ADBlue ongelmaa Volvo V90 ??

34 kommenttia
«1

Onko muilla esiintynyt ongelmia ADBluen kulutuksen kera V90? Auto 6kk vanha ja mittarissa 62.000km ja ADBlueta lisätty jo omasta takaa 100 litraa sekä Volvo Bilian huollossa 14 kertaa kun on ollut "tarkistuksessa".
On suodattimia ja suuttimia vaihdettu ja säiliötä tyhjennetty ja putsattu huollossa. On kuulemma "tyyppivika". Ekan kerran herjasi lisäämään ADBlueta kun oli autolla ajettu 1700 kilometriä...

Onko ihan järkevää tämä ADBluen kulutus?

  
  • @Autoilijatar kirjoitti:
    Onko muilla esiintynyt ongelmia ADBluen kulutuksen kera V90? Auto 6kk vanha ja mittarissa 62.000km ja ADBlueta lisätty jo omasta takaa 100 litraa sekä Volvo Bilian huollossa 14 kertaa kun on ollut "tarkistuksessa".
    On suodattimia ja suuttimia vaihdettu ja säiliötä tyhjennetty ja putsattu huollossa. On kuulemma "tyyppivika". Ekan kerran herjasi lisäämään ADBlueta kun oli autolla ajettu 1700 kilometriä...

    Onko ihan järkevää tämä ADBluen kulutus?

    Ainakin olet auton hankkinut todella tarpeeseen, kun 10.000km kuukaudessa tulee ajoa. Minkälaista AdBluen kulutusta suhteessa dieselin menekkiin auton käsikirja ennustaa?

      
  • Internet puhuu parista litrasta per 1000km, Volvon omat sivut isolle autolle 2,5litraa. Se tekee 155 litraa tuolle 62tkm:lle, että ei tuo nyt ihan pielessäkään taida olla? Tietämättä toki tankin kokoa ja paljonko siellä Biliassa on litramääräisesti lisätty. Jos (kun?) auto on taksi, sitä pidettäneen tyhjäkäynnillä aika paljon, jolloin dieseliä ja varmaan sen myötä myös AdBlueta kuluu enemmän kuin kilometrit antavat ymmärtää.

    Löysin aiemmin googlaamalla jonkun muutamia vuosia vanhan sivun jossa mainittiin että adbluen kulutus tuplaantuu uusien päästövaatimusten myötä, juurikin tuonne pariin litraan tuhannella.

    Onneksi et aja Audilla, menisi moottoriöljyä kuin Volvossa AdBlueta...

      
  • @M880 kirjoitti:
    Onneksi et aja Audilla, menisi moottoriöljyä kuin Volvossa AdBlueta...

    Osaatko nimetä yhtään Audin nykyistä mallia, jossa öljyn kulutus olisi tyyppivika?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Internet puhuu parista litrasta per 1000km, Volvon omat sivut isolle autolle 2,5litraa. Se tekee 155 litraa tuolle 62tkm:lle, että ei tuo nyt ihan pielessäkään taida olla? Tietämättä toki tankin kokoa ja paljonko siellä Biliassa on litramääräisesti lisätty. Jos (kun?) auto on taksi, sitä pidettäneen tyhjäkäynnillä aika paljon, jolloin dieseliä ja varmaan sen myötä myös AdBlueta kuluu enemmän kuin kilometrit antavat ymmärtää.

    Löysin aiemmin googlaamalla jonkun muutamia vuosia vanhan sivun jossa mainittiin että adbluen kulutus tuplaantuu uusien päästövaatimusten myötä, juurikin tuonne pariin litraan tuhannella.

    Onneksi et aja Audilla, menisi moottoriöljyä kuin Volvossa AdBlueta...

      
  • @Autoilijatar kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Internet puhuu parista litrasta per 1000km, Volvon omat sivut isolle autolle 2,5litraa. Se tekee 155 litraa tuolle 62tkm:lle, että ei tuo nyt ihan pielessäkään taida olla? Tietämättä toki tankin kokoa ja paljonko siellä Biliassa on litramääräisesti lisätty. Jos (kun?) auto on taksi, sitä pidettäneen tyhjäkäynnillä aika paljon, jolloin dieseliä ja varmaan sen myötä myös AdBlueta kuluu enemmän kuin kilometrit antavat ymmärtää.

    Löysin aiemmin googlaamalla jonkun muutamia vuosia vanhan sivun jossa mainittiin että adbluen kulutus tuplaantuu uusien päästövaatimusten myötä, juurikin tuonne pariin litraan tuhannella.

    Onneksi et aja Audilla, menisi moottoriöljyä kuin Volvossa AdBlueta...

      
  • @Autoilijatar kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Internet puhuu parista litrasta per 1000km, Volvon omat sivut isolle autolle 2,5litraa. Se tekee 155 litraa tuolle 62tkm:lle, että ei tuo nyt ihan pielessäkään taida olla? Tietämättä toki tankin kokoa ja paljonko siellä Biliassa on litramääräisesti lisätty. Jos (kun?) auto on taksi, sitä pidettäneen tyhjäkäynnillä aika paljon, jolloin dieseliä ja varmaan sen myötä myös AdBlueta kuluu enemmän kuin kilometrit antavat ymmärtää.

    Löysin aiemmin googlaamalla jonkun muutamia vuosia vanhan sivun jossa mainittiin että adbluen kulutus tuplaantuu uusien päästövaatimusten myötä, juurikin tuonne pariin litraan tuhannella.

    Onneksi et aja Audilla, menisi moottoriöljyä kuin Volvossa AdBlueta...

    Kyseessä on taksi. Siksi kilometrejä tulee.
    Aluksi vaan Biliassa "korjasivat" ADBluen aiheuttamaa vikaa useita kertoja.
    Etsivät vikaa kulutukseen jopa ottamalla etäyhteyden Volvon tehtaille.
    Nyt puolen vuoden jälkeen tämä onkin ihan normaalia kulutusta.
    Ei olekkaan vikaa. Taksi seisoo kun moottorin vikavalot palaa punaisena.
    Eivät puoli vuotta sitten sanoneet, että on normaalia tämä varoitusvalojen vilkunta ja ADBluen hurja kulutus. En olisi tälläistä V90ä hankkinut taksiin jos tämä ADn kulutus olisi myyntitilanteessa kerrottu rehellisesti.

      
  • Omakohtaisia kokemuksia ei Volvon järjestelmästä ole, mutta melko suurelta kuulostaa tuo ADBlue litkun kulutus. Itsellä tuollainen ADBlue järjestelmällä varustettu 2013 valmistunut euro6 saksan tuonti, ja viimeksi kun viimekesänä täytin jollain Shellin truckpointilla ADBlue automaatista tuon säiliön, niin muistaakseni litkua meni 14 litraa ja täytön jälkeen ilmoitti ADBlue toimintamatkaksi +28000km, ja nyt n. 25tkm myöhemmin näyttää että pääsis vielä 3400km, joten litkun kulutus on n. 0.5l/1000km. Sitä en tiedä onko tuota pakkasilla kulunut ollenkaan vai onko ollut jäässä, mutta vikavalot eivät ainakaan ole palaneet...

      
  • Eikö tässä ollut pointtina se että uudemmissa autoissa tuo kulutus tuplaantuu vanhempiin autoihin verrattuna. Tässä on ote Tuulilasin jutusta syyskuulta 2017.

    ”AdBluen käyttö yleistyy kasvavaa vauhtia myös henkilö- ja pakettiautokalustossa. Syyskuun alussa voimaan tulleen uuden pakokaasupäästöjen mittausjärjestelmän (RDE) myötä AdBluen kulutus esimerkiksi keskisuurissa ja suurissa henkilöautoissa tulee suurinpiirtein kaksinkertaistumaan nykyisestä tasosta (noin 1 litra / 1000 km). Raskaassa kalustossa kulutus on noin viisi prosenttia käytetyn polttoaineen määrästä.”

    Eli aiemmin oli kulutus litran tasoa ja nyt se on parin litran tasoa. Vai onko niin että tuo litra per 1000 km on nykyinen normaali taso ?

      
  • Pystyykö AdBlue-hälytyksen kuittaamaan OBD-mokkulan+kännykkäsovelluksen kanssa? Jos pystyy ja nesteen lisäileminen potuttaa, niin kuittailemalla hälytyksen voisi aina ajella jonkun matkan ja sitten taas kuitata. Voi olla, että AdBlue-hälytys on sellainen, jota ei jokahenkilön OBD-mokkulalla voi kuitata.

      
  • muokattu 09.11.2019 13:25

    Mulla AdBlue tankkitäytettiin renkaan vaihdon yhteydessä n.10000 km/9,5-11 l. Audi allroad 2.0 TDi ha öljy purkki aukaisematta, että se siitä öljynkulutuksesta👍

      
  • muokattu 09.11.2019 23:19

    Ekan kerran täytin tänään säiliötä. Tietokone sanoi täyttömääräksi 8,5 l, laitoin 4 l. Ajettu 18 tkm. Tiedä sitten, paljonko tavaraa tehtaan jäljiltä oli. Hinta Prismassa 1,2 e/l. Älytöntä alkaa miettiä jotain hälytyksen kuittailua.

      
  • Voihan se olla, että tuo kuittaaminen onnistuu, mutta onnistuuko asian häivyttäminen tulevaisuuden katsastuksiin mennessä? Mitä jää muistiin? Tuo Euro 6d Temp on sen verran tiukasti jo otettu autonvalmistajienkin parissa(diesel kompuroinnit muistaen) , että VW:n maahantuojan edustaja sanoi jokunen viikko sitten, että urean totaalinen loppuminen, josta auto on jo käyttäjäänsä ajoissa varoittanut, aiheuttaisi seuraavan sammuttamisen jälkeen hinauksen tilaamisen lähimmälle valtuutetulle korjaamolle- auto siis päättää estää saastuttavan käytön? En ole kuullut asian osalta käytännön tason varmistusta, mutta tämä varoitus annettiin ihan tosissaan.

      
  • muokattu 10.11.2019 18:12

    Käsikirjan mukaan autoa ei saa käyntiin. Sitä en tiedä, sammuuko auto, jos urea loppuu kesken ajon. Mutta kun auto varoittaa tavaran loppumisesta 2400 km etukäteen, aika hyvä peruste pitäisi keksiä saadakseen alibi omasta tyhmyydestä sakottamiselle. Polttoaineen loppumisesta varoitetaan n. 80 km etukäteen ja kun tankillisella pääsee n. 800 km, pitää tankata 3 krt ennen urean loppumista.

    Mitä sanoo hybrid rules, aletaanko puhua ladattavien ominaisuuksista?

      
  • Autoilijatar kun pääset Volvosta eroon ota seuraavaksi laadukas, luotettava, turvallinen ja ajo-ominaisuuksilltaan erinomainen 5-sarjan BMW.

      
  • muokattu 11.11.2019 00:35

    @tracktest kirjoitti:
    Autoilijatar kun pääset Volvosta eroon ota seuraavaksi laadukas, luotettava, turvallinen ja ajo-ominaisuuksilltaan erinomainen 5-sarjan BMW.

    Ei kun Lexus, jos teknistä parasta laatua halutaan.

      
  • muokattu 11.11.2019 13:44

    Lexus on jännittävä valinta vanhan GS mallin vanhanaikaisen bensakrematorion kulutuksen ja uuden ES mallin hiukkaspäästöjen välillä. Yhteistä näille ovat ahtaat takatilat, pieni tavaratila ja polkupyörättömyys.

    Jälkimmäistä harkitsevan kannattaa tarkistaa myös nettiauton Mercedes W124 tarjonta. Voimasavua tulee molemmista ja kulutuskin suunnilleen tasoissa, mutta tiloissa ja jousitusmukavuudessa museoikäinen Mersu tietenkin voittaa ylivoimaisesti, samoin kuin harrastusvälineiden kuskauksessa, koska on tarvittaessa vetokoukullinen ja kattotelineellinen tai vaikka farkku, jos niin halutaan.

    Jos Volvo muuten miellyttää aloittajaa, Herbertin ohje kuulostaa järkevimmältä vaihtoehdolta. Ad-blueta ei ole pakko jättää autoliikkeen täydennettäväksi, kun sitä saa halvalla muualtakin.

      
  • muokattu 11.11.2019 15:18

    https://www.neste.fi/artikkeli/seitseman-kysymysta-adbluesta

    Upouusi tehodiesel kuluttaa dieselin lisäksi aika iljettävää litkua - hanskat tarpeen

    Olisiko viisainta ostaa kuitenkin sellainen hybridi missä tuollaista sotkua ei tarvita.

      
  • Kannattavuus riippuu ihan kuljetustarpeista ja siitä osaako halutessaan delegoida Ad-bluen täytön?

    Aloittajan käyttötilannetta en tunne, mutta tilojen osalta V90 vastinetta ei Lexukselta löydy.

    Edelleen sitä mieltä, että jos aloittajaa auto muuten miellyttää, niin Ad-blueta tankkiin ja jatkaa ajamista.

      
  • Hybrideissä on vaihtoehtoja esim. Ford 2.0 187 hv Hybrid Vignale HEV Wagon 43 838,67€

      
  • Kaikenlaista te taksiautoilijalle ehdottelettekin

      
  • @M880 kirjoitti:
    Kaikenlaista te taksiautoilijalle ehdottelettekin

    Helsingin ja Vantaan taksiautoina on paljon Toyotan hybridejä.

      
  • "Autoilijatar kun pääset Volvosta eroon ota seuraavaksi laadukas, luotettava, turvallinen ja ajo-ominaisuuksilltaan erinomainen 5-sarjan BMW."

    Siis taksikäyttöön BMW, jossa urealitku jäätyy 11 pakkasasteessa ?

      
  • Ehkä autoon on tehty järjestelmä, joka pitää sen sulana.

      
  • Herbertti on oikeassa järjestelmässä on lämmitin joka sulattaa AdBlue-liuoksen.

      
  • Täällä pohjolan oloissa erinäisiä putkia joutuu vähän lisäeristämään jotta välttyy ongelmilta mutta tämähän on tuttua niille jotka ovat asioista perillä ja vähän enemmän kiinnostuneita ettei ongelmia pääse syntyään. Kovat pakkaset ovat väliin ongelmallisia, autokohtaisia ratkaisuja saa eri foorumeilta jos haluaa ennaltaehkäistä probleemia jotta välttyy ongelmilta. Järjestelmiin tulee tulee myös odottamattomia vikoja ihan itsekseen joka merkillä joten turha suunsoitto ei tässä nyt oikein toimi.

      
  • Nuo kai ovat automaahantuojan hoidettavia asioita jos kerran ollaan uutta autoa ostamassa.

      
  • Usein ongelmia tulee tietoon käytännön kokemusten kautta. Tieto kulkee joskus huonosti maahantuojan suuntaan mutta ongelmiin löytyy yleensä ratkaisuja ja juuri elinkaaren viimeisissä päivityksissä ongelmat ovat selätetty. Tässä on yksi syy siihen miksi ostan mieluiten vähän ajetun käytetyn elinkaaren loppupään auton josta lastentaudit on karsittu pois. Käytännön kokemuksia vuosien varrelta siitähän sitä elämänkokemusta ammennetaan tai sitten ei. Autonvalmistajat korjaavat ongelmia automallin elinkaaren aikana, ajetut kilometrit tuovat esiin erinäisiä vikoja joita karsitaan takaisinkutsuina ja elinkaaren loppupään auto on se mistä havaitut viat on pois karsittu ja se on myös päivitetty versio kehityksen sen vaiheen osaamisesta ennen kokonaan uuden mallin julkaisua.

      
  • Itsellä ei kokemuksia AD Bluen jäätymisestä bemarissa, mutta ehkä siksi että auto on käytössä päivittäin (vaikkei missään lämpimässä tallissa majailekkaan). Hyvin on toiminut niinä vähäisinä päivinä jolloin täällä Oulun korkeudella on päästy -30 pakkasasteeseen. Sitä en toksi osaa sanoa onko järjestelmä toiminnassa noissa lämpötiloissa, mutta ainakaan vikavalot eivät vilku.
    Pohjoisemmassa asuvalla kaverilla sensijaan on tuo AD Blue järjestelmä korjattu bemarista useamman kerran jäätymisen vuoksi, viimeksi viimetalvena. Auto oli seisonut ulkona reilut 3 viikkoa ajamatta ja kohdalle oli sattunut mukava pidempi (-20...-35) pakkasjakso joka oli taas jäädyttänyt jotain ja särkenyt AD Blue järjestelmän, joka oli taas vaihdettu valmistajan pikkiin (en tiedä onko tämä yleistäkin noiden saastelaitteistojen kanssa, että korjataan valmistajan piikkiin vaikka maailman tappiin saakka - kyseisellä autolla takuu on päättynyt 12/2015). AD Blue pumppuja ei kuulemma ole mennyt sen jälkeen kun autoon asennettiin ohjelmistopäivitys (uudempi kuin 11/2016) joka ei käynnistä pumppua jos se ei saa voitelua ts. neste ei ole virtaavassa muodossa. Sen sijaan linjaston kanssa on ollut ongelmaa, eli joko linjaston sisällä oleva vastus on palanut poikki koska linjasto on ollut tyhjä (ts. joku järjestelmän parametri tietyissä olosuhteissa komentaa vastuksen päälle, vaikkei pumppu pyöri) ja sitten myöhemmin jos vastus on palanut poikki niin linjasto jäätyy ja halkeaa jos sinne jää neste. Sopivissa olosuhteissa kuitenkin järjestelmä osaa kyllä ajaa linjaston tyhjäksi (olettaisin että kun ulkoilman lämpötila on tarpeeksi matala sammutettaessa auto - ja tämä kyseisnen ehto ei liene täyttynyt kaverini tapauksessa viimetalvena, vaan ulkoilman lämpötila oli ollut tarpeeksi korkea, eikä järjestelmä ole ajanut linjastoa tyhjäksi tulevaa pakkasjaksoa ajatellen, jonka vuoksi ureanestettä täynnä oleva linjasto oli jäätynyt ja haljennut). Kyseiset ongelmat ovat siis F10/F11 korimallille tyypillisiä, G30 ei ole kokemuksia.

      1
  • Kokemuksia elävästä elämästä. Tuo putkihan on katalysaattorin ja säiliön välissä, AdBlue-urealiuos on jäätynyt ja halkaissut putken. Olisiko kyseessä jokin toimintahäiriö järjestelmässä koska putkiston pitäisi tyhjentyä automaattisesti moottorin sammuttua. Kyseessä näyttäisi olevan tietyissä olosuhteista johtuva ongelma joka ilmenee vanhemmissa F10/11 malleissa kovan pakkasjakson jälkeen jos auto on seisonut pitkän ajan. Ohjelmistopäivitys näyttäisi tuoneen ratkaisun kyseisiin ongelmiin.

      
  • muokattu 12.11.2019 13:08

    Juurikin näin, eli putkisto on säiliön ja SCR katin välissä. Olen ollut siinä uskossa ettei järjestelmää ajeta tyhjäksi aina moottoria/päävirtaa sammutettaessa, vaan tiettyjen reunaehtojen pitää täyttyä. Toki hyvinkin voin olla väärässä ja voihan kyseessä olla joku softabugi korjatussakin softassa, esim. jos moottori on sammunut start/stop automatiikan avulla ja sen jälkeen päävirtaa ei ole sammutettu virtanapista vaan autosta poistuttua lukistemalla auto, jolloin linjaston tyhjennystä ei ole suoritettu tjsp.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit