VAIHTO DIESELISTÄ UUTEEN LATAUSHYBRIDIIN

82 kommenttia
«13

Vaihdoin luontojärjestöjen suosituksesta bensavolvoni V70 uuteen dieselvolvoon V70 2010. Ja 2014 vaihto uuteen dieselvolvoon XC70.

Nyt mietityttää mikä tulee olemaan dieselin taru Suomessa. Mikä muuttuu, mitkä tulevat olemaan arvioidut kulut käyttövoimaveron, dieselveron, ym. kanssa vuositasolla.

Nykyisessä Volvossani on kilometrejä 40.800 ja ikää hiukan vajaa 5,5 vuotta. Eli kilsoja tulee vuositasolla ka. 7500. Just ja just sisäänajettu!

TM kehui maasta taivaisiin uuden Volvo XC40. Kävin tänään koeajamassa sen lataushybridiversion. Aika magee!

Järkevintä vähäisten kilometrien takia olisi pitää tämä nykyinen auto, mutta mutta...

Mitä mieltä porukat on?

Vai pitäiskö lähettää lasku tulevista, ylimääräisistä kuluista Vihreälle liitolle?

  
  • Järkevintä ehkä olisi vaihtohyvityksen eli arvonaleneman kannalta odottaa vielä. Tai sitten joku paljon ajava saa halvalla hyvän dieselin itselleen.

      
  • Ajan itse V60 lataushybridillä, ja olen tosi tyytyväinen. XC40 lataushybridi ei taida olla neliveto, syytä huomioida jos se on tärkeä asia.

      
  • muokattu 11.01.2020 22:46

    Ehkä sinun cyclocross kannattaa kysyä luontojärjestöjen suosituksesta tämän päivän tilanne sitten uudestaan? Ehkä ne tyrkyttää Volvoa, ehkä jotakin muuta. Mutta otat sitten sen mikä tulee annettuna.

    Pääset helpoimmalla.

      
  • @cyclocross kirjoitti:
    Vaihdoin luontojärjestöjen suosituksesta bensavolvoni V70 uuteen dieselvolvoon V70 2010. Ja 2014 vaihto uuteen dieselvolvoon XC70.

    Nyt mietityttää mikä tulee olemaan dieselin taru Suomessa. Mikä muuttuu, mitkä tulevat olemaan arvioidut kulut käyttövoimaveron, dieselveron, ym. kanssa vuositasolla.

    Nykyisessä Volvossani on kilometrejä 40.800 ja ikää hiukan vajaa 5,5 vuotta. Eli kilsoja tulee vuositasolla ka. 7500. Just ja just sisäänajettu!

    TM kehui maasta taivaisiin uuden Volvo XC40. Kävin tänään koeajamassa sen lataushybridiversion. Aika magee!

    Järkevintä vähäisten kilometrien takia olisi pitää tämä nykyinen auto, mutta mutta...

    Mitä mieltä porukat on?

    Vai pitäiskö lähettää lasku tulevista, ylimääräisistä kuluista Vihreälle liitolle?

    Minä vaihdoin dieselauton lataushybridiin v. 2017 puolivahingossa eli en tietoisesti etsinyt osa-aikasähköautoa vaan automyyjä vinkkasi, että sellainenkin vaihtoehto löytyy. Vaikka siitä ei ole kuin kolme vuotta, niin ei silloin vielä hohkattu polttomoottoriautojen korvaamisesta sähkökäytöllä niin kuin nykyään. Itseäni kiinnosti pienen ensirekisteröintiveron mahdollistama hyvä varustelutaso samaan hintaan kuin vastaavassa dieselissä olisi maksanut autoveroa varusteiden sijasta. Ja kun olen melko helposti uuttaa tekniikkaa vastaanottavaa tyyppiä, niin hybritekniikka sinänsäkin painoi valinnassa.

    Nyt 72.000km jälkeen olen tyytyväinen lataushybridi-valintaan ja sellainen tulee olemaan seuraavakin auto olipa se minkä merkkinen hyvänsä. Ja on käynyt mielessä, että taisin hyvään aikaan vaihtaa dieselin lataushybridiin.

    Täyssähköautoa en hanki ennen kuin latausasemia on huomattavasti laajemmin kuin nykyään. Pari päivää sitten kävin taas Hiki-Vantaan kautta reissussa enkä saanut autoa lataukseen kentällä. Kaikki P5:n paikat siinä sisäänajon vieressä oli täynnä enkä tiedä missä kentän muut lataustolpat ovat eikä ollut aikaa etsiä. Olisi ollut vitsit vähissä, kun paluulennon jälkeen olisi puolen yön aikaan pitänyt alkaa etsiä lataustolppaa kaupungilta ja jäädä sinne vielä istuskelemaan ja rännittämään ampereeja akkuun.

    Mutta lataushybridi se rulettaa. Jos ajelet noin vähän vuodessa, niin lataushynridillä pääset varmaan suurimman osan, jollet lähes kaikki, sähköllä ja bensa on varalla, kun pidemmälle pitää lähteä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Ehkä sinun cyclocross kannattaa kysyä luontojärjestöjen suosituksesta tämän päivän tilanne sitten uudestaan? Ehkä ne tyrkyttää Volvoa, ehkä jotakin muuta. Mutta otat sitten sen mikä tulee annettuna.

    Pääset helpoimmalla.

    @cyclocross kirjoitti:
    Vaihdoin luontojärjestöjen suosituksesta bensavolvoni V70 uuteen dieselvolvoon V70 2010. Ja 2014 vaihto uuteen dieselvolvoon XC70.

    Nyt mietityttää mikä tulee olemaan dieselin taru Suomessa. Mikä muuttuu, mitkä tulevat olemaan arvioidut kulut käyttövoimaveron, dieselveron, ym. kanssa vuositasolla.

    Nykyisessä Volvossani on kilometrejä 40.800 ja ikää hiukan vajaa 5,5 vuotta. Eli kilsoja tulee vuositasolla ka. 7500. Just ja just sisäänajettu!

    TM kehui maasta taivaisiin uuden Volvo XC40. Kävin tänään koeajamassa sen lataushybridiversion. Aika magee!

    Järkevintä vähäisten kilometrien takia olisi pitää tämä nykyinen auto, mutta mutta...

    Mitä mieltä porukat on?

    Vai pitäiskö lähettää lasku tulevista, ylimääräisistä kuluista Vihreälle liitolle?

    Dieselautolla ei ole enää mitään arvoa Suomessa ja vuotuiset maksut tulevat olemaan alkaen 1000 €/vuosi vaikka auto seisosi pihamaalla.

      
  • muokattu 12.01.2020 07:34

    Autoilusta voi ennustaa vain sen, ettei sitä voi ennustaa. Kuten aloittajakin huomasi, muutama vuosi sitten meillä suosittiin dieseliä. Sen jälkeen diesel keksittiin julistaa pahaksi ja bensakone oli parempi. Nyt pitäisi hankkia sähköauto ja polttoaineiden hintasuhteetkin ovat menneet uusiksi. Ehkä ympäristöjärjestöt pian huomaavat sähköautoihin liittyvät ongelmat ja pitää keskittyä aloittajan nimimerkin kaltaisiin ajoneuvoihin. Ylipäätään ympäristöjärjestöjen kanssa ei pidä veljeillä, niiden intressit on ihan jossain muualla kuin kestävissä ratkaisuissa, mutta eipä tavallinen politiikka sen pitkäjänteisempää ole, joten kriteerit pitää miettiä itse, eikä yrittää ennustaa poliitikkojen ajatuksia.

    Aloittajan kilometreillä raha on kiinni pääomassa, joten mielestäni kannattaa ajaa nykyisellä niin kauan, kun auto on riittävän luotettava. Toki uusi auto on aina uusi ja siinä on omat juttunsa, mutta joskus kannattaa muistaa mittakaavat. Muuttuuko oma arki paremmaksi siitä, että ajaa uudella Volvon katumaasturilla, vai sujuuko arki muutama vuosi vanhemmalla premium-autolla yhtä hyvin. Ylipäätään tuntuu jotenkin etäiseltä puhua kustannuksista ja tällaisista asioista samaan aikaan. Tavallinen Golf, Corolla yms. ovat ominaisuuksiltaan olleet ainakin 30 vuotta tasolla, joka ei ainakaan minun arkeen tuo enää mitään lisäarvoa.

      
  • Tuosta nykyisestä autosta joutuu jo nyt maksamaan käyttövoimaveroa vuosittain niin paljon ettei sen pitäminen sen takia ole noin vähällä ajolla taloudellisesti järkevää. Toisaalta uusi auto pudottaa vuodessa tuota enemmän arvoaan, joten ei senkään ostaminen ole taloudellisesti järkevää. Vaikka itse kylläkin olen vielä taloudellisesti typerämpi omistamalla kolme autoa ja moottoripyörän.

      
  • muokattu 12.01.2020 09:29

    Minulla on ollut dieselauto jo yli 10 vuotta. Dieselvero + ajoneuvovero jää dieselin osuudeksi n. 1,00 euroa päivässä. Vuodessa n. 360 euron lisämaksu verrattuna bensaversioon. Toistaiseksi tankkaaminen on halvempaa kuin bensan tankkaus, ja litroja kuluu vähemmän kuin bensaversioissa.

    Pahat dieselit ovat Saksassa EURO4 ja sitä vanhemmat koska niistä puuttuu vielä hiukkassuodatin. Huonoksi dieselin maine muuttui Volkswagenin testiohjelman ulkopuolella tapahtuvan ajon (siis käytännössä liikenteessä ajamisen) puhdistuksen lopettavan moottoriohjelman vuoksi.

    Diesel ei ole typen oksidien lähde, vaan typpeä on ilmakehässä ja sylinterissä myös sekin palaa hapen lisäksi.

    Kuivina poutapäivinä Helsingissä leijuu tien päällä asfalttihiukkasia harmaana sumuna. Eli sähköauto ei ole ekoauto jos sen varustaa nastoilla 5/12-osaa vuodesta.

      
  • muokattu 12.01.2020 10:34

    @Karrette kirjoitti:

    Kuivina poutapäivinä Helsingissä leijuu tien päällä asfalttihiukkasia harmaana sumuna. Eli sähköauto ei ole ekoauto jos sen varustaa nastoilla 5/12-osaa vuodesta.

    Kyllä se on jalkakäytävien hiekoitus ja katujen suolauksen kuivunutta pölyä.
    Sinun teorialla nastattomissa kaupungeissa on raikas ilma.
    ps. Lumettomissa maissa ei myöskään tarvitse hiekoittaa ja suolata.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Minulla on ollut dieselauto jo yli 10 vuotta. Dieselvero + ajoneuvovero jää dieselin osuudeksi n. 1,00 euroa päivässä. Vuodessa n. 360 euron lisämaksu verrattuna bensaversioon. Toistaiseksi tankkaaminen on halvempaa kuin bensan tankkaus, ja litroja kuluu vähemmän kuin bensaversioissa.

    Dieselillä ajaa 100 eurolla 1000 km.

    Minä ajan sähköllä ja lataaminen kotona maksaa viidesosan polttoaineeseen verrattuna eli ajan 100 eurolla 5000 km. Kauppakeskukset maksavat tuosta sähköst puolet kun käyn ostoksilla, joten ajan 50 eurolla 5000 km. Käyttövoima vero ja vuotuinen käyttömaksu ovat mitättömät. Ajattele millä ajat.

    https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/mita-maksaa-sahkoauton-lataaminen/178/

      
  • @Katukivi kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Minulla on ollut dieselauto jo yli 10 vuotta. Dieselvero + ajoneuvovero jää dieselin osuudeksi n. 1,00 euroa päivässä. Vuodessa n. 360 euron lisämaksu verrattuna bensaversioon. Toistaiseksi tankkaaminen on halvempaa kuin bensan tankkaus, ja litroja kuluu vähemmän kuin bensaversioissa.

    Dieselillä ajaa 100 eurolla 1000 km.

    Minä ajan sähköllä ja lataaminen kotona maksaa viidesosan polttoaineeseen verrattuna eli ajan 100 eurolla 5000 km. Kauppakeskukset maksavat tuosta sähköst puolet kun käyn ostoksilla, joten ajan 50 eurolla 5000 km. Käyttövoima vero ja vuotuinen käyttömaksu ovat mitättömät. Ajattele millä ajat.

    https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/mita-maksaa-sahkoauton-lataaminen/178/

    Ei siitä ole kuin 10 vuotta kun diesellitra maksoi alle 0.99 litralta. Tuhat kilometriä maksoi silloin 42 euroa. Sitten verottaja iski, toisaalta samalla kiinteä vuotuinen dieselvero halpeni 18%.

    Sähköautoilu on halpaa siksi että siitä ei kerätä veroja yhtä paljon kuin polttomoottoriautoista. Yksilölle hyvä, valtiolle tosi tosi paha paikka jos sähköautoilu yleistyy.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Kuivina poutapäivinä Helsingissä leijuu tien päällä asfalttihiukkasia harmaana sumuna. Eli sähköauto ei ole ekoauto jos sen varustaa nastoilla 5/12-osaa vuodesta.

    Kyllä se on jalkakäytävien hiekoitus ja katujen suolauksen kuivunutta pölyä.
    Sinun teorialla nastattomissa kaupungeissa on raikas ilma.

    Nyt on ollut erilainen talvi, eikä suolaa tai hiekkaa ole juurikaan levitetty - ja sateet ovat huuhdelleet pölyjä pois. Silti sitä asfaltinväristä pölyä leijailee, ja autot ovat kuraiset.

    Nastattomissa kaupungeissa ei ole pölypilviä, kuten ei Suomessakaan ole kesällä.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Nastattomissa kaupungeissa ei ole pölypilviä, kuten ei Suomessakaan ole kesällä.

    Hiekat lakaistaan ja kadut pestään suolapölystä keväällä
    Nastattomissa kaupungeissa he muuten vaan asetta päästörajoja.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Täyssähköautoa en hanki ennen kuin latausasemia on huomattavasti laajemmin kuin nykyään. Pari päivää sitten kävin taas Hiki-Vantaan kautta reissussa enkä saanut autoa lataukseen kentällä. Kaikki P5:n paikat siinä sisäänajon vieressä oli täynnä enkä tiedä missä kentän muut lataustolpat ovat eikä ollut aikaa etsiä. Olisi ollut vitsit vähissä, kun paluulennon jälkeen olisi puolen yön aikaan pitänyt alkaa etsiä lataustolppaa kaupungilta ja jäädä sinne vielä istuskelemaan ja rännittämään ampereeja akkuun.

    Suurteholatureita on vähän kaikkien kentältä pois vievien pääväylien varrella, eikä puolen yön jälkeen takuulla tarvitse jonotella mihinkään. Pahimmassa tapauksessa joutuisi pitämään jopa kahvitauon. Aika vaikea varmaan selvitä ehjänä tuollaisesta koettelemuksesta! Onneksi suurin osa suomalaisista asuu alle 200 kilometrin päässä kentästä, eikä heillä olisi pitkän toimintamatkan sähköautolla edes mitään tarvetta ladata matkan varrella.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Täyssähköautoa en hanki ennen kuin latausasemia on huomattavasti laajemmin kuin nykyään. Pari päivää sitten kävin taas Hiki-Vantaan kautta reissussa enkä saanut autoa lataukseen kentällä. Kaikki P5:n paikat siinä sisäänajon vieressä oli täynnä enkä tiedä missä kentän muut lataustolpat ovat eikä ollut aikaa etsiä. Olisi ollut vitsit vähissä, kun paluulennon jälkeen olisi puolen yön aikaan pitänyt alkaa etsiä lataustolppaa kaupungilta ja jäädä sinne vielä istuskelemaan ja rännittämään ampereeja akkuun.

    Suurteholatureita on vähän kaikkien kentältä pois vievien pääväylien varrella, eikä puolen yön jälkeen takuulla tarvitse jonotella mihinkään. Pahimmassa tapauksessa joutuisi pitämään jopa kahvitauon. Aika vaikea varmaan selvitä ehjänä tuollaisesta koettelemuksesta! Onneksi suurin osa suomalaisista asuu alle 200 kilometrin päässä kentästä, eikä heillä olisi pitkän toimintamatkan sähköautolla edes mitään tarvetta ladata matkan varrella.

    Minä olin yhden päivän ajan 99% varma, että hommaan täyssähkö-katumaasturin. Sitten onneksi järki voitti.

    Laskeskelin, että pystyisin ajamaan aikaisemman ajohistorian ajoistani n. 85% nykyisin saatavilla olevien sähköautojen toimintasäteen varassa, jos aina lähtiessä akku olisi täynnä. Ja jos asiakkaiden luona olisi tehokas latausmahdollisuus. Auto, jota harkitsin, ei lataudu 11kW:n teholla riittävän nopeasti, jotta voisin 300km yhdensuuntaisen matkan aikana pitää yhdellä pitkällä kahvitauolla per suunta akun varauksen riittävänä paluumatkalle.

    Kyseisellä autolla pääsisin edestakaisin lentokentälle, jos akku olisi lähtiessä täynnä ja luvattu sähkösäde toteutuisi. Mutta, entä jos em. ehdot eivät toteudu. Kuka viitsii jäädä rännittämään ampeereja akkuun keskellä yötä lentomatkan jälkeen?

    Lohjan aBC:llä on oliko 50kW latausmahdollisuus, ainoa Suomessa. Ei auta minua. Jos käyn siellä lataamassa pitää välillä pysähtyä lataamaan 11kW laturilla mennen tullen.

    Nykyään on jo saatavana sähköautoja, joiden sähkösäde on riittävä. Vielä pitää saada latausasemia riittävästi.

      
  • NHBNHB
    muokattu 12.01.2020 14:24

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Täyssähköautoa en hanki ennen kuin latausasemia on huomattavasti laajemmin kuin nykyään. Pari päivää sitten kävin taas Hiki-Vantaan kautta reissussa enkä saanut autoa lataukseen kentällä. Kaikki P5:n paikat siinä sisäänajon vieressä oli täynnä enkä tiedä missä kentän muut lataustolpat ovat eikä ollut aikaa etsiä. Olisi ollut vitsit vähissä, kun paluulennon jälkeen olisi puolen yön aikaan pitänyt alkaa etsiä lataustolppaa kaupungilta ja jäädä sinne vielä istuskelemaan ja rännittämään ampereeja akkuun.

    Suurteholatureita on vähän kaikkien kentältä pois vievien pääväylien varrella, eikä puolen yön jälkeen takuulla tarvitse jonotella mihinkään. Pahimmassa tapauksessa joutuisi pitämään jopa kahvitauon. Aika vaikea varmaan selvitä ehjänä tuollaisesta koettelemuksesta! Onneksi suurin osa suomalaisista asuu alle 200 kilometrin päässä kentästä, eikä heillä olisi pitkän toimintamatkan sähköautolla edes mitään tarvetta ladata matkan varrella.

    Minä olin yhden päivän ajan 99% varma, että hommaan täyssähkö-katumaasturin. Sitten onneksi järki voitti.

    Laskeskelin, että pystyisin ajamaan aikaisemman ajohistorian ajoistani n. 85% nykyisin saatavilla olevien sähköautojen toimintasäteen varassa, jos aina lähtiessä akku olisi täynnä. Ja jos asiakkaiden luona olisi tehokas latausmahdollisuus. Auto, jota harkitsin, ei lataudu 11kW:n teholla riittävän nopeasti, jotta voisin 300km yhdensuuntaisen matkan aikana pitää yhdellä pitkällä kahvitauolla per suunta akun varauksen riittävänä paluumatkalle.

    Kyseisellä autolla pääsisin edestakaisin lentokentälle, jos akku olisi lähtiessä täynnä ja luvattu sähkösäde toteutuisi. Mutta, entä jos em. ehdot eivät toteudu. Kuka viitsii jäädä rännittämään ampeereja akkuun keskellä yötä lentomatkan jälkeen?

    Lohjan aBC:llä on oliko 50kW latausmahdollisuus, ainoa Suomessa. Ei auta minua. Jos käyn siellä lataamassa pitää välillä pysähtyä lataamaan 11kW laturilla mennen tullen.

    Nykyään on jo saatavana sähköautoja, joiden sähkösäde on riittävä. Vielä pitää saada latausasemia riittävästi.

    Miksi lataisit 11 kilowatin teholla? 50 kilowatin latureita on siellä täällä. Esimerkiksi minua lähimmän ja noin kahdenkymmenen muun Lidlin pihalla sellainen on. Lohjan ABC:llä on 150 kilowatin laturi, joka ei ole missään nimessä Suomen ainoa suurteholaturi. Tehokkaampiakin on. Paimiosta, Tiiriössä ja Karistosta löytyy 350 kilowatin latureita. Pelkästään Teslan laturiverkosto kattaa jo suuren osan Suomea.

    Nyt ymmärrän paremmin puheitasi siitä, kuinka sähköautot ovat käyttökelvottomia. En minäkään sähköautoa pitäisi kovin toimivana ratkaisuna, jos kuvittelisin, että Suomessa on yksi 50 kilowatin laturi ja loput latauksen menisivät max 11 kilowatilla. Onneksi todellisuus on täysin toinen.

    Jos tarvitset lentokenttäreissullasi loppumatkalle vähän lisää sähköä akkuun, niin siihen ei mene juuri enempää aikaa kuin bensakaan tankkaamiseen. Jos bensatankki sattuu tyhjenemään yöllä, niin tuskin sekään mikään mainittava ongelma on.

      1
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Täyssähköautoa en hanki ennen kuin latausasemia on huomattavasti laajemmin kuin nykyään. Pari päivää sitten kävin taas Hiki-Vantaan kautta reissussa enkä saanut autoa lataukseen kentällä. Kaikki P5:n paikat siinä sisäänajon vieressä oli täynnä enkä tiedä missä kentän muut lataustolpat ovat eikä ollut aikaa etsiä. Olisi ollut vitsit vähissä, kun paluulennon jälkeen olisi puolen yön aikaan pitänyt alkaa etsiä lataustolppaa kaupungilta ja jäädä sinne vielä istuskelemaan ja rännittämään ampereeja akkuun.

    Suurteholatureita on vähän kaikkien kentältä pois vievien pääväylien varrella, eikä puolen yön jälkeen takuulla tarvitse jonotella mihinkään. Pahimmassa tapauksessa joutuisi pitämään jopa kahvitauon. Aika vaikea varmaan selvitä ehjänä tuollaisesta koettelemuksesta! Onneksi suurin osa suomalaisista asuu alle 200 kilometrin päässä kentästä, eikä heillä olisi pitkän toimintamatkan sähköautolla edes mitään tarvetta ladata matkan varrella.

    Minä olin yhden päivän ajan 99% varma, että hommaan täyssähkö-katumaasturin. Sitten onneksi järki voitti.

    Laskeskelin, että pystyisin ajamaan aikaisemman ajohistorian ajoistani n. 85% nykyisin saatavilla olevien sähköautojen toimintasäteen varassa, jos aina lähtiessä akku olisi täynnä. Ja jos asiakkaiden luona olisi tehokas latausmahdollisuus. Auto, jota harkitsin, ei lataudu 11kW:n teholla riittävän nopeasti, jotta voisin 300km yhdensuuntaisen matkan aikana pitää yhdellä pitkällä kahvitauolla per suunta akun varauksen riittävänä paluumatkalle.

    Kyseisellä autolla pääsisin edestakaisin lentokentälle, jos akku olisi lähtiessä täynnä ja luvattu sähkösäde toteutuisi. Mutta, entä jos em. ehdot eivät toteudu. Kuka viitsii jäädä rännittämään ampeereja akkuun keskellä yötä lentomatkan jälkeen?

    Lohjan aBC:llä on oliko 50kW latausmahdollisuus, ainoa Suomessa. Ei auta minua. Jos käyn siellä lataamassa pitää välillä pysähtyä lataamaan 11kW laturilla mennen tullen.

    Nykyään on jo saatavana sähköautoja, joiden sähkösäde on riittävä. Vielä pitää saada latausasemia riittävästi.

    Miksi lataisit 11 kilowatin teholla? 50 kilowatin latureita on siellä täällä. Esimerkiksi minua lähimmän ja noin kahdenkymmenen muun Lidlin pihalla sellainen on. Lohjan ABC:llä on 150 kilowatin laturi, joka ei ole missään nimessä Suomen ainoa suurteholaturi. Tehokkaampiakin on. Paimiosta, Tiiriössä ja Karistosta löytyy 350 kilowatin latureita. Pelkästään Teslan laturiverkosto kattaa jo suuren osan Suomea.

    Nyt ymmärrän paremmin puheitasi siitä, kuinka sähköautot ovat käyttökelvottomia. En minäkään sähköautoa pitäisi kovin toimivana ratkaisuna, jos kuvittelisin, että Suomessa on yksi 50 kilowatin laturi ja loput latauksen menisivät max 11 kilowatilla. Onneksi todellisuus on täysin toinen.

    Jos tarvitset lentokenttäreissullasi loppumatkalle vähän lisää sähköä akkuun, niin siihen ei mene juuri enempää aikaa kuin bensakaan tankkaamiseen. Jos bensatankki sattuu tyhjenemään yöllä, niin tuskin sekään mikään mainittava ongelma on.

    No, en muistanut oikein kW-arvoja, mutta ei ole lataaminen lentoasemalta lähtiessä läheskään vertailukelpoista bensan tankkaamiseen. Lentoaseman laturit ovat 11kW ainakin ne P5:n tolpat.

    Eikä auta, jos suurteholatureita on siellä täällä. En myöskään lähde siihen, että menisin taksilla osan matkaa ja jättäisin auton jonnekin lataantumaan.

    Ärsyttävää, että yrität väittää latausinfran olevan ok, vaikka se ei ole. Jos olisi, vaihtaisin seuraavaksi täyssähköautoon.

      
  • Näytti uusiutuva MY-diesel olevan nyt kalliimpaa kuin 98-bensa, taustalla taisi olla punavihreä verotusmuutos.

    Mielenkiintoinen tilanne sähköautoilun tulevaa verotusta ajatellen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Täyssähköautoa en hanki ennen kuin latausasemia on huomattavasti laajemmin kuin nykyään. Pari päivää sitten kävin taas Hiki-Vantaan kautta reissussa enkä saanut autoa lataukseen kentällä. Kaikki P5:n paikat siinä sisäänajon vieressä oli täynnä enkä tiedä missä kentän muut lataustolpat ovat eikä ollut aikaa etsiä. Olisi ollut vitsit vähissä, kun paluulennon jälkeen olisi puolen yön aikaan pitänyt alkaa etsiä lataustolppaa kaupungilta ja jäädä sinne vielä istuskelemaan ja rännittämään ampereeja akkuun.

    Suurteholatureita on vähän kaikkien kentältä pois vievien pääväylien varrella, eikä puolen yön jälkeen takuulla tarvitse jonotella mihinkään. Pahimmassa tapauksessa joutuisi pitämään jopa kahvitauon. Aika vaikea varmaan selvitä ehjänä tuollaisesta koettelemuksesta! Onneksi suurin osa suomalaisista asuu alle 200 kilometrin päässä kentästä, eikä heillä olisi pitkän toimintamatkan sähköautolla edes mitään tarvetta ladata matkan varrella.

    Minä olin yhden päivän ajan 99% varma, että hommaan täyssähkö-katumaasturin. Sitten onneksi järki voitti.

    Laskeskelin, että pystyisin ajamaan aikaisemman ajohistorian ajoistani n. 85% nykyisin saatavilla olevien sähköautojen toimintasäteen varassa, jos aina lähtiessä akku olisi täynnä. Ja jos asiakkaiden luona olisi tehokas latausmahdollisuus. Auto, jota harkitsin, ei lataudu 11kW:n teholla riittävän nopeasti, jotta voisin 300km yhdensuuntaisen matkan aikana pitää yhdellä pitkällä kahvitauolla per suunta akun varauksen riittävänä paluumatkalle.

    Kyseisellä autolla pääsisin edestakaisin lentokentälle, jos akku olisi lähtiessä täynnä ja luvattu sähkösäde toteutuisi. Mutta, entä jos em. ehdot eivät toteudu. Kuka viitsii jäädä rännittämään ampeereja akkuun keskellä yötä lentomatkan jälkeen?

    Lohjan aBC:llä on oliko 50kW latausmahdollisuus, ainoa Suomessa. Ei auta minua. Jos käyn siellä lataamassa pitää välillä pysähtyä lataamaan 11kW laturilla mennen tullen.

    Nykyään on jo saatavana sähköautoja, joiden sähkösäde on riittävä. Vielä pitää saada latausasemia riittävästi.

    Miksi lataisit 11 kilowatin teholla? 50 kilowatin latureita on siellä täällä. Esimerkiksi minua lähimmän ja noin kahdenkymmenen muun Lidlin pihalla sellainen on. Lohjan ABC:llä on 150 kilowatin laturi, joka ei ole missään nimessä Suomen ainoa suurteholaturi. Tehokkaampiakin on. Paimiosta, Tiiriössä ja Karistosta löytyy 350 kilowatin latureita. Pelkästään Teslan laturiverkosto kattaa jo suuren osan Suomea.

    Nyt ymmärrän paremmin puheitasi siitä, kuinka sähköautot ovat käyttökelvottomia. En minäkään sähköautoa pitäisi kovin toimivana ratkaisuna, jos kuvittelisin, että Suomessa on yksi 50 kilowatin laturi ja loput latauksen menisivät max 11 kilowatilla. Onneksi todellisuus on täysin toinen.

    Jos tarvitset lentokenttäreissullasi loppumatkalle vähän lisää sähköä akkuun, niin siihen ei mene juuri enempää aikaa kuin bensakaan tankkaamiseen. Jos bensatankki sattuu tyhjenemään yöllä, niin tuskin sekään mikään mainittava ongelma on.

    No, en muistanut oikein kW-arvoja, mutta ei ole lataaminen lentoasemalta lähtiessä läheskään vertailukelpoista bensan tankkaamiseen. Lentoaseman laturit ovat 11kW ainakin ne P5:n tolpat.

    Eikä auta, jos suurteholatureita on siellä täällä. En myöskään lähde siihen, että menisin taksilla osan matkaa ja jättäisin auton jonnekin lataantumaan.

    Ärsyttävää, että yrität väittää latausinfran olevan ok, vaikka se ei ole. Jos olisi, vaihtaisin seuraavaksi täyssähköautoon.

    Et ainoastaan muistanut väärin latureiden tehoja, vaan unohdit myös melkein kaikki laturit. Lentokentön parkin tarpeisiin tuo 11 kilowattia riittää paremmin kuin hyvin.

    Jos nykyisen laturit eivät auta lentokentällä käyntiisi, niin kerrohan mihin suuntaan kuljet? Saa ajella aika erikoista reittiä, jos reitille ei tosiaankaan osu latureita. Ei ole mitään tarvetta ajaa osaa matkasta taksilla.

    Ja jos nyt matkasi on siinä rajoilla, että riittääkö sähkö vai ei, niin et travitse kovin montaa minuuttia latausta matkan varrella. Tuota voi ihan hyvin verrata bensapumpulla käyntiin. Voi olla, että yksittäinen käynti vie muutaman minuutin enemmän, mutta kun niitä käyntejä tulee paljon harvemmin, niin kokonaisuudessa sähköauto ei ole ainakaan huonompi tässä suhteessa.

    Ei kannata ärsyyntyä siitä, että korjasin hyvin karkeat valheelliset väittämäsi laturiverkostosta. Se kuvaa hyvin tilannetta, että lentokenttäargumenttisi kääntyy sinua vastaan, kun perustetaan laskelmat todellisuuteen.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Täyssähköautoa en hanki ennen kuin latausasemia on huomattavasti laajemmin kuin nykyään. Pari päivää sitten kävin taas Hiki-Vantaan kautta reissussa enkä saanut autoa lataukseen kentällä. Kaikki P5:n paikat siinä sisäänajon vieressä oli täynnä enkä tiedä missä kentän muut lataustolpat ovat eikä ollut aikaa etsiä. Olisi ollut vitsit vähissä, kun paluulennon jälkeen olisi puolen yön aikaan pitänyt alkaa etsiä lataustolppaa kaupungilta ja jäädä sinne vielä istuskelemaan ja rännittämään ampereeja akkuun.

    Suurteholatureita on vähän kaikkien kentältä pois vievien pääväylien varrella, eikä puolen yön jälkeen takuulla tarvitse jonotella mihinkään. Pahimmassa tapauksessa joutuisi pitämään jopa kahvitauon. Aika vaikea varmaan selvitä ehjänä tuollaisesta koettelemuksesta! Onneksi suurin osa suomalaisista asuu alle 200 kilometrin päässä kentästä, eikä heillä olisi pitkän toimintamatkan sähköautolla edes mitään tarvetta ladata matkan varrella.

    Minä olin yhden päivän ajan 99% varma, että hommaan täyssähkö-katumaasturin. Sitten onneksi järki voitti.

    Laskeskelin, että pystyisin ajamaan aikaisemman ajohistorian ajoistani n. 85% nykyisin saatavilla olevien sähköautojen toimintasäteen varassa, jos aina lähtiessä akku olisi täynnä. Ja jos asiakkaiden luona olisi tehokas latausmahdollisuus. Auto, jota harkitsin, ei lataudu 11kW:n teholla riittävän nopeasti, jotta voisin 300km yhdensuuntaisen matkan aikana pitää yhdellä pitkällä kahvitauolla per suunta akun varauksen riittävänä paluumatkalle.

    Kyseisellä autolla pääsisin edestakaisin lentokentälle, jos akku olisi lähtiessä täynnä ja luvattu sähkösäde toteutuisi. Mutta, entä jos em. ehdot eivät toteudu. Kuka viitsii jäädä rännittämään ampeereja akkuun keskellä yötä lentomatkan jälkeen?

    Lohjan aBC:llä on oliko 50kW latausmahdollisuus, ainoa Suomessa. Ei auta minua. Jos käyn siellä lataamassa pitää välillä pysähtyä lataamaan 11kW laturilla mennen tullen.

    Nykyään on jo saatavana sähköautoja, joiden sähkösäde on riittävä. Vielä pitää saada latausasemia riittävästi.

    Miksi lataisit 11 kilowatin teholla? 50 kilowatin latureita on siellä täällä. Esimerkiksi minua lähimmän ja noin kahdenkymmenen muun Lidlin pihalla sellainen on. Lohjan ABC:llä on 150 kilowatin laturi, joka ei ole missään nimessä Suomen ainoa suurteholaturi. Tehokkaampiakin on. Paimiosta, Tiiriössä ja Karistosta löytyy 350 kilowatin latureita. Pelkästään Teslan laturiverkosto kattaa jo suuren osan Suomea.

    Nyt ymmärrän paremmin puheitasi siitä, kuinka sähköautot ovat käyttökelvottomia. En minäkään sähköautoa pitäisi kovin toimivana ratkaisuna, jos kuvittelisin, että Suomessa on yksi 50 kilowatin laturi ja loput latauksen menisivät max 11 kilowatilla. Onneksi todellisuus on täysin toinen.

    Jos tarvitset lentokenttäreissullasi loppumatkalle vähän lisää sähköä akkuun, niin siihen ei mene juuri enempää aikaa kuin bensakaan tankkaamiseen. Jos bensatankki sattuu tyhjenemään yöllä, niin tuskin sekään mikään mainittava ongelma on.

    No, en muistanut oikein kW-arvoja, mutta ei ole lataaminen lentoasemalta lähtiessä läheskään vertailukelpoista bensan tankkaamiseen. Lentoaseman laturit ovat 11kW ainakin ne P5:n tolpat.

    Eikä auta, jos suurteholatureita on siellä täällä. En myöskään lähde siihen, että menisin taksilla osan matkaa ja jättäisin auton jonnekin lataantumaan.

    Ärsyttävää, että yrität väittää latausinfran olevan ok, vaikka se ei ole. Jos olisi, vaihtaisin seuraavaksi täyssähköautoon.

    Et ainoastaan muistanut väärin latureiden tehoja, vaan unohdit myös melkein kaikki laturit. Lentokentön parkin tarpeisiin tuo 11 kilowattia riittää paremmin kuin hyvin.

    Jos nykyisen laturit eivät auta lentokentällä käyntiisi, niin kerrohan mihin suuntaan kuljet? Saa ajella aika erikoista reittiä, jos reitille ei tosiaankaan osu latureita. Ei ole mitään tarvetta ajaa osaa matkasta taksilla.

    Ja jos nyt matkasi on siinä rajoilla, että riittääkö sähkö vai ei, niin et travitse kovin montaa minuuttia latausta matkan varrella. Tuota voi ihan hyvin verrata bensapumpulla käyntiin. Voi olla, että yksittäinen käynti vie muutaman minuutin enemmän, mutta kun niitä käyntejä tulee paljon harvemmin, niin kokonaisuudessa sähköauto ei ole ainakaan huonompi tässä suhteessa.

    Ei kannata ärsyyntyä siitä, että korjasin hyvin karkeat valheelliset väittämäsi laturiverkostosta. Se kuvaa hyvin tilannetta, että lentokenttäargumenttisi kääntyy sinua vastaan, kun perustetaan laskelmat todellisuuteen.

    Kyllä kannattaa ärsyyntyä siitä, kun toinen kirjoittaa aivan puuta heinää. En tiedä yhtä ainutta asiakasta, jonka parkkialueella voisi ladata muuten kuin 16A virralla. Kun ajomatka on esim. 230km per suunta, niin lataaminen olisi ABC:n tai vastaavan varassa. Mitä latureita on vaikkapa Kouvola-Simpele välillä. Tai Heinola-Äänekoski. Minä ainakaan en ole valmis pidentämään matka-aikoja tai työpäivää lataamisen takia. Approx puolen tunnin kahvitauko vielä kävisi, mutta ei juuri pidempi.

    Kyseinen sähköauto, jota kaavailin, ei ehdi saada puolessa tunnissa tarpeeksi kilometrejä latureilla, joita käytännössä löytyy.

    Taksin käyttö olisi yksi vaihtoehto. Voisi jättää auton lataukseen ja ajaa loppumatka asiakkaalle ja takaisin autolla taksilla. Ei sekään tunnu järkevältä ja olisi liian vaivalloista. Kun mietin ottavani sähköauton, suunnittelin ajavani pitkät matkat perheen toisella autolla, joka on lataushybridi sekin, kuten minun nykyinen. Mutta miksi ottaisin itselleni auton, joka tarjoaa menopelin vain osaan matkoista. Pitäisi haluta sähköautoa sähköauton itsensä vuoksi vielä enemmän kuin minä.

    Luulen, ettet saa väännettyä mustaa valkoiseksi vaikka kuinka vänkäät.

    Varmasti on ihmisiä, jotka pärjäävät sähköautolla, mutta eivät runsaiden latausmahdollisuuksien ansiosta vaan kehittymättömästä latausinfrasta huolimatta.

      
  • NHBNHB
    muokattu 12.01.2020 19:04

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Täyssähköautoa en hanki ennen kuin latausasemia on huomattavasti laajemmin kuin nykyään. Pari päivää sitten kävin taas Hiki-Vantaan kautta reissussa enkä saanut autoa lataukseen kentällä. Kaikki P5:n paikat siinä sisäänajon vieressä oli täynnä enkä tiedä missä kentän muut lataustolpat ovat eikä ollut aikaa etsiä. Olisi ollut vitsit vähissä, kun paluulennon jälkeen olisi puolen yön aikaan pitänyt alkaa etsiä lataustolppaa kaupungilta ja jäädä sinne vielä istuskelemaan ja rännittämään ampereeja akkuun.

    Suurteholatureita on vähän kaikkien kentältä pois vievien pääväylien varrella, eikä puolen yön jälkeen takuulla tarvitse jonotella mihinkään. Pahimmassa tapauksessa joutuisi pitämään jopa kahvitauon. Aika vaikea varmaan selvitä ehjänä tuollaisesta koettelemuksesta! Onneksi suurin osa suomalaisista asuu alle 200 kilometrin päässä kentästä, eikä heillä olisi pitkän toimintamatkan sähköautolla edes mitään tarvetta ladata matkan varrella.

    Minä olin yhden päivän ajan 99% varma, että hommaan täyssähkö-katumaasturin. Sitten onneksi järki voitti.

    Laskeskelin, että pystyisin ajamaan aikaisemman ajohistorian ajoistani n. 85% nykyisin saatavilla olevien sähköautojen toimintasäteen varassa, jos aina lähtiessä akku olisi täynnä. Ja jos asiakkaiden luona olisi tehokas latausmahdollisuus. Auto, jota harkitsin, ei lataudu 11kW:n teholla riittävän nopeasti, jotta voisin 300km yhdensuuntaisen matkan aikana pitää yhdellä pitkällä kahvitauolla per suunta akun varauksen riittävänä paluumatkalle.

    Kyseisellä autolla pääsisin edestakaisin lentokentälle, jos akku olisi lähtiessä täynnä ja luvattu sähkösäde toteutuisi. Mutta, entä jos em. ehdot eivät toteudu. Kuka viitsii jäädä rännittämään ampeereja akkuun keskellä yötä lentomatkan jälkeen?

    Lohjan aBC:llä on oliko 50kW latausmahdollisuus, ainoa Suomessa. Ei auta minua. Jos käyn siellä lataamassa pitää välillä pysähtyä lataamaan 11kW laturilla mennen tullen.

    Nykyään on jo saatavana sähköautoja, joiden sähkösäde on riittävä. Vielä pitää saada latausasemia riittävästi.

    Miksi lataisit 11 kilowatin teholla? 50 kilowatin latureita on siellä täällä. Esimerkiksi minua lähimmän ja noin kahdenkymmenen muun Lidlin pihalla sellainen on. Lohjan ABC:llä on 150 kilowatin laturi, joka ei ole missään nimessä Suomen ainoa suurteholaturi. Tehokkaampiakin on. Paimiosta, Tiiriössä ja Karistosta löytyy 350 kilowatin latureita. Pelkästään Teslan laturiverkosto kattaa jo suuren osan Suomea.

    Nyt ymmärrän paremmin puheitasi siitä, kuinka sähköautot ovat käyttökelvottomia. En minäkään sähköautoa pitäisi kovin toimivana ratkaisuna, jos kuvittelisin, että Suomessa on yksi 50 kilowatin laturi ja loput latauksen menisivät max 11 kilowatilla. Onneksi todellisuus on täysin toinen.

    Jos tarvitset lentokenttäreissullasi loppumatkalle vähän lisää sähköä akkuun, niin siihen ei mene juuri enempää aikaa kuin bensakaan tankkaamiseen. Jos bensatankki sattuu tyhjenemään yöllä, niin tuskin sekään mikään mainittava ongelma on.

    No, en muistanut oikein kW-arvoja, mutta ei ole lataaminen lentoasemalta lähtiessä läheskään vertailukelpoista bensan tankkaamiseen. Lentoaseman laturit ovat 11kW ainakin ne P5:n tolpat.

    Eikä auta, jos suurteholatureita on siellä täällä. En myöskään lähde siihen, että menisin taksilla osan matkaa ja jättäisin auton jonnekin lataantumaan.

    Ärsyttävää, että yrität väittää latausinfran olevan ok, vaikka se ei ole. Jos olisi, vaihtaisin seuraavaksi täyssähköautoon.

    Et ainoastaan muistanut väärin latureiden tehoja, vaan unohdit myös melkein kaikki laturit. Lentokentön parkin tarpeisiin tuo 11 kilowattia riittää paremmin kuin hyvin.

    Jos nykyisen laturit eivät auta lentokentällä käyntiisi, niin kerrohan mihin suuntaan kuljet? Saa ajella aika erikoista reittiä, jos reitille ei tosiaankaan osu latureita. Ei ole mitään tarvetta ajaa osaa matkasta taksilla.

    Ja jos nyt matkasi on siinä rajoilla, että riittääkö sähkö vai ei, niin et travitse kovin montaa minuuttia latausta matkan varrella. Tuota voi ihan hyvin verrata bensapumpulla käyntiin. Voi olla, että yksittäinen käynti vie muutaman minuutin enemmän, mutta kun niitä käyntejä tulee paljon harvemmin, niin kokonaisuudessa sähköauto ei ole ainakaan huonompi tässä suhteessa.

    Ei kannata ärsyyntyä siitä, että korjasin hyvin karkeat valheelliset väittämäsi laturiverkostosta. Se kuvaa hyvin tilannetta, että lentokenttäargumenttisi kääntyy sinua vastaan, kun perustetaan laskelmat todellisuuteen.

    Kyllä kannattaa ärsyyntyä siitä, kun toinen kirjoittaa aivan puuta heinää. En tiedä yhtä ainutta asiakasta, jonka parkkialueella voisi ladata muuten kuin 16A virralla. Kun ajomatka on esim. 230km per suunta, niin lataaminen olisi ABC:n tai vastaavan varassa. Mitä latureita on vaikkapa Kouvola-Simpele välillä. Tai Heinola-Äänekoski. Minä ainakaan en ole valmis pidentämään matka-aikoja tai työpäivää lataamisen takia. Approx puolen tunnin kahvitauko vielä kävisi, mutta ei juuri pidempi.

    Kyseinen sähköauto, jota kaavailin, ei ehdi saada puolessa tunnissa tarpeeksi kilometrejä latureilla, joita käytännössä löytyy.

    Hetkinen. Mehän keskustelimme lentokentällä käymisen pelkotiloistasi, ja nyt olen kirjoittanut puuta heinää, koska asiakkaidesi parkkipaikalla ei löydy muuta kuin 16 ampeerin virtaa. Luehan uudestaan kirjoitukseni. En kirjoittanut yhtään mitään asiakkaidesi parkkipaikoista. Syyttelysi on täysin järjetöntä. Syytät nyt minua luomistasi mielikuvitusasioista.

    On sähköautoja, joilla ajaa tuon 230 kilometriä molempiin suuntiin ilman tarvetta ladata. Kouvola-Simpele ja Heinola-Äänekoski ovat tuotakin paljon lyhyempiä. Jos jostain syystä haluaa ladata noilla väleillä, niin 50 kilowatin latureita löytyy ensimmäiselle erikoiskokeelle esimerkiksi Kouvolasta ja Lappeenrannasta Viipurinportista. Toiselle samoja löytyy esim. Väre Tourula ja hiljattain kiinnitin huomiota, että Äänekosken Shellin pihalla oli paikallisen energiayhtiön laturi - oletettavasti 50 kilowattinen. Tehokkaampia Superchargereita on esim. Vierumäellä ja Äänekoskella. Lappeenrannan Superchargerit ovat työn alla ja avautuvat käyttöön lähitulevaisuudessa.

    Jos miettii vaikka Model 3:lla ajamista, niin joku 500 kilometrin range toteutuu useimmissa olosuhteissa. Puolen tunnin tauko 120 kilowatin superchargerilla lataa esim. 350 kilometriä lisää. Siinä mennään jo 850 kilometriä päivässä puolen tunnin tauolla. Ei liene ihan kohtuuton suunnitelma. Jakamalla latauksen kahteen osaan tai käyttämällä tehokkaampaa laturia kuluu luonnollisesti vähemmän latausaikaa.

    Joko paljastat sen reitin lentokentälle, jolle ei tehokkaita latureita osu vai onko tuokin vain kuvitteellinen asia?

      
  • muokattu 13.01.2020 09:31

    Edellyttää vapaata latauspistettä

      
  • Moottorilehden vertailu:
    Testiryhmän jäsenen kommentti "tämähän tuntuu aivan sähköautolta" kuvaa Corollan voimalinjaa hyvin - kuten ehkä koko autoilun tulevaisuuttakin.

      
  • muokattu 24.01.2020 08:47

    @HybridRules kirjoitti:
    Taksin käyttö olisi yksi vaihtoehto. Voisi jättää auton lataukseen ja ajaa loppumatka asiakkaalle ja takaisin autolla taksilla. Ei sekään tunnu järkevältä ja olisi liian vaivalloista.

    Olen samaa mieltä taksin käytöstä, vaikka sitäkin aina silloin tällöin esitetään kilpailukykyiseksi ratkaisuksi, kun kaikki autoilun kustannukset huomioidaan. Kun kuitenkin puhutaan päästöistä, taksi ajaa suunnilleen 2...3-kertaisen matkan tarpeeseen verrattuna. Ensin asiakkaan luokse, sitten asiakkaan matka ja lopuksi tolpalle. Joskus saattaa köydä tuuri ja taksi pääsee lennosta uudelle keikalle, mutta joka tapauksessa turhia kilometrejä syntyy reilusti. Tolpalla odotellessa moni vielä pitää autoaan lämpimänä ja taas kuluu energiaa. Onkin aika erikoista, että taksella on yhteiskunnassa erityisasema.

      
  • Vaan mihin hävisi tämä cyclocross? En usko, että hän sai täältä vastauksia, toisaalta epäilen, ettei tosissaan tullut edes kysymään. Kunhan kokeili kepillä jäätä?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Täyssähköautoa en hanki ennen kuin latausasemia on huomattavasti laajemmin kuin nykyään. Pari päivää sitten kävin taas Hiki-Vantaan kautta reissussa enkä saanut autoa lataukseen kentällä. Kaikki P5:n paikat siinä sisäänajon vieressä oli täynnä enkä tiedä missä kentän muut lataustolpat ovat eikä ollut aikaa etsiä. Olisi ollut vitsit vähissä, kun paluulennon jälkeen olisi puolen yön aikaan pitänyt alkaa etsiä lataustolppaa kaupungilta ja jäädä sinne vielä istuskelemaan ja rännittämään ampereeja akkuun.

    Suurteholatureita on vähän kaikkien kentältä pois vievien pääväylien varrella, eikä puolen yön jälkeen takuulla tarvitse jonotella mihinkään. Pahimmassa tapauksessa joutuisi pitämään jopa kahvitauon. Aika vaikea varmaan selvitä ehjänä tuollaisesta koettelemuksesta! Onneksi suurin osa suomalaisista asuu alle 200 kilometrin päässä kentästä, eikä heillä olisi pitkän toimintamatkan sähköautolla edes mitään tarvetta ladata matkan varrella.

    Minä olin yhden päivän ajan 99% varma, että hommaan täyssähkö-katumaasturin. Sitten onneksi järki voitti.

    Laskeskelin, että pystyisin ajamaan aikaisemman ajohistorian ajoistani n. 85% nykyisin saatavilla olevien sähköautojen toimintasäteen varassa, jos aina lähtiessä akku olisi täynnä. Ja jos asiakkaiden luona olisi tehokas latausmahdollisuus. Auto, jota harkitsin, ei lataudu 11kW:n teholla riittävän nopeasti, jotta voisin 300km yhdensuuntaisen matkan aikana pitää yhdellä pitkällä kahvitauolla per suunta akun varauksen riittävänä paluumatkalle.

    Kyseisellä autolla pääsisin edestakaisin lentokentälle, jos akku olisi lähtiessä täynnä ja luvattu sähkösäde toteutuisi. Mutta, entä jos em. ehdot eivät toteudu. Kuka viitsii jäädä rännittämään ampeereja akkuun keskellä yötä lentomatkan jälkeen?

    Lohjan aBC:llä on oliko 50kW latausmahdollisuus, ainoa Suomessa. Ei auta minua. Jos käyn siellä lataamassa pitää välillä pysähtyä lataamaan 11kW laturilla mennen tullen.

    Nykyään on jo saatavana sähköautoja, joiden sähkösäde on riittävä. Vielä pitää saada latausasemia riittävästi.

    Miksi lataisit 11 kilowatin teholla? 50 kilowatin latureita on siellä täällä. Esimerkiksi minua lähimmän ja noin kahdenkymmenen muun Lidlin pihalla sellainen on. Lohjan ABC:llä on 150 kilowatin laturi, joka ei ole missään nimessä Suomen ainoa suurteholaturi. Tehokkaampiakin on. Paimiosta, Tiiriössä ja Karistosta löytyy 350 kilowatin latureita. Pelkästään Teslan laturiverkosto kattaa jo suuren osan Suomea.

    Nyt ymmärrän paremmin puheitasi siitä, kuinka sähköautot ovat käyttökelvottomia. En minäkään sähköautoa pitäisi kovin toimivana ratkaisuna, jos kuvittelisin, että Suomessa on yksi 50 kilowatin laturi ja loput latauksen menisivät max 11 kilowatilla. Onneksi todellisuus on täysin toinen.

    Jos tarvitset lentokenttäreissullasi loppumatkalle vähän lisää sähköä akkuun, niin siihen ei mene juuri enempää aikaa kuin bensakaan tankkaamiseen. Jos bensatankki sattuu tyhjenemään yöllä, niin tuskin sekään mikään mainittava ongelma on.

    No, en muistanut oikein kW-arvoja, mutta ei ole lataaminen lentoasemalta lähtiessä läheskään vertailukelpoista bensan tankkaamiseen. Lentoaseman laturit ovat 11kW ainakin ne P5:n tolpat.

    Eikä auta, jos suurteholatureita on siellä täällä. En myöskään lähde siihen, että menisin taksilla osan matkaa ja jättäisin auton jonnekin lataantumaan.

    Ärsyttävää, että yrität väittää latausinfran olevan ok, vaikka se ei ole. Jos olisi, vaihtaisin seuraavaksi täyssähköautoon.

    Et ainoastaan muistanut väärin latureiden tehoja, vaan unohdit myös melkein kaikki laturit. Lentokentön parkin tarpeisiin tuo 11 kilowattia riittää paremmin kuin hyvin.

    Jos nykyisen laturit eivät auta lentokentällä käyntiisi, niin kerrohan mihin suuntaan kuljet? Saa ajella aika erikoista reittiä, jos reitille ei tosiaankaan osu latureita. Ei ole mitään tarvetta ajaa osaa matkasta taksilla.

    Ja jos nyt matkasi on siinä rajoilla, että riittääkö sähkö vai ei, niin et travitse kovin montaa minuuttia latausta matkan varrella. Tuota voi ihan hyvin verrata bensapumpulla käyntiin. Voi olla, että yksittäinen käynti vie muutaman minuutin enemmän, mutta kun niitä käyntejä tulee paljon harvemmin, niin kokonaisuudessa sähköauto ei ole ainakaan huonompi tässä suhteessa.

    Ei kannata ärsyyntyä siitä, että korjasin hyvin karkeat valheelliset väittämäsi laturiverkostosta. Se kuvaa hyvin tilannetta, että lentokenttäargumenttisi kääntyy sinua vastaan, kun perustetaan laskelmat todellisuuteen.

    Kyllä kannattaa ärsyyntyä siitä, kun toinen kirjoittaa aivan puuta heinää. En tiedä yhtä ainutta asiakasta, jonka parkkialueella voisi ladata muuten kuin 16A virralla. Kun ajomatka on esim. 230km per suunta, niin lataaminen olisi ABC:n tai vastaavan varassa. Mitä latureita on vaikkapa Kouvola-Simpele välillä. Tai Heinola-Äänekoski. Minä ainakaan en ole valmis pidentämään matka-aikoja tai työpäivää lataamisen takia. Approx puolen tunnin kahvitauko vielä kävisi, mutta ei juuri pidempi.

    Kyseinen sähköauto, jota kaavailin, ei ehdi saada puolessa tunnissa tarpeeksi kilometrejä latureilla, joita käytännössä löytyy.

    Hetkinen. Mehän keskustelimme lentokentällä käymisen pelkotiloistasi, ja nyt olen kirjoittanut puuta heinää, koska asiakkaidesi parkkipaikalla ei löydy muuta kuin 16 ampeerin virtaa. Luehan uudestaan kirjoitukseni. En kirjoittanut yhtään mitään asiakkaidesi parkkipaikoista. Syyttelysi on täysin järjetöntä. Syytät nyt minua luomistasi mielikuvitusasioista.

    On sähköautoja, joilla ajaa tuon 230 kilometriä molempiin suuntiin ilman tarvetta ladata. Kouvola-Simpele ja Heinola-Äänekoski ovat tuotakin paljon lyhyempiä. Jos jostain syystä haluaa ladata noilla väleillä, niin 50 kilowatin latureita löytyy ensimmäiselle erikoiskokeelle esimerkiksi Kouvolasta ja Lappeenrannasta Viipurinportista. Toiselle samoja löytyy esim. Väre Tourula ja hiljattain kiinnitin huomiota, että Äänekosken Shellin pihalla oli paikallisen energiayhtiön laturi - oletettavasti 50 kilowattinen. Tehokkaampia Superchargereita on esim. Vierumäellä ja Äänekoskella. Lappeenrannan Superchargerit ovat työn alla ja avautuvat käyttöön lähitulevaisuudessa.

    Jos miettii vaikka Model 3:lla ajamista, niin joku 500 kilometrin range toteutuu useimmissa olosuhteissa. Puolen tunnin tauko 120 kilowatin superchargerilla lataa esim. 350 kilometriä lisää. Siinä mennään jo 850 kilometriä päivässä puolen tunnin tauolla. Ei liene ihan kohtuuton suunnitelma. Jakamalla latauksen kahteen osaan tai käyttämällä tehokkaampaa laturia kuluu luonnollisesti vähemmän latausaikaa.

    Joko paljastat sen reitin lentokentälle, jolle ei tehokkaita latureita osu vai onko tuokin vain kuvitteellinen asia?

    Minä en keskustellut omista lentokenttämatkoista, esitin vain yhden esimerkin, joka minulla nostaa kynnystä täyssähköauton hankintaan.

    Meidän varmaankin kannattaa vain sopia, että sinun mielestäsi sähköautolla pärjää hyvin, mutta et sellaista hanki ja minun mielestä sähköauto ei vielä oikein sovellu minun ajoprofiiliini enkä siksi hanki sellaista. Tiedä sitten, kumpi meistä on asiassa loogisempi, kun molemmat kuitenkin kannatamme sähköautoilua periaatteessa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Hetkinen. Mehän keskustelimme lentokentällä käymisen pelkotiloistasi, ja nyt olen kirjoittanut puuta heinää, koska asiakkaidesi parkkipaikalla ei löydy muuta kuin 16 ampeerin virtaa. Luehan uudestaan kirjoitukseni. En kirjoittanut yhtään mitään asiakkaidesi parkkipaikoista. Syyttelysi on täysin järjetöntä. Syytät nyt minua luomistasi mielikuvitusasioista.

    On sähköautoja, joilla ajaa tuon 230 kilometriä molempiin suuntiin ilman tarvetta ladata. Kouvola-Simpele ja Heinola-Äänekoski ovat tuotakin paljon lyhyempiä. Jos jostain syystä haluaa ladata noilla väleillä, niin 50 kilowatin latureita löytyy ensimmäiselle erikoiskokeelle esimerkiksi Kouvolasta ja Lappeenrannasta Viipurinportista. Toiselle samoja löytyy esim. Väre Tourula ja hiljattain kiinnitin huomiota, että Äänekosken Shellin pihalla oli paikallisen energiayhtiön laturi - oletettavasti 50 kilowattinen. Tehokkaampia Superchargereita on esim. Vierumäellä ja Äänekoskella. Lappeenrannan Superchargerit ovat työn alla ja avautuvat käyttöön lähitulevaisuudessa.

    Jos miettii vaikka Model 3:lla ajamista, niin joku 500 kilometrin range toteutuu useimmissa olosuhteissa. Puolen tunnin tauko 120 kilowatin superchargerilla lataa esim. 350 kilometriä lisää. Siinä mennään jo 850 kilometriä päivässä puolen tunnin tauolla. Ei liene ihan kohtuuton suunnitelma. Jakamalla latauksen kahteen osaan tai käyttämällä tehokkaampaa laturia kuluu luonnollisesti vähemmän latausaikaa.

    Joko paljastat sen reitin lentokentälle, jolle ei tehokkaita latureita osu vai onko tuokin vain kuvitteellinen asia?

    Minä en keskustellut omista lentokenttämatkoista, esitin vain yhden esimerkin, joka minulla nostaa kynnystä täyssähköauton hankintaan.

    Meidän varmaankin kannattaa vain sopia, että sinun mielestäsi sähköautolla pärjää hyvin, mutta et sellaista hanki ja minun mielestä sähköauto ei vielä oikein sovellu minun ajoprofiiliini enkä siksi hanki sellaista. Tiedä sitten, kumpi meistä on asiassa loogisempi, kun molemmat kuitenkin kannatamme sähköautoilua periaatteessa?

    Ja vaikka kaikki esimerkkisi osoittautuvat ongelmattomiksi, niin vaikenet sillä hetkellä ja jatkat myöhemmin samaa tarinaa. Se osoittaa hyvin, kuinka pitkällä jo ollaan, eikä tästä ole kuin yksi suunta. Loogisuuttasi kuvaa hyvin sekin, että joudut esittämän puhtaan valheen tueksesi. Mielenkiintoni ostaa auto, jonka kanssa pitää läträtä polttonesteiden ja öljyjen kanssa, lähentelee nollaa. On täysin selvää, että hankin sähköauton. Tuo valheesi on samaa sarjaa sen kanssa, kuinka väität minun kirjoittavan puuta heinää asioista, joista en ole kirjoittanut mitään. Argumenttisi ovat nätisti sanoin kiistanalaisia.

      
  • muokattu 26.01.2020 23:08

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Hetkinen. Mehän keskustelimme lentokentällä käymisen pelkotiloistasi, ja nyt olen kirjoittanut puuta heinää, koska asiakkaidesi parkkipaikalla ei löydy muuta kuin 16 ampeerin virtaa. Luehan uudestaan kirjoitukseni. En kirjoittanut yhtään mitään asiakkaidesi parkkipaikoista. Syyttelysi on täysin järjetöntä. Syytät nyt minua luomistasi mielikuvitusasioista.

    On sähköautoja, joilla ajaa tuon 230 kilometriä molempiin suuntiin ilman tarvetta ladata. Kouvola-Simpele ja Heinola-Äänekoski ovat tuotakin paljon lyhyempiä. Jos jostain syystä haluaa ladata noilla väleillä, niin 50 kilowatin latureita löytyy ensimmäiselle erikoiskokeelle esimerkiksi Kouvolasta ja Lappeenrannasta Viipurinportista. Toiselle samoja löytyy esim. Väre Tourula ja hiljattain kiinnitin huomiota, että Äänekosken Shellin pihalla oli paikallisen energiayhtiön laturi - oletettavasti 50 kilowattinen. Tehokkaampia Superchargereita on esim. Vierumäellä ja Äänekoskella. Lappeenrannan Superchargerit ovat työn alla ja avautuvat käyttöön lähitulevaisuudessa.

    Jos miettii vaikka Model 3:lla ajamista, niin joku 500 kilometrin range toteutuu useimmissa olosuhteissa. Puolen tunnin tauko 120 kilowatin superchargerilla lataa esim. 350 kilometriä lisää. Siinä mennään jo 850 kilometriä päivässä puolen tunnin tauolla. Ei liene ihan kohtuuton suunnitelma. Jakamalla latauksen kahteen osaan tai käyttämällä tehokkaampaa laturia kuluu luonnollisesti vähemmän latausaikaa.

    Joko paljastat sen reitin lentokentälle, jolle ei tehokkaita latureita osu vai onko tuokin vain kuvitteellinen asia?

    Minä en keskustellut omista lentokenttämatkoista, esitin vain yhden esimerkin, joka minulla nostaa kynnystä täyssähköauton hankintaan.

    Meidän varmaankin kannattaa vain sopia, että sinun mielestäsi sähköautolla pärjää hyvin, mutta et sellaista hanki ja minun mielestä sähköauto ei vielä oikein sovellu minun ajoprofiiliini enkä siksi hanki sellaista. Tiedä sitten, kumpi meistä on asiassa loogisempi, kun molemmat kuitenkin kannatamme sähköautoilua periaatteessa?

    Ja vaikka kaikki esimerkkisi osoittautuvat ongelmattomiksi, niin vaikenet sillä hetkellä ja jatkat myöhemmin samaa tarinaa. Se osoittaa hyvin, kuinka pitkällä jo ollaan, eikä tästä ole kuin yksi suunta. Loogisuuttasi kuvaa hyvin sekin, että joudut esittämän puhtaan valheen tueksesi. Mielenkiintoni ostaa auto, jonka kanssa pitää läträtä polttonesteiden ja öljyjen kanssa, lähentelee nollaa. On täysin selvää, että hankin sähköauton. Tuo valheesi on samaa sarjaa sen kanssa, kuinka väität minun kirjoittavan puuta heinää asioista, joista en ole kirjoittanut mitään. Argumenttisi ovat nätisti sanoin kiistanalaisia.

    Kuuleppas, lähdin silloin sunnuntaina reissuun maailman toiselle puolelle ja rustailin tekstejä mennessä lentokoneen nettiyhteyden kautta. Sitten nettiyhteys alkoi jotenkin tökkiä ja vastaukseni ei oikeasti päivittynyt vaikka näennäisesti sainkin jätettyä kommentin. Perillä en viitsinyt kirjoitella osin aikaeron takia ja osin, koska oli muutakin tekemistä riittämiin. Eilen tulin pois reissusta ja ajattelin taas muutaman rivin rustata.

    Tarkennatko, mikä se minun valheeni oli?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Hetkinen. Mehän keskustelimme lentokentällä käymisen pelkotiloistasi, ja nyt olen kirjoittanut puuta heinää, koska asiakkaidesi parkkipaikalla ei löydy muuta kuin 16 ampeerin virtaa. Luehan uudestaan kirjoitukseni. En kirjoittanut yhtään mitään asiakkaidesi parkkipaikoista. Syyttelysi on täysin järjetöntä. Syytät nyt minua luomistasi mielikuvitusasioista.

    On sähköautoja, joilla ajaa tuon 230 kilometriä molempiin suuntiin ilman tarvetta ladata. Kouvola-Simpele ja Heinola-Äänekoski ovat tuotakin paljon lyhyempiä. Jos jostain syystä haluaa ladata noilla väleillä, niin 50 kilowatin latureita löytyy ensimmäiselle erikoiskokeelle esimerkiksi Kouvolasta ja Lappeenrannasta Viipurinportista. Toiselle samoja löytyy esim. Väre Tourula ja hiljattain kiinnitin huomiota, että Äänekosken Shellin pihalla oli paikallisen energiayhtiön laturi - oletettavasti 50 kilowattinen. Tehokkaampia Superchargereita on esim. Vierumäellä ja Äänekoskella. Lappeenrannan Superchargerit ovat työn alla ja avautuvat käyttöön lähitulevaisuudessa.

    Jos miettii vaikka Model 3:lla ajamista, niin joku 500 kilometrin range toteutuu useimmissa olosuhteissa. Puolen tunnin tauko 120 kilowatin superchargerilla lataa esim. 350 kilometriä lisää. Siinä mennään jo 850 kilometriä päivässä puolen tunnin tauolla. Ei liene ihan kohtuuton suunnitelma. Jakamalla latauksen kahteen osaan tai käyttämällä tehokkaampaa laturia kuluu luonnollisesti vähemmän latausaikaa.

    Joko paljastat sen reitin lentokentälle, jolle ei tehokkaita latureita osu vai onko tuokin vain kuvitteellinen asia?

    Minä en keskustellut omista lentokenttämatkoista, esitin vain yhden esimerkin, joka minulla nostaa kynnystä täyssähköauton hankintaan.

    Meidän varmaankin kannattaa vain sopia, että sinun mielestäsi sähköautolla pärjää hyvin, mutta et sellaista hanki ja minun mielestä sähköauto ei vielä oikein sovellu minun ajoprofiiliini enkä siksi hanki sellaista. Tiedä sitten, kumpi meistä on asiassa loogisempi, kun molemmat kuitenkin kannatamme sähköautoilua periaatteessa?

    Ja vaikka kaikki esimerkkisi osoittautuvat ongelmattomiksi, niin vaikenet sillä hetkellä ja jatkat myöhemmin samaa tarinaa. Se osoittaa hyvin, kuinka pitkällä jo ollaan, eikä tästä ole kuin yksi suunta. Loogisuuttasi kuvaa hyvin sekin, että joudut esittämän puhtaan valheen tueksesi. Mielenkiintoni ostaa auto, jonka kanssa pitää läträtä polttonesteiden ja öljyjen kanssa, lähentelee nollaa. On täysin selvää, että hankin sähköauton. Tuo valheesi on samaa sarjaa sen kanssa, kuinka väität minun kirjoittavan puuta heinää asioista, joista en ole kirjoittanut mitään. Argumenttisi ovat nätisti sanoin kiistanalaisia.

    Kuuleppas, lähdin silloin sunnuntaina reissuun maailman toiselle puolelle ja rustailin tekstejä mennessä lentokoneen nettiyhteyden kautta. Sitten nettiyhteys alkoi jotenkin tökkiä ja vastaukseni ei oikeasti päivittynyt vaikka näennäisesti sainkin jätettyä kommentin. Perillä en viitsinyt kirjoitella osin aikaeron takia ja osin, koska oli muutakin tekemistä riittämiin. Eilen tulin pois reissusta ja ajattelin taas muutaman rivin rustata.

    Tarkennatko, mikä se minun valheeni oli?

    Väitit, etten osta sähköautoa, vaikka todellisuudessa asia on niin, etten osta polttomoottoriautoa.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Hetkinen. Mehän keskustelimme lentokentällä käymisen pelkotiloistasi, ja nyt olen kirjoittanut puuta heinää, koska asiakkaidesi parkkipaikalla ei löydy muuta kuin 16 ampeerin virtaa. Luehan uudestaan kirjoitukseni. En kirjoittanut yhtään mitään asiakkaidesi parkkipaikoista. Syyttelysi on täysin järjetöntä. Syytät nyt minua luomistasi mielikuvitusasioista.

    On sähköautoja, joilla ajaa tuon 230 kilometriä molempiin suuntiin ilman tarvetta ladata. Kouvola-Simpele ja Heinola-Äänekoski ovat tuotakin paljon lyhyempiä. Jos jostain syystä haluaa ladata noilla väleillä, niin 50 kilowatin latureita löytyy ensimmäiselle erikoiskokeelle esimerkiksi Kouvolasta ja Lappeenrannasta Viipurinportista. Toiselle samoja löytyy esim. Väre Tourula ja hiljattain kiinnitin huomiota, että Äänekosken Shellin pihalla oli paikallisen energiayhtiön laturi - oletettavasti 50 kilowattinen. Tehokkaampia Superchargereita on esim. Vierumäellä ja Äänekoskella. Lappeenrannan Superchargerit ovat työn alla ja avautuvat käyttöön lähitulevaisuudessa.

    Jos miettii vaikka Model 3:lla ajamista, niin joku 500 kilometrin range toteutuu useimmissa olosuhteissa. Puolen tunnin tauko 120 kilowatin superchargerilla lataa esim. 350 kilometriä lisää. Siinä mennään jo 850 kilometriä päivässä puolen tunnin tauolla. Ei liene ihan kohtuuton suunnitelma. Jakamalla latauksen kahteen osaan tai käyttämällä tehokkaampaa laturia kuluu luonnollisesti vähemmän latausaikaa.

    Joko paljastat sen reitin lentokentälle, jolle ei tehokkaita latureita osu vai onko tuokin vain kuvitteellinen asia?

    Minä en keskustellut omista lentokenttämatkoista, esitin vain yhden esimerkin, joka minulla nostaa kynnystä täyssähköauton hankintaan.

    Meidän varmaankin kannattaa vain sopia, että sinun mielestäsi sähköautolla pärjää hyvin, mutta et sellaista hanki ja minun mielestä sähköauto ei vielä oikein sovellu minun ajoprofiiliini enkä siksi hanki sellaista. Tiedä sitten, kumpi meistä on asiassa loogisempi, kun molemmat kuitenkin kannatamme sähköautoilua periaatteessa?

    Ja vaikka kaikki esimerkkisi osoittautuvat ongelmattomiksi, niin vaikenet sillä hetkellä ja jatkat myöhemmin samaa tarinaa. Se osoittaa hyvin, kuinka pitkällä jo ollaan, eikä tästä ole kuin yksi suunta. Loogisuuttasi kuvaa hyvin sekin, että joudut esittämän puhtaan valheen tueksesi. Mielenkiintoni ostaa auto, jonka kanssa pitää läträtä polttonesteiden ja öljyjen kanssa, lähentelee nollaa. On täysin selvää, että hankin sähköauton. Tuo valheesi on samaa sarjaa sen kanssa, kuinka väität minun kirjoittavan puuta heinää asioista, joista en ole kirjoittanut mitään. Argumenttisi ovat nätisti sanoin kiistanalaisia.

    Kuuleppas, lähdin silloin sunnuntaina reissuun maailman toiselle puolelle ja rustailin tekstejä mennessä lentokoneen nettiyhteyden kautta. Sitten nettiyhteys alkoi jotenkin tökkiä ja vastaukseni ei oikeasti päivittynyt vaikka näennäisesti sainkin jätettyä kommentin. Perillä en viitsinyt kirjoitella osin aikaeron takia ja osin, koska oli muutakin tekemistä riittämiin. Eilen tulin pois reissusta ja ajattelin taas muutaman rivin rustata.

    Tarkennatko, mikä se minun valheeni oli?

    Väitit, etten osta sähköautoa, vaikka todellisuudessa asia on niin, etten osta polttomoottoriautoa.

    Jaa, oliko minulla sitten väärä aikamuoto. Olisi pitänyt kirjoittaa, että sinun mielestäsi sähköautolla pärjää hyvin, mutta silti et ole ostanut sellaista vaan polttomoottoriauton. Sinähän olet sanonut jo pidemmän aikaa, että sähköautolla pärjää ihan hyvin, akkujen energiasisältö on riittävä ja latausasemia löytyy hyvin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit