jotain, todellinen on vähemmän kuin se ja sitten vielä pitää miettiä, mikä on nettona käytettävissä oleva ajosäde. Ampeeritunteja pitää olla aina riittävästi seuraavaan latauspisteeseen pääsemistä varten. Kuinka alas uskaltaa riskeerata akun varauksen suhteessa etäisyyteen seuraavaan latausmahdollisuuteen? Sähköautolla ei voi käytännössä ajaa kertalatauksella matkaa, joka sen sähkösäteeksi ilmoitetaan.

    On vielä matkaa siihen, että täyssähköauto olisi valittavissa samoin kriteerein kuin polttomoottori- tai lataushybridiauto olipa kyseessä sedan, farkku, katumaasturi, pakettiauto yms. Tämä nyt on itsestäänselvyys, jonka olisin voinut jättää sanomattakin. Toisaalta jotkut täällä kirjoittavat siihen malliin, että voisi luulla sähköautojen jo olevan yleiskäyttöisiä autoja. Perheen toisena autona voi tietysti olla sähköauto. Sähköautoa voi käyttää erilaisissa yhteyksissä, mutta yhteinen rajoite on lataamisen/sähkösäteen ongelma

    Viimeistä kysymystäsi XC90:een liittyen en ymmärrä, on kaiketi jäänyt teksti kesken?

      
  • muokattu 18.04.2019 17:27

    Olen miettinyt, että sähköautojen lataaminen pitäisi oikeastaan hajauttaa eikä keskittää liikenneasemille. Niin varmaan tulevaisuudessa asia onkin.

    Polttoaineiden myyntipisteet ovat "aikojen alusta" olleet keskitettyjä käytännön syistä. Sitten polttaineiden myyntipisteille on kehittynyt/kehitetty muuta toimintaa tai polttoaineiden myynti on otettu osaksi muuta toimintaa. Oli aikanaan huoltoasemia ja nykyään on "liikennekeitaita".

    Toimintamalli, joka sopii polttoaineiden jakeluun, ei oikeastaan sovi kovin hyvin sähköautojen lataamiseen.

    Autoilla liikkuvat kerääntyivät liikenneasemille alun perin, koska on pakko saadakseen polttoainetta. Sitten kauppiaat S-ryhmä etunenässä ovat alkaneet kehittää muuta tarjontaa ja alkuperäinen syy liikenneasemalle menoon on vähän hämärtynyt.

    Sähköautojen latausmahdollisuudet pitäisi järjestää nimenomaan muualle kuin liikenneasemille. Niitä pitäisi tehdä kaikkialle, missä autoja pysäköidään. Joissakin marketeissa jo on, mutta lisäksi mahdollisimman paljon firmojen, hotellien, treenisalien, kirkkojen, moskeijoiden, museoiden, kerrostalojen, yms. parkkipaikoille, autolautoille, tienvarsien levähdyspaikoille etc. etc.

    Niin kuin jotkut ovat aikasemminkin täällä kirjoittaneet, latauskaapelit pitäisi tehdä autosta esiin vedettäväksi töpselipiuhaksi. Kun saisi latauksen päälle lähes paikassa kuin paikassa, missä pysähtyy ja lataaminen tapahtuisi 3x16A virralla, ei tarvittaisi superchargereita eikä matkojen tarkkaa etukäteissuunnittelua.

    Kun sähköautojen määrä kasvaa ja liikenneasemien latauspisteet todella alkavat olla käytössä, lataaminen muuttuu tehottomaksi jonotusaikojen takia.

    Keskitetty tankkauspaikka sopii polttoaineelle, joka tarvitsee välivarastointipaikkoja jakelua varten. Sähköä ei edes voi kunnolla välivarastoida. Miksi sitä pitäisi tuoda suurella teholla harvoihin paikkoihin, kun tarve olisi pienelle teholle monissa paikoissa?

    Itse pidän lataushybridistä paljon juuri siksi, että vaihtoehtoisen käyttövoiman voi ladata kotona tai työpaikan pihassa. Siksi en edes harkitse kaasuautoa. Täyssähköauto olisi vielä mieluisampi, mutta niiden valikoimista ei vielä löydy minun ajoihin soveltuvaa.

      
  • muokattu 18.04.2019 17:36

    Quu:

    Sähköuskovainen sihisee kuin käärme taas kun uskovaisen saarnaa ei hyväksytä. Suomessa ei ole asiantuntijoita autoalalla sillai, pelkkiä turhia huithapeleita ja wanhoja änkyröitä joiden sanavarastoon kuuluu muiden nälvintä kun itse ei tiedä asioista mitään ja vähäsen jotain nettisurffailuun perustuvia "faktoja". Autoalan mukamas asiantuntijan tunnistat myös jos se käyttää sanoja kuten "esson baari" "lentokenttä-ajot" "volumetrinen hyötysuhde" "mälli", "HCCI" jne...siis oikeasti erittäin asiantuntemattomia ja mistään mitään tietämättömiä turhakkeita ja väärissä ammateissa. Nämä turhakkeet yleensä sihisevät kuin käärme kun joku osoittaa että puhut ihan väärin jostakin asiasta, jossei passiivisagressivista mutinaa ja nälvintää, niin sitten suoria henkilökohtaisa hyökkäyksiä kuin pikkulapset ja jopa vastaajan automerkistäkin olevaa naurettavaa nälvintää.

    Autolehdistä löytyy kyllä joo faktoja sähköautoista - ne kertoo että ne on hyvin onnettomia vehkeitä, tai sitten olet taas kerran lukenut autolehtiä aivan väärin, mutta se ei ole yllätys. On niissä autolehdissä ollut paljon sähköautoja kritisoiviakin artikkeleita, jopa TM:ssä monia, mutta luultavasti olet ne taas uskon-pilkkana sivuuttanut, ja mielesi protektionismi muistaa että autolehdissä on vain sähköautoja ihanasti hehkuttavia ja kehuvia artikkeleita - joten sanoisin että hyvin onneton argumentointiyritys jälleen kerran Quulta aiheeseen. Erittäin ennennäkemättömän ohkasta tyyliin "etsi itse faktat autolehistä". Quun perustelun yritykset on jo hyvin horjuvalla tasolla ja lähestulkoon olemattomia.

      
  • Perussuomalaisen automiesten keskustelupöytä on Teboilin baarissa ja sillä on jäänyt neuvostoliitonaikaiset säleverhot päälle, niin pimeitä on argumentit ja tiedot helmitaululla haettu.
    Eihän kukaan ole tietääkseni väittänyt sähköauton olevan täydellinen eikä lopullista kehitysastetta ole vielä edes saavutettu.
    Kyllä tietoa löytyy kun vaihtaa helmitaulun Appleen.
    Sähköautojen ensimmäisenä kultakautena voi pitää 1900-luvun kahta ensimmäistä vuosikymmentä, jolloin niitä valmistettiin etenkin Yhdysvalloissa. Tuotannollinen huippuvuosi oli 1912, jolloin noin sata yhdysvaltalaista tehdasta rakensi sähköautoja. Enimmillään sähköautoja oli Yhdysvalloissa rekisterissä 1910-luvulla noin 30 000 kappaletta.
    Sähköautot olivat höyryautojen ohella suosituimpia teollisen valmistuksen alkuajoista 1900-luvun alkuun, jolloin polttomoottoriautot syrjäyttivät ne. Polttomoottoriautojen suosiota lisäsi jäähdyttimen ja käynnistinmoottorin kehittäminen ja Fordin aloittama liukuhihnatuotanto. Sähkökemiallisten akkujen vähäinen kapasiteetti ei herättänyt toivoa sähköautojen menestyksestä.
    Nyt on uusi tuleminen ja sitä ei estä enää mikään niin suuret on tehtaiden panokset.

      
  • muokattu 18.04.2019 20:58

    @_Quu kirjoitti:
    Perussuomalaisen automiesten keskustelupöytä on Teboilin baarissa ja sillä on jäänyt neuvostoliitonaikaiset säleverhot päälle, niin pimeitä on argumentit ja tiedot helmitaululla haettu.
    Eihän kukaan ole tietääkseni väittänyt sähköauton olevan täydellinen eikä lopullista kehitysastetta ole vielä edes saavutettu.
    Kyllä tietoa löytyy kun vaihtaa helmitaulun Appleen.
    Sähköautojen ensimmäisenä kultakautena voi pitää 1900-luvun kahta ensimmäistä vuosikymmentä, jolloin niitä valmistettiin etenkin Yhdysvalloissa. Tuotannollinen huippuvuosi oli 1912, jolloin noin sata yhdysvaltalaista tehdasta rakensi sähköautoja. Enimmillään sähköautoja oli Yhdysvalloissa rekisterissä 1910-luvulla noin 30 000 kappaletta.
    Sähköautot olivat höyryautojen ohella suosituimpia teollisen valmistuksen alkuajoista 1900-luvun alkuun, jolloin polttomoottoriautot syrjäyttivät ne. Polttomoottoriautojen suosiota lisäsi jäähdyttimen ja käynnistinmoottorin kehittäminen ja Fordin aloittama liukuhihnatuotanto. Sähkökemiallisten akkujen vähäinen kapasiteetti ei herättänyt toivoa sähköautojen menestyksestä.
    Nyt on uusi tuleminen ja sitä ei estä enää mikään niin suuret on tehtaiden panokset.

    Sähköuskovainen sihisee ja yrittää muuttaa jo historiankirjojakin ja passiivisagressiivisesti argumentoi sellasia asioita vastaan mitä ei ole kukaan sanonutkaan, esim. että ne olisi täydellisiä. Apple on vain buginen ylikallis roskaPC, etkö osaa kasata itse tietokonettakaan?

    Sähköautojen suosituimmuus ei ole peruste sille että niitä marginaalisesti hieman tehtiin 100 vuotta sitten. Ei auto ylipäänsä ollut kaupallinen menestys ja suosittu kapistus silloin. Markkinaosuuksista jätit mainitsematta että puolet oli höyryautoja ja puolet sähköautoja. Polttomoottoriautoja on tehty vain 1. kappale, sen omisti Venäjän Tsaari. Puhut ihan toisenlaisista teknologioista uudempien autojen suhteen.

    Polttomoottoriautojen suosion lisäys meni väärin. Niiden lisääntymisen mahdollisti helppo tankattavuus (bensiini), suuri energiatiheys (bensiini) ja käyttövoiman helppo, halpa ja hyvä saatavuus (raakaöljy josta bensiiniä). Sähkökäynnistys nyt ei näyttele minkäänlaista merkittävää roolia tässä, ajattelet nyt jo itsekkin järjen valollas kun sinulle on sellainen suotu. Jäähdyttimen keksit omasta päästäsi osoituksena ettet oikein ymmärrä autoista mitään.

    "uusi tuleminen" meni niin ikään väärin, niitä tulemisia oli jo öljykriisin aikaan 70-luvulla, sitten esim. 80-luvun puolivälissä taas voimakkaan kehityksen ja keskustelun kohteen,a Geneven automessuilla 1992, (paljon sai toimittajat ajella prototyyppejäkin ja niitä katsella, TM:kin testasi tuolloin) sitten taas uudelleen 2002, 2009 ja nyt on 2019, siis vähintään 5 - 6. kertaa sähköautot on yrittäneet tulla. 100 vuotta sitten sähköautoja ei hypetetty tai ollu tarkotuskaan sillai "tulla" korvaamaan mitään.

    Jälleen kerran Quu. Miten voit sisältää yhteen postaukseen noin ennennäkemättömän määrän virheitä? Jos tämä olisi sinun joku arvosteltava työ asteikolla 0-5, saisit 1...

    EDIT:

    Tehtaiden "suuret panokset" on lähinnä sinun villin mielikuvituksen tuote.

      
  • muokattu 18.04.2019 21:43

    Päivitetty 12.1.2019

    Sähköautojen kehitykseen syydetään nyt tolkuttomia summia

    Investoinnit kohdemaan mukaan
    Miljardia dollaria 5-10 vuodessa

    136 Kiina
    72 Saksa
    34 USA
    20 Etelä-Korea
    19 Japani
    10 Ranska
    9 Muu

      
  • Tuli tammikuussa vaihdettua hybridi täyssähköiseen kulkupeliin. Nyt viitisen tonnia mittarissa eikä juurikaan ole tarvinnut muuttaa ajotottumuksia. Päivittäiseen ajoon riitäisi kotilataus hyvinkin. Muutamat pitkät reissut (+200 suuntaansa) on mennyt helpolla kun auto latauksessa kohteessa keikan ajan eli ei tarvitisi välttämättä pyshähtyä matkalla lataamaan (talven toimintamatka +300km/lataus). Toki olen kahvitauot pitänyt paikoissa missä saa lataamaan, kannattaahan se aika käyttää hyväksi. Arkiajoissa sen verran käytäntöjä muuttanut että tullut käytyä jonkun kerran Lidlissä Prisman sijasta kun Lidl tarjoaa pikalatausta. Työpaikallekin tulee joskus käveltyä 5 min kun läheltä löytyy ilmainen latauspiste jossa akun saa täyteen päivän aikana. Akku riittää arjessa koko viikoksi joten kerta viikkoon riittää eikä tarvitse kotona ladata. Eli käytännössä ei ole tarvinnut aikaa käyttää lataamiseen pelkästään eli yhtä sujuvaa arki sähköautolla kuin entisillä tankattavilla autoilla.

      2
  • Paljonko Tompalla keskikulutus kWh/ 100 km ja minkälainen menopeli alla (paino ja korkeus)?

      
  • @Tomppa Kruisailija kirjoitti:
    Tuli tammikuussa vaihdettua hybridi täyssähköiseen kulkupeliin. Nyt viitisen tonnia mittarissa eikä juurikaan ole tarvinnut muuttaa ajotottumuksia. Päivittäiseen ajoon riitäisi kotilataus hyvinkin. Muutamat pitkät reissut (+200 suuntaansa) on mennyt helpolla kun auto latauksessa kohteessa keikan ajan eli ei tarvitisi välttämättä pyshähtyä matkalla lataamaan (talven toimintamatka +300km/lataus). Toki olen kahvitauot pitänyt paikoissa missä saa lataamaan, kannattaahan se aika käyttää hyväksi. Arkiajoissa sen verran käytäntöjä muuttanut että tullut käytyä jonkun kerran Lidlissä Prisman sijasta kun Lidl tarjoaa pikalatausta. Työpaikallekin tulee joskus käveltyä 5 min kun läheltä löytyy ilmainen latauspiste jossa akun saa täyteen päivän aikana. Akku riittää arjessa koko viikoksi joten kerta viikkoon riittää eikä tarvitse kotona ladata. Eli käytännössä ei ole tarvinnut aikaa käyttää lataamiseen pelkästään eli yhtä sujuvaa arki sähköautolla kuin entisillä tankattavilla autoilla.

    Vähän odottelinkin Tompan kommentteja, kun olit kertonut I-Pacen hankkivasi. Miten työkeikan kohteessa sait latauspaikan? Oliko vierailupaikan parkkialueella vai jätitkö auton lataantumaan jonnekin lähistölle? Kyllähän minäkin tuolla sähkösäteellä pärjäisin kotikaupungin ajot, mutta ne pitkät matkat arvelluttavat.

    I-Pace taitaa olla tavaratiloiltaan aikalailla pienempi kuin XC90 oli?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tomppa Kruisailija kirjoitti:
    Tuli tammikuussa vaihdettua hybridi täyssähköiseen kulkupeliin. Nyt viitisen tonnia mittarissa eikä juurikaan ole tarvinnut muuttaa ajotottumuksia. Päivittäiseen ajoon riitäisi kotilataus hyvinkin. Muutamat pitkät reissut (+200 suuntaansa) on mennyt helpolla kun auto latauksessa kohteessa keikan ajan eli ei tarvitisi välttämättä pyshähtyä matkalla lataamaan (talven toimintamatka +300km/lataus). Toki olen kahvitauot pitänyt paikoissa missä saa lataamaan, kannattaahan se aika käyttää hyväksi. Arkiajoissa sen verran käytäntöjä muuttanut että tullut käytyä jonkun kerran Lidlissä Prisman sijasta kun Lidl tarjoaa pikalatausta. Työpaikallekin tulee joskus käveltyä 5 min kun läheltä löytyy ilmainen latauspiste jossa akun saa täyteen päivän aikana. Akku riittää arjessa koko viikoksi joten kerta viikkoon riittää eikä tarvitse kotona ladata. Eli käytännössä ei ole tarvinnut aikaa käyttää lataamiseen pelkästään eli yhtä sujuvaa arki sähköautolla kuin entisillä tankattavilla autoilla.

    Vähän odottelinkin Tompan kommentteja, kun olit kertonut I-Pacen hankkivasi. Miten työkeikan kohteessa sait latauspaikan? Oliko vierailupaikan parkkialueella vai jätitkö auton lataantumaan jonnekin lähistölle? Kyllähän minäkin tuolla sähkösäteellä pärjäisin kotikaupungin ajot, mutta ne pitkät matkat arvelluttavat.

    I-Pace taitaa olla tavaratiloiltaan aikalailla pienempi kuin XC90 oli?

    Joo I-Pace tuli hankittua. Tavaratila tottakai pienempi kuin Volvossa mutta onhan autokin 30cm lyhyempi ja matalampi. Tila (660 litraa) kuitenkin riittää hyvin tarpeisiini. Keikkakohteet pääsääntöisesti kaupunkien keskustoissa tai kauppakeskuksissa joten läheltä löytyy vähintään type-2 latausasemia kävelymatkan päässä. Siinä mielessä artikkeli on oikeassa että latausasemia on tarpeeksi. Vain kerran olen törmännyt täyteen latauspaikkaan Tampereen P-Hämppissä missä 6 paikkaa. Silloinkin suurin osa oli plugareita jotka olivat saaneet akkunsa täyteen valoista päätellen. Ongelma on vaan nämä tienvarsipaikat. Esim Jyväskylä-Helsinki välillä 4-tieltä ei löydy kuin kaksi pikalaturia (yleisiä, ei Teslan superchargereita) tienvarrella. Pari muuta löytyy pienen poikkeaman päässä. Siksi mielellään pyrin lataamaan kohteissa niin paljon että pääsen kotia ilman latausta, jos asema sattuu olemaan varattu/rikki.

    Kulutuksesta sen verran että talvirenkain keskikulutus oli 25,5 kWh/100km. Matka-ajossa pääsin parhaimmillaan 21,5 kWh/100km mutta lyhyt taajama-ajo nostaa kulutusta johtuen alun lämmityksen ottamasta isosta kulutuksesta eli puhutaan 35-40 kWh/100km näillä 4-5 km matkoilla. Samoin esilämmitys syö akkua muutaman kWh jos haluaa lämpimällä autolla liikkeelle mutta se ei näy kulutusmittarissa. Viime viikolla vaihdoin kesäkumit ja 500km jälkeen keskikulutus 24,5 kWh/100km. Tosin en jostain syystä ole taloudellisuusajoa edes harrastanut kun tiet sulat ja alla 400hv hienolla alustalla varustettu auto. Pitäähän sitä nautiskellakin. Auton g-voimamittari näyttää 0,67G kuivalla kesärenkain kun jäällä Nokian R3 pääsi vain 0,27G ja lumella 0,4G. Vaan ei nautiskelu jää pelkkään kiihdyttelyyn, kyllä mutkatielläkin meno maistuu eikä auton 2,2 tonnin massaa juuri huomaa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Päivitetty 12.1.2019

    Sähköautojen kehitykseen syydetään nyt tolkuttomia summia

    Investoinnit kohdemaan mukaan
    Miljardia dollaria 5-10 vuodessa

    136 Kiina
    72 Saksa
    34 USA
    20 Etelä-Korea
    19 Japani
    10 Ranska
    9 Muu

    Aika mitättömiä summia olet keksinyt päästäsi. Pelkkä volkkarinkin diesel-skandaali minkä vag group maksaa taskurahoistaan ylittää koko jenkkien sähköautoihin syytämän budjetin. Harrastelijoiden näpertelyä.

      
  • @Tomppa Kruisailija kirjoitti:
    Tuli tammikuussa vaihdettua hybridi täyssähköiseen kulkupeliin. Nyt viitisen tonnia mittarissa eikä juurikaan ole tarvinnut muuttaa ajotottumuksia. Päivittäiseen ajoon riitäisi kotilataus hyvinkin. Muutamat pitkät reissut (+200 suuntaansa) on mennyt helpolla kun auto latauksessa kohteessa keikan ajan eli ei tarvitisi välttämättä pyshähtyä matkalla lataamaan (talven toimintamatka +300km/lataus). Toki olen kahvitauot pitänyt paikoissa missä saa lataamaan, kannattaahan se aika käyttää hyväksi. Arkiajoissa sen verran käytäntöjä muuttanut että tullut käytyä jonkun kerran Lidlissä Prisman sijasta kun Lidl tarjoaa pikalatausta. Työpaikallekin tulee joskus käveltyä 5 min kun läheltä löytyy ilmainen latauspiste jossa akun saa täyteen päivän aikana. Akku riittää arjessa koko viikoksi joten kerta viikkoon riittää eikä tarvitse kotona ladata. Eli käytännössä ei ole tarvinnut aikaa käyttää lataamiseen pelkästään eli yhtä sujuvaa arki sähköautolla kuin entisillä tankattavilla autoilla.

    Ja jos sähköautot vähänkään tuosta lisääntyisi, joutuisit mylläämään koko arkesi mullin mallin kun mihinkän luettelmaasi latauspaikkaan sinulla ei ole mitään asiaa siellä jonkin priuksen tai kian ollessa johdon päässä.

      
  • @Tomppa Kruisailija kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tomppa Kruisailija kirjoitti:
    Tuli tammikuussa vaihdettua hybridi täyssähköiseen kulkupeliin. Nyt viitisen tonnia mittarissa eikä juurikaan ole tarvinnut muuttaa ajotottumuksia. Päivittäiseen ajoon riitäisi kotilataus hyvinkin. Muutamat pitkät reissut (+200 suuntaansa) on mennyt helpolla kun auto latauksessa kohteessa keikan ajan eli ei tarvitisi välttämättä pyshähtyä matkalla lataamaan (talven toimintamatka +300km/lataus). Toki olen kahvitauot pitänyt paikoissa missä saa lataamaan, kannattaahan se aika käyttää hyväksi. Arkiajoissa sen verran käytäntöjä muuttanut että tullut käytyä jonkun kerran Lidlissä Prisman sijasta kun Lidl tarjoaa pikalatausta. Työpaikallekin tulee joskus käveltyä 5 min kun läheltä löytyy ilmainen latauspiste jossa akun saa täyteen päivän aikana. Akku riittää arjessa koko viikoksi joten kerta viikkoon riittää eikä tarvitse kotona ladata. Eli käytännössä ei ole tarvinnut aikaa käyttää lataamiseen pelkästään eli yhtä sujuvaa arki sähköautolla kuin entisillä tankattavilla autoilla.

    Vähän odottelinkin Tompan kommentteja, kun olit kertonut I-Pacen hankkivasi. Miten työkeikan kohteessa sait latauspaikan? Oliko vierailupaikan parkkialueella vai jätitkö auton lataantumaan jonnekin lähistölle? Kyllähän minäkin tuolla sähkösäteellä pärjäisin kotikaupungin ajot, mutta ne pitkät matkat arvelluttavat.

    I-Pace taitaa olla tavaratiloiltaan aikalailla pienempi kuin XC90 oli?

    Joo I-Pace tuli hankittua. Tavaratila tottakai pienempi kuin Volvossa mutta onhan autokin 30cm lyhyempi ja matalampi. Tila (660 litraa) kuitenkin riittää hyvin tarpeisiini. Keikkakohteet pääsääntöisesti kaupunkien keskustoissa tai kauppakeskuksissa joten läheltä löytyy vähintään type-2 latausasemia kävelymatkan päässä. Siinä mielessä artikkeli on oikeassa että latausasemia on tarpeeksi. Vain kerran olen törmännyt täyteen latauspaikkaan Tampereen P-Hämppissä missä 6 paikkaa. Silloinkin suurin osa oli plugareita jotka olivat saaneet akkunsa täyteen valoista päätellen. Ongelma on vaan nämä tienvarsipaikat. Esim Jyväskylä-Helsinki välillä 4-tieltä ei löydy kuin kaksi pikalaturia (yleisiä, ei Teslan superchargereita) tienvarrella. Pari muuta löytyy pienen poikkeaman päässä. Siksi mielellään pyrin lataamaan kohteissa niin paljon että pääsen kotia ilman latausta, jos asema sattuu olemaan varattu/rikki.

    Kulutuksesta sen verran että talvirenkain keskikulutus oli 25,5 kWh/100km. Matka-ajossa pääsin parhaimmillaan 21,5 kWh/100km mutta lyhyt taajama-ajo nostaa kulutusta johtuen alun lämmityksen ottamasta isosta kulutuksesta eli puhutaan 35-40 kWh/100km näillä 4-5 km matkoilla. Samoin esilämmitys syö akkua muutaman kWh jos haluaa lämpimällä autolla liikkeelle mutta se ei näy kulutusmittarissa. Viime viikolla vaihdoin kesäkumit ja 500km jälkeen keskikulutus 24,5 kWh/100km. Tosin en jostain syystä ole taloudellisuusajoa edes harrastanut kun tiet sulat ja alla 400hv hienolla alustalla varustettu auto. Pitäähän sitä nautiskellakin. Auton g-voimamittari näyttää 0,67G kuivalla kesärenkain kun jäällä Nokian R3 pääsi vain 0,27G ja lumella 0,4G. Vaan ei nautiskelu jää pelkkään kiihdyttelyyn, kyllä mutkatielläkin meno maistuu eikä auton 2,2 tonnin massaa juuri huomaa.

    Epäilemättä hieno auto ajella, kun on Jaguar. Näyttää saaneen palkintojakin maailmalla vastikään ainakin muotoilusta.

    Kuinka pitkiä taukoja joudut yleensä pitämään latauksen takia reissun päällä?

    Enpä tiedä, miksi sinä kotona lataamista välttelet, mutta työsuhdeautoilussahan on jonkinmoinen eturistiriita autoedun/kotilataamisen suhteen.

    Saako I-Paceen vetokoukun? 2,2 tonnin massa kuulostaa aika paljolta auton kokoon nähden, paljonko akut mahtavat painaa?

      
  • muokattu 21.04.2019 02:27

    @HybridRules kirjoitti:
    työsuhdeautoilussahan on jonkinmoinen eturistiriita autoedun/kotilataamisen suhteen.

    Jos on vapaa autoetu, niin kotilatauksetkin voi laittaa firman piikkiin. Tätä varten tarvitaan toki mittari lataustökkeliin, jotta voi uskottavasti esittää toteutuneet latausmäärät.

    Saako I-Paceen vetokoukun?

    Kyllä, 750 kg vetomassa.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    työsuhdeautoilussahan on jonkinmoinen eturistiriita autoedun/kotilataamisen suhteen.

    Jos on vapaa autoetu, niin kotilatauksetkin voi laittaa firman piikkiin. Tätä varten tarvitaan toki mittari lataustökkeliin, jotta voi uskottavasti esittää toteutuneet latausmäärät.

    Saako I-Paceen vetokoukun?

    Kyllä, 750 kg vetomassa.

    Oliko tuo kotilataus firman piikkiin -kommentti tietoa toteutuneesta vai looginen päättely, että miksei saisi kotilatausta firman piikkiin, kun kerran on vapaa autoetu?

    Kuka maksaa kotiin latausaseman/lataustökkelin? Millainen on lataustökkeli, jonka sähköisestä kytkennästä ei saa otettua virtaa muuhun kuin auton lataamiseen?

    Luulisi, että helpompi olisi sopia joku korvaus perustuen auton toteutuneeseen kulutukseen auton omien mittareiden perusteella.

    Työsuhdeautoilu vaikuttaa myös auton valintaan. On helppo ottaa mikä vain auto "kokeiltavaksi", kun se on joka tapauksessa korkeintaan 3v eikä sen jälleenmyyntiarvosta- tai hinnasta tarvitse välittää. Eikä soveltuvuudesta omaan työkäyttöön. Kun on työnantajan kanssa yhdessä päätetty, mikä auto otetaan, voi sen myös vaihtaa vaikka kesken kauden, jos todetaan, ettei tämä nyt ollutkaan oikein paikallaan näihin hommiin. Jotain penaltia leasingyhtiö saattaa vaatia keskeytyneestä kaudesta, mutta ei välttämättä, jos on tarpeeksi iso leasingasiakas ja toinen auto menee tilalle.

    Työsuhdeautojen olemassaolo on kyllä hyvä asia, koska sitä kautta tulee hyviä uudehkoja vaihtoautoja markkinoille. Mutta työsuhdeautoilun logiikka on erilainen kuin tavallisen tallaajan autonhankinnan problematiikka.

    Vetokyky jarrullisena kiinnostaa, mutta näenhän sen netistäkin.

    Hybridessä vetokoukun rajoitukset tai kokonaan puuttumiset taitavat johtua CO2-päästörajoituksista, joten odottaa sopiikin, ettei täyssähköautoilla ole rajoituksia. Patteri tyhjenee nopeammin, mutta eihän siinä muuta ongelmaa pitäisi olla.

      
  • Onko latauspaikkoja tarpeeksi vai ei on niin käyttäjäkohtainen juttu, että kysymykseen ei ole oikeaa vastausta ellei ensin sovita, mitä mittaria asiaan sovelletaan.

    Jos itselläni olisi täyssähköauto, jonka sähkösäde olisi 320km, en pystyisi esim. lentomatkaa varten menemään Hiki-Vantaan kentälle, jos akun varaus lähtiessä olisi alle 90%. Lentoasemalla on latauspisteitä, mutta ne ovat olleet kaikki varattuja useammalla kerralla, kun olen yrittänyt viedä auton lataukseen.

    Voi siis sanoa, että 320km rangen turvin voisin lähteä lennolle, jos akku on lähtiessä täynnä, ja pääsen takaisinkin vaikka en saisi autoa lataukseen. Toisaalta voisin lähteä lentoasemalle, jos akun varaustaso olisi vähintään 50% ja saisin varmasti auton lataukseen lentoasemalla.

    Minun johtopäätös tuon yhden reitin osalta on, että latauspaikkoja ei ole tarpeeksi. Pelkään, että sama kysymys on monen muunkin ajotaipaleen kohdalla. Enkä ole niin innostunut sähköautoilusta, että olisin valmis ottamaan asiasta kaikkiin ajoihini stressilisää. Kodin ja työpaikan välisiin matkoihin sähköauto soveltuisi oikein hyvin, mutta ne ajan jo nyt pelkästään sähkövoimalla.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Päivitetty 12.1.2019

    Sähköautojen kehitykseen syydetään nyt tolkuttomia summia

    Investoinnit kohdemaan mukaan
    Miljardia dollaria 5-10 vuodessa

    136 Kiina
    72 Saksa
    34 USA
    20 Etelä-Korea
    19 Japani
    10 Ranska
    9 Muu

    Aika mitättömiä summia olet keksinyt päästäsi. Pelkkä volkkarinkin diesel-skandaali minkä vag group maksaa taskurahoistaan ylittää koko jenkkien sähköautoihin syytämän budjetin. Harrastelijoiden näpertelyä.

    Minun ei tarvitse keksiä, minulla on tietokone (Apple) joka tietää.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Jos itselläni olisi täyssähköauto, jonka sähkösäde olisi 320km, en pystyisi esim. lentomatkaa varten menemään Hiki-Vantaan kentälle, jos akun varaus lähtiessä olisi alle 90%. Lentoasemalla on latauspisteitä, mutta ne ovat olleet kaikki varattuja useammalla kerralla, kun olen yrittänyt viedä auton lataukseen.

    Voi siis sanoa, että 320km rangen turvin voisin lähteä lennolle, jos akku on lähtiessä täynnä, ja pääsen takaisinkin vaikka en saisi autoa lataukseen. Toisaalta voisin lähteä lentoasemalle, jos akun varaustaso olisi vähintään 50% ja saisin varmasti auton lataukseen lentoasemalla.

    Minun johtopäätös tuon yhden reitin osalta on, että latauspaikkoja ei ole tarpeeksi. Pelkään, että sama kysymys on monen muunkin ajotaipaleen kohdalla. Enkä ole niin innostunut sähköautoilusta, että olisin valmis ottamaan asiasta kaikkiin ajoihini stressilisää. Kodin ja työpaikan välisiin matkoihin sähköauto soveltuisi oikein hyvin, mutta ne ajan jo nyt pelkästään sähkövoimalla.

    Mistä suunnasta lähestyt lentokenttää? Eikö reitillesi tosiaankaan osu yhtään latauspistettä?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos itselläni olisi täyssähköauto, jonka sähkösäde olisi 320km, en pystyisi esim. lentomatkaa varten menemään Hiki-Vantaan kentälle, jos akun varaus lähtiessä olisi alle 90%. Lentoasemalla on latauspisteitä, mutta ne ovat olleet kaikki varattuja useammalla kerralla, kun olen yrittänyt viedä auton lataukseen.

    Voi siis sanoa, että 320km rangen turvin voisin lähteä lennolle, jos akku on lähtiessä täynnä, ja pääsen takaisinkin vaikka en saisi autoa lataukseen. Toisaalta voisin lähteä lentoasemalle, jos akun varaustaso olisi vähintään 50% ja saisin varmasti auton lataukseen lentoasemalla.

    Minun johtopäätös tuon yhden reitin osalta on, että latauspaikkoja ei ole tarpeeksi. Pelkään, että sama kysymys on monen muunkin ajotaipaleen kohdalla. Enkä ole niin innostunut sähköautoilusta, että olisin valmis ottamaan asiasta kaikkiin ajoihini stressilisää. Kodin ja työpaikan välisiin matkoihin sähköauto soveltuisi oikein hyvin, mutta ne ajan jo nyt pelkästään sähkövoimalla.

    Mistä suunnasta lähestyt lentokenttää? Eikö reitillesi tosiaankaan osu yhtään latauspistettä?

    Kentälle on matkaa yhteen suuntaan n. 135km. Essuntassun siis n. 270km. Useimmiten lähtö anivarhain, jolloin akun voisi ajatella olevan täynnä. Siltikin olisi aina se etukäteissunnittelun paikka, että akku tosiaan on täynnä lähtiessä. Ja usein lähtö on iltapäivällä töistä, jolloin usein autolla on käyttöä jo ennen varsinaisen lentokentälle menomatkan alkua. Paluulento on lähes aina iltamyöhällä klo 22.30 jälkeen. Olisi vitsit vähissä, jos autossa olisikin jäljellä alle kotimatkan ajosäde.

    Lentoasemalla olisi kyllä suht. helppo järjestää lataaminen pienellä palvelulla Finnavian puolelta. Onhan auton pesukin matkan aikana mahdollista. Varmaankin lähes kaikki ulkomaanmatkat kestävät niin kauan, että auton akku ehtii täyttyä reilusti ennen paluumatkaa. Kun avaimen voisi jättää jonnekin ja henkilökunta kierrättäisi autoja latauspisteillä, niin nykyinen latauskapasiteetti lisääntyisi reilusti pienellä vaivalla.

    Mutta nyt on nyt.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Kentälle on matkaa yhteen suuntaan n. 135km. Essuntassun siis n. 270km. Useimmiten lähtö anivarhain, jolloin akun voisi ajatella olevan täynnä. Siltikin olisi aina se etukäteissunnittelun paikka, että akku tosiaan on täynnä lähtiessä. Ja usein lähtö on iltapäivällä töistä, jolloin usein autolla on käyttöä jo ennen varsinaisen lentokentälle menomatkan alkua. Paluulento on lähes aina iltamyöhällä klo 22.30 jälkeen. Olisi vitsit vähissä, jos autossa olisikin jäljellä alle kotimatkan ajosäde.

    Jos unohtaa ladata akkua ennen reissua, niin mikä estää lataamasta lisää kilometrejä matkan varrella? Tuollaisilla lyhyillä matkoilla joku 5-15 minuuttia laturista ja autosta riippuen vie jo pitkälle.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kentälle on matkaa yhteen suuntaan n. 135km. Essuntassun siis n. 270km. Useimmiten lähtö anivarhain, jolloin akun voisi ajatella olevan täynnä. Siltikin olisi aina se etukäteissunnittelun paikka, että akku tosiaan on täynnä lähtiessä. Ja usein lähtö on iltapäivällä töistä, jolloin usein autolla on käyttöä jo ennen varsinaisen lentokentälle menomatkan alkua. Paluulento on lähes aina iltamyöhällä klo 22.30 jälkeen. Olisi vitsit vähissä, jos autossa olisikin jäljellä alle kotimatkan ajosäde.


    Jos unohtaa ladata akkua ennen reissua, niin mikä estää lataamasta lisää kilometrejä matkan varrella? Tuollaisilla lyhyillä matkoilla joku 5-15 minuuttia laturista ja autosta riippuen vie jo pitkälle.

    Jos ihan vängällä haluaisi sähköautolla ajaa, niin kai sitä voisi illalla pitkän matkan jälkeen vielä etsiä latauspaikan mahdollisimman läheltä lentoasemaa tai peräti saada P5:een lataukseen iltamyöhällä. Silloin mentäisiin siihen, että sähköautoilu tapahtuisi harrastuspohjalta eli auton käyttöä määrittäisi ensisijaisesti se, miten saa ladattua ja kuinka pitkälle kertalatauksella pääsee ja sen hyväksyisi, koska haluaa harrastaa sähköautoilua. Mukavuus siitä olisi kaukana.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Päivitetty 12.1.2019

    Sähköautojen kehitykseen syydetään nyt tolkuttomia summia

    Investoinnit kohdemaan mukaan
    Miljardia dollaria 5-10 vuodessa

    136 Kiina
    72 Saksa
    34 USA
    20 Etelä-Korea
    19 Japani
    10 Ranska
    9 Muu

    Aika mitättömiä summia olet keksinyt päästäsi. Pelkkä volkkarinkin diesel-skandaali minkä vag group maksaa taskurahoistaan ylittää koko jenkkien sähköautoihin syytämän budjetin. Harrastelijoiden näpertelyä.

    Minun ei tarvitse keksiä, minulla on tietokone (Apple) joka tietää.

    Koska olet tietotekniikkavammainen joka ei osaa itse kasata omaa konettaan pilkkahinnalla Applen-romujen hintaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Jos ihan vängällä haluaisi sähköautolla ajaa, niin kai sitä voisi illalla pitkän matkan jälkeen vielä etsiä latauspaikan mahdollisimman läheltä lentoasemaa tai peräti saada P5:een lataukseen iltamyöhällä. Silloin mentäisiin siihen, että sähköautoilu tapahtuisi harrastuspohjalta eli auton käyttöä määrittäisi ensisijaisesti se, miten saa ladattua ja kuinka pitkälle kertalatauksella pääsee ja sen hyväksyisi, koska haluaa harrastaa sähköautoilua. Mukavuus siitä olisi kaukana.

    Vähän välittyy taas sellainen tuntuma, että haluat suurennella asioita. Ensinnäkin tuo latauspaikan etsiminen... Kai siltä lentokentän ja kodin väliseltä 135 kilometrin pätkältä vähän harvapäisempikin oppii muistamaan laturien paikat vai tuottaako sinulle bensistenkin sijaintien muistaminen ylivoimaisia vaikeuksia? Se auto kyllä osaa neuvoa sinut laturille, jos jostain syystä muisti tulee nollattua reissussa. Jos joku esimerkiksi viiden minuutin lataustauko tuhoaa fiilikset, niin miten kestät bensan tankkaamisen? Miksei bensaa tai haisevaa dieseliä tankatessa sula fiilikset ihan samalla tavalla?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos ihan vängällä haluaisi sähköautolla ajaa, niin kai sitä voisi illalla pitkän matkan jälkeen vielä etsiä latauspaikan mahdollisimman läheltä lentoasemaa tai peräti saada P5:een lataukseen iltamyöhällä. Silloin mentäisiin siihen, että sähköautoilu tapahtuisi harrastuspohjalta eli auton käyttöä määrittäisi ensisijaisesti se, miten saa ladattua ja kuinka pitkälle kertalatauksella pääsee ja sen hyväksyisi, koska haluaa harrastaa sähköautoilua. Mukavuus siitä olisi kaukana.

    Vähän välittyy taas sellainen tuntuma, että haluat suurennella asioita. Ensinnäkin tuo latauspaikan etsiminen... Kai siltä lentokentän ja kodin väliseltä 135 kilometrin pätkältä vähän harvapäisempikin oppii muistamaan laturien paikat vai tuottaako sinulle bensistenkin sijaintien muistaminen ylivoimaisia vaikeuksia? Se auto kyllä osaa neuvoa sinut laturille, jos jostain syystä muisti tulee nollattua reissussa. Jos joku esimerkiksi viiden minuutin lataustauko tuhoaa fiilikset, niin miten kestät bensan tankkaamisen? Miksei bensaa tai haisevaa dieseliä tankatessa sula fiilikset ihan samalla tavalla?

    En ala inttämään tästä asiasta.

    Minulla on sellainen käsitys, ettei sähköauton lataaminen onnistu lähimainkaan yhtä vaivattomasti kuin bensan tai dieselin. Silloin tällöin en ole muistanut huolehtia auton tankkaamisesta lentokentälle lähtiessä ja sitten olen siinä kentän lähellä kotimatkalle lähtiessä tankannut ohimennen. Tuossa edellä tuumasin, että voisi kentän lähistöllä ladata tai vaikka P5:n latausasemilla. Olen yleensä saanut auton lataukseen aamulennoille mennessä, kun olen vienyt auton P5:een 5.30 tietämillä. Iltapäivällä lähteneille lennoille mennessä latauspaikat ovat olleet täynnä. Siksi ajattelin, että ehkä illalla lähin latausasema voisi olla P5:ssä.

    En tiedä tuosta 5min latausmahdollisuudesta. Voin ajaa täyssähköautolla vain mielikuvituksessa, joten voin kyllä kuvitella 5min latauksenkin riittävän ja että latausasema osuu juuri sopivasti ajoreitilleni. Reaalimaailmassa ajan lataushybridillä, koska sitä ei välttämättä tarvitse saada lataukseen. Harmittaa vain lyhyt sähköajosäde.

    Mielelläni ottaisin täyssähköauton käyttööni ja siksi kuulisin mielelläni, että sellaisella ajaminen onnistuisi samalla vaivattomuudella kuin polttomoottorikulkuneuvolla. Onnittelen niitä, joiden ajotarpeet toteutuvat sähköautolla. En yhtään epäile, etteikö ole tyytyväisiä sähköautokuskeja.

      
  • No kun vain kerrot sen, että mitä väylää pitkin lentokentälle kuljet, niin vastaus mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin on helpompi antaa. Tuollaisen 135 kilometrin siirtymälle lisäkilometrejä ei tosiaan tarvitse kovin montaa minuuttia pikalaturissa ladata.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit