Urheiluautojen rata-ajovertailu

4 kommenttia

Arvoisat toimittajat,

Lehtenne numeroon 14/2019 sisältyvä urheiluautojen rata-ajovertailu antaa aiheen useaan kysymykseen.

Epäilemättä vertailu oli toimittajilleen vuoden kohokohta, mutta lehden keskivertolukijan todellisuudesta se oli täysin irrallaan. Tällainen lukija voi ehkä ajatella ostavansa jonkin kaikkein edullisimmista ajokeista, mutta hänelle ei ole merkitystä niillä ominaisuuksilla, joita piditte vertailussa tärkeinä. Nuo autot olivat testin huonoimpien selviytyjien joukossa. Yhdeksästä parhaimmiksi arvioiduista autoista vain kolme oli edes hinnoiteltu Suomessa.

Nykyisissä TM:n autovertailuissa kiinnitetään yleensä huomiota päästöihin ja ympäristöystä-vällisyyteen. Urheiluautojen rata-ajovertailussa näillä arvoilla ei ollut mitään merkitystä. Voittajan hiilidioksidipäästöt olivat 280 gr sataa kilometriä kohden. Kuudella autolla tämä arvo ylitti 250 gr:aa sataa kilometriä kohden. Huippuluku oli kolmanneksi sijoittuneella, meillä 364 932 euroa maksavalla autolla: 308 gr sataa ilometriä kohtaan. Testin laatineet toimittajat eivät löytäneet tästä autosta mitään moitittavaa.

Olen ollut TM:n uskollinen lukija usean vuosikymmenen ajan. Lehti on aina kyennyt vastaamaan ajan vaatimuksiin ja muuttumaan niitten mukaan. Olisiko nytkin taas muutoksen aika?

Timo Esko, Turku

  
  • muokattu 26.07.2019 07:09

    Porsche GT3 RS maksaa Saksassa 195 137 euroa. Suomessa paheksutaan autoverolla yli 150 000 eurolla tällaisen ostajaa. Arvonlisäveron päälle siis tuo 'autonostosakko'.

    Samaa mieltä että yllätyin testissä siitä että etuvetoisten nopein Nürburgringillä (Renault Megane) sai vain yhden tähden.

    Parasta tässä testissä on se että siitä huomaa että elämää on myös Suomen 5,5 miljoonan asukkaan maan ulkopuolella. Tuskin tämä TM:n yksin järjestämä testi ollut, koska yksikään auto ei ollut FIN-rekisterissä.

    Antina tässä on lukea tuotteista joita on myynnissä EU:n markkinoilla, mutta ne ovat meillä niin kalliiksi verotettuja ettei niitä täällä Suomessa näy.

      
  • muokattu 26.07.2019 12:17

    Mua hämmästytti ainoastaan se, että GT3 RS sai kiihtyvyydestä (3,2 s 0-100 km/h) seiskan ja Boxster T (5,1 s) ysin. Muutenhan noi pisteytykset oli ihan loogisia. Ja Rellukin sai ihan ansaitusti yhden tähden enemmän, kuin ratakierroksella nopeampi Tesla.

    Liikenteessä näitä ei ehkä päivittäin tule vastaan, mutta radoilla ja harrasteautotapahtumissa näkee Suomessakin paljon mielenkiintoisia ja kalliitakin urheiluautoja. Possuja parhaimmillaan jopa sadoittain!

      
  • Tuostahan voi hyvin päätellä miten järjettömiltä nuo pisteytykset voi itse kustakin tuntua.

      
  • muokattu 26.07.2019 16:55

    Eiköhän tuossa ole vain mennyt Possujen pisteet väärinpäin eli painovirhemoka.
    Ja tuo Teslahan sopii rata-ajoon huomattavasti huonommin, kuin esim. Rellu. Ei se pelkkä teho tai kiihtyvyys tee rata-autoa, kuten vertailusta hyvin käy ilmi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit