Corollan B-vaihde?

3 kommenttia

"Vaihteistossa on D-vaihteen lisäksi myös eteenpäin vievä B-vaihde, joka tekee moottorijarrutuksesta voimakkaamman. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että energiantalteenotto on tehokkaampaa."

Toivoisin TM:ltä hieman tarkennusta tuon jälkimmäisen virkkeen suhteen. Itse olen kuvitellut, että B-vaihteella tehokkaamman moottorijarrutuksen tekee polttomoottori, joka D-vaihteella hidastettaessa on pysähdyksissä. Tämä tarkoittaa sitä, että B-vaihteella pitäisi saada normaalia vähemmän hidastuksien energiaa talteen.

• "The "B" position favors lower gears, too, but for a totally different purpose. Just as you might shift a conventional transmission to Low on a long downhill grade; you can shift into the "B" position to increase engine drag and help slow the Corolla while coasting down a hill."

http://toyota.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/7871/~/what-are-the-s-and-b-gear-shift-positions-used-for?

Kokeilin ajaa yhtä sahköautoa B-ohjelmalla, mutta se oli sitä yhden polkimen ajoa (jarru ja kaasu), eli nopeus hidastui aivan liian nopeasti kun nosti jalan kaasulta. Ehkäpä siihen olisi oppinut, mutta hillitty hidastaminen vähentää peräajoriskiä ja B-ajo olisi ollut turhan sporttista /vaivalloista (minulle).

• Tuohon vielä takaveto, niin minä tilaan yhden 😀

• Samoin kuin varsinaisen Corolla-koeajoartikkelin yhteydessä, toimitus pahoittelee hidasta reagoimistaan tähän keskusteluun!

Tarkalleen ottaen generaattori ottaa B-asetuksella jonkin verran enemmän liike-energiaa talteen kuin D-asetuksella, jos kummassakaan tapauksessa ei kosketa jarrupolkimeen. Suuri osa B-asetuksen hidastustehosta tulee kuitenkin polttomoottorin käyttämisestä moottorijarruna, eli kaikkea liike-energiaa ei yritetäkään ottaa talteen. Jarrupoljinta painamalla generaattorin saa toimimaan huomattavasti tehokkaammin sekä D- että B-asetuksella. Eli, jos pitää hidastaa D-asetuksen normaalia hidastuvuutta nopeammin, kannattaa energiatalouden nimissä käyttää B-asetuksen sijaan D-asetusta ja jarrupoljinta.

B-asetus on suunniteltu nimenomaan niitä tilanteita varten, joissa tarvitaan hidastustehoa pitkäaikaisesti, siis vuorten rinteiltä laskeuduttaessa. Tällöin regenerointi toimisi vain siihen asti, kunnes akku on täynnä. B-asetuksella moottorijarrutus jatkuu regeneroinnin loputtua polttomoottorijarrutuksena. Jos vuoren rinnettä laskeuduttaisiin D-asetuksella jarrua painaen, akku tulisi täyteen nopeammin ja pyöräjarrut ottaisivat yksin vastuun hidastamisesta. Moottorijarrutukseen verrattuna tämä kuluttaa jarruja ja aiheuttaa jarrujärjestelmän ylikuumenemisen riskin.

Maantienopeuksilla ajettaessa polttomoottori jää pyörimään rullaustilanteissa myös D-asetuksella. Sen tuottama moottorijarrutus kuitenkin minimoidaan. Sen sijaan B-asetuksella moottorijarrutus maksimoidaan kaasuläpän ja venttiilinajoituksen avulla.

-TM-toimitus

Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit