Bemarissa hengenvaarillisen heikot jouset?

25 kommenttia

Hämmästykseni oli suuri kun Bemaristani kuului metallin"poksahdus" ja kuskinpuolenkeula painui 10 senttiä alemmas. Otin pyörän irti ja sieltähän se syy poksahdukseen löytyi. Kierrejousi roikkui iskarin päällä irtonaisena alapäästään katkenneena!!! "Sitten alkoi kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä." Entäs jos "poksahdus" olis tapahtunut moottoritiellä tai ylipäätään ajossa. En taitas olla tässä tätä kirjottamassa.

Katkeaminen siis tapahtui pihassa auton ollessa parkissa tasaisella maalla.

Auto on 320d farkku; normaalivarustus ;vakiorengastus (205/55R16); ei ajettu rallia tai maastoa; ei kolaroitu. Vuosimalli 2006/231 tkm. Katsastuksessa helmik.2014 ei vikoja.

Tuntumani on että tällaista vauriota ei saisi normaaliajossa/normaalikäytössä missään olosuhteissa tapahtua.

Onko kellään kokemusta vastaavasta?

  
  • Laita googleen jousen katseaminen ja tyyppivika. Ei näytä olevan ihan ainutlaatuinen vika.

      
  • Kapsu:

    Hämmästykseni oli suuri kun Bemaristani kuului metallin"poksahdus" ja kuskinpuolenkeula painui 10 senttiä alemmas. Otin pyörän irti ja sieltähän se syy poksahdukseen löytyi. Kierrejousi roikkui iskarin päällä irtonaisena alapäästään katkenneena!!! "Sitten alkoi kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä." Entäs jos "poksahdus" olis tapahtunut moottoritiellä tai ylipäätään ajossa. En taitas olla tässä tätä kirjottamassa.
    Katkeaminen siis tapahtui pihassa auton ollessa parkissa tasaisella maalla.
    Auto on 320d farkku; normaalivarustus ;vakiorengastus (205/55R16); ei ajettu rallia tai maastoa; ei kolaroitu. Vuosimalli 2006/231 tkm. Katsastuksessa helmik.2014 ei vikoja.
    Tuntumani on että tällaista vauriota ei saisi normaaliajossa/normaalikäytössä missään olosuhteissa tapahtua.
    Onko kellään kokemusta vastaavasta?




    Täysin absurdi väite. Jousen alin kierre katkeaa joskus, mutta aniharvinaista kun näin käy. Taitaa jokaiselta merkiltä löytyä vastaavia tapauksia.



    Kyseessä todennäköisesti materiaalivikainen kappale. Omalle kohdalle ei vastaavia ole sattunut. Kuoppaisilla teillä jos paljon ajetaan ja kilometrejä autolla jo runsaasti takana, materiaali jousessa väsyy ja voi jopa katketa. Tosin jouset menee vaihtoon silloin kun auton normaali paino vetää jouset kasaan tuon pitäisi kyllä huomata viimeistään katsatusmies ja kehottaa vaihtamaan jouset.



    Viallisen materiaalien pettämiselle ei kukaan voi etukäteen mitään niitä kun ei päälle päin ainakaan jousesta kukaan voi havaita. Kuten totesin hyvin harvinaisia tapauksia. Noilla kertomillasi 231 tkm:llä mitä ajettu olisi ehkä viisasta vaihtaa kaikki jouset uusiin. Tiedätkö muuten onko autossasi alkuperäiset jouset vielä paikallaan? :sunglasses:

      
  • Jousia on katkeillut läpi autoilun historian. Yleensä katkeaminen lyhentää jousta vain vähän. Jos autostasi tippui nurkka noinkin paljon, niin kyseessä lienee kartiomainen jousi, joka katketessaan voi mennä jousilautasen yli. Tuttavallani oli muuten aivan sama Bemarin malli ja sama vika.



    Itse en nyt vielä kovin todennäköisenä pitäisi onnettomuutta. Kyllähän se autonvähän heilahtaa, mutta tuskinpa se karkaisi hallinnasta. Ongelmia tullenee lähinnä tilanteissa, joissa mennään pidon rajamailla. Vaihtamalla jouset ennen kuin ne katkeavat, voi vähentää riskiä entisestään.

      
  • Tractest:

    Täysin absurdi väite. Jousen alin kierre katkeaa joskus, mutta aniharvinaista kun näin käy. Taitaa jokaiselta merkiltä löytyä vastaavia tapauksia.



    Kyseessä todennäköisesti materiaalivikainen kappale. Omalle kohdalle ei vastaavia ole sattunut. Kuoppaisilla teillä jos paljon ajetaan ja kilometrejä autolla jo runsaasti takana, materiaali jousessa väsyy ja voi jopa katketa.




    Meinaatko että jousi ei voi katketa moottoritiellä?



    Jousi on tosiaan katkennut alimmasta kierteestä. Tietääkseni jouset ovat alkuperäiset.

    Kukahan jousen materiaalivirheestä ja sen seurauksista on vastuussa? (Olen kysynyt asiaa Bemarilta. Vastausta en ole vielä saanut.)

      
  • Tuon osalta mitä väität että BMW:ssä olisi hengenvaaralliset jouset. Tottakai jousi voi katketa missä vain onhan näitä sattunut milloin missäkin mutta ei se tarkoita sitä että auto muuttuisi tuolloinkaan hengenvaaralliseksi.



    Tuossa noviiseille ja muille kiinnostuneille hyvä pätkä, että ymmärtää jotain ettei munaa itseään enempää näin julkisesti nimimerkin turvin tosin.



    https://www.youtube.com/watch?v=zGH_Bs84uk0

      
  • NHB:

    Itse en nyt vielä kovin todennäköisenä pitäisi onnettomuutta. Kyllähän se autonvähän heilahtaa, mutta tuskinpa se karkaisi hallinnasta. Ongelmia tullenee lähinnä tilanteissa, joissa mennään pidon rajamailla. Vaihtamalla jouset ennen kuin ne katkeavat, voi vähentää riskiä entisestään.



    Jousi oli alimmasta kierteestä katkenneena ylhäältä kiinni muuten täysin vapaana iskarin päällä roikkumassa. Murtunut viistosti eli murtumareunat on terävät. Rengas olis ollu ainakin vaarassa jos ei räjähtänyt. Täytyy olla tosi hyvä kuski jos pystyy pitämään auton tiellä moottoritievaudissa eturenkaan räjähtäessä.



    Pitäskös suositella kaikille Bemaristeille jousien vaihtoa viimeistään 200tkm:ssä

      
  • Kapsu:

    NHB:
    Itse en nyt vielä kovin todennäköisenä pitäisi onnettomuutta. Kyllähän se autonvähän heilahtaa, mutta tuskinpa se karkaisi hallinnasta. Ongelmia tullenee lähinnä tilanteissa, joissa mennään pidon rajamailla. Vaihtamalla jouset ennen kuin ne katkeavat, voi vähentää riskiä entisestään.

    Jousi oli alimmasta kierteestä katkenneena ylhäältä kiinni muuten täysin vapaana iskarin päällä roikkumassa. Murtunut viistosti eli murtumareunat on terävät. Rengas olis ollu ainakin vaarassa jos ei räjähtänyt. Täytyy olla tosi hyvä kuski jos pystyy pitämään auton tiellä moottoritievaudissa eturenkaan räjähtäessä.

    Pitäskös suositella kaikille Bemaristeille jousien vaihtoa viimeistään 200tkm:ssä




    Järjenkäyttö on sinullekin Kapsu sallittu ja jopa suositeltavaa. On pakko kysyä onko kello68 ottanut trollaukseen uuden nimimerkin käyttöön? Rupeaa vahvasti näyttämään siltä kun näitä BMW:stä huutelujasi lueskelee.



    http://www.autouutiset.com/html/juttuarkisto/0307/0307Autonalusta.pdf

      
  • Pistän tähän kuvan kunhan osaan.

      
  • Naapurilla meni Audista taka ja etu jouset poikki myös kun oli parkissa tallissa. Onko myös kaikissa Audeissakin hengenvaarillisen heikot jouset?



    http://www.stanceworks.com/wp-content/uploads/2010/03/picturesm.jpg

      
  • Sui Hing:

    Naapurilla meni Audista taka ja etu jouset poikki myös kun oli parkissa tallissa. Onko myös kaikissa Audeissakin hengenvaarillisen heikot jouset?

    http://www.stanceworks.com/wp-content/uploads/2010/03/picturesm.jpg




    No siinä on Audi tontissa.

      
  • BMW tuskin itse valmistaa noita jousia, kai niitä on muissakin automerkeissä käytetty.

      
  • Kapsu:



    Jousi oli alimmasta kierteestä katkenneena ylhäältä kiinni muuten täysin vapaana iskarin päällä roikkumassa. Murtunut viistosti eli murtumareunat on terävät. Rengas olis ollu ainakin vaarassa jos ei räjähtänyt. Täytyy olla tosi hyvä kuski jos pystyy pitämään auton tiellä moottoritievaudissa eturenkaan räjähtäessä.

    Pitäskös suositella kaikille Bemaristeille jousien vaihtoa viimeistään 200tkm:ssä




    Tuttuni tapauksessa joku osa hankasi rengasta. Rengas vaurioitui lievästi, mutta pysyi ajokuntoisena, vaikka autolla ajettiin huoltoon asti. Ei se auto mihinkään erityisesti karkaa, vaikka ilmat renkaasta karkaisivatkin. Motarilla kun mutkatlinkin ovat loivia, niin ei puhjenneen renkaan pitäisi nyt mitenkään erityisen paljon vaatia kuskilta. Mielestäni jokaisen pitäisi myös tajuta hiljentää jo siinä vaiheessa kun joku nurkka tipahtaa 10 senttiä kesken ajon.



    Tuskin kaikilla bemaristeilla on syytä mihinkään erikoistoimiin, mutta tuon mallin omistajien kannattaa ehkä uhrata ajatusta tavallista enemmän tähän asiaan.

      
  • Mulla on mennyt jousi Opelista, ja 740 GLE:n takajouset kuoleentuivat niin veteliksi, että vaihdoin joitain vuosia sitten. Suoran jousen kierroksen katkeaminen ei aiheuta kuin pamauksen jälkeen visiitin korjaamolle ennen seuraavaa katsastusta. Opelissa en edes huomannut, milloin se oli napsahtanut, mutta huolellinen katsuri huomasi. Milloinkahan napsahtaa opiskelija-autoksi hankitusta Satalankusta, jossa tämä on myös tyyppivika?



    Näköjään tynnyrijousi lisää draamaa muuten varsin arkipäiväiseen tapahtumaan.



    Tämä keskustelu kertoo taas kerran osan syistä, joiden vuoksi Toyota ja BMW ovat hyvin kannattavia yrityksiä.

      
  • Hämmästykseni oli suuri kun huomasin, että sinulla oli hengenvaarallinen ongelma SEKÄ Audissasi ETTÄ Bemarissasi!

      
  • Kumppani:

    Hämmästykseni oli suuri kun huomasin, että sinulla oli hengenvaarallinen ongelma SEKÄ Audissasi ETTÄ Bemarissasi!




    Kumppani, kirjoittajat eivät ole samat. Tämän kirjoitus on alkuperäinen, Audiin liittyvä kirjoitus on kopionimimerkkitehtailijan, joka nykyisin myös jatkuvasti kopioi muiden tekstejä. Hän käyttää myös nimimerkkiä Ajattelija2014 ja on lukuisia kertoja kopioinut minun kirjoituksiani.

      
  • OK, eli Bemari ei trollaa ja Audi trollaa



    Otsikolla: Bemarissa hengenvaarillisen heikot jouset?

    Kapsu:

    Hämmästykseni oli suuri kun Bemaristani kuului…. Tuntumani on että tällaista vauriota ei saisi normaaliajossa/normaalikäytössä missään olosuhteissa tapahtua. Onko kellään kokemusta vastaavasta?




    ja



    Otsikolla: Audissa hengenvaarillisen heikot valot?

    Hupsu:

    Hämmästykseni oli suuri kun Audistani kuului... Tuntumani on että tällaista vauriota ei saisi normaaliajossa/normaalikäytössä missään olosuhteissa tapahtua. Onko kellään kokemusta vastaavasta?




    Kapsu ja Hupsu - joopa joo. Hämmästykseni oli kuitenkin suuri kun palsalta kuului...

      
  • NHB:

    Tuttuni tapauksessa joku osa hankasi rengasta. Rengas vaurioitui lievästi, mutta pysyi ajokuntoisena, vaikka autolla ajettiin huoltoon asti. Ei se auto mihinkään erityisesti karkaa, vaikka ilmat renkaasta karkaisivatkin. Motarilla kun mutkatlinkin ovat loivia, niin ei puhjenneen renkaan pitäisi nyt mitenkään erityisen paljon vaatia kuskilta. Mielestäni jokaisen pitäisi myös tajuta hiljentää jo siinä vaiheessa kun joku nurkka tipahtaa 10 senttiä kesken ajon.



    Jousi siis pamahti paikallaan parkissa. Kun olin selvittänyt (ottamalla pyörän irti) mitä oli tapahtunut kyselin paristakin Bemarin merkkikorjaamosta voiko autolla ajaa. (Korjaamolle) Molemmista vastattiin että ei missään tapauksessa. Jouduin kuitenkin ajamaan auton hinurin lavalle. Rahina ja rohina kuului pyöräkotelosta, joten tuskinpa olisin sillä edes "kylille" asti päässyt. Lisävaurio jäi nyt ohjausnivelen suojakumiin.



    Tämä Bemarinkin käyttämä kartiojousi on ilmeisesti se "hengenvaarallinen" jousimalli kun se katketessaan pääsee "valahtamaan nilkkoihin".

      
  • http://www.vibilagare.se/nyheter/audi-bygger-glasfiberfjadring-i-ar



    Audi alkaa valmistaa jousia lasikuidusta, ne on kevyitä eivätkä ruostu.

      
  • Volvossa oli jo parikymmentä vuotta sitten (960, S90).



    Ongelma ei ollut jousi, vaan sen kanssa vakiona oleva tasonsäätövaimennin (Nivåmatic), jonka tilalle ei rautajousisten mallien tavoin voinut vaihtaa tavallista vaimenninta. Takavaimentimen vaihtoon ei tuhat euroa riitä.



    Rautajousiseenkin Volvoon sai tasonsäätövaimennuksen lisävarusteena, ja usein 10-vuotiaan Volvon tasonsäädön antautuessa vaihdettiin kalliiden tasonsäätövaimentimien tilalle vakiovaimentimet ja vakiojouset.



    IMHO, paras yhdistelmä oli oman 740 GLE:n kokoonpano, jossa vakiojousitukseen lisätään Nivåt jälkiasennuksena. Vakiojousi on tehtaan Nivåmatic-kokoonpanoa hieman jäykempi, joten vähemmällä rasituksella Nivåmaatit kestivät yllättävän hyvin, yli 200.000 km myös säätötoiminta kunnossa.



    Toivottavasti Audikin osaa valmistaa jousen, joka ei käytännössä aiheuta ongelmia katkeamalla ennen aikojaan. Mahdollista se kyllä on.

      
  • Jousien katkeamisesta olen kuullut, lukenut ja hieman omakohtaistakin kokemusta on, että saksalaisissa autoissa merkistä riippumatta jouset napsahtelee poikki.

    Minulla on ollut kolme eri merkkistä saksalaista autoa, kaikista on katkennut yksi tai useampi jousi.

    Kummallisen tuntuista, mutta samoja kokemuksia olen kuullut muiltakin.

      
  • 740 GLE:

    Volvossa oli jo parikymmentä vuotta sitten (960, S90).

    Ongelma ei ollut jousi, vaan sen kanssa vakiona oleva tasonsäätövaimennin (Nivåmatic), jonka tilalle ei rautajousisten mallien tavoin voinut vaihtaa tavallista vaimenninta. Takavaimentimen vaihtoon ei tuhat euroa riitä.

    Rautajousiseenkin Volvoon sai tasonsäätövaimennuksen lisävarusteena, ja usein 10-vuotiaan Volvon tasonsäädön antautuessa vaihdettiin kalliiden tasonsäätövaimentimien tilalle vakiovaimentimet ja vakiojouset.

    IMHO, paras yhdistelmä oli oman 740 GLE:n kokoonpano, jossa vakiojousitukseen lisätään Nivåt jälkiasennuksena. Vakiojousi on tehtaan Nivåmatic-kokoonpanoa hieman jäykempi, joten vähemmällä rasituksella Nivåmaatit kestivät yllättävän hyvin, yli 200.000 km myös säätötoiminta kunnossa.

    Toivottavasti Audikin osaa valmistaa jousen, joka ei käytännössä aiheuta ongelmia katkeamalla ennen aikojaan. Mahdollista se kyllä on.




    Eipä nämä katkea helposti kun tulee myöhemmin Audeihin tälläsii jousia.



    http://www.carscoops.com/2014/06/audi-gets-edge-over-bmw-and-benz.html

      
  • Vaaraa ei synny kun jouset paikallaan katkeilee kuten mulla. Onko tiedossa että katkeamisista olis tieltäsuistumisia tai muita isompia vahinkoja aiheutunut?



      
  • No mulla ainakin katkes oikeanpuolen etujousi bmw e46 mallista ja jousen alapään katkennut kappele meni läpi renkaasta. Keula romahti alas ja rengas "räjähti". Nopeutta 50 km/h taajamassa. Jousi ja iskari alkuperäiset. Kyse ei ollut alalautasen ruosteesta vaan lautasen koosta. Jousi sopi romahtamaan läpi lautasen. Pidän pahana!

      
  • Tuo jousilautanen, joka ei ota kiinni katkennutta jousta näyttäisi olevan se BMW:n erikoisuus, jossa se poikkeaa muista, eikä edukseen. Eihän näillä normaalisti ole muuta merkitystä kuin yksittäinen pamaus, jonka jälkeen hetken ihmettelyn jälkeen jatketaan ajamista, kunnes katsuri vaatii katkenneita jousia vaihtoon.

    Viisi vuotta sitten arvailemani opiskelija-auton jousenpätkä löytyi muuten kotipihalta, minkä perusteella tiesimme lähteä tarkistamaan miltä nurkalta oli jousi katkennut, koska eihän sitä yleensä muuten edes huomaa ennen kuin katsuri huomauttaa.

    Onkohan näissä kotipihaan katkeavissa jousissa kyse siitä, että jyrkän 90 asteen käännös taivuttaa jousta pyörän kallistumien vuoksi ja siksi viimeisillään oleven jousen katkeaminen kotipihassa näkyy osuneen muillekin?

      
  • Jostain syystä vaikuttaa siltä, että erityisesti saksalaisissa autoissa kierrejouset napsahtelee poikki. Itselläni on ollut kolme erimerkkistä saksalaista autoa, kaikista on katkennut vähintään etujousi. Yhdestä katkesi myös takajousi. Automiesten tietotoimisto kertoo että Bemari on, tai on ollut pahimmasta päätä jousien katkoja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit