Mikä autoksi?

34 kommenttia
2»
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Sen sijaan MyDieselin lupaukset 90% alhaisemmista päästöistä ovat rehellistä markkinointia? :D

    Lain mukaan päästö on CO2-päästöä. Millä perusteella se ei minimoituisi dinoöljyyn verrattuna lyhyt hiilikierto huomioon ottaen?

    Avasin toisessa viestissäni tähän "jäte on päästötöntä" -ajatukseen liittyviä ajatuksiani. Joka tapauksessa Neste ei ymmärtääkseni ole pyynnöistä huolimatta avannut laskelmiaan väitetylle 90% päästövähennykselle.

    Siitä varmaan ollaan kaikki samaa mieltä, että jätteiden poltto on fossiilien polttoa viksumpaa, mutta edelleen sen poltonkin voisi ehkä tehdä viksummin, kuin tehottomassa henkilöauton polttomoottorissa.

    Ihan yhtä lailla sieltä pakoputkesta tupruttaa hiilidioksidia ja muuta myrkkyä taivaalle ja "ekologisuus" pohjautuu laskennalliseen kikkailuun, jossa käytetään kovin sulavia laskentamalleja, jotka eivät kestä päivänvaloa monissa muissa maissa. Merkittävänä raaka-aineena käytetään palmuöljyperäist PFADia, jonka käyttö on hivenen arveluttavaa ja vähintäänkin laivaaminen maailman toiselta puolelta erittäin arveluttavaa.

    Ja mitä tekemistä tällä on Nesteen tai UPM:n biodieselin kanssa?

    Meinaat ettei mainittujen firmojen biodieselin poltosta synny myrkkyä hengitysilmaan?

    Ja tosiaan tuo "jäte on päästötöntä" -ajattelu ei ole kansainvälisesti täysin pätevä malli. Hyvin on toki Suomessa lobattu läpi. Jälleen tähän liittyvää pohdiskelua toisessa viestissäni.

    Ja jos halusit näsäviisastella tuosta PFADista, niin Neste kertoo ihan omilla sivuillaan: "PFAD on yksi monista valikoimaamme kuuluvista jäte- ja tähderaaka-aineista."

      
  • Eikö sillä ole mitään eroa, pumpataanko maan uumeniin "ikuisiksi ajoiksi" sitoutunutta hiiltä ilmaan vapautettavaksi vai kasvaneiden puiden sitoma CO2 kiertää yhden ihmissukupolven aikana?

      
  • No niin Timo, joko olet saanut autovalintaasi neuvontaa ja/tai vahvistusta riittävästi?

      
  • Enpä paljoa osaa neuvoa, kun kuulun vähän ajaviin ja niihin kun työmatka on ollut pisimmillään 2 km. Ostelen vain runsaan 30 e autoja.
    Mutta on kyllä istuttu laatuautoissa, johon volvokin lukeutuu. Mutta kyllä minusta isot matalat mersut kulkevat valtateillä kaikkein vähiten rasittavimmin. Paljon ajavalle on hyvät lähivalot myös ensiarvoisen tärkeä, etenkin jos ikää alkaa olemaan +50.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit