Volvolla menee lujaa

336 kommenttia
1678911
  • "80-luvulla tuli ajettua isolla etuvetoisella Audilla ja Saabilla nämä kokemukset riittivät mielipiteeseen joka on vallaala edelleen."

    Aika tuore ajokokemus sanoisin.

      
  • Kumppani vanhan ajan kommunisti analysoi ja tekee päätelmiä kovin kevein mielin mutta eipä tässä ole mitään uutta.

      
  • muokattu 19.07.2019 10:04

    @tracktest:

    Kumppani vanhan ajan kommunisti

    No huhh! Nyt tuli paha, hehehehheeheee

    ...analysoi ja tekee päätelmiä kovin kevein mielin mutta eipä tässä ole mitään uutta

    Aikas kevein mielin analysoit ja teet päätelmiä minusta! Mutta yhtä heppoisin eväin toki muistakin, tässä tapauksessa ns. volvoilijoista. Ja itse ydinasioihin jäi tietysti väistellen vastaamatta. Sitä omaa malkaa silmässään kun ei näe...

      
  • Autozeitung testasi Skoda Superb Combin ja BMW 5er farmarin, kummassakin kahden litran dieselit. Skoda Superbissa oli BMW:tä parempi ajodynamiikka.

    https://www.autozeitung.de/bmw-5er-touring-skoda-superb-test-196808

      
  • muokattu 19.07.2019 10:39

    Tuosta on väännetty aikojen alusta lähtien, makuasioita mitäpä muuta. Muutoksia tehdään palautteen mukaan ja näissä kompromisin löytäminen on hyvin vaikeaa mutta johonkin rajat on vedettävä. Miten miellyttää kaikkia on käytännössä mahdoton tehtävä. Mukavuuden ja ajettavuuden välille on vaikea saada tasapainoista asetusta ja niin että se miellyttäisi jokaista ratin vääntäjää. BMW on tehnyt töitä tämän kanssa vuosikausia siksi ajoasetuksia on valittavana ei tosin riittävästi koska aina joku valittaa niiden riittämättömyyttä. Valitusta valittamisen ilosta. Onhan se mahdoton miellyttää etuvetoisen auton nimeen vannovan toimittajan makua, aina löytyy aihe kuin aihe josta valittaa. Tähän perustuu se että näitä turhaakin turhempia julistuksia joku lukee koska aina löytyy kuulijakunta näille kansanautojen "hyvien ominaisuuksien" vaalijoille.

      
  • muokattu 19.07.2019 11:23

    @tracktest:

    Muutoksia tehdään palautteen mukaan ja näissä kompromisin löytäminen on hyvin vaikeaa mutta johonkin rajat on vedettävä. Miten miellyttää kaikkia on käytännössä mahdoton tehtävä. Mukavuuden ja ajettavuuden välille on vaikea saada tasapainoista asetusta ja niin että se miellyttäisi jokaista ratin vääntäjää.

    ....siispä joku ostaa jonkun muun kuin BMW:n. Mutta siinä kohtaa tämä tekee sinun mielestäsi "väärän valinnan" ja aloitat nimittelyn sisältäen "pahaa oloa", fanatismia ja uskovaisuutta jne. Miksi?

    ...makuasioita mitäpä muuta

    Sen kun muistaisit - aidosti, eikä opeteltuna vuorosanana.

    Onhan se mahdoton miellyttää etuvetoisen auton nimeen vannovan toimittajan makua, aina löytyy aihe kuin aihe josta valittaa.

    Luulisi, että on vastaavasti mahdotonta miellyttää takavetoisen auton nimeen vannovan toimittajan makua. Jos kyse on makuasiasta, niin luonnollisesti tämäkin valittaa silloin etuvetoisista ja löytää siihen aiheita valittamisen ilosta, eikö vain. Miten tämä olisi silti enemmän oikeassa - makuasiassa?

    Tähän perustuu se että näitä turhaakin turhempia julistuksia joku lukee koska aina löytyy kuulijakunta näille kansanautojen "hyvien ominaisuuksien" vaalijoille

    En tiedä mitä tarkoitit kansanautolla, mutta eikö saa olla muita mielipiteitä kuin sinun (BMW-)totuutesi, tai takavetotoimittajan?

      
  • Milläs sinä tracktest nyt sitten tarkalleen ottaen ajat?

      
  • muokattu 13.08.2019 07:55

    Taas uutista Volvon huimasta menestyksestä kiinalaisomistuksessa, jonka piti olla huono juttu monen ”asiantuntijan” mielestä. Myynti kasvaa huikeasti myös Kiinassa.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvolla-asiat-luistavat-kiinassa-valmistetut-xc60-ja-s90-kayvat-kaupaksi-kuin-haka/ee477fb6-1112-4d69-8bba-e7a20f7b2619

      
  • NHBNHB
    muokattu 13.08.2019 09:37

    @Mikko-L kirjoitti:
    Taas uutista Volvon huimasta menestyksestä kiinalaisomistuksessa, jonka piti olla huono juttu monen ”asiantuntijan” mielestä. Myynti kasvaa huikeasti myös Kiinassa.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvolla-asiat-luistavat-kiinassa-valmistetut-xc60-ja-s90-kayvat-kaupaksi-kuin-haka/ee477fb6-1112-4d69-8bba-e7a20f7b2619

    Kun myynti kasvaa tasatahtia markkinoiden kanssa, niin se onkin sitten huimaa kasvua. Maailma taitaa olla kovin erinäiköinen Volvomiehen silmin. Onko tässä Volvon myynnissä Kiinassa tapahtunut jotain oleellista muutosta viime vuosina? Edelleenkin Volvo menestyy merkittävimpiin suoriin kilpailijoihinsa verrattuna heikommin Kiinassa kuin Kiinan ulkopuollla.

    EDIT: Pitipä vilkaista ketjun ensimmäiselle sivulle, missä kaksi nimikerkkiä kuorossa yritti parhaansa mukaan todistaa NHB:n olemvan väärässä. Volvon piti kasvaa niin vimmatusti markkinoita nopeammin. No nyt kun vertaan noita ensimmäisen sivun suhdelukuja markittävimpiin kilpailijoihinsa Kiinassa, niin olla edelleen ihan samalla tasolla. Näin tällä kertaa. En tosin epäile hetkeäkään, etteikö sama laulu jatku edelleen, mutta luvut eivät suuta soittamalla tai nimimerkkiä vaihtamalla muutu miksikään.

      
  • NHB on sen verran tyhmä, että hän kommentoi tuota Kauppalehden artikkelia asioilla jotka eivät mitenkään edes liity tuohon artikkeliin.

      
  • Enpö selvitellyt muiden merkkien kasvua, mutta ovatko muut merkit tosiaan kasvaneet 25 % viime vuodesta kiinassa? Jos globaalisti ajatellaan, niin Volvo on kasvanut saksalaisia kilpailijoita nopeammin. Niiden myynti on tainnut junnata löhes paikallaan vai onko jopa hieman laskenut jollain merkeillä?

    Täytyy vielä huomioida, että ennen kiinalaista omistusta Volvo kävi kuolonkamppailua ja myynti laski. Nyt taotaan ennätysmyyntiä vuodesta toiseen. Ei tässä mikään Volvomies tarvitse olla asiaa ymmärtääkseen. Kiinalainen omistus pelasti Volvon, joka olisi muutoin melko varmasti kokenut Saabin kohtalon

      
  • muokattu 13.08.2019 16:02

    Kurkkasin Audin myyntiä Kiinassa ja heinökuussa kasvua tosiaan oli mukavasti. Muuten koko alkuvuona Audin myynti on laskenut reippaasti viime vuodesta. Volvon myynti +12 %.

      
  • NHBNHB
    muokattu 13.08.2019 15:51

    @Mikko-L kirjoitti:
    Enpö selvitellyt muiden merkkien kasvua, mutta ovatko muut merkit tosiaan kasvaneet 25 % viime vuodesta kiinassa? Jos globaalisti ajatellaan, niin Volvo on kasvanut saksalaisia kilpailijoita nopeammin. Niiden myynti on tainnut junnata löhes paikallaan vai onko jopa hieman laskenut jollain merkeillä?

    The China Passenger Car Association (CPCA)'s data showed that retail sales of China's locally-produced premium car brands, including Mercedes-Benz, BMW, Audi, Cadillac, Jaguar, Land Rover, Volvo, Infiniti and Acura, totaled 193,848 units in June with a year-on-year jump of 24.9%.

    http://autonews.gasgoo.com/china_news/70016165.html

    Kyllä siihen melko paksut värilasissa tarvitaan, jotta tuolta listalta alkaa hehkuttamaan Volvon "huimaa menestystä Kiinassa". Sekä BMW että Lexus ovat selvästi edellä varsinkin määrässä mutta myös suhteellisesti. Prosenteissa edellä ovat myös Porsche ja pari japsia ennen kotimaista Volvoa.

      
  • muokattu 13.08.2019 17:14

    a. NHB:n kirjoittelua toukokuulta 2010.

    "Volvo on sen verran pieni valmistaja, että kovin monelle (isolle) tehtaalle ei riitä kuormaa. Jos tuotantoa päätetään siirtää Kiinaan, niin nopeasti voidaan olla tilanteessa, jossa toiminta ruotsissa ajetaan kokonaan alas."

    "Kysymys kuuluukin, että kannattaako pitää kahta pientä tehdasta Euroopassa, jos toiminta keskittyy Kiinaan?"

    b. Samoilta ajoilta on löydettävissä NHB:n kirjoittelua, jossa hän katsoo ettei autonvalmistaja Geelyllä ole riittäviä resursseja.

    "Konserniratkaisukin on kuitenkin ratkaisu. Geelyllä ei ole tällä hetkellä oikein mitään ratkaisuja. Viime vuosilta tulee ensimmäisenä mieleen kaksi merkkiä, jotka ovat nostaneet toimintaansa aivan uudelle tasolle. Ne ovat Mini ja Skoda. Molemmilla on vahva konserni takana. Tämä varmasti sitoo käsiä, mutta tuo myös sellaisia mahdollisuuksia, joita pienellä valmistajalla ei ikinä olisi. Korealaiset merkit ovat myös olleet nousussa. Niidenkin takaa löytyy vahva konserni.

    Pidän sinua sinisilmäisenä jos et näe Fordin omistajuudessa mitään etuja Geelyyn verrattuna. Tämäkään ei ole provo. Etkö näe yhtään ongelmana sitä, että pienellä kiinalaisten halpa-autojen valmistajalla ei ole itsellä osaamista kehittää Volvoja tai tarjota valmista tekniikkaa niihin?"

    "Fordin vahvuuksiin voidaan laskea vaikkapa kattava valikoima Volvolle lainattavissa olevaa tekniikkaa. Volvoa pienemmällä kiinalaisella valmistajalla ei ole tällä hetkellä oikein mitään sellaista tekniikkaa, jota voisi lainata Volvoon. Ainakaan jos on tarkoitus tehdä nykyisen kaltaisia Volvoja. Samoin vanhan ison valmistajan omistajuus koetaan varmasti luotettavammaksi kuin tuntemattoman kiinalaisin pikkutekijän omistajuus.

    Geelyn taloudellisesta tilanteesta en tiedä, mutta tuskin Geely ainakaan autoja myymällä kovin suuria summia ansaitsee. Fordista tiedämme jo sen verran, että siellä on tehty täyskäännös parempaan suuntaan."

    "Mitä nämä monien kehumat Geelyn resurssit ovat? Ainakaan minä en ole nähnyt mitän sellaista, mikä indikoisi väkeviä resursseja. Väkeviä resursseja vastaan puhuu esimerkiksi se, että Geelyllä on isoja ongelmia saada autojaan täyttämään eurooppalaisten päästö- ja kolariturvallisuustestien minimivaatimukset. Ei tuon nyt luulisi olevan kovin hankalaa, jos on edes kohtuullisesti resursseja käytettävissä."

    c. Kysyä voi miten NHB:n ennustukset ovat käyneet toteen ?

      
  • Ajelin tracktestin iloksi (ja vuokraamon upgraden seurauksena) satakunta kilometriä BMW 520 d:llä. Ihan samanlainen se on kuin suurin osa muistakin autoista, ainakin Volvot, Mersut ja Audit huomioiden (muita ei käyttämäni vuokraamon valikoimissa ole, siitä merkkivalikoima. Ei siksi ettenkö ihan mieluusti vuokraisi Toyotaa tai Fordia). Tosielämän testissä, eli pk-seutulaista kehätietä vastaavissa olosuhteissa en huomaa mitään eroa.

    Merkistä riippumatta on yksi asia jonka kuitenkin huomaa. Nimittäin sähköajon hyvyyden. Tuollaisen automaattilaatikollisen diesel-bemarin pitäisi olla ihan kohtalaisen hyvä auto, mutta kyllä se ottaa pataan 6-0 lataushybridille ja oikealle sähköautolle. Tuntuu että ehtii sanomaan aika monta kissaa ennenkuin auto suvaitsee kiihtyä maantienopeudesta moottoritienopeuteen (se ei ole se ongelma, vaan sen huomaa jos moottori(liikenne)tiellä jää rekan perään ja haluaa löytää ohituskelpoisen raon vasemmalta kaistalta.)

    Pelkällä polttomoottorilla kulkevien autojen aika alkaa olla ohi.

      
  • Arkielämä näyttää olevan toisille melkolailla ongelmien sävyttämää. Elämästä pitää nauttia niisä puitteissa mihin rahkeet riittää, tosin pienistäkin asioista voi ja kannattaa ottaa ilo irti, eikä tuskailla kaikella tyhjänpäiväisellä mutta kukin taplaa tyylillään.

      
  • Etkös sinä nyt ole se joka yleensä hehkuttaa sitä bemarin hyvyyttä, mikä nyt kuitenkin on marginaalista ja makuasia muihin saman hintaluokan autoihin nähden? Sähkövedon ja polttomoottorin välillä on selkeä takapuolessa tuntuva ero ihan arkikäytössäkin, kai sen saa nostaa esille?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Merkistä riippumatta on yksi asia jonka kuitenkin huomaa. Nimittäin sähköajon hyvyyden. Tuollaisen automaattilaatikollisen diesel-bemarin pitäisi olla ihan kohtalaisen hyvä auto, mutta kyllä se ottaa pataan 6-0 lataushybridille ja oikealle sähköautolle. Tuntuu että ehtii sanomaan aika monta kissaa ennenkuin auto suvaitsee kiihtyä maantienopeudesta moottoritienopeuteen

    Vai johtuisiko ero kuitenkin ensisijaisesti siitä, että vertaat 190 heppaista bemaria 400+ heppaiseen Volvoon? Uskaltaisin väittää, että n. 400 heppainen polttomoottoriauto saattaisi tuntua hieman erilaiselta?

      1
  • @JEV2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Merkistä riippumatta on yksi asia jonka kuitenkin huomaa. Nimittäin sähköajon hyvyyden. Tuollaisen automaattilaatikollisen diesel-bemarin pitäisi olla ihan kohtalaisen hyvä auto, mutta kyllä se ottaa pataan 6-0 lataushybridille ja oikealle sähköautolle. Tuntuu että ehtii sanomaan aika monta kissaa ennenkuin auto suvaitsee kiihtyä maantienopeudesta moottoritienopeuteen

    Vai johtuisiko ero kuitenkin ensisijaisesti siitä, että vertaat 190 heppaista bemaria 400+ heppaiseen Volvoon? Uskaltaisin väittää, että n. 400 heppainen polttomoottoriauto saattaisi tuntua hieman erilaiselta?

    Niin tuntuisihan se tehokkaampi auto jousitukseltaan epämukavammalta, meluisammalta ja raskaammalta.

      
  • Lyödään tuohon lukemaan vielä 200 hepoa lisää saadaan kokoon 600hp sen uusi BMW M5 välittää tiehen nelivedolla. Tätä kyseistä voimanpesää on testeissä kehuttu hiljaiseksi ja mukavaksi, joten tuo NHB:n yleistys ei päde ihan kaikkeen mitä on tarjolla. Oman kokemuksen mukaan moottorin murahtelu ja voima on itse koettava näin pääsee paremmin selville asioista ei tarvitse kaikkea hoilottaa musta tuntuu julistuksilla.

      
  • @JEV2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Merkistä riippumatta on yksi asia jonka kuitenkin huomaa. Nimittäin sähköajon hyvyyden. Tuollaisen automaattilaatikollisen diesel-bemarin pitäisi olla ihan kohtalaisen hyvä auto, mutta kyllä se ottaa pataan 6-0 lataushybridille ja oikealle sähköautolle. Tuntuu että ehtii sanomaan aika monta kissaa ennenkuin auto suvaitsee kiihtyä maantienopeudesta moottoritienopeuteen

    Vai johtuisiko ero kuitenkin ensisijaisesti siitä, että vertaat 190 heppaista bemaria 400+ heppaiseen Volvoon? Uskaltaisin väittää, että n. 400 heppainen polttomoottoriauto saattaisi tuntua hieman erilaiselta?

    Voit olla oikeassakin. Mutta en minä Volvossa paina kaasua pohjaan juuri koskaan. Eikä tuon Bemarin voimavaroissa mitään vikaa ollut, vaan se "ongelma" on se että jokin, eli ehkä vaihteisto ja turbo, miettivät hetken ennenkuin sitä voimaa tulee, kun taas sähkö on läsnä koko ajan. Joku varmaan löytää specsin joka kertoo että se vaihtaa 3 millisekunnissa, niin se ei varmaan sitten ole se ongelma. Joku kuitenkin miettii.

    Ja ei, ei tuo "ongelma" ole mikään ongelma lainkaan. Mutta sähkö on vaan kivaa.

    Ja mitä tulee tracktestin M5een, ainakaan minulla ei ole niitä taloudellisia rahkeita joita sen hankinta vaatisi. Toisekseen en kaipaa yhtään enempää tehoja/kiihtyvyyttä kuin Volvossa on. Vähempikin riittäisi hyvin.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Niin tuntuisihan se tehokkaampi auto jousitukseltaan epämukavammalta, meluisammalta ja raskaammalta.

    Kyllä, näin sen täytyy varmasti olla. Osaan kuvitella miten kokonaiset sata kiloa 520d:tä painavampi 540i on lähes vastenmielinen - eikä vähiten sen suoran kuutosen melun takia.

    Miltä mahtaakaan vielä sitäkin 337 kiloa painavampi V60 T8 sitten tuntuakaan, sitä en uskalla edes ajatella.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Voit olla oikeassakin. Mutta en minä Volvossa paina kaasua pohjaan juuri koskaan. Eikä tuon Bemarin voimavaroissa mitään vikaa ollut, vaan se "ongelma" on se että jokin, eli ehkä vaihteisto ja turbo, miettivät hetken ennenkuin sitä voimaa tulee, kun taas sähkö on läsnä koko ajan.

    Pointti oli siinä, että tuolla tehoerolla perstuntumassa on varmasti eroa oli voimanlähde mikä tahansa. Sähkömoottorin välitön reagointi taas on kiistaton asia.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Ajelin tracktestin iloksi (ja vuokraamon upgraden seurauksena) satakunta kilometriä BMW 520 d:llä. Ihan samanlainen se on kuin suurin osa muistakin autoista, ainakin Volvot, Mersut ja Audit huomioiden (muita ei käyttämäni vuokraamon valikoimissa ole, siitä merkkivalikoima. Ei siksi ettenkö ihan mieluusti vuokraisi Toyotaa tai Fordia). Tosielämän testissä, eli pk-seutulaista kehätietä vastaavissa olosuhteissa en huomaa mitään eroa.

    Merkistä riippumatta on yksi asia jonka kuitenkin huomaa. Nimittäin sähköajon hyvyyden. Tuollaisen automaattilaatikollisen diesel-bemarin pitäisi olla ihan kohtalaisen hyvä auto, mutta kyllä se ottaa pataan 6-0 lataushybridille ja oikealle sähköautolle. Tuntuu että ehtii sanomaan aika monta kissaa ennenkuin auto suvaitsee kiihtyä maantienopeudesta moottoritienopeuteen (se ei ole se ongelma, vaan sen huomaa jos moottori(liikenne)tiellä jää rekan perään ja haluaa löytää ohituskelpoisen raon vasemmalta kaistalta.)

    Pelkällä polttomoottorilla kulkevien autojen aika alkaa olla ohi.

    HEh hieno mielikuvitustarina. Ko. Bemareissakin on jokusen 180hp ja tavan sähköautoissa jokusen 150hp esim. nissan leafissa, tai hyundai ioniq mopossa jopa 120hp. Numerofaktat ei puolla satuhetkeäsi.

      
  • @JEV2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Voit olla oikeassakin. Mutta en minä Volvossa paina kaasua pohjaan juuri koskaan. Eikä tuon Bemarin voimavaroissa mitään vikaa ollut, vaan se "ongelma" on se että jokin, eli ehkä vaihteisto ja turbo, miettivät hetken ennenkuin sitä voimaa tulee, kun taas sähkö on läsnä koko ajan.

    Pointti oli siinä, että tuolla tehoerolla perstuntumassa on varmasti eroa oli voimanlähde mikä tahansa. Sähkömoottorin välitön reagointi taas on kiistaton asia.

    Heh Leaf ja Iioniq reagoi vasta sekunnin viiveellä, jos siis ylipäänsä olisit ajanut sähköautoja joskus, olen ajanu polttomoottoriautoja jotka reagoi välittömästi, sähköautot ei siihen ikinä tule kykenemään.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Voit olla oikeassakin. Mutta en minä Volvossa paina kaasua pohjaan juuri koskaan. Eikä tuon Bemarin voimavaroissa mitään vikaa ollut, vaan se "ongelma" on se että jokin, eli ehkä vaihteisto ja turbo, miettivät hetken ennenkuin sitä voimaa tulee, kun taas sähkö on läsnä koko ajan.

    Pointti oli siinä, että tuolla tehoerolla perstuntumassa on varmasti eroa oli voimanlähde mikä tahansa. Sähkömoottorin välitön reagointi taas on kiistaton asia.

    Heh Leaf ja Iioniq reagoi vasta sekunnin viiveellä, jos siis ylipäänsä olisit ajanut sähköautoja joskus, olen ajanu polttomoottoriautoja jotka reagoi välittömästi, sähköautot ei siihen ikinä tule kykenemään.

    Moottori koeajo:
    "Leafin kulkupuoli on saanut piristystä. 150 hevosvoiman sähkömoottorin turvin LEAF selviytyy 0–100 km/h kiihdy-tyksestä 7,9 sekunnissa. Huippuvääntöä on käyttökelpoiset 320 newtonmetriä ja auto vastaa polkimen painallukseen välittömästi."

      
  • Hybridin akut pitää oikeaoppisesti sijoittaa takapaksiin.

      
  • muokattu 16.08.2019 09:55

    "Juu, ei sähköautossa mitään välitöntä voimaa ole."

    Tosin kun 50 mph:stä lähdetään kiihdyttämään niin McLaren 720S jää kuin tikku paskaan Tesla Model S:lle. Videon kohta 3.15.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Hybridin akut pitää oikeaoppisesti sijoittaa takapaksiin.

    Onneksi näin ei ole Toyotoissa.

      
  • Tuo taukoamatta molottava hepuli käy niin hitaalla että myöhästyy aina näissä videoissa, ei tuo ole mitään uutta!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit