Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1498 kommenttia
1101113151650
  • M880 kommenttisi on hieman huvittava, en perkaa sitä sen tarkemmin, mutta kuka hitto pesukoneita kuskailee omalla autolla? Tämän homman hoitaa kodinkoneliike kun tuovat uutta tupaan. Kun on oikein kivaa ei huoleta latauspaikkojen vähyys eikä toimintamatka. Kaikki tämä siis maksykyvyn mukaan niinhän se oli.

      
  • muokattu 22.05.2019 22:52

    Se on ihan selvää, ettei nykyisistä sähköautoista löydy kaikille passelia vaihtoehtoa. Suurimpina syinä mainittu korkea hinta ja toisena syynä malliston kapeus - esim se farkku puuttuu edelleen. Yksi ongelma on myös toistaiseksi pienet tuotantomäärät, jonka vuoksi joidenkin mallien toimitusajat ovat todella pitkiä. Tässä(kin) Tesla näyttää hyvää esimerkkiä.

    Rangen riittävyys sen sijaan on ongelma enää harvoille, kun uusilla malleilla pääsee talvellakin yli 300 km yhdellä latauksella ja kesällä sellaiset 400-600 km, toki vähän mallista riippuen.

    Jälleenmyyntihinnat tulevat elämään vielä pitkään, koska teknologia kehittyy koko ajan ja uusia malleja tulee jatkuvasti lisää. Polttomoottoripuolellahan kehitys on käytännössä pysähtynyt jo ajat sitten, jonka vuoksi jälleenmyyntiarvon määrittely on ollut helppoa.

      
  • Tarkennuksena sanomaani, niin polttomoottori autossa on vielä tätä nykyä tarpeen. Polttomoottoriautossa taas en enää haluaisi kuskin paikalla matkustaa. Siis pelkällä polttomoottorilla varustetussa autossa. Lataushybridiin isommat akut on minun toivomus siihen asti kunnes täyssähköautot pystyvät parempaan kuin nykyisin.

      
  • HR tarkennuksesi on tarpeeton vähemmälläkin toistolla asiat selkiää, jatkuva asioiden toistaminen kuulostaa saarnaukselta. Tämä tekee teistä saarnamiehistä vain ja ainoastaan toinen toistanne huvittavampia.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HybridRules hyvä kommentti, tämä jo uskonnollisia piirteitä saanut sähköauto-hypetys on puhdasta illuusiota siitä että kaikki ajaisivat huomenna sähköautoilla. Polttomoottoriautolla en ole koskaan jäänyt välille aina on päästy sinne minne on pitänyt tämä on asia mikä merkitsee, tästä varmuudesta en tingi nyt enkä tulevaisuudessa. Isot autonvalmistajat pitävät siitä huolen että kuluttaja saa rahalle vastinetta eikä jälleenmyyntiarvo ole epämääräinen vaan tutun turvallinen siksi kuluttajien valinnat ovat hyvin ymmärrettäviä.

    Niin tuo kommentti siitä, että kaikki ajaisivat huomenna sähköautoilla, lienee parempien argumenttien puuttuessa puhtaasti sinun kehittelemä olkiukko. Sähköautohan on lähtökohtaisesti varmatoimisempi kuin monimutkainen polttomoottoriauto, joten matkalle jääminen on lähinnä argumentti polttomoottoria vastaan. Teknologian mullistuessa jälleenmyyntiarvot aina elävät voimakkaasti. Sähköautolla on valtava potentiaali romuttaa polttomoottoriautojen arvo.

    @tracktest kirjoitti:
    HR tarkennuksesi on tarpeeton vähemmälläkin toistolla asiat selkiää, jatkuva asioiden toistaminen kuulostaa saarnaukselta. Tämä tekee teistä saarnamiehistä vain ja ainoastaan toinen toistanne huvittavampia.

    Liittyykö usko ja huvittavuus ennemmin häneen, joka puhuu kokemuksesta vai häneen, jolla ei ole mitään kokemusta aiheesta, josta esittää muita halventavia kokemuksia. Tämä on kyllä hankala valinta...

      
  • muokattu 23.05.2019 07:42

    Argumentoinnin mestari tuli heittämään tänne taas omat ulostuksensa, salli mun nauraa. Monesti on huomattu että tämän NHB:n omat kokemukset on vähän niin ja näin. Lähinnä googlettamisen mestari tämä NHB eipä juuri muuta voinee hyvin todeta tästä maailmankaikkeuden viimeisestä saarnamiehestä. Tuskin päivääsi juuri muuta mahtuu, kierrät palstalta toiselle haastamassa riitaa tosin kaikki tämä jo vuosikymmenien vankalla kokemuksella. NHB poika poloinen kovin oli taas tutun oloinen...

      
  • @tracktest kirjoitti:
    M880 kommenttisi on hieman huvittava, en perkaa sitä sen tarkemmin, mutta kuka hitto pesukoneita kuskailee omalla autolla? Tämän homman hoitaa kodinkoneliike kun tuovat uutta tupaan. Kun on oikein kivaa ei huoleta latauspaikkojen vähyys eikä toimintamatka. Kaikki tämä siis maksykyvyn mukaan niinhän se oli.

    No minä esimerkiksi kuskasin pois vanhan tiskikoneen jollekin autottomalle nuorelle parille jolle sen Torin kautta lahjoitin. Toki hain myös uuden, koska päätin että kone vaihtuu NYT. Ilmaisten kodinkoneiden kuskaaminen tuntemattomille ei ehkä ole riittävä syy investoida farkkuun, mutta kyllä sille välillä käyttöä on. Moni (muu) varmaan tajusi että pesukone oli siinä vain esimerkkinä, voi se olla mikä tahansa satunnainen tavarankuljetustarve. Sainko ostaa farmariautollisen multaa itse hakien, vai olisiko nekin säkit pitänyt tilata kotiin? Ja, jos en halua rajallista maksukykyäni käyttää kuljetus- ja asennuspalveluun niin se lienee minun asiani?

    Kriittisesti/realistisesti tarkasteltuna noita kuljetustarpeita on kuitenkin niin harvoin että hyvinkin pärjäisi niin että vain "kakkosauto" on farkku. Niitä pitkiä reissujakin on minulla niin harvoin , että range-angsti ei ole normaaliajossani lähelläkään jos sitä akkua on vaikkapa 300kmn edestä.

    Latauspaikka, eli ammattikielellä ns. "pistorasia", minulla on tuossa pihassa. Pääsääntöisesti niitä on ollut vapaana myös niissä julkisissa paikoissa joista olen sitä etsinyt, varsinkin jos kelpuuttaa myös maksulliset. Ilmaista polttoainetta en ole löytänyt yhdestäkään kauppakeskuksesta, että kai siitä sähköstäkin voi sitten maksaa.

    Eikö sitä autoa saanutkaan valita tarpeiden mukaan? Oliko minun käyttötarpeeni nyt kauheasti huvittavampi kuin niiden joiden pitää ajaa joka päivä Hangosta Lappiin, peräkärryn kanssa ja pysähtymättä tietenkin? Saako tykätä sähköauton ominaisuuksista vaikka joku muu tykkää polttomoottorista? Onko ok valita Volvo, vai olisiko pitänyt ottaa BMW?

      
  • muokattu 23.05.2019 08:25

    M880 hylkäsit vanhan tiskikoneen ja lahjoitit sen nuorelle parille teit heille hyvin todennäköisesti karhunpalveluksen vaikka tarkoitit toki hyvää. Vanhat kodinkoneet kuuluu kierrätykseen ei niistä ole tiedossa kuin murheita. Omia lapsiani olen valistanut aina niin että ostakaa laadukas laite vaikka se maksaa hieman enemmän kuin se halpa. Varmuus ja pitkä ikä merkitsee pidemmän päälle enemmän kuin hetkellinen pienehkö säästäminen.. Säästäminen väärässä paikassa ei kannata tämän tietää kokemuksesta jokainen vastuullinen aikuinen. Vedit pultit hieman aiheettomasti totta kai voit valita autosi käyttötarpeidesi mukaan niin teen minäkin. Voisin minäkin pyöriä kaupungissa vaikka BMW:n i3:lla ei siinä mitään, mutta sitten tarvitsisin pidemmille matkoille joko hybridin tai polttomoottoriauton. Ajelen ajoni mielummin samalla isolla 5-sarjan BMW:llä ja jos tarvitsen kuljetukseen isoa autoa se hoituu tuttujen kautta hyvin helposti. Kodinkoneliikkeen palvelu oli vaan esimerkki hyvästä palvelusta jonka saa kun käyttää tuttuja liikkeitä tarpeisiinsa. M880 hyvää päivänjatkoa sulle! Ei oteta pienistä itseensä eikä ollut tarkoitus pilata päivääsi joten jatketaan sovussa eteenpäin. Niin olisit voinut valita huonomminkin tämä vielä nykyisestä autostasi.

      
  • @Vesa_Ruuskanen kirjoitti:
    Uusiutuvan sähkön varassa pyörivässä maailmassa varmaan kaikki saisivat käytöönsä yhden kilowattitunnin sähköä, joka sitten eri sarjoissa käytettäisiin sähköautossa tai valmistettaisiin synteettisiä polttoaineita. Pisimmälle päässyt voittaisi ja eri sarjojen tulokset olisivat sinällään vertailukelpoisia. Voittajasta ei liene epäselvyyttä, mutta käytänössä muutkin seikat ratkaisevat, kuten akkujen hinta tai tankkaamisen ja energian varastoinnin helppous.

    Aivan. Tuulimyllyllä ja aurinkopaneleilla voi saada ainakin ajoittain sähköä yli oman tarpeen, jolloin käytettävissä oleva sähkömäärä ja sen hyödyntämisen hyötysuhde ei olekaan ainoa kriteeri, vaan pitää ottaa huomioon myös varastointi.

    Pelkällä hyötysuhteella laskettuna patteriauto voittaa, mutta jos halpaa sähköä on yli oman tarpeen, vety voi olla akkua parempi sailytyspaikka pitkälle ajalle?

      
  • muokattu 23.05.2019 12:45

    @tracktest kirjoitti:
    M880 kommenttisi on hieman huvittava, en perkaa sitä sen tarkemmin, mutta kuka hitto pesukoneita kuskailee omalla autolla?

    Vaikkapa minä. Avaan sen tosin ensin itse, mutta elleivät omat kynnet kykene, sitten viedään ammattilaiselle. Tässä suhteessa farkku tai katumaasturi on sedaniin verrattuna ylivoimainen. Näitä isompia roudauskeikkoja ei ainakaan meillä ole joka viikko, mutta olisi kädetön olo, ellei perheessä olisi yhtään pystyperäistä.

    Tämän homman hoitaa kodinkoneliike kun tuovat uutta tupaan.

    No ei todellakaan! Aikatauluni ovat omiani, eikä niitä lukita jonkun kaupan tai korjaamon tsupparin ajoreitteihin.

    Siksi toisekseen, vain huonot koneet vaihdetaan. Kunnollinen kannattaa vielä korjata.

    Kaikki tämä siis maksykyvyn mukaan niinhän se oli.

    Maksukyvyn näkee ihan muualta. Maksuvalmiuden lisäksi valintoihin vaikuttaa myös vapaus omiin valintoihin. Kun kodinkone on valittu, MAKSUVALMIUTTA omaava lyö rahat pöytään ja vie vehkeet mennessään saman tien, eikä jää odottamaan koska palkollisilla sattuisi olemaan aikaa palvella.

    En ala myöskään renkaiden vaihdossa odottamaan palvelua, jonka tarvitsen tai haluan NYT.

      
  • muokattu 23.05.2019 13:15

    Availin näitä aikoinani minäkin, mutta en enää. Pakulla hoitelin minäkin niin kauan kuin isäni firma pyöri, joten ei tässä kädettömät toisilleen jutustele.

    Harvoin näitä uusiin vaihdellaan, mutta silloin kun uutta tarvitaan hoituu se kuten kerroin.

    Kuten sanoin aikoinaan korjailin en enää. Olet oikeassa monesti kunnollinen kannattaa korjata itse tai korjauttaa. En tiedä mistä sait vaikutelman että olisin kädetön tai sain virheellisesti sellaisen kuvan?

    En ymmärrä miten vapaus valintaan olisi jotenkin rajoittunut, testivoittajiin olen monesti päätynyt joten hommat ovat hoidossa tältäkin osin. Ne mitä mukaan mahtuu lähtee, palvelua saa aina en ole joutunut odottelemaan. Rahat pöytään, palvelua saa aina jos näin ei ole on jossain vikaa.

    Renkaat vaihtuu sovittuna ajankohtana, kun soitto tulee silloin mennään, en ole koskaan ollut jonossa. Elämä on valintoja mutta näillä mennään.

      
  • Pakettiautohan ratkaisee kuljetusongelman ihan hyvin. Ei minullakaan se iso tavaratila kulje koko aikaa mukana, mutta saan sellaisen käyttööni aina halutessani, kun vien jonkun sedanin vaihtariksi siksi aikaa kun itse tarvitsen isoa tavaratilaa.

    Minulle sovittu renkaanvaihdon ajankohta voi tulla vaikka iltauutisten sääennusteen jälkeen. Tai jos uutiset menivät ohi, aamukahvin jälkeen ensimmäiseen lumiseen aamuun herättyä. Mikulle tämä ei ole mikään miehekkyyden tai osaamisen symboli, vaan vapautta turhista aikatauluista elämässä, jossa on muiden aikatauluttamia asioita ihan liikaakin.

      
  • NHBNHB
    muokattu 23.05.2019 15:17

    @tracktest kirjoitti:
    Argumentoinnin mestari tuli heittämään tänne taas omat ulostuksensa, salli mun nauraa. Monesti on huomattu että tämän NHB:n omat kokemukset on vähän niin ja näin. Lähinnä googlettamisen mestari tämä NHB eipä juuri muuta voinee hyvin todeta tästä maailmankaikkeuden viimeisestä saarnamiehestä. Tuskin päivääsi juuri muuta mahtuu, kierrät palstalta toiselle haastamassa riitaa tosin kaikki tämä jo vuosikymmenien vankalla kokemuksella. NHB poika poloinen kovin oli taas tutun oloinen...

    Aika absurdia, että yrität hyökätä persoonaani kohtaan kokemuksen puutteella, vaikka ymmärtääkseni kokemukseni sähköautoilusta on huomattavan ylivertainen sinuun verrattuna. Google on muuten nykypäivänä arvokas työkalu ja sen vähättely saa sinut näyttämään kehityksestä tipahtaneena tapauksena. Höpöttely palstojen kiertämisestä ja vuosikymmenistä menee jo sitten fantasian puolella, joka sinänsä on vain säälittävää, mutta tuttu reaktio sinulta argumenttien loppuessa.

    @tracktest kirjoitti:
    M880 hylkäsit vanhan tiskikoneen ja lahjoitit sen nuorelle parille teit heille hyvin todennäköisesti karhunpalveluksen vaikka tarkoitit toki hyvää. Vanhat kodinkoneet kuuluu kierrätykseen ei niistä ole tiedossa kuin murheita. Omia lapsiani olen valistanut aina niin että ostakaa laadukas laite vaikka se maksaa hieman enemmän kuin se halpa.

    Hoh. Laadukas kone on laadukas riippumatta siitä, onko se käytetty vai uusi. Jos ei kiinnosta maksaa uutuudesta, niin käytettynä sitä laatua ja halvalla. Itse satun pitämään kierrätyksestä ja pari vuotta sitten, kun muutin täysin kalustetusta asunnosta kalustamattomaan, hankin mm. käytetyn pesukoneen, imurin ja tehosekoittajan. Kaikki pelaavat hienosti ja kotiinkuljetuspalvelu oli myös oikein hyvä. Imuri sattui olemaan vielä Hedengrenin maahantuoma uutena sikakallis Lux, jonka veroisen uuden imurin hintaa en missään nimessä olisi valmis maksamaan, mutta tuollainen oikein hyväkuntoinen käytetty muutamalla kympillä kelpaa kyllä mulle.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Pakettiautohan ratkaisee kuljetusongelman ihan hyvin. Ei minullakaan se iso tavaratila kulje koko aikaa mukana, mutta saan sellaisen käyttööni aina halutessani, kun vien jonkun sedanin vaihtariksi siksi aikaa kun itse tarvitsen isoa tavaratilaa.

    Näin kaupungissa asuvana nykyisin pakettiautoja on kyllä hyvin tarjolla. Ympäri kaupunkia löytyy hyvin kohtuullisella hinnalla kätevästi pakettiautoja. Kynnys tuollaisen vuokraamiseen oman henkilöauton käytön sijaan on matala.

      
  • Hyviä argumentteja molemmilta (740GLE/NHB) jaan ajatuksenne täysin. NHB pahoittelut siitä että koit henkilöön menevää ahdistusta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Hyviä argumentteja molemmilta (740GLE/NHB) jaan ajatuksenne täysin. NHB pahoittelut siitä että koit henkilöön menevää ahdistusta.

    Eipä sun tuota tarvitse pahoitella, koska nuo sun herjat ovat niin lapsellisia ja yleensä täysin kohdistamattomia, etten osaa niistä ottaa itseeni. Toisaalta, en kyllä ole ihan varma, mitä mahdat edes tarkoittaa henkilöön menevän ahdistuksen kokemisella. Onko se jotain muuta kuin ahdistumista?

      
  • Noo pahoittelimpa kuitenkin, kai se sitä tarkoittaa. Herjat on yleensä lapsellisia katsoo niitä mistä kulmasta hyvänsä. Itse en ota mistään itseeni joten hyvä näin.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Noo pahoittelimpa kuitenkin, kai se sitä tarkoittaa. Herjat on yleensä lapsellisia katsoo niitä mistä kulmasta hyvänsä. Itse en ota mistään itseeni joten hyvä näin.

    Paitsi BMW kritiikki on sinulle kovapala, tulee se meiltä tai toimittajien koeajojen yhteydessä (aina aiheesta) BMW on vanhoillinen designissä jälkeenjäänyt tuote.

      
  • BMW:n muotoilu on sivistyneesti konservatiivinen.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    M880 hyvää päivänjatkoa sulle! Ei oteta pienistä itseensä eikä ollut tarkoitus pilata päivääsi joten jatketaan sovussa eteenpäin. Niin olisit voinut valita huonomminkin tämä vielä nykyisestä autostasi.

    En minä tuosta varsinaisesti itseeni ottanut, mutta ihmetyttää ja ottaa vähän päähänkin palstan keskusteluilmapiiri. Aiheet ovat minusta kiinnostavia, ja siksi luen ja kommentoinkin aktiivisesti. Sitävastoin henkilöön menevät mölinät huvittavuudesta, "uskovaisuudesta" ja ties mistä vievät osallistumiselta mielekkyyttä, silloinkin kun jättää trollit huomiotta.

    Kyllähän täällä aika fanaattista suhtautumista näkeekin, joku automerkkiin toinen ehkä käyttövoimaan. Se on toki keskustelun ylläpidon kannalta ihan hyväkin, mutta toivoisi että argumentointi pysyisi asiassa, ja että eri mieltä olevaa ei heti leimata ääripääksi.

    Omasta puolestani voin sanoa että en ole merkkiuskollinen, saati fanaattinen. Toyotaan suhtaudun erityisellä lämmöllä, mutta sellaista minulla ei kuitenkaan ole 15 vuoteen ollut.

    Käyttövoimaan suhtaudun myös samalla tavalla. Dieseliä pidän erittäin järkevänä monelle joka ajaa paljon. Olen jopa harmissani dieselin tyrmäämisestä, semminkin kun se on johtanut co2-päästöjen kasvuun Euroopassa.
    Täyssähköautoista ymmärrän niiden olevan kehityksensä alkuvaiheessa, murtautumassa nyt massamarkkinoille. Tiedostan myös puutteet mallikirjossa, saatavuudessa ja hinnassa. Toisaalta pidän sitä kyllä voittavana tekniikkana, varsinkin nyt kun olen kevyesti päässyt sähköautoilun makuun lataushybridillä. Se että kuljetetaanko se sähkö mukana akkujen kanssa vai vetynä jää nähtäväksi. Itse veikkaan ainakin alkuun akkuja, vedyn aika koittaa jos uusiutuvaa kapasiteettia rakennetaan niin paljon että ylituotannolla pystytään tuottamaan riittävä määrä vetyä.
    Bensiiniä pidän huonoimpana vaihtoehtona, mutta kyllä meidänkin toinen auto käy pelkällä bensalla, mutta se johtuu lähinnä verotuksesta, ei tekniikasta. Itselataava hybridi on ihan kiva kun hukkaenergian saa kiertoon. Lataushybridi vielä parempi, mutta hyödyllisyys edellyttää että ajo on pääsääntöisesti lyhyttä ja latausmahdollisuuksia on määränpäissä. Pikalatureista ei ole ainakaan Volvoissa erityistä hyötyä, kun auto ei kuitenkaan ota latausta vastaan erityisen pikaisesti.

      
  • @Quu.

    BMW on vanhoillinen designissä jälkeen jäänyt tuote

    @tracktest:

    BMW:n muotoilu on sivistyneesti konservatiivinen

    ...niin tai tylsä. Sitä termiä käytetään joistakin muista merkeistä, joista voi myös mukamas sanoa designin olevan jäljessä sivistyneen konservatiivisesti. Mutta tracktest on tietysti aiemminkin huudellut täällä kovaan ääneen, että makuasiat ovat sellaisia juurikin, niin silloin ei tietysti ole oikeita ja väärä vastauksia asiassa.

      
  • Minä en toista kertaa BMW autoihin sorru, joten sinällään malliston kehitys minulle ihan sama.
    Napsahti vain silmään tracktest:tin aikaisempiin kirjoituksiin varattuna koominen "Itse en ota mistään itseeni joten hyvä näin"

      
  • @NHB kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:
    polttomoottoriautojen ennätys on 3700km, mutta sinä voit vinkua mitä haluat, se ennätys on bensalla ja jos vähänkään ymmärtää näistä asioista mitään niin huomaa että metaanilla päästäisiin samoihin kulutuslukemiin sähköauton kanssa. Sinähän vain vinguit jotain ihan muuta etkä edelleenkään pystynyt kumoamaan tuota asiaa. NHB-rakas; sinä et harrasta mitään aktiivisia tai kehittäviä asioita, sinulta tulee tänne joka ilta pajon aikaa ja energia käytettyjä vinkumisviestejä - siinä on sun harrastus. Sinähän hehkutit olevasi jokiu oikein "automies" mitkä on yleinen naurunaihe reaalimaailmassa ja puhelinmyyjistä seuraavia omine surullisine silmineen. Räkä poskella ne jotain holsetteja ja garretin muttereita pyörii hakemassa ja luulee tietävänsä mitä vääntömomentti tarkoittaa.

    No mutta tuo sun hehkuttama 3700 km/l on pelkkää paperia verrattuna vaikka tuohon [ZeimZei]:n linkittämään sähköauton kulutukseen 7702 km/l. Sun metaaniauto on jo nähty tuossa Shellin Eco Marathonissanki, eikä se vain ollut sähköauton veroinen kulutuksessa.

    Miten muuten kerta toisensa jälkeen nolaat itsesi louskuttamalla leukojasi noin huonosti kohteeseen osuvalla tavalla? Sähköllä leijonan osan ajoistani ajavana varmaan koko ajan vaihtelen sitä melkein koko ajan tarpeetonta turboa... Eikä näistä tehdastakuun alaisista autoista kovin moni viitsi muutenkaan alkaa turboja vaihtamaan. No se on jotain sellaista, mistä sinulla ei ole mitään kokemusta ja ehkä siksi kehittelet noin hölmöjä herjoja mielessäsi, joka selkeästi haluaa purkautua koko ajan joka suuntaan. Nytkin mielesi keksi minun hehkuttaneen olevani automies, vaikka sellaista hehkutusta ei tältä palstalta löydy. Ihan saman tapainen pääsi sisäinen harha, kuin se NHB:n BMW, joka syntyi vain lääkityksesi pettäessä. Kirjoitatko uudestaan tuon sotkusi puhelinmyyjistä ja jostain muusta, kun ei tuossa ole nyt mitään ymmärrettävää sisältöä.

    Voishan joku demonstroida tota "ylivoimaista sähköautotekniikkaa" pääsemällä kilowattitunnilla pidemmälle kuin polttomoottoriautot litralla, mutta sekään ei onnistu sähköautotekniikan huonommuuden vuoksi. =)

    Olet varmasti maailman ainoa "asiantuntija", joka ei kykene ymmärtämään sitä, että bensalitrassa on yhdeksänkertainen energimäärä kilowattituntiin verrattuna. Jos polttomoottoriauto menee yhdeksänkertaisella energiamäärällä 3-4 kertaa pidemmällä kuin sähköauto, niin kumpikohan noista on taloudellisempi? Tiedän, että tämä on niin vaativa laskutoimitus, että ala-asteen matikan oppimäärä pitäisi hallita osatakseen laskea tuo, mutta yritä parhaasi - enempäähän ei keneltäkään voi toivoa.

    Kuhan jauhat kuvitelmiasi, millään laskutoimituksella elinkaaren energiatehokkuudessa sähköauto ei voita edes bensa-autoa, olet edelleenkin nolannut itsesi täydellisetsi jatkamalla shell eco marathonista vinkumista. Itkeskelet vain siitä kun metaaniautokin joskus voitti mokoman. Tosifaktoillahan ja elinkaaren energiatehokkuuksillahan sähkö ei koskaan tule pärjäämään, joten olet nolannut itsesi pahasti.

    Itseasiassa olet sellanen puhelinmyyjä ettet edes ymmärrä mitään noista elinkaaren energiatehokkuuksista, et edes ymmärtänyt että lopeta jo se shell eco marathonista vinkuminen, metaaniauto voitti ja sillä sipuli, turha siitä on enää puolustella ja vinkua.

      
  • muokattu 28.05.2019 21:20

    Quu:

    BMW on vanhoillinen designissä jälkeen jäänyt tuote

    tracktest:

    BMW:n muotoilu on sivistyneesti konservatiivinen

    Kumppani: tai tylsä. Sitä termiä käytetään joistakin muista merkeistä, joista voi myös mukamas sanoa designin olevan jäljessä sivistyneen konservatiivisesti.

    Tehän puhutte kaikki samasta muodin/ulkonäön vs. käytännöllisyyden kompromissista, tosin eri näkökulmasta.

    Otsikon aiheeseen tämä liittyy siten, että polttiksena saa kaikkia korimalleja kaikissa hintaluokissa. Sähköisenä ei vielä saa kaikkia, mutta tilanne muuttuu vähitellen.

    Kun vasta julkaistua patteri-Skodaa saa ensin Jahreswagenina ja sitren kolmivuotiaana, lohkeaa taas iso pala autoveron tuotosta.

      
  • muokattu 02.06.2019 21:50

    Hallitusneuvotteluista valuneiden tietojen mukaan SDP:n vaaliohjelman mukaisesti suunnitteilla on entistä vahvempaa ohjausta vähäpäästöisten autojen valintaa tukemaan.

    -Fossiilisten polttoaineiden verotusta korotetaan kuluttajahintojen ennustetun nousun mukaisesti 250 miljoonalla eurolla vaalikauden aikana.

    –Uudistetaan autoilun työsuhde-etua siten, että etu suosii huomattavasti vähäpäästöisen auton valintaa. Vapautetaan sähköauton latausetu verosta.

    –Liikenteen päästövähennystavoitteiden tulee vastata Suomen hiilineutraaliustavoitteeseen. Suomi vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon, askeleena kohti hiiletöntä liikennettä. Liikenteen päästöjen vähentämiseksi tehdään toimia, jotka vähentävät liikennesuoritteita ja edesauttavat siirtymää kokonaisuutena kestävämpään tapaan liikkua ja vapautua fossiilisista polttoaineista.

    –Vauhditetaan autokannan muuttumista nollapäästöiseksi.

    –Jatketaan konversiotukea nykytasolla. Varmistetaan, että auton käyttövoiman konversiot, jotka mahdollistavat vähäpäästöisemmän liikkumisen, huomioidaan niin auto-, ajoneuvo- kuin käyttövoimaverotuksessa.

    –Säädetään velvoite huoltoasemaketjuille tarjota tietty määrä sähköautojen latauspisteitä huoltoasemien yhteyteen.

    https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a83b90a6-bcd3-4540-b95e-e22a6ffbd9e6

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Quu:

    BMW on vanhoillinen designissä jälkeen jäänyt tuote

    tracktest:

    BMW:n muotoilu on sivistyneesti konservatiivinen

    Kumppani: tai tylsä. Sitä termiä käytetään joistakin muista merkeistä, joista voi myös mukamas sanoa designin olevan jäljessä sivistyneen konservatiivisesti.

    Tehän puhutte kaikki samasta muodin/ulkonäön vs. käytännöllisyyden kompromissista, tosin eri näkökulmasta.

    Otsikon aiheeseen tämä liittyy siten, että polttiksena saa kaikkia korimalleja kaikissa hintaluokissa. Sähköisenä ei vielä saa kaikkia, mutta tilanne muuttuu vähitellen.

    Kun vasta julkaistua patteri-Skodaa saa ensin Jahreswagenina ja sitren kolmivuotiaana, lohkeaa taas iso pala autoveron tuotosta.

    Eikä muutu, ei sieltä kukaan ole luvannut uusia autoluokkia avattavaksi. Mitään ei ole tulossa.

      
  • NHBNHB
    muokattu 06.06.2019 10:10

    Kreml kiistää kaiken. Mitään sähköautoja ei ole ja miten voisi ollakaan, kuten ei ole myöskään mitään sähköä tai autojakaan.

      
  • muokattu 06.06.2019 12:48

    Meillä Rouva ohjeisti lapsia ostamaan kunnolliset kodinkoneet ja alleviivasi kehotustaan lahjoittamalla vanhan mutta yhä toimivan pesutornin nuoremmalle tämän muuttaessa omaan huusholliinsa.

    Sekä uudet saman saksalaisvalmistajan koneet että vanhat uuteen osoitteeseen siirrettiin farmariautolla.

    Omissa aikatauluissa se tilavan auton etu on, kun ei perheessä ole kellään pakettiautoa jatkuvasti jouten.

    Voisiko tämänkin ratkaista siten, että jokainen ostaa omiin kuljetustarpeisiinsa sopivat vehkeet?

      
  • muokattu 06.06.2019 16:02

    Ei ole perussuomalaisen logiikalla sähköautoja kun ne ladataan hiilivoimalla, vesivoimalla, aurinkovoimalla, ydinvoimalla, omalla polttomoottorilla ym.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Ei ole perussuomalaisen logiikalla sähköautoja kun ne ladataan hiilivoimalla, vesivoimalla, aurinkovoimalla, ydinvoimalla, omalla polttomoottorilla ym.

    Mitä sä vingut tääl oikee? Mene Trafille vinkumaan noita sun psykoottisia hourailuitas niin ne nauraa sut pihalle sieltä, kun sepostat että corolla hybrid on sähköauto ja käyttövoima sähkö. Voin tulla kuvaamaan kaiken.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit