Oman ajamisen turvallisuusoptimointi

181 kommenttia
123457»
  • Minusta vähän ennen sivuuttamista valojen kytkentä on toisarvoinen keino yrittää parantaa liikenneturvallisuutta. Kyse on enintään muutamasta sekunnin kymmenyksestä, mutta siinä saadaan ehkä hehkulankoja lukuunottamatta polttimotyypistä riippumatta aikaan häikäisyä vastaantuliojan silmiin. Referenssiä aiheeseen saa, kun huomioidaan automaattivalojen vaihtamisviive n. 2 sekuntia kohtaamistilanteen jälkeen. Autotesteissä noita toki moititaan ja ihan syystäkin, mutta missään Liikenneturvan tms. ohjeistuksessa ei tällaisia valoja nosteta ongelmaksi turvallisuuden suhteen. Lisäksi automaattivalot vaihtaa lähivaloille jo kauan ennen katuvalojen alkua ja toisaalta takaisin pitkille vasta katuvalojen loppumisen jälkeen. Eilen totesin valojen vaihtovan silloinkin, kun oman tien ylittävällä sillalla on valot, mutta ali kulkevalla ajoradalla ei.

    Tästä olen Liikenneturvan kanssa eri mieltä: "Jos kaverilta on jäänyt pitkät päälle, ei kuitenkaan kannata hermostua ja väläytellä valoja, vaan pyrkiä keskittymään omaan ajoon."

    Minä ainakin vilautan valoja, jos vastaantulija selvästi on omansa unohtanut. Lähes aina ne vaihtuukin lähivaloille. Kun vilautuksen tekee lyhyesti ilman provosoimista, on se kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu. Yrittämällä selviytyä vastaantulijan kaukovaloista häikäistyminen on aika totaalista.

    Ja nuo moottoritiellä kaukovalojen käytöstä annettavat ohjeet on aika haastavat. Suoralla tiellä on ok ajaa pitkillä, jos molemmat niin voi tehdä. Mutta kun toisen edessä on auto ja siksi pitää käyttää lähivaloja, herkästi vastaantulijan kaukovalot häikäisee.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit