Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1498 kommenttia
1192022242550
  • M880: "Harvoin tekee mieli tracktestiä puolustaa, mutta minä taas pidän tuollaista uhoamista aika lapsellisena ja/tai naurettavana."

    Typerä päteminen ja uhoaminen on naurettavaa ja lapsellista. Isänmaallisuuteni kyseenalaistaminen on naurettavuuden huippu.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Minusta ei saa tekemälläkään vasemmistolaista. En provosoidu tuosta, itsehillintä on kehittynyt tasolle josta NHB voi vain haaveilla.

    Eli äärivasemmistolaista Marinia ylistävästä ja verojen maksamisen ihanuudesta kirjoittavasta kaverista tarvitse enää tehdä vasemmistolaista. Tämä on nyt ihan samaa kuin se, että avoimesti yksityisautoilua haittaamaan pyrkivästä ja polttomoottoreita kieltämässä olevasta Marinista teet jotain sankaria aloittamassasi ketjussa, jonka aihe on polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoro. Tuota Marinin tapaa puolustaa polttomoottoriautoja pääset maistelemaan jo pian liikennepolttoaineiden verojen noustessa, mutta mikäs siinä, kun verojen maksu on niin kivaa. Korkeat verot yhdistettynä korkeisiin kustannuksiin on se, mitä mitä kehumasi linja tuo mukanaan.

    Pääministerimme ei ole äärivasemmistolainen nämä löytyvät eri puolueesta. NHB:n toisen laidan ääriajattelua ei tarvitse miettiä se käy ilmi näistä kommenteista. Niin kauan kuin polttoainetta voi rahalla ostaa se on halpaa. Ne piirtää joilla on liitua. Ruikuttajat ruikuttaa ja valittaa milloin mistäkin mutta siihen on vapaassa maassa kaikilla oikeus.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    M880: "Harvoin tekee mieli tracktestiä puolustaa, mutta minä taas pidän tuollaista uhoamista aika lapsellisena ja/tai naurettavana."

    Typerä päteminen ja uhoaminen on naurettavaa ja lapsellista. Isänmaallisuuteni kyseenalaistaminen on naurettavuuden huippu.

    Kirjoitin punaisten piirien laajasti tuntemista isänmaallisuuden kammosta, jonka näköjään omit kritiikiksi itseäsi kohtaan. Myönsitkö juuri olevasi näissä piireissä vai etkö vain ymmärtänyt lukemaasi?

    @tracktest kirjoitti:

    Pääministerimme ei ole äärivasemmistolainen nämä löytyvät eri puolueesta.

    Et liene pahemmin seurannut Marinin edesottamuksia.

    https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4182311-vaalikoneet-kertovat-sanna-marin-on-vasemmistolaisempi-kuin-puolueensa

    NHB:n toisen laidan ääriajattelua ei tarvitse miettiä se käy ilmi näistä kommenteista. Niin kauan kuin polttoainetta voi rahalla ostaa se on halpaa. Ne piirtää joilla on liitua. Ruikuttajat ruikuttaa ja valittaa milloin mistäkin mutta siihen on vapaassa maassa kaikilla oikeus.

    Ei politiikan pitäisi olla sitä, että liikkumiseen on aina vain harvemmalla tarpeeksi liitua. Tuohon se sosdem-polku tosin johtaa. Marin ajaa juuri sellaista politiikkaa. Neuvostoliiton loppuvuosina siellä riiitti liitukeisareita kansa jonottaessa leipää.

    Jos luulet, että olet ymmärtänyt ajatteli laadun, niin kokeile toki. Epäilen kuitenkin vahvasti, että jälleen kerran mielikuvituksesi on luonut vain todellisuudesta irrallaan olevia olkiukkoja. Uskallatko kokeilla, osuitko yhtään oikeaan?

      
  • Toistetaan en ole vasemmistolainen, eikä minusta sellaista saa tekemälläkään. Pikemminkin olen isänmaallinen patriootti hyvässä mielessä. En tunne punaisia piirejä ja tiedän että 70-luvulla oli näitä isänmaallisuus kammoisia mutta nyt kommunistit ovat maltillisia ja hieman sivistyneempiä ajatuksineen.

    Vähävaraisellakin pitää olla edellytykset liikkua haluamallaan tavalla, en missään ole väittänyt ettei näin pidä olla. Nythän ilmastohysteerikot syyllistävät polttomoottoriautolla ajavia tekemällä näillä ajamisesta kyseenalaista toimintaa, eikä siitä niin kauan ole kuin pääministeri (Katainen) ohjeisti ostamaan dieselautoja ja nyt sitä demonisoidaan kuinkas muuten. Dieselauton ehdoton valtti on sen pitkä toimintamatka. Dieselauto jossa on uusi EURO6-luokan dieselmoottori ja käyttämällä auton polttoaineena toisen sukupolven uusiutuvaa dieseliä autoilijan ympäristöjalanjälki on kokonaispäästökuormaltaan sähköautoa pienempi.

    Nyt ilmastoahdistuksen ollessa kiivaimmillaan ohjeistetaan ostamaan sähköautoja vaikka sähköauton hankintahinnat ovat korkeita. Latausasemien vähyys ja rajallinen toimintamatka ei houkuta sähköautoon siirtymistä. Kalleimmissa sähköautoissa toimintamatka on kuitenkin vain noin puolet dieselauton toimintamatkasta.

      
  • Eipä Euro 5 -diesel ole huono sekään Suomessa varsinkin maantieajossa. Mutta yli 10 vuoden ikäisistä (Euro 4 ja vanhemmat) puuttuu hiukkassuodatin. Siksi autovero hankinnan yhteydessä on niin ikävä, koska se pitää pakokaasut tarpeettoman likaisina tai autoilijat osamaksuvelkaisina.

    Typenoksidi on dieseltekniikan heikkouksia, mutta niin vaan hybrideissä ja sähköautoissa on pölyä 5 kuukautta vuodessa tuottavat nastat alla.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Voi kai sitä pyöräilyä harrastaa noinkin ja toki siinä pyörille kertyy kilometrejä paljon, mutta silti...

    Voit toki laittaa Garminin, Polarin ja Wahoon päälle autossakin istuessa, mutta minulla ei ole tapana tehdä niin. Ellei harrastevehkeitä tarvitse kuskata autossa, niin sehän lisää sopivien ajokkien tarjontaa. Minä ajan silti maastopyörällä mieluummin kansallispuistoissa kuin betonihelvetissä.

    En myöskään säädä elämääni sopeutuakseni jollain ennalta valitulla käyttövoimalla kulkevaan autoon, vaan ostan elämääni sopivan auton. Jos elämä muuttuu tai autojen kustannukset muuttuvat, sitten valitaan muuttuneeseen tilanteeseen sopiva auto. Tästä on ihan turha yrittää rakentaa uskonkappaleita.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Tuota Marinin tapaa puolustaa polttomoottoriautoja pääset maistelemaan jo pian liikennepolttoaineiden verojen noustessa

    Sinulla on selkeä motiivikonflikti. Jostain syystä haluat minun hankkivan sähköauton, joten opastat minua harrastamaan pyöräilyä oikealla tavalla voidakseni vaihtaa patteriautoon. Silti halveksit Sannaa, jonka fiskaalisten määräysten filosofia kuulostaa juuri siltä, mikä saattaisi motivoida minut vaihtamaan sähköautoon.

    Molempia et voi saada ja koska elämäni ei näköjään täytä sinun normejasi, joudut nyt valitsemaan opetteletko sietämään käytännöllistä ja taloudellista turbodieseliäni vai sen minulle kannattamattomaksi tekeviä veronkorotuksia.

    Tee sinä omat valintasi kuten parhaaksi näet. Minä en näe tässä on muiden ihmisten elämän ja harrastusten eheyttämisen motiivia. Jos oma elämä tai markkina muuttuu, niin asunnot, mökit ja autot vaihtuvat uutta tilannetta vastaaviksi.

    On loukkaavaa tulla elvistelemään parempana harrastajana neuvomaan muita heidän vapaa-ajan vietossaan. Kanna sinä suksesi hiihtohissille vaikka olallasi, minä vien omani mäkeen autolla, enkä tarvitse siihenkään toverituomioistuimesi ohjeistusta.

      1
  • NHBNHB
    muokattu 18.12.2019 12:33

    @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Tuota Marinin tapaa puolustaa polttomoottoriautoja pääset maistelemaan jo pian liikennepolttoaineiden verojen noustessa

    Sinulla on selkeä motiivikonflikti. Jostain syystä haluat minun hankkivan sähköauton, joten opastat minua harrastamaan pyöräilyä oikealla tavalla voidakseni vaihtaa patteriautoon.

    En kyllä muista omanneeni haluja suuntaan tai toiseen autohankintojesi suhteen. Missä olen tuollaista kirjoittanut?

    @740 GLE kirjoitti:

    On loukkaavaa tulla elvistelemään parempana harrastajana neuvomaan muita heidän vapaa-ajan vietossaan. Kanna sinä suksesi hiihtohissille vaikka olallasi, minä vien omani mäkeen autolla, enkä tarvitse siihenkään toverituomioistuimesi ohjeistusta.

    Kuinka paljon pitää kuluttaa, ennen kuin siitä on luvallista keskustella ilman hirveitä kilareita? Möen laskemista en koe kiinnostavana tai kehittävänä suorituksena. Pelkään pahoin, etten ole tulossa hiihtohissillesi.

    @740 GLE kirjoitti:
    Voit toki laittaa Garminin, Polarin ja Wahoon päälle autossakin istuessa, mutta minulla ei ole tapana tehdä niin. Ellei harrastevehkeitä tarvitse kuskata autossa, niin sehän lisää sopivien ajokkien tarjontaa. Minä ajan silti maastopyörällä mieluummin kansallispuistoissa kuin betonihelvetissä.

    En myöskään säädä elämääni sopeutuakseni jollain ennalta valitulla käyttövoimalla kulkevaan autoon, vaan ostan elämääni sopivan auton. Jos elämä muuttuu tai autojen kustannukset muuttuvat, sitten valitaan muuttuneeseen tilanteeseen sopiva auto. Tästä on ihan turha yrittää rakentaa uskonkappaleita.

    Ja sillä polkupyörällä ajamallako ei sitten pääse tuosta betonihelvetistä ulos, vaan siihen vaaditaan tuhannen kilometrin kuljetus autolla? Onneksi en itse asu noin valtavassa betonihelvetissä, niin ei mene kaikki kuntoiluaika autolla ajamiseen. Pitääkin nyt muuten lähteä tästä betonihelvettiin polkemaan kuntopyörää. Siihen riittää tosin hybridinkin sähköisen kantaman murto-osa.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    M880: "Harvoin tekee mieli tracktestiä puolustaa, mutta minä taas pidän tuollaista uhoamista aika lapsellisena ja/tai naurettavana."

    Typerä päteminen ja uhoaminen on naurettavaa ja lapsellista. Isänmaallisuuteni kyseenalaistaminen on naurettavuuden huippu.

    Kirjoitin punaisten piirien laajasti tuntemista isänmaallisuuden kammosta, jonka näköjään omit kritiikiksi itseäsi kohtaan. Myönsitkö juuri olevasi näissä piireissä vai etkö vain ymmärtänyt lukemaasi?

    Vaikka tuo ei ollut kohdistettu minulle, niin vastaan silti (lähinnä siksi että ehdin jo kirjoittaa ennenkuin huomasin ettei se ollut minulle). Olen arvoliberaali keskustaoikeistolainen, eli politiikan arvonelikentäassä jossain siellä kokoomuksen keskikohdan ja RKPn korvilla.

    Olen itsekin hyvin huolissani nykyisen hallituksen työllisyys- ja verolinjauksista, pelkään sen johtavan kurjistumiseen vaikka tarkoitusperät varmasti ovat hyvät.

    Olen lähinnä huolissani siitä tavasta miten poliittista keskustelua käydään,oli se foorumi sitten tekniikkalehden keskustelupalsta tai eduskunta ja edustettu poliittinen suuntaus mikä tahansa. Tein vastikään virheen ja kirjauduin Twitteriin, ja menetin uskoni ihmiskuntaan.

    Persujen pelossa ei uskalleta tehdä päätöksiä, mikä taas lisää vettä myllyyn ja tulehduttaa ilmapiiriä entisestään. Vastuun kantavat molemmat osapuolet. Tai pitäisi kantaa, kukaan ei kanna.

      1
  • muokattu 18.12.2019 15:50

    Persujen pelko on mielenkiintoinen ajatus.

    Puolue oli hallituksessa, eikä mieleeni jäänyt heistä mitään ihmeellistä. Toki olivat eri persuja kuin nykyiset, koska kaikki ministerit hylkäsivät oman puolueensa, kuten jotkut sen kansanedustajatkin.

    Autoista sen verran että samat autot mitä Suomessa myydään ovat pääsääntöisesti halvempia muissa maissa, eikä Suomi ole mikään iso tekijä liikenteen osalta kun katsoo kartasta että on paljon muutakin maailmaa.

    Minulla on vielä nykyisestä autosta autovero kokonaan maksamatta (velkaa), joten mikäli punahallitus korottaa veroja pitää siirtyä kuluttamaan kenkiä ja enemmän aikaa työmatkoihini - auton vaihto on kallista koska sen arvonalennus realisoituu myynnin yhteydessä.

      
  • muokattu 18.12.2019 16:57

    Sieltähän kuoriutui kovan luokan äärioikeistolainen!

    @NHB kirjoitti:

    Eli äärivasemmistolaista Marinia

    ....sus joka kulukee lamphan vaattheissa SDP-puolueesha :-)

    verojen maksamisen ihanuudesta kirjoittavasta kaverista tarvitse enää tehdä vasemmistolaista.

    Sinusta verojen maksaminen on siis vasemmistolaisten keksimä juttu? Ja ennen kaikkea vain heidän kannattamansa?

    Tuota Marinin tapaa puolustaa polttomoottoriautoja pääset maistelemaan jo pian liikennepolttoaineiden verojen noustessa, mutta mikäs siinä, kun verojen maksu on niin kivaa.

    Ja liikennepolttoaineiden vero tulee mallina vasta nyt ja vain siksi, että Marin tuli pääministeriksi? Eikä?! Pitäisikö sinun pikkuisen raottaa niitä lappuja historian kannalta silmäilläksesi? Minä muistelen, että Suomessa kaikki hallitusvaihtoehdot ovat tehneet ihan samaa, niinku...

    Korkeat verot yhdistettynä korkeisiin kustannuksiin on se, mitä mitä kehumasi linja tuo mukanaan.

    Automaattisesti? Minusta on hämmästyttävää miten alas sinä arvostat oppositiopolitiikan, saati hallituskoalitioiden mahdollisuudet (nykyhallituksessa)! Et sinä niitä arvosta yhtään saati usko sen politiikan toimintakykyyn vissiin, mutta kannattaa pitää niin pirusti, vai?

    Kyllähän Marinia kehuttukin on, mutta en minä sitä nyt noin vallankumouksellisena kyllä pidä niin kuin sinä annat ymmärtää.

      
  • muokattu 18.12.2019 17:28

    Surkeinta tuossa on persujen Hallan aiheuttama todellinen halla Suomelle. Al holiin tuhlattu tärkeää hallitus ja virkamiesaikaa reilu kaksiviikkoa kun ilman hallaa olisi käytetty iltakoulussa vartti ja annettu virkamiesten hoitaa Suomen lakien ja kansainvälisten sopimusten mukaan koska muutakaan ei voi. Sama juttu Rinteen jahdissa kuukausi hyvää työskentelyaikaa hukkaan räksyttävän hallan takia. Sama meno varmaan jatkuu Haaviston kohdalla. Räksytetään asioista joilla ei ole suurestikaan merkitystä eikä anneta työrauhaa oikeasti tärkeille asioille.

      1
  • Nostakaa arvosteltavaksenne useita kausia eduskunnassa olleita, sieltä ne syylliset löytyy miksi autovero roikkuu mukana ja energiaverot nousseet kausikerrallaan. Uuden riesan ovat kehittäneet, eli vuotuinen ajoneuvovero

      1
  • Ilmastotavoitetta ei saavuteta vuoteen 2030 mennessä nykyisellä systeemillä. Autoveron asteittainen poistaminen laittaa liikkeelle autokannan nuorennuksen mitään muuta keinoa saavuttaa ilmastotavoitetta ei ole. Hallittu vuosittainen autoveron kevennys nuorentaisi autokantaa ja ilmastotavoite olisi saavutettavissa. Hallituksen ei pidä ilmoittaa autoveron asteittaisesta kevennyksestä sanallakaan näin ei tapahdu automarkkinoilla ongelmia kuten viimeksi kävi kun alettiin puhua autoveron poistamisesta. Uusien autojen kauppa pysähtyi kuin seinään ja siitä kaiken huipuksi luovuttiin pitkän jahkailun jälkeen. Sanna Marinin hallituksen pitäisi ottaa tuosta sekoilusta opikseen ja ilmoittaa tammikuun alussa ilmoitusasiana autoveron kevennyksestä siinä olisi se ensimmäinen askel ja ilmastoteko numero yksi. Pääministeri Sanna Marin jäisi historiaan naisena joka pelaa eikä pelkää ja saisi kaikkien kansalaisten sympatiat ja tuen. Luottamuksen luominen kansan suuntaan tarvitsee tekoja eikä vain hurskaita puheita. Nykyistä hallitusta ei pidä teilata etukäteen se on vasta taipaleensa alussa. Annetaan sen näyttää kykynsä ja arvioidaan tekemisiä vasta sitten kun on sen aika.

      1
  • Jokaista uutta autoa kohti pitäisi poistaa liikenteestä vähintään yksiauto. Uudenauton ostajalla harvemmin on vaihdokkina paalattava auto. Nykyisen autoveron poisto ei halvenna niin paljon uusienhintaa että käyttökuntoista vaihdossa tullutta kalustoa paalataan, kyllä ne käryttää edelleen vaikka uudessa ei olisi autoveroa senttiäkään.

      1
  • muokattu 18.12.2019 21:22

    @_Quu kirjoitti:
    Jokaista uutta autoa kohti pitäisi poistaa liikenteestä vähintään yksiauto. Uudenauton ostajalla harvemmin on vaihdokkina paalattava auto. Nykyisen autoveron poisto ei halvenna niin paljon uusienhintaa että käyttökuntoista vaihdossa tullutta kalustoa paalataan, kyllä ne käryttää edelleen vaikka uudessa ei olisi autoveroa senttiäkään.

    Etkö ole antanut (myynyt) vaihdossa edellistä autoasi kun vaihdoit uuteen? Jos möit sen niin käyttäjäketjun viimeinen luultavasti laittoi sen 20 vuotta vanhan auton seisontaan. Seisontaan kun ei tiedä että sen saa romutukseen eli kierrätykseen ilmaiseksi, tai juuri siksi ettei halua antaa sitä ilman korvausta pois.

      
  • Tietysti olen antanut vaihdossa auton on se ollut oma tai työsuhdeauto, autojen käyttöikä ei lyhene autoveron poistolla, paitsi jos niitä uusia halpoja aletaan niin aliarvostamaan että ne päätyy paaliin merkittävästi aikaisemmin, tuskin kuitenkaan ne niin halvoiksi tulee ettei niitä kannata kunnossapitää.

      1
  • @_Quu kirjoitti:
    Tietysti olen antanut vaihdossa auton on se ollut oma tai työsuhdeauto, autojen käyttöikä ei lyhene autoveron poistolla, paitsi jos niitä uusia halpoja aletaan niin aliarvostamaan että ne päätyy paaliin merkittävästi aikaisemmin, tuskin kuitenkaan ne niin halvoiksi tulee ettei niitä kannata kunnossapitää.

    Autojen romutusikä on ilmeisesti muissa maissa nuorempaa siksi että tuoreempia käytettyjä on paremmin saatavilla. Nyt noita tuodaan Ruotsista Suomeen 1/3 vauhdilla mitä uusia myydään.

    Ei tämä tarkoita että jatkossakaan ajettaisi lähes uusilla autoilla, vaan sitä että autokanta olisi keskimäärin vuoden tai kolme uudempaa.

    Miksi ostaisi vm. 2004 dieselin jos jatkossa saisi halvemmalla vm. 2007 dieselin kun niitä olisi paremmin tarjolla vaihtoautoina. Tuossa esimerkissä vanhempi on Euro 3 ja uudempi on Euro 4. Ja uudemmassa olisi ESP antamassa turvallisemman ajotapahtuman.

      
  • muokattu 19.12.2019 10:56

    Autoveron poistolla ei ole mitään vaikutusta romutusikää lähenevien autojen hintaan, siihen taas kuinka aikaisin autosta luovutaan vaikuttaa halvankaluston käyttäjien halu yleensä sijoittaa autoon tai varallisuus.
    Uusien autovero on porrastettu päästöjen mukaan, autoveron poisto ei edistä päästöjen alenemaa.
    EU:N henkilöautot ovat nyt keskimäärin 11,1 vuotta vanhaa.

    YLE: "Tammi-kesäkuussa eniten on tuotu Mersuja, Volvoja ja Bemareita. Kärkikolmikon osuus kaikesta käytettyjen henkilöautojen tuonnista on puolet ja ne muodostivat kolmen kärjen myös viime vuonna. Muutenkin top 10 koostuu lähes poikkeuksetta samoista merkeistä kuin viime vuonna. Ainoastaan Lexus on noussut uutena kymmenen haetuimman joukkoon."

    Mikä vaikutus on tuontiautoilla uusien kansanautojen myyntiin?

      
  • Pikavilkasulla näytti että täällä taitaa kirjotella vain täydelliset psykopaatit toisilleen.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:
    Pikavilkasulla näytti että täällä taitaa kirjotella vain täydelliset psykopaatit toisilleen.

    Psykopaatille tyypillisiä piirteitä ovat julmuus, epäsosiaaliset teot, alkoholin ja huumeiden käyttö, vastuuttomuus ja moraalittomuus.
    Vilkaisitkohan vähän hätäisesti, äläkä unohda omia kannanottojasi.

      1
  • @_Quu kirjoitti:
    Autoveron poistolla ei ole mitään vaikutusta romutusikää lähenevien autojen hintaan, siihen taas kuinka aikaisin autosta luovutaan vaikuttaa halvankaluston käyttäjien halu yleensä sijoittaa autoon tai varallisuus.
    Uusien autovero on porrastettu päästöjen mukaan, autoveron poisto ei edistä päästöjen alenemaa.
    EU:N henkilöautot ovat nyt keskimäärin 11,1 vuotta vanhaa.

    YLE: "Tammi-kesäkuussa eniten on tuotu Mersuja, Volvoja ja Bemareita. Kärkikolmikon osuus kaikesta käytettyjen henkilöautojen tuonnista on puolet ja ne muodostivat kolmen kärjen myös viime vuonna. Muutenkin top 10 koostuu lähes poikkeuksetta samoista merkeistä kuin viime vuonna. Ainoastaan Lexus on noussut uutena kymmenen haetuimman joukkoon."

    Mikä vaikutus on tuontiautoilla uusien kansanautojen myyntiin?

    Ei ehkä romutusikää lähenevien hintaan, vaan niiden paljon nuorempien joissa on vielä autoveron aiheuttamaa inflaatiota. Miksi ennemistö ostajista ostaisi vanhemman, jos uudemman saa halvemmalla tai samaan hintaan?
    Itsekin ostat uuden, sen sijaan että tyytyisit vuosimalliin 2016. Miksi sinä ostat uuden vaikka käytössäsi on ollut auto mikä on kaukana romutusiästä?

    Jokin aika sitten Audi, BMW, Mercedes sekä Volvo olivat rekisteröintien TOP10 merkkejä Suomessa, mutta enää ne eivät kaikki sitä enää ole. Johtuneeko sitten WLTP:n aiheuttamasta häiriöstä, vaiko siitä että hinta/laatu kohtaavat paremmin ruotsalaissa käytetyissä autoissa?

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Miksi sinä ostat uuden vaikka käytössäsi on ollut auto mikä on kaukana romutusiästä?

    Koska en osta mitään käytettyä kierrätyskamaa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Miksi sinä ostat uuden vaikka käytössäsi on ollut auto mikä on kaukana romutusiästä?

    Koska en osta mitään käytettyä kierrätyskamaa.

    Tarkoitin sitä että miksi myyt pois melko uuden auton pois, ja miksi on ok että jonkun toisen pitää ostaa ja ajaa sillä "kierrätyskamallasi"?

      
  • On se kyllä niin, että täytyy minunkin välillä puolustaa pelkällä polttomoottorilla varustettua autoa. Ajelin tässä muutamana päivänä Saksassa ihan kohtuullisella menopelillä. Auton merkkiä en viitsi paljastaa , mutta perässä oli A6, mikä lienee tarkoittavan, että kyseessä on 6-vaihteinen automaatti? Ainakin se oli automaattivaihteilla.

    Tällä kertaa matkaa ei kertynyt kuin rapiat 300km ja tankkiin meni 17 litraa dieseliä eli alle 5,6 sadalla ja matka oli lähes kokonaan motaria 120 - 140 km/h. Ei se ole paha kulutus minusta. Liikenteen päästöt pienenisivät paljon pelkästään sillä, että autokanta uudistuisi lähelle nykypäivää. Ja Toyotakin lisäisi hybrideihinsä latausmahdollisuuden, koska eihän nykyiset pikkubensatoyotat pääse lähellekään em. isomman dieselfarkun lukuja (tai ylittää ne reilusti, jos niin päin asian ajattelee)

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Tarkoitin sitä että miksi myyt pois melko uuden auton pois, ja miksi on ok että jonkun toisen pitää ostaa ja ajaa sillä "kierrätyskamallasi"?

    Nettiautossa on sata hintahaarukassa 150,00-1000,00 euroa käytettyä corollaa
    Miksi, mistä minä sen tiedän miksi ostavat pelastusarmeijan kirpputorilta meidän käytettyjä vaatteitakin.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Tarkoitin sitä että miksi myyt pois melko uuden auton pois, ja miksi on ok että jonkun toisen pitää ostaa ja ajaa sillä "kierrätyskamallasi"?

    Nettiautossa on sata hintahaarukassa 150,00-1000,00 euroa käytettyä corollaa
    Miksi, mistä minä sen tiedän miksi ostavat pelastusarmeijan kirpputorilta meidän käytettyjä vaatteitakin.

    Katsoitko minkä ikäisiä nuo Corollat olivat ja paljonko niillä oli ajettu? Kun uusien autojen hankintaa ei kuristettaisi hankintasakotuksella (Suomi-autovero) olisi tarjontaa yhtäkkiä muutamia kymmeniä tuhansia lisää, ja silloin jää yhä isompi osuus niistä huonoimmista myymättä kun parempaakin on tarjolla.

    Tosin Toyotan osalta en ole varma, niillä kun on maine että ainoa huolto mitä pitää tehdä on öljynvaihto 15 tkm välein. Mutta muiden merkkien osalta vuotuinen vero ja vakuutus on helposti enemmän kuin myyntihinta, jollei ne ole seisomassa eli poistettu liikenteestä.

      
  • @M880 kirjoitti:

    Vaikka tuo ei ollut kohdistettu minulle, niin vastaan silti (lähinnä siksi että ehdin jo kirjoittaa ennenkuin huomasin ettei se ollut minulle). Olen arvoliberaali keskustaoikeistolainen, eli politiikan arvonelikentäassä jossain siellä kokoomuksen keskikohdan ja RKPn korvilla.

    Olen itsekin hyvin huolissani nykyisen hallituksen työllisyys- ja verolinjauksista, pelkään sen johtavan kurjistumiseen vaikka tarkoitusperät varmasti ovat hyvät.

    Olen lähinnä huolissani siitä tavasta miten poliittista keskustelua käydään,oli se foorumi sitten tekniikkalehden keskustelupalsta tai eduskunta ja edustettu poliittinen suuntaus mikä tahansa. Tein vastikään virheen ja kirjauduin Twitteriin, ja menetin uskoni ihmiskuntaan.

    Persujen pelossa ei uskalleta tehdä päätöksiä, mikä taas lisää vettä myllyyn ja tulehduttaa ilmapiiriä entisestään. Vastuun kantavat molemmat osapuolet. Tai pitäisi kantaa, kukaan ei kanna.

    Itse en ole osannut pitää Kokoomusta oikeistolaisena puolueena enää sen jälkeen, kun Katainen osti vaalimenestyksen julkisen sektorin palkkojen tuntuvalla nostolla. Tuo ei ollut nousukauden huipulle ajoitettuna pelkästään umpisurkeata talouspolitiikkaa, vaan myös tuulahdus umpisurkeista poliittisista järjestöistä. Kataisen paikan perinyt Kykypuolueen viimeinen pääministerikyky ei hänkään varsinaisesti tilannetta oikaissut. RKP on hieno puolue siinä mielessä, että he avoimesti ajavat oman pienen äänestäjäkuntansa etuja millä hinnalla (hallitusohjelmalla) tahansa. Näin ei jää epäselvää siitä, missä mennään. Harmi vain, kun en itse kuulu tuohon porukkaan.

    Twitter söi kyllä juuri munkin uskoa ihmiskuntaan. Luin siellä nimittäin juuri kansanedustajista nuorimman twiitit polttoaineveron korotuksesta. Iiris kertoo kirkkain silmin, kuinka polttoaineveron korotus ei rasita pienituloista, vaan asia on itse asiassa päinvastoin.

    Poliittinen pelikenttä on muuttunut ja se näkyy kovaa vauhtia polarisoituvat Persujen ja Vihreiden välille. Keskustelun sävy on muuttunut ja mielipiteet selkiytyneet. Vanhat joka suuntaan kosiskelevat ja selkeitä mielipiteitä välttelevät puolueet ovat menettäneet valtavasti kannatustaan. Se on mun mielestä suora seuraus siitä, mihin perustuslain valuviat ja niitä hyvin hyödyntämään oppinut poliittinen järjestelmä ovat johtaneet.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Sieltähän kuoriutui kovan luokan äärioikeistolainen!

    @NHB kirjoitti:

    Eli äärivasemmistolaista Marinia

    ....sus joka kulukee lamphan vaattheissa SDP-puolueesha :-)

    verojen maksamisen ihanuudesta kirjoittavasta kaverista tarvitse enää tehdä vasemmistolaista.

    Sinusta verojen maksaminen on siis vasemmistolaisten keksimä juttu? Ja ennen kaikkea vain heidän kannattamansa?

    Tuota Marinin tapaa puolustaa polttomoottoriautoja pääset maistelemaan jo pian liikennepolttoaineiden verojen noustessa, mutta mikäs siinä, kun verojen maksu on niin kivaa.

    Ja liikennepolttoaineiden vero tulee mallina vasta nyt ja vain siksi, että Marin tuli pääministeriksi? Eikä?! Pitäisikö sinun pikkuisen raottaa niitä lappuja historian kannalta silmäilläksesi? Minä muistelen, että Suomessa kaikki hallitusvaihtoehdot ovat tehneet ihan samaa, niinku...

    Korkeat verot yhdistettynä korkeisiin kustannuksiin on se, mitä mitä kehumasi linja tuo mukanaan.

    Automaattisesti? Minusta on hämmästyttävää miten alas sinä arvostat oppositiopolitiikan, saati hallituskoalitioiden mahdollisuudet (nykyhallituksessa)! Et sinä niitä arvosta yhtään saati usko sen politiikan toimintakykyyn vissiin, mutta kannattaa pitää niin pirusti, vai?

    Kyllähän Marinia kehuttukin on, mutta en minä sitä nyt noin vallankumouksellisena kyllä pidä niin kuin sinä annat ymmärtää.

    Susia demareilla lampaiden vaatteissa kyllä riittää. Näistä olemme saaneet lukea kiihtyvällä tahdilla. Taitavat olla ilman poikkeusta kuitenkin import-kamaa. Miksi oikein yrität tunkea lauseitasi minun suuhun? Sitten vielä päivittelet noita omia lauseitasi... Mua ei kiinnostua osallistua keskusteluusi itsesi kanssa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit