TM-vertailu: Suomalaisten suosikkiautot - jatkuuko VW-konsernin autojen voittoputki?

69 kommenttia
13»
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Hipsterit näpertelee vanne ja rengaskokojenkanassa, meille oikeasti aikuisille on tehtaaninsinöörit tehnyt autotyyppiin parhaan valinnan ja ensiasennusrenkaat on aina kelvanneet.

    Melkein olen samaa mieltä kanssasi tuon nysväyksen osalta noin yleisesti, mutta kyllähän tehtaalla/maahantuonnissa markkinointi- ja design-osastot pääsevät vaikuttamaan rengaskokoihin. Mukavuutta uhrataan ulkonäön/näyttävyyden eteen.

    Katsoin toyotan sivuilta näin jälkikäteen että olisin voinut ruksata tehdastilaukseen tonnin lisähintaan erinäköiset vanteet, koko olisi kuitenkin sama, no eipä ole koskaan ollut tarvetta vaihtaa vanteita ulkonäön takia.
    Talvirenkaissakin valinta on ollut vain renkaiden merkki ja alumiinivanteet mallia näkemättä.

    Joo sama. Joskus on pitänyt valita vanne siksi että hintaan kuuluu vapaavalintaiset muutamasta eri mallista.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Eniten ihmettelen sitä, miksi lopputulosten järjestys nostaa tunteet niin pintaan? Oletteko penkkiurheilijoita ja TM:n ilmestyessa istutte sohvalle oluttölkki kädessä ja automerkin mainospaitaan pukeutuneena alatte lukea artikkelia. Kun lukeminen eteneeja jännitys lopputuloksesta kiristyy, alkaa kannustaminen koventua. Hyvä toyota, anna skodalle turpaan, paina toytota paina, loppuun saakka, jaksaa jaksaa! Ja kun viimeinen sivu kääntyy, pettymys purkautuu, kun skoda piti kuin pitikin pienen eron voittaen toyotan.

    Itse katson, millaisia ominaisuuksia testaajat toreavat autoissa olevan. Jos rengasmelu on matalilla renkailla kova, koitan arvioida, hiljenisikö auto riittävästi toisenlaisella profiililla. Omassa autossani talvirenkaat ei ole edes rekisteriotteen mukaiset ja seuraavan kerran kesärenkaita uusiessani niidenkin koko vaihtuu. Siihen ei TM:n testaajilla ole mitään sanomista, eikä jonkun vertailun loppujärjestysvaikuta yhtään mitään valintoihini.

    Jos epäilisin, että kulutus- tai melumittausten tulos olisi manipuloitu, lopettaisin lehden tilauksen ja lukemisen välittömästi. Tällaista epäilystä en kuitenkaan pysty esittää. Sen sijaan katson olevani kykeneväinen arvioimaan omieni tarpeideni kannalta kiinnostavat asiat ja luomaan niistä käsityksen autosta. Pari viimeistä hankintaa ovatkin vastanneet hienosti odotuksia. Ja vaikka jos Skodan voitto harmittaa, tuskin kukaan voi kiistää, etteikö tuo olisi erittäin miellyttävä auto. Jos epäilee moottoria väljäksi jo uutena, voi tietysti valita jonkun muun. Tai huomioida huoltokuluissa tiheämmät öljynvaihdot. Ainakin Volkkarilla saa takuuta pidennettyä rahalla, joten senkin vaikutuksen suuruusluokka on aika helppo arvioida.

    Eihän paremmuus kokonaisuutena edes muodostu vain TM:n arvioimien asioiden perusteella. Valintaan vaikuttaa monta muutakin asiaa, joten voin vain hämmästellä tuota porua mikä Skodan voitosta syntyy.

    En ala tällä palstalla vänkäilemään lukijoiden kanssa, enemmän kritiikkini on tarkoitettu TM:n testaajille, toki he eivät koskaan täällä perustele mitään...ehkä heidän olisi hyvä ottaa joskus kantaa.
    Se mistä kritiikkiä annan on yksinkertaisesti se kun näitä autoja testataan , nytkin testissä ns. kansanauton niin 5teuron hintahaitari on liian iso, mielestäni testiin pitäisi ottaa sillä ajatuksella mitä tietyllä raha summalla saa vaikkapa nyt farkkujen testissä.
    Myös pitäisi kiinnittää ja yrittää ottaa testiin ne "myydyimmät" varustemallit(maahantuoja ainakin toyotankin tapauksessa tiesi että active + paketilla on se).
    Joku täällä mainitsi että toimitus ei saa itse valita testattavia varuste/malli vaihtoehtoja, voi ollakkin ,toki testin tekstistä paljastui ainakin kian osalta että halusivat ottaa proceedin vaikka testiin paremmin olisi sopinut farkkumalli ja sijoitus olisi muuttunut sen osalta.
    Joku myös mainitsi jostain "ämpärimuovista"...taitaa ne saman hintaluokan autojen kojelaudat olla hyvin lähellä toisiaan, jos joku tässä kokoluokassa erottuu edukseen se on uusi Mazda3...ehkä sen takia kun on uusi malli.

    Summarum....kyllä nämä testit ovat puhdasta viihdettä, mutta kyllä TM:n toimituksen olisi syytä panostaa enemmän aikaa millä varusteilla vertailuun otetaan autoja tai ainakin mainita ettei saada ko. autoa...ei ainakaan spekulointia jäisi niin paljon.

      
  • muokattu 26.08.2019 07:28

    @Lukija23054 kirjoitti:
    Se mistä kritiikkiä annan on yksinkertaisesti se kun näitä autoja testataan , nytkin testissä ns. kansanauton niin 5teuron hintahaitari on liian iso, mielestäni testiin pitäisi ottaa sillä ajatuksella mitä tietyllä raha summalla saa vaikkapa nyt farkkujen testissä.

    Itse taas määrittelen ominaisuudet, joita autooni haluan ja otan sen, missä ne parhaalla kustannustehokkuudella toteutuu. Ominaisuuksia minä haluan, en tietyn hintaista autoa. Tietenkään taivas ei ole rajana hinnoittelussa ja vaatimuksissa on paljon sellaista, minkä arviointiin TM:llä ei ole edellytyksiä. Mutta haarukkana ehdokkaissani on helposti 5 k€. Viimeksi oli hinnan lisäksi bensa ja diesel. Hybridikin olisi voinut olla, jos sellainen olisi muut vaatimukset täyttänyt. Siksi olenkin ehdottanut, etttä määriteltäisiin vaatimukset, joiden pitäisi paperitietojen perusteella täyttyä ja otettaisiin vertailuun tällaisia eri hintaluokista. Silloin todella nähtäisiin, mitä rahalla saa eli saako enemmän, jos maksaa enemmän. Ongelmaksi taitaisi tosin tulla sama itku eli väärä auto voittaisi ja kun "TM testivoittaja"-statuksen markkina-arvo on erittäin tärkeä asia TM:lle, ongelmalliseksihan tuollaisen testin teko kävisi. Jostain syystä talvitestissä tuo karikko on onnistuttu kiertämään. Siinä ehkä autojen riittävä erilaisuus hoitaa homman, mutta kun puhutaan jostain keskiluokan auton varustepaketin rengaskoosta, se on väärin testattu. Toisaalta TM:n etuja palvelee sekin, että artikkeleista syntyy keskustelua.

      
  • muokattu 26.08.2019 10:46

    Yleensä kannattaa verrata useaa eri lähdettä. Voi myös olettaa että testaajillakin on omat subjektiiviset mieltymyksensä. Itse esimerkiksi luen talvirengastestin mieluiten ruotsalaisesta Teknikens Värld-lehdestä - ja tämä liittyy vahvasti suomalaisten autojen meluisuuteen verrattuna saksalaisen Autobild-lehden desibelilukemiin.

    Ihan hauskahan tuo rekisteröidyimpien mallien keskinäinen vertailu oli. Farmari on kadunvarsiparkkia ajatellen pitkä, katumaasturi puolestaan on samaa kokoluokkaa kuin hatchback. Farmari on taloudellisempi moottoritiellä, mutta ei katumaasturikaan ole maineensa mukainen syöppö silloin kun se ei ole kooltaan suurimmassa luokassa.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @Lukija23054 kirjoitti:
    Se mistä kritiikkiä annan on yksinkertaisesti se kun näitä autoja testataan , nytkin testissä ns. kansanauton niin 5teuron hintahaitari on liian iso, mielestäni testiin pitäisi ottaa sillä ajatuksella mitä tietyllä raha summalla saa vaikkapa nyt farkkujen testissä.

    Itse taas määrittelen ominaisuudet, joita autooni haluan ja otan sen, missä ne parhaalla kustannustehokkuudella toteutuu. Ominaisuuksia minä haluan, en tietyn hintaista autoa. Tietenkään taivas ei ole rajana hinnoittelussa ja vaatimuksissa on paljon sellaista, minkä arviointiin TM:llä ei ole edellytyksiä. Mutta haarukkana ehdokkaissani on helposti 5 k€. Viimeksi oli hinnan lisäksi bensa ja diesel. Hybridikin olisi voinut olla, jos sellainen olisi muut vaatimukset täyttänyt. Siksi olenkin ehdottanut, etttä määriteltäisiin vaatimukset, joiden pitäisi paperitietojen perusteella täyttyä ja otettaisiin vertailuun tällaisia eri hintaluokista. Silloin todella nähtäisiin, mitä rahalla saa eli saako enemmän, jos maksaa enemmän. Ongelmaksi taitaisi tosin tulla sama itku eli väärä auto voittaisi ja kun "TM testivoittaja"-statuksen markkina-arvo on erittäin tärkeä asia TM:lle, ongelmalliseksihan tuollaisen testin teko kävisi. Jostain syystä talvitestissä tuo karikko on onnistuttu kiertämään. Siinä ehkä autojen riittävä erilaisuus hoitaa homman, mutta kun puhutaan jostain keskiluokan auton varustepaketin rengaskoosta, se on väärin testattu. Toisaalta TM:n etuja palvelee sekin, että artikkeleista syntyy keskustelua.

    Joo tästä olen samaa mieltä eli joskus TM voisi testata vaikka näitä myydyimpiä autoja eri varustetasoja keskenään, näkis heidän mielipiteen onko esim. toyotan suosituin active malli Corollasta parempi/huonompi kuin parhaiten varustettu...siis testaisivat oikein jarrut;mukavuuden,äärikäytöksen,melun,kulutuksen yms...

      
  • @Herbert kirjoitti:

    Itse taas määrittelen ominaisuudet, joita autooni haluan ja otan sen, missä ne parhaalla kustannustehokkuudella toteutuu. Ominaisuuksia minä haluan, en tietyn hintaista autoa. Tietenkään taivas ei ole rajana hinnoittelussa ja vaatimuksissa on paljon sellaista, minkä arviointiin TM:llä ei ole edellytyksiä. Mutta haarukkana ehdokkaissani on helposti 5 k€. Viimeksi oli hinnan lisäksi bensa ja diesel.

    Monesti tällä palstalla näkee toivomuksia siitä, kuinka pitäisi laittaa samaan testiin autoja eri hintaluokista. Nyt kun hintaluokkaa vähän venytettiin, niin se olikin heti kammottavan puolueellista. Ei ole helppoa miellyttää vaativaa asiakasta.

      
  • muokattu 26.08.2019 18:16

    @Lukija23054 kirjoitti:
    Joo tästä olen samaa mieltä eli joskus TM voisi testata vaikka näitä myydyimpiä autoja eri varustetasoja keskenään, näkis heidän mielipiteen onko esim. toyotan suosituin active malli Corollasta parempi/huonompi kuin parhaiten varustettu...siis testaisivat oikein jarrut;mukavuuden,äärikäytöksen,melun,kulutuksen yms...

    Samoin eri moottoreilla. Tämän vertailun muutkin autot kuin Toyota olivat yllättävän taloudellisia ja haastavat aika hyvin jo dieseliä.

      
  • muokattu 27.08.2019 08:00

    Tekniikan Maailman toimitukselle pitää nostaa hattua! Täällä ei moderaatori ota sellaista roolia kuten monella muilla foorumeilla missä keskustelua kritiikin muodossa ei juuri sallita varsinkaan jos se kohdistuu toimitukseen. Tästä toimitukselle täydet pisteet. Mielestäni asiallinen kritiikki kuuluu hyvään keskusteluun.

      
  • Näyttää muuten alkavan autojen maavarat madaltua. Pitkään oli 14 cm tavanomainen mittaustulos, mutta nyt 12 cm lukemia alkaa olla jo usein. Riippuu tietysti ylityksistä, niiden korkeuksista, muutenkin matalimman kohteen sijainnista jamuutamasta muustakin asiasta, mutta oman kohkemukseni mukaan tuollaisella herkästi tulee pohjakosketuksia ihan tavallisessa ajossa hoidetyilla teillä kesäaikana. Saati talvella, metsäautoteillä tai tapahtumien maastoon parkkeerauksessa yms. tilanteissa. Vaikka moni Qashqain omistaja tuskin maavaran takia autoaan valitsee, ymmärrän hyvin 17 cm maavaran merkitystäkin arvostavaa. Harmi, että noissa katumaastureissa joutuu monessa muussa asiassa antamaan tasoitusta testiryhmän kaltaisille farkuille. Vaikka Focuksen Active-mallin osalta osotukset ei ole korkealla perusmallin mataluuden ja vain 15 mm korotuksen takia, toivottavasti TM ottaa sen paritestiin vastaavan matalan version kanssa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit