Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1616264666776
  • muokattu 08.01.2020 11:22

    Käyttövoimaveroa ei makseta bensiinimoottorisista täys- ja kevythybridiautoista kuten esim. Camrystä. Ladattavista bensahybrideistä joutuu pulittamaan käyttövoimaveroa tuon 0,5 snt/pv/alkava 100 kg.

    Trafin ajoneuvoverolaskuri antaa itselataavalle Camrylle varustetasosta riippuen n. 184-192 €/vuosi ja se on kokonaan perusveroa, koska käyttövoimaveroa ei tule.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    En tiedä mistä Quu on kopioinut nuo CO2 höpinät Camryn vuotuisen ajoneuvoveron yhtetyteen.
    Hybridin vero määräytyy käyttövoimaverona, bensahybridin tapauksessa 0.5 snt/pv/alkava 100kg kokonaismassan mukaan.

    Toyota Camry 2,5 Hybrid Active Business
    Tiedot tulostettu 8.1.2020 12:34:4
    Vuotuinen ajoneuvovero 183,73 - 184,83 EUR/vuosi
    Vuotuinen perusvero ja käyttövoimavero perustuvat auton käyttöönottopäivään, kokonaismassaan ja käyttövoimaan.
    Autoveroprosentti 9,3 - 9,5 %
    Autoveroprosentti (2,7-48,8 %) määräytyy henkilöauton hiilidioksidipäästön perusteella.
    Käyttövoima Bensiini

    Autoveroton hinta 33 750,00 €
    Autovero 3 321,64 €
    Kokonaishinta
    37 071,64 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    184,83 €

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    En tiedä mistä Quu on kopioinut nuo CO2 höpinät Camryn vuotuisen ajoneuvoveron yhtetyteen.
    Hybridin vero määräytyy käyttövoimaverona, bensahybridin tapauksessa 0.5 snt/pv/alkava 100kg kokonaismassan mukaan.

    Toyota Camry 2,5 Hybrid Active Business
    Tiedot tulostettu 8.1.2020 12:34:4
    Vuotuinen ajoneuvovero 183,73 - 184,83 EUR/vuosi
    Vuotuinen perusvero ja käyttövoimavero perustuvat auton käyttöönottopäivään, kokonaismassaan ja käyttövoimaan.
    Autoveroprosentti 9,3 - 9,5 %
    Autoveroprosentti (2,7-48,8 %) määräytyy henkilöauton hiilidioksidipäästön perusteella.
    Käyttövoima Bensiini

    Autoveroton hinta 33 750,00 €
    Autovero 3 321,64 €
    Kokonaishinta
    37 071,64 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    184,83 €

    Anteeksipyyntöni, takerruin tuohon co2 lukeman mukanaan tuomaan pienempään veroon. Eli taulukko WLTP mittaustavalla 1.1.2020 alkaen. Oikea vero tulee tällä hetkellä NEDC päästätiedot 31.12.2019 asti olevasta taulukosta. Ja tämä on Quun esittämä.
    Kokonaismassaan perustuen muodostuisi tietenkin vielä suurempi vuotuinen vero.
    Yhden erisuuruisen maksun antaa vielä taulukko NEDC 1.1.2020 alkaen.

      
  • muokattu 08.01.2020 20:20

    @Jokeri kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Vuotuinen ajoneuvovero 184,83 € Autoveron määrä ja kokonaishinta voi muuttua, mikäli autoyksilön CO2-arvo muuttuu. Autovero on laskettu maahantuojan ilmoittamalla CO2-päästöllä. Kulutus 5,2 5,5 L/100 km

    Jos ei laske ajoneuvoveron määrää, vaan katsoo Trafin taulukosta, niin se näyttää Camrylle 119 gramman päästöillä 119,72 €/vuosi.

    En tiedä mistä Quu on kopioinut nuo CO2 höpinät Camryn vuotuisen ajoneuvoveron yhtetyteen.
    Hybridin vero määräytyy käyttövoimaverona, bensahybridin tapauksessa 0.5 snt/pv/alkava 100kg kokonaismassan mukaan.

    https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-rakenne-ja-maara

    Ei käyttövoimaveroa ole bensahybridissä ollenkaan, ellei sitä ei voi ladata verkosta.

      
  • muokattu 08.01.2020 22:58

    @_Quu kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    En tiedä mistä Quu on kopioinut nuo CO2 höpinät Camryn vuotuisen ajoneuvoveron yhtetyteen.
    Hybridin vero määräytyy käyttövoimaverona, bensahybridin tapauksessa 0.5 snt/pv/alkava 100kg kokonaismassan mukaan.

    Toyota Camry 2,5 Hybrid Active Business
    Tiedot tulostettu 8.1.2020 12:34:4
    Vuotuinen ajoneuvovero 183,73 - 184,83 EUR/vuosi
    Vuotuinen perusvero ja käyttövoimavero perustuvat auton käyttöönottopäivään, kokonaismassaan ja käyttövoimaan.
    Autoveroprosentti 9,3 - 9,5 %
    Autoveroprosentti (2,7-48,8 %) määräytyy henkilöauton hiilidioksidipäästön perusteella.
    Käyttövoima Bensiini

    Autoveroton hinta 33 750,00 €
    Autovero 3 321,64 €
    Kokonaishinta
    37 071,64 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    184,83 €

    Selvisi missä vika. Ajoneuvovero on otettu jostain syystä väärästä taulukosta. Oikea arvo on 120,81 €/vuosi.
    (Kiinnitti vain sen takia huomiota, kun 1 oma auto on suurempipäästöinen kuin tuo, mutta ajoneuvovero on 121,91)

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Selvisi missä vika. Ajoneuvovero on otettu jostain syystä väärästä taulukosta. Oikea arvo on 120,81 €/vuosi.
    (Kiinnitti vain sen takia huomiota, kun 1 oma auto on suurempipäästöinen kuin tuo, mutta ajoneuvovero on 121,91)

    Ei se ole mistään taulukosta, vaan kyseisestä autosta perittävä vuotuinen ajoneuvovero 184,83 €

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Selvisi missä vika. Ajoneuvovero on otettu jostain syystä väärästä taulukosta. Oikea arvo on 120,81 €/vuosi.
    (Kiinnitti vain sen takia huomiota, kun 1 oma auto on suurempipäästöinen kuin tuo, mutta ajoneuvovero on 121,91)

    Ei se ole mistään taulukosta, vaan kyseisestä autosta perittävä vuotuinen ajoneuvovero 184,83 €

    Miten tuo voi olla mahdollista? Miksi minä maksan paljon vähemmän ajoneuvoveroa enemmän kuluttavasta autosta? Eihän veron määrään pitäisi vaikuttaa mikään muu, kuin CO2-päästöt?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Miten tuo voi olla mahdollista? Miksi minä maksan paljon vähemmän ajoneuvoveroa enemmän kuluttavasta autosta? Eihän veron määrään pitäisi vaikuttaa mikään muu, kuin CO2-päästöt?

    https://autovertaamo.traficom.fi/

      
  • Valitse
    Merkki ja malli

      
  • @_Quu kirjoitti:

    Valitse
    Merkki ja malli

    Minulle tuo antoi vastaukseksi 2019 maksetun ajoneuvoveron määrän, mikä oli 40€ suurempi kuin 2020 veron määrä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Minulle tuo antoi vastaukseksi 2019 maksetun ajoneuvoveron määrän, mikä oli 40€ suurempi kuin 2020 veron määrä.

    Siitä vaan kassalle.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Minulle tuo antoi vastaukseksi 2019 maksetun ajoneuvoveron määrän, mikä oli 40€ suurempi kuin 2020 veron määrä.

    Siitä vaan kassalle.

    Ei vaan minä siis olen maksanut ajoneuvoveroa vuonna 2019 noin 160€ ja 2020 noin 120€ autosta, joka kuluttaa enemmän kuin tuo Camry. Joku ei nyt täsmää.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Ei vaan minä siis olen maksanut ajoneuvoveroa vuonna 2019 noin 160€ ja 2020 noin 120€ autosta, joka kuluttaa enemmän kuin tuo Camry. Joku ei nyt täsmää.

    Ota yhteyttä:
    Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
    PL 320
    00059 TRAFICOM
    Vaihde: 029 534 5000

      
  • muokattu 09.01.2020 19:56

    @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Ei vaan minä siis olen maksanut ajoneuvoveroa vuonna 2019 noin 160€ ja 2020 noin 120€ autosta, joka kuluttaa enemmän kuin tuo Camry. Joku ei nyt täsmää.

    Ota yhteyttä:
    Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
    PL 320
    00059 TRAFICOM
    Vaihde: 029 534 5000

    Ja höpö... Olen satavarma, että ne on osanneet lähettää minulle juuri oikean kokoisen laskun. Ja jos joku teistä saa Camrylleen ihan oikean laskun, se on pienempi kuin minun saama. (Tosin eipä tuolla paljon väliä, kun ei erotuksella saa kun just tankillisen bensaa.)

      
  • muokattu 09.01.2020 20:35

    Oikea vastaus on 125,904€

    Otin nettiautossa myynnissä olevan auton rekkarin, ja katsoin Trafin asiointipalvelusta kyseisen yksilön veron. Case closed.

      
  • TOYOTA CAMRY 2,5 Hybrid Active 2019 Vuotuinen ajoneuvovero
    161,40 EUR/vuosi uudessa nyt rekisteröidessä 184,83 €

      
  • @_Quu kirjoitti:
    TOYOTA CAMRY 2,5 Hybrid Active 2019 Vuotuinen ajoneuvovero
    161,40 EUR/vuosi uudessa nyt rekisteröidessä 184,83 €

    Lähde?

      
  • muokattu 09.01.2020 23:06

    @_Quu kirjoitti:
    TOYOTA CAMRY 2,5 Hybrid Active 2019 Vuotuinen ajoneuvovero
    161,40 EUR/vuosi uudessa nyt rekisteröidessä 184,83 €

    https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/#602748cc

    Ajoneuvovero keveni vuodenvaihteessa. 184,83€ on vanhentunutta tietoa.

      
  • @M880 kirjoitti:

    Lähde?

    Toyotan käytetyt ja https://autovertaamo.traficom.fi/ mitä ette kaikesta päätellen osaa kyttää.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Lähde?

    Toyotan käytetyt ja https://autovertaamo.traficom.fi/ mitä ette kaikesta päätellen osaa kyttää.

    @Jokeri kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    TOYOTA CAMRY 2,5 Hybrid Active 2019 Vuotuinen ajoneuvovero
    161,40 EUR/vuosi uudessa nyt rekisteröidessä 184,83 €

    https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/#602748cc

    Ajoneuvovero keveni vuodenvaihteessa. 184,83€ on vanhentunutta tietoa.

    Juuri noin. Jos auton päästöt on mitattu NEDC-normin mukaan, ajoneuvovero katsotaan NEDC- taulukosta ja jos WLTP-normin mukaan, vero katsotaan WLTP-taulukosta.

      
  • muokattu 10.01.2020 13:06

    ...ja ajoneuvoverolasku joka tipahtaa postista juuri tuolle Camryn varustetasovaihtoehdolle on 120,81 €/vuosi Autovertaamo antaa veron vanhentuneen NEDC-normin ja vuoden vaihteessa vanhentuneen taulukon mukaan. (Tuolle autolle pitää käyttää 1.1.2020 alkanutta WLTP-taulukkoa.)

      
  • muokattu 10.01.2020 15:14

    Mittaussykli on pidempi ja aiempaa kuormittavampi

    Uuden mittaustavan mukainen ajosykli WLTC (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Cycle) on NEDC-sykliä selvästi kuormittavampi, vaihtelevampi ja pidempi ja siinä on pidempään suurella nopeudella ajettavia vaiheita. Ajosykli kuvaa mittauksen aikaista nopeudenvaihtelua ja se on jokaisessa mittauksessa täsmälleen samanlainen. Kaupunkiajoa kuvaavat syklin osat ovat aiempaa vaihtelevampia ja tyhjäkäynnin osuus mittaussyklistä on huomattavasti aiempaa pienempi.

    Todennäköisesti ajoneuvosi saa korkeamman virallisen CO2-lukeman ja polttoaineenkulutuksen arvot. Tämä johtuu WLTP-päästömittauksen erilaisista painotuksista NEDC-päästömittaukseen verrattuna – lukemat tulevat vastaamaan paremmin todellisuutta.

    Miten päästöarvot muuttuvat?

    Koska WLTP-mittaus poikkeaa merkittävästi aiemmasta mittaussyklistä muun muassa suurempien nopeuksien, muuttuvien kuormitustilanteiden, suuremman hyötykuorman ja alemman mittauslämpötilan takia, myös kulutusarvot ovat aiempaa mittausta suuremmat. WLTP-mittauksen kulutus- ja hiilidioksidipäästöarvojen on arvioitu olevan keskimäärin 20–30 prosenttia aiempia NEDC-arvoja korkeammat.

      
  • Onko Camry ladattava eli plug-in?

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Onko Camry ladattava eli plug-in?

    Ei

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Lähde?

    Toyotan käytetyt ja https://autovertaamo.traficom.fi/ mitä ette kaikesta päätellen osaa kyttää.

    Niin, mutta kun katsoin sen yksittäisen Camryn tiedot palvelusta jossa sen veron voi halutessaan jopa maksaa. Ja se oli sen yksilön osalta 125 euroa. Joten tuossa käyttämässäsi taulukossa / laskurissa on virhe.

    Kokeile itse, Trafin asiointipalvelu vaatii pankkitunnukset mutta on ilmainen.

      
  • @M880 kirjoitti:

    Kokeile itse, Trafin asiointipalvelu vaatii pankkitunnukset mutta on ilmainen.

    Kyllä minun hybridin ajoneuvoverot on aivan trafin autovertaamon mukaiset.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Kokeile itse, Trafin asiointipalvelu vaatii pankkitunnukset mutta on ilmainen.

    Kyllä minun hybridin ajoneuvoverot on aivan trafin autovertaamon mukaiset.

    No mutta eihän se takaa että puheena olevan Camryn tiedot ovat oikein? Eikös sinulla ollut Corolla/Auris?

      
  • @M880 kirjoitti:

    No mutta eihän se takaa että puheena olevan Camryn tiedot ovat oikein? Eikös sinulla ollut Corolla/Auris?

    Kyllä kaikilla hybrideillä on samat verotusperusteet.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    No mutta eihän se takaa että puheena olevan Camryn tiedot ovat oikein? Eikös sinulla ollut Corolla/Auris?

    Kyllä kaikilla hybrideillä on samat verotusperusteet.

    No se nyt ainakin tässä on tullut ilmi että ei ole samat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit