10/19 Katumaasturivertailu

3 kommenttia

Jäin vähän suu auki ihmettelemään, kun koko vertailussa ei millään tavalla testata, tai edes mainita, eri autojen erilaisten nelivetojen toimivuutta! Varmaan kuitenkin aika monelle (ainakin mökkiläisille, veneen vetäjille jne.) katumaasturin ostajalle maavara JA neliveto ovat merkittäviä syitä valintaan. Koska aikaisemmasta kokemuksesta tiedämme, että nelivetojen toiminnassa voi olla suuria eroja, olisi ollut enemmän kuin aiheellista testata myös tätä puolta.

  
  • @Lukija34188 kirjoitti:
    Jäin vähän suu auki ihmettelemään, kun koko vertailussa ei millään tavalla testata, tai edes mainita, eri autojen erilaisten nelivetojen toimivuutta! Varmaan kuitenkin aika monelle (ainakin mökkiläisille, veneen vetäjille jne.) katumaasturin ostajalle maavara JA neliveto ovat merkittäviä syitä valintaan. Koska aikaisemmasta kokemuksesta tiedämme, että nelivetojen toiminnassa voi olla suuria eroja, olisi ollut enemmän kuin aiheellista testata myös tätä puolta.

    Katumaasturi-nimitys ylipäätään on omituinen. Onhan katumaasturiksi kutsuttuja autoja, joissa ei ole nelivetoa ollenkaan.

    Mikä mahtaa olla katumaasturi-termin määritelmä eli mikä on katumaasturin tunnusmerkistö? Korotettu farkku voi olla nelivetoinen ja siinä on korkea maavara. Miksi se on korotettu farkku eikä "katumaasturi"?

    Minusta ns. oikeaa maasturiakin voisi kutsua katumaasturiksi, jos ajatellaan siltä kannalta, että se on varustettu maantieajoon soveltuvalla rengastuksella ja on hienostunut ja hyvin varusteltu eikä sitä uutena raatsi viedä maastoon kolhiintumaan. Mutta oikeassa maaturissa on alennusvaihde ja pyörien lukot ja vielä korkeampi maavara kuin katumaasturissa.

    Mutta olisi tosiaan vertailussa voitu nelivetojakin arvottaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Mikä mahtaa olla katumaasturi-termin määritelmä eli mikä on katumaasturin tunnusmerkistö? Korotettu farkku voi olla nelivetoinen ja siinä on korkea maavara. Miksi se on korotettu farkku eikä "katumaasturi"?

    Nykyään on liikaa vaihtoehtoja, ja autojen sijoittaminen luokkiin on liian vaikeaa.

    Mutta olisiko korotetun farkun määritelmä se, että samasta autosta on olemassa myös tavallinen farkku? Äkkiseltään en keksi korotetuksi farkuksi kutsuttua mallia jolla ei olisi normaalia sisarta. Okei, Subaru Outbackista taida enää olla olla tavallista farmaria (eli farkku-Legacya) mutta edellisestä sukupolvesta vielä oli, ja toki sedanina Legacya saa edelleen.

      
  • Eroja varmasti olisi, mutta olisiko oikasti niin isoja eroja etteikö kaikilla saa veneen alas liuskaan ja pöperöisen mökkietien auramaattomana ajettua. Itse epäilen tuota.

    Itseäni olisi kiinnostanu nähä olisiko joku testatuista autoista ollut niin "huono" ettei noi yleisimmät katumaasturin 4vedon käyttötarkoitukset täyty.
    Eli juu :) joktain testausta noihinkin ominaisuuksiin olisi toivonut näkevänsä

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit