Muuttunut Tekniikan Maailma

51 kommenttia
«1

Hei
Olen ollut tilaajana lähes 50 vuotta. Nyt kun luen lehteä alkuperäinen idea ja jutut ovat muuttuneet ja aiheista puolet olevat kuin hammaslääkärin vastaanotolla olevasta Tieteen maailmasta jota kukaan ei tilaa kotiin.
Ennen lehti oli kiinnostava autokoeajoista ja uusien tuotteiden esittelyistä ja testeistä.
Nykyään kun luen lehden puolet on potaskaa.
Lopetan tilaukseni ja siirryn saksalaisiin ja ruotsalaisiin lehtiin.
Entinen tilaaja
Ps. Sama juttu Venelehti ja Kippari, samat jutut eri numeroissa

  1
  • Ehkä kuitenkin jotkut meistä ovat kiinnostuneita maailmasta yleensä, eikä pelkästään autoista. Tekee ihan hyvää lukea ja koittaa ymmärtää maailmasta muutakin.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Ehkä kuitenkin jotkut meistä ovat kiinnostuneita maailmasta yleensä,

    Tekniikan Maailma lipsuu liikaa pois omalta tontiltaan yleislehdeksi.

      1
  • Itse olen tilannut lehteä vuodesta -85 ja voin sanoa, että jos on TM muuttunut, niin olen minäkin. Sekä myös maailma.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Itse olen tilannut lehteä vuodesta -85 ja voin sanoa, että jos on TM muuttunut, niin olen minäkin. Sekä myös maailma.

    Kyllä, muutos vain on outoon suuntaan, kymmenessä vuodessa tekniikka on lisääntynyt ja monipuolistunut, mutta tm sivumäärä on laskenut kolmanneksen.
    22/2008 162 Seuraavassa numerossa
    22/2018 106 Seuraavassa numerossa

      
  • @Matti455 kirjoitti:
    Hei
    Olen ollut tilaajana lähes 50 vuotta. Nyt kun luen lehteä alkuperäinen idea ja jutut ovat muuttuneet ja aiheista puolet olevat kuin hammaslääkärin vastaanotolla olevasta Tieteen maailmasta jota kukaan ei tilaa kotiin.
    Ennen lehti oli kiinnostava autokoeajoista ja uusien tuotteiden esittelyistä ja testeistä.
    Nykyään kun luen lehden puolet on potaskaa.
    Lopetan tilaukseni ja siirryn saksalaisiin ja ruotsalaisiin lehtiin.
    Entinen tilaaja
    Ps. Sama juttu Venelehti ja Kippari, samat jutut eri numeroissa

    >
    Olen täysin samaa mieltä. Minulla menossa nyt viimeinen tilaus, sillä en enää viitsi maksaa sivujen täytteestä, jota ovat sekalaiset mm tiedeartikkelit lääketieteestä tms. Niille asioille on omat lehtensä, joissa ne asiat käsitellään hyvin. Tekniikan Maailman pitäisi olla nimensä mukaisesti tekniikkaan keskittyvä. Yrittäessään laajentua joksikin yleislehdeksi, siitä tulee jokaisella alueella merkityksetön joka lopulta harvaa kiinnostaa.

    Onkos lukijoilla näkemyksiä, mikä olisi eurooppalaisista lehdistä kelpo vastine vanhalle Tekniikan Maailmalle?

      1
  • Ilman tekniikkaa ei ole konkreettista tiedettä, tekniikkaan kuuluvat (en keksi mikä ei kuuluisi?) kaikki alat. Vuosikymmenien aikana on tullut muutakin kuin radio ja autoja, yleistekniseen julkaisuun kuuluu siis muutakin, tiede kuuluu siihen oleellisesti ja on parhaimmillaan kun sen tekniikkakin paljastetaan. Pelkistä autoista kiinnostuneille ovat mm. Autobild, Tuulilasi, V-8 magazine, GTi.

      
  • Vuosikymmeniä olen minäkin TM:n kestotilaaja ollut. Lehdetkin ovat tallessa mapitetuina. Tuona runsaan 40 vuoden aikana lehti on muuttunut ja pitääkin muuttua. Koen TM:n yleistekniseksi lehdeksi joka pyrkii seuraamaan laajaa tekniikan sovellusten kirjoa. Mutta tuo ehken on myös akilleen kantapää. Koen nykyisten artikkeleiden sisällön ainakin auto - ja konetekniikan osalta pinnalliseksi. Muun tekniikan osalta kompetenssini ei riitä arviointiin. Niinpä olenkin tilannut lehtiä, jotka menevät syvemmälle ja antavat oikeita vastauksia nouseviin kysymyksiin. Ja niden antamia sisältöjä täydennän netin kautta.

    En muista lukeneeni yhtään artikkelia TM:sta missä olisi kerrottu seikkaperäisesti esim. autoissa käytössä olevista väylätekniikoista, uusien automaativaihteistojen toiminnasta jne. Digilehdestä en koe saavani hyötyä. Muutaman kerran televisioiden säätöarvoja hakeneena ja epäonnistuneena digipalvelukin on jäänyt käyttökelvottomaksi ominaisuudeksi. Mm. tämmöisistä syistä johtuen koen TM:n liian kalliiksi.

      
  • Minä tilaan teknaria nykyään vain siksi että pääsen lukemaan arkistosta vanhoja lehtiä. Uudet jäävät välillä kuukausikaupalla lehtikoulun pölyttymään. Kun saan arkistourakkani loppuun (johonkin 90-luvun alkuun) lopetan tilaamisen.

      
  • TM on tosissaan muuttunut monellakin tavalla. Autotestit ovat kaikkea muuta kuin objektiivisia, joitain merrkejä suositaan holtittomasti ja joitain väheksytään perusteettomasti. Eli autoartikkelien vuoksi lehteä ei kannata tilata.
    Tiedeuutisointi onkin sitten viieläkin surkeampaa, usein virheellistä ja sekavaa. Kun tiedeuutisissa kerrotaan kaksinkertaisella valon nopeudella liikkuvista meteoriiteista niin on siinä naurussa pitämistä. Tai juttu magneettikuvauslaitteen toiminnasta. Muuten hyvä juttu mutta siinä unohtui oleelliset perusasiat eli NMR (ydinmagneettinen resonanssi), protonin spin yms.
    Akustiikka (ja kamera yms. elektroniikka) taitaa olla ainoa asia jossa asian ymmärrys on jokseenkin hyvällä tasolla.

    Kokonaisuutena ottaen lehti ei ole hintansa arvoinen ja tilaus taitaa päättyä nykyisen tilausjakson lopussa.

      
  • muokattu 12.10.2019 02:34

    Päätoimittaja mainitsi puolisen vuotta sitten kuuntelevansa lukijoiden toiveita, joita tämänkin palautepalstan perusteella olivat mm. vähentää tieteenkuvalehtimäistä ulkoasua, sisältöä ja fokusoimaan juttujen aihealueet vastaamaan lukioiden toiveita.

    Mikään ei ole muuttunut.

    Uusimmissa numeroissa autojen esittelyt ja koeajot ovat ilahduttavasti isommassa osassa, mutta poistakaa nyt ensimmäsenä täysin turhat Tekniikan Makasiinin "Näkijä"-osiot, ynnä muut isoilla kuvilla tiiviit artikkelit korvanneet hömpät, ja korvatkaa ne vaikka eri tuoteryhmien vertailutesteillä, -ei pitäisi olla nykymaailman aikana ainakaan pula vaihtoehdoista..?

    Toistan taas kerran itseäni, mutta katsokaa arkistosta mikä tahansa numero kymmenen vuoden takaa. Voi miten hieno julkaisu TM silloin oli!

    Meille TM on tullut vuodesta 1977. Lopetin paperilehden tilauksen tänä kesänä, -en ympäristösyistä, mutta koska sisältö ja ulkoasu (silmiin sattuu) ei vain nykysellään miellytä.
    Digilehden tilaus jatkuu hienon arkiston takia toistaiseksi.

      
  • @Lukija37470 kirjoitti:

    Digilehden tilaus jatkuu hienon arkiston takia toistaiseksi.

    Sama syy jatkaa digilehden tilausta.

      
  • Aloittelin jo 1968 väritelevisioasennuksia kun ne maksoi ylikin puolet myydyimpien uusien autojen hinnasta.

      
  • muokattu 19.10.2019 11:53

    TM on menettämässä tärkeimmän ominaisuutensa: objektiivisuuden ja asiantuntemuksen. Jutuissa yhä enemmän tuodaan julki toimittajien mielipiteitä, copy-pastetaan sivuntäytettä internetin syövereistä ja käsitellään asioita pintapuolisesti. Teknologian maailma on niin laaja, ettei yleislehti, varsinkaan suomalaisin resurssein, voi pysyä kaikessa mukana. Etenkin tämä nettisivusto keskittyy outoon kuraan. TM voisi ottaa esimerkkiä vaikkapa Ars Technicasta - muutenkin kuin referoimalla sieltä sisältöä.

    Erityisen outoa on TM:n asennemaailma. Toimituskunta koostuu ilmeisesti kokonaan keski-ikäisistä miehistä. Lehti kirjoittaa säännöllisesti ihannoivaan sävyyn 600-heppaisista perheautoista ja keulimiseen tehdyistä 200-heppaisista motskareista, samalla kun maailma ympärillä kulkee niiden ohi. Yhdessä osastossa käsitellään liikenneturvallisuutta ja vieressä kannustetaan holtittomaan menoon. Puolitiehen jäävä pyrkimys teknologian avoimeen käsittelyyn näyttäytyy pyllistyksenä maailmalle, koska lehdellä ei ole linjaa.

      
  • Aihetta sivuten, niin mielestäni turhin autolehti on nykyään Tuulilasi. 80% autouutisista on sellaisia, että ne on kopipeistattu kuvineen suoraan maahantuojan myyntiesitteestä. Tähän päälle sitten lähes jokaiseen lehteen ympättäy ferrarin/lambon tms. "unelmakoeajo", joka ei kiinnosta ainakaan itseä hevonkettua,vaikka uskon, että toimittapojilla on ollut kivaa työmatkalla. lopetin tuon tiauksen täysin turhana.

    TM:n parasta antia ovat olleet autovertailut ja muut kuluttajatestit. Jotenkin vanhoja lehtiä 70-90-luvuilta tulee luettua mielummin kuin uusia.

    Vaikka Autobildiä on haukuttu autolehtien seiskaksi, mielestäni siinä on oikeasti mielenkiintoisimmat jutut. Kotimaista mainittakoon Moottori-lehti, joka on kanssa ihan ok.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Etenkin tämä nettisivusto keskittyy outoon kuraan

    Tarkenna vähän, tarkoitatko näitä keskusteluja?

      
  • Furesis on täysin oikeassa tuulilasista siitä en mainitse mitään. Tekniikan Maailma on monipuolinen lukupaketti ei mitään ongelmaa. Olen kritisoinut aina silloin tällöin jotakin ja kyllä omasta mielestäni lehdessä on tapahtunut edistystä. Lehden pitää ottaa lukijat huomioon muuten leikki loppuu lyhyeen kaikkia ei voi miellyttää sekin on selvä. Tekniikan Maailma on mielestäni paikkansa ansainnut, aina on tietenkin kehitettävää mutta kaikki on mielestäni johdonmukaista ja hyvin linjassa.

    ps: PiiJeillä lienee huono päivä tai sitten pitkälle venynyt ilta laittoi mielen mustaksi.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    TM on menettämässä tärkeimmän ominaisuutensa: objektiivisuuden ja asiantuntemuksen. Jutuissa yhä enemmän tuodaan julki toimittajien mielipiteitä, copy-pastetaan sivuntäytettä internetin syövereistä ja käsitellään asioita pintapuolisesti. Teknologian maailma on niin laaja, ettei yleislehti, varsinkaan suomalaisin resurssein, voi pysyä kaikessa mukana. Etenkin tämä nettisivusto keskittyy outoon kuraan. TM voisi ottaa esimerkkiä vaikkapa Ars Technicasta - muutenkin kuin referoimalla sieltä sisältöä.

    Erityisen outoa on TM:n asennemaailma. Toimituskunta koostuu ilmeisesti kokonaan keski-ikäisistä miehistä. Lehti kirjoittaa säännöllisesti ihannoivaan sävyyn 600-heppaisista perheautoista ja keulimiseen tehdyistä 200-heppaisista motskareista, samalla kun maailma ympärillä kulkee niiden ohi. Yhdessä osastossa käsitellään liikenneturvallisuutta ja vieressä kannustetaan holtittomaan menoon. Puolitiehen jäävä pyrkimys teknologian avoimeen käsittelyyn näyttäytyy pyllistyksenä maailmalle, koska lehdellä ei ole linjaa.

    Olen täysin samaaa mieltä. Hiljattain saimme lueskella jotain häiriintynyttä fantasiaa, kuinka turhakkeen useat pakoputkenpäät tekvät selväksi ohitetulle, että hän jäi voimassa kakkoseksi. Sitten jossain jossakin talvitestissä pisteytetään päästöjä pikkutarkasti. Linja tosiaan on hukassa. Epäilen, että asiakaskunta vanhenee ja kutistuu kovaa tahtia , jonku vuoksi taloudelliset paineet kasvavat. Arkisto on se asia, josta voisin jotain maksaa, mutta senkin hinta on kova, kun mukaan joutuu ottamaan todella kalliin lehden tilauksen. Jotain tarjouksia tarjottiin hiljattain pariinkin otteeseen, mutta niihin olisi sisältynyt paperiroskan säännölliset toimitukset postiluukun kautta ja jotain heikkolaatuisia keittiöveitsiä. Nuo e eivät kiinnosta vähääkään.

      
  • muokattu 19.10.2019 18:18

    NHB on aina perusnegatiivinen paitsi tietysti omalle agendalle ja julistuksille. BMW:n mainitut pakoputkenpäät joita oli vielä neljä kappaletta saa tietysti kyseisen tietyn merkin fanaatikon voimaan pahoin. Audin pakoputket ei aiheuta kyseiselle fanaatikolle mitään ongelmia ja hihkuminen on sitten sen mukaista eikä mistään turhakkeista edes mainita. NHB:n häiriintyneet fantasia puheet ovat niin yliampuvia ettei mitään rajaa. Nykymaailman aikana vähän kaikilla on elon kanssa pulmia mutta kekseliäät ja fiksut ihmiset selviävät ihan hyvin, epätoivoon taipuvaiset ovat aina heikoilla heillä kun ei ole positiivisesta ajattelusta hajuakaan.

      
  • muokattu 19.10.2019 18:32

    No onhan Tekniikan Maailma laadukkain Suomessa ilmestyä alan lehti, ollut, nyt kuitenkin reviiri on laajentunut liikaa "kasanauto" ja kodin elektroniikan ulkopuolelle.
    Hinta ei sinänsä ole minulle ratkaiseva.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    NHB on aina perusnegatiivinen paitsi tietysti omalle agendalle ja julistuksille. BMW:n mainitut pakoputkenpäät joita oli vielä neljä kappaletta saa tietysti kyseisen tietyn merkin fanaatikon voimaan pahoin. Audin pakoputket ei aiheuta kyseiselle fanaatikolle mitään ongelmia ja hihkuminen on sitten sen mukaista eikä mistään turhakkeista edes mainita. NHB:n häiriintyneet fantasia puheet ovat niin yliampuvia ettei mitään rajaa. Nykymaailman aikana vähän kaikilla on elon kanssa pulmia mutta kekseliäät ja fiksut ihmiset selviävät ihan hyvin, epätoivoon taipuvaiset ovat aina heikoilla heillä kun ei ole positiivisesta ajattelusta hajuakaan.

    Vaikka en kirjoittanut Benarista tai mistään muustakaan merkistä, niin hetihän sinä saat väännettyä tämän joksikin merkkisodaksi.Myöskään pakoputken päät eivät olleet viestini sisältö. Tässä kävi taas tavanomaisesti eli fanaattisuutesi esti sinua edes ymmärtämästä keskustelun aihetta. Kirjoitin noiden sun harhojen sijaan toimittajan ohituksiin liittyvistä voimantuntofantasioista, jotka jo sinällään pitäisivät olla syy ottaa ajokortti pois. Ohittaminen ei saisi missään nimessä olla mitään typerää kilpailua voimantunnosta.

      
  • Ilmastohysteerikoille suunnattuja julkaisuja on tarjolla riitämiin jos normaali elämä tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Nopeusrajoituksia pitää noudattaa sitä mieltä olen minäkin mutta voihan ohitetuksi tullut ajaa vaikka sähköautolla lievää alinopeutta että sähkö rittää seuraavalle latauspaikalle/kotiin. Vitsit ovat tuossa kohtaa vähissä kun akut loimottaa punasta. Siinähän ohitetuksi tullut sitten ymmärtää voiman menneen hänen edelleen kuten tuossa jutussa osuvasti tokaistaan.

      
  • Pihtaako tracktest polttoainetta ajamalla hitaammin että tankkausväli pitenisi, miksi sähköautoilija pidentäisi latausvälejä kun sähköllä ajo on muutenkin selkeästi halvempaa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ilmastohysteerikoille suunnattuja julkaisuja on tarjolla riitämiin jos normaali elämä tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Nopeusrajoituksia pitää noudattaa sitä mieltä olen minäkin mutta voihan ohitetuksi tullut ajaa vaikka sähköautolla lievää alinopeutta että sähkö rittää seuraavalle latauspaikalle/kotiin. Vitsit ovat tuossa kohtaa vähissä kun akut loimottaa punasta. Siinähän ohitetuksi tullut sitten ymmärtää voiman menneen hänen edelleen kuten tuossa jutussa osuvasti tokaistaan.

    Voisitko kaiken tuon kiihkon keskellä edes hetken miettiä keskustelun aihetta? Vai onko tuo vain aivan kohtuuttoman kova vaatimus?

      
  • @Matti455 kirjoitti:
    Hei
    Olen ollut tilaajana lähes 50 vuotta. Nyt kun luen lehteä alkuperäinen idea ja jutut ovat muuttuneet ja aiheista puolet olevat kuin hammaslääkärin vastaanotolla olevasta Tieteen maailmasta jota kukaan ei tilaa kotiin.
    Ennen lehti oli kiinnostava autokoeajoista ja uusien tuotteiden esittelyistä ja testeistä.
    Nykyään kun luen lehden puolet on potaskaa.
    Lopetan tilaukseni ja siirryn saksalaisiin ja ruotsalaisiin lehtiin.
    Entinen tilaaja
    Ps. Sama juttu Venelehti ja Kippari, samat jutut eri numeroissa

    Itsellä lukuhistoriaa takana yli 40 vuotta ja tilaajana ollut n. 20 vuotta mutta nyt peruin tilaukseni ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Lehti muistuttaa tieteen Kuvalehteä enemmän kuin autolehteä. Olen huomannutkin että toisinaan lehtiä jäi jopa lukematta kun uusi jo ilmestyi. Valitettavasti lehti ei ole enää tarpeeksi kiinnostava.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @PiiJei kirjoitti:
    Etenkin tämä nettisivusto keskittyy outoon kuraan

    Tarkenna vähän, tarkoitatko näitä keskusteluja?

    @_Quu kirjoitti:

    @PiiJei kirjoitti:
    Etenkin tämä nettisivusto keskittyy outoon kuraan

    Tarkenna vähän, tarkoitatko näitä keskusteluja?

    @_Quu kirjoitti:

    @PiiJei kirjoitti:
    Etenkin tämä nettisivusto keskittyy outoon kuraan

    Tarkenna vähän, tarkoitatko näitä keskusteluja?

    En, keskustelut ja kommentit ovat outoja joka paikassa. Tarkoitin tämänlaista sisältöä: https://tekniikanmaailma.fi/venalaiset-virittelijat-virittivat-ladaan-puiset-aanenvaimentimet-ja-se-toimi-jos-ei-lasketa-ladan-muuttumista-hetkeksi-geysiriksi/

      
  • Keskusteluista voi vetää johtopäätöksen siitä että osa keskustelijoista ottaa kaiken liian tosissaan. Olen huomannut jos jotain asiaa esittää eikä tarkasta asiaa ja tekee virheen esittämässään asiassa joutuu sellaiseen tulitukseen ettei mitään rajaa. Googlettamatta muistinvarassa esitetty virheellinen tieto on esimerkki liian totisesta keskustelusta. Muutama keskustelija käy kimppuun kuin herhiläinen yhdestä virheestä, ei siis ole ihme että keskustelijat käyvät vähiin tai poistuvat vähin äänin. Tekniikan Maailman juttuihin otetaan sama lähestymistapa tiukkapipoinen näkee pilke silmäkulmassa tehdyn jutun niin että pahoittaa mielensä tai pöyristyy kuten nykyisin on tapana ja koko julkaisu on sen jälkeen kelvoton. Ihmiset tuntuvat olevan nykyisin nii herkkiä rutisemaan ja valittamaan kaikesta että ei ole ihme jos mielenterveys on lujilla. Miellytä tässä ilmapiirissä sitten lukijoita sepä on helpommin sanottu kuin tehty. Nyky maailman aikana on kaikilla tahoilla tuloksenteko niin yliviritetty että olemassaolo on uhattuna jokaisella joka tekee luettavaa ja viihdyttävää julkaisua jossa autot ja tekniikka on kuitenkin se mistä tietyt ihmiset ovat kiinnostuneita. Tilatkaa lehtiä ja ostakaa irtonumeroita kuten minä teen, jokainen omalla tavallaan. Ilman tilaajia ja lukijoita ei yksikään lehti toimi pitkään ei tätä kukaan tappiolla tee siihen se sitten loppuu. Miettikää sitä jotka hutkitte ennen kuin tutkitte mitä viime aikoina on oikein julkaistu ja miten. Hieno ominaisuus lisätty keskusteluun virheet huomaa heti punakynä alleviivauksella. Edistystä siis tässäkin. Älkää pitäkö kaikkea itsestäänselvyytenä ja vähemmän ennakkoluuloista lähestymistapaa mukaan niin hyvä tulee.

      
  • muokattu 20.10.2019 22:42

    Ketähän kiinnostaa esimerkiksi se TM:n juttu jossa riippulukkoja upotettiin mereen 12 vuodeksi ja katsottiin ruostuuko ne ? Tosin tämä juttu oli lainattu Kippari-lehdestä.

    Tekisivät enemmän käytännönläheisiä juttuja vaikkapa 100 - 200 euron kodin ilmakompressoreista joilla täytetään renkaita.

    Esimerkki-tuote:

    https://www.bauhaus.fi/kompressori-herkules-c24-5-24-l.html

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Ketähän kiinnostaa esimerkiksi se TM:n juttu jossa riippulukkoja upotettiin mereen 12 vuodeksi ja katsottiin ruostuuko ne ? Tosin tämä juttu oli lainattu Kippari-lehdestä.

    Minua ainakin alkoi kiinnostaa...

    Selasin nyt tuoreimman lehden läpi "sillä silmällä", ja minusta jokainen artikkeli oli jollain tapaa kiinnostava. Porsche Taycan ei ole hankintalistalla, ja turvakameratkaan eivät ole mitenkään erityisen ajankohtaisia juuri nyt, mutta yleisestä mielenkiinnosta lukaisen ne kyllä läpi. Matematiikka-artikkelia en ole vielä ehtinyt lukemaan, mutta otsikkotasolla se vaikuttaa mielenkiintoiselta.

    Joten vastoin yleistä täällä esiintyvää mielipiteenilmaisua, olen varsin tyytyväinen nykylehteen. Tilaan myös Tieteen kuvalehteä ja Tiedettä, mutta TM:llä on selkeä paikka näiden rinnalla. Tai oikeammin, se olisi näistä kolmesta se mistä luopuisin viimeisenä.

      
  • muokattu 21.10.2019 21:34

    Minua harmittaa nykyinen linja, jossa ainakin nettisivuilla harrastetaan sensaatiolehtien taktiikkaa otsikoissa ja juttujen aiheissa. Se ei ole viihdyttävää, se on teinien kummelihuumoria. Mutta jos tm tuon linjan katsoo omakseen, se on lehden linjaus, johon minun ei tarvitse taipua. Onneksi paperilehdessä on edelleen paljon hyviä artikkeleita, kuten sähköavusteisen tavarapyörän testi. Ja tietysti autojen koeajot tehdään edelleen ammattitaidolla, vaikka itse autot ovatkin muuttuneet varsin tylsiksi laitteiksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit