Polkupyörällä pääsee

671 kommenttia
1171819202123»
  • muokattu 23.03.2019 09:34

Tämä is Vildert tuo hyvin esiin mitä soolonumeroita pyörällä tehdään liikenteessä, ohi liikennesääntöjen.

• @Herbert kirjoitti:
    Liikenteessä täytyy pitää huoli siitä, että itse noudattaa sääntöjä. Sen lisäksi täytyy koittaa ennakoida niitä, jotka ei noudata. Joko vahingossa tai tahallaan ja kulkutapamuodosta riippumatta. Mielestäni kyse on siis ihmisestä ja sehän ei ole millään tavalla ajoneuvosidonnainen juttu. Vai meinaatko HybriRules, että minun polkupyöräni edellyttää liikenteessä muilta erilaista asennoitumista käytökseen kuin autoni?

En voi tietää, miten Herbertiin tulisi suhtautua liikenteessä olipa kyseessä kaksi- tai nelipyörä. Lähtökohtaisesti pyöräilijät kirjoituksissaan kokevat itsensä uhreina tai ainakin uhattuina. Pitää ajaa sormi liipasimella. Oikeuslaitoksen syyttömäksi todennut rekkakuski pääsee kuin koira veräjästä, vaikka pyöräiliä menehtyi. Olisi pitänyt rekkakuskia jotenkin rangaista. Jne....

Mutta sitä vain sanoin, että pyöräilijää on syytä varoa liikenteessä, monesta syystä.

• Tarvitseeko autoilijaa varoa?

• @Herbert kirjoitti:
    Tarvitseeko autoilijaa varoa?

Pitää muistaa liikenteessä, että monta vaaraa ompi eessä. Riippumatta kulkutavasta. Autoilijaa tarvitsee varoa myös, mutta ei niin paljoa kuin pyöräilijää. Autoilija kun on autonsa kuorien suojassa kuin kilpikonna ikään.

Onkohan se IS:n julkaiseman videon touhukas pyöräilijä sama hemmo kuin se, joka pysäytti Mannerheimintien liikenteen taannoin? Varmuuden vuoksi kannattanee varoa kaikkia pyöräilijöitä?

• @HybridRules kirjoitti:
    Pitää ajaa sormi liipasimella.

Näin minä ainakin ajan taajamassa jatkuvasti niin polkupyörällä kuin moottoripyörällä.

En osta pyörää, jossa kaksi sormea liipaisimella ei riitä tehojarrutukseen. Tällä valmistautumisella saa metrejä pois jarrutusmatkasta. Jatkuva tietoisuus taustasta on toki paljon helpompi säilyttää moottoripyörällä kunnollisten peilien turvin.

• Kilometrikisa on taas käynnissä, mutta jostain syystä ei TM:n joukkuetta siellä näy.

www.kilometrikisa.fi

• muokattu 29.09.2019 07:44

Peräkärry testattu. Eilen tuli kaupasta 35 kilon eli perheen viikon ruokaostokset kotiin. Matkaa n. 15 km. Ei pienintäkään ongelmaa, ellei sellaiseksi lasketa pitkänmallisen lohen pakkaamista (ei mahtunut suljettavaan pyörälaukkuun). Helposti se meni kuitenkin laukkujen päälle poikittain ja kiinnitys siihen kuminauhalla. Yllättävän kevyesti kulkee tuollainenkin (ostokset 35 kg + kärry ehkä vajaat 10 kg) lasti.

Upeasta kelistä huolimatta marketin pihalla oli ehkä pari sataa autoa ja n. 10 polkupyörää, joista kaksi sähköavusteisia mummopyöriä. Noista toisen omistajan näin, arviolta 80 vuotias rouva ja pyörän korit täynnä tavaraa. Siitä mallia ilmastolakkoilijoille. Ei maailma pelastu huutamalla.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00443

• muokattu 29.09.2019 11:06

Maailman pelastaminen huutamalla ja purjeveneen vaihtomiehistöjä ympäri maailmaa lennättämällä on vain perinteistä "noiden muiden itseä huonompien ihmisten" eheyttämistä. Kysehän on energian kuluttamisesta energian kulutusta vastaan. Se on muita ylempinä älykköinä itseään pitävien taistelua rauhasta periaatteella älkää tehkö kuten minä teen vaan kuten minä sanon. Linkola oli sentään rehellinen.

Minun pyöräilyäni ei voi katsoa ilmastoteoksi, kun harrastuksen vuoksi roudaan autolla maastopyörää kansallispuistosta toiseen.

• Pyöräily harrastuksena ei sinänsä ole ilmastoteko, mutta siinä onkin kyse tavasta viettää vapaa-aikaa tai lomaa. Silloin maastopyöräily kansallispuistoissa ei välttämättä ole ollenkaan huono tapa. Itse matkustan nykyään Lappiin pääsääntöisesti autojunalla, missä on mielestäni kaksi hyvää asiaa: Ensinnäkin kyseinen matkustusmuoto lienee ympäristön kannalta vähiten haitallinen, toisekseen rahat jää kotimaahan.

Läheiseen kansallispuistoon on sen verran matkaan, että sinne ajan maantielenkkejä, mutta itse puistossa kuljeskelu jää vähiin. Onneksi tavanomaista kansallispuistoakin parempia maastopyöräilymaastoja löytyy, kun polkee 500 m kotiovelta. Toki tulentekopaikkoja ei ole kuin yksi, mutta hiukan eri asenteella silloin liikkeelle lähdetäänkin ja otetaan irti se hyöty, kun kansallispuiston säännöt ei toimintaa rajoita.

• Ei ollut tarkoitus paheksua kenenkään harrastutapaa. Mutta energiaa säästyy tietenkin vain silloin kun polkupyörää käytetään liikkumiseen jonkun dinoöljyllä käyvän sijasta, eikä minun tavoin raahata pyörää auton perässä maisemasta toiseen :smiley:

• Näinhan se on. Sinun tapauksessa kyse on harrastuksesta tai lomanviettotavasta ja ilmastovaikutuksia arvioitaessa sitä pitää verrata vaihtoehtoiseen harrastukseen tai lomanviettotapaan. En tiedä, mikä olisi jokin keskimääräinen taso, mutta automatkasi pituudesta riippuen enemmänkin kuormittavia vaihtoehtoja on kovin helppo keksiä.

Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit