Todennäköisesti 5er:n ostohinta, vakuutukset, polttoainelasku, NORMAALIT huollot ja rengaskulut ovat kalliimpia kuin jonkin pienemmän ja yksinkertaisemman kansanauton. Sama pätee mahdollisiin korjauksiin. Oletko samaa mieltä vai onko tämä mielestäsi pelkästään mielikuvitukseni tuotetta?
Puhuit kohtuuttomista kustannuksista, mielestäni luettelemasi kustannukset 5-sarjan kohdalla ei ole millään mittarilla kohtuuttomia. Voihan sitä vertailla vaikka sian hoitoa hevosen hoitoon eroja varmasti löytyy. Tietenkin ne ovat kalliimmat kuin kansanauton kustannukset. Korjauksiin ei ole rahaa palanut, joten näistä ei ole kokemuksia. Tarinoita kohtuuttomista korjauskuluista löytyy aivan varmasti jos niitä lähtee metsästämään. Olen ollut aina hyvin perillä mitä voi olla edessä tietyn sukupolven kohdalla. Ikävyyksiä ei ole kohdalleni osunut, tiedä sitten olenko ollut onnekas vai mikä on totuus tässä asiassa. Hyvin paljon ratkaisevaa on tapa miten autojansa huoltaa ja pitää. Pitkään korjaamatta olevat viat yleensä tuottavat ajan kanssa lisää vikoja. Yhden osan pettäessä vierestä pettää kohta jotain muuta, näin se tuppaa menemään mutta tämä tästä tällä erää.
Kohtuuttomat kustannukset keksit juuri, sillä minä kirjoitin tarpeettoman suurista kustannuksista. Hänelle, joka ei halua maksaa 5er:n ominaisuuksiasta ja kustannukset ovat suurella prioriteetillä mukana kuvioissa, niin tuollaisen isomman keskiluokan premiumin kulut ovat tarpeettoman suuret. Tämän vuoksi 5er on huonoa laatua tuollaiseen tarpeeseen, vaikka johonkin toiseen tarpeeseen sama auto olisi täydellistä laatua.
@tracktest kirjoitti:
Noilla kilometreillä MB yhdestä kulmasta metri ilmaan yksikään ovi ei aukea tai jos sen saa revittyä auki kiinni ei mene kuin kyljellään prässääämällä. Mikäs minä olen paksupäisiä neuvomaan.
Neuvo nyt kuutenkin sen verran, että mistä korimallista puhutaan?
Ihan noviisina Mersukuskina on kokemusta vasta neljästä korimallista 70.000 - 470.000 km ajomäärillä, mutta tapana on potkia jarrut liikkeelle jokaisessa renkaanvaihdossa, joten ovien aukomisesta eri nurkat tunkin nokassa on jonkin verran kokemusta.
Niin mikäs malli se olikaan, jonka ovi ei loksahda oikeaa etujarrua pumpatessa kiinni vain oven karmista otteen irroittamalla? Luettele edes muutama, kun asia on kerran noin selkeästi kokeiltavissa.
@tracktest kirjoitti:
Kirjoittaa henkilö joka ei ole omistanut ainuttakaan 5-sarjan BMW:tä. Pidän sinua puhtaana googlettajana, omakohtaisia kokemuksia kuin ei löydy todellisuudessa ainuttakaan.
Pistä sinä paremmaksi. Kerro renkaanvaihdossa vääntyvien Mersujen W-koodit?
Ei tarvi edes kääntää autoa kyljelleen oven takomiseksi kiinni. Riittää kun ovi ei sulkeudu omalla painollaan saman puolen etupyörää nostettaessa?
Arvelin oikein joku sattaa tarrata tuohon lohkaisuun kiinni ja niin kävi. Tarkoitin juuri noita ikiliikkujia joilla ajetaan vähintään tuo miljoona kilometriä, eiköhän näitä löydy tuolta 90-luvulta malliksi. Olen omin silmin nähnyt muutaman MB-harrastajan tekemisiä ja kuunnellut kokemusten tuomia juttuja ihan oikeasta elämästä. En tarkoittanut loukata ketään joillekkin on vain elämää ajaa autolla ikuisesti vaikka se tuottaa työtä lähes päivittäin, että saa nämä pysymään kasassa seuraavaan katsastukseen ja ajaakkin pitäisi ettei kaikki liikkuvat osat ole täysin junturissa. Auton alla maakaaminen ei ole ollut minun juttuni oikein koskaan, teen mielummin jotain mielekkäämpää. Elämä on valintoja ja jokaisella olkoon omansa. Ei kannata ottaa näitä niin vakavasti tai paremminkin henkilökohtaisesti. Monesti se fanaatikko nostaa päätään kun oikealla tavalla lohkaisee mutta ei kannata provosoitua vaikka joku hieman provosoi. Merkin kuin merkin takaa löytyy aina kiivaat puolustajat vaikka tiedät varsin hyvin 90-luvun MB:iä koskevat ongelmat menemättä niihin sen syvemmin tässä ja nyt.
@tracktest kirjoitti:
Arvelin oikein joku sattaa tarrata tuohon lohkaisuun kiinni ja niin kävi. Tarkoitin juuri noita ikiliikkujia joilla ajetaan vähintään tuo miljoona kilometriä, eiköhän näitä löydy tuolta 90-luvulta malliksi
Kun tunnut olevan asiasta perillä, kerro vain reilusti korimallitunnus?
Olen omin silmin nähnyt muutaman MB-harrastajan tekemisiä ja kuunnellut kokemusten tuomia juttuja ihan oikeasta elämästä.
Uskon hyvin, että olet ihan olin silmin nähnyt Mersuharrastajan.
Minä olen Volvoharrastaja, ja Mersut ovat meillä vain arkisia käyttöautoja, joihin olen ihan itse vaihtanut renkaita ja polkenut liikkeelle pakotettuja mäntiä takaisin auto tunkin varassa. Näin tapahtuu jokaisessa renkaanvaihdossa, joten puhun siis omasta kokemuksesta. Ainakin meillä nähdyissä neljässä korimallissa kolmelta eri vuosikymmeneltä tunkin varassa olevan auton ovi napsahtaa kiinni omalla painollaan.
En tarkoittanut loukata ketään
No offence taken. Kysyn viisastuakseni, koska oma vaatimaton kokemukseni on erilainen?
tiedät varsin hyvin 90-luvun MB:iä koskevat ongelmat menemättä niihin sen syvemmin tässä ja nyt.
Väyrysen surkea korityö on se syy, miksi W210 korimallia meillä ei ole ollut, eikä tule olemaan. Sitä tässä peräänkin, että puhutko tästä huonoimmasta Mersusta kautta aikojen, vai mistä?
Kun puhut miljonäärimersuista, en vieläkään tiedä, mitä tarkoitat? Mutta JOS tarkoitit W124 koria, niin sellaisen palveluksen voisit tehdä niille veltoilla Mersuilla ajaville tutuillesi, että seuraavan kerran kun Satalankku vääntelehtii tunkin nokassa, niin nyppääpä taaemman tunkin korvakkeen suojakilpi pois kynnyksestä.
Omistajalle tulee yllätyksenä kynnyksen puuttuminen paikasta, josta sitä ei keskimäärin katsurikaan löydä.
Sen jälkeen voit myydä hänelle meillä yli jääneet mallikohtaiset kynnysten korjauspellit. Ostin uudet kynnykset autoa näkemättä, koska "kaikki niitä kuitenkin nykyään jo tarvitsevat". Meidän auto yllätti ja kynnykset jäivät vaihtamatta.
Ja ovet menevät kiinni nätisti, vaikka Mersu olikin kuskiaan vanhempi.
Olet huomattavasti paremmin kartalla kuin BMW:llä ajava puritaani. Yksilöitä säästetään, umpilahot menevät paaliin näin on jokaisen merkin kohdalla käynyt. Väyrysen surkea korityö on laajasti tiedossa mutta olen nähnyt kelvollisia ja hyvin säilyneitä yksilöitä joten kaikki eivät ole näistäkään päätyneen puristimeen. En tiedä itsekkään mikä on "miljonäärimersu" mutta miljoona kilometriä ajettu kasassa pysynyt kulkeva MB on osoitus hyvin säilyneestä, huolletusta, hoidetusta, laadukkaasta ja kestävästä autonvalmistamisesta. Tässä ei ole aihetta enempään, BMW ja MB ovat molemmat edistyksellisiä ja hyviä autoja valitsee sitten kumman hyvänsä.
Tuttavalla oli vuosimallin 2007 Mercedes C-sarja. Kertoi auton ruostuneen muutamassa vuodessa todella pahasti. Vaihtoi autonsa BMW:n farmariin joka on saman ikäinen (ei siis edellinen malli vaan sitä edellinen).
@▫️ kirjoitti:
Tuttavalla oli vuosimallin 2007 Mercedes C-sarja. Kertoi auton ruostuneen muutamassa vuodessa todella pahasti. Vaihtoi autonsa BMW:n farmariin joka on saman ikäinen (ei siis edellinen malli vaan sitä edellinen).
Ei mitään epäilystä, etteikö korityö ja maalipinta olisi parantunut tuolla liikulla. Saman parannuksen olisi tosin saanut aikaan vaihtamalla 2007 W203 tilalle vuotta uudempi W204, mutta ilman muuta tuossa vertailuparissa löytyy perusteensa kumpaan tahansa valintaan.
Tuon ensimmäinen juuri eläköityneen Dr. Z:n alaisuudessa lanseeratun mallin yksilöt aloittivat ryhtiliikkeen Mersun kadotetun vuosikymmenen jälkeen. Nämä toisiaan seuraavat C-sarjalaiset osoittavat, miksi Mersu ostetaan joko alkuperäisellä Daimler-Benz WDB alustanumerolla tai Daimler AG:n WDD mallina. Niiden väliin jäävissä Daimler-Chrysler WDC malleissa on vähän muutakin sanomista kuin Väyrynen.
Katsastustilastojen mukaan 2007 syksyllä markkinoille tulleet W204 koriset painuvat nyt 11-vuotiaina yhä Mersumaisia ajomääriä ja jo kaukaa päältä päin erottuvat vanhimmatkin mallit näyttävät yhä siisteiltä. Tässä mallissa myös ajomääräseurannassa on jotain tolkkua, kun DSB huoltotietokannan vuoksi mittarinruuvaus on vähentynyt niin paljon, että saman korimallin ajomäärä kasvaa systemaattisesti vuosien myötä, toisin kuin edeltäjällään.
AutoBild ajoi tuollaisella Ceellä 100.000 km kestotestin poikkeuksellisesti kovennettuna. Ehjää autoa ei haluttu purkaa ensimmäisen sadan tonnin jälkeen, vaan jatkettiin toinen perään uutisoiden vanhan ajan Mercedes laadusta. Sen jälkeen ajettiin vielä kolmas ja neljäskin satanen ennen kuin katsottiin, miten tekniikka on kestänyt. AutoBild ajoi huonommalla kompressorimoottorilla. Saman ajan diesel OM646 on vielä kestävämpi ja muutenkin mukavampi ajaa kuin hinnat alkaen 180 Kompressor.
Tekniikkapuolella ongelmat alkoivat pari vuotta myöhemmin uudemman OM651 nelosdieselin kanssa ja niiden korjailuun meni vuosia, ennen kuin uusi ihmediesel saatiin toimimaan. Edeltäjänsä tavoin vanhan kansan Mersudiesel ilman viimeistä käyttöpäivää se ei ollut koko tuotantoaikanaan. Nyt kun suuttimet ja jakopää kestävät normaalisti, paljastuu alakerran laakeroinnin kevennys jo noin puolen miljoonan kohdalla ja raskaassa pakettiautokäytössä jo aiemmin. Toimiessaan se on kiva ajaa kaksiturboisena, kun kone on ylipaineistettu ja hereillä jo 1000 kierroksesta lähtien, mutta mallin tyyppiviat tuntien lähtee meiltä vaihtoon nuorena, eli alle 300.000 km.
@tracktest kirjoitti:
Väyrysen surkea korityö on laajasti tiedossa
Totta.
En tiedä itsekkään mikä on "miljonäärimersu" mutta miljoona kilometriä ajettu kasassa pysynyt kulkeva MB on osoitus hyvin säilyneestä, huolletusta, hoidetusta, laadukkaasta ja kestävästä autonvalmistamisesta.
Ihan sama millä vehkeellä ajettu miljoona kertoo omistajan tarkkuudesta ja huolellisuudesta.
Mutta nostin tuon korin vääntyilyn esiin siksi, että juuri tuo W124 malli seisoo hyvänä esimerkiinä siitä, kuinka asiassa on kaksi eri tasoa: ehjä vanha kori ja omistajan ja katsurin tietämättä ruostunut. Miljonäärimersuja on niin monta korimallia, etten edes tiedä, mitä sillä tarkoitetaan. Miljoonan ajettu Ponttooni (W120) on harvinaisuus, siipimersu (W110) ihan mahdollinen, Pystylyhty / Strich-Acht W114, Vaakalamppu W123 tai Satalankku / Kiertotähti W124 jo ihan normisettiä. Puhutaan siis tästä Kiertotähdestä:
W124 faceliftin korin alaosa koteloitiin 1990-luvun alussa muovikuorilla, jotka kätkevät ruosteen niin hyvin, että näennäisen siististäkin yksilöstä saattaa vuosikaudet puuttua kynnyksistä puolen metrin pala jokaisen oven alta tunkin korvakkeen ympäriltä ilman että omistaja tai edes katsuri tajuaa sitä tarkistaa. Siksi tänään suurin osa W124:sta taipuu selvästi tunkatessa. Päältä päin ihan saman näköinen ehjäpeltinen sen sijaan pitää muotonsa ja menee myös noppakivikatua vähemmillä natinoilla ja kitinöillä kuin suurin osa uusista autoista.
Oikeasti ehjät ja viimeiset hyvin säilyneet kuvataan lähikuvana tunkin korvakkeen muoviluukut avattuna. Jos kolhuille altis kohta on ehjä, silloin on yleensä koko kynnys.
Ja ellei ole, niin viestiä minulle merkkifoorumilla, koska meidän auto ei yllättäen tarvinnutkaan hankkimiani korjausosia. Koko kynnyspelti pyöräkoteloiden välillä on niin monimutkainen pellinpala, että ei kannata värkätä suorista pellinpaloista, kun ehjätkin on tarjolla.
Asiaa lienee turha pohtia koska nykyinen C-sarja on erittäin hyvin suojattu Vi Bilägaren pisteytysten mukaan.
Lisäksi en oikein muista oliko tuttavan auto W203 tai W204, nuo kaksi mallia lähinnä kai erottaa etuvaloista. Uudempi malli on myös vähän massiivisempi. Mallien vaihdos tapahtui juuri 2007.
suojauksen tutkiminen ja oikea ruostuminen on eri asia. Asia selvinnee vasta myöhemmin ruostuuko vai, noi edellisetkin mersut sai hyvät pisteet Vi Bilägaren tutkimuksessa mutta silti ruostuivat (päältä ja varmaan altaki)
@_Quu kirjoitti:
Uudesta tilastosta ilmenee nyt ensimäistä kertaa, mitkä automerkit liikkuvat Suomen teillä pisimpään.
Näin paljon enimmillään automerkillä on ajettu
Yli 900 000 km Mercedes-Benz, Yli 800 000 km Volvo Toyota, Yli 700 000 km Audi Nissan Peugeot Volkswagen,
Yli 600 000 km BMW Citroen Ford Mitsubishi Opel Skoda, Yli 500 000 km Chrysler Fiat Honda Mazda Renault Saab Seat
Kertooko tuo laadusta, vai mieltymyksestä merkkiin.
Asiaan vaikuttaa myös, mitä polttoainetta auto käyttää.
Todennäköisesti 5er:n ostohinta, vakuutukset, polttoainelasku, NORMAALIT huollot ja rengaskulut ovat kalliimpia kuin jonkin pienemmän ja yksinkertaisemman kansanauton. Sama pätee mahdollisiin korjauksiin. Oletko samaa mieltä vai onko tämä mielestäsi pelkästään mielikuvitukseni tuotetta?
Puhuit kohtuuttomista kustannuksista, mielestäni luettelemasi kustannukset 5-sarjan kohdalla ei ole millään mittarilla kohtuuttomia. Voihan sitä vertailla vaikka sian hoitoa hevosen hoitoon eroja varmasti löytyy. Tietenkin ne ovat kalliimmat kuin kansanauton kustannukset. Korjauksiin ei ole rahaa palanut, joten näistä ei ole kokemuksia. Tarinoita kohtuuttomista korjauskuluista löytyy aivan varmasti jos niitä lähtee metsästämään. Olen ollut aina hyvin perillä mitä voi olla edessä tietyn sukupolven kohdalla. Ikävyyksiä ei ole kohdalleni osunut, tiedä sitten olenko ollut onnekas vai mikä on totuus tässä asiassa. Hyvin paljon ratkaisevaa on tapa miten autojansa huoltaa ja pitää. Pitkään korjaamatta olevat viat yleensä tuottavat ajan kanssa lisää vikoja. Yhden osan pettäessä vierestä pettää kohta jotain muuta, näin se tuppaa menemään mutta tämä tästä tällä erää.
Kohtuuttomat kustannukset keksit juuri, sillä minä kirjoitin tarpeettoman suurista kustannuksista. Hänelle, joka ei halua maksaa 5er:n ominaisuuksiasta ja kustannukset ovat suurella prioriteetillä mukana kuvioissa, niin tuollaisen isomman keskiluokan premiumin kulut ovat tarpeettoman suuret. Tämän vuoksi 5er on huonoa laatua tuollaiseen tarpeeseen, vaikka johonkin toiseen tarpeeseen sama auto olisi täydellistä laatua.
Neuvo nyt kuutenkin sen verran, että mistä korimallista puhutaan?
Ihan noviisina Mersukuskina on kokemusta vasta neljästä korimallista 70.000 - 470.000 km ajomäärillä, mutta tapana on potkia jarrut liikkeelle jokaisessa renkaanvaihdossa, joten ovien aukomisesta eri nurkat tunkin nokassa on jonkin verran kokemusta.
Niin mikäs malli se olikaan, jonka ovi ei loksahda oikeaa etujarrua pumpatessa kiinni vain oven karmista otteen irroittamalla? Luettele edes muutama, kun asia on kerran noin selkeästi kokeiltavissa.
Pistä sinä paremmaksi. Kerro renkaanvaihdossa vääntyvien Mersujen W-koodit?
Ei tarvi edes kääntää autoa kyljelleen oven takomiseksi kiinni. Riittää kun ovi ei sulkeudu omalla painollaan saman puolen etupyörää nostettaessa?
Mitkä korimallit?
Arvelin oikein joku sattaa tarrata tuohon lohkaisuun kiinni ja niin kävi. Tarkoitin juuri noita ikiliikkujia joilla ajetaan vähintään tuo miljoona kilometriä, eiköhän näitä löydy tuolta 90-luvulta malliksi. Olen omin silmin nähnyt muutaman MB-harrastajan tekemisiä ja kuunnellut kokemusten tuomia juttuja ihan oikeasta elämästä. En tarkoittanut loukata ketään joillekkin on vain elämää ajaa autolla ikuisesti vaikka se tuottaa työtä lähes päivittäin, että saa nämä pysymään kasassa seuraavaan katsastukseen ja ajaakkin pitäisi ettei kaikki liikkuvat osat ole täysin junturissa. Auton alla maakaaminen ei ole ollut minun juttuni oikein koskaan, teen mielummin jotain mielekkäämpää. Elämä on valintoja ja jokaisella olkoon omansa. Ei kannata ottaa näitä niin vakavasti tai paremminkin henkilökohtaisesti. Monesti se fanaatikko nostaa päätään kun oikealla tavalla lohkaisee mutta ei kannata provosoitua vaikka joku hieman provosoi. Merkin kuin merkin takaa löytyy aina kiivaat puolustajat vaikka tiedät varsin hyvin 90-luvun MB:iä koskevat ongelmat menemättä niihin sen syvemmin tässä ja nyt.
No eihän tietenkään kukaan merkkiuskovainen ota itseensä oman suosikkimerkin heikosta menestyksestä, eihän edes merkkiuskovainen tracktest vai mitä?
Kun tunnut olevan asiasta perillä, kerro vain reilusti korimallitunnus?
Uskon hyvin, että olet ihan olin silmin nähnyt Mersuharrastajan.
Minä olen Volvoharrastaja, ja Mersut ovat meillä vain arkisia käyttöautoja, joihin olen ihan itse vaihtanut renkaita ja polkenut liikkeelle pakotettuja mäntiä takaisin auto tunkin varassa. Näin tapahtuu jokaisessa renkaanvaihdossa, joten puhun siis omasta kokemuksesta. Ainakin meillä nähdyissä neljässä korimallissa kolmelta eri vuosikymmeneltä tunkin varassa olevan auton ovi napsahtaa kiinni omalla painollaan.
No offence taken. Kysyn viisastuakseni, koska oma vaatimaton kokemukseni on erilainen?
Väyrysen surkea korityö on se syy, miksi W210 korimallia meillä ei ole ollut, eikä tule olemaan. Sitä tässä peräänkin, että puhutko tästä huonoimmasta Mersusta kautta aikojen, vai mistä?
Kun puhut miljonäärimersuista, en vieläkään tiedä, mitä tarkoitat? Mutta JOS tarkoitit W124 koria, niin sellaisen palveluksen voisit tehdä niille veltoilla Mersuilla ajaville tutuillesi, että seuraavan kerran kun Satalankku vääntelehtii tunkin nokassa, niin nyppääpä taaemman tunkin korvakkeen suojakilpi pois kynnyksestä.
Omistajalle tulee yllätyksenä kynnyksen puuttuminen paikasta, josta sitä ei keskimäärin katsurikaan löydä.
Sen jälkeen voit myydä hänelle meillä yli jääneet mallikohtaiset kynnysten korjauspellit. Ostin uudet kynnykset autoa näkemättä, koska "kaikki niitä kuitenkin nykyään jo tarvitsevat". Meidän auto yllätti ja kynnykset jäivät vaihtamatta.
Ja ovet menevät kiinni nätisti, vaikka Mersu olikin kuskiaan vanhempi.
Olet huomattavasti paremmin kartalla kuin BMW:llä ajava puritaani. Yksilöitä säästetään, umpilahot menevät paaliin näin on jokaisen merkin kohdalla käynyt. Väyrysen surkea korityö on laajasti tiedossa mutta olen nähnyt kelvollisia ja hyvin säilyneitä yksilöitä joten kaikki eivät ole näistäkään päätyneen puristimeen. En tiedä itsekkään mikä on "miljonäärimersu" mutta miljoona kilometriä ajettu kasassa pysynyt kulkeva MB on osoitus hyvin säilyneestä, huolletusta, hoidetusta, laadukkaasta ja kestävästä autonvalmistamisesta. Tässä ei ole aihetta enempään, BMW ja MB ovat molemmat edistyksellisiä ja hyviä autoja valitsee sitten kumman hyvänsä.
BMW, 5 Hylkäys % 14,5 Etuakselisto Ohjausnivelet ja -tangot Jousitus ja iskunvaimennus
Mercedes-Benz, E Hylkäys % 5,8 Käyttöjarru Renkaat ja vanteet Seisontajarrun dynamometritesti
BMW:n viat on kalliita korjata, Mersut on paljonajettuja takseja silti noin vähävikaisia.
Tuttavalla oli vuosimallin 2007 Mercedes C-sarja. Kertoi auton ruostuneen muutamassa vuodessa todella pahasti. Vaihtoi autonsa BMW:n farmariin joka on saman ikäinen (ei siis edellinen malli vaan sitä edellinen).
Ei mitään epäilystä, etteikö korityö ja maalipinta olisi parantunut tuolla liikulla. Saman parannuksen olisi tosin saanut aikaan vaihtamalla 2007 W203 tilalle vuotta uudempi W204, mutta ilman muuta tuossa vertailuparissa löytyy perusteensa kumpaan tahansa valintaan.
Tuon ensimmäinen juuri eläköityneen Dr. Z:n alaisuudessa lanseeratun mallin yksilöt aloittivat ryhtiliikkeen Mersun kadotetun vuosikymmenen jälkeen. Nämä toisiaan seuraavat C-sarjalaiset osoittavat, miksi Mersu ostetaan joko alkuperäisellä Daimler-Benz WDB alustanumerolla tai Daimler AG:n WDD mallina. Niiden väliin jäävissä Daimler-Chrysler WDC malleissa on vähän muutakin sanomista kuin Väyrynen.
Katsastustilastojen mukaan 2007 syksyllä markkinoille tulleet W204 koriset painuvat nyt 11-vuotiaina yhä Mersumaisia ajomääriä ja jo kaukaa päältä päin erottuvat vanhimmatkin mallit näyttävät yhä siisteiltä. Tässä mallissa myös ajomääräseurannassa on jotain tolkkua, kun DSB huoltotietokannan vuoksi mittarinruuvaus on vähentynyt niin paljon, että saman korimallin ajomäärä kasvaa systemaattisesti vuosien myötä, toisin kuin edeltäjällään.
AutoBild ajoi tuollaisella Ceellä 100.000 km kestotestin poikkeuksellisesti kovennettuna. Ehjää autoa ei haluttu purkaa ensimmäisen sadan tonnin jälkeen, vaan jatkettiin toinen perään uutisoiden vanhan ajan Mercedes laadusta. Sen jälkeen ajettiin vielä kolmas ja neljäskin satanen ennen kuin katsottiin, miten tekniikka on kestänyt. AutoBild ajoi huonommalla kompressorimoottorilla. Saman ajan diesel OM646 on vielä kestävämpi ja muutenkin mukavampi ajaa kuin hinnat alkaen 180 Kompressor.
Tekniikkapuolella ongelmat alkoivat pari vuotta myöhemmin uudemman OM651 nelosdieselin kanssa ja niiden korjailuun meni vuosia, ennen kuin uusi ihmediesel saatiin toimimaan. Edeltäjänsä tavoin vanhan kansan Mersudiesel ilman viimeistä käyttöpäivää se ei ollut koko tuotantoaikanaan. Nyt kun suuttimet ja jakopää kestävät normaalisti, paljastuu alakerran laakeroinnin kevennys jo noin puolen miljoonan kohdalla ja raskaassa pakettiautokäytössä jo aiemmin. Toimiessaan se on kiva ajaa kaksiturboisena, kun kone on ylipaineistettu ja hereillä jo 1000 kierroksesta lähtien, mutta mallin tyyppiviat tuntien lähtee meiltä vaihtoon nuorena, eli alle 300.000 km.
Totta.
Ihan sama millä vehkeellä ajettu miljoona kertoo omistajan tarkkuudesta ja huolellisuudesta.
Mutta nostin tuon korin vääntyilyn esiin siksi, että juuri tuo W124 malli seisoo hyvänä esimerkiinä siitä, kuinka asiassa on kaksi eri tasoa: ehjä vanha kori ja omistajan ja katsurin tietämättä ruostunut. Miljonäärimersuja on niin monta korimallia, etten edes tiedä, mitä sillä tarkoitetaan. Miljoonan ajettu Ponttooni (W120) on harvinaisuus, siipimersu (W110) ihan mahdollinen, Pystylyhty / Strich-Acht W114, Vaakalamppu W123 tai Satalankku / Kiertotähti W124 jo ihan normisettiä. Puhutaan siis tästä Kiertotähdestä:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W124&ved=2ahUKEwjWwJK2-47jAhVHfZoKHR-cAWEQFjABegQIBxAN&usg=AOvVaw3GAIzNk8DKQ96o2tqts6kH&cshid=1561820708278
W124 faceliftin korin alaosa koteloitiin 1990-luvun alussa muovikuorilla, jotka kätkevät ruosteen niin hyvin, että näennäisen siististäkin yksilöstä saattaa vuosikaudet puuttua kynnyksistä puolen metrin pala jokaisen oven alta tunkin korvakkeen ympäriltä ilman että omistaja tai edes katsuri tajuaa sitä tarkistaa. Siksi tänään suurin osa W124:sta taipuu selvästi tunkatessa. Päältä päin ihan saman näköinen ehjäpeltinen sen sijaan pitää muotonsa ja menee myös noppakivikatua vähemmillä natinoilla ja kitinöillä kuin suurin osa uusista autoista.
Oikeasti ehjät ja viimeiset hyvin säilyneet kuvataan lähikuvana tunkin korvakkeen muoviluukut avattuna. Jos kolhuille altis kohta on ehjä, silloin on yleensä koko kynnys.
Ja ellei ole, niin viestiä minulle merkkifoorumilla, koska meidän auto ei yllättäen tarvinnutkaan hankkimiani korjausosia. Koko kynnyspelti pyöräkoteloiden välillä on niin monimutkainen pellinpala, että ei kannata värkätä suorista pellinpaloista, kun ehjätkin on tarjolla.
Kiitokset asiallisista vastauksista 740 GLE, näitä on aina mukava lukea.
Asiaa lienee turha pohtia koska nykyinen C-sarja on erittäin hyvin suojattu Vi Bilägaren pisteytysten mukaan.
Lisäksi en oikein muista oliko tuttavan auto W203 tai W204, nuo kaksi mallia lähinnä kai erottaa etuvaloista. Uudempi malli on myös vähän massiivisempi. Mallien vaihdos tapahtui juuri 2007.
suojauksen tutkiminen ja oikea ruostuminen on eri asia. Asia selvinnee vasta myöhemmin ruostuuko vai, noi edellisetkin mersut sai hyvät pisteet Vi Bilägaren tutkimuksessa mutta silti ruostuivat (päältä ja varmaan altaki)
Asiaan vaikuttaa myös, mitä polttoainetta auto käyttää.