Etupyörän ravistus

6 kommenttia

Kirjoitin joskus -04 lopulla etupyörän ravistuksesta moottorijarrutuksessa, selvitin asiaa Continental renkaiden edustajan kanssa joka kiitettävästi otti asian hoitaakseen. Oma pyörä on Honda VFR Vtec joka on painavampi etupäästään kuin kevyet sporttipyörät, ravistus on keskusteluissa paljastunut yleiseksi viaksi. Ongelma ratkesi siten että vaihdettiin vakiorenkaan Conti Road Attack tilalle Conti Road AttackC, kirjain tyypin perässä tarkoittaa ilmeisesti lisäkerrosta vyörakenteessa joka tekee renkaan hiukan tukevammaksi ja nyt etupää on täysin värinätön ja alkuperäistä vastaava.

Se joka jäi ihmetyttämään rengasliikkeiden täydellinen tietämättömyys tai mielenkiinnon puute asiaan, joten älkää tyytykö käsienlevittelyyn vaan vaatikaa alalla toimivat tekemään jotain asialle ja parantamaan ammattitaitoaan!!!

Huomasin muuten että värinää oli myös veto päällä ajaessa, siihen vain tottuu niin nopeasti ja kun vertailukohtaa ei ole niin tyytyy tilanteeseen ja kuvittelee sen olevan ok mitä se kuitenkaan ei ole.

Käsittääkseni pyöriä jotka vaativat räätälöidyn renkaan on arviolta 40-50 eri mallia kaikilla valmistajilla joten asia koskee suurta osaa pyöräkannasta, kuitenkin kaupan on vain vakiorenkaita jos ei itse tiedä tai ymmärrä vaatia oikeaa rengastyyppiä, merkistä riippuen käytetään yleensä jotain kirjainta tyypin perässä erottamaan räätälöity vakiorenkaasta.

  
  • Omista kokemuksistani noin 250 000km mp- ajelun jälkeen olen huomioinut, että lähes kaikki renkaat joissa on keskiura, käytännössä melkein kaikki eturenkaat ja monet takarenkaat, kuluvat ihmeellisesti pykälille. Tämä aiheuttaa ravistelua. Nykyään yritän valita renkaani ilman keskiuraa.

      
  • Muun muassa vanhaan Metzelerin 33:een tuli kulumisen myötä selkeät pykälät keskiuran tienoille. Sen aiheutti teiden kallistus ojaan puolelle, joka kuluttaa renkaita enemmän vasemmalta puolelta.

      
  • Lainaus:
    22.05.2005 klo 22:35 alarjak kirjoitti
    Omista kokemuksistani noin 250 000km mp- ajelun jälkeen olen huomioinut, että lähes kaikki renkaat joissa on keskiura, käytännössä melkein kaikki eturenkaat ja monet takarenkaat, kuluvat ihmeellisesti pykälille. Tämä aiheuttaa ravistelua. Nykyään yritän valita renkaani ilman keskiuraa.


    Omassa tapauksessa, oli kysymys uusista renkaista jotka ravistivat heti asennuksen jälkeen, ja "ehkä" lisääntyi kilometrien myötä. Syy selvisi, ja ratkaisun toi räätälöity rengas jossa ilmeisesti on lisäkudosvyö joka jämäköittää renkaan runkoa.

    Itselläni tämä oli toinen pyörä joka teki samaa ravistusta, harmittaa vain niin per..keleesti kun esim. maahantuojan kaverit levittelevät käsiään ilmiölle joka periaatteessa on tiedossa jos vain pikkuisen vaivaitusivat tutkimaan papereitaan, se osoittaa kyllä käytännössä sen, että ammattitaito ei ole kovin kaksinen vaikka pyöriä jossa on eri rengas kuin vakio löytyy n. 40kpl

    Oma pyörä ei ollut kyseisellä listalla koska tehdas sitä vielä miettii tarvitaanko eri rengas, kokemuksesta voin sanoa että kyllä tarvitaan.

    Käsittääkseni ei ole mitään syytä hyväksyä väärää rengasta, vain sen takia ettei maahantuojia, rengaskorjaamoja, myyjiä satu asia sen enempää kiinnostamaan, joskus pitää vain potkia vähän vauhtia kehitykseen vaikka se kuluttajalle ei kuuluisikaan, sain usemman kerran kiitosta rengasasentajalta joka oli ilmeisen tyytyväinen kun otin asian selvittääkseni, kuulemma tietoa on nyt tyrkyllä runsaasti ilman että tarvitsisi kysyä erikseen. Täytyy vielä todeta että maahantuojan (Continental) vastuuhenkilö kyllä kiitettävästi selvitti asiaa, hän aivan selvästi on ammattitaitoinen.

    Vielä tuosta pykälille kulumisesta, itse en ole huomannut sillä mitään merkitystä ravistukseen, ainakaan tässä ilmiössä josta kerroin.

    Pienenä vinkkinä jonka kuulin BMW parissa puuhailleelta henkilöltä joka totesi sen olevan normaalia BMW:ssä. Hän kehotti lisäämään eturenkaan painetta 3,5 bar:iin, ja kokeilemaan seuraavasti nosta nopeus suurimmalla vaihteella 120km josta annat vauhdin hiipua käsiä tangolta löysäten moottorijarrutuksella jos ravistus ei ala n.90km kohdalla on se merkki siitä, että ongelma voi korjaantua vaihtamalla tukevampi rengas alle.

      
  • Lainaus:
    22.05.2005 klo 22:35 alarjak kirjoitti
    Omista kokemuksistani noin 250 000km mp- ajelun jälkeen olen huomioinut, että lähes kaikki renkaat joissa on keskiura, käytännössä melkein kaikki eturenkaat ja monet takarenkaat, kuluvat ihmeellisesti pykälille. Tämä aiheuttaa ravistelua. Nykyään yritän valita renkaani ilman keskiuraa.


    Asia on juuri päin vastoin.
    Renkaat joissa on keskiura, eivät kulu pykälille niin helposti kuin renkaat joissa keskiuraa ei ole.
    Takarenkaat eivät kulu pykälille!

      
  • Lainaus:
    19.06.2005 klo 10:35 machinehead kirjoitti
    Lainaus:
    22.05.2005 klo 22:35 alarjak kirjoitti
    Omista kokemuksistani noin 250 000km mp- ajelun jälkeen olen huomioinut, että lähes kaikki renkaat joissa on keskiura, käytännössä melkein kaikki eturenkaat ja monet takarenkaat, kuluvat ihmeellisesti pykälille. Tämä aiheuttaa ravistelua. Nykyään yritän valita renkaani ilman keskiuraa.


    Asia on juuri päin vastoin.
    Renkaat joissa on keskiura, eivät kulu pykälille niin helposti kuin renkaat joissa keskiuraa ei ole.
    Takarenkaat eivät kulu pykälille!


    Sana on vapaa, olet ilmeisesti ajellut eri renkailla kuin minä.

      
  • alarjak:

    19.06.2005 klo 10:35 machinehead kirjoitti:

    22.05.2005 klo 22:35 alarjak kirjoitti:

    Omista kokemuksistani noin 250 000km mp- ajelun jälkeen olen huomioinut, että lähes kaikki renkaat joissa on keskiura, käytännössä melkein kaikki eturenkaat ja monet takarenkaat, kuluvat ihmeellisesti pykälille. Tämä aiheuttaa ravistelua. Nykyään yritän valita renkaani ilman keskiuraa.




    Asia on juuri päin vastoin.
    Renkaat joissa on keskiura, eivät kulu pykälille niin helposti kuin renkaat joissa keskiuraa ei ole.
    Takarenkaat eivät kulu pykälille!



    Sana on vapaa, olet ilmeisesti ajellut eri renkailla kuin minä.




    mulla ei tuu kantikasta tavaraa muuta kuin takarenkaasta

    moposta riippumatta, renkaasta riippumatta

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit