Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1163 kommenttia
1232426282939
  • Ruotsalaisministeri: Hallitus miettii jo päivämäärää, josta eteenpäin myös bensiinin ja dieselin myynti kielletään

    https://www.is.fi/autot/art-2000006358267.html?ref=rss

      
  • Analyysi: Suomelle ei ehkä jää muuta mahdollisuutta kuin kieltää uusien bensiini- ja dieselautojen myynti vuonna 2030

    https://yle.fi/uutiset/3-10613293

      
  • Mersu-asiaa:

    Ainakin Ruotsissa on kovat hintapyynnöt tuon ikäisistä E 350 CDI - Mersuista, tosin löysin vain sedanmalleja. Siis vuosimalli 2011 ja ajettu 220.000 km.

    Coupe ei ehkä mene kaupaksi jos automalli katsotaan epäkäytännölliseksi.

      
  • muokattu 30.12.2019 18:40

    Hämmennyksen, huuman ja hysterian laannuttua dieselautojen kysyntä alkaa taas elpyä. Dieselautojen demonisointi on jokseenkin huvittavaa. Hulluinta tässä kaikessa sähköauto hypetyksessä on se että ihmisiä arvioidaan sen perusteella millä he ajavat. Sähköautojen järjestelmällinen hypetys laantuu, hurjaakin hurjemmat sähköautojen myyntiluvut jäänee toteutumatta. Hybridien myynti veroeduin lisääntyy se on selvä, siihen ei ennustajaeukkoja tarvita.

      
  • muokattu 01.01.2020 00:51

    @Topi27 kirjoitti:
    Mitä kaveri parkuu mesen hinnasta, eikö oikeampi nykyhinta olisi 9000 euron paikkeilla. Neljän vuoden päästä tuon arvo ole enää 2-3000 euroa kovempi kun köyhän perse ei kestä kuluja ja varakkaat ostaa uusia.

    https://www.is.fi/autot/art-2000006355633.html

    En lähde arvailemaan kaksiovisen W204 Ceen oikeaa hintaa, mutta omalta kannaltani kiinnostusta vähentää se, että kurahaaramoottori on epäkäytännöllisessä korissa kiinni ja vajaalla vaihteistolla. Olen harkinnut juuri tuota ennätysmoottoria yhtenä vaihtoehtona täyssähköisten voimalinjojen hintojen kohtuullistumista odotellessa, koska ruolla moottorilla ei ole teknistä käyttöikää:

    https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/vantaalaismiehen-eemeli-niellyt-jo-miljoona-kilometriä-mercedes-on-ainoa-auto-muut-ovat-vain-kulkuneuvoja/ar-AAHtLey?amp%252525252525253Bocid=SK2MDHP

    Mutta koska ajan mieluusti urheiluautoa, rohkenen epäillä mahtuvatko minun urheiluvälineeni tuohon E-sarjan keulakappaleella naamioituun Ceehen?

    Ei ole varmaan myyjän markkinat yli 200.000 km ajetuilla dieseleillä, joten en ole isommin edes enemmän ajettua omaani kaupitellut. Autosta maksettu hinta on kulutettua rahaa. Jos jotain saa joskus takaisin, se on positiivinen yllätys.

      
  • Vaikea arvioida, miten tuo vaikuttaa hintoihin? Tuleeko bensakrematorioista hylkiöitä, vai voivatko valmistajat lisätä sakkomaksun pieninä määrinä myytäviin erikoismalleihin.

    Olipa vaikutusmekanismi mikä tahansa, päästörajat selvästi toimivat. Daimlerillahan niiden ensimmäinen uhri oli jo ennen tätä uutista muutenkin tarpeeton V12 mielikuvamoottori.

      
  • Ruotsalainen Uumajan yliopiston ympäristöprofessori Runar Brännlund varoittaa ladattavien hybridien dieselautoja suuremmista päästöistä.
    Brännlund kertoo näkemyksistään Ruotsin radion Ekot-ohjelmassa.
    Brännlundin mukaan dieselauton kulutus on suurempi kuin pistokehybridin, mutta se pitää paikkansa vain, ellei aja pitkiä matkoja autolla.
    Useimmilla pistokehybrideillä päästään enimmillään noin 50 kilometriä sähköllä.
    – Pistokehybridejä ei käytetä vain äärimmäisiin lyhyisiin ajoihin, vaan todennäköisesti myös pidemmille matkoille. Silloin varsinaisen työn tekee pääasiassa bensiinimoottori, Brännlund toteaa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Ruotsalainen Uumajan yliopiston ympäristöprofessori Runar Brännlund varoittaa ladattavien hybridien dieselautoja suuremmista päästöistä.
    Brännlund kertoo näkemyksistään Ruotsin radion Ekot-ohjelmassa.
    Brännlundin mukaan dieselauton kulutus on suurempi kuin pistokehybridin, mutta se pitää paikkansa vain, ellei aja pitkiä matkoja autolla.
    Useimmilla pistokehybrideillä päästään enimmillään noin 50 kilometriä sähköllä.
    – Pistokehybridejä ei käytetä vain äärimmäisiin lyhyisiin ajoihin, vaan todennäköisesti myös pidemmille matkoille. Silloin varsinaisen työn tekee pääasiassa bensiinimoottori, Brännlund toteaa.

    Mitä Quu ajaa takaa tuon uutisen esiin tuomisella? Itselataavahybridihän menee aina pääaisiassa bensakoneella.

    Eikä voi noin mustavalkoisesti sanoa lataushybridistä ellei ole perussuomalaisen puolueen jäsenkirja taskussa.

    Minulla oli ennen nykyistä plugaria kolme diesel-autoa, joilla kaikilla oli keskikulutus parhaimmillaankin n. 8L/100km. Tällä hetkellä olen polttanut plugarilla keskimäärin 5,9L/100km bensaa 70.000km:n matkalla.

    Tietysti voi sanoa, että valitsemalla auton polttoaineen kulutus ykkösasiana, löytää auton, joka kuluttaa keskimäärin vähemmän kuin plugari pitkiä matkoja ajettaessa, mutta yleistävästi sanottuna rohvessorin väite ei pitele paikkojaan.

      
  • muokattu 01.01.2020 11:20

    Ruotsalainen Uumajan yliopiston ympäristöprofessori Runar Brännlund käsitteelle asiaa laajemmin (uudet nykyaikaiset dieselit) ei yksittäisen suomalaisen vanhan dieselin kulutusta ja päästöjä.

      
  • Tavallisella ajolla hybridillä päästäneen suhteellisen pieniin kulutuslukemiin ja pihistellen helposti litraa pienempiin lukuihin, olematta silti vielä taloudellisuusajon ykkösnimi.

      
  • Brännlund varoittaa nimenomaan tilanteesta, että dieselautot korvaantuvat pistokehybrideillä.

    – Seurauksena voi olla, että kokonaispäästöt kasvavat. Tämä johtuu siitä, että hyvä nykyaikainen dieselauto on hyvin energiatehokas, eli sen päästöt ovat hyvin alhaiset per kilometri. Vastaavasti pistokehybridien bensiinimoottorit kuluttavat enemmän polttoainetta ja päästöt näin ollen ovat isompia.
    – Jos dieselauto tankataan uusiutuvalla biodieselillä, sen päästöt pidemmillä matkoilla ovat pienemmät kuin pistokehybridillä, Brännlund toteaa.
    – Silloin dieselauto on siis todella ympäristöystävällisempi kuin pistokehybridi. Ehdottomasti!

      
  • muokattu 01.01.2020 11:49

    @tracktest kirjoitti:
    Tavallisella ajolla hybridillä päästäneen suhteellisen pieniin kulutuslukemiin ja pihistellen helposti litraa pienempiin lukuihin, olematta silti vielä taloudellisuusajon ykkösnimi.

    Viimeisin diesel-auto minulla oli vuosimallin 2014 kolmelitraisella tuplaturbolla ja 8-portaisella ZF-automaatilla varustettu auto eli ei mikään "vanha diesel", mutta ei tietysti uusinkaan.

    Yleensä parhaat kulutuslukemat dieseleillä sanotaan olevan n. 4,5 l/100km matka-ajossa. Minun nykyisen plugarin kulutus on tällä hetkellä 5,9L/100km sekalaisessa ajossa 70.000km matkalta 26kk kuukauden ajalta. Entiseen dieseliin verrattuna (viimeisimmän keskikulutus oli n. 8,5) olen säästänyt 700x2,6=1820 litraa eli 70L per kuukausi. Ettäs rohvessori tietää.

    P.S. Entinen diesel ja nykyinen plugari ovat pitkälti saman kokoisia vaikkakin nykyinen plugari massaltaan kevyempi. Mutta sisätilat melkein 1:1 yhtä suuret.

      
  • Mitä perusteluja on satsata polttomoottorilla olevaan ladattavaan, jos päivittäinen ajo rajoittuu alle 50 km ja kuskata polttomoottoria mukana. Kun on latausmahdollisuus olettaisi olevan järkevämpää panostaa isompiin akkuihin polttomoottorin sijaan, jotta reviiri laajenee tarvittaessa useampaan sataankilometriin.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Polttomoottorin lähtölaskentavuodet on alkanut, siinä on Hesarin mukaan n. 2000 osaa ja sähkömoottorissa 20 osaa. Autonvalmistusaika on 40% lyhyempi.

    Ja komponentteja on sähköautossa 2 000x enemmän ja ne on paljon kalliimpia korjata. Mutta tokihan "hei hei hei vaan!" tason argumentointia harrastava Quu tietää nämä asiat.

      
  • ja NHB täällä yksinään ratkomassa maailmanlaajuista hyötysuhde ongelmaa, mikä on ilmeisesti ilmotettu IPCC:n toimesta, ja kaikenlisäksi on niin totaalisen tiedoton mistään ettei osaa edes kuvitella, että mistä se sähkö siihen töpseliin oikein tulee, tai mistä materiaaleista sähköauto koostuu.

    Noh, sähköautohihhuleita on aina ja tulee olemaan joita ei faktat kiinnosta.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Mitä perusteluja on satsata polttomoottorilla olevaan ladattavaan, jos päivittäinen ajo rajoittuu alle 50 km ja kuskata polttomoottoria mukana. Kun on latausmahdollisuus olettaisi olevan järkevämpää panostaa isompiin akkuihin polttomoottorin sijaan, jotta reviiri laajenee tarvittaessa useampaan sataankilometriin.

    Sun omien argumenttien mukaan piti satsata sähköautoon, mikä menee akustolla vain 50km, ei suinkaan isompiakkuseen sähköautoon. Argumentaatiosi muistuttaa lähinnä paradoksaalista tiedemistä joka käy Jaakobin kamppailua sisäisesti itsensä kanssa.

      
  • NHBNHB
    muokattu 02.01.2020 19:06

    @perussuomalainen kirjoitti:
    ja NHB täällä yksinään ratkomassa maailmanlaajuista hyötysuhde ongelmaa, mikä on ilmeisesti ilmotettu IPCC:n toimesta, ja kaikenlisäksi on niin totaalisen tiedoton mistään ettei osaa edes kuvitella, että mistä se sähkö siihen töpseliin oikein tulee, tai mistä materiaaleista sähköauto koostuu.

    Noh, sähköautohihhuleita on aina ja tulee olemaan joita ei faktat kiinnosta.

    Jahas onko juhlapyhinä ollut hankaluuksia lääkkeiden saatavuuden kanssa, kun taas näyttää todellisuus katoavan ja hourailet omiasi? Seuraavaksi varmaan haukut Bemariani ja jatkat yksityiskohtaista kuvaustasi siitä, mitä Norjassa reissatessani tapahtui.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    Sun omien argumenttien mukaan piti satsata sähköautoon, mikä menee akustolla vain 50km, ei suinkaan isompiakkuseen sähköautoon. Argumentaatiosi muistuttaa lähinnä paradoksaalista tiedemistä joka käy Jaakobin kamppailua sisäisesti itsensä kanssa.

    Ei minulla ole ladattavaa sähköautoa, suurin syy on että ei ole niin pitkää roikaa (n.3km) että pystyisi lataamaan, siksi minulla on itselataava hybridi.

      
  • perussuomalainen älä ole murheellinen euroopan alueella on n. 170 miljoona epäkuranttia dieselautoa jotka joutuvat siellä kaupungeissa ajokieltoon ja autoliikkeet myyvät niitä Suomalaisille vatsat kippurassa nauraen Suomalaisten maksaessa ylihintoja totuttuaan Suomen autojen hinnoitteluun. Kaikille vähälahjaisille löytyy kyllä museotekniikalla olevia ihmisen tappokoneita kaikkine päästöineen. NOx ja muut vanhan dieselin päästöthän tappaa ennenaikaisesti ihmisiä lähes -30 luvun tyyliin.

      
  • muokattu 02.01.2020 21:17

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Polttomoottorin lähtölaskentavuodet on alkanut, siinä on Hesarin mukaan n. 2000 osaa ja sähkömoottorissa 20 osaa. Autonvalmistusaika on 40% lyhyempi.

    Ja komponentteja on sähköautossa 2 000x enemmän ja ne on paljon kalliimpia korjata. Mutta tokihan "hei hei hei vaan!" tason argumentointia harrastava Quu tietää nämä asiat.

    Hei hei, se on autotehtaiden uutinen miksi he joutuva vähentämää työntekijöitä.
    Kyllä ne komponentitkin vähenee, kun nykyiset valmistuksessa olevat hybridit kuitataan pelkällä sähkömoottorilla.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Mitä perusteluja on satsata polttomoottorilla olevaan ladattavaan, jos päivittäinen ajo rajoittuu alle 50 km ja kuskata polttomoottoria mukana. Kun on latausmahdollisuus olettaisi olevan järkevämpää panostaa isompiin akkuihin polttomoottorin sijaan, jotta reviiri laajenee tarvittaessa useampaan sataankilometriin.

    Uusia mielenkiintoisia sähkäreitä julkaistaan sellaisella vauhdilla, että alan itsekin epäillä onko turbodieselin ja sähköauton välissä enää mitään kiinostavaa? Riippuu toki käytettyjen hintakehityksestä etenkin sähkärien osalta?

      
  • muokattu 02.01.2020 21:48

    @Topi27 kirjoitti:
    perussuomalainen älä ole murheellinen euroopan alueella on n. 170 miljoona epäkuranttia dieselautoa jotka joutuvat siellä kaupungeissa ajokieltoon ja autoliikkeet myyvät niitä Suomalaisille vatsat kippurassa nauraen Suomalaisten maksaessa ylihintoja totuttuaan Suomen autojen hinnoitteluun. Kaikille vähälahjaisille löytyy kyllä museotekniikalla olevia ihmisen tappokoneita kaikkine päästöineen. NOx ja muut vanhan dieselin päästöthän tappaa ennenaikaisesti ihmisiä lähes -30 luvun tyyliin.

    Ajokiellot olivatkin ihan uusi juttu silloin kun niitä alettiin asettaa joskus toissa vuosikymmenellä, mutta kaipa sitä oikein pelokas voi maailmantuskaa repiä historiallisistakin tapahtumista?

    Jos ajokieltoja tulee lisää, niin mitä sitten? Kun ei laita ainoita rahojaan (lainaamisesta puhumattakaan!) autoon, voi aina ostaa kaupasta uuden, jos nykyisellä ajaminen tehdään hankalaksi tai kalliiksi.

    Toisaalta, jos ajokieltoja asetetaan päästöjen perusteella, ensimmäiset karsiutujat ovat nuo nykyajan hiukkaskiihdyttimet, eli uudet suoraruiskubensamoottorit ilman hiukkassuodatinta. Näitä tekevät jotkut valmistajat aivan uusiinkin moottoreihinsa.

    Kun seuraavaksi aletaan mitata NOxeja, tulee joillekin ikävä yllätys kun bensa-autoja ja bensahybridejä alkaa karsiutua ennen parhaita nykydieseleitä.

    Syykin on täysin selvä. Sekä hiukkaspäästöissä että typen oksideissä ei ole kyse pelkästään polttoaineesta vaan moottorin työkierrosta. Kun bensakrematorion hyötysuhdetta aletaan nostaa edes hieman kohtuullisemmaksi, se törmää samoihin ongelmiin (NOx ja hituset), jotka dieselissä on jo ratkaistu.

    Turha tästä on väitellä. Jos normit tiukkenevat, sitten katsotaan kuka asentaa normit täyttävän moottorin omaan käyttöön sopivaan koppiin kiinni ja ostetaan sellainen. Ei se ole sen kummempaa.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:
    ja NHB täällä yksinään ratkomassa maailmanlaajuista hyötysuhde ongelmaa, mikä on ilmeisesti ilmotettu IPCC:n toimesta, ja kaikenlisäksi on niin totaalisen tiedoton mistään ettei osaa edes kuvitella, että mistä se sähkö siihen töpseliin oikein tulee, tai mistä materiaaleista sähköauto koostuu.

    Noh, sähköautohihhuleita on aina ja tulee olemaan joita ei faktat kiinnosta.

    Jahas onko juhlapyhinä ollut hankaluuksia lääkkeiden saatavuuden kanssa, kun taas näyttää todellisuus katoavan ja hourailet omiasi? Seuraavaksi varmaan haukut Bemariani ja jatkat yksityiskohtaista kuvaustasi siitä, mitä Norjassa reissatessani tapahtui.

    NHB itkee täällä taas, kun houraili hyötysuhteista. Säälittävää miten joku voi noin kieltomodissa olla.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Polttomoottorin lähtölaskentavuodet on alkanut, siinä on Hesarin mukaan n. 2000 osaa ja sähkömoottorissa 20 osaa. Autonvalmistusaika on 40% lyhyempi.

    Ja komponentteja on sähköautossa 2 000x enemmän ja ne on paljon kalliimpia korjata. Mutta tokihan "hei hei hei vaan!" tason argumentointia harrastava Quu tietää nämä asiat.

    Hei hei, se on autotehtaiden uutinen miksi he joutuva vähentämää työntekijöitä.
    Kyllä ne komponentitkin vähenee, kun nykyiset valmistuksessa olevat hybridit kuitataan pelkällä sähkömoottorilla.

    Sinulla on jännä uskonto kyllä. Noh usko sitten maailmanlaajusessa lamassa ja uusien autojen miinusmerkkisessä autonkaupan kehityksessä, että sähköauton takia. Olisi maailmassa ollut oikeitakin uskontoja tarjolla.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    Sinulla on jännä uskonto kyllä. Noh usko sitten maailmanlaajusessa lamassa ja uusien autojen miinusmerkkisessä autonkaupan kehityksessä, että sähköauton takia. Olisi maailmassa ollut oikeitakin uskontoja tarjolla.

    Mitä sekoilet, sähköautot tulee uskon tai en, eihän uutisessa mainita mitään uusien autojen myynnin lamasta,
    uutisen mukaan polttomoottorissa on n. 2000 osaa ja sähkömoottorissa 20 osaa. Autonvalmistusaika on 40% lyhyempi. Kyse on autotehtaan ja alihankkijoiden työtekijöiden vähentämisestä.

      
  • muokattu 03.01.2020 14:22

    @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    Sinulla on jännä uskonto kyllä. Noh usko sitten maailmanlaajusessa lamassa ja uusien autojen miinusmerkkisessä autonkaupan kehityksessä, että sähköauton takia. Olisi maailmassa ollut oikeitakin uskontoja tarjolla.

    Mitä sekoilet, sähköautot tulee uskon tai en, eihän uutisessa mainita mitään uusien autojen myynnin lamasta,
    uutisen mukaan polttomoottorissa on n. 2000 osaa ja sähkömoottorissa 20 osaa. Autonvalmistusaika on 40% lyhyempi. Kyse on autotehtaan ja alihankkijoiden työtekijöiden vähentämisestä.

    Ja lisää vaan uskovaisuutta kun ei ole minkäänlaista tietoa, edes autonmyynnin lamakaudesta. Pitäisi katsos sun uskovaisuuspakettiin linkata sellainen linkki jostain European Automotive news -sivustolta.

    Huuda ja jankuta kovempaa sähkömoottorien osamääriä LALALALALALA I am not listening! =)

    Paras on toi paranoia että sähköautot jotain tulee - ne tuli jo yli 100 vuotta sitten, mutta älä anna epämiellyttävän reaalimaailman sotkea sun uskontoa sähkautosta joka messiaan tavoin tulee ja vapauttaa sut synneistäs.

    Ja kun et mitään enää keksi sanottavaa, niin sano sama kuin viimeksi "hei hei hei" =)

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:
    ja NHB täällä yksinään ratkomassa maailmanlaajuista hyötysuhde ongelmaa, mikä on ilmeisesti ilmotettu IPCC:n toimesta, ja kaikenlisäksi on niin totaalisen tiedoton mistään ettei osaa edes kuvitella, että mistä se sähkö siihen töpseliin oikein tulee, tai mistä materiaaleista sähköauto koostuu.

    Noh, sähköautohihhuleita on aina ja tulee olemaan joita ei faktat kiinnosta.

    Jahas onko juhlapyhinä ollut hankaluuksia lääkkeiden saatavuuden kanssa, kun taas näyttää todellisuus katoavan ja hourailet omiasi? Seuraavaksi varmaan haukut Bemariani ja jatkat yksityiskohtaista kuvaustasi siitä, mitä Norjassa reissatessani tapahtui.

    NHB itkee täällä taas, kun houraili hyötysuhteista. Säälittävää miten joku voi noin kieltomodissa olla.

    Joo onhan se kieltämättä huolestuttavaa, kun kiellän omituisia polkuja kulkevan mielesi luomat kuvitelmat. Mitähän mahdat tällä kertaa edes tuolla ulinallasi hyötysuhteesta tarkoittaa?

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    Huuda ja jankuta kovempaa sähkömoottorien osamääriä LALALALALALA I am not listening! =)

    Se vie näköjään aikansa, että perussuomalainenkin tajuaa sähköautojen lähivuosikymmenillä tulevan vallankaappauksen polttomoottorilta.

      
  • Älkäämme ruokkiko trollia. Annetaan sen kuolla nälkään.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Älkäämme ruokkiko trollia. Annetaan sen kuolla nälkään.

    Tämä olisi hyvä pitää mielessä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit