Tilanteita liikenteessä

494 kommenttia
1679111217
  • @Karrette kirjoitti:

    Ylinopeutta ajava aiheuttaa haittaa jos hän ajaa liikennevirtaa nopeammin haitaten toisten luontevia kaistanvaihtoja. Harmittavan usein pientäkin ylinopeutta käyttävä alkaa painostamaan edelläajavaa. Toisaalta aina ei ole kyse siitä, jotkuthan ajava ihan vapaaehtoisestikin kurakelillä lähes kuorma-auton perässä.

    Ajoittain näkee alinopeuttakin ajavia Kehä 1:llä, ja he ovat valinneet siihen keskimmäisen kaistan. Sekään ei ole hyvä sujuvan liikenteen kannalta, mutta se on jokapäiväinen ilmiö.

    Mitä pitsinyplääjiä te olette, ajakaa sitä autonne parhaan taitonne mukaan, ja antakaa tilaa meille joille auto arkinen apuväline, mitä joutuu käyttämään väli röyhkeästikin, tila saamiseksi tyypeiltä joiden asenne on ettet minun eteen ainakaan tule.

      
  • muokattu 17.12.2019 18:17

    @Karrette kirjoitti:
    Ylinopeutta ajava aiheuttaa haittaa jos hän ajaa liikennevirtaa nopeammin haitaten toisten luontevia kaistanvaihtoja. Harmittavan usein pientäkin ylinopeutta käyttävä alkaa painostamaan edelläajavaa.

    Nopeus vapaassa tilassa sen sijaan on aika harmitonta, koska mihin sitä törmäisi jos baana on vapaa?

    Juuri näin. Ylinopeutta ajava varaa itselleen tilaa liikenteestä enemmän kuin tienkäyttäjälle on sitä tarkoitus antaa. Se heikentää sujuvuutta. Vapaassa tilassa ajakoon kukin haluamallaan tavalla, mutta toisten blokkaaminen on korkeintaan aivojen osalta vapaassa tilassa ajamista.

    Lainaus Ylen uutisesta: "Moottoritien Hamina–Vaalimaa-osuus toteutettiin elinkaarimallilla. Liikennevirasto tilasi sen suunnittelun, rakennuksen, rahoituksen ja kunnossapidon tarjouskilpailun voittaneelta Tieyhtiö Vaalimaa Oy:ltä.
    ...
    Valtio maksaa Tieyhtiö Vaalimaa Oy:lle päivittäin noin 60 000 euroa vuoteen 2034 saakka."

    Kun velkaantuva valtio, jossa tiestön rahoitus on muutenkin krooninen ongelma, tekee tuollaisen investoinnin, on kohtuutonta olettaa, että tiestön hyötyjä subventoidaan laittoman ajotavan omaaville kuljettajille.

      
  • muokattu 17.12.2019 18:25

    @740 GLE kirjoitti:
    Ensin selkeä käsimerkki takaa eteenpäin koko sivuikkunan mitalla avokämmenellä kohteliaasti kuin Leidille ovea avattaessa näytettynä "ole hyvä ja mene ensin".

    Sen jälkeen syttyy vasen vilkku. Jatkotoimet toki riippuvat muiden reagoinnista kommunikoituun pyyntöön nopeammalle kaistalle siirtymisestä.

    Täällä usein ehtii jo seuraava tulla jostain taaempaa odottelemaan vuoroaan, jolloin ensimmäisen ohittajan jälkeen ei voi itse ohitukseen lähteä. Arvaatko mitä tapahtuu sen jälkeen, kun vuoroa rekan perässä 85 km/h ajaen vuoroa odotellaan?

    Onko joku, joka ei ymmärrä tätä kokonaisuutta?

    Valitettavasti on, mutta onneksi useimmat rinnalle blokkereiksi itsensä ajaneet ymmärtävät selkeän merkin päästää heidät ensin, kun kerran ykköslähtöruutuun ovat ajaneet.

    Ymmärsinköhän oikein. Tarkoitatko ykköslähtöruudulla rekan perään pussiin jäänyttä? Tuo ei ole ykköslähtöruutu, koska moottoritiellä jonot purkautuu häntäpäästä alkaen. Juuri siitä syystä ylinopeudella ohittajat sujuvuutta heikentävät.

    Ykköslähtöruutuun ei itseä ajeta, vaan ylinopeuskuskit sinne rajoitusta noudattavan pakottavat.

      1
  • muokattu 17.12.2019 18:43

    @Herbert kirjoitti:

    Ymmärsinköhän oikein. Tarkoitatko (740GLE) ykköslähtöruudulla rekan perään pussiin jäänyttä? Tuo ei ole ykköslähtöruutu, koska moottoritiellä jonot purkautuu häntäpäästä alkaen. Juuri siitä syystä ylinopeudella ohittajat sujuvuutta heikentävät. Ykköslähtöruutuun ei itseä ajeta, vaan ylinopeuskuskit sinne rajoitusta noudattavan pakottavat.

    Näinpä. Siitä voi sitten sujuvasti leikkiä kohteliasta kanssa-autoilijaa käsien heiluttamisella, josta kukaan hänniltä ohi lähtevä ei ole hölkäsen pölähdyksen vertaa kiinnostunut...

      
  • Ollaan siis jumissa 85 km/h ajavan rekan perässä. Kuinka paljon sitä ylinopeutta pitää vasemmalla kaistalla olla, jotta se muodostuu ongelmaksi? 1, 2, 5, 10, 15, 30km/h? Rajoituksen mukaan - siis 15 km/h pussissa olijaa nopeammin - ohittava jono ei ole ongelma?

    Itse vältän pussiin joutumisen ilmaisemalla kaistanvaihtohalukkuuteni hyvissä ajoin ennen hidastamistarvetta jolloin tilaa vasemmalla yleensä järjestyy, ajettiin siellä ylinopeutta tai ei. En myöskään pidä ongelmana nostaa nopeuttani ohituksen ajaksi 5 km/h yli rajoituksen jos takana olevan käsitys hyvästä turvavälistä ei vastaa omaani tai hänellä on pitkien valojen releessä pätkimisvikaa.

      
  • muokattu 17.12.2019 19:27

    @JEV2 kirjoitti:

    Ollaan siis jumissa 85 km/h ajavan rekan perässä. Kuinka paljon sitä ylinopeutta pitää vasemmalla kaistalla olla, jotta se muodostuu ongelmaksi? 1, 2, 5, 10, 15, 30km/h? Rajoituksen mukaan - siis 15 km/h pussissa olijaa nopeammin - ohittava jono ei ole ongelma?

    Hyvä pointti - tavallaan. Ensinnäkin kaikki riippuu siitä, ollaanko ap/ip työmatka- tai viikonlopun/lomaruuhkassa jne. Eikä aina se ylinopeus - tietenkään. Sitä useammin ongelmana sen mittaisen raon puute, johon olisi sujuvaa puikahtaa vasemmalle kaistalle ohittaakseen motarilla rekan. Kun isomman nopeuden lisäksi unohdetaan se välin jättäminen siellä vasemmalla kaistalla.

    Mutta ei tuo kuvattu tilanne ole mahdotonta: ajat 120km/h oikeaa kaistaa ja rekka tulee perä edellä vastaan 85km/h. Pahassa ruuhkassa vasemmalla on ylinopeuskuskeja tiuhassa ajaen omaan nopeuteesi verrattuna "plus 1, 2, 5, 10, 15, 30 tai jotakin km/h" kovempaa. Niin vaan kohta huomaat ajavasi 85 rekan takana...

    Itse vältän pussiin joutumisen ilmaisemalla kaistanvaihtohalukkuuteni hyvissä ajoin ennen hidastamistarvetta jolloin tilaa vasemmalla yleensä järjestyy, ajettiin siellä ylinopeutta tai ei.

    Takana tulevat näyttänevät ensin selkeitä käsimerkkejä koko etuikkunan mitalla avokämmenellä kohteliaasti kuin Leidille ovea avattaessa näytettynä "ole hyvä ja mene ensin"?

    En myöskään pidä ongelmana nostaa nopeuttani ohituksen ajaksi 5 km/h yli rajoituksen jos takana olevan käsitys hyvästä turvavälistä ei vastaa omaani tai hänellä on pitkien valojen releessä pätkimisvikaa.

    Sitä pätkimisvikaa saattaa ilmetä sitä enemmän, mitä isompi nopeusero on jo vasemmalla tulevan ja oman vauhtisi välillä, kun aloitat siirtymisen vasemmalle. Olisihan se hienoa jos siellä olisi isot välit johon puikata ja unohtamatta jättää kiihdytystä varten väliä myös siihen rekkaan.

    Mutta kyllä sitä vaan silloin tällöin Herbertin kuvaamaa tilannetta joutuu kokemaan. Nähtävästi oma moka sitten, eikä noiden vasemman kaistan "sujuvasti" (omasta mielestään) ajavien millään tavalla....

      
  • Rekka lähestyy Herbertin kuvaamalla nopeuserolla n. 4m sekunnissa. Neljän sekunnin turvavälin kiinni kuromiseen menee tuolla nopeuserolla puoli minuuttia, jossa ajassa luulisi löytyvän vasemmalta sopiva rako. Puikkaamista en siihen suosittele vaan hallittua, vilkulla hyvissä ajoin ilmaistua, kaistanvaihtoa varustettuna tarpeen mukaan pienellä kiihdytyksellä. Siis hyvin paljon samaan tapaan kuin liittyessäsi moottoritielle, jonka nopeuteen joudut sopeutumaan ainakin kaistanvaihdon ajaksi tai liittymäkaista loppuu kesken.

      
  • muokattu 17.12.2019 20:53

    @JEV2 kirjoitti:

    Rekka lähestyy Herbertin kuvaamalla nopeuserolla n. 4m sekunnissa. Neljän sekunnin turvavälin kiinni kuromiseen menee tuolla nopeuserolla puoli minuuttia, jossa ajassa luulisi löytyvän vasemmalta sopiva rako.

    Joskus löytyy, joskus ei. Kuten kerroin, niin kyllähän autojen määrällä on tässä merkitystä ja etenkin sillä, että miten pitkiä välejä siellä vasemmalla kaistalla maltetaan pitää, kuten nopeuserolla. Variaatioita riittää kyllä joka menoon.

    Puikkaamista en siihen suosittele

    Kunhan käytin vain jollakin tavalla kuvaavaa sanaa asialle. Mitä yksittäistä kuvaavaa sanaa sinä käyttäisit sellaisella rennolla otteella?

    hallittua, vilkulla hyvissä ajoin ilmaistua, kaistanvaihtoa varustettuna tarpeen mukaan pienellä kiihdytyksellä. Siis hyvin paljon samaan tapaan kuin liittyessäsi moottoritielle, jonka nopeuteen joudut sopeutumaan ainakin kaistanvaihdon ajaksi tai liittymäkaista loppuu kesken.

    Noni! Homma on siinä! Aivan kaikki tilanteet katettu kerralla!

    Enää kyllä jää ihmeteltäväksi se, että ne jo vasemmalla olevat saattaneet "ennakoida" jo kilometritolkulla taaksepäin ja niillä on todennäköisesti jäänyt se "pieni kiihdytys" -moodi päälle. Ehkä sinun pitää opettaa sellaisille vuorostasi, miten palataan takaisin normaaliin, oikealle kaistalle. Se vaikuttaa myös olevan vaikea operaatio useille kuskeille.

      
  • JEV2: ”Itse vältän pussiin joutumisen ilmaisemalla kaistanvaihtohalukkuuteni hyvissä ajoin ennen hidastamistarvetta jolloin tilaa vasemmalla yleensä järjestyy, ajettiin siellä ylinopeutta tai ei.”

    Oman kokemukseni mukaan vilkun käyttö yleensä vain tiivistää ohituskaistan jonoa entisestään. Vilkutus auttaa jos siirryn useimpien muiden lailla, eli siirryn ohituskaistalle jo nähdessäni kaukana edessäni minua hitaamman. Kaukana varsinaisesta ohitustapahtumasta muilla riittää joskus joustohaluja ja he antavat tietä, mutta kun laitan vilkun päälle vasta kun varsinainen ohitus olisi ajankohtainen, eli kun turvavälini edellä ajavaan alkaa mennä alle 4 sekunnin, niin ohituskaistalla ajavien halu antaa tilaa on aika vähissä. Kohtelusta päätellen he pitävät vasta ohittaessa ohituskaistalle siirtyvää välistävetäjänä, jonka itsekkäät aikeet tulee estää tiivistämällä ”turvaväli” olemattomaksi.

      1
  • @Herbert kirjoitti:
    Vapaassa tilassa ajakoon kukin haluamallaan tavalla, mutta toisten blokkaaminen on korkeintaan aivojen osalta vapaassa tilassa ajamista.

    Juuri tästä syystä mainitsin turvaetäisyydet. Pelkästään liikenteen sujuvuuden kannaltakin tarkasteltuna ylinopeus lakkaa olemasta "oma asia" heti jos joku muu joutuu siihen jotenkin reagoimaan.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Täällä usein ehtii jo seuraava tulla jostain taaempaa odottelemaan vuoroaan, jolloin ensimmäisen ohittajan jälkeen ei voi itse ohitukseen lähteä. Arvaatko mitä tapahtuu sen jälkeen, kun vuoroa rekan perässä 85 km/h ajaen vuoroa odotellaan?

    Ei tarvitse arvata, koska kokemuksesta tiedän mitä tapahtuu. Rinnalla oleva ja sitä seuraava eivät yleensä jarruttele minut mukaan päästääkseen, mutta vapaa tila lähestyy takaa päin ja tilaa löytyy yleensä siinä vaiheessa kun kauempana takanani tuleva voi sen tarjota jarruun koskematta.

    Ymmärsinköhän oikein. Tarkoitatko ykköslähtöruudulla rekan perään pussiin jäänyttä? Tuo ei ole ykköslähtöruutu, koska moottoritiellä jonot purkautuu häntäpäästä alkaen.

    En tietenkään tarkoita, koska pussitettu ei blokkaa ketään eikä ole vapaassa valintatilanteessa ykkösruudussa.

    Blokkeri on tietenkin se takaa tullut, joka ajatuksissaan lipuu ohituskaistaa rinnalle jääden siihen estämään pussitetun vapautumisen.

    Tällaiselle blokkerille käsimerkki ja vasen vilkku kertovat menohaluista. Kaikki eivät siihen reagoi, mutta aika pian joku.

      
  • muokattu 18.12.2019 14:29

    @JEV2 kirjoitti:
    Ollaan siis jumissa 85 km/h ajavan rekan perässä. Kuinka paljon sitä ylinopeutta pitää vasemmalla kaistalla olla, jotta se muodostuu ongelmaksi? 1, 2, 5, 10, 15, 30km/h? Rajoituksen mukaan - siis 15 km/h pussissa olijaa nopeammin - ohittava jono ei ole ongelma?

    Käytännössä ylinopeudet eivät tee yhdistelmän ohittamisesta hankalaa tuossa tilanteessa. Puuttuvat turvavälit tekevät, sekä jumissa olevan oma että ohi vierivän autojonon.

    Jos etäisyydet ovat kunnossa, myös vanhalla nelosdieselillä ehtii kyllä mukaan muita häiritsemättä. Ja toisin päin, vaikka koko 25 metrin ajoneuvovälillä ohi pyyhältävä jono ajaisikin rajoituksen mukaan 100 tai 120 km/h, näiden välimatkarikollisten joukkoon ei turvallisesti mahdu, eikä minua ainakaan edes kiinnosta yrittääkään hyväkulkuisellakaan vehkeellä.

    Itse vältän pussiin joutumisen ilmaisemalla kaistanvaihtohalukkuuteni hyvissä ajoin ennen hidastamistarvetta jolloin tilaa vasemmalla yleensä järjestyy, ajettiin siellä ylinopeutta tai ei.

    Aivan. Ei se rinnalla ajava hyppää jarrulle, eikä tarvikaan. Mutta kun näyttää aikeensa ajoissa, jopa Suomessa löytyy kyllä tilaa. Vapaa tila lähestyy takaa.

    En myöskään pidä ongelmana nostaa nopeuttani ohituksen ajaksi 5 km/h yli rajoituksen jos takana olevan käsitys hyvästä turvavälistä ei vastaa omaani tai hänellä on pitkien valojen releessä pätkimisvikaa.

    Sakkoa en ota, mutta kun tilaa tarjotaan, teen kyllä parhaani kiittääkseni poistumalla edestä.

      
  • muokattu 18.12.2019 16:00

    Kirjoituksissa käytetään nimitystä ”ohituskaista”. Mihin tuo nimi perustuu?

    Oikealta ohittaminen on kiellettyä moottoritiellä. Se on fiksua kun on 120 km/h tiekohtainen rajoitus, mutta monella on vain 80 km/h ajoneuvokohtainen rajoitus. Sallittua se tosin on silloin kun liikenne menee jonossa, tai kaistaopasteiden mukaan mennään. Mutta kukaan ei käytä nimikettä ”ohituskieltokaista”?

      
  • Karrette: ”Kirjoituksissa käytetään nimitystä ”ohituskaista”. Mihin tuo nimi perustuu?”

    Uskon nimityksen johtuvan siitä, että vasenta kaistaa voi vain harvoissa tilanteissa käyttää laillisesti muuhun kuin ohittamiseen. Ehkä tuolla nimityksellä halutaan myös alleviivata, että Suomessa vasen kaista ei ole tarkoitettu nopealle liikenteelle kuten Saksassa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Käytännössä ylinopeudet eivät tee yhdistelmän ohittamisesta hankalaa tuossa tilanteessa. Puuttuvat turvavälit tekevät, sekä jumissa olevan oma että ohi vierivän autojonon.

    Ongelmana ei ole auton suorituskyky, minäkin saan autoni kiihtymään ahtaankin raon mukaiseksi. Ongelma on se, että jos vaihdan kaistaa vasemmalle vaikka riittäväänkin turvaväliin ja takaa tulee nopeampi, tämä pääsääntöisesti ei voi käsittää sitä, miksi hänen eteensä tulee joku junnaamaan suurinta sallittua nopeutta. Tämä kokee asian liikenteen sujuvuuden heikentämisenä, vaikka itse lain vastaisella ajotavalla on luonut tilanteen, josta aiheutuu ongelmia muille.

      
  • @JEV2 kirjoitti:

    En myöskään pidä ongelmana nostaa nopeuttani ohituksen ajaksi 5 km/h yli rajoituksen jos takana olevan käsitys hyvästä turvavälistä ei vastaa omaani tai hänellä on pitkien valojen releessä pätkimisvikaa.

    Eli painostaja saa tahtonsa läpi ja kokee onnistuvansa eli hänen käsitys ajotavasta on oikea, johon muiden on sopeuduttava. Tosin kun satasen rajoituksella ajaa 105, se ei monille riitä eli kun pitäisi nostaa omaa nopeutta 10-20 km/h, se lienee ongelma sinullekin?

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Eli painostaja saa tahtonsa läpi ja kokee onnistuvansa

    EVVK.

    Ajoneuvon pirstaleiden sironta-alueen ulkopuolella pysytteleminen riittää. Koulutuksen ja kurinpidon voi jättää tehtävään palkkaamillemme ammattilaisille.

      
  • muokattu 19.12.2019 13:54

    @Herbert kirjoitti:
    Tosin kun satasen rajoituksella ajaa 105, se ei monille riitä eli kun pitäisi nostaa omaa nopeutta 10-20 km/h, se lienee ongelma sinullekin?

    Kokeile nyt edes pari kertaa ohittaa tasan rajoitusnopeudella kunnes nopeampi tavoittaa, nosta sitten vaikkapa se 5 km/h takaasi lähestyvän jo pudotettua samaan nopeuteen ja kytke oikea vilkku jo ohitettavan rinnalla.

    Ellei tuo toimi sinulla, sitten se yllättäen rauhoittaa takaa nopemmin tulevan ainoastaan minun autoni kohdalla? Ehkä noin saa tehdä vain kaksipiippuisella Mersulla, mutta ei kohtuuhintaisella perheautolla, en tiedä?

      
  • 740 GLE: ”Kokeile nyt edes pari kertaa ohittaa tasan rajoitusnopeudella kunnes nopeampi tavoittaa, nosta sitten vaikkapa se 5 km/h takaasi lähestyvän jo pudotettua samaan nopeuteen ja kytke oikea vilkku jo ohitettavan rinnalla.”

    Minä en saa tuota toimimaan käytännössä. Jos takaa tuleva saa minut kiinni kesken ohitusta ajaessasi suurinta sallittua, niin olen aloittanut oman ohitukseni vaikka takana oleva on jo aloittanut omansa (siirtynyt ohituskaistalle).

      
  • muokattu 19.12.2019 14:30

    @740 GLE kirjoitti:
    Ajoneuvon pirstaleiden sironta-alueen ulkopuolella pysytteleminen riittää. Koulutuksen ja kurinpidon voi jättää tehtävään palkkaamillemme ammattilaisille.

    Minun ratkaisu on jäädä pussiin ja avautua täällä ylinopeuskuskien ajotavasta. En ala ajaa noista karkuun.

      
  • muokattu 19.12.2019 14:28

    @740 GLE kirjoitti:
    Kokeile nyt edes pari kertaa ohittaa tasan rajoitusnopeudella kunnes nopeampi tavoittaa, nosta sitten vaikkapa se 5 km/h takaasi lähestyvän jo pudotettua samaan nopeuteen ja kytke oikea vilkku jo ohitettavan rinnalla.

    En pidä hyvänä ratkaisuna. Kun ohittaa enintään n. 15 km/h nopeuserolla, riittävän kaulan vetäminen ohitettavaan kestää selvästi enemmän kuin normaali kaistanvaihtovilkutuksen ennakko n.3 tiksutusta. Kohdalla vilkuttaminen antaa ohitettavalle käsityksen epäselvästä tilanteesta. Aikooko ohittaja kiilata painostajan takia eteen. Nuo yhdessä luovat epämääräisyyttä tilanteeseen.

    Se kokemus mikä minulla ylinopeuskuskeista on, 5 km/h ei niille riitä, kun tavoitenopeus on n. 10 km/h suurempi. Voi tietysti olla, että mersun sosiaalinen asema toisen kunnioitukseen riittää ja minun puolet halvemmalla autollani ei tuota statusta ole.

      
  • Karrette: ” On kaikille helpompaa mennä suhteellisen ripeästi kun tilanne sitä edellyttää...”

    Aika iso osa liikenteen ongelmista syntyy siitä, kun ihmiset haluavat päästä helpolla. Nopeasti ajatellen siinä ei ole mitään pahaa, mutta läheskään kaikki kuskin hommia helpottavat jutut eivät ole hyväksi liikenteen kannalta katseltuna. Yhden kuskin omaa osaa helpottavat asiat tuppaavat aika usein olemaan jonkun toisen kuskin riesa. Moottoritieajo on tästä poikkeuksellisen hyvä esimerkki.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    En pidä hyvänä ratkaisuna.

    Kuulostaa siltä, ettet ole edes kokeillut?

    Kun ohittaa enintään n. 15 km/h nopeuserolla, riittävän kaulan vetäminen ohitettavaan kestää selvästi enemmän kuin normaali kaistanvaihtovilkutuksen ennakko n.3 tiksutusta.

    Totta kai kestää, mutta eihän vilkku kerro aiottua kääntösädettä, vaan ainoastaan suunnan. Lisäksi 3 naksua ei ole minusta mikään kaistanvaihtovilkutus! Reilusti vaan se oikea vilkku päälle viimeisen ohitettavan rinnalla ja palautetaan vasta oikealle siirryttäessä, eli satoja metrejä myöhemmin.

    Kohdalla vilkuttaminen antaa ohitettavalle käsityksen epäselvästä tilanteesta. Aikooko ohittaja kiilata painostajan takia eteen. Nuo yhdessä luovat epämääräisyyttä tilanteeseen.

    Päinvastoin. Hereillä oleva ohitettava näkee vilkun jo peilistään tai viimeistään rinnalla. Vilkku ei oikeuta mihinkään kiilaamisiin, vaan ainoastaan kertoo muille mitä SEURAAVAKSI on tekeillä.

    Se kokemus mikä minulla ylinopeuskuskeista on, 5 km/h ei niille riitä, kun tavoitenopeus on n. 10 km/h suurempi.

    Aivan. Ellei ole valmis riskeeraamaan edes rikesakkoa, sen nopeamman jättämiseen ei vauhti riitä, mutta onneksi ei tarvikaan. Nopeuden nosto tehdään hänen jo hidastettuaan (kun on ensin itse arvioitu, että oma nopeus ei riitä pakenemaan alta pois). Tällä kerrotaan nopeammalle, että hänet on havaittu ja pyrkimys on mennä edestä pois. Vilkku viimeisen ohitettavan rinnalla kertoo, että poistutaan edestä heti kun turvallisesti mahtuu.

    Se vilkku tarvitaan nimenomaan kohteliaan tilan jättämiseen ohitettavan edelle, koska muuten kaikkein kuumin Abarth- ja mopo-osasto sinkoaa oikealta ohitse sitä ohitettavaa (ja sinua) vielä enemmän häiriten.

    Voi tietysti olla, että mersun sosiaalinen asema toisen kunnioitukseen riittää ja minun puolet halvemmalla autollani ei tuota statusta ole.

    Ei niin pientä leikkiä, ettei totta toinen puoli? Ihan kaikki on mahdollista maassa, jossa itse uutta 40 tonnin autoa ajava kauhistelee 5 tonnin Volvon tai 25 tonnin Mersun mukavaa kyytiä, jota arvioidaan tyyliin "on tää hieno, olisipa itselläkin varaa tällaiseen"?

    (Kommentit Rouvan liikuista kollegojensa kanssa)

      
  • @TeeCee kirjoitti:
    Karrette: ”Kirjoituksissa käytetään nimitystä ”ohituskaista”. Mihin tuo nimi perustuu?”

    Uskon nimityksen johtuvan siitä, että vasenta kaistaa voi vain harvoissa tilanteissa käyttää laillisesti muuhun kuin ohittamiseen. Ehkä tuolla nimityksellä halutaan myös alleviivata, että Suomessa vasen kaista ei ole tarkoitettu nopealle liikenteelle kuten Saksassa.

    Kun ajaa moottoritietä niin voi huomata että vasenta kaistaa käyttäviä on todella paljon. Se on ymmärrettävää koska tarkoitus ei ole että kaistanvaihtoja tehtäisiin jatkuvasti (koukaten toisten eteen kuten on tapana), ja ajettaisiin turvaetäisyyksistä piittaamatta. 120 km/on Suomessa nopeaa liikennettä. Bussit ja pakettiautot on rajoitettu tasolle 100 km/h, ja yhdistelmät ja raskas liikenne tasoon 80 km/h.

    Ohituskaistoja joidenka tarkoitus on ilmoitettu etukäteen opastuskyltillä (Ohituskaistan alkuun 3 kilometriä) löytyy joillakin valtateillä, esimerkiksi Orivedellä. Niiden tarkoitus on purkaa ruuhkaa, vaikkakin se seuraava rekka odottaa yleensä jo näköetäisyyden päässä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Kuulostaa siltä, ettet ole edes kokeillut?

    Nopeuden lisäystä kyllä, vilkutusta noin ajoissa en.

    Totta kai kestää, mutta eihän vilkku kerro aiottua kääntösädettä, vaan ainoastaan suunnan.

    Yleensä vilkutuksen aloitus on jollain lailla linjassa aiotun toimenpiteen aloituksen kanssa (pl. ratin kääntymisen tahdissa vilkuttavat).

    Lisäksi 3 naksua ei ole minusta mikään kaistanvaihtovilkutus!

    Vaikka tuollainen automaattivilkku monissa autoissa onkin, olen samaa mieltä. Itseltäni olen automaatin kytkenyt pois päältä, kun en ole keksinyt sille käyttöä. Mutta tuossa kyse oli ennakosta eli 3:n jälkeen aloitetaan siirtyminen.

    Päinvastoin. Hereillä oleva ohitettava näkee vilkun jo peilistään tai viimeistään rinnalla. Vilkku ei oikeuta mihinkään kiilaamisiin, vaan ainoastaan kertoo muille mitä SEURAAVAKSI on tekeillä.

    Kun vallitseva tapa on aloittaa kaistanvaihto heti vilkutuksen jälkeen, voi ohitettava hätääntyä, aikooko vilkuttaja tulla jo nyt takaisin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Se vilkku tarvitaan nimenomaan kohteliaan tilan jättämiseen ohitettavan edelle, koska muuten kaikkein kuumin Abarth- ja mopo-osasto sinkoaa oikealta ohitse sitä ohitettavaa (ja sinua) vielä enemmän häiriten.

    Kun noitakin tiellä liikkuu, itsekkyyden muodostaman suojamuurin takaa kyky kommunikoida hitaampien kanssa on heikko.

    Ei niin pientä leikkiä, ettei totta toinen puoli? Ihan kaikki on mahdollista maassa, jossa itse uutta 40 tonnin autoa ajava kauhistelee 5 tonnin Volvon tai 25 tonnin Mersun mukavaa kyytiä, jota arvioidaan tyyliin "on tää hieno, olisipa itselläkin varaa tällaiseen"?

    Ellei aivan loppuun ajetuista romuista puhuta, status määräytyy auton luokan perusteella (koko, hintaluokka uutenajne.) Uusi Corolla viestii jotain muuta kuin 10 vuotias mersu, vaikka olisi Corollan huippumalli kaikilla lisävarusteilla ja epäedullisella osamaksusopimuksella.

      
  • Mielikuvat ohjaa käytöstämme. Ehkä ohituskaista on yksi moottoritieajoa muokkaava asia.

      
  • 9 § Ajoneuvon paikka ajoradalla
    Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

      
  • muokattu 19.12.2019 19:56

    Noin ylinopeuskuskikin varmaan asian kokee hämmästellessään, miksi edessä ajava ei siirry ohituskaistalta oikealle.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Eli painostaja saa tahtonsa läpi ja kokee onnistuvansa eli hänen käsitys ajotavasta on oikea, johon muiden on sopeuduttava. Tosin kun satasen rajoituksella ajaa 105, se ei monille riitä eli kun pitäisi nostaa omaa nopeutta 10-20 km/h, se lienee ongelma sinullekin?

    Voin nostaa nopeutta 740 GLEn tapaan hieman. Tässä tapauksessa jo tuo 5 km/h nosto tarkoittaa nopeuseron 33% kasvua, jolla taas on merkittävä vaikutus ohitukseen kuluvaan aikaan.

    Aiemmista kirjoituksistasi päättelen, että vain sinun ylinopeustoleranssisi ylittävät kuljettajat ovat niitä ylinopeuskuskeja, mutta sinä saat toki itse ylittää rajoitusta hieman, sillä ethän ole sen suhteen pilkuntarkka?

    Toisaalta tiedämme TeeCeen kirjoituksista ettei muuta liikennettä hitaammin ajava koskaan nosta liikenneonnettomuuden kuolemanriskiä, vaan itseasiassa pienentää sitä. Voit siis huoletta liittyä rajoitusnopeudella ohituskaistalle ja hidastaa perässä tulevien nopeutta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit