Kaasuauton bensan säilöntäaine

7 kommenttia

Voiko/pitääkö kaasuauton bensatankkiin laittaa lisäainetta estämään bensan pilaantumista. Minun Seat Miin kaasumäärä riittää yli kuukauden ajoihin ja ajan muutenkin lähellä kaasutankkausasemaa, joten periaatteessa ei tarvitse käyttää bensaa ollenkaan. Kuinka kauan bensa säilyy ajokelpoisena tankissa ilman lisäainetta tai lisäaineen kanssa? Voiko käyttää pienkonebensaa?

  
  • muokattu 24.07.2019 14:11

    Allekirjoittaneella ei ole vielä kokemusta kaasuautoista, mutta eikö tehdasvalmisteisen kaasuauton bensatankki ole paineistettu samaan tapaan kuin lataushybrideissä bensiinin säilymisen parantamiseksi?

      
  • Googlailin tuon Seat Miin käyttöohjekirjan, ja siinä tosiaan sanotaan seuraavasti:
    "Vehicles with a natural gas engine
    Every 6 months it is necessary to run on petrol until the control lamp switches off and then the tank must be refilled. This is necessary to ensure the efficient operation of the system and the fuel quality required for running on gas."
    Käyttöohjeessa ei tosiaan puhuttu mitään bensiinipuolen tankin paineistuksesta tai siitä että auton järjestelmä pakottaisi polttomoottorin käymään tietyin aikaintervallein / muistuttaisi että bensiinitankki pitää ajaa "tyhjäksi" puolivuosittain, että bensiini ei pääse happanemaan.

    Bensiinin säilyvyydestä on sen verran kokemusta että nykyisin myytävä 95E ilman itse lisättyjä lisäaineita on jo puolessa vuodessa melko kuraa ainakin "avoimissa" järjestelmissä joihin lasken perinteisiin kaasuttimiin perustuvat järjestelmät. Jostain syystä ruiskutusjärjestelmillä varustetuissa laitteissa en vastaavaa ole huomannut - liekkö sitten että kyseiset järjestelmät pitävät paremmin ilman poissa. Jostain syystä 98E toimii paremmin.

    Kokemus on opettanut että ultraäänipesuri on varsin hyvä hankinta, mikäli harrastelee perinteisten kaasuttimella varustettujen menopelien kanssa ja unohtaa vaikka moottorikelkkaan perusbensat kesäksi tai vastaavasti kaksipyöräisiin talveksi.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Allekirjoittaneella ei ole vielä kokemusta kaasuautoista, mutta eikö tehdasvalmisteisen kaasuauton bensatankki ole paineistettu samaan tapaan kuin lataushybrideissä bensiinin säilymisen parantamiseksi?

    Paineistettu tankki? Löytyykö tuosta enemmän tietoa? Miten tuo paineistaminen auttaa?

      
  • Tuo nyt ekana sattui google hakuun:
    http://bestride.com/news/technology/plug-in-hybrids-and-range-extended-evs-need-to-keep-your-fuel-fresh-heres-how-they-do-it

    Vähän jenkkipainotteinen artikkeli mutta ihan validia tietoa.

    Mulla ei ole kokemusta kuin noista BMW PHEVeistä, ja niissä kyllä tankkausvalmiuden saavuttaminen ottaa aikansa ja olen olettanu tämän johtuvan juuri tuosta depressurisoinnista ts. siis "tankinavaus" painikkeen painamisen jälkeen prosentit alkavat juosta mittaristossa ja kun 100% saavutetaan tulee ilmoitus että "tankkausvalmius saavutettu". Tämä prosessi kestää muutamia sekuntteja.

      
  • muokattu 25.07.2019 10:31

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    Bensiinin säilyvyydestä on sen verran kokemusta että nykyisin myytävä 95E ilman itse lisättyjä lisäaineita on jo puolessa vuodessa melko kuraa ainakin "avoimissa" järjestelmissä joihin lasken perinteisiin kaasuttimiin perustuvat järjestelmät. Jostain syystä ruiskutusjärjestelmillä varustetuissa laitteissa en vastaavaa ole huomannut - liekkö sitten että kyseiset järjestelmät pitävät paremmin ilman poissa. Jostain syystä 98E toimii paremmin.

    Kokemus on opettanut että ultraäänipesuri on varsin hyvä hankinta, mikäli harrastelee perinteisten kaasuttimella varustettujen menopelien kanssa ja unohtaa vaikka moottorikelkkaan perusbensat kesäksi tai vastaavasti kaksipyöräisiin talveksi.

    Seatin bensan säilyvyyteen en varsinaisesti ota kantaa, vaan yleisesti bensan säilyvyyteen omien kokemusteni kautta, esim. moottoripyörän talvisäilytyksessä. Tankki täyteen ja säilytysainetta ohjeen mukaan sekaan. Ajoa sen verran, että kaasuttimien kohokammiot täyttyvät lisäaineen kera (jos kaasuttimet, ruiskussa riittää lyhyt aika). Tankki täynnä ei vettä kondensoidu tankkiin, säilytysaine estää bensan kiteytymisen suuttimiin ja muualle. Ei tarvita kaasuttimien availua/huoltoa keväällä.

      
  • muokattu 25.07.2019 11:07

    @Rapro kirjoitti:
    Tankki täyteen ja säilytysainetta ohjeen mukaan sekaan. Ajoa sen verran, että kaasuttimien kohokammiot täyttyvät lisäaineen kera (jos kaasuttimet, ruiskussa riittää lyhyt aika). Tankki täynnä ei vettä kondensoidu tankkiin, säilytysaine estää bensan kiteytymisen suuttimiin ja muualle. Ei tarvita kaasuttimien availua/huoltoa keväällä.

    Näinhän se toki menee. Tahtoo vaan unohtua tehdä kaikkiin romuihin tai sit tarkoitus on esim. kurapyöriin vaihtaa piikit alle talveksi ja jostain syystä jääkin tekemättä ja sitten keväällä kun käynnistelee, niin muistaakin että ei perskules...

      
  • Puheena oleva nykyauto on ruiskukoneella, joten sen osalta voidaan unohtaa kaasuttimien muistelu.

    Omakohtainen kokemus on sellainen, että syyskuun lopulta huhtikuun loppuun kestävästä talviseisonnasta sekä nimimerkkini mekaanisella KE-Jetronic ruiskutuksella varustettu Volvo että nykyaikaisella ruiskutusjärjestelmällä varustettu tämän vuosikymmenen japanilainen moottoripyörä havahtuvat kuin eilen pysäköitynä ilma fuel stabilizerin lisäämistäkin.

    Siksi aloittajan tilanteessa noudattaisin yllä siteerattua valmistajan ohjetta käyttää bensaa välillä. Pienkonebensa säilyy paremmin kuin 95E, jossa on viinaa seassa, mutta helpommalla ja halvemmalla pääsee kun pienkonebensan ja lisäaineiden kanssa läträämisen sijasta ajaa yksinkertaisesti bensatankin tyhjäksi muutaman kerran vuodessa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit