Ennätykset paukkuu: lokakuun tiedot käytettynä tuoduista henkilö- ja pakettiautoista julkaistu

17 kommenttia

Henkilöautoja tuotiin uusi ennätysmäärä 4976 kpl ja samoin pakettiautoja 535 kpl.

Myös yhden merkin tuonneissa tehtiin uusi ennätys eli Mercedes-Benzin kohdalla rikkoitui 1000 kpl raja!

https://www.facebook.com/Autoverohaku-316194059057427/
www.autoverohaku.fi

  
  • @Lukija90200 kirjoitti:
    Henkilöautoja tuotiin uusi ennätysmäärä 4976 kpl ja samoin pakettiautoja 535 kpl.

    Myös yhden merkin tuonneissa tehtiin uusi ennätys eli Mercedes-Benzin kohdalla rikkoitui 1000 kpl raja!

    https://www.facebook.com/Autoverohaku-316194059057427/
    www.autoverohaku.fi

    Kierrätys on ekoteko, se vaan tapaa markkinatalouden mikä perustuu uuden tuotantoon.

      
  • muokattu 13.11.2019 13:29

    Kun käytettyjä autoja tuodaan maahan lukuisasti, niin mitä se vaikuttaa maassa jo olevien käytettyjen autojen hintoihin? Niiden luulisi laskevan, mutta kokonaisuus ei liene näin suoraviivainen. _Quun lause:" kierrätys tapaa markkinatalouden" tuntuu oudolta. Pitäisikö sen kuulua: kierrätys tappaa markkinatalouden? Olen tosin sitä mieltä, että markkinatalous joutuu ennemminkin muuttumaan kuin kuolee.

      
  • Oikeastaan siinä pitäisi lukea kierrätys lamauttaa teollisuuden.

      
  • Käytettyjen hinnat laskevat vähitellen kohti EU vapaakauppa-alueen käypiä hintoja, mutta vielä on matkaa jäljellä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Käytettyjen hinnat laskevat vähitellen kohti EU vapaakauppa-alueen käypiä hintoja, mutta vielä on matkaa jäljellä.

    Sehän on myydessä bonus kun käytetystä saa suomessa myydessä korkeimman hinnan ja ostaa halvemmilta eu markkinoilta uudemman tilalle. EU:n sisämarkkinoilla ei vaan saisi periä veroja uudestaan.

      
  • Lokakuun tuontimäärät vaikuttavat erittäin hyviltä, en ymmärrä kuka enää ostaa ylipäätään autoa Suomesta. Tuttava oli vaihtamassa 6.000 km ajettua pientä Hyundaita uuteen Hyundai Tucsoniin ja välirahaa olisi kertynyt 31.000 euroa, onneksi auton osto peruuntui.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Lokakuun tuontimäärät vaikuttavat erittäin hyviltä, en ymmärrä kuka enää ostaa ylipäätään autoa Suomesta. Tuttava oli vaihtamassa 6.000 km ajettua pientä Hyundaita uuteen Hyundai Tucsoniin ja välirahaa olisi kertynyt 31.000 euroa, onneksi auton osto peruuntui.

    No mikä ettei vaihtanut, minä vaihdan uuteen (merkit voi vaihdella, yhtään korealaista en osta) 2-3v välein 10-15.000 euron välirahalla.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Lokakuun tuontimäärät vaikuttavat erittäin hyviltä, en ymmärrä kuka enää ostaa ylipäätään autoa Suomesta. Tuttava oli vaihtamassa 6.000 km ajettua pientä Hyundaita uuteen Hyundai Tucsoniin ja välirahaa olisi kertynyt 31.000 euroa, onneksi auton osto peruuntui.

    Tucsonin hinnat ovat 29 000 - 52 000 (ei sisällä talvirenkaita jne.), joten i20 mallisen (?) 15 400 - 21 000 € vaihto voi maksaa melkein mitä vaan välirahana, ja on huomioitava että käytetyn auton ostaja ei halua maksaa lähes uuden auton hintaa käytetystä.

    Tallinnassa (sinne on vilkas laivaliikenne Helsingistä) Tucson maksaisi 20 000 - 39 000 €, joten Suomen KiKy on heikossa asemassa siihen nähden mitä progressiivisesti verotetuilla euroillaan (tai mihin firmat käyttävät varojaan) voi ostaa. Valtiona Suomi on ratkaissut sen ottamalla joka vuosi syömävelkaa, valtion tulot eivät kata enää kaikkia kustannuksia.

      
  • muokattu 14.11.2019 13:43

    @_Quu kirjoitti:
    Sehän on myydessä bonus kun käytetystä saa suomessa myydessä korkeimman hinnan ja ostaa halvemmilta eu markkinoilta uudemman tilalle.

    Sitähän se tarkoittaa, että vasta Suomeen rekusteröidyn auton arvo ei putoa ensimmäisenä vuonna lainkaan. Olen itsekin miettinyt, että saatan laskea väärin, kun olen tottunut ostamaan vain sen verran hyviä autoja, ettei niitä tarvi vaihdella jatkuvasti? Arvon alenemisen saattaisi saada nollille, kun hakisi joka kesäksi uuden takuuvaihdokin, jonka voisi myydä ennen seuraavaa reissua kun on vielä vuosi tehdastakuuta jälhellä?

    EU:n sisämarkkinoilla ei vaan saisi periä veroja uudestaan.

    Ei veroa peritäkään uudestaan, vaan teknisesti vain peritään se osa verosta, jota lähtömaassa ei ole vielä peritty. Ei EU vaadi samaa verotuksen tasoa kaikille maille. Se on sääli, koska Antti ja Liiii naurettaisiin ulos salista eriarvoistavine ja rikollisine ehdotuksineen.

    Veron määrä ja verotusmuodot siis vaihtelevat ja vaikkapa Telian ja AT&T:n osinkojen tavoin kohtuullinen osa veroa maksetaan Ruotsiin ja USAan ja sen ylittävä kohtuuton osuus Verottajan Paratiisiin.

      
  • 740 GLE:
    "Ei veroa peritäkään uudestaan, vaan teknisesti vain peritään se osa verosta, jota lähtömaassa ei ole vielä peritty."

    Autosta on maksettu sen EU maan autoverot, mistä se on uutena ostettu.
    Ajoneuvosta pitää maksaa uuden kuljetusvälineen arvonlisävero, jos ajoneuvo on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön tai ajoneuvolla on luovutushetkellä ajettu enintään 6 000 km.

    740 GLE:
    "Olen itsekin miettinyt, että saatan laskea väärin, kun olen tottunut ostamaan vain sen verran hyviä autoja, ettei niitä tarvi vaihdella jatkuvasti?"

    Minä vaan tykkään viimeisimmästä tekniikasta, myös autoissa sen mallisarjan osalta mitä kulloinkin suosin.

      
  • muokattu 14.11.2019 14:36

    "Tucsonin hinnat ovat 29 000 - 52 000 (ei sisällä talvirenkaita jne.), joten i20 mallisen (?) 15 400 - 21 000 € vaihto voi maksaa melkein mitä vaan välirahana, ja on huomioitava että käytetyn auton ostaja ei halua maksaa lähes uuden auton hintaa käytetystä."

    Se oli juuri i20, hyvityshinta 14.000 e (6.000 km ajettu). Uusi auto olisi ollut Tucson (muistaakseni joku N-Line erikoismalli). Väliraha 31.000 e, joten Tucsonin hinta olisi ollut 45.000 e.

    Fiksua olisi pitää tuo i20. Ja ostaa Tucson Virosta, jos kerran rahaa on käytössä 31.000 e. Kahden auton taktiikalla olisi ollut autoja loppuiäksi. Lisäksi tuo N-Line oli jokin erikoismalli, miksi se oli niin kallis.

    Toki rahaa olisi pitänyt ehkä käyttää vähän enemmän kuin 31.000 e. Mutta kyllä tuolla rahamäärällä varmaan saisi erittäin vähän ajetun Hyundai Tucsonin Virosta. Autoveroineen.

    Ja autoja olisi ollut kaksi kappaletta loppupeleissä. Nyt tuo Suomen autokauppa onneksi peruuntui, joten tuolla i20:lla ajellaan ja rahaa säästyi.

      
  • muokattu 14.11.2019 16:15

    @_Quu kirjoitti:
    Ajoneuvosta pitää maksaa uuden kuljetusvälineen arvonlisävero, jos ajoneuvo on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön tai ajoneuvolla on luovutushetkellä ajettu enintään 6 000 km.

    Hyvä muistutus, kiitos kun lisäsit tämän verorikoksen muiden verottajan tekemien rikosten sarjan jatkoksi.

    Väärinhän tuo menee ihan selvästi, kun läytettyä tavaraa verotetaan mukamas uutena ja päällekkäisen verotuksen periaatteella, jota ei EU vapaakauppa-alueella saa olla. Tämän nojalla olisi erittäin kohtuullista, että kenen tahansa verotuksen kanssa työskentelevän virkamiehen tai politrukin tilatessa uuden 2020 mallisen auton tammikuussa rekisteröitäväksi, hänelle toimitettaisiin uuden hinnalla syyskuussa rekisteröity 5000 km ajettu 2019 mallinen "uusi", joka on verottajalle uuden kaltainen.

    Tämä on yksi epäkohta lisää Verottajan Paratiisin käytäntöön verottaa samankaltaiseksi kuvitellun ajoneuvon oletettua käypää arvoa.

      1
  • muokattu 15.11.2019 18:47

    Suomen autovero onkin eduskunnalle hankala rasti, autoveronpoisto lisäisi todella merkittävästi käytettyjen tuontia ja siitä seuraa Suomen päästöjenvähentämiselle sekä autokannan uudistumiselle paha takaisku.
    Kannatan 👍 autoveron poistoa, vaikka en käytettyjä osta, omanauton verollisen autonarvon alenevalla ei minulle ole merkitystä

      
  • Autovero jos poistetaan niin uusia autoja aletaan myydä vähintään 150.000 vuodessa. Suomalainen ostaa auton ensisijaisesti kotimaasta. Käytettyjen tuontiin voi tulla piikki mutta se ei montaa vuotta kestä.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Autovero jos poistetaan niin uusia autoja aletaan myydä vähintään 150.000 vuodessa. Suomalainen ostaa auton ensisijaisesti kotimaasta. Käytettyjen tuontiin voi tulla piikki mutta se ei montaa vuotta kestä.

    Suomessa esim. Volvo V60 on verottomanakin 3000€ kalliimpi kuin Ruotsissa.

      
  • muokattu 15.11.2019 22:28

    Autoveron poisto pakottaisi AitoSuomiAutojen kauppiaat sopeuttamaan hintansa kilpailukykyiselle tasolle, joten autojen hinnat putoaisivat ihan väkisin reilusti autoveroa enemmän.

    Vähäpäästöisten yksityistuonti osoittaa jo nyt palautekanavan toimivan.

    Kuluttajan kannalta parasta on silti, että rajaa ei saa enää kiinni millään, joten hallituksen tasapainoilua sen itse asettamien verotuottojen ja ympöristötavoitteiden välillä voi seurata viihteenä ilman kovin suurta omaa riskiä.

    Veron nosto, veron lasku tai veron pitäminen nykytasolla tekevät joka vuosi suuremman tuontiennätyksen vähäpäästöisiä. Liikenteen verotuotto on myös niin suuri, ettei sitä ole varaa pysäyttää, joten siinäpä Antti Honecker miettii mitä tekisi muurilleen, jonka läpi yhä kasvava osuus kansalaisista käy ostoksilla.

      
  • "VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko totesikin seminaarin lopuksi, että kaikkia käyttövoimia tarvitaan.
    – Paras ilmastoteko tällä hetkellä on ostaa uusi auto, olipa käyttövoima mikä tahansa. Se on joka tapauksessa vähäpäästöisempi kuin vanha auto, Laurikko totesi."

    Tämähän tarkoittaa sitä että saastuttava kalusto lisääntyy jos vaihdokkia ei paalata vaan myydään käytettynä kiertoon markkinoille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit