Ladattavien hybridiautojen todelliset kulutukset

18 kommenttia

Isoissa uusissa ladattavissa hybridiautoissa on yleistynyt suuritehoinen bensiinimoottori, jota käytetään ajoprofiilin ja latauksen mukaan enemmän tai vähemmän. Miksi TM tai muu lehti ei ota selvää näiden ladattavien hybridiautojen todellisista polttoaineen kulutuksista. Uskon, että autojen valmistajilla olisi tarkkaakin tietoa niiden bensiinin kulutuksista, ja vastaavista CO2-päästöistä. Tiedon perusteella vasta pystyisimme arvioimaan ovatko näiden autojen suuret verohyödyt moderneihin polttomoottoriajoneuvoihin verrattuna oikeutettuja vai eivät.

  
  • Plugin-hybrideistä voi olla montaa mieltä, Volvo kulkee 20-30 kilometriä täydellä akulla. Tämän jälkeen kulutus huitelee 9-12 litran tuntumassa satasella bensiiniä, riippuen hyvin paljon ajotavasta.

      
  • @Panu10 kirjoitti:
    Isoissa uusissa ladattavissa hybridiautoissa on yleistynyt suuritehoinen bensiinimoottori, jota käytetään ajoprofiilin ja latauksen mukaan enemmän tai vähemmän. Miksi TM tai muu lehti ei ota selvää näiden ladattavien hybridiautojen todellisista polttoaineen kulutuksista. Uskon, että autojen valmistajilla olisi tarkkaakin tietoa niiden bensiinin kulutuksista, ja vastaavista CO2-päästöistä. Tiedon perusteella vasta pystyisimme arvioimaan ovatko näiden autojen suuret verohyödyt moderneihin polttomoottoriajoneuvoihin verrattuna oikeutettuja vai eivät.

    Mikä mielestäsi sitten on "oikea kulutus"? Polttomoottoriautossa WLTP-kulutus on normaalikäyttäjällä ainakin samalla hehtaarilla, mutta lataushybridillä se riippuu todella paljon ajo- ja latausmääristä, ja toki ajotavastakin. Minulla se "oikea kulutus" on 5,3 litraa satasella, jollakulla toisella jotain muuta.

    Siinä olen toki samaa mieltä että varsin harva päässee niihin 1-2 litran kulutuksiin joilla co2-päästöt ja siten myös verot lasketaan.

      1
  • Tuo ”oikea” kulutus vaihtelee jokaisen kohdalla aivan kuten kulutukset ovat vaihdelleet perinteisestikin eri käyttäjillä. Ilman ulkopuolista sähköä hybridi on vastaavaa ei-hybridiä maantiellä vähän ja kaupungissa paljon taloudellisempi. Sähkön hyödyntäminen riippuu täysin matkoista ja lataamisaktiivisuudesta. Omalla hybridilläni olen viimeisimmän tankkauksen jälkeen ajanut 1700 kilometriä, joille kulutusmittari näyttää bensan kulutusta 0,7 l/100 km. Samalla sähköä on kulunut 16 kWh/100 km. Käykö tämä esimerkiksi ”oikeasta” kulutuksesta?

      1
  • muokattu 18.11.2019 16:17

    NHB: "Omalla hybridilläni olen viimeisimmän tankkauksen jälkeen ajanut 1700 kilometriä, joille kulutusmittari näyttää bensan kulutusta 0,7 l/100 km. Samalla sähköä on kulunut 16 kWh/100 km. Käykö tämä esimerkiksi ”oikeasta” kulutuksesta?"

    Ja se vaatii n.40 pysähdystä useammaksi tunniksi lataamaan.

      
  • "Plugin-hybrideistä voi olla montaa mieltä, Volvo kulkee 20-30 kilometriä täydellä akulla. Tämän jälkeen kulutus huitelee 9-12 litran tuntumassa satasella bensiiniä, riippuen hyvin paljon ajotavasta."

    Saman suorituskyvyn omaava ja vastaavan kokoinen bensakoneinen Mercedes G-sarja AMG kulutti testissä 29,50 litraa satasella.

    https://www.autozeitung.de/mercedes-amg-g-63-test-195766.html#

      
  • @_Quu kirjoitti:

    Ja se vaatii n.40 pysähdystä useammaksi tunniksi lataamaan.

    Eikös juuri tuo se ladattavan hybridin idea ole(?). Auto voi olla latauksessa silloin kun sillä ei ajeta(?).

    Aikaisemmalla autolla omalla latauskäyttäytymisellä meni vajaan 2 vuoden aikana parhaimmillaan 2400km tankillisella fossiilista (vm2015 F30 BMW 330e n. 30 litran tankki, ja akusto netto 7.6kWh, brutto 6kWh), mutta "huonoimmillaan" 30 litralla bensaa pääsi vaan rapiat 700km. 22kk aikana jona auto oli käytössäni mentiin yhteensä 67779km, josta sähköllä (siis käyttämättä polttomoottoria) 23864km, eli yli kolmannes.

      1
  • Minä en sinänsä ota kantaa puolesta enkä vastaan, hain vai vastauksia esitettyyn kysymykseen.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    NHB: "Omalla hybridilläni olen viimeisimmän tankkauksen jälkeen ajanut 1700 kilometriä, joille kulutusmittari näyttää bensan kulutusta 0,7 l/100 km. Samalla sähköä on kulunut 16 kWh/100 km. Käykö tämä esimerkiksi ”oikeasta” kulutuksesta?"

    Ja se vaatii n.40 pysähdystä useammaksi tunniksi lataamaan.

    Joo työpäivinä useamman tunnin pysähdyksiä tulee kaksikin. Yleensä autoni on alle tunnin päivässä liikkeellä, jolloin latausaikaa jaa 23 tuntia päivittäin. Kymmeneosakin tuosta ajasta riittäisi.

      1
  • Spritmonitor.de on hyvä paikka seurata kulutuslukemia. Volvon plug-in yleinen kulutus näytti olevan 4,5- 8 litraa /100 km. Jotkut pääsivät alle, toiset ylittivät reilusti.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Spritmonitor.de on hyvä paikka seurata kulutuslukemia. Volvon plug-in yleinen kulutus näytti olevan 4,5- 8 litraa /100 km. Jotkut pääsivät alle, toiset ylittivät reilusti.

    Hybridiauto on auto jonka polttoaineen kulutus on erittäin pieni. Mitkään muut autot eivät ole hybridiautoja.
    Hybridiauto on synonyymi sanoille "pieni kulutus". Toyota on 22 vuoden aikana luonut tämän synonyymin. Sitä ei voi enää muuttaa.

    Tässä on tietoa Volvon kulutuksesta:

    "Kun sähkö oli loppu, nousi keskikulutus kahdella seuraavalla tankkauksella 9,5 litraan satasella."

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautoksi-volvon-katumaasturi-kay-turhan-usein-bensapumpulla-testasimme-myos-nelivedon-kyvyt/7e8f7855-78d7-31d7-8481-cfac3ffd149f

      
  • muokattu 19.11.2019 13:23

    Hybridiauton suomalainen määritelmä on pikemminkin "hankinnan ja omistamisen osalta kevyemmin verotettu". Kansainvälisillä markkinoilla varsinkin aikaisemmin hybridi oli "puunhalaajien" valinta missä pienestä kulutuksesta piti maksaa lisähinta.

    Voi kuitenkin olettaa että tuo Volvon katumaasturi kuluttaisi reilusti enemmän jos autossa olisi pelkästään bensakone samalla suorituskyvyllä, eli Amerikan markkinoilla kyseessä olisi V8-kone (V8 ei näytä olevan enää valikoimissa). Se että verottaja ohjaa autoverotuksella hankkimaan katumaasturin (autoveroton 64 700 €) jossa kiihtyvyys on 5,3 sekuntia 0 - 100 km/h maahantuontihinnaltaan halvemman dieselin (autoveroton 44 100 € sis.alv) sijaan on hieman kyseenalaista. Toki jää hintaeroksi 13 000 € verotuksen jälkeen, mutta miten hienolta firman ympäristöraportissa näyttää se että yrityksen ajot ovat vain 54 g/km.

      
  • https://www.kauppalehti.fi/uutiset/passat-gte-koeajossa-pienentavatko-lataushybridit-lainkaan-paastoja-vai-suositaanko-niilla-vain-kalliiden-autojen-hankintaa/b160e645-d299-4012-b2c7-796bafb46c24

    Tuntuu hieman hölmöltä, että omassa hieman tuota tehokkaammassa ei-ladattavassa takavetobensahybridissä mittari näyttää pitkältä ajalta nyt 5,2 litran keskikulutusta (mittaus 5,4 l). Tietenkin varmaan ajoreitit ovat erilaisia, mutta kuitenkin.

      
  • muokattu 19.11.2019 14:13

    @Katukivi kirjoitti:

    Hybridiauto on auto jonka polttoaineen kulutus on erittäin pieni.

    Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori. Kulutuksella ei ole mitään osaa määritelmässä.

      
  • Autozeitungin testissä 218 hp Toyota RAV4 Hybrid kulutti 7,0 litraa satasella ja kiihtyvyys oli 8,5 sekuntia sataan eli melko vaatimaton mutta varmaankin riittävä. Jos ajattelee että vaikka Volvo XC60 T8 (muitakin tehokkaita lataushybridejä varmaankin on) kiihtyy nollasta sataan 5,3 sekuntia niin kyllähän tuolle suuremmalle kulutukselle löytyy peruste.

    https://www.autozeitung.de/honda-cr-v-hybrid-toyota-rav4-hybrid-test-196686.html#

      
  • Puunhallajia ja kiihtyvyyksiä. Huh! näitä tekstejä. Kiitos ja hyvästi.

      
  • @Katukivi kirjoitti:
    Puunhallajia ja kiihtyvyyksiä. Huh! näitä tekstejä. Kiitos ja hyvästi.

    https://www.treehugger.com/htgg/how-to-go-green-cars.html

    Ei se varsinaisesti mikään solvaus ollut. Treehugger on suomeksi puunhalaaja.

      
  • @Katukivi kirjoitti:
    Puunhallajia ja kiihtyvyyksiä. Huh! näitä tekstejä. Kiitos ja hyvästi.

    Kiitokset jo ennalta, jos todella maltat pysyä poissa, mihin en tosin vielä tohdikaan uskoa.

    Ellet pysy, voidaan toki verrata sitäkin, kuinka ulkomittoihinsa nähden pieni ja epäkäytännöllinen tavaratilaton, suksiluukuton ja vetokoukuton Lexus GS kuluttaa litratolkulla enemmän kuin saman ikäinen tilava auto, joka tarvittaessa kuskaa ihmisten lisäksi suksia ja maastopyörää peräkontissa ja vetää tonnin halkokärryä varsin vaivatta.

    Omastakin autosta saa hybridiversion, mutta yksikään hyvridikuski ei silti jostain syystä halua ajaa minua vähemmällä.

    Katukiven terminologialla voitaisiin siis sanoa hybridin olevan pienen, ahtaan ja paljon kuluttavan auton tunnusmerkki. Mutta koska tiedetään hybridejäkin olevan erilaisia, pysytään Quun antamassa määritelmässä.

      1
  • Kauppalehden 712 kilometrin koeajossa uusi Passat GTE kulutti 6,6 litraa satasella. Kulutus ei ollut mitenkään "paha" mutta jäi kauas luvatusta. Toimintamatka sähköllä jäi noin 40 kilometriin.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/passat-gte-koeajossa-pienentavatko-lataushybridit-lainkaan-paastoja-vai-suositaanko-niilla-vain-kalliiden-autojen-hankintaa/b160e645-d299-4012-b2c7-796bafb46c24

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit