V90:n valmistus saattaa loppua

42 kommenttia
2»
  • ja taas uusi volvo ketju ...

      
  • muokattu 02.07.2019 09:43

    Oma Seat Atecani oli takuukorjauksessa vajaa vuosi sitten. Seatilta tuli kutsu korjaukseen/huoltoon.

    Jarruja säädettiin, en muista tarkkaan miten "vika" oli kuvattu kotiin tulleessa kirjeessä. Itse en mitään vikaa huomannut, autolla pystyi ajamaan täysin normaalisti ennen korjausta.

    Toki korjaukseen viemisestä oli vaivaa, mutta itse kuitenkin koin "korjauksen" lähinnä huolenpitona.

      
  • muokattu 02.07.2019 13:22

    @▫️ kirjoitti:
    Mercedes C-sarjan hylkäysprosentti on muuten peräti 45,6 prosenttia ajomäärällä 287.000 km. Vastaavasti Toyota Rav4:n hylkäysprosentti on vain 16 prosenttia ajomäärällä 250.000 km. Toyota Camryn hylkyprosentti on vain 12 prosenttia kilometrimäärällä 253.000 km. Vuotta 2013 vanhempaa tietoa ei löydy.

    Jätän aivotoiminnan analysoinnin aiheeseen perehtyneille, mutta tässä on hyvä esimerkki siitä, miksi autoMERKKIEN välisten katsastus- ja vikatilastojen vertaamisessa ei ole järjen häivää, koska sinänsä oikein laskettu tilasto ei enää kuvaa yhtään kyseisen valmistajan mallia. Tilaston kuvaamaa keskimääräistä "Toyota" tai "Mercedes-Benz" autoa ei siis ole olemassa excelin ulkopuolisessa maailmassa.

    En tietenkään kiistä yllä mainittuja havaintoja, mutta nekin ovat hyvä esimerkki mallikohtaisten vikasarjojen tarkastelusta. Camry oli yllättävän hyvin kestävä Toyota, Avensista ja pienempiä verranneena en tiennytkään Toyotan kestävän parhaimmillaan noinkin hyvin.

    Sen sijaan vertailussa olevan C-Mersun osalta olen jokseenkin varma, että lähdemateriaali ei ole totuuden mukainen ja syy on järkyttävän aktiivinen mittarinruuvaus yhdellä suosituimmista tuontiautoista. Samasta tilastosta näkee Ceen ajomäärän kehittyvän uudesta lähtien suunnilleen tasatahtia noin 25.000 km vuodessa ensimmäiset 10 vuotta. Sen jälkeen mittarit alkavat peruuttaa niin aktiivisesti, että Suomessa kyseisen automallin VUOTUINEN AJOMÄÄRÄ VÄHENEE vuosittain. Tätä ei selitä yksityistuontina tulevat vähemmän käytetyt, koska tuonnin trendi on kääntynyt koko ajan uudempaan ja myös tuon erikoisesti käyttäytyvän W203 C-sarjalaisen seuraaja W204 oli koko malli-ikänsä ajan 2 suosituimman tuontiauton joukossa listäkärjessä vuosikaudet. Ajomäärät kehittyvät seuraavasti:
    2009: 203:000
    2008: 225.000
    2007: 221.000 <- mittarit peruuttavat keskimäärin 4.000 km vuodessa
    2006: 260.000
    2005: 259.000 <- mittarit peruuttavat keskimäärin 1.000 km vuodessa
    2004: 275.000
    2003: 287.000

    Aika jännä ilmiö, että ajomäärät kasvavat systemaattisesti juuri mallivuoteen 2008 saakka, jonka jälkeen paperinen huoltokirja leimoineen jäi pois käytöstä ja huoltotiedot alettiin tallentaa tehtaan huoltotietokantaan, vai mitä?

    Tuon 2008 mallivuoden hylkyprosentti on siltikin iso, 25.6 %. Monimutkaisella alustalla ja isolla painolla on jarrujen vuoksi hintansa.

    Avensis 249.000 km ajettuna ja E-sarja 239.000 km ajettuna ovat suunnilleen tasoissa, eli 19 % ja 19.3% hylkäysprosentti. Eemelin viat ovat tässä samoja kuin Ceenkin, eli jousitus, seisontajarru ja etuakseliston nivelet.

    Kannattaa verrata mallikohtaisia vikasarjoja ja ymmärtää mitä numeroiden takana on.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Toki korjaukseen viemisestä oli vaivaa, mutta itse kuitenkin koin "korjauksen" lähinnä huolenpitona.

    Havaittujen tyyppivikojen vuoksi tehtäviä huoltokutsuja en ole itsekään kokenut minkäänlaiseksi ongelmaksi silloin kun perheessä on uusia autoja ollut. Viimeinen tehtiin S80:n alatukivarsien kiinnityspulttien lukitukseen. Ehjä auto halliin sisään, kuppi kahvia, ehjä auto hallista ulos ja hyvää matkaa...

    ...on siitä lähtien riittänyt jo pian 16 vuotta ja 270.000 km ilman yhtään katsastushylsyä.

    Tästäkin korjauskierroksesta on tilastomerkinnät jossain, mutta silti tuon saman auton alustan heikko kohta eivät ole ne tehtaan puolesta ihan ensimmäisiin valmistuneisiin facelift malleihin vaihdetut kiinnityspultit, vaan alatukivarsien puslat ja korostetun nokkapainoisten jarrujen vuoksi käytön puutteessa pilalle ruostuvat takajarrulevyt.

      
  • Se nyt on niin yksilöllistä mitä kaikkea autoon voi tulla. 30.000 kilometrin huollossa huoltomies huomasi että rotat olivat järsineet Seat Atecan kaapeleita, kaapeleita piti uusia ylimääräisellä huoltokerralla ja koko määräaikaishuollon kuluiksi pompsahti yhteissummaksi 338 euroa.

      
  • Rottien vierailut Seatin kaapeleissa olivat jotain sellaista että on pakko kysyä asutko kaatopaikan vieressä? Vai voiko rottia tosiaan olla jossain muuallakin riesaksi asti?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Rottien vierailut Seatin kaapeleissa olivat jotain sellaista että on pakko kysyä asutko kaatopaikan vieressä? Vai voiko rottia tosiaan olla jossain muuallakin riesaksi asti?

    Baijerissa asuessani paikallisille näädille maistuivat oikein hyvin Bemarin ja Fordin johdot. Tulpanjohdot kun olivat sentin välein pätkitty niin aamulla tuli vähän kulkuongelmiakin.

      
  • Naapurilla on ihan lähellä joku ihmeen jätekompostori ja se saattaa houkutella rottia. Asun metsän laidassa ja auto on suhteellisen vanhassa tallissa mikä ei ole tiivis.

    Pitänee joku semmoinen rottakarkotin hommata eli laite joka lähettää sellaisia signaaleja jotka pitävät jyrsijät poissa 200 neliön alueelta.

      
  • Olen kuullut keskieurooppalaisten näätien herkutelleen myös autojen muovisilla imusarjoilla. Ylimääräiset hengitysaukot imusarjassa heikentänee moottorin optimaalista toimintaa.

      
  • Täällä missä minä asun ei ole ongelmia rottien kanssa. Ovatko sitten sen verran valistuneita etteivät liiku ihmisten ilmoilla! 😁

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Täällä missä minä asun ei ole ongelmia rottien kanssa. Ovatko sitten sen verran valistuneita etteivät liiku ihmisten ilmoilla! 😁

    Ei rotille kaikki kelpaa☹️

      
  • muokattu 03.07.2019 10:32

    "Usein kuultu arvio rottien määrästä Helsingissä on satatuhatta – villeimmissä visioissa puhutaan jopa yli puolesta miljoonasta rotasta. Se on melkein yhtä paljon, kuin kaupungissa on asukkaita.

    -clip-

    Niitä on kaikkialla. Torjunta ei ole koskaan ole niin kattavaa kuin rottien esiintyminen, enkä myöskään usko, että rotan torjunta on aina parasta tai tehokkainta mahdollista, (Helsingin yliopiston tutkijatohtori) Aivelo sanoo.

    -clip-

    Tilastojen mukaan jyrsijämäärät osuvat tällä hetkellä eniten etelä- ja länsirannikolle, Jammu Rantanen näyttää tietokoneen ruudulta.
    "

    https://yle.fi/uutiset/3-10522326

    Ei pitäisi hirveästi yllättää, että rottia on siellä, missä ihmisiäkin on (paljon).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit