BMW:n pomo väittää että eurooppalaiset eivät ostaisi sähköautoja vaikka niitä olisikin tarjolla

26 kommenttia
muokattu 30.07.2019 19:46

a. BMW:n pomo siis väittää että eurooppalaiset eivät ostaisi sähköautoja koska eurooppalaisilla talouksilla on yleensä vain yksi auto. Sen sijaan jenkkitaloudet kyllä ostavat sähköautoja koska jenkkitalouksilla on usein monia autoja.

Tuossa teksti johon avaus perustuu.

"Fröhlich added that as Europeans are often one-car households, they are holding back from buying purely electric vehicles, whereas in the US it is a very different case.

“Europeans are very reluctant to buy a BEV because Europeans have fewer cars in the garage than a BMW customer in the US,” he said.

“In the US they can have different cars for different purposes, like pickups and SUVs and smaller cars, but often the households in Europe have only one car so they are reluctant to rely purely on a BEV. So a PHEV gives them full freedom and 80km of EV range.”

b. Lisäksi johtaja uskoo lataushybrideihin. Hän myös puhuu jostakin semmoisesta että lataushybridiin voidaan lisätä jälkikäteen akkumoduleita toimintamatkaa pidentämään.

“We think the customers in Europe they are reluctant to buy BEVs and the plug-ins are the better option. The PHEVs are built on the same architecture as the BEVs, so the ‘Eagle Wing’ battery goes into the floor and we can give them extra range by adding battery modules.”

c. Tässä linkki koko juttuun. Se kannattaa lukea kokonaan koska muutoin ei välttämättä saa kunnollista kokonaiskäsitystä siitä mitä tuo johtaja sanoi.

https://thedriven.io/2019/07/01/bmw-unveils-new-electric-vehicles-says-europeans-dont-want-them/

  
  • Eurooppalaisten autonvalmistajien paineet ovat kovat. Tämän kaltaisten lausuntojen takana on varmasti iso huoli, että Eurooppa on aivan liikaa akkujen ja sähköautojen komponenttien suhteen muun maailman varassa. Hybridi-vaihe on vielä sekin kesken, mutta ehkä Fröhlich haluaakin pidempää hybridivaihetta ennen "suurempaa" sähköautojen invaasiota - jonka aikataulut ja kokoluokka jää sitten nähtäväksi, kaivannaisista ja kauppasodista riippuen?

      
  • Veroeduin luodut sähköautomarkkinat eivät ole aiheuttaneet missään päin maailmaa havaittavia ostoryntäyksiä. BMW:n johtajan lausunnot ovat täysin linjassa jos katsotaan pelkkiä lukuja miten sähköatot käyvät kaupaksi meillä ja maailmalla.

      
  • muokattu 31.07.2019 16:35

    Aika kovat ovat EU:n päästötavoitteet, vuonna 2030 pitäisi päästöjen olla noin 59 grammaa per km autoa kohden. 95 gr/km x 0,625 on tuo 59 gr/km. Tuo vaatimus taitaa koskea vain uusia autoja.

    "But new rules for EU carmakers – setting a mandatory CO2 target of 95g/km, and carbon emissions reduction targets set by the EU that will require CO2 from all new cars to be lowered 15% by 2025, and 37.5% by 2030 compared to 2021 levels – mean that the shift to EV production is inevitable."

    https://www.google.fi/amp/s/thedriven.io/2019/07/24/electric-vehicle-sales-to-surge-across-europe-with-2020-seen-as-new-tipping-point/amp/

      
  • muokattu 31.07.2019 16:41

    Euroopassa myydään vuonna 2025 ainakin sataakahtakymmentäkuutta (126) eri täyssähköautomallia (VW, PSA, Daimler, Renault-Nissan, BMW ja Toyota).

    "Volkswagen will lead the charge, if it lives up to promises of 50 fully-electric models by 2025, followed by PSA with as many as 23 new BEVs released under its brands Peugeot, Citroen, Opel and DS.

    This is followed by Daimler which plans to release 16 BEVs by 2025, Renault-Nissan Alliance with 13, and BMW and Toyota both planning to release 12 models within the next 6 years."

    https://www.google.fi/amp/s/thedriven.io/2019/07/24/electric-vehicle-sales-to-surge-across-europe-with-2020-seen-as-new-tipping-point/amp/

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Veroeduin luodut sähköautomarkkinat eivät ole aiheuttaneet missään päin maailmaa havaittavia ostoryntäyksiä. BMW:n johtajan lausunnot ovat täysin linjassa jos katsotaan pelkkiä lukuja miten sähköatot käyvät kaupaksi meillä ja maailmalla.

    Ai ei? Norjassa on juuri tuollainen ryntäys jo tapahtunut, Jenkkilässä Tesla M3 myy paremmin kuin 3er, C-Klasse ja A4 myyvät yhteensä ja ensi vuonna M3:sta tulee maailman myydyin premium-luokan auto. Sähköautojen myynti kiihtyy samaa tahtia kuin veroedut kutistuvat. BMW:llä tehtiin aika iso virhearviointi aikaisemmin, sen tekijä sai kenkää ja nyt ollaan menossa vaiheessa vahinkokontrolli.

      
  • muokattu 31.07.2019 20:30

    Vähän selittelyltä vaikuttaa Fröhlichin kommentti. Uskon helposti, että eurooppalaisella BMW asiakkaalla on keskimäärin vähemmän autoja tallissaan kuin amerikkalaisella BMW asiakkaalla, mutta en usko sen olevan sähköautojen markkinoille TULOA estävä pointti? Kakkosautoja on aivan riittävän monella AVAAMAAN sähköautomarkkinat.

    Vain yhden auton taloudelle latausinfra ja range varmaan ovatkin todellisia argumentteja, mutta monen auton perheille ne eivät ole kriteereitä perheen ensimmäisen sähköauton hankintaan, vaan pikemminkin perheen viimeisestä polttiksesta luopumisen.

    Eroa saattaa olla siinä, että Yhdysvalloissa uuden BMW-asiakkaan perheen toisen auton hintaraja ei ole niin tiukka kuin Euroopassa? Kummassakin tapauksessa on kuitenkin olemassa täysin selvä sähköauton kokoinen markkina perheen kakkosautojen kohdalla. Mitään infraa ei tarvita missään muualla kuin tallin ovenpielessä niin kauan kuin tontilla on edes yksi sellainen vehje, joka kulkee niin kauas kuin kuski jaksaa ajaa.

    Tulikohan sanotuksi vähän jyrkästi, että BMW:lla nähdään lähiaikoina suurempi markkina lataushybrideissä kuin täyssähkäreissä?

      
  • Voi olla se päivä lähellä, kun latausinfran puolesta ei sähköautoa tarvitse kaihtaa yhdenkään auton talouksissa.

    Jos VR pistäisi töpselipaikallisia autojunia menemään sarjatulella ratojaan pitkin, niin sekä sähköauton range että keskinopeus olisivat ylivoimaiset: akku täyttyy samalla kun matka joutuu 200 km/t. Tämä on tietysti turhaa toiveunta, mutta uskon että pakko-pullakahvitauon pituisen lataustauon vuoksi sähköautoasiakkaat ovat niin houkutelevia, että töpseliasemia tulee kyllä kaikkialle. Töpseleiden ympäristöluvatkin lienevät polttoainesäiliöiden vastaavia halvempia.

      
  • muokattu 31.07.2019 22:02

    Luin tänään jostain (Kauppalehti/Taloussanomat/joku) että PSAn johto on huolissaan siitä että päästörajat-> sakot -> alempi osakekurssi -> eurooppalaisten autovalmistajien valtaus ulkomaiseen (kiinalaiseen) omistukseen.

    Huoli on varmasti aito ja todellinen. Yhtäältä voi olla sitä mieltä että omaa teollisuutta ei kannattaisi omilla toimilla ajaa ulkomaille, toisaalta taas maailmalle (ilmastolle) on parempi jos saadaan kiinalaisen sähköautoiluun panostaminen hedelmiä myös tänne.

    Vaikea dilemma, jossa kuitenkin itse kallistuisin ennemmin maailman pelastamiseen kuin ranskalaisten ja saksalaisten työpaikkojen, olkoonkin että nekin ovat tärkeitä. Ehkä tässä nyt on kostautumassa BMW-henkinen ylimielisyys kun ei haluttu aiemmin lähteä sähköautoiluun ja nyt selitellään hädissään.

    En usko hetkeäkään etteivätkö kuluttajat HALUAISI sähköautoja. Joka päivä joku kokeilee sähköllä ajamista ensimmäisen kerran, ja toteaa että ei hitto, tämähän on paljon parempaa kuin nesteytyneen dinosauruksen polttaminen.

      
  • muokattu 07.08.2019 11:23

    "Krügerin aikakaudella BMW menetti Mercedekselle asemansa myydyimpänä premium-brändinä. Lisäksi se jäi pahasti Teslan jalkoihin premium-sähköautojen markkinoilla. Premium-sähköautojen markkinoilla BMW oli aikainen johtotähti, mutta menetti asemansa, kun sen kalliin kaupunkiauton i3:n myynti sakkasi rajusti."

    "Harald Krüger suhtautui penseästi etenkin hieman edullisempien sähköautojen valmistamiseen. Niinpä BMW menetti lahjakkaita sähköautoasiantuntijoita kilpailijoilleen; Christian Sengerin Volkswagenille ja Markus Duesmannin Audille."

    https://www.apu.fi/artikkelit/bmw-nimitti-uuden-paajohtajan-nykyinen-epaonnistui-pahasti-tehtavassaan

      
  • Näillä autoilla oli suurin arvonalenema viidessä vuodessa (iSeeCars)

    Sija Merkki ja malli Alenema
    1 Nissan Leaf 71,7 %
    2 Chevrolet Volt 71,2 %
    3 BMW 7-sarja 71,1 %
    4 Mercedes-Benz S-sarja 69,9 %
    5 Ford Fusion Energi 69,4 %
    6 BMW 6-sarja 68,3 %
    7 BMW 5-sarja 67,3 %
    8 Mercedes-Benz E-sarja 67,2 %
    9 Jaguar XJL 66,4 %

    10 Chevrolet Impala 66,2 %

    Keskiarvo 50,2 %

      
  • "If we have a big offer, a big incentive, we could flood Europe and sell a million (BEV) cars --"

    Paskapuhetta. Huomattavasti suurempi VW Group:kin on hätää kärsimässä, että saisi edes pienen murto-osan tuosta tuotettua, kun akkuja ei riitä.

    Bemarin automyynnin bruttomarginaali on surkeat 6,5%. He eivät mitenkään pystyisi valmistamaan sähkäreitä voitollisesti, jos polttis-lypsykeidenkin kate on noin kehno. Tämä on se syy, miksi suhtautuvat patteriautoihin penseästi.

    BMW:n tulevaisuus on todella heikoissa kantimissa, elleivät tee pian jotain radikaalia. VW on sentään jo hyvässä vauhdissa ja Daimlerilla hyötyajoneuvot pitävät laivaa pinnalla vielä tovin siinäkin vaiheessa, kun polttikset eivät enää mene kaupaksi.

      
  • muokattu 11.08.2019 18:23

    Sekä BMW että DAI ovat vajonneet jo alle hintatason, jossa olin suunnitellut iskeväni kiinni. Sormi empii silti OSTA-näppäimen painallusta, koska kumpikin on jo ilmoittanut, että vanhat tuotot eivät ole indikaatio tulevasta, enkä osaa itse arvioida, miten tämä alan disruptio päättyy?

      
  • muokattu 11.08.2019 19:03

    @740 GLE kirjoitti:
    Sekä BMW että DAI ovat vajonneet jo alle hintatason, jossa olin suunnitellut iskeväni kiinni. Sormi empii silti OSTA-näppäimen painallusta, koska kumpikin on jo ilmoittanut, että vanhat tuotot eivät ole indikaatio tulevasta, enkä osaa itse arvioida, miten tämä alan disruptio päättyy?

    Kiinalaiset tulevat ja syövät massamarkkinat. BMW ja Daimler jäävät niche -valmistajiksi, edelleen premium-mielikuvien varassa. Geely ostaa Daimlerista entistä suuremman osuuden. VW ja Toyota pärjäävät jatkossakin kohtuullisen hyvin, jälkimmäinen muodostaa allianssin Hondan kanssa, ensin mainittu syventää yhteistyötä Fordin kanssa. FCA-Renault-allianssi sinnittelee, Nissanilla ja Mitsubishilla höystettynä tai ilman. Tesla yhdistyy osakekurssin pudottua GMn kanssa.

    Edit: Joku kiinalainen toki ostaa Bemaristakin enemmistön.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Sekä BMW että DAI ovat vajonneet jo alle hintatason, jossa olin suunnitellut iskeväni kiinni. Sormi empii silti OSTA-näppäimen painallusta, koska kumpikin on jo ilmoittanut, että vanhat tuotot eivät ole indikaatio tulevasta, enkä osaa itse arvioida, miten tämä alan disruptio päättyy?

    Kiinalaiset tulevat ja syövät massamarkkinat. BMW ja Daimler jäävät niche -valmistajiksi, edelleen premium-mielikuvien varassa. Geely ostaa Daimlerista entistä suuremman osuuden. VW ja Toyota pärjäävät jatkossakin kohtuullisen hyvin, jälkimmäinen muodostaa allianssin Hondan kanssa, ensin mainittu syventää yhteistyötä Fordin kanssa. FCA-Renault-allianssi sinnittelee, Nissanilla ja Mitsubishilla höystettynä tai ilman. Tesla yhdistyy osakekurssin pudottua GMn kanssa.

    Edit: Joku kiinalainen toki ostaa Bemaristakin enemmistön.

    Aika koominen tulevaisuusennustus, ei ole sinulle korealaisia olemassa ollenkaa :D Hitto näitä perussuomalaisten sössöttäviä autojuttuja heti aamusta taas.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Sekä BMW että DAI ovat vajonneet jo alle hintatason, jossa olin suunnitellut iskeväni kiinni. Sormi empii silti OSTA-näppäimen painallusta, koska kumpikin on jo ilmoittanut, että vanhat tuotot eivät ole indikaatio tulevasta, enkä osaa itse arvioida, miten tämä alan disruptio päättyy?

    Kiinalaiset tulevat ja syövät massamarkkinat. BMW ja Daimler jäävät niche -valmistajiksi, edelleen premium-mielikuvien varassa. Geely ostaa Daimlerista entistä suuremman osuuden. VW ja Toyota pärjäävät jatkossakin kohtuullisen hyvin, jälkimmäinen muodostaa allianssin Hondan kanssa, ensin mainittu syventää yhteistyötä Fordin kanssa. FCA-Renault-allianssi sinnittelee, Nissanilla ja Mitsubishilla höystettynä tai ilman. Tesla yhdistyy osakekurssin pudottua GMn kanssa.

    Edit: Joku kiinalainen toki ostaa Bemaristakin enemmistön.

    Aika koominen tulevaisuusennustus, ei ole sinulle korealaisia olemassa ollenkaa :D Hitto näitä perussuomalaisten sössöttäviä autojuttuja heti aamusta taas.

    Unohdin ne alkuperäisestä postauksesta enkä jaksanut enää palata asiaan. Hyundai-Kia jatkaa itsenäisenä valmistajana, mutta joko Samsungista tai LG Chem:istä tulee merkittävä omistaja.

      
  • Tesla Model 3 näkyy olleen viime kuussa Ruotsin kymmenenneksi myydyin auto. Parhaiten kelpaava Bemari oli sijalla 20.

    https://cleantechnica.com/2019/08/07/tesla-model-3-10th-best-selling-vehicle-in-sweden-in-july/

      
  • BMW on laatutietoisen valinta. Kansanautot on aina myydyimpien autojen kärjessä. Ruotsalaiset jotka ovat ostaneet aina Volvoja ostavat niitä edelleen, tämähän ei ole minkään sortin uutinen. Kiinalaisuus on jonkin verran verottanut myyntiä myös Ruotsissa ja nämä ovat siirtyneet muihin merkkeihin. Tesla M3:en hehkutus on kaikkien julkitulleiden laatuongelmien valossa täysin absurdia vääntämistä. NHB ei kykene enää keskustelemaan fiksusti kaikki sieltä tulevat julistukset on pelkkää provosointia. Pyydät asiallista keskustelua etkä kykene itse mihinkään asiallisen keskustelun avaukseen. Kummallisen katkeroitunutta säätöä, ei voi kuin ihmetellä näitä kaikenlaisia horinoita.

      
  • NHBNHB
    muokattu 12.08.2019 15:53

    @tracktest kirjoitti:
    BMW on laatutietoisen valinta. Kansanautot on aina myydyimpien autojen kärjessä. Ruotsalaiset jotka ovat ostaneet aina Volvoja ostavat niitä edelleen, tämähän ei ole minkään sortin uutinen. Kiinalaisuus on jonkin verran verottanut myyntiä myös Ruotsissa ja nämä ovat siirtyneet muihin merkkeihin. Tesla M3:en hehkutus on kaikkien julkitulleiden laatuongelmien valossa täysin absurdia vääntämistä. NHB ei kykene enää keskustelemaan fiksusti kaikki sieltä tulevat julistukset on pelkkää provosointia. Pyydät asiallista keskustelua etkä kykene itse mihinkään asiallisen keskustelun avaukseen. Kummallisen katkeroitunutta säätöä, ei voi kuin ihmetellä näitä kaikenlaisia horinoita.

    Kun nyt jälleen kerran aloit lapselliseen tyyliisi heittelemään sontaa henkilön päälle sen sijaan, että keskustelisit asiasta, niin kerrohan, että mitä epäasiallista viestistäni löydät? Mitä katkeroitunutta säätöä löydät viestistäni? Mitä horinaa löydät viestistäni?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    BMW on laatutietoisen valinta. Kansanautot on aina myydyimpien autojen kärjessä.

    Sinun kategoriassa on Audi neljästä ja Mersu C sarjasta ylöspäin kansanautoja, laatutiedottomien valintoja kun menevät BMW:tä paremmin kaupaksi.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Sekä BMW että DAI ovat vajonneet jo alle hintatason, jossa olin suunnitellut iskeväni kiinni. Sormi empii silti OSTA-näppäimen painallusta, koska kumpikin on jo ilmoittanut, että vanhat tuotot eivät ole indikaatio tulevasta, enkä osaa itse arvioida, miten tämä alan disruptio päättyy?

    Kiinalaiset tulevat ja syövät massamarkkinat. BMW ja Daimler jäävät niche -valmistajiksi, edelleen premium-mielikuvien varassa. Geely ostaa Daimlerista entistä suuremman osuuden. VW ja Toyota pärjäävät jatkossakin kohtuullisen hyvin, jälkimmäinen muodostaa allianssin Hondan kanssa, ensin mainittu syventää yhteistyötä Fordin kanssa. FCA-Renault-allianssi sinnittelee, Nissanilla ja Mitsubishilla höystettynä tai ilman. Tesla yhdistyy osakekurssin pudottua GMn kanssa.

    Edit: Joku kiinalainen toki ostaa Bemaristakin enemmistön.

    Aika koominen tulevaisuusennustus, ei ole sinulle korealaisia olemassa ollenkaa :D Hitto näitä perussuomalaisten sössöttäviä autojuttuja heti aamusta taas.

    Unohdin ne alkuperäisestä postauksesta enkä jaksanut enää palata asiaan. Hyundai-Kia jatkaa itsenäisenä valmistajana, mutta joko Samsungista tai LG Chem:istä tulee merkittävä omistaja.

    Ai kato, oot varmaa eka jannupekka täällä jolla on selkärankaakin ja voi keskustella normaalisti ja heitellä asioita puolin sun toisin. Kun katsoo tähänkin ketjuun tulleita postauksia tänään niin kauhea ulina, mun pojatkin ulisee yhteensä vähemmän kuin nuo.

      
  • muokattu 12.08.2019 18:23

    Eri automerkeistä BMW menettää eniten arvoaan Ruotsissa. X-sarjan mallit menettävät arvostaan 40 prosenttia kahden ensimmäisen vuoden aikana. BMW viitossarjan arvonmenetys on melkein yhtä rajua, se on 34 prosenttia kahdessa vuodessa.

    Ote Blocketin tutkimuksesta vuodelta 2017.

    1. BMW X-serie: -40 procent

    2. BMW 5-serie: -34 procent

    3. Audi A6: -33 procent

    4. BMW 3-serien: -30 procent

    5. Volkswagen Passat: -30 procent

    6. Volvo XC60: -25 procent

    7. Nissan Qashqai: -23 procent

    8. Skoda Octavia: -21 procent

    9. Audi A3: -20 procent

    10. Volkswagen Golf: -19 procent

    11. Volvo XC70: -19 procent

    12. Volvo V40: -18 procent

    13. Kia Cee'd: -18 procent

    14. Audi A4: -17 procent

    15. Volvo V70: -16 procent

    16. Mercedes C-klass: -16 procent

    17. Volvo V60: -14 procent

    18. Toyota Yaris: -14 procent

    19. Toyota Auris: -13 procent

    20. Volkswagen Polo: -11 procent

      
  • NHBNHB
    muokattu 12.08.2019 20:46

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    BMW on laatutietoisen valinta. Kansanautot on aina myydyimpien autojen kärjessä. Ruotsalaiset jotka ovat ostaneet aina Volvoja ostavat niitä edelleen, tämähän ei ole minkään sortin uutinen. Kiinalaisuus on jonkin verran verottanut myyntiä myös Ruotsissa ja nämä ovat siirtyneet muihin merkkeihin. Tesla M3:en hehkutus on kaikkien julkitulleiden laatuongelmien valossa täysin absurdia vääntämistä. NHB ei kykene enää keskustelemaan fiksusti kaikki sieltä tulevat julistukset on pelkkää provosointia. Pyydät asiallista keskustelua etkä kykene itse mihinkään asiallisen keskustelun avaukseen. Kummallisen katkeroitunutta säätöä, ei voi kuin ihmetellä näitä kaikenlaisia horinoita.

    Kun nyt jälleen kerran aloit lapselliseen tyyliisi heittelemään sontaa henkilön päälle sen sijaan, että keskustelisit asiasta, niin kerrohan, että mitä epäasiallista viestistäni löydät? Mitä katkeroitunutta säätöä löydät viestistäni? Mitä horinaa löydät viestistäni?

    Niin osaatko kertoa sen, mitä epäasiallista viestissäni oli?

      
  • @tracktest

    BMW on laatutietoisen valinta

    Varmaan

    Kansanautot on aina myydyimpien autojen kärjessä

    Ne ovat laatutietoisten valintoja, kyllä!

    Ruotsalaiset jotka ovat ostaneet aina Volvoja ostavat niitä edelleen, tämähän ei ole minkään sortin uutinen.

    Ei todellakaan, hehän ovat laatutietoisia!

      
  • Vuoden alkupuoliskolla Tesla M3 oli Sveitsin neljänneksi myydyin auto. BMW:n korkein sijoitus oli 18.

    https://cleantechnica.com/2019/08/13/tesla-model-3-4th-best-selling-vehicle-in-switzerland-in-1st-half-of-2019/

      
  • Kyllä nyt on iha huikeet volyymimarkkinat kyseessä, jopa Sveitsi parilla tuhannella Teslalla.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:
    Kyllä nyt on iha huikeet volyymimarkkinat kyseessä, jopa Sveitsi parilla tuhannella Teslalla.

    Et sitten vieläkään keksinyt perusteluja lapselliselle purkautumisellesi. No siinä ei nyt varsinaisesti ole mitään uutta. Jos markkinan pienuus ongelma, niin pistetään sitten väliaikatieto eräältä hieman isommalta markkinalta, jossa Tesla Model 3 myy paremmin kuin BMW:n 2-, 3-, 4- ja 5-sarjat yhteensä.

    https://cleantechnica.com/2019/08/11/tesla-model-3-3-of-us-car-sales-in-1st-half-of-2019/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit