Tesla

2384 kommenttia
18911131480
  • Gigafactoryn laajennus seis:

    https://www.cnbc.com/2019/04/11/stocks-making-the-biggest-moves-premarket-tesla-jetblue-costco-marriott-stitch-fix-more.html?__source=newsletter|breakingnews

    Nykyajan dynaamisessa maailmassa suunnitelmat muuttuvat toisinaan, mutta julkistustapa ja julkisuuteen kerrottu syy ovat kiinnostavia, vaikka CNBC ei tekstin varaumien perusteella ole välttämättä alkuperäistä tietolähdettä nähnytkään:

    "Tesla — Tesla and partner Panasonic have reportedly put their plans to expand their Gigafactory on hold, according to Japan’s Nikkei news service. The delay is said to be due to concerns about weakening demand for Tesla vehicles"

      
  • Teslan kysyntä vähenee (sananmukaisesti käännettynä on olemassa huoli Teslan kysynnän vähentymisestä), johtuisiko tämä lisääntyneestä kilpailusta.

      
  • Tilanteet elävät nopeasti:

    "Tesla disputes report saying carmaker is freezing spending on $4.5 billion Gigafactory"

    "Tesla did say U.S. orders for Model 3 vehicles significantly outpaced what it was able to deliver in the first quarter, and the company reaffirmed its prior guidance of 360,000 to 400,000 vehicle deliveries in 2019."

    https://www.cnbc.com/2019/04/11/tesla-and-panasonic-reportedly-freeze-spending-on-4point5b-gigafactory.html

    Kyseessä on Teslan mukaan toimitus (/tuotanto) ongelma, ei kysyntäongelma.

    Nythän Tesla avasi Model 3:n SR ja SR+ -mallien myynnin myös Euroopassa. On odotettavissa, että kauppa käy. SR+ lähtee Suomessa noin 50 tonnin hintaan, joten taas päästiin yksi kymppitonnin porras alaspäin.

      
  • Ruotsissa Model 3 oli maaliskuun 2019 viidenneksi myydyin auto 1005 kappaleella. Aika isoja määriä sinänsä.

      
  • Tiedotteen alkulähteet ovatkin Japanissa, joten olisikohan Panasonic tullut jostain syystä toisiin aatoksiin?

      
  • Teslan mukaan syynä on se, että 35 GWh:n vuosittaiselle akkutuotantokapasiteetille suunniteltu Gigafactory 1 tuottaa akkuja vain noin 23 GWh:n vuositahtia. Ymmärrettävästi heillä on nyt ykkösprioriteettina kasvattaa tuotantotahtia lähemmäksi suunniteltua maksimia ennen uuden tehtaan rakentamista. Kunhan tuotantolinjat saadaan/opitaan tehtyä tehokkaammiksi, voidaan samat ratkaisut kopioida uuteen Gigafactoryyn.

    Liian alhainen akkujen tuotantotahti on ollut pullonkaulana Model kolmosten tuotantomäärille. Eli kysyntää autolle olisi ollut enemmänkin, kuin Q1:llä valmistettu 62950 kappaletta.

    https://electrek.co/2019/04/14/tesla-gigafactory-1-battery-cell-production-issues-elon-musk/

    Näin jossain Muskin myöntävän heidän joutuneen hankkimaan akkuja Powerwalleihin ja -packeihin ulkopuolisilta toimittajilta, koska oma tuotanto ei niihin riitä.

      
  • 49200 euroa. Kiihtyvyys nollasta sataan 5,6 sekuntia. Toimintamatka 415 km.

    https://www.is.fi/autot/art-2000006073881.html

      
  • Vaan miten olisi tuollainen:

    https://tekniikanmaailma.fi/uusi-polestar-2-haluaa-haastaa-tesla-model-3n-suomalaisille-luvassa-huonoja-uutisia/

    Takapainoinen neliveto voisi tuoda Volvon valmistuksen päätyttyä korvikeautoilla ajaneen Volvokuskinkin takaisin kotiin? Tuurivasaroilla ei ole tarkoituskaan nähdä, mutta kun noita keksintöjä aletaan myydä Ruåtsissa, on Norrbotteniin rekisteröityjen yksilöiden nokalla taas normaaliin tapaan sama valopatteri kuin vetäjän katollakin.

    Vaikka mallisarja alkaakin kalliilla versiolla, halvempi tulee markkinoille saapuessaan pudottamaan senkin hintaa käytettynä. On aika yksi lysti montako Suomeen tulee uutena, koska pari vuotta 39.000 € mallin lanseerauksen jälkeen niitä voi noutaa edullisesti Ruotsista ja Saksasta mielin määrin.

      
  • Kävin viime viikolla koeajamassa Teslan Model kolmosen. Se jätti semipoisitiivisen mielikuvan. Auto oli ulospäin hyvän näköinen ja mukava ajaa mutta 20-tuumaiset matalaprofiiliset renkaat pitivät aika paljon meteliä. Melutaso oli samaa luokkaa oman Audi Q2:n kanssa, joka on niin ikään varsin meluisa auto. Olisi kiva päästä testaamaan ovatko 18" renkaat merkittävästi hiljaisemmat kuin 20-tuumaiset?

    Näkyvyys kuskin paikalta oli hyvä ja etupenkit muutenkin mukavat mutta takapenkki ei ole kovin tilava. Lasinen panoraamakatto toi taakse avaruutta mutta takana istuvan varpaat eivät mahdu mukavasti etupenkin alle. Latuvaikutelma oli minusta yleisesti ottaen ok, mutta ohjauspyörä on jotenkin köyhän ja kalsean näköinen. Sen designiin olisi kannattanut panostaa enemmän. Pelkistetty kojelauta itsessään oli kiva ja nopeusmittarin seuraaminen oli helpompaa kuin olin ennakkoon odottanut.

    Oma Audimme maksoi pari vuotta sitten 41 500€. Siihen nähden Long Range-mallin 65 000€ (varusteineen) hinta on aika kallis mutta ei kuitenkaan ihan kohtuuton ottaen huomioon, että samalla rahalla saa isoruutuisen navigaattorin ja peruutuskameran, urheilullisen kiihtyvyyden ja nelivedon. Koeajon jälkeen Model 3 kiinnostaa edelleen, mutta pitäisiköhän sinnitellä siihen saakka kun ensimmäiset käyteyt tulevat myyntiin...

      
  • aika ankeeta..kallis hinta siihen nähden että sisällä ei ole kuin tabletti kojetaulussa ja vedet tulee sisään

    https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/97d98ba4-9f6e-4b8c-8ac2-c847138815d3

      
  • Selitys tuolle vedelle kuulemma oli se että auto oli menossa juuri sen vuoksi korjaamolle. Olin Tesla 3 kyydissä perjantaina ja kiihtyi niin että niska joutui lujille, enkä huomannut mitään epätasaisia rakoja korissa. Jollain tavalla lelumainen ehkä ison ”Ipadin” vuoksi, joka kuitenkin osoittautui varsin päteväksi näyttäessään vaikkapa muiden autojen sijainnit ympärillä ja kamerankin sai näyttämään myös taakse ajon aikana ym. Ainakin takana istuessa rengasäänet meidän nasta-asfaltillamme kuuluivat valitettavan selvästi, varmasti olisi hiljaisempi muissa maissa.

      
  • Eikös nyt jo kahdessa eri kotimaisessa lehdessä vedet tulleet sisälle? Kyseessä ei siis ole mikään yhden auton ongelma.

    Q1 tulos tuli julki ja tappiota tuli taas niin että oksat pois. Taas kerran Musk on jäänyt kiinni valehtelusta. Kuten olen aikaisemmin todennut, jos toimitusjohtajan ennusteet ("arviot") menevät kerta toisensa jälkeen metsään, niin kyseessä on systemaattinem valehtelu. Jokainen yli 7-vuotias ymmärtää tämän.

      
  • muokattu 25.04.2019 09:07

    Tässä pari lainausta itseltäni.

    Tämän kirjoitin, kun NHB hehkutti yhden kvartaalin voitollisuutta.

    "Ei ole mitenkään tavatonta vääntää yhtä osaria positiiviseksi. Tuloksen oli oikeastaan pakko olla plusmerkkinen, sillä muuten Tesla ja Musk olisivat olleet pulassa. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ollut. Seuraavat osarit kertovat paremmin missä ihan oikeasti mennään. Jos kolme seuraavaa ovat reippaasti plusmerkkisiä, niin sitten olen jo iloisesti yllättynyt."

    No seuraavat osarit tosiaan kertoivat taas missä mennään. Rahaa palaa kuin viimeistä päivää, vaikka Musk ennusti voittoa ja NHB taputti käsiään Muskille.

    Alla olevan kirjoitin tammikuussa, ennen paniikinomaisia alennuksia. Kauppa oli siis jo pahasti laskusuunnassa, vaikka se ei vielä ollut julkisessa tiedossa.

    "Miten mahtavat S ja X käydä kaupaksi, jos suuria uudistuksia ei nähdä? Suuret uudistukset taas vaativat rahaa. "

    Edelleen kaikesta nykyisestä herää kysymys, että jos ja kun Tesla ei kykene tekemään voittoa tällä hetkellä, niin miten ihmeessä se voisi tehdä voittoa, kun myytyjen autojen keskihinta on laskussa ja kilpailu kovenee.

      
  • Mitä mieltä NHB mahtaa olla Muskin uusimmasta arviosta? Ensi vuonna kaduilla pyörii miljoona Tesla-taksia ilman kuljettajaa. Jos uskot tätä, niin olet varmaan myynyt siemenperunasikin ostaaksesi Teslan osaketta?

      
  • @Mikko-L kirjoitti:
    Tämän kirjoitin, kun NHB hehkutti yhden kvartaalin voitollisuutta.

    "Ei ole mitenkään tavatonta vääntää yhtä osaria positiiviseksi. Tuloksen oli oikeastaan pakko olla plusmerkkinen, sillä muuten Tesla ja Musk olisivat olleet pulassa. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ollut. Seuraavat osarit kertovat paremmin missä ihan oikeasti mennään. Jos kolme seuraavaa ovat reippaasti plusmerkkisiä, niin sitten olen jo iloisesti yllättynyt."

    No seuraavat osarit tosiaan kertoivat taas missä mennään. Rahaa palaa kuin viimeistä päivää, vaikka Musk ennusti voittoa ja NHB taputti käsiään Muskille.

    Niin positiivisia neljänneksiähän oli kaksi. Sulla on jännä tapa muutella noita Muskin sanomisia, jotta pääset syyttämään häntä valehtelusta. Toisinaan ennusteet muuttuvat lupauksiksi ja tässä nyt ohitetaan viimeisin tarkennettu ennuste.

    Alla olevan kirjoitin tammikuussa, ennen paniikinomaisia alennuksia. Kauppa oli siis jo pahasti laskusuunnassa, vaikka se ei vielä ollut julkisessa tiedossa.

    "Miten mahtavat S ja X käydä kaupaksi, jos suuria uudistuksia ei nähdä? Suuret uudistukset taas vaativat rahaa. "

    Edelleen kaikesta nykyisestä herää kysymys, että jos ja kun Tesla ei kykene tekemään voittoa tällä hetkellä, niin miten ihmeessä se voisi tehdä voittoa, kun myytyjen autojen keskihinta on laskussa ja kilpailu kovenee.

    Mitä ovat nämä paniikinomaiset alennukset? S:n ja X:n kalleimman mallin hinta tippui vajaan $20k, mutta halvimmat mallit kallistuivat. M3:n keskihintaiset ja kalliit mallit halpenivat muutaman tonnin. Nythän tuo suuri muutos juuri esiteltiin. Esititkö tuossa juuri, ettei Tesla enää tule tekemään voitollista neljännestä?

      
  • muokattu 25.04.2019 17:53

    Tesla siis raportoi Q1:n tappioksi noin 700 MUSD. Tämä samaan aikaan kun dollarimääräinen myynti tipahti rankasti Q4 verrattuna, mutta kasvoi noin 1200 MUSD vuodentakaiseen verrattuna.

    Firman kassavarat hupenivat 3700 MUSD:ista 2200 MUSD:iin Q1 aikana. Puolitoista miljardia siis meni tililtä. Q2 odotetaan olevan myös tappiollinen.

    https://ir.tesla.com/static-files/b2218d34-fbee-4f1f-ac95-050eb29dd42f

      
  • Kasvuyhtiö tekee turskaa - nothing to see here. Tosiaan Q2 luultavasti myös turskaa, joten sitäkään on turha spekuloida. Model 3:n bruttokate 20%, joten ykköstuotteella ihan ok kannattavuus. Jahka Kiinan tehdas saadaan auki, kasvaa noiden myynti luultavasti suht mukavasti.

    Muuten, Musk ilmoitti jo helmikuun lopussa, että Q1 tulee olemaan todennäköisesti tappiollinen.

    Rahaa palaa, mutta ainakin toistaiseksi markkinoilta on saanut lisärahoitusta tarpeen mukaan. Saas nähdä jatkuuko tämä. Itse en usko hetkeäkään, etteikö näin olisi, tekninen etumatka kilpailijoihin on valtava. Suurin jännitys kohdistuu siihen, tuleeko S/X -malleille millaista päivitystä vielä tänä vuonna (nythän niihin tuli jo tekninen päivitys) ja milloin täysautonomisuus valmistuu. Tälle vuodelle lupailivat, mutta olen vähän skeptinen tuon aikataulun suhteen.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Kasvuyhtiö tekee turskaa - nothing to see here. Tosiaan Q2 luultavasti myös turskaa, joten sitäkään on turha spekuloida. Model 3:n bruttokate 20%, joten ykköstuotteella ihan ok kannattavuus. Jahka Kiinan tehdas saadaan auki, kasvaa noiden myynti luultavasti suht mukavasti.

    Muuten, Musk ilmoitti jo helmikuun lopussa, että Q1 tulee olemaan todennäköisesti tappiollinen.

    Rahaa palaa, mutta ainakin toistaiseksi markkinoilta on saanut lisärahoitusta tarpeen mukaan. Saas nähdä jatkuuko tämä. Itse en usko hetkeäkään, etteikö näin olisi, tekninen etumatka kilpailijoihin on valtava. Suurin jännitys kohdistuu siihen, tuleeko S/X -malleille millaista päivitystä vielä tänä vuonna (nythän niihin tuli jo tekninen päivitys) ja milloin täysautonomisuus valmistuu. Tälle vuodelle lupailivat, mutta olen vähän skeptinen tuon aikataulun suhteen.

    Mikä Teslassa on sellaista, että etumatka kilpailijoihin olisi valtava?

    Ns. perinteiset automerkit vasta aloittelevat tekemään sähköautoja, mutta ei kai se teknisen osaamisen puutteesta johdu vaan oman toiminnan kannattavuudesta huolehtimisesta. Sähköautoissa on kuuluisa muna-kana-ongelma lataamisen ja akkujen kestävyyden sekä myyntimäärien ja mallien vähyyden suhteen.

    Saarijärven Paavokin ostaa mieluummin tutun Toyotan sähköautona jahka niitä saa sen sijaan, että Teslan kolmosesta juurikaan perustaisi. Onhan tosin asenteet muuttuneet jo Suomessa, kun jopa korealaiset autot myyvät hyvin. Ei juuri haksahtanut suomipoika korealaiseen kaaraan vielä 90-luvulla.

      
  • muokattu 27.04.2019 08:31

    NHb älä viitsi. Jos yhtiön toimitusjohtaja "ennustaa" kerta toisensa jälkeen asiat ylioptimistisesti perseelleen, niin kyse on valehtelusta. Kuten olen ennenkin kirjoittanut, joko kyse on systemaattisesta valehtelusta, tai sitten Musk on täysin kuutamolla yrityksensä asioista ja silloinhan hänen
    a) ei pitäisi olla toimitusjohtaja.
    b) hänen ei pitäisi antaa tuollaisia ennusteita.

    No kyllä itse pitäisin melkein 20 tonnin alennusta 120 tonnin autosta aika paniikinomaisena, kun firma on muutenkin tekemässä tappiota. En ole enää ihan kärryillä lähes viikottain vaihtuvista hinnoista, mutta eikö Suomessa ja muuallakin Euroopassa kalleimman mallin hinta pudonnut noin 50 tonnia eli 1/3 alennus? Korjatkaa jos olen väärässä. Aika paniikinomaista minun mittapuullani.

    Jos hinnan alennus ei mielestäsi ole paniikinomaista, niin ainakin S ja X myynti oli romahtanut ennen alennuksia - aivan kuten ennustin. Näin kovaa romahdusta tosin itsekään en olisi osannut ennustaa. Muistetaan, että X ei edes ole kovin vanha malli, mitä S toki onkin.

    Jätit NHB vastaamatta, mitä mieltä olet Muskin "ennusteesta" ensi vuoden lopulla (oliko se nyt) miljoonasta itse ajavasta taksista? Kuinka todennäköisenä tätä pidät? Jos todennäköisyys on selvästi alle 50 %, niin onko ok, että yrityksen toimitusjohtaja tällaisia höpisee? Muistetaan vielä, että Musk taisi luvata täysin itsenäisesti ajavaa Teslaa jo vuodeksi 2017.

    En tietenkään ennusta, että Tesla ei enää koskaan tekisi positiivista tulosta. Olin kuitenkin täysin oikeassa, että hetkellisesti Tesla sai tuloksen nostettua erinäisillä kikkailuilla, mutta sitä seurasi valtava tuloksen romahdus. Muistaakseni luin, että nyt tehtiin enemmän turskaa, kuin mitä Tesla on tehnyt historiansa aikana voittoa kaikilla niillä kolmella kvartaalilla, joilla Tesla on voittoa tehnyt. Antaa vähän mittakaavaa näille voitoille ja tappioille.

    Ai niin. NHB sinä joskus uhosit, että Mr. Musk ei tarvitse rahaa mihinkään. Minä olin tuolloin toista mieltä. Kerrotko NHB, että jos Musk ei tarvitse rahaa, niin miksi hän on pantannut 2/3 omistamistaan Teslan osakkeista. Siinä on aika monta miljardia pantattuna miehellä, joka ei kuulemma tarvitse rahaa mihinkään. On kyös aika ikävä juttu, jos pantatun omaisuuden arvo alenee. UPS! Taas meni hiukan pohja NHB:n mutuiluilta.

      
  • Vilpittömästi toivon Teslan selviävän. On se sen ansainnut, kun on melko yksin käytännössä mullistanut autoalan pakottamalla muutkin sähköistymään. Se kehitys olisi varmaan ollut vääjäämätön muutenkin, mutta Tesla on varmasti nopeuttanut sitä useilla vuosilla.

    Toivon myös että Muskilla on jemmarahaa riittävästi, siltäkin varalta että Tesla kippaa. Hänkin on sen ansainnut.

    Mitä tulee Mikon analyysiin, niin vaikea siitä on heikkoa kohtaa löytää.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Vilpittömästi toivon Teslan selviävän. On se sen ansainnut, kun on melko yksin käytännössä mullistanut autoalan pakottamalla muutkin sähköistymään. Se kehitys olisi varmaan ollut vääjäämätön muutenkin, mutta Tesla on varmasti nopeuttanut sitä useilla vuosilla.

    Toivon myös että Muskilla on jemmarahaa riittävästi, siltäkin varalta että Tesla kippaa. Hänkin on sen ansainnut.

    Mitä tulee Mikon analyysiin, niin vaikea siitä on heikkoa kohtaa löytää.

    Yhdyn mielipiteeseesi. Hän sai yleisen sähköautotrendin kasvamaan ja vauhditti sitä. Edelläkävijänä joutuu ratkaisemaan ongelmia rankemmin. No, olen puolueellinen kun meillä on samat arvot ja kunnioitukset, hän arvostaa Nikola Teslaa ja vieläpä ihmeekseni myös Asimovia.

      
  • @Mikko-L kirjoitti:
    NHb älä viitsi. Jos yhtiön toimitusjohtaja "ennustaa" kerta toisensa jälkeen asiat ylioptimistisesti perseelleen, niin kyse on valehtelusta. Kuten olen ennenkin kirjoittanut, joko kyse on systemaattisesta valehtelusta, tai sitten Musk on täysin kuutamolla yrityksensä asioista ja silloinhan hänen
    a) ei pitäisi olla toimitusjohtaja.
    b) hänen ei pitäisi antaa tuollaisia ennusteita.

    Menivätkö 2018 Q3 ja Q4 ennustukset mielestäsi pahasti perseelleen? Musk on saavuttanut alalla enemmän, kuin yksikään muu johtaja elinaikanani. Sinun arvioisi Muskin sopimattomuudesta ja neuvot lähinnä viihdyttävät.

    No kyllä itse pitäisin melkein 20 tonnin alennusta 120 tonnin autosta aika paniikinomaisena, kun firma on muutenkin tekemässä tappiota. En ole enää ihan kärryillä lähes viikottain vaihtuvista hinnoista, mutta eikö Suomessa ja muuallakin Euroopassa kalleimman mallin hinta pudonnut noin 50 tonnia eli 1/3 alennus? Korjatkaa jos olen väärässä. Aika paniikinomaista minun mittapuullani.

    Joidenkin Suomen hintojen ympärillä pyöriminen osoittaa vain sen, että keskityt epäolennaiseen. Epäilen myös, että 50 ei pidä paikkaansa edes Suomessa. Päämarkkina-alueella MX:n ja MS:n kalleimmat versiot ovat tippuneet $18k, mutta samalla paljon enemmän myydyt halvimmat versiot ovat kallistuneet $7k ja $6k.
    https://insideevs.com/news/343373/teslas-confusing-price-changes-heres-a-chart-of-the-adjustments/

    Jos hinnan alennus ei mielestäsi ole paniikinomaista, niin ainakin S ja X myynti oli romahtanut ennen alennuksia - aivan kuten ennustin. Näin kovaa romahdusta tosin itsekään en olisi osannut ennustaa. Muistetaan, että X ei edes ole kovin vanha malli, mitä S toki onkin.

    Kai se myynnin päälle käy, kun saman valmistajan uusi halvempi malli toi monessa mielessä paremman voimalinjan.

    Jätit NHB vastaamatta, mitä mieltä olet Muskin "ennusteesta" ensi vuoden lopulla (oliko se nyt) miljoonasta itse ajavasta taksista? Kuinka todennäköisenä tätä pidät? Jos todennäköisyys on selvästi alle 50 %, niin onko ok, että yrityksen toimitusjohtaja tällaisia höpisee? Muistetaan vielä, että Musk taisi luvata täysin itsenäisesti ajavaa Teslaa jo vuodeksi 2017.

    Epäilen, ettet ymmärrä, mitä Musk sanoi.

    Ai niin. NHB sinä joskus uhosit, että Mr. Musk ei tarvitse rahaa mihinkään. Minä olin tuolloin toista mieltä. Kerrotko NHB, että jos Musk ei tarvitse rahaa, niin miksi hän on pantannut 2/3 omistamistaan Teslan osakkeista. Siinä on aika monta miljardia pantattuna miehellä, joka ei kuulemma tarvitse rahaa mihinkään. On kyös aika ikävä juttu, jos pantatun omaisuuden arvo alenee. UPS! Taas meni hiukan pohja NHB:n mutuiluilta.

    Ja taas sinulle tyypillinen avautuminen. Yrität lapsellisesti haastaa riitaa ja tuet rähinääsi väitteillä, jotka ovat muunneltua totuutta. Milloinkahan kasvat sen verran, että pystyt keskustelemaan niin kuin normaalit ihmiset ja uskallat kertoa totuuden historiastasi palstalla? Muskillä on monia projekteja, joita luonnollisesti pitää rahoittaa jotenkin. Mitä kummallista tuossa on?

      
  • Teslahan on aikanaan valittu mm. maailman innovatiivisimmaksi yritykseksi. Niin on tosin moni muukin. Mielestäni Teslan rooli on ymmärretty vähän väärin. Tesla ei ole tekninen innovaatio (autoissa ei ole mitään uutta), eikä kaupallinen innovaatio (firma tuskin koskaan päätyy tuottavaksi), mutta Tesla on ennenkaikkea markkinainnovaatio. Tesla ei varsinaisesti ole ’pakottanut’ markkinaa tai vakiintuneita autonvalmistajia yhtään mihinkään, siihen se on aivan liian pieni. Tesla on kuitenkin luonut viestiä sähköautoilun mahdollisuuksista ja osoittanut suuntaa tulevaisuuden autoilulle. Siitä pointsit. On aikaansaatu kysyntää.

    Itseäni ja varmaan montaa muutakin afficionadoa häiritsee kuitenkin Teslan tuotteiden huono laatu. Halvalla tehdyt ja huonosti suunnitellut autot eivät yksinkertaisesti kiinnosta. Insinöörinä on vaikea ymmärtää miksei tuotantoa ole laitettu alusta alkaen kuntoon. Maailmassa on paljon pieniä valmistajia, joiden tuotteet ovat suht kunnossa.

    Elon Muskin roolista voi olla montaa mieltä. Maailma tarvitsee luovia hulluja. Jos joku haluaa omista rahoistaan maksaa tällaisen shown jatkumisesta, ei siinä mitään vikaa. Ongelmia tulee, kun hullut lupaukset alkavat maksaa ihmishenkiä. Itse arvostan Muskin sinnikkyyttä avaruuspuolella paljon Teslaa enemmän.

    Sanotaan nyt vielä, että Teslalta ei ole 12 kuukauden kuluessa tulossa täysautonomista autoa tai päivitystä. Eikä 24 tai 36 kuukaudenkaan päästä. Firman markkinointiosasto luultavasti aikanaan päivittää terminologian sopivaan versioon. Tämän päivän Hesarista voi lukea kuinka maailman spin doctorit toimivat.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Teslahan on aikanaan valittu mm. maailman innovatiivisimmaksi yritykseksi. Niin on tosin moni muukin. Mielestäni Teslan rooli on ymmärretty vähän väärin. Tesla ei ole tekninen innovaatio (autoissa ei ole mitään uutta), eikä kaupallinen innovaatio (firma tuskin koskaan päätyy tuottavaksi), mutta Tesla on ennenkaikkea markkinainnovaatio. Tesla ei varsinaisesti ole ’pakottanut’ markkinaa tai vakiintuneita autonvalmistajia yhtään mihinkään, siihen se on aivan liian pieni. Tesla on kuitenkin luonut viestiä sähköautoilun mahdollisuuksista ja osoittanut suuntaa tulevaisuuden autoilulle. Siitä pointsit. On aikaansaatu kysyntää.

    Markkina- tai ehkä vielä oikeammin markkinointi-innovaatiohan se onkin. Pattereita on saanut LGltä ja sähkömoottoreita ABBltä ennenkin.

    Silti olen sitä mieltä että jonkinasteista "pakottamista" Tesla on saanut aikaan, omaa kokoaan suuremmalla vaikutuksella. Se on saanut perinteiset valmistajat näyttämään vähän vanhanaikaisilta, kannustanut muita startuppeja yrittämään, ja varsin merkittävänä asiana luonut uskoa autoilun sähköistymisen realistisuudelle jolloin poliittiset päättäjät ovat voineet lähteä kiristämään päästörajoja ja ennenkaikkea puhumaan niiden kiristymisestä lähitulevaisuudessa.

    En usko että Nissan Leaf varsin vaatimattomilla ominaisuuksillaan ja lyhyehköllä rangella olisi saanut tätä aikaan. Toki nimenomaan niitä Lefoja vähän pidemmällä rangella tarvitaan jotta sähköautot saadaan keskivertoautoilijoille, mutta muutoksentekijänä Tesla on ollut omaa luokkaansa.

      1
  • @PiiJei kirjoitti:
    Itseäni ja varmaan montaa muutakin afficionadoa häiritsee kuitenkin Teslan tuotteiden huono laatu. Halvalla tehdyt ja huonosti suunnitellut autot eivät yksinkertaisesti kiinnosta. Insinöörinä on vaikea ymmärtää miksei tuotantoa ole laitettu alusta alkaen kuntoon. Maailmassa on paljon pieniä valmistajia, joiden tuotteet ovat suht kunnossa.

    Kuitenkin Teslalla on sähköautojen pisin range, nopein lataus ja taitaapa suorituskykykin olla alalla parasta. Aika jännä, että isot valmistajat eivät pysty samaan kuin halvalla huonosti suunniteltuja autoja tekevä Tesla.

      
  • Sanotaan vielä nyt kerran: isot valmistajat pyrkivät kannattavaan liiketoimintaan, Tesla ei. Siinä se ero on.

      
  • Tai olisiko se että Tesla ei hallitse tuotantotekniikkaa, vaikka osaakin sähköauton tekniikan?

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Sanotaan vielä nyt kerran: isot valmistajat pyrkivät kannattavaan liiketoimintaan, Tesla ei. Siinä se ero on.

    No tietysti. Miten muutenkaan?

    @M880 kirjoitti:
    Tai olisiko se että Tesla ei hallitse tuotantotekniikkaa, vaikka osaakin sähköauton tekniikan?

    Onhan Tesla tosiaan erittäin selvästi keskittynyt tekemään asioita eri tavalla kuin muut. Asioiden tekeminen uudella tavalla on tietoinen valinta ja se on toiminut tähän mennessä paremmin, kuin kukaan tälläkään palstalla osasi odottaa. Valmistus ja korin suunnittelu ovat varmasti haasteellisempia asioita Teslalle kuin vanhoille valmistajille. Laturiverkko ja voimalinjaan liittyvät asiat sitä vastoin ovat hämmästyttävän paljon kilpailijoita paremmalla tolalla. Tesla on myös hienosti onnistunut rakentamaan brändin tosi nopeasti.

      1
  • Tesla M3 pesee BMW M3:n ratatestesteissä selvästi.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Tai olisiko se että Tesla ei hallitse tuotantotekniikkaa, vaikka osaakin sähköauton tekniikan?

    Hieman sinne suuntaan. On hiton vaikeaa lähteä puhtaalta pöydältä ja onkin jälkiviisaana helppoa todeta, olisit tukeutunut tunnettuun ja kokeneeseen valmistajaan. No, silti näyttää toimivan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit