Tesla

2384 kommenttia
1202123252680
  • @JEV2 kirjoitti:
    Asiallisen keskustelun airut tracktest taas liekeissä...

    Hienointa tässä on, että hän ei oikeasti itse edes näe mitä tässä on tekeillä.

    BMW:n edistyksellinen Slideware on saavuttanut Teslan kaupasta ostettavien tuotantomallien nykytason, joten BMW johtaa eikä muuta väittävä sitäpaitsi osaa edes ajaa.

      
  • Surullisen hahmon ritari.

      
  • NHBNHB
    muokattu 22.12.2019 03:19

    @HybridRules kirjoitti:

    Perinteisillä auton valmistajilla on valtavat investoinnit tehtynä polttomoottoritekniikkaan, joka pitäisi saada kannattavasti konvertoitua sähköauton valmistukseen ja samaan aikaan pitäisi ylläpitää kannattavuus. Päästövaatimukset pakottavat sähköistämään perinteisten valmistajien tuotteita, kun taas Tesla on päässyt aloittamaan siinä puhtaalta pöydältä ilman vanhojen investointien painolastia. Ja kun lisäksi Tesla on siinä erikoinen firma, ettei sen tarvitse toteuttaa perinteistä yhtiön tehtävää eli tuottaa voittoa omistajilleen, niin Teslan tehtävä on helpompi kuin perinteisten autonvalmistajien.

    Ja kyllä olen sitä mieltä, että NHB nimenomaan hypettää Teslaa, mutta vapaamatkustajana. Ajoprofiilisi on kertomasi mukaan sellainen, että Tesla kävisi hyvin käyttöösi, mutta taidat kuitenkin ajaa teinibem..eikun plugari-Passathan se taisi olla. Eikö ne halvemman pään Teslat ole jo suunnilleen samoissa hinnoissa kuin Passat? Vai odotteletko Cybertruckia myyntiin ennen kuin siirryt reaaliteslaajaksi?

    Volvohan ON edelläkävijä mitä tulee perinteisten autonvalmistajien pyrkimykseen konvertoida tuotteitaan sähköajoa hyödyntäviksi. Vähän aikaa sitten luin jostain (varmaan Hesarista), että Toyota ja Volvo ovat ainoat perinteiset autonvalmistajat, jotka saavuttavat tulevat päästövelvoitteet ja voivat jopa myydä päästöoikeuksia muille valmistajille. Volkkaria esim. uhkaa olikohan kahden miljardin sakot. En tullut ottaneeksi artikkelia talteen enkä muista niitä määräaikoja. Olisiko ollut 2025 vai 2030 tms. Joka tapauksessa.

    En sanoisi, että on missään suhteessa helppoa tunkeutua ulkoa tyhjästä niin kypsään ikään ehtineeseen ja tiukasti kilpailtuun teollisuuden alaan kuin autoteollisuus. Moni on kokeillut, mutta hyvin harva on päässyt yhtä pitkälle kuin Musk. Siitä olen samaa mieltä, että vanhoille valmistajille sadan vuoden polttomoottorin kehityspolun alaskirjaaminen on hankala paikka ja osittain tämän kitkan aiheuttaman hitauden ansiosta, Musk on saanut kahmittua markkinoilta siivun itselleen. Mutta samalla tavalla perinteisillä valmistajilla olisi ollut mahdollisuus laittaa pelimerkit täyssähköiselle tulevaisuudelle. Siihen ei vain löytynyt uskallusta.

    Halvemman pään Teslat ovat tuntuvasti listahinnaltaan Passattiani halvempia. Niitä ei vain silloin ollut tarjolla, kun olin autoa ostamassa. Nyt tilanne on se, että kun seuraavan kerran autonvaihto on ajankohtainen, niin vain sähköauto on vaihtoehto, jos asun sellaisella seudulla, missä on läheskään yhtä hyvät latausmahdollisuudet kuin Suomessa. Cybertruck ei ole minun auto missään tilanteessa. Eikä sen auton Tesla tarvitse olla, vaan paras kelpaa millä merkillä tahansa varustettuna.

    Nuo EU:n tavoitteidem saavuttamisesta kertovat jutut perustuvat yleesä PA Consultingin arvauksiin. Viimeisimpänsä mukaan neljä valmistajaa olisi saavuttamassa tavoitteet. Jossain vaiheessa sielläkin Volvon sähköhype puri ja arvauksensa oli yltiöoptimistinen. Kiinnitin huomiota tuohon jo vuosia sitten, kun tästä aiheesta palstalla keskusteltiin. Viimeisimpään korjasivat arvaustaan Volvosta jo tuntuvasti ylöspäin lähelle esihypeaikakauden arvioita. Epäilen myös, että seuraaviin arvauksiin tulee myös selkeitä muutoksia. Esim. nuo Volkkarin kahden miljardin sakot eivät kuulosta ollenkaan realistisilta mun korvaan. Kyseisellä valmistajalla on jo ensimmäiset massoihin vetoavat täyssähköautot myyntilistoilla ja lisää tulee kovaa tahtia. Myös myydyimpien mallien uusi sukupolvi tulee laskemaan keskipäästöä tuntuvasti.

      
  • NHB kirjoitti
    Itselleni tuo etumatka on ragea, latausnopeutta, kulutuksen pienuutta ja latausverkon laajuutta.

    Aalto yliopiston mukaan nykyiset sähköauton toimintamatkat ovat riittäviä 95% Suomen väestöstä ja akkujen kapasiteettiä pitäisi pienentää n. 300-330 km, jotta hinnat saataisiin tippumaan.

    Latausnopeus on jo nyt Audissa ja Porshcessa suurempi Teslaa. Pikalataus on mahdollista 800 voltin jännitteellä, jolloin 80 prosentin varaus saadaan aikaan 20 minuutissa.

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/6b-2019/tm-ajettua-audi-e-tron-gt-concept-valot-kamera-kay/?shared=956922-24506bd4-500

    Kauneudesta ja muotoilusta Audi vie voiton kaikilla mittapuilla.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-audi-e-tron-gt-kaikkien-aikojen-nayttavin-sahkoauto-los-angelesin-autonayttelyn-helmi-se-ainakin-on/7184214#gs.nlx7h9

    Toyotan akkutehtaan johtaja ilmoitti tänä keväänä tuotantolinjan olevan valmis Solid state -akuille, jotka veisivät sähköautojen toimintasäteen seuraavalle tasolle. Toyota ilmeisesti muuttanut mieltään painotustaan vetyautoista ykkösenä varsinkin nyt Eu:n kiristyneet päästörajoitukset ja laskisivat liikenteeseen Solid state akuilla toimivat Toyotat jo vuonna 2022 mikä mullistaisi sähköautot täydellisesti ja olisi ylivoimainen markkinajohtaja. Toyota tuo markkinoille pitkän kantaman sähköauton, joka pystyy latautumaan vain muutamassa minuutissa vuonna 2022, raportti Reuters viittaa japanilaiseen sanomalehteen Chunichi Shimbun .

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/luvassa-mullistavan-toimintasateen-sahkoautoja-kaksi-jattilaista-yhdistavat-voimansa-sahkoautojen-akkuvalmistuksessa/2c3a5e91-567a-488d-a79a-894356b819c5

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/toyota-suunnittelee-sahkoautojen-kehitysaskelta-vuodelle-2022/

    http://www.ehcar.net/library/rapport/rapport206.pdf

      
  • muokattu 22.12.2019 05:03

    Solid state akuilla latausajat 5-7 min n. kolme kertaa pienempiä, kevyempiä ja silti melkein kolminkertainen ajomatka. Tähän Toyota on ilmoittanut pääsevänsä tuotannollisesti jo tänään. Taitaa odottaa olympialaisten vetyautojen esittelyn ennen akkuteknologian lanseerausta.

    Ja Fisker väittää olevansa solid state akkujen kanssa jo myös valmis latausajan olevan jopa vain 1 minuutti 80%.

    https://www.is.fi/autot/art-2000005764719.html

    Volksvagen konserni ilmoittanut tähtäävänsä solid state tekniikkaan vuonna 2025 samoin kuin BMW ja Tesla. Uusiahan tekniikoita kerkii tulemaan viidessä vuodessa joukoittain esim. protoniakku.

    https://tekniikanmaailma.fi/tutkijat-kehittivat-ladattavan-protoniakun-joka-lupaa-haastaa-litiumioniakun/

    Joten eiköhän sähköautojen valmistajien pakkaa ravistella oikein kunnolla.

    https://www.jokamies.fi/audi-esitteli-uuden-supersahkoauton-prototyypin-pb18-e-tronissa-on-solid-state-akkuteknologiaa-ja-yli-770-hevosvoiman-teho/

      
  • Latausverkon laajuus on hyvin pienen ryhmän ongelma kun pääsääntöisesti ladataan kotona tai työpaikoilla hitaalla latauksella. Nuo 800 voltin 350 kilowatin latausteholla olevat autot oikeastaan tarpeen tosi harvoin silloin tietysti mukavia. Kyllähän sitä pärjää tuolla 300 km toimintamatkalla suurin osa ja lappiin lähtiessä vaikka kalaan voi vuokrata pariksi viikoksi luksusmatkailuauton lomaa avittamaan. Nykyäänhän voi vuokrata autoja kuukaudeksin kerrallaan mieleisensä auton tarpeen mukaan.

      
  • Kulutuksen pienuus suhteellinen Audin e-Tronin, jota ihastelin Turussa Galaxy Blue sinisenä kulutuksesta vaikka Seat Miihin vastaan Tesla, mutta edelleen mikäli tilastoihin uskominen 95% pärjää alle 300 km toimintamatkalla ja ennen kaikkea kuskista kiinni ajon aikana, mutta aina kotilatauksena huomattavasti bensaa ja dieseliä halvempi.

    https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/tron/audi-e-tron.html

      
  • Vai onko tulevaisuus Toyota priuksen kaltaisissa aurinkopaaneeleissa , joista on saatu 58 km päivässä akkuihin toimintamatkaa yhdistettynä täys-sähköautoon.

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/f656074c-a9d4-4431-acc8-9e435b7189de

      
  • muokattu 22.12.2019 05:06

    Cybertruck lava-auto metallinpunaisena aika kivan näköinenhän tuo lava-autoksi on.

    https://www.jokamies.fi/ovatko-tulevaisuuden-autot-jalleen-kulmikkaita-teslan-mukaan-kylla/
    Muotoilusta kun Tesla model 3:sta ottaa kojelaudalta näytön pois niin tulee aivan -70 luvun Lada 1200 mieleen.

      
  • NHBNHB
    muokattu 22.12.2019 10:14

    @Topi27 kirjoitti:

    Aalto yliopiston mukaan nykyiset sähköauton toimintamatkat ovat riittäviä 95% Suomen väestöstä ja akkujen kapasiteettiä pitäisi pienentää n. 300-330 km, jotta hinnat saataisiin tippumaan.

    Latausnopeus on jo nyt Audissa ja Porshcessa suurempi Teslaa. Pikalataus on mahdollista 800 voltin jännitteellä, jolloin 80 prosentin varaus saadaan aikaan 20 minuutissa.

    Kauneudesta ja muotoilusta Audi vie voiton kaikilla mittapuilla.

    Toyotan akkutehtaan johtaja ilmoitti tänä keväänä tuotantolinjan olevan valmis Solid state -akuille, jotka veisivät sähköautojen toimintasäteen seuraavalle tasolle. Toyota ilmeisesti muuttanut mieltään painotustaan vetyautoista ykkösenä varsinkin nyt Eu:n kiristyneet päästörajoitukset ja laskisivat liikenteeseen Solid state akuilla toimivat Toyotat jo vuonna 2022 mikä mullistaisi sähköautot täydellisesti ja olisi ylivoimainen markkinajohtaja. Toyota tuo markkinoille pitkän kantaman sähköauton, joka pystyy latautumaan vain muutamassa minuutissa vuonna 2022, raportti Reuters viittaa japanilaiseen sanomalehteen Chunichi Shimbun .

    Vierastan ajatusmallia, jossa joku proffa sanoo, että pienennettäköön akut siihen, mikä riittää kaikille laskelmieni mukaan 95 prosenttisesti. Ensinnäkin monesta autosta on jo versioita monen kokoisilla akuilla. Hakekoot markkinat sopivan rangen. Itse en kelpuutteisi ainoaksi autoksi tuollaista 300+ km rangen autoa. Kommuutterina se kyllä kävisi. Pakkasilla ja moottoritiellä tuollaisen range on vain pari sataa. Se kun yhdistetään pienen akun hitaaseen pikalataukseen, niin Oulu-Jyväskylä on aivan maksimi siirtyminen tuollaiselle, jos ei halua latailla pitkiä aikoja matkan varrella. Tunnin tauoilla saisi ehkä toiset 200-300 kilometriä käyttöön. Akun ikääntyminen syö entisestään tuota varsin rajallista rangea.

    Concept tuon Audin eTronin mallinimessä tarkoittaa sitä, ettei autoa ole vielä edes esitelty. Se tapahtunee ensi vuonna ja sen jälkeen joskus niitä alkaa tulemaan vasta markkinoille. Onhan Teslakin esitellyt Roadsterin konseptin. Ei kuitenkaan voida sanoa, että Teslalla on jo tuhannen kilometrin range. Muotoilun puolesta en kyllä näe Audia yhtään pätevämpänä. Keulan valtavat feikki-ilmanotot lähinnä huvittavat. Kas kun eivät tunkeneet myös pakoputkenpäitä mukaan.

    Kaikenlaisia akkujen mullistuksia kaikki toivovat. Akkutekniikan kehitystä ehdottomasti vielä tarvitaan ja tavalla tai toisella ne akut myös kehittyvätkin. Näitä vallankumouksellisia akkuja on lupailtu vähän väliä, mutta edelleen ollaan periaatteeltaan tuttujen litiumakkujen evoluution varassa.

      1
  • 740 GLE: "Hienointa tässä on, että hän ei oikeasti itse edes näe mitä tässä on tekeillä.
    BMW:n edistyksellinen Slideware on saavuttanut Teslan kaupasta ostettavien tuotantomallien nykytason, joten BMW johtaa eikä muuta väittävä sitäpaitsi osaa edes ajaa."

    Näen kyllä. Vastakkainasettelulla tarkoitin sitä mistä vääntö alkoi kun ilmoitin alkujaan millä merkillä ajan, volkkarimiehenä kaikki tuolta suunnalta tulleet piruilut olisi jäänyt kokematta. Mielipiteeni Teslafaneista/applefaneista oli puhtaasti huumorilla heitetty ajotaidottomia myöten. Kova kiihtyvyys aiheuttaa jokaiselle hieman hitaalle ongelmia ja ajamaan oppii vain ajamalla tosin kaikille tämäkään ei riitä. Sähköautojen toimintamatkat ja latauspaikat ovat varmasti riitäviä jo monelle sähköautoa harkitseville, Topi27 sen tuossa edellä todisti. Huomiota voi hakea toki monella tavalla jos kotona on vähän niin ja näin.

    NHB:ltä toivoisin vähemmän päällekäyvää argumentointia vaikka BMW tunteita herättääkin, sopiva merkki löytyy aina millä voi BMW:tä arvostella ainahan on joku merkki mikä tekee jotakin vähän paremmin kuin toinen eikä se aina ole pelkästään makuasia vaikka monesti lempparimerkki sitä juuri on.

      
  • muokattu 22.12.2019 10:00

    Loistava esimerkki siitä mihin NHB parhaimmillaan pystyy!

      
  • NHBNHB
    muokattu 22.12.2019 10:17

    @Topi27 kirjoitti:
    Latausverkon laajuus on hyvin pienen ryhmän ongelma kun pääsääntöisesti ladataan kotona tai työpaikoilla hitaalla latauksella. Nuo 800 voltin 350 kilowatin latausteholla olevat autot oikeastaan tarpeen tosi harvoin silloin tietysti mukavia. Kyllähän sitä pärjää tuolla 300 km toimintamatkalla suurin osa ja lappiin lähtiessä vaikka kalaan voi vuokrata pariksi viikoksi luksusmatkailuauton lomaa avittamaan. Nykyäänhän voi vuokrata autoja kuukaudeksin kerrallaan mieleisensä auton tarpeen mukaan.

    Ei se, että matkalla latausta tarvitaan harvoin tarkoita vielä tarvitsevan ryhmän pienuutta. Kun ajan Lappiin, niin en mielelläni lähtisi niin pitkälle matkalle matkailuautolla ylipäätään. Jonkin vuokraajan hinnastossa luksus-matkailuauto maksoi 2100 euroa/viikko. Jos laskee vaikka yhden reissun vuoteen ajoneuvon 20 vuoden romutusiälle, niin siitä kertyy 84 000 euroa vuokria ja useampi tonni polttoainelaskua lisäksi. Valmistajalle 300 kilometrin akun upgreidaaminen 600 kilometrin akkuun maksaa 4-5 tuhatta euroa ja asiakkaalle ehkä tuplat. Jälkimmäisellä ajaa jo kitkatta parilla lyhyellä tauolla Lappiin. Akkujen hinnat tippuvat myös sellaista tahtia, että jo parin vuoden kuluttua akun kustannus on olennaisesti edullisempi. Ja aika monella noita pidempiä reissuja tulee useampia vuodessa. Sanoisin, että luksus-matkailuautoa ei voi ainakaan taloudellisesti järkevänä ison akun vaihtoehtona pitää.

    @Topi27 kirjoitti:
    Kulutuksen pienuus suhteellinen Audin e-Tronin, jota ihastelin Turussa Galaxy Blue sinisenä kulutuksesta vaikka Seat Miihin vastaan Tesla, mutta edelleen mikäli tilastoihin uskominen 95% pärjää alle 300 km toimintamatkalla ja ennen kaikkea kuskista kiinni ajon aikana, mutta aina kotilatauksena huomattavasti bensaa ja dieseliä halvempi.

    Kannattaa varmaan verrata suurin piirtein samankaltaisia autoja. Joskin tässä on hyvä huomata, että kaupunkiajossa Mii varmasti on jokaista tämän päivän Teslaa selvästi taloudellisempi, mutta moottori- ja maantiellä pikkuauton huono aerodynamiikka tasoittaa tilannetta. Kaupungissa range ei ole muutenkaan ollut ongelma pitkään aikaan.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Näen kyllä. Vastakkainasettelulla tarkoitin sitä mistä vääntö alkoi kun ilmoitin alkujaan millä merkillä ajan, volkkarimiehenä kaikki tuolta suunnalta tulleet piruilut olisi jäänyt kokematta. Mielipiteeni Teslafaneista/applefaneista oli puhtaasti huumorilla heitetty ajotaidottomia myöten.

    NHB:ltä toivoisin vähemmän päällekäyvää argumentointia vaikka BMW tunteita herättääkin, sopiva merkki löytyy aina millä voi BMW:tä arvostella ainahan on joku merkki mikä tekee jotakin vähän paremmin kuin toinen eikä se aina ole pelkästään makuasia vaikka monesti lempparimerkki sitä juuri on.

    Et edelleenkään hoksaa yhtään missä mennään, vaikka 740 GLE ansiokkaasti sen kiteyttikin jo. Autosi merkillä ei ole minulle eikä uskoakseni myöskään muille palstalaisille mitään merkitystä. BMW on minussa merkkinä herättänyt viimeksi jotain tuntemuksia joskus viime vuosikymmenellä. Se on nykyisin vain yksi konservatiivinen auto monien muiden joukossa.

    Jatkuvan suunsoiton kuittaaminen huumorina on lapsellista. Huuteletko kadullakin tuntemattomia ajotaidottomiksi narsisteiksi ja jälkeenpäin kuittaat tuon olleen vain huumoria?

      
  • Jatkat samaan malliin vaikka koitan aina välillä parantaa välillämme olevaa vääntöä. Nyt otit tähän kaverin avuksi jotta voit jatkaa lapsellista päällekäymistä. BMW on sinulle punainen vaate turha tuota on kiistää.

    "Jatkuvan suunsoiton kuittaaminen huumorina on lapsellista. Huuteletko kadullakin tuntemattomia ajotaidottomiksi narsisteiksi ja jälkeenpäin kuittaat tuon olleen vain huumoria?"

    Tuo on osoitus siitä kuinka lapselliselle tasolle voit vajota.

    Tämä menee osaltasi niin ala-arvoiseksi ja lapselliseksi solvaukseksi että jätän tämän nyt tähän. Netissä on helppo käyttäytyä näin elävässä elämässä ei.

      
  • muokattu 22.12.2019 11:28

    Keskustelu on minulle opettanut että suinkaan kaikki eivät ole oppimassa tai opettamassa, vaan joskus motiivina toimii kilpailu tai huomion hakeminen kyseenalaisella tavalla. Siksi pidän vähätteleviä kommentteja nykyään tärkeinä muistuttamassa siitä että kaikki ihmiset eivät ole ystäviä, vaikka olisivat "vanhoja tuttuja".

    Minulle BMW on vain merkki johon mielenkiinto sammui kun huomasin mitä tavanomaiset perusvarusteet maksavat siihen. Mutta ymmärrän kyllä että jokin merkki voi aiheuttaa "klik"-tunteen, tai sen vastakohtaisen fiiliksen.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Jatkat samaan malliin vaikka koitan aina välillä parantaa välillämme olevaa vääntöä. Nyt otit tähän kaverin avuksi jotta voit jatkaa lapsellista päällekäymistä. BMW on sinulle punainen vaate turha tuota on kiistää.
    Tämä menee osaltasi niin ala-arvoiseksi ja lapselliseksi solvaukseksi että jätän tämän nyt tähän. Netissä on helppo käyttäytyä näin elävässä elämässä ei.

    Joo jatka vain kuplassasi Bemmin kaikinpuolisen ylivertaisuuden mantran hokemista ja kuittaa kaikki muu vain sillä, että Bemmi on vain saa erinomaisuudellaa muilla merkeillä ajavat näkemään punaista. Hoe tuota tauotta, niin ei pääse usko horjumaan.

    En minä käy päällesi, vaan asiat käyvät päällesi. Alat kehumaan Bemmiä juuri noin viallisella logiikalla kuin tuossa aiemmin 740 tiivisti. Sitten kun sinulle sanoo, ettei iX3:n sata kilometriä Model Y:tä lyhyempi range ole osoitus Bemmin paremmuudesta, niin et pysty käsittelemään tuota millään tavalla asiallisesti, vaan aloitat räkyttämään kaikkea sontaa, mitä vain keksit. Ja tämä toistuu joka kerta. Kaiken tuon jälkeen palaat vain lähtöruutuun siinä uskossa, että jumalauto on vain punainen vaate vastapuolelle.

      
  • Etkö tosiaan huomaa miten tuo vähättely toistuu eikä tämä ole mitään uutta vaan sama kaava on ollut jo vuosikausia käytössäsi.

    BMW iX3 sähkömoottorin akun nettoteho on yli 70 kWh. Toimintamatka on yli 400 kilometriä uuden WLTP-ajosyklin mukaan mitattuna. Akku on suunniteltu 150 kW:n pikalataukseen, joten latausaika on vain 30 minuuttia. En minä BMW:tä kehu toin vain luvut julki mitkä BMW ilmoitti sinä otit asiaksesi alkaa vähätellä lukuja ja otit verrokiksi tutun merkin mitä hypetät jokaisessa paikassa missä se on mahdollista. Muut autonvalmistajat ovat panostaneet polttomoottoriautoihin ja näiden päästöjen vähentämiseen ja rinnalla kehitetään hybridejä sekä sähköautoja. Tesla keskittyy vain sähköautoihin. Tilanne on vaikea kaikille muille autonvalmistajille paitsi hypettämällesi Teslalle. Muiden pitäisi saada päästöttömiä polttomoottoriautoja niitä tarvitseville, hybridejä ja sähköautoja. Akkujen kehitykselle autonvalmistajat eivät voi mitään ne kehittyvät omaa tahtiaan. Tämä yhden merkin mollaus ei ole jäänyt huomiotta. Haet kavereita rinkiisi ja näyt myös saavan niitä mutta yhtä lapsellisia kuin sinä ei tältä palstalta löydy.

      
  • Teslalla on käytössään akkukapasiteettia 44 gigawattituntia, kun muilla kaikilla valmistajilla on käytössään akkukapasiteettia yhteensä vain 46 gigawattituntia. Tällä varmaankin on merkitystä kilpailussa valmistajien kesken (lähde Credit Suisse).

    "The analyst noted that last year Tesla had a total 44 gigawatt hours (GWh) of battery capacity, with 35 GWh from its Nevada Gigafactory and 9 GWh imported from Panasonic. According to Levy, that’s so far ahead of the industry that it is just shy of the 46 GWh of all other automakers in the world combined. GWh is a unit that measures energy output and represents 1 billion watt hours.

    Next year Tesla is expected to host “Powertrain Day,” which Levy expects will shed light on Tesla’s battery strategy – including increasing production, decreasing cost and improving each battery’s efficiency.

    “We expect Tesla to highlight why its work in battery gives it a clear competitive advantage vs. other automakers,” Levy said."

      
  • muokattu 22.12.2019 13:22

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Perinteisillä auton valmistajilla on valtavat investoinnit tehtynä polttomoottoritekniikkaan, joka pitäisi saada kannattavasti konvertoitua sähköauton valmistukseen ja samaan aikaan pitäisi ylläpitää kannattavuus. Päästövaatimukset pakottavat sähköistämään perinteisten valmistajien tuotteita, kun taas Tesla on päässyt aloittamaan siinä puhtaalta pöydältä ilman vanhojen investointien painolastia. Ja kun lisäksi Tesla on siinä erikoinen firma, ettei sen tarvitse toteuttaa perinteistä yhtiön tehtävää eli tuottaa voittoa omistajilleen, niin Teslan tehtävä on helpompi kuin perinteisten autonvalmistajien.

    Ja kyllä olen sitä mieltä, että NHB nimenomaan hypettää Teslaa, mutta vapaamatkustajana. Ajoprofiilisi on kertomasi mukaan sellainen, että Tesla kävisi hyvin käyttöösi, mutta taidat kuitenkin ajaa teinibem..eikun plugari-Passathan se taisi olla. Eikö ne halvemman pään Teslat ole jo suunnilleen samoissa hinnoissa kuin Passat? Vai odotteletko Cybertruckia myyntiin ennen kuin siirryt reaaliteslaajaksi?

    Volvohan ON edelläkävijä mitä tulee perinteisten autonvalmistajien pyrkimykseen konvertoida tuotteitaan sähköajoa hyödyntäviksi. Vähän aikaa sitten luin jostain (varmaan Hesarista), että Toyota ja Volvo ovat ainoat perinteiset autonvalmistajat, jotka saavuttavat tulevat päästövelvoitteet ja voivat jopa myydä päästöoikeuksia muille valmistajille. Volkkaria esim. uhkaa olikohan kahden miljardin sakot. En tullut ottaneeksi artikkelia talteen enkä muista niitä määräaikoja. Olisiko ollut 2025 vai 2030 tms. Joka tapauksessa.

    En sanoisi, että on missään suhteessa helppoa tunkeutua ulkoa tyhjästä niin kypsään ikään ehtineeseen ja tiukasti kilpailtuun teollisuuden alaan kuin autoteollisuus. Moni on kokeillut, mutta hyvin harva on päässyt yhtä pitkälle kuin Musk. Siitä olen samaa mieltä, että vanhoille valmistajille sadan vuoden polttomoottorin kehityspolun alaskirjaaminen on hankala paikka ja osittain tämän kitkan aiheuttaman hitauden ansiosta, Musk on saanut kahmittua markkinoilta siivun itselleen. Mutta samalla tavalla perinteisillä valmistajilla olisi ollut mahdollisuus laittaa pelimerkit täyssähköiselle tulevaisuudelle. Siihen ei vain löytynyt uskallusta.

    Halvemman pään Teslat ovat tuntuvasti listahinnaltaan Passattiani halvempia. Niitä ei vain silloin ollut tarjolla, kun olin autoa ostamassa. Nyt tilanne on se, että kun seuraavan kerran autonvaihto on ajankohtainen, niin vain sähköauto on vaihtoehto, jos asun sellaisella seudulla, missä on läheskään yhtä hyvät latausmahdollisuudet kuin Suomessa. Cybertruck ei ole minun auto missään tilanteessa. Eikä sen auton Tesla tarvitse olla, vaan paras kelpaa millä merkillä tahansa varustettuna.

    Nuo EU:n tavoitteidem saavuttamisesta kertovat jutut perustuvat yleesä PA Consultingin arvauksiin. Viimeisimpänsä mukaan neljä valmistajaa olisi saavuttamassa tavoitteet. Jossain vaiheessa sielläkin Volvon sähköhype puri ja arvauksensa oli yltiöoptimistinen. Kiinnitin huomiota tuohon jo vuosia sitten, kun tästä aiheesta palstalla keskusteltiin. Viimeisimpään korjasivat arvaustaan Volvosta jo tuntuvasti ylöspäin lähelle esihypeaikakauden arvioita. Epäilen myös, että seuraaviin arvauksiin tulee myös selkeitä muutoksia. Esim. nuo Volkkarin kahden miljardin sakot eivät kuulosta ollenkaan realistisilta mun korvaan. Kyseisellä valmistajalla on jo ensimmäiset massoihin vetoavat täyssähköautot myyntilistoilla ja lisää tulee kovaa tahtia. Myös myydyimpien mallien uusi sukupolvi tulee laskemaan keskipäästöä tuntuvasti.

    Periaatteessa Tesla ei tunkeutunut samoille markkinoille kuin missä perinteiset valmistajat ovat ja siksi Tesla on onnistunutkin joten kuten pysyttelemään hengissä. Valtioiden asettamat päästörajoitukset ovat muuttaneet markkinaa ulkoapäin ja se on mahdollistanut Teslan olemassaolon. Teslan ei ole toistaiseksi tarvinnut pärjätä kilpailussa, mutta tilanne muuttuu. Pitäisi Teslankin alkaa pystyä tuottamaan autoja voitollisesti. Ainakin luulisi, ettei loputtomiin voi jatkaa kirkasotsaisesti harrastelijapohjalta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Periaatteessa Tesla ei tunkeutunut samoille markkinoille kuin missä perinteiset valmistajat ovat ja siksi Tesla on onnistunutkin joten kuten pysyttelemään hengissä. Valtioiden asettamat päästörajoitukset ovat muuttaneet markkinaa ulkoapäin ja se on mahdollistanut Teslan olemassaolon. Teslan ei ole toistaiseksi tarvinnut pärjätä kilpailussa, mutta tilanne muuttuu. Pitäisi Teslankin alkaa pystyä tuottamaan autoja voitollisesti. Ainakin luulisi, ettei loputtomiin voi jatkaa kirkasotsaisesti harrastelijapohjalta.

    Ihan takuulla samoista ostajista Tesla ja muut valmistajat ovat kilpailleet. Kasvustrategia ilmeisesti on edelleenkin täysin mahdoton juttu käsittää...

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Periaatteessa Tesla ei tunkeutunut samoille markkinoille kuin missä perinteiset valmistajat ovat ja siksi Tesla on onnistunutkin joten kuten pysyttelemään hengissä. Valtioiden asettamat päästörajoitukset ovat muuttaneet markkinaa ulkoapäin ja se on mahdollistanut Teslan olemassaolon. Teslan ei ole toistaiseksi tarvinnut pärjätä kilpailussa, mutta tilanne muuttuu. Pitäisi Teslankin alkaa pystyä tuottamaan autoja voitollisesti. Ainakin luulisi, ettei loputtomiin voi jatkaa kirkasotsaisesti harrastelijapohjalta.

    Ihan takuulla samoista ostajista Tesla ja muut valmistajat ovat kilpailleet. Kasvustrategia ilmeisesti on edelleenkin täysin mahdoton juttu käsittää...

    Ainakin siinä mielessä tietysti samoista ostajista, että onhan kuluttajan rahoille ottajia joka suunnalla ja eri hankintojen väliltä on valittava.

    Oletan, että Teslan ostajilla on ollut erityinen hinku juuri Teslaan ja toisekseen sähköautoon eikä siinä ole ollut varteenotettavaa kilpailua, mutta kohtapuoleen on. Automarkkinoihin on kasvanut kylkeen uusi sektori valtioiden päästöjen vähennysvaatimusten seurauksena. Tesla alkoi valmistaa sähkömenopelejä suoraan, kun taas perinteisillä valmistajilla menee aikaa ja panoksia muuttaa kurssia. Ja muistetaan, että ne yrittävät tehdä sen säilyttäen kannattavuutensa, kun Teslan strategia on hankkia rahat muualta kuin liiketoiminnasta.

    Tosiasia on tietenkin sekin, että tämä automaailman apple saattaa haalia itselleen riittävän fanipohjan, jonka avulla sitten pysyy markkinoilla ja tienaakin hyvin. Eihän alkuperäiselläkään applella ole esim. puhelimissa kovin suuri markkinaosuus, mutta on se riittävä yhden yhtiön äveriäänä pitämiseen.

    Onko Teslan liiketoiminnan tulos sitten vahva, jos siitä karsitaan myyntiin ja markkinointiin liittyvät kulut ja vuotuiset poistot? Investoinnithan eivät ole tuloslaskelman puolella vaan pääosin taseessa.

      
  • NHB
    tarkoitin pikaladattavia Audin E-Troneja yleisesti onhan noita alettu myydä vuosi sitten tilauksia Suomessakin joulukuussa oli yli 700 kpl ja kilpiinkin on päätynyt tämän vuoden aikana jo sadoissa vaikka tilauskirjat kieltämättä laahaa pahasti euroopan suosionkin yllättämänä. Ohittihan se rekisteröinneissä jopa Teslan Norjassa jollakin kuukaudella. Alkuvuodesta E-Troneja saa useampaa mallia ja tuota E-Tron GT:äkin on saanut jo tilata ja hyvä onnisena Suomessa ehkä ensivuoden lopulla saada kilpiinkin. E-Tron sportback pitäisi saada jo aiemmin kilpiin.

    Myönnän Suomen pikalatausverkoston 350 kilowattiset latausverkot heikoksi kun vasta neljä tähän mennessä, mutta koko ajan asentavat lisää.

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/lahteen-ja-hameenlinnaan-on-avattu-sahkoautojen-suurteholatausasemat/331cd650-9d37-4db9-b7ca-24e76b640f96

      
  • Kyllähän Elon Musk on visionääri sanan kaikessa merkityksessä ja älykkäämmästä päästä.
    Eihän Tesla olisi sähköautona päässyt noin pitkälle ilman uusiutuvien energian talteenoton yksiköiden akkumyynnillä sillä Tesla on voinut varmistaa riittävän ison kapasiteetin akkutehtailleen joka on tärkein etu tämän hetken Teslan menestykselle varmistaen riittävän edulliset akut. Muille ei yksinkertaisesti riitä akkuja ennen uusien tehtaiden käynnistymisiä seuraavan parin vuoden aikana esim. Ruotsiin Norhtvolt. Volkkarin kaliforian akkutehdas on seis oikeushaasteiden takia LG chemin takia muutaman muun automerkin kanssa.
    Onhan volkkariyhtiökin arvioinnut sähköistymisen aiheuttavan muutaman vuoden tappiollisia tuotantovuosia, ettei Teslan rajusta kasvuyhtiöstä tuloksettomuus ole mitenkään poikkeuksellista vaan pikemminkin nopealle kasvulle sääntö.
    Mersu vaikeuksissä sähköistymisessä ja BMW suorastaan tukalassa tilanteessa pelkkien visioiden kanssa. Onkohan BMW vielä perheyhtiö pörssiyhtiönä rahkeet noin pienellä tehtaalla voi loppua kesken päätyen kiinalaisten ostamaksi.

      
  • Täällä on jo aiemmin kerrottu (varmaan useampaankin kertaan) Teslan valmistavan autojaan erittäin hyvällä marginaalilla, reilu 20% brutto. Tarkempia lukuja löytää vaikkapa Teslan osareista.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Onhan meillä noi BMW:n ja Tesla ilmoitukset jo tiedossa, eikä niiden perusteella Teslan etumatka näytä katoavan lähivuosina.

    Minä en oikein ymmärrä, mikä on se kuuluista Teslan etumatka. Onko se samanlainen helppoheikki-ilmiö kuin applen helppokäyttöisyys?

    Ei ole.

    Tässä hieman luettavaa:

    "Tesla At Least 4–5 Years Ahead Of Competition — According To German Auto Industry Expert"
    https://cleantechnica.com/2019/06/19/tesla-at-least-4-5-years-ahead-of-competition-according-to-german-auto-industry-expert/

    "ARK Invest has estimated that Tesla is three years ahead of its electric vehicle (EV) production peers based on its battery production and efficiency capabilities, autonomous hardware and AI, and the massive amount of autonomous driving data."
    https://www.zdnet.com/article/ark-invest-tesla-is-three-years-ahead-of-all-its-competitors/

      
  • muokattu 25.12.2019 13:12

    @Topi27 kirjoitti:
    Latausnopeus on jo nyt Audissa ja Porshcessa suurempi Teslaa. Pikalataus on mahdollista 800 voltin jännitteellä, jolloin 80 prosentin varaus saadaan aikaan 20 minuutissa.

    Siltähän tuo saattaisi äkkiseltään näyttää. Sähköauton latauksessa ainoa merkittävä tekijä on kuitenkin "km/h", eli paljonko ajomatkaa saadaan lisättyä aikayksikössä. Kärjistettynä: on aivan sama, vaikka akku saadaan ladattua 1000 kWh teholla täyteen viidessä minuutissa, jos lopputuloksena ajomatka lisääntyi kolmella kilometrillä.

    "Sorry, Audi, But Tesla Model 3 Crushes Audi e-tron In Fast Charging Times"
    https://cleantechnica.com/2019/06/12/sorry-audi-but-tesla-model-3-crushes-audi-e-tron-in-fast-charging-times-charts/

    "Correcting Audi: Tesla Model 3 Charges Over 2 Times Faster Than Audi e-tron"
    https://cleantechnica.com/2019/05/17/correcting-audi-tesla-model-3-charges-over-2-times-faster-than-audi-e-tron/

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    NHB
    tarkoitin pikaladattavia Audin E-Troneja yleisesti onhan noita alettu myydä vuosi sitten tilauksia Suomessakin joulukuussa oli yli 700 kpl ja kilpiinkin on päätynyt tämän vuoden aikana jo sadoissa vaikka tilauskirjat kieltämättä laahaa pahasti euroopan suosionkin yllättämänä. Ohittihan se rekisteröinneissä jopa Teslan Norjassa jollakin kuukaudella. Alkuvuodesta E-Troneja saa useampaa mallia ja tuota E-Tron GT:äkin on saanut jo tilata ja hyvä onnisena Suomessa ehkä ensivuoden lopulla saada kilpiinkin. E-Tron sportback pitäisi saada jo aiemmin kilpiin.

    Myönnän Suomen pikalatausverkoston 350 kilowattiset latausverkot heikoksi kun vasta neljä tähän mennessä, mutta koko ajan asentavat lisää.

    Juu mutta tuon nyt markkinoilla olevan e-tronin latausteho on maksimissaan 150 kilowattia. Markkinoiden suurimpaan sähkönkulutukseen yhdistettynä tuo tarkoittaa sitä, että Tesla menee heittämällä ohi tässä. Mistä tuota vielä esittelemätöntä e-tron GT:tä voi tilata ja mihin hintaan?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Periaatteessa Tesla ei tunkeutunut samoille markkinoille kuin missä perinteiset valmistajat ovat ja siksi Tesla on onnistunutkin joten kuten pysyttelemään hengissä. Valtioiden asettamat päästörajoitukset ovat muuttaneet markkinaa ulkoapäin ja se on mahdollistanut Teslan olemassaolon. Teslan ei ole toistaiseksi tarvinnut pärjätä kilpailussa, mutta tilanne muuttuu. Pitäisi Teslankin alkaa pystyä tuottamaan autoja voitollisesti. Ainakin luulisi, ettei loputtomiin voi jatkaa kirkasotsaisesti harrastelijapohjalta.

    Ihan takuulla samoista ostajista Tesla ja muut valmistajat ovat kilpailleet. Kasvustrategia ilmeisesti on edelleenkin täysin mahdoton juttu käsittää...

    Oletan, että Teslan ostajilla on ollut erityinen hinku juuri Teslaan ja toisekseen sähköautoon eikä siinä ole ollut varteenotettavaa kilpailua, mutta kohtapuoleen on. Automarkkinoihin on kasvanut kylkeen uusi sektori valtioiden päästöjen vähennysvaatimusten seurauksena. Tesla alkoi valmistaa sähkömenopelejä suoraan, kun taas perinteisillä valmistajilla menee aikaa ja panoksia muuttaa kurssia. Ja muistetaan, että ne yrittävät tehdä sen säilyttäen kannattavuutensa, kun Teslan strategia on hankkia rahat muualta kuin liiketoiminnasta.

    Tosiasia on tietenkin sekin, että tämä automaailman apple saattaa haalia itselleen riittävän fanipohjan, jonka avulla sitten pysyy markkinoilla ja tienaakin hyvin. Eihän alkuperäiselläkään applella ole esim. puhelimissa kovin suuri markkinaosuus, mutta on se riittävä yhden yhtiön äveriäänä pitämiseen.

    Onko Teslan liiketoiminnan tulos sitten vahva, jos siitä karsitaan myyntiin ja markkinointiin liittyvät kulut ja vuotuiset poistot? Investoinnithan eivät ole tuloslaskelman puolella vaan pääosin taseessa.

    Mitä päästöjen vähennysvaatimuksia on Teslan tärkeimmällä markkinalla eli kotimarkkinalla tai suurimmalla automarkkinalla eli Kiinassa?

    Mistä Teslan tarkoitus on siis hankkia rahat jos ei liiketoiminnasta?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Periaatteessa Tesla ei tunkeutunut samoille markkinoille kuin missä perinteiset valmistajat ovat ja siksi Tesla on onnistunutkin joten kuten pysyttelemään hengissä. Valtioiden asettamat päästörajoitukset ovat muuttaneet markkinaa ulkoapäin ja se on mahdollistanut Teslan olemassaolon. Teslan ei ole toistaiseksi tarvinnut pärjätä kilpailussa, mutta tilanne muuttuu. Pitäisi Teslankin alkaa pystyä tuottamaan autoja voitollisesti. Ainakin luulisi, ettei loputtomiin voi jatkaa kirkasotsaisesti harrastelijapohjalta.

    Ihan takuulla samoista ostajista Tesla ja muut valmistajat ovat kilpailleet. Kasvustrategia ilmeisesti on edelleenkin täysin mahdoton juttu käsittää...

    Oletan, että Teslan ostajilla on ollut erityinen hinku juuri Teslaan ja toisekseen sähköautoon eikä siinä ole ollut varteenotettavaa kilpailua, mutta kohtapuoleen on. Automarkkinoihin on kasvanut kylkeen uusi sektori valtioiden päästöjen vähennysvaatimusten seurauksena. Tesla alkoi valmistaa sähkömenopelejä suoraan, kun taas perinteisillä valmistajilla menee aikaa ja panoksia muuttaa kurssia. Ja muistetaan, että ne yrittävät tehdä sen säilyttäen kannattavuutensa, kun Teslan strategia on hankkia rahat muualta kuin liiketoiminnasta.

    Tosiasia on tietenkin sekin, että tämä automaailman apple saattaa haalia itselleen riittävän fanipohjan, jonka avulla sitten pysyy markkinoilla ja tienaakin hyvin. Eihän alkuperäiselläkään applella ole esim. puhelimissa kovin suuri markkinaosuus, mutta on se riittävä yhden yhtiön äveriäänä pitämiseen.

    Onko Teslan liiketoiminnan tulos sitten vahva, jos siitä karsitaan myyntiin ja markkinointiin liittyvät kulut ja vuotuiset poistot? Investoinnithan eivät ole tuloslaskelman puolella vaan pääosin taseessa.

    Mitä päästöjen vähennysvaatimuksia on Teslan tärkeimmällä markkinalla eli kotimarkkinalla tai suurimmalla automarkkinalla eli Kiinassa?

    Mistä Teslan tarkoitus on siis hankkia rahat jos ei liiketoiminnasta?

    Minä en aktiivisesti etsi Teslasta tietoa, joten minun käsitykset ovat vain eri uutisista ja keskusteluista tulleita.

    Mutta ajettelen, että Tesla on joko sattumalta tai päästöpolitiikkaan jo 10v tutustumisen takia lähtenyt tuottamaan sähköautoja muka-urheiluautoluokkaan. Muskilla ei varmaankaan ole ollut motiiviakaan lähteä perustamaan perinteisiä autoja tuottavaa tehdasta eikä varmasti olisi sellaiseen saanut rahoitusta eikä päässyt markkinoille. Tarvittiin joku aikaisemmasta poikkeava konsepti ja se oli akkusähköauto.

    Perinteiset autonvalmistajat ovat pulassa sen suhteen, että tuotekehitys pitääkin alkaa suunnata päästöjen pienentämiseen eikä siihen taida olla helpompaa keinoa kuin akkusähköauta tai ainakaan nopeampaa keinoa. Teslalla voi olla etumatkaa, koska se lähti kotiportilta hölkkäämään eri suuntaan kuin muut ja nyt valtiot pakottavat muut seuraamaan. Muuten Musk olisi saanut rauhassa hölkätä itsekseen, eikä kukaan puhuisi etumatkasta.

    Rahoitus on minun lukemien juttujen perusteella tullut pääasiassa sijoittajilta, eikä tulorahoitus ole riittänyt eli pisneksellä ei ole tarvinnut olemassaoloaan turvata.

    Nyt kuitenkin näkyy valoa tunnelissa, kun Musk on visioinut aivan mahtavan menopelin eli Cybertruckin.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit