Volvolla menee lujaa

341 kommenttia
167891012»
  • @tracktest kirjoitti:
    Lyödään tuohon lukemaan vielä 200 hepoa lisää saadaan kokoon 600hp sen uusi BMW M5 välittää tiehen nelivedolla. Tätä kyseistä voimanpesää on testeissä kehuttu hiljaiseksi ja mukavaksi, joten tuo NHB:n yleistys ei päde ihan kaikkeen mitä on tarjolla. Oman kokemuksen mukaan moottorin murahtelu ja voima on itse koettava näin pääsee paremmin selville asioista ei tarvitse kaikkea hoilottaa musta tuntuu julistuksilla.

    Tuo 600 hevostvoimaa vaatii alleen meluisat ja epämukavat renkaat pultattuna meluisaan ja epämukavaan alustaan. Tuo lisää syntyvää melua ja sen välittymistä koriin. Toki lisäämällä eristyksiä ja käyttämällä kalliimpaa tekniikkaa alustassa, tuota melua voidaan torjua, mutta tuon sotkeminen vertailuun on virhe. Tätä uusinta M5:ttä en ole ajanut, mutta parilla vanhemmalla versiolla olen kurvaillut. Suomen olosuhteissa en saa oikein mitään irti näistä uudemmista versioista. Ajettavuudeltaan ovat melko tylsiä, eikä isoista tehoista ole mitään iloa Suomen nopeuksista. Jäljelle jää vain suuret kulut ja saman korin taksimoottorista versiota alhaisempi mukavuus.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Voit olla oikeassakin. Mutta en minä Volvossa paina kaasua pohjaan juuri koskaan. Eikä tuon Bemarin voimavaroissa mitään vikaa ollut, vaan se "ongelma" on se että jokin, eli ehkä vaihteisto ja turbo, miettivät hetken ennenkuin sitä voimaa tulee, kun taas sähkö on läsnä koko ajan.

    Pointti oli siinä, että tuolla tehoerolla perstuntumassa on varmasti eroa oli voimanlähde mikä tahansa. Sähkömoottorin välitön reagointi taas on kiistaton asia.

    Heh Leaf ja Iioniq reagoi vasta sekunnin viiveellä, jos siis ylipäänsä olisit ajanut sähköautoja joskus, olen ajanu polttomoottoriautoja jotka reagoi välittömästi, sähköautot ei siihen ikinä tule kykenemään.

    Moottori koeajo:
    "Leafin kulkupuoli on saanut piristystä. 150 hevosvoiman sähkömoottorin turvin LEAF selviytyy 0–100 km/h kiihdy-tyksestä 7,9 sekunnissa. Huippuvääntöä on käyttökelpoiset 320 newtonmetriä ja auto vastaa polkimen painallukseen välittömästi."

    Elä yritä sössöttää väliin mitään, kun on sekunnin viive niin on ennen kuin täydet tehot tulee käyttöön, ja 40 000€ hintaseksi autoksi toi on kaikkein suorituskyvyttömin vehjes mitä voi ostaa. Sähköautot ne vain on mopoja enkä sille mitään voi.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    "Juu, ei sähköautossa mitään välitöntä voimaa ole."

    Tosin kun 50 mph:stä lähdetään kiihdyttämään niin McLaren 720S jää kuin tikku paskaan Tesla Model S:lle. Videon kohta 3.15.

    Heh Mclaren 720s ei ole ikinä lienee jääny Teslalle varttiamaililla, vain radioon molottava heppu joka painaa 2 sekkaa myöhemmin kaasun pohjaan edesauttoi moista, ja luultavasti väärä vaihdekkin.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Voit olla oikeassakin. Mutta en minä Volvossa paina kaasua pohjaan juuri koskaan. Eikä tuon Bemarin voimavaroissa mitään vikaa ollut, vaan se "ongelma" on se että jokin, eli ehkä vaihteisto ja turbo, miettivät hetken ennenkuin sitä voimaa tulee, kun taas sähkö on läsnä koko ajan.

    Pointti oli siinä, että tuolla tehoerolla perstuntumassa on varmasti eroa oli voimanlähde mikä tahansa. Sähkömoottorin välitön reagointi taas on kiistaton asia.

    Heh Leaf ja Iioniq reagoi vasta sekunnin viiveellä, jos siis ylipäänsä olisit ajanut sähköautoja joskus, olen ajanu polttomoottoriautoja jotka reagoi välittömästi, sähköautot ei siihen ikinä tule kykenemään.

    Moottori koeajo:
    "Leafin kulkupuoli on saanut piristystä. 150 hevosvoiman sähkömoottorin turvin LEAF selviytyy 0–100 km/h kiihdy-tyksestä 7,9 sekunnissa. Huippuvääntöä on käyttökelpoiset 320 newtonmetriä ja auto vastaa polkimen painallukseen välittömästi."

    Elä yritä sössöttää väliin mitään, kun on sekunnin viive niin on ennen kuin täydet tehot tulee käyttöön, ja 40 000€ hintaseksi autoksi toi on kaikkein suorituskyvyttömin vehjes mitä voi ostaa. Sähköautot ne vain on mopoja enkä sille mitään voi.

    Ime tikkaria, olet todella lapsenmielinen tyyppi.

      
  • muokattu 16.08.2019 18:06

    En ole insinööri (virallisesti taikka tietopuolisesti) joten en voi tieteellisen tiedon keinoin vahvistaa sähköauton vääntökäyrän paremmuutta polttomoottori-autoon nähden.

      
  • Ajoin V60 hybridillä edellisellä tankillisella 1575 km, keskikulutuksella 3,65 litraa /km. Sekalaista ajoa, kevyttä peräkärryäkin vedin parin sadan km edestä. Ei vaatinut mitään erityisiä ponnisteluja. Minun käytössäni kulutus on pudonnut selvästi alle puoleen suhteessa edelliseen autoon, bensakoneiseen Subaru Outbackiin.

      1
  • muokattu 06.10.2019 13:06

    Polestar 2 on ensimmäinen auto jossa on puhdas Android - käyttöjärjestelmä. Miten on, saisiko tuostakin väännettyä jotakin negatiivista ?

      
  • Helkkarin hyvä hommahan tuo on! Autojen infotainment-kälit ovat järjestäen täyttä kuraa. Ylivoimaisesti paras on Teslalla, muttei sekään mitenkään erinomainen ole. Olisi se jo aikakin, että saisi asennettua autoon kaikki haluamansa appsit ja muutenkin kustomoimaan käliä vapaasti.

      
  • muokattu 06.10.2019 15:14

    @▫️ kirjoitti:
    Polestar 2 on ensimmäinen auto jossa on puhdas Android - käyttöjärjestelmä. Miten on, saisiko tuostakin väännettyä jotakin negatiivista ?

    Tuo on mielenkiintoinen asia. Asentelin eilen 10v vanhaan autoon Kiinasta tilattua 10" infotainmenttia Androidilla. Tuli muutama mutka matkaan* ja asennus on vielä vähän vaiheessa, mutta konseptina erittäin hyvä. Parin satasen laitteessa tuli mukana myös peruutuskamera, ja valmiuksia erilaisille sensoreille ja kameroille.

    Valmistajan näkökulmasta Androidiin siirtyminen on myös riski. Puhutaan paljon siitä että merkkiuskollisuus on laskussa, ja sitovana tekijänä voisi olla yhdistettävyys ja ekosysteemi, eli sama mikä luo kynnyksen vaihtaa Androidista Appleen tai toisinpäin. Lisäksi se voi tehdä hallaa lisävarustemyynnille, nythän useammatkin valmistajat kehtaavat pyytää nelinumeroisia summia navigaattorista.

    Kuluttajan näkökulmasta avoin (siis edes siinä mielessä avoin että siihen saa vapailta markkinoilta appeja) on tervetullut.

    *Laite vaikutti laadultaan erittäin hyvältä. Mukana tuli kaikenlaista mallikohtaista piuhaa ja sovitinta, ratissa olevat nappulatkin toimivat. Antenniadapteri tosin puuttui. Laitteen kehykset ja muut sopivat autoon nätisti. Asennus oli varsin kivutonta, siihen saakka kunnes kävi ilmi että laite ei mahdu sille tarkoitettuun paikkaan. Autossa oli radion korkeudella "asennushylly" joka esti laitteen sovittamisen paikalleen. Piti joko sahata tämä "hylly" pois, tai siirrellä keskusyksikköä erilleen näytöstä. Tässä yhteydessä näytön ja yksikön välinen lattakaapeli sai kipeää, ja nyt pitää odotella että saa uuden piuhan.

      
  • muokattu 16.10.2019 20:42

    Nyt julkaistiin sähköinen XC40. Erittäin erittäin lupaavan oloinen auto. Siihenkin Android infotainment, range 400km ja tehoja 400hp.

    Hinnoista ei ollut puhetta, mutta Polestar on Ruotsissa 650 000kr, Volvo lienee aavistuksen halvempi.

    60keur hintaluokassa ei toki olla ihan jokamiesluokassa tai keskimääräisessä auton hinnassa, mutta kyllä tuo ihan meidän tavallisten ihmisten saatavilla kuitenkin on. Ensimmäisen vuoden sähköt sisältyvät hintaan.

    Edit: Motormagasinet tiesi kertoa että XC40 R-Designin hinnaksi tulee 699ksek, joten onhan se vähän arvokas.

      
  • muokattu 17.10.2019 09:34

    Toimintamatka on jotakin 400 - 500 kilometrin välillä, koska saman akun (78 kWH) omaavalla Polestar kakkosella toimintamatka on 500 km. Esimerkiksi Mercedes EQC:ssä on toimintamatkaa hieman yli 400 km. Siinä on 80 kWH akku eli samaa luokkaa kuin XC40;ssa. XC 40:ssä tosin käytettävä akkukapasiteetti on jostakin syystä 75 kWH.

    XC 40:ssä on samanlainen langaton päivitysmahdollisuus kuin Teslassa ja kuten aiemmin on tullut mainituksi niin autossa on natiivi Android, puhelinta ei tarvita. Äänikomennot sujuvat paremmin kuin Android Autossa, tällaista olen lukenut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit