Matkapuhelimen käyttö autossa

11 kommenttia

Nykyisissä autoissa on varmaankin kaikissa uusissa ja vanhemmissa isoissa autoissa bluethoot yhteys mahdollista. Ihmettelen suuresti miksi ajetaan kännykkä kädessä. Yllättäen tätä esiintyy varsinkin kalliimmissa autoissa. Ilmeisesti ei vain osata käyttää auton ominaisuuksia. Onko ajokorttivaatimuksissa nykyisin digi tekniikan perusteet autoissa, jollei ole pitäisikö olla? Omassa autossani puhelin kytkeytyy heti autoon ja puhelimen ohjaus tapahtuu ratin kytkimillä tai puheella. Puhelimeen ei tarvitse koskea.

  
  • Itse valitsen puhelinnumerot auton kosketusnäytöllä. Numerot voi napata puheluhistoriasta tai suosikeista. Jolloin puhelimella soittamiseen tarvitaan vain kaksi painallusta. Ihmettelen kosketusnäyttöjen kritiikkiä, itselläni menee vain kaksi sekuntia aikaa soittaa puhelu kosketusnäytöllä. Puheohjausta minulla ei ole.

    Kännykkää pidän kädessäni ainoastaan sen tarkistamiseksi kuinka pitkällä on seuraava nopeusvalvontakamera. Tosin tämäkään tarkistus ei ole välttämätön koska laite varoittaa 400 metriä ennen kameraa.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Itse valitsen puhelinnumerot auton kosketusnäytöllä. Numerot voi napata puheluhistoriasta tai suosikeista. Jolloin puhelimella soittamiseen tarvitaan vain kaksi painallusta. Ihmettelen kosketusnäyttöjen kritiikkiä, itselläni menee vain kaksi sekuntia aikaa soittaa puhelu kosketusnäytöllä. Puheohjausta minulla ei ole.

    Kännykkää pidän kädessäni ainoastaan sen tarkistamiseksi kuinka pitkällä on seuraava nopeusvalvontakamera. Tosin tämäkään tarkistus ei ole välttämätön koska laite varoittaa 400 metriä ennen kameraa.

    Miksi sinun pitää tietää valvontakameroiden paikat?
    Koittakaa hyvät ihmiset olla riippumattomia siitä hemmetin mukana kulkevasta seurantalaitteesta (puhelin) edes autossa ollessanne.

      
  • "Miksi sinun pitää tietää valvontakameroiden paikat?"

    Ettei tule vahingossa ajettua ylinopeutta. Esimerkiksi kun Tuusulan moottoritie alkaa, niin nopeusrajoitus on kauan 60 km/h vaikka ajo-olosuhteet ovat erinomaiset. Ja tietenkin tielle on laitettu kamera 60-alueelle, ainoa motiivi on rahastus koska ei tuo kamera kenenkään turvallisuutta paranna, kysehän on moottoritiestä joka on turvallinen ajaa.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    "Miksi sinun pitää tietää valvontakameroiden paikat?"

    Ettei tule vahingossa ajettua ylinopeutta. Esimerkiksi kun Tuusulan moottoritie alkaa, niin nopeusrajoitus on kauan 60 km/h vaikka ajo-olosuhteet ovat erinomaiset. Ja tietenkin tielle on laitettu kamera 60-alueelle, ainoa motiivi on rahastus koska ei tuo kamera kenenkään turvallisuutta paranna, kysehän on moottoritiestä joka on turvallinen ajaa.

    Esimerkiksi Tuusulan moottoritie alkaa Tuusulasta päin mätäkiven vaarallisen liikennevaloristeyksen jälkeen.
    Hyrylään tultaessa moottoritie päättymismerkki on satoja metrejä enne kyseisiä liikennevaloja, kamera on risteyksen jälkeen, seuraava kamera on ennen Riihikallion valoristeystä, siinä ajetaan vakavia kolareita vielä vuosia valojen laittamisen jälkeen.

      
  • Palataan alkuperäiseen aiheeseen, eli jaan hämmästyksen Lukija71175:n kanssa. Ei se voi olla niin vaikeaa parittaa älypuhelin ja auton handsfree -järjestelmä? Eikä se katso sitä tosiaan, että auto olisi jotenkin niin vanha, ettei moista tekniikkaa silloin vielä ollut. Eikä myöskään auton hintaa.

      
  • Jos auton ikä on 12 vuotta, niin mahtaako puhelimen paritusmahdollisuutta edes olla ?

    Toihan on suomalaisten autojen keski-ikä tällä haavaa.

      
  • Minä laitan puhelimen autoon mennessä äänettömälle ja värinättömälle taskunpohjalle näkymättömiin tai sammutan kokonaan. Kukaan meistä ei ole niin tärkeä seurattava että pitää olla kokoajan tiedossa missä liikumme ja mitä meille kuuluu sinä aikana kun autossa olemme. Paitsi jos sorastaan asuu autossa, tai on tehtäviä suorittava viranomainen. Etenkin sutturat alkaa räpeltämään puhelinta heti auton käynnistämisen jälkeen.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Palataan alkuperäiseen aiheeseen, eli jaan hämmästyksen Lukija71175:n kanssa. Ei se voi olla niin vaikeaa parittaa älypuhelin ja auton handsfree -järjestelmä? Eikä se katso sitä tosiaan, että auto olisi jotenkin niin vanha, ettei moista tekniikkaa silloin vielä ollut. Eikä myöskään auton hintaa.

    Oma fiilispohjainen kokemukseni lienee ristiriidassa todellisuuden kanssa, mutta itse koen että handsfree vie keskittymistäni enemmän kuin korvalla oleva luuri.

    Itse soittamisen/vastaamisen osalta on toki eroja käyttöliittymissä, mutta itse koen sen hands freehin puhumisenkin enemmän keskittymistä haittaavana. Käytän sitä silti

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Jos auton ikä on 12 vuotta, niin mahtaako puhelimen paritusmahdollisuutta edes olla ?

    Kyllä minulla oli nimimerkkini autossa HF-varustus jo lähes 30 vuotta sitten. BT-HF:n vuoksi olen vaihtanut soittimen ainakin yhteen uudempaankin autoon, koska pidän tätä niin perusasiana, että en suostu ajamaan ilman handsfreetä kuin automobiilihistoriallista muinaisjäännettä, jonka ilmiasuun HF-soitin ei kuulu.

    Kysymyksiä on siis kaksi:

    • miksi autossa jo olevaa HF:aa ei käytetä?
    • miksi ei hankita edes sitä yhden puhelinsakon hintaista HF-soitinta, jos ajaa vanhalla autolla?
      
  • https://m.motonet.fi/fi/tuote/6500947/Bluetooth-FM-lahetin-LED-naytolla

    Apuvälineitä, millä vanhemmissakin autoissa yhdistäminen onnistuu, saa melko edullisesti.
    Suuri joukko on myös autoja joissa on aux-liitin, mutta ei BT-valmiutta, näihin voi suositella BT-aux adapteria.

    https://cdon.fi/asusteet/bluetooth-aux-audio-musiikkivastaanotin-mikrofonilla-p38957928

    Aux-liitäntään kytketty Bluetooth laite on vapaampi häiriöistä kuin fm-aalloilla toimiva.

    Tietenkään näistäkään apua ole mikäli luurista ei pidä bluetoothia päällä.

      
  • Edellisessä autossani, vuosimallia 2016 hf oli surkea, piti huutaa ja silti vastapuoli ei tahtonut saada selvää. Nykyisessä toimii sekä kuuluvuus että käytettävyys suorastaan loistavasti

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit