Ajokortilla liikenteessä.

9 kommenttia

Aluksi hanki iso auto, huolehdi että se on myös turvallisempi etenkin sinulle perheinesi ja mielellään kalliimpi kuin muilla, vaikkapa BMW x7. Se luo myös uskottavuutta etenkin entiselle TM toimittajalle, jonka mielestä kokemattomat ajavat pienillä autoilla.
Tutustu autosi laitteisiin siis ehkä kenties stereoihin, nykysäädösten mukaan kaikkea ei tarvitse tietää, sillä muutenhan yli puolet vanhuksista menettäisivät ajolupansa.
Unohda autokoulun opetukset, sinulla on nyt ajolupa eikä oikeasti niin ajeta. Tärkeintä on muistaa, ratista käännät vastapäivään niin auto kääntyy vasemmalle ja sama toisinpäin, viiksiä et tarvitse sillä pyyhkijäsi käynnistyvät automaattisesti. Jos vahingossa kääntäessä rattia kätesi kuitenkin osuvat viikseen ja ajoneuvosi vilkku kytkeytyy, on hyvä tietää että se palautuu automaattisesti. Kenellekään ei kuulu mihin olet menossa se on yksityisasiasi.

Vaadi talosi kohdalla 20km/h rajoitus, jos se ei toimi hurjastelijoiden vuoksi niin hoida hidastetöyssy paikalle niin, että ehdit kääntymään omalle pihallesi sitä ennen hidastamatta.

Sinä olet maksanut autostasi paljon myös veroja, eli sinulla on luonnollisesti enemmän oikeuksiakin ja rajoitukset 30km/h alueella voit jättää huomioimatta monestakin syystä. Sinulla on turvallinen auto ja olet keskimääräistä parempi kuljettaja (luettuasi tämän koulutuksen), sekä ymmärrettävästi olet kiireinen maksaessasi autoasi.
Jokaisen aikuisen pitäisi opettaa kakaroitansa pysymättä teillä ja kaduilla. Vaadi lakiin, että lapset ovat vietävä autolla kouluun ja harkkoihin turvallisuus syistä.

Muista aina laittaa uudet testivoittaja renkaat alle ja talvella tietenkin voittaja nastat, mitä enempi sen parempi ja lisäksi vaadi tielle suolaa ettei auto ”temppuile”.

Kun saavut liikenneympyrään muista aina pysähtyä ja katsella näkyykö jossain autoja, pysähdyksessä menetetyn ajan saat takaisin ajamalla hieman sporttisemmin. Vaadi ympyrät poistettavaksi ja liikennevalot tilalle, tai lisättynä niihin ainakin valo-ohjaus hurjastelioiden harmiksi.

Aja maantiellä edellä ajavan perässä kiinni, ohitathan tuon kuitenkin hetken kuluttua aivankuin Laitilan autokoulussa opetettiin. Rikemaksuista ei enää nykyisin tarvitse huolehtia, sen pikkusumman voi maksaa automaattisesti tililtäsi ja lisätä yleisiin autoilun kuluihin.

Nopeusvapailla (= ei valvontaa) kaduilla ja pikkuteillä suuntaa katsesi kännykkään tai etäisyyteen, jos joku kuitenkin tulee ”puskista” se on niiden oma vika, ei kaikkea voi väistää eihän...

  
  • Joistakin kohdista voi päätellä että kyseessä on sarkasmi, mutta toisaalta tuossa kuvataan monen ihmisen jokapäiväistä toimintaa. Nastat valitsee joko uuden tai käytetyn auton mukana 87 %, joten sarkasmia ei ihan joka kohdassa huomaa. Mutta periaatteessa ihan hauska keskustelunavaus.

    Koska monella on taloudessa vähän liikkumavaraa voi olla ihan hyvä neuvoa miten esim. taloudellisella ajotavalla saa säästettyä bensalaskussaan jos sellaisesta on kiinnostunut. Toisilla taas autoilu on elämäntapaan kuuluva asia, ja jokainen ajomatka voi olla merkittävämpi asia kuin se mitä tekee silloin kun on päässyt maaliin, ei kun tarkoitin perille määränpäähän.

      
  • Raisio, jossa asun on pikkukaupunki ja vanhusten määrä on keskimääräistä suurempi ympäryskunnista tulevien ikääntyvien vuoksi ja sen huomaa vuosivuodelta enemmän. Ajosuoritteet ovat käsittämättömiä, kolme autoa aiheuttaa ruuhkan jne. Moniin alle keski-ikäisiin lapsia kuskaaviin on iskenyt välinpitämättömyys muuhun kuin itseensä, jopa koulun rehtori sekä myös poliisi on ottanut asiaan huolestuvaa kantaa, joka tietenkin kiteytyi vain hidastetöyssyjen lisäämiseen. Niitä on nyt kuin kortteja pakassa.

    Muutaman kilometrin asiointi läpi keskustan eli ole enää ajamisesta nauttimista, bonuksena jatkuvasti epäkuntoiset runsaat liikennevalojen tunnistimet (joista itse ajan punaisista välittämättä, jos kukaan ei ole edessä).

    Edellinen autoni diesel Polo kulutti vähimmillään tasaisella 64km/h nopeudella 2,6l/100km. Käytin sitä lähtökohtana ja ylimenevät olivat epäonnistumisia. Ajoin supersäästeliäästi keskipäivällä Kaarinan ja Turun keskustan läpi kulutuksella 2,9l/100km.

    Vitarani (1,6 bensa) keskikulutus näyttää nyt 4,7l/110km, keskinopeus 33km/h.

      
  • Melkoisen vääristynyt ja negatiivisesti asenteellinen aloitus. Niputit kaikki isoilla autoilla ajavat kuljettajat ajotaidottomiksi muista piittaamattomiksi riskikuljettajiksi. Uudet kuljettajat jotka ovat kokemattomia ajavat yleensä pienillä autoilla se nyt on vaan näin, vaikka se näyttää menevän joidenkin pinnan alle nähdyn tehokkaasti.

    Olen ajanut reilut 30 vuotta ilman sakkoja ja kaikki nämä mainitut vuodet BMW:llä joten tälläkin merkillä voi ajaa liikennesääntöjen edellyttämällä tavalla. Kokemuksesta puheen ollen yksi autoni oli BMW M5 noin reilun kuusi vuotta sekin aika meni sakoitta joten ennakkoluuloiset jäitä hattuun.

      
  • Ei BMW ole liikenteessä mitenkään erityisen näkyvä merkkinä, ja siksi minä olisin maininnut ryhmänä eri merkkisten pakettiautojen kuljettajat erikseen.

      
  • muokattu 19.05.2019 20:19

    @tracktest kirjoitti:
    Melkoisen vääristynyt ja negatiivisesti asenteellinen aloitus. Niputit kaikki isoilla autoilla ajavat kuljettajat ajotaidottomiksi muista piittaamattomiksi riskikuljettajiksi. Uudet kuljettajat jotka ovat kokemattomia ajavat yleensä pienillä autoilla se nyt on vaan näin, vaikka se näyttää menevän joidenkin pinnan alle nähdyn tehokkaasti.

    Olen ajanut reilut 30 vuotta ilman sakkoja ja kaikki nämä mainitut vuodet BMW:llä joten tälläkin merkillä voi ajaa liikennesääntöjen edellyttämällä tavalla. Kokemuksesta puheen ollen yksi autoni oli BMW M5 noin reilun kuusi vuotta sekin aika meni sakoitta joten ennakkoluuloiset jäitä hattuun.

    Tarkoitin vain että uusi BMW x7 on yksi massiivisista premium autoista ja myös turvallinen kuljettajalleen, en muuta.
    Minusta ei tule kuitenkaan koskaan niin kokenutta kuljettajaa, että voisin noin suurella autolla ajella, sillä mahdun pienempäänkin. Kokenut ilmeisesti tarkoittaa satavuotiasta? Vai tarkoittaako kenties runsasta kolarointi kokemusta? Raskaanliikenteen ammattilaista se ei voi tarkoittaa sillä sattumalta parkkipaikallamme näkyi vain kuljettajien pienimpiä autoja.

      
  • Vital kiitos selvennyksestä. Ei kolarointeja, ulosajoja eikä sakkoja. Kokemusta, pätevyyttä miten sen haluaa ilmaista. Kokeneilla kuljettajilla on enemmän valmiuksia ääritilanteissa koska tilanteita tulee väkisin eteen vuosien mittaan ns läheltä piti tilanteita. Selvitty on jokaisesta, mutta oppirahat on maksettava. Nuorena rajat on kokeiltu moottoripyörillä ja autoilla. Usein kaahareiksi väitetään saksalaisilla menopeleillä ajavia (Audi, BMW ja MB-kuljettajia) oman kokemukseni mukaan pahimmat koheltajat ajavat Skodilla ja Volvoilla näyttämisentarve ja pätemisentarve on melkoinen. Raskaanliikenteen ammattilainen mielletään yleisesti päteväksi mutta sielläkin on kokemattomia ratin ja penkin välissä. Vuosien mittaan tulee koemusta ja tilanteet tien päällä tekevät jokaisesta päivä päivältä kokeneemman ja pätevämmän. Ennakointia tervettä järkeä sitä se ajaminen on. Ammattikuljettajista hyviä ja päteviä suurin osa. Kaikista kuljettajista joukkoon mahtuu tietenkin marginaaliryhmä muista täysin piittaamattomat kuljettajat, sitten ongelmatapaukset kuten kaaharit ja rattijuopot. Paras tapa rattijuoppouden kitkemiseen ensimmäisestä rattijuopumuksesta kortti pois eliniäksi, tuntuva linnatuomio ja auto valtiolle.

      
  • Omaan samankaltaisen historian kuin sinä ja olen samaa mieltä myös etteivät kaikki ammattilaiset ole päteviä, jotkut eivät edes vuosien kokemuksella. Sakkoja tosin olen aikoinaan nuorena saanut kun ei ollut ajokorttiakaan ja ajamaan piti päästä, kokemukset tosin opettivat enkä enää jäänytkään kiinni*. Olen maksanut vuosikymmenien aikana ajoneuvojeni vakuutusmaksuja keskihintaisen auton verran aiheuttamatta vahinkoja, mihin nuo rahat ovat menneet? Onko oikeudenmukaista, että joku kolaroi mutta yhdessä lopulta maksamme. Suosimasi Kekkosen ajan rattijuopumusten turhista vankilatuomioista olen erimieltä, se ei tuottanut edes hedelmää. Jos aiheuttaa vahinkoja tai peräti tappaa jonkun, tottakai vastuu silloin on kannettava ja se onkin niin. Entäpä jos joku on ajanut vuosikausia/kymmeniä humalassa milloinkaan virhettä tehden*?

      
  • muokattu 21.05.2019 11:50

    Mikähän aiheutti tuon angstin isoja ja ehkä kalliitakin autoja kohtaan?

    Kalikka ei kalahtanut, koska en aja isolla enkä kalliilla, enkä premiumilla, vaan halvimmalla löytämälläni normaalikokoisella. En vaan ymmärrä, miksi pitäisi ottaa paineita siitä, että joku ajaa suuremmalla ja uudemmalla autolla kuin minä? Tai vaikka pienemmällä? Itsepä ovat ristinsä valinneet. Tärkeintä on, että kantavat sen myös itse, osumia ei satu ja ajotapa kelpaa poliisille.

    Hidastetöyssyille pitäisi kyllä saada normi, jolla selvästi väärin tehdyt saisi räjäyttää huit heflettiin. Ei ole mistään kotoisin nuo jyrkkäreunaiset bunkkerit, jotka hitaallakin nopeudella täräyttävät tyhjän auton perässä olevan kärryn nokkapyörän tonttiin. Vetäjässä on tehdastilauksena vakiota KORKEAMPI pitkäjoustoinen alusta, mutta peräylitystä on kyllä melko pitkästi. Töyssyt ovat OK, jos ne voi ajaa suunnilleen rajoitusnopeudella, mutta ei sitä nopeammin. Kävelyvauhtia vaativien töyssyjen rakentaja on vastuussa tahallisesta ilman pilaamisesta.

      
  • muokattu 21.05.2019 16:57

    Yhtä ihmistä (keskimäärin alle kaksi) varten tarvitaan massiivinen kulkuväline. Tuo kulkuväline tappaa pelkällä kulutuksellaan. Psykoanalyysissa on havaittavissa myös omistajien tietyn tyyppistä elämänkatsontaa. Siis se on päinvastainen kuin esim. moottoripyöräilyn suomenmestari Salosella, joka ajoi aikoinaan turun moottoripyörä myymäläänsä päivittäin (~20km suuntaan) piikkisellä skootterilla. Arvaan muiden ajatelleen että mikäs mitätön ukko tossa mopolla vetelee. (Mulla on sentään isoimmat vehkeet ja olen täten kunnioitettavampi, siis parempi).
    Olen myös kosketinsoittaja, minulla on parhaimmat laitteet, paras soundi ja soitan muita kovemmin käyttäen äänellisiä kikkoja, mutta todellisuudessa peitän huonomman soittotaitoni..

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit