Sony KD-55XE9005 yhdistäminen Genelec'in aktiivikaiuttimiin

4 kommenttia

Ostin otsikossa mainitun Sony-television viime kesänä. Tämä on jo kolmas Sony-televisioni - aiempiin hankintoihini olen ollut hyvin tyytyväinen.

Pulmana tässä KD-55XE9005:ssa on se, että jos kytken Genelec'it - 2 x 8020B ja 5040A subw. - Sony'n analogiseen audio/kuuloke-ulostuloon, niin tv:n äänen sävynsäätöyksikkö putoaa pois. Onko käytössä ns. analog. audioulostulo vai kuulokeulostulo, valitaan äänen asetusvalikosta. Molemmat tulevat kuitenkin samasta 3,5 mm:n jakista. Ulostulotasossa on hieman eroa - johtuneeko kenties siitä, että kuulokeulostulossa on pienempi ulostuloimpedanssi pieni ohmisia kuulokkeita varten.

En siis voi käyttää television äänensävysäätimiä muokatakseni äänen mahdollisimman hyvin sopivaksi kuuntelutilaan, kuuntelotottumuksiini tai vaikkapa kuulokkeisiin sopivaksi.

Tuo olisi mielestäni ymmärrettävää, jos analogisen audioulostulon sävysäädöt putoavat pois kun ääni viedään esim. vahvistimelle, jossa on sitten tarvittavat sävysäädöt.

Mutta kyllähän kuulokeulostulossa pitää olla äänensävyn säätö! Mielestäni tuo toiminta - tai pikemminkin toimimattomuus - on nykyisellään looginen virhe.

Sony'n ystävällinen supportti kertoi, että tuo on ominaisuus, jolle he eivät voi mitään. Ehdotin kuitenkin yhteydenottoa Sony'n suunnittelu departementtiin, josko tämmöinen voisi korjautua vaikka seuraavassa softapäivityksessä - ja jos tarpeelliseksi osoittautuu, niin huomioida myös tulevissa sarjoissa. Tällöin minulle kerrottiin ettei heille ole mahdollista välittää viestiä Sony Design Centeriin.

Ja tällöin olin ns. totaalisesti häpnaadilla lyöty: eikö Sony ole enää kiinnostunut asiakkaistaan?

Jo toki ymmärrän, että olen vain yksi huutava erämäässa, mutta silti tekisi mieleni suositella Sony'n esikuntaportaalle luettavaksi joskus 70-luvulla julkaistua kirjaa Peters & Waterman: 'In Search of Excellence'.

Nykyisellään joudun käyttämään Sony'n analog. audiotulostulon ja Genelec'ien välissä stereovahvistinta vain noiden sävysäätöjen vuoksi.

Voisiko joku kertoa hygienisemmän ratkaisin?

  
  • Genelecit eivät tarvitse (ei missään nimessä saa laittaa😲) äänensävyn korjausta. Se tehdään vain poistamalla ympäristöstä korostuvat heijastukset sijoituspaikan valinnalla, tai akustoimalla kuuntelutilaa.

    Itse laitoin 5040b:n lattialle juuri sopivalle etäisyydelle seinästä ja hyllystä jättäen pienen korostuksen, mutta sain kuminan pois ja toimii hyvin.

    M030:sta laitoin herkkyyden hiljaisemmaksi, jolloin sub pääsee kovemmalle työlle.

    Uudessa Philips telkkarissani ei edes ole äänensävynsäätöjä, vain ”seinällä” tai ”jalustalla” vaihtoehdot.

    Toki voit käyttää myös välissä taajuuskorjainta halutessasi. Jos säätöjä ei tarvitse jatkuvasti muuttaa saa sellaisen pienemmän mallin helposti piilotettuakin. Mutta älä päästä aitoja hifistejä näkemään sitä. 🙄

      
  • @Vital kirjoitti:
    Genelecit eivät tarvitse (ei missään nimessä saa laittaa😲) äänensävyn korjausta. Se tehdään vain poistamalla ympäristöstä korostuvat heijastukset sijoituspaikan valinnalla, tai akustoimalla kuuntelutilaa.

    Itse laitoin 5040b:n lattialle juuri sopivalle etäisyydelle seinästä ja hyllystä jättäen pienen korostuksen, mutta sain kuminan pois ja toimii hyvin.

    M030:sta laitoin herkkyyden hiljaisemmaksi, jolloin sub pääsee kovemmalle työlle.

    Uudessa Philips telkkarissani ei edes ole äänensävynsäätöjä, vain ”seinällä” tai ”jalustalla” vaihtoehdot.

    Toki voit käyttää myös välissä taajuuskorjainta halutessasi. Jos säätöjä ei tarvitse jatkuvasti muuttaa saa sellaisen pienemmän mallin helposti piilotettuakin. Mutta älä päästä aitoja hifistejä näkemään sitä. 🙄

    Vital'ille:

    Kiitokset kommenteistasi, joista olen pitkälti samaa mieltä. Vastauksesi luettuani huomasin, että olin unohtanut tuosta omasta kuvauksestani erään oleellisen asian: ikääntymiseni myötä korvieni kyky kuulla sekä korkeita että matalia ääniä on merkittävästi heikentynyt. Ilman voimakasta ääneksen korjausta eivät 'vispilät enää sihise' eikä kontrankaan ääni ole sitä mitä sen pitää mielestäni olla.

    Jo toki ns. normaalikuuloiset nyrpistelevät - who cares - olen rakentanut tuon sydeemini palvelemaan ensi sijaisesti omia mieltymyksiäni ja tarpeitani.

    Ja tuommoisen taajuuskorjaimen aionkin hankkia. Asiaa hieman jo penkaistuani huomasin taas kerran, että laadulla on hintansa ja viimeiset dB:t ovat kalleimpia!

      
  • @Vulpecula74 kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Genelecit eivät tarvitse (ei missään nimessä saa laittaa😲) äänensävyn korjausta. Se tehdään vain poistamalla ympäristöstä korostuvat heijastukset sijoituspaikan valinnalla, tai akustoimalla kuuntelutilaa.

    Itse laitoin 5040b:n lattialle juuri sopivalle etäisyydelle seinästä ja hyllystä jättäen pienen korostuksen, mutta sain kuminan pois ja toimii hyvin.

    M030:sta laitoin herkkyyden hiljaisemmaksi, jolloin sub pääsee kovemmalle työlle.

    Uudessa Philips telkkarissani ei edes ole äänensävynsäätöjä, vain ”seinällä” tai ”jalustalla” vaihtoehdot.

    Toki voit käyttää myös välissä taajuuskorjainta halutessasi. Jos säätöjä ei tarvitse jatkuvasti muuttaa saa sellaisen pienemmän mallin helposti piilotettuakin. Mutta älä päästä aitoja hifistejä näkemään sitä. 🙄

    Vital'ille:

    Kiitokset kommenteistasi, joista olen pitkälti samaa mieltä. Vastauksesi luettuani huomasin, että olin unohtanut tuosta omasta kuvauksestani erään oleellisen asian: ikääntymiseni myötä korvieni kyky kuulla sekä korkeita että matalia ääniä on merkittävästi heikentynyt. Ilman voimakasta ääneksen korjausta eivät 'vispilät enää sihise' eikä kontrankaan ääni ole sitä mitä sen pitää mielestäni olla.

    Jo toki ns. normaalikuuloiset nyrpistelevät - who cares - olen rakentanut tuon sydeemini palvelemaan ensi sijaisesti omia mieltymyksiäni ja tarpeitani.

    Ja tuommoisen taajuuskorjaimen aionkin hankkia. Asiaa hieman jo penkaistuani huomasin taas kerran, että laadulla on hintansa ja viimeiset dB:t ovat kalleimpia!

      
  • Päivitys edelliseen:

    Tekemäni markkinaselvityksen perusteella tyydyttävimmäksi ratkaisuksi edellä esittämääni pulmaan osoittautui kotimainen huonekorjain DSpeaker Anti-Mode 2.0 Dualcore.

    Po. tuote toimii mm. esivahvistimena ja sisältää tarvitsemani analogisen, digitaalisen ja USB - sisäänmenon, analogisen ja digitaalisen ulostulon, toimii tarvittaessa laadukkaana DAC'cina sisältäen vielä lukuisan joukon erilaisia ali-, yli- ja kaistanpäästösuotimia - mm. 16 erillistä parametristä ekvalisaattoria.

    Mutta varsinainen 'pihvi' sisältyy laitteen kykyyn tehdä automaattisesti ns. huonekorjaus näin sovittaen koko äänentoistoketju 'äänilähteestä huonetilassa oleviin kuulijan korviin'.

    Tästä ja muista tuotteen ominaisuuksista löytyy tarkempaa tietoa valmistajan kotisivuilta osoitteesta
    http://www.dspeaker.com/fi

    Vasta parin viikon kokeilujeni perusteella voin kuitenkin todeta, että missään tilassa ollut mikään äänentoistosysteemini ei ole koskaan aiemmin soinut näin laadukkaasti!

    Kokeiluni jatkuvat!

    Mielenkiintoista on myös ollut tämmöiselle analogiaikaan syntyneelle ja ajassa toimineelle vanhemmalle teekkarille tutustua DSP:n ihmeelliseen maailmaan.

    Toivon myös näistä havainnoistani ja niiden ratkaisuista olevan hyötyä jollekin toiselle saman tyyppisiin pulmiin ratkaisua hakevalle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit