Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

583 kommenttia
1141516171820»
  • @tracktest kirjoitti:
    Tekstin painoarvo muuttuu sitä mukaa mitä lähempänä tuota tavoitetta ollaan. NHB:n ymmärrys autotekniikasta on hiipunut sitä mukaa mitä enemmän tietoa on saatavilla. Yksipuolinen tiedonhankinta näyttää olevan vallannut alaa monella muullakin sähköistetyllä henkilöllä, NHB ei siis ole ainoa lajiaan.

    Ja taas jouduit vajoamaan tuulesta temmattuihin henkilöön iskeviin hölinöihin, kun et nytkään kyennyt ottamaan kantaa mihinkään asiakysymykseen. Tässä valossa on tosi huvittavaa, että alat arvostelemaan tietoja, vaikka kerta toisensa jälkeen osoitat argumenttiesi loppuneen tuolla tutulla hölinälläsi.

    @_Quu kirjoitti:
    Sähkömoottori on teknisesti polttomoottoria niinpaljon yksinkertaisempi ettei päästöttömyyskään loppupelissä pelasta polttomoottoria

    On selvää, että sähköauton valmistuskustannukset tulevat olemaan polttomoottoriautoa alhaisempia. Samoin sähköautojen käyttämä energia tulee olemaan halvempaa ja sen kotimaisuusaste tulee olemaan suurempi. Huoltokustannukset, tilankäyttö ja käyttömukavuus puhuvat myös suoraan sähköauton puolesta. Vaikka sen polttomoottorin päästöt saataisiin olennaisesti nykyistä alhaisemmiksi, niin tosi harva haluaa maksaa tuntuvasti kalliimpaa hintaa sähköautoa epämiellyttävämmästä ja ahtaammasta polttomoottoriautosta.

      
  • muokattu 09.10.2019 12:39

    @NHB kirjoitti:
    Muutaman vuoden päästä hinnat ovat tasoissa ja sen jälkeen sähköautoista tulee fossiileja halvempia myös hankintahinnaltaan.

    Sen lisäksi käyttäjän kannalta kustannusten break-even piste on jo aiemmin, koska oikein tehdyn sähkärin käyttökustannukset jäävät jo hieman korkeammallakin ostohinnalla lähes väkisin alle polttiksen, jos valmistaja osaa hoitaa vanhojenkin yksilöiden huollon ja varaosatarjonnan kunnolla.

    Sähköauto tarjoaa polttomoottoria laadukkaamman ajokokemuksen. Pörinät ja tärinät ovat vain muisto. Vääntöä riittää joka tilanteessa eikä sen muodostumista tai sopivan vaihteen vaihtumista tarvitse odotella.

    Eikä siinä vielä kaikki. Yleisön painostuksesta automaattivaihteisen riesakseen valinneet kontrollifriikit saava sähköisellä voimalinjalla tarkan vetopyörien kontrollin niin veto päällä kuin moottorijarrutustilanteessa.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:
    Aisini ei nyi..Eikä Mercedekset.

    AW55-50 kyllä nykii. 2 - 3 vaihto potkaisee oikein kunnolla, kuten on tehnyt jo uudesta lähtien.

    Taidat olla ainoa Mercedeksen 7G-Tronicin vaihtotapahtuman laatua kehuva? IMHO, 5G ja 9G vaihtavat nätimmin.

    normiliikkumiseen tarkotettu diesel ei pidä mitään ääntä moottoristaan juurikaan normiajelussa, mutta on se 3x pienempi rengasmelu kuin halvoissa pienissä patteriautoissa kuten nissan leaf tai hyundai ioniq.

    Odotetun sähköauton hiljaisuuden kontrastina kuulunut meteli on ollut minunkin päällimmäinen negatiivinen havaintoni niistä harvoista oman autoni hintaluokan sähköautoista, joita olen ajanut.

    Fiilis ei vastaa hintalappua, vaan tuntuu kuin istuisi halvassa autossa, jossa on kallis voimalinja. Tämä ei tosin ole välttämättä sähköauton, vaan valitsemani halvan hintaluokan syytä?

    Harrasteauton pitääki saaha yli 100db lukemia,

    Minun harrasteautoni pitää lipua liikenteen mukana mahdollisimman huomaamattomasti. Koko homman idea on suurelta osin kahden nuoren DINKin ostaman maaherran virka-auton kopion metamorfoosi vauvavankkuriksi, perheen hiihtobussiksi, sitten halvaksi ja toimivaksi työmatkakiituriksi ja lopulta pestynä ja väärän aikakauden ja muista käyttöautoon lisätyistä osista putsattuna yhä ryhdikkäästi kulkevana aikakoneena, jonka takapenkillä on hienoa istua Rouvan kanssa nuorten miesten ajaessa autoa, joka on heidän näkökulmastaan ollut meillä aina.

    Mutta harrasteautolajeja on niin monia kuin harrastajiakin.

      
  • Oma kokemus sähköautoilusta liittyy yhteen Jyväskylän matkaan ja sen jälkeen päätin, että nämä härvelit ja infrstruktuuri saavat kehittyä vielä aika reippaasti. Suurimmat ongelmat...

    1. Moottoritiellä on tien tukkona, jos haluaa pitää matkavauhtia muiden mukana niin sähköt loppuu alta aikayksikön.
    2. Minkä takia latausstandardeja ja maksutapoja pitää olla niin monta? Latausasemia aivan liian vähän, koska ainakin osa niistä on täynnä ja osa aina rikki tai joku muu syy miksei toimi.
    3. Matkansuunnittelu tehdään latausasemien mukaan ei sen mukaan mikä olisi järkevintä. Silti voi käydä ohraisesti, jos ajateltu latauspiste onkin out of order. Sen tiedon saat vasta ollessasi latauspisteellä. Siinä vaiheessa tiedosta ei oikeastaan ole enää hyötyä.
    4. Monissakaan hotelleissa ei ole mahdollisuutta lataukseen ja jos on, niin niitä on huimat kaksi, jotka on tietenkin täynnä. Ja kun laturi on vielä halvin ja hitain mahdollinen niin siinähän seisot piuhan kanssa. Auto pitää viedä muualle parkkiin ja sieltä joko kävellen tai taksilla hotellille. Todella fiksua.
    5. Huoltoasemilla voisi olla joku ajantappo homma sähköautoilijoille. Työpisteet nettiyhteyksineen tai kirjasto tai ihan mitä tahansa, kun ei tämän ikäisenä viitsi pallomereenkään mennä.
    6. Sähköautoilu vie aikaa turhan paljon. Vähän sama kuin Jyväskylä-Oulu väli, joka on muutenkin Suomen tylsin osuus. Sinulta otettaisiinkin Jyväskylässä saastuttava fossiilinen mersu pois ja tilalle annettaisiin hevoskärryt, että nuilla nyt tällä kertaa.
    7. Autoiluun tulee uutta jännitettä, kun aina saa miettiä ja pähkäillä riittääkö se sähkö. Ja missä on seuraava latauspiste? toimiikohan se? onkohan se täynnä?
    8. Kyllähän sähköauto sopii koti-työ-prisma/cittari-koti liikenteeseen aika monelle, mutta mökille menoon tarvitsee olla ihan tavallinen auto, varsinkin jos mökki on Saimaalla.
      
  • muokattu 10.10.2019 21:40

    @wago kirjoitti:
    Oma kokemus sähköautoilusta liittyy yhteen Jyväskylän matkaan ja sen jälkeen päätin, että nämä härvelit ja infrstruktuuri saavat kehittyä vielä aika reippaasti. Suurimmat ongelmat...

    Eri ajoihin sopivat eri autot. Kokeilemasi auton huono sopivuus maantieajoon ei tarkoita, että edes se sama auto olisi sopimaton myös kaikkeen muuhun.

    1. Moottoritiellä on tien tukkona, jos haluaa pitää matkavauhtia muiden mukana niin sähköt loppuu alta aikayksikön.

    Kaikkien autojen kulutus nousee moottoritienopeuksilla nopeuden neliössä. Vain enintään 10 litran tankin vuoksi sähkärin kuski on hyvästä hyötysuhteesta huolimatta tietoisempi tästä kaikkia koskevasta ilmiöstä. Hidas osaava kuski ei ole ongelma, muita hitaampi osaamattomampi on.

    1. Minkä takia latausstandardeja ja maksutapoja pitää olla niin monta? Latausasemia aivan liian vähän, koska ainakin osa niistä on täynnä ja osa aina rikki tai joku muu syy miksei toimi.

    Epäkypsä markkina. Omaa sähkäriäni en edes kuvittelisi lataavani muualla kuin kotona ja mökillä.

    1. Matkansuunnittelu tehdään latausasemien mukaan ei sen mukaan mikä olisi järkevintä. Silti voi käydä ohraisesti, jos ajateltu latauspiste onkin out of order. Sen tiedon saat vasta ollessasi latauspisteellä. Siinä vaiheessa tiedosta ei oikeastaan ole enää hyötyä.

    Ks. kohta 2.

    1. Monissakaan hotelleissa ei ole mahdollisuutta lataukseen ja jos on, niin niitä on huimat kaksi, jotka on tietenkin täynnä. Ja kun laturi on vielä halvin ja hitain mahdollinen niin siinähän seisot piuhan kanssa. Auto pitää viedä muualle parkkiin ja sieltä joko kävellen tai taksilla hotellille. Todella fiksua.

    Ks. kohta 2.

    1. Huoltoasemilla voisi olla joku ajantappo homma sähköautoilijoille. Työpisteet nettiyhteyksineen tai kirjasto tai ihan mitä tahansa, kun ei tämän ikäisenä viitsi pallomereenkään mennä.

    Ks. kohta 2.

    1. Sähköautoilu vie aikaa turhan paljon. Vähän sama kuin Jyväskylä-Oulu väli, joka on muutenkin Suomen tylsin osuus. Sinulta otettaisiinkin Jyväskylässä saastuttava fossiilinen mersu pois ja tilalle annettaisiin hevoskärryt, että nuilla nyt tällä kertaa.

    Se Mersu kannattaa tilata lisävarusteisella bensa-auton polttoainesäiliöllä, ettei joudu Tsadissa etsimään kylän ainoaa Suomen talvessa toimivaa polttoainetta myyvää asemaa. Paljon helpompi tankata Oulujoun pohjoispuolella jo ennen lähtöä, käydä pääkaupungissa pidempää ja hiljaisempaa Pohjanmaan ja Tampereen reittiä, joka on mukavampi ajaa etenkin pimeällä. Tankille ehtii ja poiketa reissun tehtyään sitten joskus seuraavalla viikolla töistä kotiin ajaessaan.

    1. Autoiluun tulee uutta jännitettä, kun aina saa miettiä ja pähkäillä riittääkö se sähkö. Ja missä on seuraava latauspiste? toimiikohan se? onkohan se täynnä?

    Juuri tästä syystä seuraankin markkinaa ainoastaan lataushybridien ja myös talvella mökkimatkasta selviävien sähkärien kautta. Sitä kauemmas ajetaan 1000 mailin turbodieselillä kuten ennenkin.

    1. Kyllähän sähköauto sopii koti-työ-prisma/cittari-koti liikenteeseen aika monelle, mutta mökille menoon tarvitsee olla ihan tavallinen auto, varsinkin jos mökki on Saimaalla.

    Totta, ja siihen ajamiseen saattaa muutenkin sopia eri auto kuin Oulusta Saimaan rannalle mökkeilemään iso vene trailerilla.

    Kyllä meidän perheestä löytyy jokaisena arkiaamuna vähintään 1 kuljettaja, joka pysyy 150 km säteellä kotikaupungista. Jos sähköauto selviää tuosta matkasta varmasti myös pakkasessa, niin sitten sen auton muut ominaisuudet, kuten hinta, hiljaisuus, mukavuus ja kuljetuskyky ratkaisevat loput.

    Tässä puhutaan hyvin klassisesta teknologian disruptiosta, jossa uuden tekniikan markkinoille saapuminen tapahtuu eri kriteereillä ja aikaisemmin kuin vanhan poistuminen. Monen auton perheen ensimmäisen sähköauton hankinta on käsittääkseni jo mahdollista, vaikka valikoima vielä rajattu onkin. Mutta siitä olen kanssasi samaa mieltä, että perheen viimeisestä turbodieselistä luopuminen aiheuttaisi ikäviä rajoituksia.

      
  • Englannissa ovat jo muutamat ottaneet puheeksi sähköautojen verotuksen. Nimittäin tuleehan sitä lovi valtion kassaan, kun bensiinin ja dieselin kulutus tippuu eikä autoverojakaan kerry samaan tahtiin C02 -pohjaisessa verotuksessa. Jonkunhan on lovi paikattava ja lähin kohde on tietysti sähköautot. Niin varmaan käy Suomessakin, kunhan sähköautot yleistyvät. Eli maksamme ensin auton ostossa mukavan sähköauto -lisän (ainakaan valmistajien mukaan hinnat eivät tule laskemaan vaikka kulutus kasvaa) ja sen jälkeen erilaisina veroina saman verran kuin nytkin kattaaksemme valtion karhun pohjattoman kidan.

      
  • Tein pienen laskutoimituksen.

    Oletetaan että bensa-auto kuluttaa 7,5 litraa satasella. Bensan hinta on 1,50 josta alv 36c ja polttoainevero 70c,eli yhteensä 1,06eur litralta. Valtio saa siis 7,95eur ja autoilijan kokonaiskustannus on 11,25.

    Oletetaan sähköauton kulutukseksi 20kwh sataselle ja sähkön hinnaksi 15c. Tästä alv 3,6c ja sähkövero 2,25c, eli yhteensä 5,85c/kwh. Valtio saa 1,17 euroa ja autoilijan kokonaiskustannus on 3eur.

    Tästä päästään siihen että valtion "verovajaus" on 6,78. Tästä voisi joku päätyä ajatukseen 6,8c kilometriverosta.

    Tällaisen veron jälkeen autoilijan kokonaiskustannus sähköautolla olisi 9,78 vs. bensa-auton 11,25, eli edelleen halvempaa. Mitään varsinaista estettä sähköautoilun verottamiseen ei siis ole, koska autoilu on jatkossa halvempaa vaikka kerättäisiinkin samat "polttoainevero".

    Kokonaiskustannuksiin liittyy sitten niin paljon asioita huoltotarpeista käyttövoimaveroon etten lähde niitä nyt analysoimaan.

    Mitä tulee itse hankintahintaan, niin uskon että moni tekee kuten minä. Autoon on käytettävissä joku tietty hankintabudjetti, ja se tulee suunnilleen käytettyä melkolailla tappiin. Sillä sitten saa nyt ja jatkossa jonkun kombinaation ominaisuuksia. Huonompia tai parempia, riippuu tarpeista ja painotuksista. (Juuri tänään ei kaupasta vielä saa haluamaansa mallia sähköisenä, mutta parin vuoden sisällä kyllä. Eikös Corsan hinta ollut alle 30k, joten ollaan siellä keskimääräisen uuden auton holleilla tai jopa vähän alle.?)

    Tämä ei ole kannanotto verotuksen puolesta tai sitä vastaan, kunhan laskeskelin

      
  • En jaksanut kännykällä metsästää lukuja, mutta vaihtotaseen kannalta sähköautoilu on kannatettavaa, erityisesti kun ottaa huomioon minkälaisista maista sitä öljyä pääasiassa tuodaan.

      
  • Ikiliikkuja akku joka kuormitettuna pitää itsensä latauksessa ja myös pitkäaikais varastointi on mahdollista ilman latausta.
    Samsung valmistaa ikiliikkuja akullista kokonaan muovista tehtyä näppäin matkapuhelinta. Puhelin-numero neuvonnasta voi kysyä myyjää.
    Henkilöllisyys on varmennettava, vanhoja sotilaspasseja myöten ostohetkellä.
    Ikiliikkuja akustolla voi sähköttömän maatalon, mökin sähköistää. Ilmanvaihto, lämmitys ja valaistus toimivat hyvin näin.
    Ikiliikkuja akulla varustettu auto sähkömoottoroituna on täydellisin vaihtoehto nykyisellään. Mustaksi värjätyt luonnonkumi renkaat nollakelissä vesijään päällä tarjoavat kesäisen asfaltin pidon. Hakkaustoiminto auton turvajärjestelmässä pitää kaukon poissa auton luota. Kaasulaakerit sähkömoottoreissa ja muissa laakereita vaativissa paikoissa tarjoavat huolto vapauden. Sähköinen gyroskooppi hyrrälaitteisto pitää auton suuressa sivuttais, pitkittäis kallistuksessa pystyssä.
    Ja auto tietysti lujasta kierrätyskelpoisesta muovista valmistettu.
    Kun muovirakenteiseen autoon, lentokoneeseen johtaa muovin taajuudella sähkövirtaa muuttuu se näkymättömäksi ihmissilmin.
    Kaikkea tätä voi kysyä puhelin-numero neuvonnasta.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Tällaisen veron jälkeen autoilijan kokonaiskustannus sähköautolla olisi 9,78 vs. bensa-auton 11,25, eli edelleen halvempaa.

    Tuo muutos yksinään tekee kaasusta ja dieselistä erittäin houkuttelevan kummankin päästessä tuossa tilanteessa sähköä halvemmalla.

    Suomi on tehnyt itsestään niin riippuvaisen maantieliikenteen huomattavan korkeasta verotuotosta, että vaikka puheissa halutaankin suosia energiataloudellista kulkemista, käytännössä siihen ei ole varaa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Tällaisen veron jälkeen autoilijan kokonaiskustannus sähköautolla olisi 9,78 vs. bensa-auton 11,25, eli edelleen halvempaa.

    Tuo muutos yksinään tekee kaasusta ja dieselistä erittäin houkuttelevan kummankin päästessä tuossa tilanteessa sähköä halvemmalla.

    Suomi on tehnyt itsestään niin riippuvaisen maantieliikenteen huomattavan korkeasta verotuotosta, että vaikka puheissa halutaankin suosia energiataloudellista kulkemista, käytännössä siihen ei ole varaa.

    Missä utopiassa kuvittelet verottajan jättävän kaasun ja dieselin rauhaan jos sähköajoa aletaan verottaa kilometripohjaisesti? 🙂

    Minun kommenttini pointti on että sähköautoilusta on "varaa" kerätä samat verotulot kuin ennenkin, ja silti ajaminen on halvempaa. Tein tietoisesti yksinkertaistetun laskelman. Jos halutaan huomioida dieselin ja kaasun verokertymä pitää vain laskea (painotettu) keskiarvo, ja päätyä vähän 6,8 senttiä pienempään kilometriveroon.

      
  • @wago kirjoitti:
    1. Moottoritiellä on tien tukkona, jos haluaa pitää matkavauhtia muiden mukana niin sähköt loppuu alta aikayksikön.

    Olisi hyvä tietää millä autolla ajoit, omalla ei tuota ongelmaa ole ja en todellakaan ole tien tukkona.

    1. Minkä takia latausstandardeja ja maksutapoja pitää olla niin monta? Latausasemia aivan liian vähän, koska ainakin osa niistä on täynnä ja osa aina rikki tai joku muu syy miksei toimi.

    Latauskuviot ovat kyllä aikamoista sillisalaattia asiaan perehtymättömälle. Pikalatauksessa CCS on EU standardi ja CHAdeMO kuihtuu pikkuhiljaa pois. Keskinopeassa latauksessa Type2 on standardi euroopassa. Latausasemia tulee jatkuvasti lisää, mutta pikalatureita kaivataan nyt heti lisää ympäri maata.

    1. Matkansuunnittelu tehdään latausasemien mukaan ei sen mukaan mikä olisi järkevintä. Silti voi käydä ohraisesti, jos ajateltu latauspiste onkin out of order. Sen tiedon saat vasta ollessasi latauspisteellä. Siinä vaiheessa tiedosta ei oikeastaan ole enää hyötyä.

    Sähköautolla ajaminen vaatii enemmän suunnitelmallisuutta, oikeaa asennetta ja mielellään kotilatauksen.
    Pikalataus ja sen toimivuus & range riippuu taas autosta, Teslalla matkan tekeminen on helpointa kun voi käyttää kaikkien latureiden lisäksi myös Teslan Superchargereita ja Destination chargereita.

    1. Monissakaan hotelleissa ei ole mahdollisuutta lataukseen ja jos on, niin niitä on huimat kaksi, jotka on tietenkin täynnä. Ja kun laturi on vielä halvin ja hitain mahdollinen niin siinähän seisot piuhan kanssa. Auto pitää viedä muualle parkkiin ja sieltä joko kävellen tai taksilla hotellille. Todella fiksua.

    Totta. Onneksi hotellit alkavat jo heräilemään tämän suhteen ja ei olisi suuri investointi hommata hotellien parkkihalleihin/-paikoille vaikka Parkkisähkön latausasemia 10-20kpl.

    1. Huoltoasemilla voisi olla joku ajantappo homma sähköautoilijoille. Työpisteet nettiyhteyksineen tai kirjasto tai ihan mitä tahansa, kun ei tämän ikäisenä viitsi pallomereenkään mennä.

    Missä on pallomeri? Haluan pallomereen.
    Mä suunnittelen ajoni yleensä niin, että lataustauko osuu ruokailun yhteyteen niin ei tarvitse erikseen juurikaan odotella latausta. Nykyisessä matkatietokoneessani on myös akku, jonka ansiosta voin käyttää sitä matolaatikkoa vaikka huoltsikan pöydässä ilman virtajohtoa ja henkilökohtaisesta matkaviestimestäni voin jakaa netin sille matolaatikolle.

    1. Sähköautoilu vie aikaa turhan paljon. Vähän sama kuin Jyväskylä-Oulu väli, joka on muutenkin Suomen tylsin osuus. Sinulta otettaisiinkin Jyväskylässä saastuttava fossiilinen mersu pois ja tilalle annettaisiin hevoskärryt, että nuilla nyt tällä kertaa.

    Ei sähköautoilu vie aikaa kun pääsee homman juonesta kiinni. Tai no siinä tapauksessa ainakaan jos on Tesla alla. Jollain Nissan leafilla tuo pitänee paikkansa. Vanhalla Teslalla Jyväskylä-Oulu välissä riittää nolla keleillä 9min lataustauko, jonka aikana ehtii juuri ja juuri käydä rakon tyhjentämässä ja napata termosmukiin kahvit jos ei ole jonoa kassalla. Uudella Teslalla menee ilman latausta, mutta vessaan pitää kerran kyllä päästä, joten saman verran sitä aikaa siinä käytännössä tuhraantuu.

    1. Autoiluun tulee uutta jännitettä, kun aina saa miettiä ja pähkäillä riittääkö se sähkö. Ja missä on seuraava latauspiste? toimiikohan se? onkohan se täynnä?

    Ei ole tullut 120tkm aikana kuin kerran, silloin tulin laturille kun auton arvio rangesta oli 1km. Superchargerit toiminta varmoja, joten niistä ei huolta. Tavallisilla pikalatureilla on ollut kieltämättä häikkää useamman kerran, mutta aina on saanut homman rokkaamaan tai löytänyt läheltä toisen toimivan.
    Kuten sanottua, sähköautolla ajaminen vaatii enemmän suunnitelmallisuutta ja kun voi kotoa lähteä aamuisin täydellä akulla niin homma helpottuu entisestään.

    1. Kyllähän sähköauto sopii koti-työ-prisma/cittari-koti liikenteeseen aika monelle, mutta mökille menoon tarvitsee olla ihan tavallinen auto, varsinkin jos mökki on Saimaalla.

    Kyllähän sähköauto sopii loistavasti tällaiselle 90tkm vuodessa ajavalle. Eipä tullut polttomoottoriautolla käytyä lapissa kuin kerran 2001 ja nyt reilun vuoden sisään sähköautolla 7 kertaa.

      
  • muokattu tänään 00:29

    @M880 kirjoitti:
    Missä utopiassa kuvittelet verottajan jättävän kaasun ja dieselin rauhaan jos sähköajoa aletaan verottaa kilometripohjaisesti? 🙂

    Sinun laskelmaasi minä vastasin, vaikka en minäkään usko siihen.

    Minun kommenttini pointti on että sähköautoilusta on "varaa" kerätä samat verotulot kuin ennenkin

    Tämä on minunkin pointtini, kuten varmaan siteeraamaasi kappaletta seuraavasta huomasitkin. Tarkoitus ei suinkaan ole, että me ajaisimme turvallisilla tai vähäpäästöisillä autoilla. On ihan yksi lysti millä ajamme, koska pääasia on, että me MAKSAMME.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit