Sähköautot ja tekninen kehitys

236 kommenttia
1234568»
  • @NHB kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Persu on näköjään taas purkamassa pahaa oloaan oikein urakalla. Termisi liikennesähkö on niin yleinen, ettei sitä edes google tunne. Olet sen ihan itse keksinyt. Määrittele termisi, jos haluat vastauksia. En viitsi itse availla, mitä mahdat sillä tarkoittaa, koska ajatuksesi ovat hyvin usein vailla logiikkaa ja yhteyttä todellisuuteen.

    Onhan se kirjallisuudessakin, tosin kaltaisesi juntit ei lue kirjoja. Puhut että biokaasusta kannattaisi tehdä sähköautoille sähköä, muttet tiedä mitä tarkoittaa termi liikennesähkö. En ole eläissäni tavannut vastaava puupäätä. Substanssiosaaminen pyöreä nolla aiheisiin mistä selvittää netissä. Mitähän se voisi tarkottaa? Oletko oikeasti niin tyhmä että pitää googlata jotain etkä osaa edes yhdyssanasta muodostaa merkitystä ja tarkotusta?

    Huvittavaa että viskelet vain googlesta jotain keskustelun substanssiksi, vähän kuten maisteriksi voisi vain googlailla itsensä. Se mitä googlessa ei ole tai olet tietotekniikkavammasesti huonosti etsinyt etkä löytänyt, niin tipahdat heti näistä keskusteluista pihalle - oma tieto pyöreä nolla.

    Koomista että sössötät jotain "pahan olon purkamisista" , ja välittömästi oma kielenkäyttösi on jälleen kerran lapsellista ja ala-asteentasoista riehuntaa. Mikähän avohoitopotilas sinäkin oikein olet, jos lähtäis selvittään.

    Eli et edelleenkään osaa määritellä termiäsi liilennesähkö, etkä varsinkaan tiedä sitä, että miten biokaasusta valtakunnan verkkoon tehtyä sähköä estetään joutumasta sähköauton akkuun. Kun et kykene ottamaan mitään kantaa näihin asiakysymyksiin, niin nuo lapselliset purkautumisesi voit märistä mieluimmin vaikka peilille.

    Millanen idiootti täytyy olla taas? Onhan se täälläkin se 30 kertaa tullu sulle sanottua että sähköä joka myydään sähköauton latausasemalla liikenneautoon. Sun täytyy oikeasti olla jo aivokuollut kun horiset edelleen ettet ole saanu vastauksia vaikka sinulle on vastattu kyllä jo monesti. Vaikutat ihan täydelle psykopaatille. Kirchoffin lailla ei ole mitään tekemistä jos ostaja ja myyjä käyttävät samaa energiansiirtoverkkoa. Seuravaaksi varmaan pitäis kouluttamattomalle juntille selittää mikä on kirchoffin laki, energiansiirtoverkko jne. loputon noidankehä kun landepaukku on täysin pystymettästä tullut ja omaa 0-luokan ajattelukyvyn.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Persu on näköjään taas purkamassa pahaa oloaan oikein urakalla. Termisi liikennesähkö on niin yleinen, ettei sitä edes google tunne. Olet sen ihan itse keksinyt. Määrittele termisi, jos haluat vastauksia. En viitsi itse availla, mitä mahdat sillä tarkoittaa, koska ajatuksesi ovat hyvin usein vailla logiikkaa ja yhteyttä todellisuuteen.

    Onhan se kirjallisuudessakin, tosin kaltaisesi juntit ei lue kirjoja. Puhut että biokaasusta kannattaisi tehdä sähköautoille sähköä, muttet tiedä mitä tarkoittaa termi liikennesähkö. En ole eläissäni tavannut vastaava puupäätä. Substanssiosaaminen pyöreä nolla aiheisiin mistä selvittää netissä. Mitähän se voisi tarkottaa? Oletko oikeasti niin tyhmä että pitää googlata jotain etkä osaa edes yhdyssanasta muodostaa merkitystä ja tarkotusta?

    Huvittavaa että viskelet vain googlesta jotain keskustelun substanssiksi, vähän kuten maisteriksi voisi vain googlailla itsensä. Se mitä googlessa ei ole tai olet tietotekniikkavammasesti huonosti etsinyt etkä löytänyt, niin tipahdat heti näistä keskusteluista pihalle - oma tieto pyöreä nolla.

    Koomista että sössötät jotain "pahan olon purkamisista" , ja välittömästi oma kielenkäyttösi on jälleen kerran lapsellista ja ala-asteentasoista riehuntaa. Mikähän avohoitopotilas sinäkin oikein olet, jos lähtäis selvittään.

    Eli et edelleenkään osaa määritellä termiäsi liilennesähkö, etkä varsinkaan tiedä sitä, että miten biokaasusta valtakunnan verkkoon tehtyä sähköä estetään joutumasta sähköauton akkuun. Kun et kykene ottamaan mitään kantaa näihin asiakysymyksiin, niin nuo lapselliset purkautumisesi voit märistä mieluimmin vaikka peilille.

    Millanen idiootti täytyy olla taas? Onhan se täälläkin se 30 kertaa tullu sulle sanottua että sähköä joka myydään sähköauton latausasemalla liikenneautoon. Sun täytyy oikeasti olla jo aivokuollut kun horiset edelleen ettet ole saanu vastauksia vaikka sinulle on vastattu kyllä jo monesti. Vaikutat ihan täydelle psykopaatille. Kirchoffin lailla ei ole mitään tekemistä jos ostaja ja myyjä käyttävät samaa energiansiirtoverkkoa. Seuravaaksi varmaan pitäis kouluttamattomalle juntille selittää mikä on kirchoffin laki, energiansiirtoverkko jne. loputon noidankehä kun landepaukku on täysin pystymettästä tullut ja omaa 0-luokan ajattelukyvyn.

    Eihän sun täydy vajota tuolle tasolle, mutta jostain omituisesta syystä haluat pitää kiinni tyylistäsi - taas. Tuolla ulosannilla ja kirjoitustaidolla varustettu tapaus yrittää esittää jotain lukenutta suurta ajattelijaa... Hienolla lukiofysiikan kaavalla leijuminen vielä kruunaa koko sotkun. Oi ja voi. Pieninä annoksina tuo on ihan hauskaa seurattavaa. En ole kyllä lukenut yhtään kertaa termisi määrittelyä, joten tuskinpa olet sitä ainakaan kertaa useammin kirjoittanut.

    Miksi junien ja bussien käyttämä tai kotona henkilöautoon ladattu sähkö ei ole liikennesähköäsi? Itse olen käyttänyt työpaikalta, kotoa ja huoltoasemalta samanlaisesta latausboksista otettua sähköä. Sainko kaikista paikoista liikennesähköä vai jotain muuta?

      
  • muokattu 14.08.2019 07:34

    @NHB kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Persu on näköjään taas purkamassa pahaa oloaan oikein urakalla. Termisi liikennesähkö on niin yleinen, ettei sitä edes google tunne. Olet sen ihan itse keksinyt. Määrittele termisi, jos haluat vastauksia. En viitsi itse availla, mitä mahdat sillä tarkoittaa, koska ajatuksesi ovat hyvin usein vailla logiikkaa ja yhteyttä todellisuuteen.

    Onhan se kirjallisuudessakin, tosin kaltaisesi juntit ei lue kirjoja. Puhut että biokaasusta kannattaisi tehdä sähköautoille sähköä, muttet tiedä mitä tarkoittaa termi liikennesähkö. En ole eläissäni tavannut vastaava puupäätä. Substanssiosaaminen pyöreä nolla aiheisiin mistä selvittää netissä. Mitähän se voisi tarkottaa? Oletko oikeasti niin tyhmä että pitää googlata jotain etkä osaa edes yhdyssanasta muodostaa merkitystä ja tarkotusta?

    Huvittavaa että viskelet vain googlesta jotain keskustelun substanssiksi, vähän kuten maisteriksi voisi vain googlailla itsensä. Se mitä googlessa ei ole tai olet tietotekniikkavammasesti huonosti etsinyt etkä löytänyt, niin tipahdat heti näistä keskusteluista pihalle - oma tieto pyöreä nolla.

    Koomista että sössötät jotain "pahan olon purkamisista" , ja välittömästi oma kielenkäyttösi on jälleen kerran lapsellista ja ala-asteentasoista riehuntaa. Mikähän avohoitopotilas sinäkin oikein olet, jos lähtäis selvittään.

    Eli et edelleenkään osaa määritellä termiäsi liilennesähkö, etkä varsinkaan tiedä sitä, että miten biokaasusta valtakunnan verkkoon tehtyä sähköä estetään joutumasta sähköauton akkuun. Kun et kykene ottamaan mitään kantaa näihin asiakysymyksiin, niin nuo lapselliset purkautumisesi voit märistä mieluimmin vaikka peilille.

    Millanen idiootti täytyy olla taas? Onhan se täälläkin se 30 kertaa tullu sulle sanottua että sähköä joka myydään sähköauton latausasemalla liikenneautoon. Sun täytyy oikeasti olla jo aivokuollut kun horiset edelleen ettet ole saanu vastauksia vaikka sinulle on vastattu kyllä jo monesti. Vaikutat ihan täydelle psykopaatille. Kirchoffin lailla ei ole mitään tekemistä jos ostaja ja myyjä käyttävät samaa energiansiirtoverkkoa. Seuravaaksi varmaan pitäis kouluttamattomalle juntille selittää mikä on kirchoffin laki, energiansiirtoverkko jne. loputon noidankehä kun landepaukku on täysin pystymettästä tullut ja omaa 0-luokan ajattelukyvyn.

    Eihän sun täydy vajota tuolle tasolle, mutta jostain omituisesta syystä haluat pitää kiinni tyylistäsi - taas. Tuolla ulosannilla ja kirjoitustaidolla varustettu tapaus yrittää esittää jotain lukenutta suurta ajattelijaa... Hienolla lukiofysiikan kaavalla leijuminen vielä kruunaa koko sotkun. Oi ja voi. Pieninä annoksina tuo on ihan hauskaa seurattavaa. En ole kyllä lukenut yhtään kertaa termisi määrittelyä, joten tuskinpa olet sitä ainakaan kertaa useammin kirjoittanut.

    Miksi junien ja bussien käyttämä tai kotona henkilöautoon ladattu sähkö ei ole liikennesähköäsi? Itse olen käyttänyt työpaikalta, kotoa ja huoltoasemalta samanlaisesta latausboksista otettua sähköä. Sainko kaikista paikoista liikennesähköä vai jotain muuta?

    Heh sinä se pidät idiootin tavasta kommunikoida kiinne taas. Horiset jostain lukiokaavalla leijumisesta muttet tajunnu silti senkään määritelmää vaan kyselet että eikö se ole liikennesähköä kun lataat autoa? :D On sulle 30 kertaa sanottu että kukaan ei myy biokaasusta liikennesähköä eikä mikän matemaattinenkaan malli sitä tukisi.

    Kaiken lisäksi valehtelet vielä silmät selälläsi, mutta luuserit selkärangattomat suunsoittajathan niin aina tekevät - ei ole joo kertaakaa sanottu mikä on liikennesähkö ja olet sen verran idiootti ettet itse osaa edes arvella että mitä se voisi olla - kuten liikennebiokaaasu, liikennediesel....aivan liian vaikeaa tälle NHB:n rassukalle kun pitäisi edes 2 aivosolua aktivoida ja ajatella itse. Minä tajusin heti jo vuosikausia sitten pelkästään puheista mitä noilla tarkotetaan, sinulle pitää selittää ruohonjuuritasolta kaikki ja silti et 30:n kerrankkaan jälkeen niitä muista tai tajua enää seuraavana päivänä.

    Kaiken lisäksi sösötät jotain junista ja busseista, ja väität mun sanoneen ettei ne ole liikennesähköä, vaikka kyllähän ne ovat. On sulla vilkas mielikuvitus, tolla sotkemistavalla kun et osaa keskittyä mihinäkän ei ole ihmekkään ettet muistanu alitajunnasta enää että mitä liikennesähköllä voitaisiin tarkottaa, on siinä meillä oikein google-insinööri; ei löydy googlesta, en tajua enkä tiiä mitä tarkottaa.

    Toisaalta sääliksi käy, kun pitää rikkinäisen psykokaatin rimpuilla, että biokaasusta kannattaisi tehdä liikennesähköä ja sössöttää ja nolata itsensä niin pahasti täällä. Yksi psykopaatin keino on aina se vanha tuttu "ei ole sanottu" "pistä minulle faktaa - ei ole pistetty faktaa". Voi voi keksisitte työ psykopaatit jo muita taktiikoita eikä käyttää kuluneita wanhoja tyylejä.

    Tää meidän sähköautoraasu ei ole tajunnut, että kirchoffin lailla sähköä ei myydä, tuoteta ja osteta, vaan sähkön alkuperää pitää aina olla aina tiedossa sähkön myyjällä, se että oikeasti saat putinin kivihiilisähköä kirhoffin lain mukaan kun lataat akkuautoasi, ei tarkota etteikö uusiutuvan energian tuottaja voisi myydä sähköään määräänsä enempää mitä tuottaa. Huom! Kukaan ei myy biokaasusta liikennesähköä, kukaan ei tuota, se on kannattamatonta, et löydä mistään latausasemalta biokaasusähköä sen alkuperänä.

    Kaiken lisäksi sun tarkotus on olla täällä vaan säälittävästi leijumassa ja sähköautolahkolaisten meemejä hokemassa että saisit paremman olotilan psykoottisuutees, kuten että biokaasusta kannattaisi tehdä sähköä mieluummin sähköautoille, vaikka et edes tiedä mitä biokaasu on ja mistä se tulee ja miten se sähkö lopulta tehtäisiin biokaasulaitoksella. Tosin nämäkin on sulle 30 kertaa sanottu että miten se sähkö sitten tehtäisiin, mutta kuten todettua, et osaa etkä muista enää koska selvästikkään ajukoppa ei taida pelata täysillä kierroksilla.

      
  • NHBNHB
    muokattu 14.08.2019 12:18

    @perussuomalainen kirjoitti:

    Millanen idiootti täytyy olla taas? Onhan se täälläkin se 30 kertaa tullu sulle sanottua että sähköä joka myydään sähköauton latausasemalla liikenneautoon. Sun täytyy oikeasti olla jo aivokuollut kun horiset edelleen ettet ole saanu vastauksia vaikka sinulle on vastattu kyllä jo monesti. Vaikutat ihan täydelle psykopaatille. Kirchoffin lailla ei ole mitään tekemistä jos ostaja ja myyjä käyttävät samaa energiansiirtoverkkoa. Seuravaaksi varmaan pitäis kouluttamattomalle juntille selittää mikä on kirchoffin laki, energiansiirtoverkko jne. loputon noidankehä kun landepaukku on täysin pystymettästä tullut ja omaa 0-luokan ajattelukyvyn.

    Eihän sun täydy vajota tuolle tasolle, mutta jostain omituisesta syystä haluat pitää kiinni tyylistäsi - taas. Tuolla ulosannilla ja kirjoitustaidolla varustettu tapaus yrittää esittää jotain lukenutta suurta ajattelijaa... Hienolla lukiofysiikan kaavalla leijuminen vielä kruunaa koko sotkun. Oi ja voi. Pieninä annoksina tuo on ihan hauskaa seurattavaa. En ole kyllä lukenut yhtään kertaa termisi määrittelyä, joten tuskinpa olet sitä ainakaan kertaa useammin kirjoittanut.

    Miksi junien ja bussien käyttämä tai kotona henkilöautoon ladattu sähkö ei ole liikennesähköäsi? Itse olen käyttänyt työpaikalta, kotoa ja huoltoasemalta samanlaisesta latausboksista otettua sähköä. Sainko kaikista paikoista liikennesähköä vai jotain muuta?

    On sulle 30 kertaa sanottu että kukaan ei myy biokaasusta liikennesähköä eikä mikän matemaattinenkaan malli sitä tukisi.

    Joo tuota olet kyllä hokenut, mutta tuon hokeminen ei vain määrittele termiäsi.

    Kaiken lisäksi sösötät jotain junista ja busseista, ja väität mun sanoneen ettei ne ole liikennesähköä, vaikka kyllähän ne ovat.

    Niin antamasi määrittely termillesi sulki nuo pois vaatimuksilla:
    -myytävä sähköauton latausasemalla
    -ostetaan liikenneautoon

    Älä turhaan pillastu siitä, että annoit termillesi huonon määritelmän, eikä siitä varsinkaan ole mitään järkeä muita syyttää. Tuo kotona sähköautoon ladattu sähkö jäi vaille huomiota tälläkin kertaa, mutta varmaan parempi niin. Kuten jo sanoin, nuo pappa-angstin purkauksesi ovat ihan viihdyttävää luettavaa pieninä annoksina, mutta noin pitkä itseään toistava sisällötön viesti alkaa puuduttamaan todella pahasti. Muistutat paljon palstalla aikoinaan riehunutta putputtajaa, mutta tuon pellehahmon kirjoituksissa sentään oli jotain asiaakin seassa. Sinulle riittää näköjään pelkkä riehuminen.

      
  • En ole mikään persun puolestapuhuja tai termien selittäjä, mutta itse käsittäisin termin liikennesähkö ihan vain siksi sähköksi joka käytetään liikenteeseen. Asiayhteydestä selviää tai tarkentaa voi sitten määritellä tarkoitetaanko autoliikennettä vai myös junia yms. Näissä keskusteluissa ainakin minä viittaisin kumipyöräliikenteeseen.

    Ihan sama ladataanko tämä liikennesähkö kotona vai latausasemalla.

      
  • @M880 kirjoitti:
    En ole mikään persun puolestapuhuja tai termien selittäjä, mutta itse käsittäisin termin liikennesähkö ihan vain siksi sähköksi joka käytetään liikenteeseen. Asiayhteydestä selviää tai tarkentaa voi sitten määritellä tarkoitetaanko autoliikennettä vai myös junia yms. Näissä keskusteluissa ainakin minä viittaisin kumipyöräliikenteeseen.

    Ihan sama ladataanko tämä liikennesähkö kotona vai latausasemalla.

    Tuo määrittely sopisi minunkin ajatuksiin hyvin, mutta kun termin luoja on laskujensa mukaan yli 30 kertaa tarkentanut, ettei kukaan myy biokaasusta tehtyä liikennesähköä. Tuo on selkeässä ristiriidassa sen kanssa, että monikin varmasti ostaa biokaasusta tehtyä sähköä ja latailee sitä erilaisiin sähkökäyttöisiin liikennevälineisiin.

      
  • Joku on keksinyt sähkömoottorin uusiksi. Lupaukset ovat kovat ja jos puoletkaan noista pitävät paikkansa, niin tämähän parantaisi monia sähköauton ominaisuuksia sisältäen ne kriittisimmät eli range ja latausnopeus.

    https://jalopnik.com/a-texas-startup-claims-to-have-made-the-biggest-advance-1837173127

      
  • NHBNHB
    muokattu 23.08.2019 15:28

    Mersun A-Klassesta on tullut hybridi markkinoille. Taloudellisimmassa versiosssa sähkö-range on 69 kilometriä (WLTP). Käytännössä liikutaan varmaan jossain 50-80 kilometrin lukemissa. Sekä AC että DC latauksen ovat hybridiksi hyvin nopeita. Pikalatauksella 10->80 prosenttiin 25 minuutissa. Tämä taitaa olla ladattavien suorituskykyisin toteutus.

      
  • @NHB kirjoitti:
    . Sekä AC että DC latauksen ovat hybridiksi hyvin nopeita. Pikalatauksella 10->80 prosenttiin 25 minuutissa. Tämä taitaa olla ladattavien suorituskykyisin toteutus.

    Ei taida kovin monessa plugarissa tuota DC latausta vielä olla mutenkaan, joten hyvä että niitäkin tulee, joskin aika vaatimation tuo DC pikalatausnopeus verrattuna "oikeisiin sähköautoihin".
    Tuo 7.4kW AC lataus vaatii sit jonkinmoisen wallboxin kotiinkin, eli sitä ei normi "töpselistä" saa ulos, mutta hyvä että alkavat tukemaan tuota 2-vaiheen latausmoodiakin.
    Ilmoitetun latausnopeuden perusteella tuo "netto"akkukapasiteetti on jotain 12.5kWh luokkaa (tuolla mersun webisivuilla ilmoitettiin akuston kooksi 15.6kWh) - mutta joka tapauksessa ihan hyvän kokoinen noin pieneen autoon, joten en yhtään epäile etteikö tuo sähkö-range vois pitää paikkaansa.

      
  • Täällä kovasti ihmettelyä osakseen saaneet Teslan muutokset hinnoittelussa ovat saaneet seuraa Wolfsburgista. e-Golfin hinnat ovat Saksassa tippuneet reilun 10 prosenttia. Sähköautojen tulo markkinoille rikkoo alan sementoituneita toimintamalleja.

    https://www.electrive.com/2019/08/29/prices-to-drop-on-the-vw-e-golf/

      
  • NHBNHB
    muokattu 30.08.2019 13:24

    BMW näyttää vihdoinkin päässeen hybrideissä tasolle, jota premium-autojen valmistajalta sopisi odottaa. Uuteen X5:n hybridiversioon on saatu markkinoiden paras sähköinen range 87 km. Sähköisen ajon huippunopeuskin on noussut jo Suomessa riittävän korkealle. Sähkömoottorissa voisi toki olla tehoa vähän enemmänkin, mutta eiköhän tuolla vaihteiston ansiosta pärjää normaaleissa tilanteissa.

    Tässä hybridissä on muuten kapasiteetiltaan hieman isompi akku kuin ensimmäisessä i3:ssa.

    https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0300315EN/electrifying-power-for-supreme-driving-pleasure:-market-launch-of-the-new-bmw-x5-xdrive45e

      
  • Suomessa e-Golf tiputti hintaansa sitten 6 k€ kerralla. Tätä se on, kun sähköautot vain kallistuvat ja niiden tarjonta vain supistuu, aivan niin kuin palstan sähköautokriittinen erikoishahmo on julistanut.

      
  • Mersun uudessa GLE:n diesel-hybridissä on 31,2 kWh:n akku. WLTP-normin mukaan tuo riitää 99 kilometriin. Mersu nosti riman jo varsin korkealle. Tuo alkaa olemaan jo sellainen range, ettei pidemmälle ole oikein tarvettakaan, jos aikoo jotenkin perustella polttomoottorin mukana kulkemisen.

    https://www.motor1.com/news/369541/2020-mercedes-gle-350de-revealed/

      
  • ...eikä nykyisellä akkuteknologialla ole mitään järkeäkään pidempään rangeen PHEVeissä. Epäilen että vastaavan kokoista akustoa ei tulla näkemään normaali sedan/farkku malleissa, nimittäin tuollainen yli 30kWh:n akusto painaa arviolta 300-350kg (nykytekniikalla himpun yli 10kg/kWh) ja siihen sähköisen voimalinjan vaatimat muut hilppeet päälle, niin painoeroa vastaavaan pelkällä polttomoottorilla varusteltuun malliin tulee se 450-500kg. Kasvanut paino vaikuttaa näissä möhköissäkin, mutta vielä enemän noissa pienemmissä sedan/farkku malleissa.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    ...eikä nykyisellä akkuteknologialla ole mitään järkeäkään pidempään rangeen PHEVeissä. Epäilen että vastaavan kokoista akustoa ei tulla näkemään normaali sedan/farkku malleissa, nimittäin tuollainen yli 30kWh:n akusto painaa arviolta 300-350kg (nykytekniikalla himpun yli 10kg/kWh) ja siihen sähköisen voimalinjan vaatimat muut hilppeet päälle, niin painoeroa vastaavaan pelkällä polttomoottorilla varusteltuun malliin tulee se 450-500kg. Kasvanut paino vaikuttaa näissä möhköissäkin, mutta vielä enemän noissa pienemmissä sedan/farkku malleissa.

    No joo Tesla M3: noin 80 kilowattitunnin akku painaa 478 kiloa.

      
  • Mercedes GLC 300e:ssä puolestaan on 13,5 kilowattitunnin akku ja tämän johdosta toimintamatka jää noin 40 kilometriin WLTP-syklillä mitattuna.

    "Mercedes GLC 300e får en elräckvidd på omkring fyra mil enligt WLTP-körcykeln på grund av ett betydligt snålare batteri än i GLE (13,5 kWh)."

    Lähde on Ruotsin Automotorsport.

      
  • Tesla onkin tesla, esim .tuo teslan käyttämä 85kWh akusto (paino 520kg) koostuu 16 moduulista (ja joka moduuli 444 litium solusta), eli yksi moduuli (n. 5.3kWh) painaa n. 32.5kg. PHEV:eissä (ainakin eurooppalaisvalmisteisissa) tähän asti on käytetty ihan erilaista rakennetta, koska merkistä riippumatta nuo akustojen painot ovat olleet tähän saakka yli 10kg/KWh, esim. bemarin 12kWh akusto painaa n. 160kg, mersun aiempi 8.7kWh akusto painoi yli 100kg. Toki on mahdollista että noissa uusissa PHEVeissä on siirrytty käyttämään erityylisiä moduuleja joissa energiaintensiteetti on suurempi verrattuna painoon. En ole ehtinyt perehtymään vielä tarkemmin noihin BMW X5 ja/tai MB GLE yli 30kWh akustoilla varustettujen PHEV mallien akkuratkaisuihin, joten voin tosiaan olla ihan väärässä tuon painon suhteen. Ja toki selvää on ettei se paino nouse lineaarisesti tuon energian varastointikapasiteetin suhteessa.

      
  • huonostihan noista edellisessä viestissä mainitsemistani pheveistä tuntuu teknisiä tietoja löytyvän (varsinkin tuosta uudesta mersun GLE:stä kun just vasta julkaistu), mutta esim. tuon bemarin x5 45e tapauksessa vertailemalla hybridivoimalinjalla olevan mallin omapainoa vastaavalla pelkällä bensiinimoottorilla varustettuun malliin saadaan jotain osviittaa (niin ja tuossa X5 se akusto on "vain" 24kWh/netto eikä yli 30 kuten virheellisesti aikaisemmin väitin). Eri maiden merkkikohtaiset sivustot antavat erilaista arvoa tuolle omapainolle mutta suheluku pysyy samana, joten 45e vs 40i omapainon ero on näyttää olevan 385kg (ja väittäsiin että bemarin tapauksessa tuo sähköisen voimalinjan tuoma paino ilman akkuja on himpun yli 100kg, ainakin aikaisempiin malleihin perustuen, jolloin akustolle jää arviolta ehkä n. 270kg ts .yli 10kg/kWh.

    sama vertailu käyttäen sedan korimallisilla:

    • MB E200 vs. MB E300e (13.5kWh) : 1530kg/1925kg eli sähköisen voimalinjan lisäpaino 395kg
    • MB E220d vs. MB E300de (13.5kWh): 1605kg/2060kg eli sähköisen voimalinjan lisäpaino 455kg
    • BMW 330i vs. BMW 330e (12.0kWh): 1545kg/1815kg eli sähköisen voimalinjan lisäpaino 270kg

    Näissä em. hybridivoimalinja on toteutettu rakentamalla sähkömoottori vaihteiston sisään (ts. ei erillisiä sähkömoottoreita etu/taka akselilla).

      
  • Aikaisempaan yksipuheluuni viitaten - Iltasanomissa oli että tuo Mersun 31,2kWh:n akkupaketti painaisi 250kg, joten kyllä jotain kehitystä on noissakin siis tapahtunut kun jäädään alle 10kg/kWh (tuosta taitaa tulla jotain 8kg/kWh, joten vielä 25% pitäis laihduttaa että päästään Teslan pakkaustiheyteen)

      
  • NHBNHB
    muokattu 16.11.2019 23:49

    Muodoltaan aerodyynaminen kori olisi oikeastaan vastaus kaikkiin haasteisiin. Se leikkaisi latausaikoja ja takaisi riittävän rangen. Suurin kompromissi pitäisi tehdä auton pituuden kanssa, mutta muutenhan tuossa.

      
  • muokattu 06.01.2020 12:52

    Hohoi Puolijauho! Olisi mielenkiintoista kuulla, miten olet sähköauton kanssa pärjäillyt? Vai kirjoitteletko nyttemmin toisella nimimerkillä?

    Sama toive Tomppa-Kruisailijalle

      
  • muokattu 08.01.2020 16:52

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Näissä em. hybridivoimalinja on toteutettu rakentamalla sähkömoottori vaihteiston sisään (ts. ei erillisiä sähkömoottoreita etu/taka akselilla).

    Eikös kuitenkin vaihteiston etupuolelle kytkinkopan sisään eikä vaihteistoon, vai olenko käsittänyt ihan väärin?

      
  • muokattu 08.01.2020 17:20

    Molemmat ovat oikeassa: sähkömoottori on momentinmuuntimen tilalla eli fyysisesti moottorin ja vaihteiston välissä. Yleensähän momentinmuunnin katsotaan kuuluvaksi automaattivaihteistoon.

      
  • Juurikin näin, ilmaisin hieman epäselvästi :-)
    Tuossa ihan hyvä kuvaus: https://www.zf.com/products/en/cars/products_34949.html

      
  • muokattu 11.01.2020 01:32

    @NHB kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    Millanen idiootti täytyy olla taas? Onhan se täälläkin se 30 kertaa tullu sulle sanottua että sähköä joka myydään sähköauton latausasemalla liikenneautoon. Sun täytyy oikeasti olla jo aivokuollut kun horiset edelleen ettet ole saanu vastauksia vaikka sinulle on vastattu kyllä jo monesti. Vaikutat ihan täydelle psykopaatille. Kirchoffin lailla ei ole mitään tekemistä jos ostaja ja myyjä käyttävät samaa energiansiirtoverkkoa. Seuravaaksi varmaan pitäis kouluttamattomalle juntille selittää mikä on kirchoffin laki, energiansiirtoverkko jne. loputon noidankehä kun landepaukku on täysin pystymettästä tullut ja omaa 0-luokan ajattelukyvyn.

    Eihän sun täydy vajota tuolle tasolle, mutta jostain omituisesta syystä haluat pitää kiinni tyylistäsi - taas. Tuolla ulosannilla ja kirjoitustaidolla varustettu tapaus yrittää esittää jotain lukenutta suurta ajattelijaa... Hienolla lukiofysiikan kaavalla leijuminen vielä kruunaa koko sotkun. Oi ja voi. Pieninä annoksina tuo on ihan hauskaa seurattavaa. En ole kyllä lukenut yhtään kertaa termisi määrittelyä, joten tuskinpa olet sitä ainakaan kertaa useammin kirjoittanut.

    Miksi junien ja bussien käyttämä tai kotona henkilöautoon ladattu sähkö ei ole liikennesähköäsi? Itse olen käyttänyt työpaikalta, kotoa ja huoltoasemalta samanlaisesta latausboksista otettua sähköä. Sainko kaikista paikoista liikennesähköä vai jotain muuta?

    On sulle 30 kertaa sanottu että kukaan ei myy biokaasusta liikennesähköä eikä mikän matemaattinenkaan malli sitä tukisi.

    Joo tuota olet kyllä hokenut, mutta tuon hokeminen ei vain määrittele termiäsi.

    Kaiken lisäksi sösötät jotain junista ja busseista, ja väität mun sanoneen ettei ne ole liikennesähköä, vaikka kyllähän ne ovat.

    Niin antamasi määrittely termillesi sulki nuo pois vaatimuksilla:
    -myytävä sähköauton latausasemalla
    -ostetaan liikenneautoon

    Älä turhaan pillastu siitä, että annoit termillesi huonon määritelmän, eikä siitä varsinkaan ole mitään järkeä muita syyttää. Tuo kotona sähköautoon ladattu sähkö jäi vaille huomiota tälläkin kertaa, mutta varmaan parempi niin. Kuten jo sanoin, nuo pappa-angstin purkauksesi ovat ihan viihdyttävää luettavaa pieninä annoksina, mutta noin pitkä itseään toistava sisällötön viesti alkaa puuduttamaan todella pahasti. Muistutat paljon palstalla aikoinaan riehunutta putputtajaa, mutta tuon pellehahmon kirjoituksissa sentään oli jotain asiaakin seassa. Sinulle riittää näköjään pelkkä riehuminen.

    Kyllä se määrittelee sen termin, et vain ymmärrä sitä. Se on ihan selkeä helppo termi ja ymmärrettävä selitys asialle. En voi mitään jos olet niin totaalisen ulalla näistä asioista. Kaikki muut kyllä auto- ja energia-alalla ymmärtää ja tietää nämä asiat. Sinähän se tässä riehut kun sössötät pillastumisista ja menet henkilöön kommenteillasi.

    Kai sinua puuduttaa kun et ymmärrä liikennebiokaasukäsitettä, vaikka googlestakin asia löytyisi, ehkä selitys asialle on että sinua ei edes kutsuta alan kokouksiin ja piireihin.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Muodoltaan aerodyynaminen kori olisi oikeastaan vastaus kaikkiin haasteisiin. Se leikkaisi latausaikoja ja takaisi riittävän rangen. Suurin kompromissi pitäisi tehdä auton pituuden kanssa, mutta muutenhan tuossa.

    Nyt olet kyllä taas tyystin pihalla sähköautoista. Ioniq omaa jo aerodynaamise korin mutta korilla ei ole tekemistä latausaikoihin ja ajomatkoihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit