Dieselien hiukkassuodattimen poisto?

20 kommenttia
muokattu 25.11.2019 18:32

Dieselautoissa näyttää olevan sellainen kirous, että omistajat tuntuvat poistattavan todella usein hiukkassuodattimen autostaan esim. lastutuksen yhteydessä tai muuten vain eikä toimenpide näy mitenkään katsastuksessa. Nyt olen kuullut lyhyen ajan sisällä jo kolmannen kerran, että suodatin on poistettu ja kaikilla kerroilla saksalaisesta arvoautosta. Eipä hiukkassuodattimella taida olla paljoa merkitystä poistettuna.

  
  • Insinöörit kehittävät hienoja puhdistuslaitteita vähentämään pakokaasupäästöjä sehän on ainoa oikea tapa vähentää ilmastomuutosta ja lopulta pysäyttää koko kamala kehitys. Hiukkassuodattimen poistaminen merkitsee sitä että myrkytät lähiympäristöäsi jos poistatat hiukkassuodattimen tai muutat suodattimen rakennetta. Tähän vallalla olevaan pelleilyyn on yksi pätevä konsti kaikkien dieselautojen pakokaasupäästöt mitataan katsastuksessa eikä muualla mitattu lappu kelpaa katsastuksessa. Tämän jälkeen yksikään dieselauto mistä on poistettu hiukkassuodatin ei läpäise päästömittausta ja auto on saman tien ajokiellossa. Nämä hiukkassuodattimia poistavat pajat tarjoavat palvelujaan ja tekevät päästömittaukset puhtain paperein mutta on hyvä muistaa auton omistaja on yksin autostaan vastuussa ei palvelujaan tarjoavat epärehelliset pajat. Tämän ketjun avaajalle voi sanoa mieti hieman lisää ja kerro sitten mitä on järkevää tehdä ja mitä ei. Tässä kohtaa on hyvä miettiä miten luontoa säästetään jälkipolville siis lapsillemme jne...

      
  • muokattu 25.11.2019 21:32

    Tätä maailmaa ei hiukkassuodattimilla pelasteta, jos millään, Kiina Intia jne. vie meitä kuin pässiä narussa ilmastosta vähääkään välittämättä, heidän omat kansat tukehtuu paskaan ja täällä ollaan niin huolissaan kun me henkeä kohti ollaan niin saastuttavia tilaamalla Kiinasta lentokonelasteittain tarpeetonta verotonta roinaa.
    Ja vielä eurooppalaiset autot aletaan Kiinassa valmistamaan. Tattista vaan ilmaston puolesta.

      
  • Kiina ja Intia ovat pahimmat ilmaston pilaajat maailmassa se on totta. Kommunistisen järjestelmän perinne näkyy Kiinan toimissa edelleen mikään ei sinänsä ole sen suhteen muuttunut. Intia on samoin kaikessa länsimaalaista ajattelua ja kehitystä jäljessä. Kaikkien autojen puhdistuslaitteistot ovat tärkeitä ja näillä sitä ilmastonmuutosta hillitään miten muuten. Kiinalaista tuotetta en ole koskaan ostanut enkä tule ostamaan, en autoa sen enempää kuin mitään muutakaan roinaksi luettavaa tuotetta. Ne jotka uskovat ja luottavat kiinalaiseen osaamiseen siinäpä luottavat jokainen ajattelee omilla aivoillaan mitä tekee ja mitä ei.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kiina ja Intia ovat pahimmat ilmaston pilaajat maailmassa se on totta. Kommunistisen järjestelmän perinne näkyy Kiinan toimissa edelleen mikään ei sinänsä ole sen suhteen muuttunut. Intia on samoin kaikessa länsimaalaista ajattelua ja kehitystä jäljessä. Kaikkien autojen puhdistuslaitteistot ovat tärkeitä ja näillä sitä ilmastonmuutosta hillitään miten muuten. Kiinalaista tuotetta en ole koskaan ostanut enkä tule ostamaan, en autoa sen enempää kuin mitään muutakaan roinaksi luettavaa tuotetta. Ne jotka uskovat ja luottavat kiinalaiseen osaamiseen siinäpä luottavat jokainen ajattelee omilla aivoillaan mitä tekee ja mitä ei.

    Aika tarkkana saa olla että pystyy välttämään kiinalaisen tuotteen hankkimista - meille tuli vahingossa Boschin paremman malliston pesukone Kiinasta saakka.

    Tai tarkoititko kiinalaisen yhtiön itsensä suunnittelemaa tuotetta, ei pelkästään valmistamaa?

      
  • Boschin pesukone ei ole kiinalainen vaikka se olisi siellä valmistettu. Tulkinnanvaraa ei ole, valmistusmaa ei kerro valmistajaa mutta merkki kertoo laatutietoiselle kaiken tarpeellisen.

      
  • Virittely ja suotimen tyhjennys koskee lähinnä niitä autoja, joita ajavat harrastajat.

    Suotimen tai katin rikkominen on mahdollista katsastuksen kohtuuttomien toleranssien vuoksi. Jopa nimimerkkini auton yli 30-vuotias viidettäsataatuhattaan menevä mekaaninen ruisku ilman kattia täyttää hieman laihalle säädettynä katalysaattorimoottorin katsastusvaatimukset, tosin rimaa hipoen. Dieselin hiukkassuotimen poisto perustuu siihen, että katsastuksen hylkyraja on holtittoman suuri.

    Ehjän EU5 dieselin käynnistymistä ei katsurin mittareilla edes erota, koska savuarvo on mittaustarkkuuden rajoissa sama 0.00 kolmella merkitsevällä numerolla olipa kone käynnissä tai ei.

    Vanha etukammiodieselkin kevyesti pumppuruuvattuna täyttää normit kirkkaasti. Hylky tulee suunnilleen täyteistä mustaa tankoa pakoputkestaan puskevalle savustimelle. Korjaus olisi pudottaa katsastuksen raja-arvot ajoneuvon teknistä tasoa vastaavaksi. Poistettu hiukkassuodatin näkyy mittauksessa takuuvarmasti aina, mutta auto läpäisee katsastuksen silti, koska karsintaraja on kymmenkertainen onttoon suotimeen verrattuna.

    Omistajan kannalta mitään ongelmaa ei ole, koska ainakin saksalaisdieseliin suotimen saa muutamalla satasella. Ei se ole kuin vähän tavallista kalliimman pakoputkenpätkän vaihtaminen muutaman sadan tuhannen kilometrin välein.

      
  • muokattu 25.11.2019 22:25

    Katsastuksen uudet arvosteluperusteet astuivat voimaan vuoden 2018 toukokuussa. Uusimpien päästöluokkien osalta on tarkennettu raja-arvoja. Tiukennusten jälkeen määräaikaiskatsastuksissa rupeaa jäämään porukkaa enemmän kiinni suodattimen poistosta. Olen sitä mieltä jotta kaikki autot pitäisi varustaa katalysaattoreilla oli sitten miten vanha auto kyseessä.

      
  • muokattu 25.11.2019 22:32

    @tracktest kirjoitti:
    Tähän vallalla olevaan pelleilyyn on yksi pätevä konsti kaikkien dieselautojen pakokaasupäästöt mitataan katsastuksessa eikä muualla mitattu lappu kelpaa katsastuksessa.

    Ei ratkaise ongelmaa, koska raja-arvot ovat nykyautoille pari dekadia liian suuret.

    Tämän jälkeen yksikään dieselauto mistä on poistettu hiukkassuodatin ei läpäise päästömittausta

    Läpäisee toki. Ehjän nykydieselin savutusarvo on 0.00. Rikotun nykydieselin ehkä 0.50 - 1.00. 250D etukammiodiesel tekee 2 minuutin tyhjäkäynnillä suksia lastatessa puolen neliön mustan läikän lumeen, silti katsastuksen savuarvo on jotain 1 - 2 välillä. Karsintaraja on tuplasti suurempi kuin tuon vanhan nokilekan normaali tilanne.

    Poistetun suotimen näkee nykyisilläkin mittareilla helposti, mutta viitearvot pitäisi suhteuttaa auton tyyppihyväksyntätietoihin eikä miljoona kilometriä ajetun Pystylamppu-Hagertin lakupötköön.

      
  • On selvää että tiukennusten jälkeen alkaa vanhoja autoja mennä ajokieltoon ja sitä myöten paaliin. Loppuun ajettuja savustimia ei näe sen jälkeen liikenteessä mikä on pelkästään hyvä asia.

      
  • Olen tietoinen asiasta vaikka en dieselautolla aja. Raja-arvot ovat levällään kuin ladon ovet. Vanhalle kalustolle pitää laittaa tiukemmat päästöarvot näin savustimet saadaan pois liikenteestä. Tiukennusten jälkeen alkaa kato käymään. On totta että ikivanhoja nokilekoja katsotaan läpi sormien edelleen vaikka nämä pitäisi kaikki ajaa paaliin.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Insinöörit kehittävät hienoja puhdistuslaitteita vähentämään pakokaasupäästöjä sehän on ainoa oikea tapa vähentää ilmastomuutosta ja lopulta pysäyttää koko kamala kehitys. Hiukkassuodattimen poistaminen merkitsee sitä että myrkytät lähiympäristöäsi jos poistatat hiukkassuodattimen tai muutat suodattimen rakennetta. Tähän vallalla olevaan pelleilyyn on yksi pätevä konsti kaikkien dieselautojen pakokaasupäästöt mitataan katsastuksessa eikä muualla mitattu lappu kelpaa katsastuksessa. Tämän jälkeen yksikään dieselauto mistä on poistettu hiukkassuodatin ei läpäise päästömittausta ja auto on saman tien ajokiellossa. Nämä hiukkassuodattimia poistavat pajat tarjoavat palvelujaan ja tekevät päästömittaukset puhtain paperein mutta on hyvä muistaa auton omistaja on yksin autostaan vastuussa ei palvelujaan tarjoavat epärehelliset pajat. Tämän ketjun avaajalle voi sanoa mieti hieman lisää ja kerro sitten mitä on järkevää tehdä ja mitä ei. Tässä kohtaa on hyvä miettiä miten luontoa säästetään jälkipolville siis lapsillemme jne...

    Aloittajana olen lähinnä tuohtunut asiasta.

      
  • Kiitos selvennyksestä, hyvä näin. Sama täällä.

      
  • Ilmeisesti amerikkalaisia ja venäläisiä tuotteita pitäisi myös lakata ostamasta. USA muuten on pahin saastutusmaa jos päästöt lasketaan henkeä kohden.

    The total level of CO2 emission by kilo Tonne.

    1 China 10,291,926
    2 United States 5,254,279
    3 India 2,238,377
    4 Russia 1,705,345
    5 Japan 1,214,048
    6 Germany 719,883
    7 Iran. 649,480
    8 Saudi Arabia 601,046
    9 Korea, Rep. 587,156
    10 Canada 537,193
    11 Brazil 529,808
    12 South Africa 489,771
    13 Mexico 480,270
    14 Indonesia 464,176
    15 United Kingdom 419,820
    16 Australia 361,261
    17 Turkey 345,981
    18 Italy 320,411

      
  • muokattu 26.11.2019 08:07

    @▫️ kirjoitti:
    Ilmeisesti amerikkalaisia ja venäläisiä tuotteita pitäisi myös lakata ostamasta. USA muuten on pahin saastutusmaa jos päästöt lasketaan henkeä kohden.

    The total level of CO2 emission by kilo Tonne.

    1 China 10,291,926
    2 United States 5,254,279
    3 India 2,238,377
    4 Russia 1,705,345
    5 Japan 1,214,048
    6 Germany 719,883
    7 Iran. 649,480
    8 Saudi Arabia 601,046
    9 Korea, Rep. 587,156
    10 Canada 537,193
    11 Brazil 529,808
    12 South Africa 489,771
    13 Mexico 480,270
    14 Indonesia 464,176
    15 United Kingdom 419,820
    16 Australia 361,261
    17 Turkey 345,981
    18 Italy 320,411

    Hiukkassuodattimen poistolla ei ole mitään tekemistä hiilidioksidipäästöjen kanssa. Poistamalla suodattimen saa myrkytettyä takana tulevien autoilioiden ja muidenkin lähistöllä olevien keuhkot. Ilmasto lämpenee itse asiassa vain vähemmän, kun nokipöly ei pala hiilidioksidiksi, minkä se tekee hiukkassuodattimen polton yhteydessä säännöllisin väliajoin. Sama juttu on katalysaattorien kanssa - nekin muuttavat hengitykselle vaarallisia aineita hiilidioksidiksi ja vedeksi ja siten lisäävät ilmaston muutosta.

      
  • Tuossa kun mainittiin että Kiinassa valmistettu tuote ei ole kiinalainen, niin eipä äkkiseltään tule mieleen kuin Huawei tms. - ja sekin pitää erikseen tunnistaa ettei olisi korealainen tai japanilainen.

    Mutta niin vaan kun katsoo tuotelappuja voi todeta että niissä lukee useimmiten "made in China" tai "made in PRC". Työpaikat ovat Kiinassa ja rahti on kulkenut pitkän matkan.

    Jotta pysyisin aiheessa, niin tankkaan kalliimpia diesellaatuja mitkä eivät kuormita hiukkassuodatinta ihan yhtä paljon kuin halvin vaihtoehto.

      
  • muokattu 26.11.2019 09:35

    @tracktest kirjoitti:
    Olen tietoinen asiasta vaikka en dieselautolla aja. Raja-arvot ovat levällään kuin ladon ovet.

    Aivan. Ja sama raja kaikille. Auton CoC kertoo sen tyyppihyväksyntävaatimuksen, joten hylkyrajaa olisi teknisesti mahdollista tiukentaa mallikohtaisesti ottamaan selkeät väärinkäytökset kiinni jo nykyisillä mittalaitteilla.

    Vanhalle kalustolle pitää laittaa tiukemmat päästöarvot näin savustimet saadaan pois liikenteestä.

    Minä ehdottaisin pikemminkin uudemmille tiukkenevaa mittausta. Aloittajan mainitsema ongelma ei ole sitä, että joku sinnikäs jatkaa ajamista vanhalla ehjällä oman aikakautensa suoralla putkella varustetulla nokilekalla, joiden kilometrit ovat joka tapauksessa vähenemään päin.

    Uudempien autojen tahallaan aiheutettu savutus hyväksytään nyt, koska vanhankin auton normeille väljästi mitoitettua hylkyrajaa sovelletaan myös uudempiin autoihin, jonka savutus ehjänä pitää olla alle 1 % edeltäjästään. Savutuksen voi satakertaistaa suotimen poistolla, kun vasta ehjään verrattuna tuhatkertainen savuarvo aiheutta 10-vuotiaan dieselin hylkäämisen.

    Nykyinen savutusmittaus saa kiinni ainoastaan vanhan JA romukuntoisen moottorin.

    On totta että ikivanhoja nokilekoja katsotaan läpi sormien edelleen vaikka nämä pitäisi kaikki ajaa paaliin.

    Tätä en osaa kommentoida, kun ikivanha on eri ihmisille eri asia? Meiltä viime vuonna lähes puoli miljoonaa ajettuna seuraavalle käyttäjälle siirtynyt W124 250 D Kiertotähti ei tarvinnut katsastukseen armopaloja. Hylkyraja oli 2 -3 kertainen sen todelliseen savuarvoon verrattuna, joten ei sitä missään moottoritiellä käyty polkemassa, vaan normaalista päivittäisestä ajosta sellaisenaan suoraan katsastukseen.

    Ikivanhakin täyttää oman aikansa vaatimukset, kunhan on ehjä. Ikivanhat pilalle kuluneet öljypolttimot on syytäkin ohjata joko pajalle tai paaliin.

      
  • Nämä lähiympäristön myrkyttäjät kun saataisiin liikenteestä pois olisi hieman toivoa paremmasta huomisesta ja luonto kiittäisi samoin ihmiset. Jotkut matalamieliset saavat näistä elämäänsä sisältöä. Ikävintähän tässä on se että tämä on periytyvää.

      
  • Kaikkiin isopäästöisiin autoihin 80 km/h tai (70km/h) nopeurajoitus lakisääteiseksi niin päästöt vähenisivät huomattavasti.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Kaikkiin isopäästöisiin autoihin 80 km/h tai (70km/h) nopeurajoitus lakisääteiseksi niin päästöt vähenisivät huomattavasti.

    Tuo 80 km/h rajoitus koskien isopäästöisiä (CO2) on ollut voimassa jo iät ja ajat - tosin rajoitin sallii 89 km/h nopeuden. Pakettiautoilla raja menee 100 km/h nopeudessa.

    Mikään ei estä ajamasta rekan perässä muuta liikennettä hitaammin saaden henkilötasolla jonkinlaista säästöä, mutta ei tuollainen rajoitus pelkästään pienessä Suomessa vaikuttaisi huomattavasti. Ylinopeuksia se sen sijaan lisäisi täällä todella paljon.

    Maantieajo on yleensä pienikulutuksisempaa kuin liikennevalojen miinoittama taajama-ajo.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit