Corollan B-vaihde?

4 kommenttia

"Vaihteistossa on D-vaihteen lisäksi myös eteenpäin vievä B-vaihde, joka tekee moottorijarrutuksesta voimakkaamman. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että energiantalteenotto on tehokkaampaa."

Toivoisin TM:ltä hieman tarkennusta tuon jälkimmäisen virkkeen suhteen. Itse olen kuvitellut, että B-vaihteella tehokkaamman moottorijarrutuksen tekee polttomoottori, joka D-vaihteella hidastettaessa on pysähdyksissä. Tämä tarkoittaa sitä, että B-vaihteella pitäisi saada normaalia vähemmän hidastuksien energiaa talteen.

  
  • "The "B" position favors lower gears, too, but for a totally different purpose. Just as you might shift a conventional transmission to Low on a long downhill grade; you can shift into the "B" position to increase engine drag and help slow the Corolla while coasting down a hill."

    http://toyota.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/7871/~/what-are-the-s-and-b-gear-shift-positions-used-for?

    Kokeilin ajaa yhtä sahköautoa B-ohjelmalla, mutta se oli sitä yhden polkimen ajoa (jarru ja kaasu), eli nopeus hidastui aivan liian nopeasti kun nosti jalan kaasulta. Ehkäpä siihen olisi oppinut, mutta hillitty hidastaminen vähentää peräajoriskiä ja B-ajo olisi ollut turhan sporttista /vaivalloista (minulle).

      
  • Tuohon vielä takaveto, niin minä tilaan yhden 😀

      
  • Toimituksen kommentti

    Samoin kuin varsinaisen Corolla-koeajoartikkelin yhteydessä, toimitus pahoittelee hidasta reagoimistaan tähän keskusteluun!

    Tarkalleen ottaen generaattori ottaa B-asetuksella jonkin verran enemmän liike-energiaa talteen kuin D-asetuksella, jos kummassakaan tapauksessa ei kosketa jarrupolkimeen. Suuri osa B-asetuksen hidastustehosta tulee kuitenkin polttomoottorin käyttämisestä moottorijarruna, eli kaikkea liike-energiaa ei yritetäkään ottaa talteen. Jarrupoljinta painamalla generaattorin saa toimimaan huomattavasti tehokkaammin sekä D- että B-asetuksella. Eli, jos pitää hidastaa D-asetuksen normaalia hidastuvuutta nopeammin, kannattaa energiatalouden nimissä käyttää B-asetuksen sijaan D-asetusta ja jarrupoljinta.

    B-asetus on suunniteltu nimenomaan niitä tilanteita varten, joissa tarvitaan hidastustehoa pitkäaikaisesti, siis vuorten rinteiltä laskeuduttaessa. Tällöin regenerointi toimisi vain siihen asti, kunnes akku on täynnä. B-asetuksella moottorijarrutus jatkuu regeneroinnin loputtua polttomoottorijarrutuksena. Jos vuoren rinnettä laskeuduttaisiin D-asetuksella jarrua painaen, akku tulisi täyteen nopeammin ja pyöräjarrut ottaisivat yksin vastuun hidastamisesta. Moottorijarrutukseen verrattuna tämä kuluttaa jarruja ja aiheuttaa jarrujärjestelmän ylikuumenemisen riskin.

    Maantienopeuksilla ajettaessa polttomoottori jää pyörimään rullaustilanteissa myös D-asetuksella. Sen tuottama moottorijarrutus kuitenkin minimoidaan. Sen sijaan B-asetuksella moottorijarrutus maksimoidaan kaasuläpän ja venttiilinajoituksen avulla.

    -TM-toimitus

      
  • Tässä kikka kolmonen, jos haluat tehokkaan "moottorijarrutuksen", mutta silti kaiken energian talteen eikä osaa hukkaan polttomoottorin turhaan pyörittämiseen.

    Laita vakkari neljään kymppiin ja paina kaasua. Nyt sähkömoottorigeneraattori jarruttaa voimakkaasti yli neljänkympin nopeuksilla kun nostat kaasupolkimen vaikka et paina jarrupoljinta.(Ainakin Lexuksessa toimii - tosin en itse kaipaa sitä)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit